PINKSTEREN 2011

Uiteenlopende onderwerpen m.b.t. het apostolische geloofsleven
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: PINKSTEREN 2011

Bericht door Jabob65 »

@Criticus, LOL!

Haha, dat zal hij zeker vinden, maar ook al zou ik op een verkeerd spoor zitten, dan nog neemt dat niet weg dat hij ook een onjuiste keus maakt.

En mijn moeder en onze ouders hebben wij gevraagd naar de pinksterdienst maar ze vonden het wel okay, wat ze vooral helemaal geweldig vonden is dat Leber toegaf dat het in veel gemeenschappen terugliep, het is wel pijnlijk om te ervaren dat de verschillen zo groot zijn maar wat doe je er aan?

En inderdaad, verhalen worden continu bijgesteld, in een normale omgeving zouden de mensen gaan protesteren maar deze mensen kun je blijkbaar alles wijsmaken. Met alle respect.
ACE
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 29 sep 2010, 22:05

Re: PINKSTEREN 2011

Bericht door ACE »

@Jacob65
Vreemd is wel dat telkens als ik hier een bericht plaats we zo'n telefoontje krijgen, de persoon in kwestie zei de vorige keer dat hij Dijkstra heette en nu was het ineens Van Baren...
Tja, deze beller is een trouwe aanhanger van de NAK. Allerlei onzin uitkramen. Een echte NAKKER dus .... en een trouwe lezer alhier!

Groet,
ACE
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: PINKSTEREN 2011

Bericht door Jabob65 »

@ACE, het is zo moeilijk om er lullig over te doen, want ik heb de indruk dat deze persoon niet helemaal 100% is.
Criticus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 12:36

Re: PINKSTEREN 2011

Bericht door Criticus »

Jabob65 schreef:En inderdaad, verhalen worden continu bijgesteld, in een normale omgeving zouden de mensen gaan protesteren maar deze mensen kun je blijkbaar alles wijsmaken. Met alle respect.
Tja, het veranderen van een verhaal vanwege “nieuwe inzichten” was voor mij de eerste stap om anders tegen de NAK aan te kijken. Zeker toen de antwoorden niet kwamen.
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: PINKSTEREN 2011

Bericht door Redactie »

Criticus schreef:
Jabob65 schreef:En inderdaad, verhalen worden continu bijgesteld, in een normale omgeving zouden de mensen gaan protesteren maar deze mensen kun je blijkbaar alles wijsmaken. Met alle respect.
Tja, het veranderen van een verhaal vanwege “nieuwe inzichten” was voor mij de eerste stap om anders tegen de NAK aan te kijken. Zeker toen de antwoorden niet kwamen.
@Criticus
@all

Heeft ieder het zich trouwens al gerealiseerd welk kunstje stamapostel Leber afgelopen zondag echt geflikt heeft?! Onder de bedrijven door zei hij namelijk:
Redactie schreef:(...)

Vanavond kwam de redactie van Glaubenskultur nog met een aanvullend Premium-artikel over de dienst van gisteren in Dresden: "Die Matrjoschka von Dresden - Vom enormen Nachhaltigkeitspotential der Pfingstpredigt". Wie de precieze inhoud van de prediking van stamapostel Leber namelijk aandachtig op zich laat inwerken, ontdekt bij hem ook nu weer allerhande impliciete politieke (!) boodschappen. Zo heeft hij de theologische lading van de "Boodschap van St.Ap. Bischoff" in de gauwigheid even geneutraliseerd:
(...)
Dann fuhr der Stammapostel fort: „Ja, und dann steht so die Frage im Raum, und die möchte ich ganz klar einmal ansprechen: Warum kommt der Herr denn nicht? - Brüder und Schwestern, lasst es mich ganz klar sagen, ich kann darauf auch keine wirklich schlüssige, nachvollziehbare Antwort geben. Das ist eine Dimension, die sich uns Menschen nicht erschliesst. Den Zeitpunkt der Wiederkunft, den hat der Herr in der Hand.“ Es sei aber interessant, „wenn man einmal so nachliest, was der Herr Jesus [dazu] gesagt hat.“ Da sei es „eigentlich ganz deutlich zu verspüren, dass es sich lange hinziehen kann bis der Herr kommt.“ (...)

Bron: Pfingsten 2011 (update 2) - Dokumentation der wesentlichen Predigtaussage; Glaubenskultur-Magazine
Weinigen zullen zich dit gisteren en-passant hebben gerealiseerd, maar in feite hebben wij het hier van doen met een geslepen rekenmeester die van tevoren slim heeft uitgedacht hoe hij als een geraffineerde gladde aal zo geloofwaardig mogelijk kan acteren. Het artikel dat bij Glaubenskultur hier nu extra aan werd gewijd, zoomt verder op deze "kunst van het misleiden" in.

(...)


Bron: Bericht Redactie op "ma 13 jun 2011, 22:47" in de thread "Luister naar mijn woorden maar die staan los van mijn daden!"
Dat was dus precies -afgezien van namens het internationale kerkbestuur een overigens nog steeds uitgebleven (!) welgemeend excuus aan alle desbetreffende geëxcommuniceerden persoonlijk (!)- wat hij tijdens de (tweede) Europese Informatieavond op 4 december 2007 niet over zijn lippen kon krijgen!!

Het WebTeam
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: PINKSTEREN 2011

Bericht door Jabob65 »

@Criticus, het is voor de lokale priesters zelf ook heel erg lastig hoor, ze weten maar weinig, vaak geen brede opleiding, geen zicht op maatschappelijke structuren, weinig kaas gegeten van geschiedenis, filosofie en ethiek.

Laat staan dan men iets weet van zielzorg, ofwel de noden van de mens.

Men wordt uit de kerkbank gehaald, krijgt een etiket opgeplakt en gaat voortaan door het leven als priester of iets dergelijks.

Het is dan ook nog hun unique selling point, de leken die het moeten doen.

En inderdaad: als je vragen stelt, breng je de priesters vaak in verlegenheid en stuit je op onbegrip, want 'we' moeten vooral ook aardig tegen elkaar zijn.

Mijn oom zei altijd bij lastige vragen: dat iemand eens vroeg waar God was, voordat Hij God was. "in het bos' was dan het antwoord.

Waarom?

Om stokken te zoeken om mensen mee te slaan die zulke vragen stellen.

Tja.
basis
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 01 nov 2010, 14:16

Re: PINKSTEREN 2011

Bericht door basis »

In mijn gemeenschap zei gisteravond een dienaar die de Pinksterdienst had bijgewoond tegen mij dat hij de stamapostel zo ècht duidelijk had gevonden.
Het verhaal van de lichtkegel hoorde ik vanaf het altaar en ook in twee persoonlijke gesprekken na afloop.
Het wordt natuurlijk vooral weer in het wij in het licht, zij in het duister erbuiten getrokken...

Overigens vind ik het puur vooruitgang dat er nu opeens iets openlijk bespreekbaar is wat tot nu toe echt taboe was: de leegloop!
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: PINKSTEREN 2011

Bericht door Redactie »

basis schreef:In mijn gemeenschap zei gisteravond een dienaar die de Pinksterdienst had bijgewoond tegen mij dat hij de stamapostel zo ècht duidelijk had gevonden.
Het verhaal van de lichtkegel hoorde ik vanaf het altaar en ook in twee persoonlijke gesprekken na afloop.
Het wordt natuurlijk vooral weer in het wij in het licht, zij in het duister erbuiten getrokken...

Overigens vind ik het puur vooruitgang dat er nu opeens iets openlijk bespreekbaar is wat tot nu toe echt taboe was: de leegloop!
@basis

Helaas, dat is een pijnlijk misverstand. Het is NIET bespreekbaar: het mag alléén worden aangeduid, genoemd, en wie zich dan nietsvermoedend ergens "kritisch" over uitlaat, verdwijnt daarmee bij "De Kerkleiding" stilletjes uit beeld:
Redactie schreef:(...)

Waar de nieuw-apostolische kerkleiding "sterk" in is, is het louter noemen van aandachtspunten bij onderwerpen waar op een gegeven moment vanuit de periferie van de organisatie grote bezorgdheid en onrust over zijn ontstaan. Menigeen denkt dan waarschijnlijk: fijn, dat er bij de dienaren aandacht voor is en dat eraan gewerkt wordt. Helaas, wás dat maar altijd zo! Toen wij schreven...
Het is maar dat u het -van districtsapostel Armin Brinkmann (Nordrhein-Westfalen)- van tevoren weet:

"Ein offen bekannter oder sogar am Altar verkündeter Lehrwiderspruch kann nicht hingenommen werden"!!

Bron: Redactie op "za 26 feb 2011, 21:58"
... was er eerst al grote onrust ontstaan over exact dezelfde mededeling -in juni 2010- door districtsapostel Karl-Heinz Schumacher bij de NAK-Norddeutschland. Pure intimidatie!! Maar was het dat wel alléén?! Nee, zeer zeker niet!! Er stak heel wat méér achter want het bleek "afgesproken werk" te zijn toen -in maart 2011- ook districtsapostel Brinkmann deze woorden in de mond nam. In de tussentijd was (in Hannover) de districtsoudste Thomas Feil al opgeofferd. Niet veel later (in Zuid-Duitsland) kon een voorganger binnen 10 minuten het veld ruimen, en vervolgens zou (in Kazachstan) een apostel "im Ämterkreis" (!) ergens een persoonlijke mening over hebben gegeven waarna hij zonder pardon met tussenkomst van stamapostel Leber (!) via het Internet (!) wereldwijd voor schut (!) wordt gezet. Deze werkwijze hanteert anno 2010 en anno 2011 het internationale kerkbestuur, bestaande uit -volgens eigen zeggen- "Boden van Jezus Christus". Een weldenkende buitenstaander zou meteen zeggen: "Hebben wij bij dit schrikbewind de wederopstanding van de fascisten gemist, of zo?" In de nieuw-apostolische kerkgemeenten daarentegen heeft ondertussen niemand wat gezien: "Wij, staande in de 'geloofsgehoorzaamheid', kijken niet op kritische sites!" (...)

Indien kerkelijke ambtsdragers op zo'n manier stelselmatig (!) van hogerhand (?!) worden geïntimideerd, raakt men na verloop van tijd hopeloos vermurwd.

(...)


Bron: Bericht Berichtdoor Redactie op "di 14 jun 2011, 13:05' in de thread "Luister naar mijn woorden maar die staan los van mijn daden!".
Zoals het op dit Forum ook eerder wel werd belicht, vormen de districtsvoorgangers hierbij de zwakste schakel. Zij zijn zich er klaarblijkelijk nog altijd niet van bewust dat zij vanuit de zogenaamde Landelijke vergadering (zie artikel 7 van de statuten) voor dergelijke godgeklaagde misstanden (!) dienen te waken:
BakEenEi schreef:(...)

Dit is m.i. op het ogenblik de toestand waarin in ons land de hoogste dienaren zichzelf hebben gemanoeuvreerd. Dat het bij hen nu zo uit de hand heeft kunnen lopen komt doordat óók in ieders omgeving het waandenkbeeld (!) kon postvatten dat God het allemaal zó zou hebben gewild. Helaas; om de dooie dood niet!! Dienaren in Zijn werk hoefden helemaal geen concernleiders te worden; ze hoefden helemaal niet twee, drie of tien petten op te krijgen, enzovoort. Dit hele fenomeen legt in de Nieuw-Apostolische Kerk meteen ook de zwakste schakel bloot. Degenen namelijk die er wat van konden zeggen, ja, sterker nog, die er wat van móesten zeggen, zoals in dit geval met name ook de districtsvoorgangers; díegenen laten het afweten want de betrokkenen zijn evenzeer gebrainwasht! Het beste zou zijn dat de gezinsleden (!) van al deze "hoge dienaren" krachtdadig ingrijpen. Dan is er voor hun dierbaren tenminste nog een leven ná dit gekunstelde bestaan... Doet niemand wat en alles zou bij het oude blijven, dan eindigt de geloofsweg met tandengeknars.

(...)


Bron: Bericht door BakEenEi op "wo 16 feb 2011, 13:38" in de thread "Nieuw-apostolische bedrijfsvoering".
Wij hebben bij de Nieuw-Apostolische Kerk (in Nederland) spijtig genoeg van doen met een ware dynastie van elkaar napratende vreemde vogels die kans ziet om gelovigen op kafkaëske wijze aan te lijnen en te kleineren. De Kerk zou van de weeromstuit helemaal opleven indien de "ambtelijke top" ervan níet langer de scepter voert! De zaken staan hier immers al jarenlang op hun kop: de dienaren willen op hun wenken bediend worden! Zijn dat Godsgezanten? Welnee!!

Het WebTeam
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
basis
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 01 nov 2010, 14:16

Re: PINKSTEREN 2011

Bericht door basis »

Nu ik in het dubbel-interview met de Apostelen Brinkman en Klene heb gelezen dat beiden gewoon spreken over de 4000 Nederlandse apostolischen,
zie ik hierin toch echt wel een breuk met de traditie tot nog toe.
Er word eerlijk toegegeven dat er nog maar weinig actieve leden zijn en dat velen vanwege teleurstellingen de NAK verlieten.
Dit soort openlijke bespreekbaarheid van de pijnpunten ben ik binnen de NAK niet gewend.

Net zo bijzonder vind ik het feit dat er nu een verklaring ligt van de kerkleiding over het conflict met broeder Rohn.
Ik vind het jammer dat men het zo consequent over mijnheer heeft, dit was onnodig.
Het is mooi als onder broeders en onder zusters de eendracht woont...
maar we weten allemaal dat het niet (altijd) zo is. Dus de kerkleiding had gewoon over broeder Rohn moeten schrijven: wel zo eerlijk!

Verder is de verklaring denk ik natuurlijk vooral te bezien vanuit het 1e kleine overwinninkje bij de rechtbank.
We zijn er (helaas) nog lang niet.

70 gemeenten/ 4000 gelovigen dat betekent dat een gemiddelde Nederlandse NAK-gemeenschap 57 actieve leden heeft...
Dat zijn 70 maar erg kleine dus zéér kwetsbare groepjes...

Misschien moeten sommige deelnemers hier op dit forum waarvan velen best een giftige pen hebben (of beter: toetsenbord)
en waarvan ook velen nog familieleden of zelfs bejaarde ouders hebben die in de NAK hun plaatsje opzoeken en vinden, eens bij zichzelf te rade gaan...

Iets wat zo kwetsbaar is moet je dat nog verder de grond in stampen?

De kerkleiding is slechts een organisatorische entiteit. Een kader waarbinnen een eigen dynamiek werkzaam is.
Voor de meeste leden aan de basis, is de plaatselijke gemeenschap het meest van belang, ze vinden daar hun plekje.

Alle grote woorden van stamapostelen, critici, andersdenkende christenen en diverse websites ten spijt
zullen ook a.s. zondag weer op zo'n 70 plaatsen in ons land, deze fragile groepjes hun locaaltje opzoeken.
Ik geloof oprecht dat zij dit doen in de vaste overtuiging God ermee te dienen
èn ik geloof ook dat dán geldt: "Hij ziet heus hun hart aan"
Gnosis
Berichten: 52
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 22:29

Re: PINKSTEREN 2011

Bericht door Gnosis »

Basis,

Geheel met je eens. Laat de oprechten met rust, zij zijn overtuigt van hun waarheid over hun kerk.
De " giftige pennen of toetsenborden" personen oogsten vanzelf wat ze zaaien.
Er worden vaak liederen aangehaald, bij dezen doe ik het ook, en dat geldt voor ieder van ons, wel of niet (volgend) apostolisch.
"DE LIEFDE ZIJ HET TEKEN WAARAAN MEN ONS HERKEND" lied 453 gb. of doen we net als de sektariërs ? "Dit is niet voor ons, dit doen anderen maar."
Ook doet het mij weleens pijn, de vele giftige pijlen die worden afgeschoten op de NAK.
Ik ben er van overtuigd dat elk oordeel of veroordeel die door mij/ ons wordt uitgesproken bij mij/ons terugkomt, we veroordelen ons zelf en hebben het niet door. helaas!
Het aantal NAK leden loopt dan wel terug, maar het aantal "leden" op deze site zal ook teruglopen, negativiteit houd nooit stand, ja het is zelfs zo hoe meer je negativiteit aandacht geeft hoe verder het zich uitbreid. Willen we dat?

Forum voor allen die het apostolische werk een warm hart (zouden willen) toedragen!
"... zo zijn we samen één lichaam in Christus" (Rom. 12: 5)

gnosis
Plaats reactie