Tenzij...

Uiteenlopende onderwerpen m.b.t. het apostolische geloofsleven
ACE
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 29 sep 2010, 22:05

Re: Tenzij...

Bericht door ACE »

@BEE

Onder jouw eigen credo 'Less is More' kun je eea versimpelen door te stellen dat het in de dienarenkring
te doen gebruikelijk is dat 'je likt naar boven en schopt naar beneden'.

Groet,ACE
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Tenzij...

Bericht door BakEenEi »

ACE schreef:@BEE

Onder jouw eigen credo 'Less is More' kun je eea versimpelen door te stellen dat het in de dienarenkring
te doen gebruikelijk is dat 'je likt naar boven en schopt naar beneden'.

Groet,ACE
@ACE

De "Hirte im Ruhestand" die ik enkele jaren geleden sprak in Duitsland over het onderwerp "verzoening", zei tegen mij: "Es gibt hier Betonköpfe unter den höheren Amtsträgern die eine Lösung hinziehen." Ik antwoordde: "So etwas gibt es doch einfach nicht - im Werke Gottes!?" (...) Dit is er maar één enkel voorbeeld van hoe mensen binnen de Nieuw-Apostolische Kerk iets constateren, iets verschrikkelijks in feite, en het dan min of meer daarbij laten. In een paar seconden werden mij hierbij echter op zijn minst twee kolossale misstanden onthuld:
  • in het "werk Gods" bestaan rangen en standen
  • zelfs als het gaat om verzoening, staat of valt de bezegeling ervan bij machtige "dienaren" in de organisatie die van iedereen de kans krijgen om desnoods met hun koppige karakter elke voortgang te blokkeren
Als je dan je verbazing uitspreekt over een dergelijke gang van zaken, zal "iedereen" je gelijk geven maar niemand (!) zal er vervolgens wat aan doen - want men is door de jaren heen allang murw geslagen door: diezelfde gang van zaken! Immers, dit ronduit pijnlijke voorval was niet een uitzondering maar doodgewoon de regel!! Er wordt in de Nieuw-Apostolische Kerk niet normaal bestuurd doch door de "allerhoogsten in rang" gedurig en vaak ook nog ad hoc per decreet geregeerd... Wie zich daar niet bij neerlegt, mag ophoepelen. Voorbeelden te over. Het staat een ieder vrij om daaraan te wennen, maar ik persoonlijk ben in dit opzicht nooit over mijn verontwaardiging heen gekomen.

Het punt is werkelijk: aan de basis (!) moet men zo'n gang van zaken NIET goedvinden. Dertig jaar geleden al werd er een architect aan het werk gezet met het oog op een nieuwe kerk in Roden en dertig jaar lang laat men zich ter plaatse vervolgens aan het lijntje houden. Ikzelf heb niet tot de dood erop volgt willen afwachten tot er in de Nieuw-Apostolische Kerk zich in deze samenhang ooit iets ten goede keert. Het systeem deugt niet. Van geen kant in feite...

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gnosis
Berichten: 52
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 22:29

Re: Tenzij...

Bericht door Gnosis »

Bak een Ei,

MIJN CONCLUSIE:HET IS DUS NIET "HET WERK GODS!"

Wordt het ons eindelijk duidelijk??

gnosis
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Tenzij...

Bericht door Jabob65 »

@Gnosis, met veel belangstelling lees ik het Thomas Evangelie maar ook het bekende boek van Thomas van Kempen, de navolging van Christus, veel (zo niet alles) draait om het nederig zijn; als je de balk in je eigen oog ziet....

Met pijn in mijn hart lees ik het artikel over de jeugddag waar het volgende bijbelwoord werd gebruikt:

""Weet gij niet, dat, die in de renbaan lopen, doch daat slechts één de prijs kan ontvangen? Loopt dan zó, dat gij die behaalt!
En al wie aan een wedstrijd deelneemt, beheerst zich in alles; zij om een vergangkelijke ere krans te verkrijgen, wij om een onvergankelijke.

Ik loop dan ook niet maar in de blinde en ik ben geen vuistvechter, die zomaar in de lucht slaat. Neen, ik tuchtig mijn lichaam en houd het in bedwang, om niet, na anderen gepredikt te hebben, wellicht zelf afgewezen te worden."""

--

En in Duitsland werd tijdens een jeugddag het bijbelwoord gebruikt: 'wie niet voor mij is, die is tegen mij'.....

Een dergelijke boodschap is voor geen enkel mens heilzaam, maar voor jonge mensen al helemaal niet, waar het goed is om genuanceerd te leren denken, wordt radicaliteit bijgebracht hetgeen de (reine) ziel kan beschadigen.

Zouden deze mensen, zij die zulke diensten houden, zich wel bewust zijn van hun grote verantwoordelijkheid?
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Tenzij...

Bericht door Jabob65 »

Met andere woorden:

Laat men de liefde en barmhartigheid prediken, nog beter: geef het goede voorbeeld.

Gisteren heb ik ook een viering bijgewoond:

En de boodschap was: Twijfel niet aan jezelf en vertrouw op je capaciteiten.

Laat je voeden en stimuleren door Hem, die wij onze Heiland noemen.
Tosca
Berichten: 335
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 20:29
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Tenzij...

Bericht door Tosca »

@Jabob,

Binnen de Nieuw Apostolische Kerk wordt zeer zeker de liefde en barhartigheid gepredikt. Maar…Het goede voorbeeld? Nou nee! Het is slechts schijn, een façade.

En… Verkijk je niet op de Ambtsdragers, die twijfelen echt niet aan zichzelf of aan hun capaciteiten(…) Jezus Christus is slecht een naam binnen de Nieuw Apostolische Kerk, Zo is men druk doende een eigen Bijbel te schrijven, Die noemen zij dan Catechismus.

@Cnosis,

Een geloofsgemeenschap kan hooguit EEN werk van God zijn.
Maar nooit HET werk van God!

Zodra een Geloofsgemeenschap de alleenrechten opeist ten aanzien van het WERK GODS bewijst zij daarmee zeer ver van het evangelie van Christus te zijn afgedwaald.
Moeten de Schapen en de Lammeren de Herder weiden en hoeden? Zo is het wel in de Nieuw Apostolische Kerk, de Apostelen hebben altijd feest van de ‘’tienden’’
Criticus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 12:36

Re: Tenzij...

Bericht door Criticus »

En terwijl vroeger de NAK nog weg kwam met prachtige uitspraken als "Gods werk is volmaakt, maar het grondpersoneel maakt er een zootje van" denk ik dat dit nu niet echt meer lukt.
Gnosis
Berichten: 52
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 22:29

Re: Tenzij...

Bericht door Gnosis »

Jacob65,

Nu je het Thomas evangelie leest raad ik je met klem aan "Schatgraven in Thomas" er bij te nemen.
Je wordt aan de hand meegenomen en gaat enorm genieten van iets wat je innerlijk WEL WEET maar dat we toch allen vergeten zijn en nu wordt het in dit boek ons opnieuw duidelijk gemaakt.
Dit prachtige boek is een "Eye opener" voor velen die het beste met zichzelf willen maar ook het beste voor de ander wil.
Ik doe de website erbij : www.brammoerland.com
Je mag het boek ook van mij lenen want dit "moet" iedereen weten vandaar mijn enthousiasme. (bel eventueel Ineke Touw eens over haar ervaringen met dit boek)
Pluis deze website maar eens goed uit en ontdek ook het "Aramees Jezusgebed" ,( ong. 50 n.chr) en waarschijnlijk heeft men hier het "Onze Vader" van GEMAAKT!
Voor de Apostolische brs en zrs onder de Forumlezers, en zeker de dienaren, het verrijkt uw inzicht in het Goddelijke! Dit boek wordt van harte aan bevolen!

isbn: 978-90-351-3145-3

groet aan allen , Gnosis HH
Gnosis
Berichten: 52
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 22:29

Re: Tenzij...

Bericht door Gnosis »

Beste allen,

Voor iedereen die hier open voor staat:

Het Aramese Jezus-gebed.



Het Aramese Jezus-gebed
Aramees was de taal die Jezus sprak. Je mag op goede gronden veronderstellen dat de Aramese versie van het Jezus-gebed dichter bij het oorspronkelijk door Jezus uitgesproken gebed staat dan het ‘Onze Vader’, zoals dat overgeleverd is in de kerkelijke traditie. God, als bron van alle zijn, is hier dus niet in de hemel, zoals in het kerkelijk ‘Onze Vader’ maar in het hart van de mens, het kenmerk bij uitstek van de gnostische christendom uit de eerste eeuwen. Dit Jezus-gebed benadrukt vooral de oorspronkelijke eenheid tussen God en de mens, en het wil die eenheid bevestigen, of herstellen waar die verstoord is geraakt.
Als we in ons hart geraakt worden door wat ons in het hier en nu omringt, zowel de natuur, de kosmos als de medemens, dan is dat een intieme ontmoeting met het alomtegenwoordige goddelijke.
De ontmoeting met het goddelijke in het hier en nu, is ook in overeenstemming met God als 'de Aanwezige' in het Oude Testament. De openingszin in de Latijnse versie 'Onze vader die in de hemelen zijt' past niet in de toenmalige joodse voorstellingswereld, maar is later ontstaan onder invloed van de Griekse dualistische filosofie, die God transcendent, 'gans anders' gemaakt heeft, ver verheven boven de aardse werkelijkheid. Het is niet waarschijnlijk dat Jezus die opvatting kende, laat staan deelde.
De door de Aramese versie geïnspireerde Nederlandse tekst is van Bram Moerland.


Bron van Zijn, die ik ontmoet in wat mij ontroert,
Ik geef u een naam opdat ik u een plaats kan geven in mijn leven.
Bundel uw licht in mij - maak het nuttig.
Vestig uw rijk van eenheid nu,
uw enige verlangen handelt dan samen met het onze.
Voed ons dagelijks met brood en met inzicht.
Maak de koorden van fouten los die ons vastbinden aan het verleden,
opdat wij ook anderen hun misstappen kunnen vergeven
Laat oppervlakkige dingen ons niet misleiden.
Uit u wordt geboren:
de alwerkzame wil,
de levende kracht om te handelen,
en het lied dat alles verfraait, en zich van eeuw tot eeuw vernieuwt.


Mooi he?

groet, Gnosis
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Tenzij...

Bericht door Jabob65 »

Ja, het is mooi Gnosis maar het is ook beter.

Beter in de zin dat het productiever is, je bent niet afhankelijk van iets dat buiten jezelf is, maar het is in jou.

Maar veel kerkelijke leiders hebben juist moeite met dit idee want ze zijn bang dat de glans van hun leiderschap verloren gaat, en op het eerste gezicht is dat ook zo, de gelovige is niet langer afhankelijk van zo'n religieus leider maar kan het op eigen kracht, maar in tweede instantie wordt natuurlijk wel duidelijk dat die glans helemaal niet verloren gaat, het is eigenlijk niet eens van belang maar het is bevredigend als je 'de ander' op weg helpt, meer bevredigend dat dat je anderen angst aanpraat.....
Plaats reactie