Tenzij...

Uiteenlopende onderwerpen m.b.t. het apostolische geloofsleven
Plaats reactie
ACE
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 29 sep 2010, 22:05

Re: Tenzij...

Bericht door ACE »

@BEE

Hoe denk je dat (Districts)dienaren zich kunnen organiseren of individueel hun onvrede kunnen uiten jegens het Bestuur?
Het is een 'battle uphill' die je per definitie verliest. Immers, de ratio is uithongeren, niet communiceren, vooral ontkennen en met de vinger terug wijzen.
Rest maar een ding, collectief je ambt teruggeven of uittreden.

Groet,
ACE
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Tenzij...

Bericht door BakEenEi »

ACE schreef:@BEE

Hoe denk je dat (Districts)dienaren zich kunnen organiseren of individueel hun onvrede kunnen uiten jegens het Bestuur?
Het is een 'battle uphill' die je per definitie verliest. Immers, de ratio is uithongeren, niet communiceren, vooral ontkennen en met de vinger terug wijzen.
Rest maar een ding, collectief je ambt teruggeven of uittreden.

Groet,
ACE
@ACE

Klopt, het is erg moeilijk om deze zaak vlot te trekken. Wat volgens mij echt het beste is om te doen is, dat nu de voorgangers hún verantwoordelijkheid nemen. Men zou tegen ieders districtsvoorganger moeten zeggen: "Of jíj legt je ambt per direct tijdelijk neer of ík doe het definitief!" Je kunt als marionet (!) die je bent als "districtsvoorganger met bestuurlijke verantwoordelijkheid" (!) immers niet langer met goed fatsoen functioneren, nu een kind op een telraampje al kan uitrekenen dat er miljoenen euro's -mede door jouw verwijtbare nalatigheid- zijn verbrast. Ondertussen laten de nóg hogere "dienaren" zich hierdoor vanzelf niet uit het veld slaan maar dezen, gehersenspoeld door aangeprate sterallures, lijken al net zo handelingsonbekwaam als hun heer en meester, de met wiskundige precisie manipulerende Dr. Wilhelm Leber. Vreselijk!!

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Tenzij...

Bericht door BakEenEi »

@ACE

Er ís trouwens een alternatief: als districtsapostel De Bruijn in ruste met terugwerkende kracht tot 6 december 1998 de waarheid zou gaan spreken, en niets dán de waarheid. Over alles waarbij anderen op het verkeerde been zijn gezet.

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
willempower
Berichten: 461
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 21:25

Re: Tenzij...

Bericht door willempower »

@all
Zag dat filmje van de jongen die bestolen word in Londen ,terwijl die hulp kreeg dat deed me denken aan Klene , aan de voorkant hulp aan de achterkant plukt die je .
En dan moet je nog dankbaar zijn voor de hulp ook .
N.A.K. Nieuwe Advocaten Kerk
Mocht iemand vinden dat ik iets mis heb stuur dan even een bericht ,met verbeterde tekst .ik wil niet zoals de kerkleiding liegen in naam van Leber,dat doet Kleene wel ,als een blind paard navolgen noemen ze dat .
ACE
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 29 sep 2010, 22:05

Re: Tenzij...

Bericht door ACE »

@BEE
Er ís trouwens een alternatief: als districtsapostel De Bruijn in ruste met terugwerkende kracht tot 6 december 1998 de waarheid zou gaan spreken, en niets dán de waarheid. Over alles waarbij anderen op het verkeerde been zijn gezet.
Dat is utopie bij deze pathologische leugenaar.
Ze hebben een drang om te liegen en vaak weten ze niet meer of wat ze zeggen nou waar is of niet. Ze leven in een fantasiewereld.
Net als jij heb ik dat van zeer nabij meegemaakt!
Daarenboven is TdB daar nog trots op ook!

Het perfecte profiel voor een DAP of AP anno 2011 voor de NAK Nederland.

Groet,
ACE
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Tenzij...

Bericht door BakEenEi »

ACE schreef:(...)
Ze leven in een fantasiewereld.
Net als jij heb ik dat van zeer nabij meegemaakt!
Daarenboven is TdB daar nog trots op ook!

(...)
@ACE

Dat komt mij bekend voor, dacht ik - deze fantasiewereld:
Dat was destijds opzienbarend nieuws, zeg! Vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk was er een excuus uitgesproken:
In de onderstaande verklaring kon ieder de bijzonderheden er op nalezen:
Ikzelf twijfelde...
... waarna op 4 december 2007 bij de nieuw-apostolische kerkleiding alsnog de aap uit de mouw kwam:
Met dat harde oordeel, "Kuhlen hätte den ihm Anvertrauten alles Leid und Elend ersparen können, wenn er zurückgetreten wäre", ging het excuus tweeënhalf jaar later compleet aan diggelen. Verantwoordelijk:
De fantast!

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Tenzij...

Bericht door BakEenEi »

@all

Ongeveer een maand vóór de "Desinformatieavond" van 4 december 2007 was de internationale kerkleiding bijeengekomen in Toronto:
Een vreemde zin trouwens: "Stamapostel Wilhelm Leber heeft zich het recht voorbehouden om dit thema op de Europese informatieavond, die op 4 december vanuit het conferentiecentrum van de Nieuw-Apostolische Kerk Internationaal per satelliet uitgezonden wordt, ter sprake te brengen." Alsof dat niet allemaal al ver van tevoren zou zijn voorbereid:
Met de inhoud van het in Toronto afgehamerde "zelfbeeld"...
... legden de aldaar verzamelde aanwezigen voor de toekomst vast hoe de Schepper van hemel en aarde hún ideologie had uitgekozen om daarmee de rest van de mensheid in het geloof de maat te nemen. Geen spoor daarbij van enige "siddering in hun ziel" om de Bijbel op deze wijze maar even eigenmachtig van een "erratum" te voorzien! Voor de planeet Aarde was de Nieuw-Apostolische Kerk nu door de leden van haar eigen internationale bestuur gecertificeerd als hoofdtransformatorhuisje voor de goddelijke krachtstroom. Bij haar berusten alle volmachten om die stroom eventueel verder te geleiden, onder de voorwaarden die zij daartoe stelt dan wel nog zal stellen, afhankelijk van de afnemer.

Wat een fantasie! Desinformatie! Enne... "Kuhlen hätte den ihm Anvertrauten alles Leid und Elend ersparen können, wenn er zurückgetreten wäre". Dát kon er op die 4e december 2007 óók nog wel bij...

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Tenzij...

Bericht door BakEenEi »

@all

Deze mensen kunnen dan misschien wel heel erg zijn opgegaan in hun eigen fantasiewereld, dacht ik later, maar niemand onder hun is zich er schijnbaar van bewust wat voor een schaamteloze brutaliteit er hier feitelijk aan de dag werd gelegd. Eerder al schreef ik er het volgende over:
BakEenEi schreef:(...)
Hoewel de districtsapostelen al vanaf Pinksteren 2007 moeten hebben geweten met welke verknipte boodschap apostel Walter Drave velen zou choqueren, liet districtsapostel De Bruijn het voorkomen zich van de prins geen kwaad te weten. Iedereen werd door hem voor deze Desinformatieavond opgetrommeld, terwijl hij er zelf alvast "met hoge verwachtingen" naar uitkeek:
Aan: alle dienaren, broeders en zusters van de gebiedskerk Nederland

Betreft: informatieavond Stamapostel op dinsdag 4 december 2007.

Heiloo, 13 november 2007.

Hartelijk geliefde broeders en zusters,

Onze Stamapostel zal op dinsdagavond 4 december a.s. vanuit het conferentiecentrum van NAK
Internationaal te Zürich een informatieavond verzorgen voor alle dienaren en elke geïnteresseerde
broeder of zuster. Daarbij hoop ik dat allen, incl. onze jeugd, sterk geïnteresseerd zijn in wat onze
Stamapostel ons over belangrijke onderwerpen m.b.t. de NAK te zeggen heeft.

Al onze kerken waar regelmatig uitzendingsdiensten te volgen zijn zullen worden aangesloten,
opdat daarmee voor iedereen de mogelijkheid bestaat om binnen een redelijke afstand die toch wel
heel bijzondere avond (te beluisteren in zowel Duits als Nederlands) bij te wonen.

De avond zal beginnen om 20.00 uur en eindigen om 21.30 uur. Een ieder wordt verzocht om
ruim op tijd aanwezig te zijn.


De onderwerpen die besproken zullen worden zijn de volgende:

  • Eigen beeld van de NAK (hoe zien wij zelf onze kerk)
  • Geschiedenis van de NAK
  • Visie en missie van de NAK (gedachten over zendingswerk)
  • Europese Jeugddag 2009
  • Nog enige andere onderwerpen

Om de belangrijkheid van deze avond te onderstrepen heeft de Stamapostel ons aangeraden om de
weekdienst die op deze avond volgt te laten vervallen. In Nederland hadden wij vanwege het
Sinterklaasfeest de woensdagavonddienst al naar de donderdagavond verplaatst. De dienst van
donderdag 6 december komt daarmee dus te vervallen.


Omdat deze bijzondere aangelegenheid net een dag voor Sinterklaas zal plaatsvinden, wil ik u vragen
uw programma zodanig in te delen dat deze avond vrij gehouden kan worden.

Met hoge verwachtingen uitziend naar 4 december a.s.,
uw,

Th.J. de Bruijn.
Achteraf liet districtsapostel De Bruijn aan sommigen desgevraagd weten dat de inhoud van het naderhand alom ernstig bekritiseerde onwetenschappelijke betoog van de apostel/historicus Drave niet zijn verantwoordelijkheid was geweest. Dat is een grove leugen want bij de districtsapostelen ligt er dienaangaande wel degelijk een gedeelde eindverantwoordelijkheid. Bovendien was districtsapostel De Bruijn uiteraard verantwoordelijk voor de gevolgen van diens bovenstaande uitnodiging. Verder wekte hij met zijn ontwijkende houding zeer ten onrechte de indruk zich niet bewust te zijn geweest van wat er juist ten aanzien van de geschiedschrijving bij deze gelegenheid op het spel stond. Eén van de zwartste bladzijden uit de nieuw-apostolische kerkgeschiedenis was toch de excommunicatie in 1954/1955 van o.a. leidinggevende dienaren die toen moeite hadden met de valse eindtijdverwachting van stamapostel Bischoff. Het door de internationale kerkleiding destijds toegepaste zinloze geestelijke geweld om allen die particuliere eindtijdverwachting van de al hoogbejaarde stamapostel Bischoff te doen omarmen, heeft onbeschrijfelijk veel leed aangericht. Ook districtsapostel De Bruijn was er van tevoren herhaaldelijk én met nadruk (!) op gewezen hoe gevoelig die donkerste dagen uit de kerkgeschiedenis nog altijd liggen bij (nabestaanden van) slachtoffers van dat traumatiserende geweld. Voor zover dat tevens van mijn kant gebeurde, kreeg ik van hem op mijn voorafgaande berichten géén inhoudelijke reactie... Zo had ik op 18 oktober 2007 nog woordelijk aan districtsapostel De Bruijn onder meer het volgende geschreven:
  • "Juist door St.Ap. Leber, in wie ik aanvankelijk alle vertrouwen had, is mij het geloof in de integriteit van de internationale kerkleiding uit handen geslagen. Waarschijnlijk maakt hij op 4 december a.s. diens fatale fout... "
(...)


Bron: bericht door BakEenEi op "vr 28 jan 2011, 14:48" in de thread "Elders gelezen..."
En wat het "zelfbeeld" betrof; was niet tevens districtsapostel De Bruijn eind oktober 2007 (dus kort na 18 oktober 2007) in Toronto erbij aanwezig geweest toen de laatste formuleringen daaromtrent definitief werden bekrachtigd? Even de desbetreffende groepsfoto checken: http://www.nak.org/typo3temp/pics/4e7899161f.jpg. Ja hoor, aanwezig!

Heel apart... Herinnerde ik het mij goed? Inderdaad, voordien (!), op 2 mei 2007 antwoordde de districtsapostel mij persoonlijk werkelijk o.m. als volgt toen ik mijn lidmaatschap opzegde:
  • (...)
    Beschouw daarom dit bericht als een bevestiging dat je wordt uitgeschreven als lid van de Nieuw-Apostolische Kerk wereldwijd. De schriftelijke bevestiging krijg je daarvan zo spoedig mogelijk toegestuurd, dat beloof ik je.

    Ik zal Oudste X. en de voorganger van je beslissing in kennis stellen. Hiermee hoop ik dat ik je heb kunnen helpen. Voor mij staat één ding vast: aan de Dag des Heren wordt niet gekeken of je in het ledenregister van de NAK staat ingeschreven. De lieve God heeft andere criteria.


    (...)
Wie er zó over denkt, dient toch een veto uit te spreken als er een "zelfbeeld" ter tafel komt zoals dat in Toronto werd afgehamerd?! Hoe kun je dan vervolgens op 13 november 2007 een uitnodiging opstellen zoals hierboven werd geciteerd?!

Mocht iemand zich afvragen wáár in deze samenhang de woorden vandaan komen "Hiermee hoop ik dat ik je heb kunnen helpen" ; het antwoord zou hieronder moeten staan want dat had ik die dag vooraf aan de districtsapostel geschreven:
  • (...)
    Ik vertelde (...) dat, hoewel ik deze maand op de indeling sta als organist, ik mij niet meer in staat gevoel om (vanaf vanavond) ook nog maar één noot te spelen. Echt, ik kan het zo niet langer. Ik vind dat de "hogere verantwoordelijke leidinggevenden" in onze kerk goddelijk leven de nek omdraaien met hun (voor mij: duivelse) regels en leerstellingen. Elke ambtsdrager die volgens St.Ap. Leber geacht wordt zich aan al die "Lehraussagen" geheel en al te conformeren, is (vind ik) een gevangene geworden van een tot in het absurde doorgevoerd menselijk denksysteem. Je kunt als vrienden niet eens meer vrijuit met elkaar spreken, want dienaren hebben zich tegenover de Stamapostel verplicht tot absolute gehoorzaamheid aan van alles en nog wat, wat er in onze kerk op papier is gezet en wat er bij wijze van spreken nog dagelijks aan wordt toegevoegd. Bovendien kan men (zie Blankenese) nog worden afgerekend op elke willekeurige uitspraak van de Stamapostel, waar deze die ook ter wereld heeft gedaan. Deze verschijnselen van onderdrukking grenzen in mijn beleving aan misdaden tegen de menselijkheid van kinderen Gods.

    Ik vind dit zo'n verschrikkelijk verachtelijke toestand, dat ik er nu héél veel afstand van moet nemen, wil ik voor mijzelf nog een kans maken om dit (...) te overleven. Ik kan de schijnheiligheid van Wilhelm Leber niet meer uitstaan. Wat is deze man ongelofelijk door de mand gevallen. Ik kan er niet bij, ik snap het niet, ik ben totaal verbijsterd. (...)

    Alsjeblieft (...), stuur mij zo gauw mogelijk een brief waar in staat dat ik ben uitgeschreven in het ledenregister van de Nieuw-Apostolische Kerk wereldwijd.


    (...)
Dat was dus in 10 minuten afgehandeld. Zielzorg op het hoogste niveau...

Terugkomend op de (tweede) Europese Informatieavond (van 4 december 2007); voor degenen die toen de voorafgaande ontwikkelingen al met grote aandacht hadden gevolgd, liet het gepresenteerde "zelfbeeld" niets aan duidelijkheid te wensen over. De hele catechismus zou eraan worden opgehangen. Zie verder het redactionele bericht op "vr 22 apr 2011, 22:48" in de thread "Kerkleiding dicteert vernieuwd totaalconcept".

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Tenzij...

Bericht door BakEenEi »

@all

In mijn bericht op "zo 09 jan 2011, 17:40" in de thread "Sektetest" ging het o.a. over een uitlating van apostel Peter Klene, die rond de jaarwisseling in Groningen gezegd zou hebben "dat de Nieuw-Apostolische Kerk één van de vele wegen is die tot God leiden". Hoe sympathiek het misschien voor wie dit te horen krijgt ook overkomt; het staat absoluut haaks op de nieuw-apostolische geloofsleer. Het vreemde is echter dat vanuit "de kring der dienaren" waarin sommigen er juist om worden geroemd omdat zij "zo heerlijk liberaal in het geloofsleven" staan, er geen enkel protest wordt gehoord indien voor de gelovigen de duimschroeven door een gepresenteerd "zelfbeeld" of door een afgekondigd dreigement (!) pijnlijk worden aangehaald. Blijkbaar kunnen zulke fijne liberale dienaren, zachte heelmeesters als ze ondertussen zijn, tegelijkertijd met het ene oog huilen en met het andere lachen. Dat heet: dubbelhartig. In de Nieuw-Apostolische Kerk daarentegen wordt deze misselijk makende laffe houding gezien als "een fijne apostolische aanbieding"... Zwalk zo rustig verder en waai getrouw met alle winden mee, doch zonder mij!

Als je op de verkeerde weg bent, kun je beter halverwege stoppen en opnieuw beginnen... Wie dan echter hoopt op een nieuwe serie afleveringen van het TV-programma "Het spijt me" in de verwachting dat er misschien wel achteraf bij je werd aangebeld met een bosje bloemen en het bijbehorende excuus, doch spijtig genoeg net op een moment dat je niet thuis was, vergist zich opnieuw bij de Nieuw-Apostolische Kerk. Bij het 50-jarige lidmaatschap kom je hiervoor namelijk nog niet in aanmerking... TENZIJ je in de kring der dienaren een "hogere verantwoordelijke leidinggevende" was die zich wel altijd loyaal opgestelde (in "Het bestuur" of in "De landelijke vergadering"), maar alleen de laatste keer niet.

Toch bleek -hoewel eerst op 24 mei 2009- er voor stamapostel Leber aanleiding te hebben bestaan om zich op het onderwerp "excuus" nader te beraden. Hij zocht voor de openbare eredienst op die dag in de Bijbel een passend tekstwoord op...
  • „Meine Brüder, ich schätze mich selbst noch nicht so ein, dass ich’s ergriffen habe. Eins aber sage ich: Ich vergesse, was dahinten ist, und strecke mich aus nach dem, was da vorne ist.“
... en wachtte toen af tot vlak voor de "schuldvergeving".
Stammapostel:
Jetzt wollen wir uns auf das Heilige Abendmahl einstimmen. Da strecken wir die Hand zur Versöhnung aus, wollen einander vergeben um selbst Gnade zu empfangen.

Ich möchte hier noch für mich, für unsere Kirche einen Gedanken anfügen. Wir haben unter uns auch Vertreter der Vereinigung Apostolischer Gemeinden, die uns sehr willkommen sind. In der Vergangenheit war das Verhältnis durch bestimmte Vorkommnisse so, dass man sich mehr oder weniger aus dem Weg gegangen ist, um nicht zu sagen, sich bekämpft hat, sich vielleicht auch weh getan hat. Ihr Jugendlichen kennt das sicherlich nicht im Einzelnen, habt aber vielleicht von den Eltern, von den Amtsträgern schon darüber gehört. Ich will es kurz machen. Hier ist nicht der Ort, das alles aufzuarbeiten, aber ich will hier noch einmal deutlich bekunden: Ich strecke auch im Namen der Kirche die Hand zur Versöhnung aus. Wenn man Versöhnung sucht, schließt das ein, dass man zugibt, dass auch auf der eigenen Seite Fehler gemacht worden sind. Das will ich gerne hier in der Öffentlichkeit eingestehen ohne ins Detail zu gehen. Ja, es sind auch von unserer Seite, von der Seite der Neuapostolischen Kirche, Fehler gemacht worden. Wir strecken die Hand zur Versöhnung aus.

Das mag nun auch jeder in seinem Teil so halten. Da mag es vielleicht in der Familie Irritationen gegeben haben, ein Gegeneinander im Verhältnis zu den Eltern. Da ist vielleicht im Freundeskreis etwas vorgefallen, was man nicht verstanden hat, das einem einen Stich ins Herzen gegeben hat, über das man nicht hinwegkommt. Nehmen wir es ernst mit der Versöhnung und strecken wir die Hand dazu aus. Wenn wir uns an Christus orientieren, dann wird es uns gelingen, uns zu versöhnen.

Bron: http://www.ejt2009.eu/nachbereiten/gottesdienstbericht/
Ik las het na verloop van tijd op het Internet! Doch wat een vondst! Je wacht in de positie van Herr Dr. Wilhelm Leber tot ongeveer 50 jaar na het bewuste voorval waarvoor je je wilt verontschuldigen en dan roep je 40.000 van je eigen mensen bij elkaar met een hoop bloemen op het altaar, en tegen díe zeg je het dan...

Applaus!! Bravo!! Slim bekeken - en wát een knieval!! En zó openhartig ook... Ja, het zijn allemaal heel fijne mensen; bij de Neuapostolische Kirche. "Laatst ook nog in Litouwen, terwijl diegene toen feitelijk in Nederland voor het hekje moest verschijnen. Ja, ze brengen wel enorme offers! En dan zeuren sommigen nog over een bloementje dat hun mee naar huis krijgen... Mag het soms?! Wie zegt er nou trouwens ook z'n lidmaatschap op? Dan heb je het toch aan jezelf te wijten dat ze je met rust laten? Laten we wel wezen... Als ze geen andere kritiek hebben, gaat het vanzelf hier nergens over. Hoe goed je het ook bedoelt; het is ook nooit goed genoeg. Ondankbaar - dát ís het!! (...) Wir vergessen, was dahinten ist."

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Tenzij...

Bericht door Jabob65 »

@BEE, voor mij zijn je artikelen zeer waardevol.

Je beschrijft precies de pijnpunten die mij ook dwars zitten.

Waarvoor dank!
Plaats reactie