@Jabob65Jabob65 schreef:@BEE, voor mij zijn je artikelen zeer waardevol.
Je beschrijft precies de pijnpunten die mij ook dwars zitten.
Waarvoor dank!
"Slachtoffers van hersenspoelen verliezen vooral zichzelf", hoorde ik net de bekende naastenhelper Sjoukje Drenth-Bruintjes uit Oude Pekela uitleggen in een filmpje op YouTube. Zolang je doet wat degenen met wie jij in een destructieve relatie verzeild bent geraakt en aan wie jij gezag toekent, willen, is het goed. Maar anders val je bij ze uit de gunst.
Het lijkt wel over de Nieuw-Apostolische Kerk te handelen, dacht ik onmiddellijk. Ze kunnen het je daar allemaal ongelofelijk fraai voortoveren maar o wee, als je daarna eens nagaat welke praktijken de theoretici er zelf op nahouden. Zo publiceerde de nieuw-apostolische kerkgemeente Hoogezand-Sappemeer vorig jaar het schrijven "Amersfoort, 3 januari 2010" van de toenmalige districtsapostel Th.J. de Bruijn. "Zielzorgbrief 2010" staat erboven:
"In verbinding met onze Stamapostel, Apostel en Opziener" was diens boodschap: "Hij vraagt beter over jezelf te gaan denken en daar ook naar te gaan handelen." Daar heb je het alweer: het had béter gemoeten!
Nee, het is niet gauw goed genoeg; tenminste, wat anderen doen! Over zichzelf daarentegen zijn de "Godsgezanten" bijzonder goed te spreken en ook over hun meerderen in de organisatie. Organisatie? Welnéé, des heren werk! Heel fijne mensen zijn het, de onvolprezen hoge heren. Die kunnen niet vaak genoeg gefotografeerd worden, geciteerd - en wat mij betreft: voorgoed collectief en feestelijk aan de kant worden gezet.
Groet,
BakEenEi
P.S. Een aanvulling nog...
Zonder de context uit het oog te willen verliezen, wijs ik er toch graag nog op dat districtsapostel De Bruijn hier in zekere zin "aan de haal" ging met het door hem aangehaalde citaat. Daar stond namelijk letterlijk in: "Wees dus niet verbaasd als Hij je vraagt beter over jezelf te gaan denken en daar ook naar te gaan handelen." Hij maakt er echter van: "Het is dan ook niet 'zomaar iemand' die van ons vraagt om beter over onszelf te gaan denken, het is de lieve God die dat doet!" Dan wordt er dus "hineininterpretiert". Ter vergelijking - in Romeinen 8 vers 31 staat: "Als God voor ons is, wie kan dan tegen ons zijn?" Dan kun je er wel handig naartoe redeneren dat dit zoiets betekent als "God is voor óns en juist hierdoor prijzen wíj ons gelukkig prijzen dat uitgerekend wíj niks te vrezen hebben!", maar dit laatste - dát stond er vanzelf absoluut níet!