honderden leden HAZEA kwamen in opstand tegen leiding

Uiteenlopende onderwerpen m.b.t. het apostolische geloofsleven
Plaats reactie
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

honderden leden HAZEA kwamen in opstand tegen leiding

Bericht door zefyr »

Praktisch apostolisch-zijn is ook transparantie eisen van de kerkleiding. In de dertiger jaren van de vorige eeuw kwamen honderden leden van de HAZEA, na de 2e WO in Nederland NAK geheten, in opstand tegen de despotische en autoritaire leiding van de toenmalige districtsapostel J.H. van Oosbree. Deze dandy, die zich verplaatste in zeer luxueuze auto's en baadde in weelde en luxe, nam geen halve maatregelen; hij liet 300 leden van de HAZEA uitschrijven uit het 'boek des Levens'..., terwijl het merendeel van de HAZEA-achterban leefde in grote armoede. Van Oosbree wenste geen rekenschap af te leggen van zijn financiele handel en wandel, dat zwaar leunde op fondsen van de HAZEA.

Bron: Ds. J. Fokkema, Iets over de secte der Apostolischen, Delft 1937, 30pp
Criticus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 12:36

Re: honderden leden HAZEA kwamen in opstand tegen leiding

Bericht door Criticus »

Zó despotisch, zó autoritair dat meer dan 80% van de volgelingen bij de scheuring in 1946 zonder meer kiest voor Van Oosbree en diens opvolger...
Tosca
Berichten: 335
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 20:29
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: honderden leden HAZEA kwamen in opstand tegen leiding

Bericht door Tosca »

@Criticus,
Voor veel Broeders en Zusters was er in 1946 geen sprake van een ‘Scheuring’ er waren welliswaar ca. 5000 Broeders en Zusters met de Apostel Jan Jochems meegegaan die daarmee terug gingen naar de Stamapostel en de liturgie in de NAK. Voor de Broeders en Zusters die ‘Slok’ gingen volgen veranderde er vrijwel niets, zij bleven in de oude vertrouwde gebouwen en de toenmalige liturgie. Er werd dan ook niet gesproken over een scheuring, wel werd er gesproken over diegenen die ontrouw waren geworden aan ‘Slok’, die zich zelf voorstelde als de tijd overeenkomstige God. De vijfduizend dissidenten werden gezien als verraders.

Bij Slok bleef alles bij het oude, de volgelingen van Apostel Jan Jochems werden geconfronteerd met een voor hen geheel nieuwe liturgie. Zo werd bij van Oosbree het ‘Onze Vader’ niet meer gebeden.
En de District- Oudsten hebben voor het merendeel ook gekozen voor ‘Slok’ aangezien zij allen een vorstelijk salaris genoten. En tja, wiens brood men eet wiens woord men spreekt.

Pas na de gerechtelijke uitspraak in 1951 werd het voor het merendeel der ‘’slokken’’ duidelijk dat er sprake was van een scheiding, Hoewel velen nog steeds niet (willen) weten hoe de vork echt in de steel steekt(…)
Met vriendelijke groet,

‘Tosca’
Moeten de Schapen en de Lammeren de Herder weiden en hoeden? Zo is het wel in de Nieuw Apostolische Kerk, de Apostelen hebben altijd feest van de ‘’tienden’’
Criticus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 12:36

Re: honderden leden HAZEA kwamen in opstand tegen leiding

Bericht door Criticus »

Tosca schreef:@Criticus,
Voor veel Broeders en Zusters was er in 1946 geen sprake van een ‘Scheuring’ er waren welliswaar ca. 5000 Broeders en Zusters met de Apostel Jan Jochems meegegaan die daarmee terug gingen naar de Stamapostel en de liturgie in de NAK. Voor de Broeders en Zusters die ‘Slok’ gingen volgen veranderde er vrijwel niets, zij bleven in de oude vertrouwde gebouwen en de toenmalige liturgie. Er werd dan ook niet gesproken over een scheuring, wel werd er gesproken over diegenen die ontrouw waren geworden aan ‘Slok’, die zich zelf voorstelde als de tijd overeenkomstige God. De vijfduizend dissidenten werden gezien als verraders.
Ik ben er van overtuigd dat er te allen tijde twee kanten aan een verhaal kleven, maar de versie hierboven is geen van beide verhalen (die ik overigens BEIDE uit de eerste hand heb). Ik weet niet waar Tosca deze lezing vandaan heeft maar het is volslagen onzin.
Tosca schreef:Bij Slok bleef alles bij het oude, de volgelingen van Apostel Jan Jochems werden geconfronteerd met een voor hen geheel nieuwe liturgie. Zo werd bij van Oosbree het ‘Onze Vader’ niet meer gebeden.
En de District- Oudsten hebben voor het merendeel ook gekozen voor ‘Slok’ aangezien zij allen een vorstelijk salaris genoten. En tja, wiens brood men eet wiens woord men spreekt.
Bij Slok bleef NIETS bij het oude, daar gaat deze versie al de fout in. Helaas.
Tosca schreef:Pas na de gerechtelijke uitspraak in 1951 werd het voor het merendeel der ‘’slokken’’ duidelijk dat er sprake was van een scheiding, Hoewel velen nog steeds niet (willen) weten hoe de vork echt in de steel steekt(…)
Met vriendelijke groet,

‘Tosca’
Vriendelijke groet terug, doch wellicht even de feiten op een rij trachten te krijgen?
Tosca
Berichten: 335
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 20:29
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: honderden leden HAZEA kwamen in opstand tegen leiding

Bericht door Tosca »

@ Criticus

Prima dat u mijn betoog als zijnde pure onzin naar het land der fabelen verwijst! Maar dan verwacht ik wel dat u de juiste feiten even op een rij zet. Dus graag uw verhaal, lijkt mij wel zo netjes.

Met vriendelijke groet,
‘Tosca’
Moeten de Schapen en de Lammeren de Herder weiden en hoeden? Zo is het wel in de Nieuw Apostolische Kerk, de Apostelen hebben altijd feest van de ‘’tienden’’
Criticus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 12:36

Re: honderden leden HAZEA kwamen in opstand tegen leiding

Bericht door Criticus »

Ik heb hier zojuist iets trachten te posten maar werd uitdrukkelijk om mijn wachtwoord verzocht waarna alles weer weg is. Helaas, ik zal het alsnog trachten te reconstrueren.

Het kan niet zo zijn dat voor de mensen die Slok volgden, maar weinig veranderde, en dat men het niet merkte. Meteen na de bewuste dag is Slok overgegaan tot het bezoeken van alle gemeenten in NL waar hij zijn nieuwe ideeën wereldkundig maakte. De naam van HAZEA werd vrijwel ogenblikkelijk veranderd en foto's van de stamapostelen werden kort daarna van de muur gehaald.

De één was blij met de scheuring, maar er waren ook brs en zrs die Slok navolgden maar toch wat zekerheid verloren toen werd verkondigd dat hun apostel óók niet wist of er een leven na dit leven kwam. Aangezien hij dat zelf ook niet wist vond hij het oneerlijk om dat de mensen te beloven.

Voor de 1 begon alle ellende met Van Oosbree, voor de ander was het van licht tot licht. Maar men was wel degelijk op de hoogte van een splitsing.
Plaats reactie