NAK en RKK (Rome-Vaticaan)

Uiteenlopende onderwerpen m.b.t. het apostolische geloofsleven
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: NAK en RKK (Rome-Vaticaan)

Bericht door BakEenEi »

[Bijgewerkt: 23.00 uur]


@zefyr

Als ik nalees hoe districtsapostel Koberstein diens lofprijzingen aan het adres van de "andersgezinde christen", kardinaal Lehmann, onomwonden motiveerde...
(...)
„Ihre konsequente Orientierung an Jesus Christus – an seiner Lehre, seinem Wesen und seinem Wirken – ist beispielhaft“, hebt Bezirksapostel Koberstein in seinem Gratulationsschreiben hervor. Damit wolle er als „Kirchenpräsident der Neuapostolischen Kirche Hessen / Rheinland-Pfalz / Saarland seine große Wertschätzung bekunden und Segenswünsche übermitteln“.

Abschließend wünschte Bezirksapostel Koberstein dem Mainzer Bischof für das weitere Wirken als „guter Hirte“ der ihm anvertrauten Gläubigen Kraft und Gesundheit.
(...)


Bron: Persbericht "Bezirksapostel gratuliert Kardinal" d.d. 08-10-2013 op de website van de Neuapostolische Kirche Hessen/Rheinland-Pfalz/Saarland
... belooft dit nog wat voor duizenden anderen tenzij mocht blijken dat de god van de nieuw-apostolische catechismus met twee maten meet.

Overigens vraag ik mij af hoe de districtsapostel in kwestie in redelijkheid tot diens waarnemingen kon komen zonder in de Nieuw-Apostolische Kerk moedwillig een flink aantal diensten te verzuimen...

Bij nader inzien kan het woordgebruik op 8 oktober jl. van districtsapostel Koberstein deels zijn ontleend aan het onderstaande bericht in de media van 6 oktober jl.:
  • Afbeelding
    Afbeelding

    Bron: Artikel "Jubiläums-Gottesdienst im Mainzer Dom" d.d. "06.10.2013, 13.38 Uhr" bij SWR Landesschau aktuell Rheinland-Pfalz
Groet,
BakEenEi :shock:
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: NAK en RKK (Rome-Vaticaan)

Bericht door BakEenEi »

[Bijgewerkt: 20.00 uur]
BakEenEi schreef:(...)
Als ik nalees hoe districtsapostel Koberstein diens lofprijzingen aan het adres van de "andersgezinde christen", kardinaal Lehmann, onomwonden motiveerde... [quote; BEE] ... belooft dit nog wat voor duizenden anderen tenzij mocht blijken dat de god van de nieuw-apostolische catechismus met twee maten meet.

(...)

Uit: Mijn bericht in deze thread op "Vr 18 Okt 2013, 21:41"
@all

Terwijl in de Nieuw-Apostolische Kerk enerzijds aan de gelovigen te verstaan wordt gegeven dat alles, wat de mond van God uitgaat via de "Boden van Jezus" (d.w.z. via de bestuurders in deze kerk, voor zover men "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" tot apostel werd beroepen) slechts gebeurt met inachtneming van het besluit van "de vergadering van Districtsapostelen" in Nice (2004), namelijk dat de Bijbel als religieuze grondslag van de geloofsleer wordt erkend en beschouwd, wordt tegelijkertijd anderzijds menigeen door toedoen van diezelfde bestuurders in vertwijfeling gebracht, wat onherstelbaar onheil kan aanrichten.

Over bijna elke naar eigen inzicht "goede daad" laten de bestuurders hun PR-medewerker de loftrompet uitsteken. Dat kan een gebed zijn, een verstuurde wenskaart, een gesprekje met een oude van dagen, enzovoort. Aan de lopende band verspreidt de internationale kerkleiding aldus doch uiterst selectief "officiële mededelingen". Continu staan daarbij de hoogste "dienaren" op hun wereldreizen op eigen verzoek (!) in het zonnetje. Gaat er daarentegen tussendoor eens iets grondig mis, dan ontbreekt het dezen steevast aan "genadetijd" om adequaat orde op zaken te stellen. Bij constant zó enorm veel goede daden tellen de ongevallen niet mee:
Redactie schreef:(...)
"Dat went nooit." Waar zou dat vandaan komen, ergens niet aan te zullen wennen? Ik herinnerde mij een recent gesprek over hoe er in ons land alom positieve ervaringen worden opgedaan met het weghalen van nutteloze verkeersborden. Zoek maar eens bij Google op "overbodige verkeersborden weg". Ook kwam de gedachte op aan een vroegere buurman, die vaak in de tuin zat en dan aan het schrijven was. Jaren later ontdekte ik waarover het ging, toen een tentamen handelde over één van diens boeken. Daarin werd o.a. de geschiedenis beschreven van de psychiatrie in het Belgische plaatsje Geel. Hier namelijk vervulde vroeger de locale bevolking een werkelijk prachtige rol bij de zorg voor naasten met op dat gebied een hulpvraag. Zoek evt. bij Google op "psychiatrie Geel". Ik hield het met al deze associaties nu maar voor gezien toen ik stuitte op jeugdervaringen met de politie in combinatie met het fenomeen "Verboden zich op het gras te bevinden":
Wat ik ermee wil zeggen, is dit: hoe ver kun je soms -met zijn allen- zijn afgedwaald van wat feitelijk de kern is van het apostolische werk?! Wie de samenvatting die Jezus Christus gaf van alle geboden, destijds in de samenleving, te ver terugvoert in de geschiedenis, mag denken aan de behoeftepiramide van Maslow!

(...)


Uit: Mijn redactionele bericht op "Di 14 Feb 2012, 14:53" in de thread "Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk"
Zo wordt er naar buiten toe met vereende krachten mooi weer gespeeld, maar intern is men in de eigen netten hopeloos verstrikt geraakt. Staat het niet werkelijk heel erg op gespannen voet met de Bijbel om van jezelf steeds alleen maar hoog op te (laten) geven, nota bene door daarvoor offergaven aan te wenden?! Het evangelie van Jezus Christus totaal op de kop!! En op straffe van op voorhand al aangekondigde sancties moeten kerkelijke ambtsdragers zich tegenwoordig een lifestyle aanmeten in analogie met wat op enig moment de "officiële" uitleg zal zijn ten aanzien van de in december 2012 verschenen nieuw-apostolische catechismus...
  • En wanneer jullie bidden, doe dan niet als de huichelaars die graag in de synagoge en op elke straathoek staan te bidden, zodat iedereen hen ziet.

    Uit: Matteüs 6: 5 (NBV)


    [1] Toen sprak God deze woorden:
    [2] ‘Ik ben de HEER, uw God, die u uit Egypte, uit de slavernij, heeft bevrijd.
    [3] Vereer naast mij geen andere goden.
    [4] Maak geen godenbeelden, geen enkele afbeelding van iets dat in de hemel hier boven is of van iets beneden op de aarde of in het water onder de aarde. [5] Kniel voor zulke beelden niet neer, vereer ze niet, want ik, de HEER, uw God, duld geen andere goden naast mij. Voor de schuld van de ouders laat ik de kinderen boeten, en ook het derde geslacht en het vierde, wanneer ze mij haten; [6] maar als ze mij liefhebben en doen wat ik gebied, bewijs ik hun mijn liefde tot in het duizendste geslacht.


    Uit: Exodus 20 (NBV)


    Christus heeft ons bevrijd opdat wij in vrijheid zouden leven; houd dus stand en laat u niet opnieuw een slavenjuk opleggen.

    Uit: Galaten 5: 1 (NBV)


    Laat u niet misleiden door allerlei vreemdsoortige leerstellingen; we doen er goed aan ons te laten sterken door genade...

    Uit: Hebreeën 13: 9 (NBV)
Desondanks werd nu de nieuw-apostolische catechismus tot een godenbeeld gemaakt. Wie er niet onvoorwaardelijk voor knielt, wordt gestraft, aldus de ambtelijke top bij dit "vreemdsoortige" kerkgenootschap:
shalom schreef:
Monatsrundschreiben für alle Amtsträger im Bezirksapostelreich Nordrhein-Westfalen 7. Jahrgang März 2011 Nr. 3 schreef:
2.1 Hinweise zum Seelsorgebesuch

Wie verhalten wir uns, wenn uns Fehler in der kirchlichen Praxis vorgeworfen werden?

Teil 4 – Umgang mit tatsächlichen Fehlern [der Amtskörper]


…Es kann sein, dass der predigende Amtsträger ein Informationsdefizit hat. Vielleicht
hat er neuere Lehraussagen nicht richtig aufgenommen oder nicht gelesen. Vielleicht
hat er sie zwar gelesen, aber nicht verstanden und deswegen nicht verinnerlicht… . Es
besteht aber auch die Möglichkeit, dass der Amtsträger eine andere Lehrauffassung
zu bestimmten Inhalten vertritt und diese verkündet. Ausdrücklich sei angemerkt, dass
der Stammapostel die Erwartung ausgesprochen hat, dass die Amtsträger sich hinter
die Lehre der Kirche stellen
. Dieses entspricht auch der Sicht der Apostel.


…Ein offen bekannter oder sogar am Altar verkündeter Lehrwiderspruch kann nicht
hingenommen werden.
Der Bezirksapostel wird entscheiden, wie verfahren wird… .

Seiten 2 - 3

Bron: http://www.forum.glaubensforum24.de/vie ... 513#p36513
"Der Bezirksapostel wird entscheiden, wie verfahren wird… " Zelfs op de rechterstoel heeft men al brutaal beslag gelegd. Zijn dat zegenaars? Zijn dat dienaren?! (...) Wat zijn dat toch in hemelsnaam voor mensen?
Redactie schreef:(...)
Het is de hoogste tijd ervoor geworden om aan deze waanzin een definitief HALT toe te roepen. Gebeurt dit in de kerk niet van binnenuit, dan stuurt men het in Zwolle en overal elders, waar niemand nog een vraag durft te stellen, aan op ingrijpen van buitenaf. Zeg niet "ik ging er niet over" en probeer niet met duizend andere uitvluchten de andere kant op te kijken want er zijn steeds méér onschuldige slachtoffers te betreuren! De "Godsgezanten" die hier de scepter zwaaien zijn bikkelhard voor anderen en boterzacht voor zichzelf. Ziet u dat niet? Valt u dat écht niet op? Denkt u, staande in de geloofsgehoorzaamheid en met uw feestkleding aan, nergens over na? Waren zelfs "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" onverschilligheid en oppervlakkigheid niet al sinds jaar en dag de doodgravers van het geloof? Wilt u dáárvan het toonbeeld zijn?

(...)


Uit: Het redactionele bericht op "Vr 28 Dec 2012, 13:39" in de thread "Heersers in de kerk (7): De nieuw-apostolische gedragscode".
Nog even terugkomend op het volgende...
  • …Ein offen bekannter oder sogar am Altar verkündeter Lehrwiderspruch kann nicht hingenommen werden. Der Bezirksapostel wird entscheiden, wie verfahren wird…
Zou districtsapostel Koberstein niet misschien vergeten zijn dit aan kardinaal Lehmann in niet mis te verstane bewoordingen voor te houden? Over "in vertwijfeling gebracht" gesproken... en "onherstelbaar onheil".

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: NAK en RKK (Rome-Vaticaan)

Bericht door BakEenEi »

@all

Zoals de wind waait, waait bij de -op de ambtsladder hooggeplaatste- bestuursleden van het "witteboordenlegioen" hun jasje. En alle vermeende onderdanen moeten hun partijtje in dezelfde windrichting meeblazen.

Districtsapostel Koberstein heeft duidelijk iets met kardinalen in de kerk van Rome want ook eerder al viel het mij op hoe gelukzalig het betrokkene kan stemmen om aan hun aandacht niet te hoeven ontsnappen:
BakEenEi schreef:(...) (...)


Uit: Mijn bericht op "Di 27 Nov 2012, 18:59" in de thread " 't Begin van alle dingh is swaer"
Echter, als de nieuw-apostolische kopstukken -in allerijl op weg naar het einddoel- eerlijk waren geweest, hadden ze hun gesprekspartner "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" flink de waarheid gezegd:
BakEenEi schreef:(...)
  • 04.10.2013 C. S. aus H.
    Ich erinnere mich noch gut an die Sonntagsschule vor 40 Jahren. Da wurde uns beigebracht, dass wir uns bei wichtigen Entscheidungen fragen sollen, wie sich der Stammapostel oder der Apostel in diesem Fall entscheiden würde. - War das etwas anderes als die Unfehlbarkeitstheorie in der katholischen Kirche ? - Auch wenn es nicht richtig ist, gebe ich gerne zu, dass ich mich sehr nach Vorbildern bei den sogen. Voraufgängern sehne. Leider resigniere ich zusehends bei der Suche danach. In unserem Bezirk haben einige Amtsträger von der aktiven Tätigkeit Abstand genommen, weil Sie an die Heilsnotwendigkeit des Apostelamtes nicht(mehr) glauben können. In einem der letzten Gottesdienst wurde uns dann mitgeteilt, dass jemand der das nicht glauben kann, aus der NAK austreten soll. Das war gleich einer Ohrfeige für all jene Amtsträger, die sich aufrichtig um eine Erklärung bemüht haben, aber von ihren Vorangängern abgewiesen worden sind. Und es war auch eine Ohrfeige für alle Geschwister, die diese Amtsträger auch heute noch schätzen. Wie hätte sich das Christentum entwickelt, wenn Jesus mit dem "ungläubigen" Thomas ebenso umgegangen wäre ? Die NAK ist eine christliche Kirche mit neuapostolischer Ausrichtung. Sie ist zuerst der christlichen Lehre verpflichtet und damit steht die Dreieinigkeit Gottes über allem und jedem . - Wer das vergißt und meint sich selbst erhöhen zu müssen, der wird erniedrigt werden. So steht es geschrieben. Und wir erkennen an der Entwicklung innerhalb unserer Gemeinschaft, z.B. an der Kritikbereitschaft gegenüber Äußerungen und Entscheidungen der Apostel, dass sich das Wort bereits erfüllt.
    Bron: Reactie van een lezer bij Glaubenskultur-Magazine n.a.v. van het artikel „Apostelamt stärkt unsere Kirche“ d.d. 26-09-2013 (Stammapostel-Ausführungen aus Metz für NRW-Gottesdienst Mitte Oktober)
(...)


Uit: Mijn bericht op "Za 05 Okt 2013, 11:34" in de thread "op verzoek uittreding bekend gemaakt".
Wie zich niet idolaat toont van de apostelen die gedienstig onder contract staan bij de stamapostel, mag de feestkleding uittrekken en hoeft, wanneer hun komst wordt verbeid, niet meer met het vlaggetje te wapperen.

Ik zie in de nieuw-apostolische catechismus niets anders dan een bestrijdingsmiddel tegen goddelijk leven. Voordat het op de markt kwam, werd het al heimelijk uitgeprobeerd. Denk maar aan de Desinformatieavond.

Groet,
BakEenEi :shock:
Less Is More
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

de tango dans je nooit alleen: catechismus voor de paus

Bericht door zefyr »

De tango dans je nooit alleen en de catechismus is er niet alleen voor de nieuw-apostolischen, maar ook voor paus Franciscus en curiekardinaal Kurt Koch.

http://www.nak.org/de/news/nak-internat ... cle/18346/
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: de tango dans je nooit alleen: catechismus voor de paus

Bericht door BakEenEi »

zefyr schreef:De tango dans je nooit alleen en de catechismus is er niet alleen voor de nieuw-apostolischen, maar ook voor paus Franciscus en curiekardinaal Kurt Koch.

http://www.nak.org/de/news/nak-internat ... cle/18346/
@all

In december 2012 kocht ik een Duitstalig exemplaar van de Catechismus van de Nieuw-Apostolische Kerk. Een omissie: onvermeld blijft dat de inhoud níet "heilsnotwendig" is voor wie tot de kennis der waarheid wil komen. Ook anderen hebben dit en méér al vastgesteld. Zie bijvoorbeeld het onlangs verschenen artikel "Von der Sekte zur Freikirche (?) – Entwicklungen und Hintergründe an konkreten Beispielen" van Eduard Trenkel.

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Plaats reactie