herder/voorganger schendt ambtsgeheim

Uiteenlopende onderwerpen m.b.t. het apostolische geloofsleven
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

herder/voorganger schendt ambtsgeheim

Bericht door zefyr »

Praktisch apostolisch-zijn is ook de schending van het ambtsgeheim aan de kaak stellen.

Priester in ruste B. te F., die op hoge leeftijd en zeer ziek is, heeft in goed overleg met z'n vrouw en twee zonen besloten, dat als hij overlijdt er geen nieuw-apostolische begrafenis zal plaatsvinden. Hij is met een heldere geest tot deze beslissing gekomen. Beide volwassen zonen 'volgen' niet meer. Herder/voorganger J. v.d. P. (NAK Ljouwert, Emmakade 1-bis Noordzijde) sputtert tegen en maakt bezwaar. Niettemin blijven de betrokkenen bij hun besluit - priester in ruste B. te F. voorop. So far, so good.

Recentelijk, na een kerkdienst op woensdagavond, deelde herder/voorganger J. v.d. P. de Leeuwarder nieuw-apostolischen mee, dat hij onlangs een zeer onprettig gesprek had gevoerd met de oudste zoon van priester in ruste B. te F. naar aanleiding van het bovengenoemde besluit. Na herhaalde pogingen aan het adres van priester in ruste B. te F. om hem op andere gedachten te brengen, door herder/voorganger J. v.d. P. te L., bleef het besluit gehandhaafd. Het onderhavige besluit werd niet alleen betreurd door herder/voorganger J. v.d. P. te L., maar ernstig in twijfel getrokken. Een 'kwestie' was geboren... In geuren en kleuren deed eerdergenoemde herder/voorganger uit de doeken wat hem dwars en hoog zat. Hij bereidde de Leeuwarder gemeenteleden er alvast op voor, dat als priester in ruste B. te F. op (korte?) termijn overlijdt, er geen nieuw-apostolische 'troostdienst' zal plaatsvinden.

Conclusie: er is geen greintje respect getoond voor het besluit van priester in ruste B. te F. en z'n familie, de privacy ligt op straat, het ambtsgeheim is geschonden, de domheid en brutaliteit van een nieuw-apostolische ambtsdrager kent geen grenzen!
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: herder/voorganger schendt ambtsgeheim

Bericht door BakEenEi »

@zefyr

Het -met het verstand op nul- vanaf "de verhoging" verkondigen van halve waarheden kenmerkt helaas de nieuw-apostolische geloofspraktijk.

Groet,
BakEenEi
Less Is More
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

Re: herder/voorganger schendt ambtsgeheim

Bericht door zefyr »

@BBE

Deze gang van zaken in de NAK Ljouwert (Emmakade 1-bis Noordzijde) staat niet op zichzelf. In het (recente) verleden zijn meerdere (priesterlijke) ambtsdragers ernstig in de fout gegaan. Ik herinner aan het onverkwikkelijke en vermaledijde optreden van priester P.H. jegens een meervoudig gehandicapt gemeentelid en z'n ouders. Begin deze eeuw sprak een andere Leeuwarder priester, M. de H. de verpletterende woorden - zonder enige reserve en terughoudendheid! - uit aan het ziekbed van het gemeentelid M.P., die in het ziekenhuis aan ernstige brandwonden werd behandeld: 'God heeft ongetwijfeld een bedoeling met uw situatie. Heeft u daarover al nagedacht?'.
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: herder/voorganger schendt ambtsgeheim

Bericht door BakEenEi »

@zefyr

In feite gaat men hierbij over lijken want schaamteloos wordt er doorgedouwd - zonder oog voor ethiek of moraal. Een drietal quotes waarin deze doffe ellende ook eerder al naar voren kwam:
Redactie schreef:
ACE schreef:@WT

Deze voormalige ambtsbroeder werd door TdB en mijn voorganger destijds bestempeld als
seniele oude man. Maar deze ambtsbroeder kwam wel heel dicht bij ome TdB z'n bedoelingen
en die voelde zich ontdekt. Prompt begon TdB om zich heen te slaan.
Met deze broeder heb ik diverse gesprekken gehad en viel mijn bek open van wat
hij allemaal wist te vertellen over TdB en trawant PK.

Vanaf morgen verkeert Apostolisch Nederland in staat van curatele!

En gehypnotiseerd door hun leiders, blijven de volgelingen een nieuwe katvanger
volgen (..)

Groet,
ACE
@ACE

En tijdens de uitvaartplechtigheid werd betrokkene vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk nog even fijntjes toegevoegd dat hij zijn karakter niet méé had!! Wat een arrogantie... van degene die onder de aanwezigen voor "zegenaar" wilde worden aangezien. Juist het tegendeel was het geval. De overledene had bij leven "het spel" (!) niet meegespeeld. Hij had zijn rug recht weten te houden, wat bij mij respect had afgedwongen. Daarom wilde ik de laatste eer bewijzen.

(...)


Uit: Mijn (redactionele) bericht op "Za 14 Mei 2011, 20:12" in de thread "Luister naar mijn woorden maar die staan los van mijn daden!"
BakEenEi schreef:(...)
Het waren de meest basale menselijke emoties, die nota bene God zelf in Zijn schepping heeft neergelegd, waarvan je in de Nieuw-Apostolische Kerk de meeste maar moest zien te onderdrukken. BOOS was uit den boze!! Echter, wie niet meer BOOS mag zijn wanneer daar op enig moment alle reden toe is, is gewoonweg vermurwd! En: wie niet meer BANG mag zijn terwijl allerhande verwarrende omstandigheden je -in het geloof- bedreigen; dan ben je net zo goed vermurwd! Het gezonde verstand en je intuïtie; kom daar niet mee aan in de Nieuw-Apostolische Kerk want het enige wat je hoeft te weten is, wat er straks in allerhande buitenlandse talen in de op handen zijnde catechismus staat... Voor de rest willen de "dienaren" door jou worden ondersteund. Immaterieel en materieel; in alle denkbare opzichten. Tegen de tijd dat je doodgaat willen ze als blijk van dank nog wel de scepter zwaaien op jouw uitvaartplechtigheid. Hier komt vandaag de dag in vogelvlucht het nieuw-apostolische geloofsleven op neer. Als marionet hang je aan een draadje. (...)

Wie op zo'n slinkse wijze constant geestelijk wordt beïnvloed, ondergaat ontegenzeglijk karakterveranderingen want men wordt geherprogrammeerd. De meest nabije naasten vervreemden van elkaar! Zó vreselijk erg is het!!

(...)


Uit: Mijn bericht op "Ma 09 Jul 2012, 16:03" in de thread "Uit onze doorlevingen"
BakEenEi schreef:@Jabob65

Zoals je het beschreef hoe je uiteindelijk niet anders kon dan de kerk maar te verlaten; daarin herken ik mijzelf volledig. Ook voor mij geldt dat het helemaal niet lag aan de verstandhouding met broeders en zusters, doch de "nieuw-apostolische normen" die van hogerhand aan een ieder werden opgedrongen werkten óók voor mij ronduit verstikkend. Laat ik daarvan nog een voorbeeld geven. Toen mijn schoonvader overleed, was ikzelf al een hele poos ziek. Ik werd gebeld door een voorganger die mij vertelde dat, tegen de wens van de familie in die graag had dat de plaatselijke dienaren de uitvaartplechtigheid zouden leiden, de districtsoudste zich had kunnen vrijmaken om "voor te gaan". Deze oudste had mijn schoonvader echter amper gekend. Mede daardoor had de familie gemeend en zo was het ook eerder al onder elkaar besproken dat het fijn zou zijn als de dienaren, die mijn schoonvader als voorganger zelf nog heel lang hadden meegemaakt, bereid zouden zijn om de uitvaartdienst te verzorgen. Ik legde dus uit hoe in de familiekring de wens leefde dat het anders zou gaan dan de kerkleiding blijkbaar al min of meer had besloten. "Maar Tjerk," zo reageerde degene die mij opbelde, "je weet toch hoe het werkt! Jouw schoonvader was voorganger en dan komt er altijd een hogere dienaar die voorgaat in de uitvaartdienst." Ik was verbijsterd, en ik zal er nu eerlijk voor uitkomen: ik ging door het lint. Volkomen ontdaan keerde ik na dit bewuste telefoongesprek terug in onze woonkamer. Maar nu komt het. Weliswaar werd de wens van de familie bij de uitvaart alsnog gerespecteerd, maar alle hoge(re) dienaren bleven weg. Die kwamen gewoon niet want als zij wél waren gekomen, hadden zij "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" moeten voorgaan - want "zo werkte het" inderdaad (nog in 2005). Je begrijpt denk ik wel dat zo'n telefoongesprek een mens diep ongelukkig kan maken.

(...)


Uit: Mijn bericht op "Zo 30 Dec 2012, 13:45" in de thread "Heersers in de kerk (7): De nieuw-apostolische gedragscode".
Spijtig genoeg is het in de Nieuw-Apostolische Kerk altíjd al problematisch gesteld geweest met de eerbiediging van de mensenrechten...
BakEenEi schreef:(...)
Onrust
« Antwoord #7 Gepost op: 28-08-2007, 19:52:48 »

@all

Er is onrust ontstaan in de Nieuw-Apostolische Kerk. De opkomst van het Internet heeft daarbij een katalyserende werking gehad. Wat is er gebeurd? In het ontdekkend licht van Zijn genade werd de geloofsbeweging aan een nadere beschouwing onderworpen. De uitkomsten zijn totaal ontnuchterend. Enkele punten:
  • alleen personen die via een aantal opvolgende geestelijke bedieningen in de organisatie zijn opgeklommen, krijgen tevens zeggenschap over geldzaken
  • door de aandacht die nodig is voor de behartiging van organisatorische en bedrijfseconomische aangelegenheden houden leidinggevenden te weinig tijd over voor de geestelijke verzorging van naasten
  • deze “ondergeschikten” hebben op dat punt niets in te brengen
  • er is geen enkele uitwerking voorhanden over wat aangesloten leden onder zielzorg mogen verstaan
  • de kerkleiding duldt geen machtskritiek en een degelijke klachtenregeling ontbreekt
  • t.a.v. de macht die men uitoefent op grond van bestuursfuncties zijn er bijna geen procedures en regels
  • leden kunnen nergens enig recht aan laten toetsen
  • er bestaat geen enkele waarborg voor (de kwaliteit en de continuïteit van) zielzorg
  • niemand vanuit de organisatie neemt het gegarandeerd voor je op wanneer je met zinloos geestelijk geweld onheus wordt bejegend
  • bij de leden vindt men geen krachtig correctief vermogen om zaken te verbeteren
In zo’n chaotische situatie is er vanzelf nog maar heel weinig plaats voor saamhorigheid. Veiligheid en geborgenheid voor gelovigen zijn doorgaans ver te zoeken. Vertrouwelijke informatie blijft vaak niet vertrouwelijk. Wie geestelijk beschadigd wordt door macht en manipulatie wordt vooral aan diens lot overgelaten. Zang, muziek en allerhande evenementen moeten de bovenbeschreven omstandigheden camoufleren. Ondertussen gaat deze kerk ten onder.

(...)

Mvg,
JP
(...)

Uit: Bericht door BakEenEi op "Za 30 Okt 2010, 21:57" in de thread "Nieuw-apostolische bedrijfsvoering"
Ik heb het ook al meegemaakt dat iemand op een maandagavond tijdens de koorrepetitie werd gelukgewenst. "Waarmee?", zo vroeg betrokkene verbaasd. "Jullie zijn toch in blijde verwachting?", was daarop de reactie! Het bleek dat de plaatselijke voorganger zondags in een naburige kerkgemeente met naam en toenaam had verteld wie er bij hem had aangeklopt voor de zegen voor aanstaande moeders. Maar de naaste familie van de aanstaande ouders wist nog van niks! (...)

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Diderot
Berichten: 105
Lid geworden op: zo 18 dec 2011, 15:38

Re: herder/voorganger schendt ambtsgeheim

Bericht door Diderot »

zefyr schreef:Priester in ruste B. te F., die op hoge leeftijd en zeer ziek is, heeft in goed overleg met z'n vrouw en twee zonen besloten, dat als hij overlijdt er geen nieuw-apostolische begrafenis zal plaatsvinden. Hij is met een heldere geest tot deze beslissing gekomen. Beide volwassen zonen 'volgen' niet meer. Herder/voorganger J. v.d. P. (NAK Ljouwert, Emmakade 1-bis Noordzijde) sputtert tegen en maakt bezwaar. Niettemin blijven de betrokkenen bij hun besluit - priester in ruste B. te F. voorop. So far, so good.

Recentelijk, na een kerkdienst op woensdagavond, deelde herder/voorganger J. v.d. P. de Leeuwarder nieuw-apostolischen mee, dat hij onlangs een zeer onprettig gesprek had gevoerd met de oudste zoon van priester in ruste B. te F. naar aanleiding van het bovengenoemde besluit. Na herhaalde pogingen aan het adres van priester in ruste B. te F. om hem op andere gedachten te brengen, door herder/voorganger J. v.d. P. te L., bleef het besluit gehandhaafd. Het onderhavige besluit werd niet alleen betreurd door herder/voorganger J. v.d. P. te L., maar ernstig in twijfel getrokken. Een 'kwestie' was geboren... In geuren en kleuren deed eerdergenoemde herder/voorganger uit de doeken wat hem dwars en hoog zat. Hij bereidde de Leeuwarder gemeenteleden er alvast op voor, dat als priester in ruste B. te F. op (korte?) termijn overlijdt, er geen nieuw-apostolische 'troostdienst' zal plaatsvinden.
De bewuste Vg. had er m.i. goed aan gedaan om alleen maar het zakelijke feit, nl. dat er geen NAK-troostdienst (ik kan maar niet wennen aan dat woord...) na het verscheiden van de genoemde Pr.i.r. zal plaatsvinden, mee te delen. Vervolgens had hij eventueel nog eraan toe kunnen voegen, dat gemeenteleden die verdere achtergronden van deze (waarschijnlijk toch wel opmerkelijke) gang van zaken wensen te kennen, door hem (de Vg.) persoonlijk geïnformeerd kunnen worden.

Maar goed, blijkbaar is de Vg. dusdanig geconditioneerd dat hij geïrriteerd en gefrustreerd raakt door gebeurtenissen die conflicteren met zijn rotsvaste ideeën en overtuigingen, en hij deze emoties blijkbaar niet in stilte kan verwerken.

Dom geboren zijn is niet erg, dat is namelijk iedereen. Maar niets bijgeleerd hebben tijdens je leven, dat is wél erg!
De Vg. lijkt me in dit opzicht helaas niets bijgeleerd te hebben... Ik wens hem voor de toekomst een meer leergierige geest toe.

Diderot.
ACE
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 29 sep 2010, 22:05

Re: herder/voorganger schendt ambtsgeheim

Bericht door ACE »

@zefyr

Het lijkt erop dat de VG in kwestie de veroorzaker is van de gehele kwestie.
Verwoede pogingen zijn reputatie te redden, gooit de VG er nogeens een theatraal optreden tegenaan door zichzelf vrij te pleiten voor de goe gemeente.
Henk Krol is er niets bij.
Dienen en Leidinggeven is een enorm fiasco binnen de NAK.
De bewuste familie heeft de enig juiste beslissing genomen.
Geen hypocriet gedoe...

Groet,
ACE
Gebruikersavatar
willempower
Berichten: 461
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 21:25

Re: herder/voorganger schendt ambtsgeheim

Bericht door willempower »

@ all
Ze kunnen het ambtsgeheim zomaar schenden en op de verhoging aan iedereen vertellen en uitkramen das me allang bekent .
Als ze nu ook een hun ambtsgeheim zouden schenden door eens uit te leggen hoe de financiën in elkaar zit .
Hoe ze miljoenen laten verdwijnen , Hans Kazan is er niks bij deze goocheltruc .
N.A.K. Nieuwe Advocaten Kerk
Mocht iemand vinden dat ik iets mis heb stuur dan even een bericht ,met verbeterde tekst .ik wil niet zoals de kerkleiding liegen in naam van Leber,dat doet Kleene wel ,als een blind paard navolgen noemen ze dat .
ACE
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 29 sep 2010, 22:05

Re: herder/voorganger schendt ambtsgeheim

Bericht door ACE »

@wp

Het oud hollandse spel 'ie wiet waai weg, jij waait eerlijk weg...' is dagelijkse kost op de CA.
Er waait ook een fout windje....

Groet,
ACE
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

Re: herder/voorganger schendt ambtsgeheim

Bericht door zefyr »

@Diderot (met of zonder puntje)

Jogchum van der Pal (herder/voorganger van de Nieuw-Apostolische Kerk Ljouwert) heeft zonder ruggenspraak, overleg en toestemming van de familie B. op woensdagavond 25 september 2013 na de kerkdienst in aanwezigheid van de Leeuwarder gemeenteleden zich openlijk uitgelaten over een privézaak van een gemeentelid annex priester in ruste en een ex-lidmaat van de NAK. De laatste werd ook nog in een ongunstig daglicht gezet... Deze gedragslijn leidde dus tot een schending van het ambtsgeheim en laster. Priester in ruste B., alhoewel ernstig ziek, is nog steeds in het land der levenden. Het is dus volstrekt prematuur om mededelingen te doen over de toekomstige gang van zaken omtrent de begrafenis van priester in ruste B.

Herder/voorganger Jogchum van der Pal (64 jaar) is niet alleen oliedom, maar ook brutaal, arrogant en kortzichtig. Z'n denkraam is piepklein en fundamentalistisch 'geprägt'. Jouw hoop op enige verbetering is ijdele hoop.
Emile
Berichten: 148
Lid geworden op: do 08 jan 2009, 12:54

Re: herder/voorganger schendt ambtsgeheim

Bericht door Emile »

Wat stijf allemaal in Friesland.
Een weg veraf of in de buurt,
er is altijd wel een flitspaal die gluurt.
Plaats reactie