Hooguit weten wij wat wij kunnen weten!

Berichten die al dan niet tevens op de website verschijnen en reacties van lezers
Forumregels
Doordat de redactie een wisselende samenstelling heeft, neemt zijzelf in beginsel niet deel aan een eventuele discussie. Het is ook niet erg praktisch om na het plaatsen van redactionele stukken, waar tijd en voorbereiding mee gemoeid zijn geweest, niet de handen vrij te hebben om alvast met nieuwe onderwerpen aan de slag te kunnen gaan. Bovendien is ieders vrije tijd beperkt. Beurtelings vervullen de redactieleden op het Forum de taak van Moderator. Eventueel overleg kan het best via een privé-bericht.
Gesloten
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Hooguit weten wij wat wij kunnen weten!

Bericht door Redactie »

@all

Vorige week kwamen ACE en ik hier met elkaar onverhoopt in aanvaring. Het klopt dat niet consequent elk vonnis in het conflict tussen Ronald Rohn en het bestuur van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland door Het WebTeam op dit Forum inhoudelijk zo neutraal mogelijk van commentaar werd voorzien. Met name aan het omvangrijke meervoudige vonnis van 20 februari jl. hebben wij betrekkelijk weinig aandacht besteed. Ook andere lezers hadden van onze kant méér verwacht.

Intussen kon er met ACE in alle redelijkheid over het ongenoegen worden gesproken en hebben wij het geschil bijgelegd. Hopelijk zal ACE zich weer bij het "forumberaad" aansluiten zodra de dynamiek van de onderwerpen daartoe uitnodigt!

Ter verduidelijking ook nog even dit... Eind 2010 voegde ik mij bij “Het WebTeam”, bestaande uit broeder Bauke Moesker en diens trouwe viervoeter Tosca zaliger; een teckel die om haar zin door te drijven bij leven en welzijn geweldig komedie speelde. Laat ik maar een poosje assisteren, was in eerste instantie bij mij de gedachte, terwijl broeder Moesker herstelde van een verblijf in het ziekenhuis en voor hem een nieuwe opname er alweer aankwam. Ik ging er niet vanuit dat het getouwtrek tussen broeder Rohn en het kerkbestuur nog héél lang zou duren. Zo'n steen om de nek zal men van zich willen afwerpen, zo stelde ik het mij simpelweg voor want als de districtsvoorgangers de cijfers onder ogen krijgen, zullen ze vast wel stevig doorpakken. Dan sta je niet toe dat een veenbrand alsmaar voortwoekert. Ongetwijfeld zullen er dan andere belangen prevaleren. (...) Wij zijn inmiddels ruim twee jaar verder en voor zover ik het nu kan bezien, kan het in het juridische traject nóg wel eens ruim twee jaar duren alvorens het op onderdelen tot een afronding komt. Wat een toestand!

Gaandeweg "beperkte" ik mij tot het Forum. Ik wilde per se nergens toe verplicht zijn en voor de rest maakten wij één heldere afspraak: fair play. Al gauw begreep ik dat het kerkbestuur hiervan nog nooit had gehoord.

Het WebTeam/TjerkB
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Gebruikersavatar
willempower
Berichten: 461
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 21:25

Re: Hooguit weten wij wat wij kunnen weten!

Bericht door willempower »

@redactie / bee

Achter de schermen had ik al wat mails verstuurd over ace want ik vind een ieder zijn visie belangrijk , zeker als ze inhoudelijk zijn .
Ben ook blij dat u uw excuus hier maakt , zou de kerk een voorbeeld aan kunnen nemen .

Zou het zelfs waarderen als Kleene ook hier aan dit forum zijn visie zou geven , en zijn excuus zou aan bieden over de leugenbrief .
Ik hoop dat we ace weer terugzien hier .
N.A.K. Nieuwe Advocaten Kerk
Mocht iemand vinden dat ik iets mis heb stuur dan even een bericht ,met verbeterde tekst .ik wil niet zoals de kerkleiding liegen in naam van Leber,dat doet Kleene wel ,als een blind paard navolgen noemen ze dat .
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Hooguit weten wij wat wij kunnen weten!

Bericht door Redactie »

@all

In ons bericht op "Ma 18 Mrt 2013, 10:32" wezen wij op een nieuw zgn. Premium-Artikel bij Glaubenskultur-Magazine met betrekking tot "Der Fall Rohn". Thans kunnen wij u meedelen dat dit abonnee-artikel, waarin hoofdredacteur Michael Koch gedetailleerd beschrijft hoe de zaak er nu voor staat, in de loop van de volgende week in het Nederlands zal zijn vertaald en wij het dan zullen publiceren. Ongetwijfeld zal het daarmee duidelijker worden waarom hoger beroep in casu aangewezen lijkt. Koch laat -onder verwijzing naar eerdere journalistieke producties ter zake- namelijk zien hoe er tegen broeder Rohn in feite werd samengespannen.

Het WebTeam
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Tosca
Berichten: 335
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 20:29
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Hooguit weten wij wat wij kunnen weten!

Bericht door Tosca »

willempower schreef:@redactie / bee

Achter de schermen had ik al wat mails verstuurd over ace want ik vind een ieder zijn visie belangrijk , zeker als ze inhoudelijk zijn .
Ben ook blij dat u uw excuus hier maakt , zou de kerk een voorbeeld aan kunnen nemen .

Zou het zelfs waarderen als Kleene ook hier aan dit forum zijn visie zou geven , en zijn excuus zou aan bieden over de leugenbrief .
Ik hoop dat we ace weer terugzien hier .
Nee! Peter Klene zal geen excuses maken, ook niet tegenover God! Hij stelt waarschijngelijk dat het woordje ''excuses'' niet voorkomt in de bijbel en ook niet in de Nieuw Apostolische Bijbel met de naam CATECHISMUS. Bovendien is hij ook schuldig aan de leugens die ons in 2007 (Drave) op de mouw zijn gespeld, althans hij heeft zich met die leugens geconformeerd, In ieder geval heeft hij geen protest aangetekend. En juist hij met zijn studie in de theologie had protest moeten aantekenen. Daarmee heeft hij de Broeders en Zusters lelijk in de kou laten staan
Wel schreef hij de leugenbrief van 10 februari 2010. Alleen al het feit dat deze man nog op een altaar durft te staan, laat zien dat er een geheel andere geest in hem werkzaam is dan de geest GODS. Harde woorden, maar het is de waarheid. :(

Groet,
'Tosca'
Moeten de Schapen en de Lammeren de Herder weiden en hoeden? Zo is het wel in de Nieuw Apostolische Kerk, de Apostelen hebben altijd feest van de ‘’tienden’’
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Hooguit weten wij wat wij kunnen weten!

Bericht door Redactie »

@all

Doordat het Forum de afgelopen week continu offline is geweest, heeft onze berichtgeving gestagneerd. Toch lijkt het ons belangrijk om u er alsnog over te informeren dat de nieuw-apostolische kerkleiding een deurwaarder op pad heeft gestuurd die nota bene vorige week zondag (!) de familie Rohn moest lastigvallen vanwege executiemaatregelen (!) krachtens het onlangs gewezen vonnis, waarover wij hebben bericht.

Het WebTeam
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Hooguit weten wij wat wij kunnen weten!

Bericht door BakEenEi »

[Bijgewerkt: 29-03-2013, 08.30 uur]
BakEenEi schreef:(...)
Er heeft nieuwbouw plaatsgehad van de kerk in Arnhem, met dien verstande dat de nieuwe kerk nu deel uitmaakt van "een luxe woon/zorg voorziening voor senioren". Zo maakte de bedrijfsleiding het althans in een personeelsadvertentie bekend, alsmede:
Wij zorgen ervoor dat u kunt leven zoals u gewend bent: zelfstandig en comfortabel, maar met de extra zekerheid van professionele verzorging binnen handbereik.
Residence Eimersstaete bestaat uit 31 appartementen van verschillende grootte, verdeeld over vier woonlagen. Door de kleinschaligheid heerst er een gemoedelijke, huiselijke sfeer. Niet alleen kunnen bewoners en personeel hierdoor gemakkelijk contact leggen, dit vormt ook een garantie voor hoog- waardige, individuele zorg.
Wij garanderen zorg op maat en op niveau. Bij ons stelt u uw eigen zorg- pakket samen. Op die manier krijgt u steeds de service waar u voor kiest.

Zie http://www.deweekkrant.nl/files/pdfarch ... 1111_2.pdf
Aan zo'n prestigieus bouwproject gaat besluitvorming vooraf. Naar mijn weten bestaat het bestuur van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland uit opziener K., apostel K. en districtsapostel De B. Zij moeten aan de wieg hebben gestaan van het debacle dat zich hier blijkbaar heeft voltrokken. Op een foto van de gehouden Open Dag zag ik bovendien districtsoudste K. Zie http://www.nak-nl.org/joomla/index.php? ... Itemid=836. Was wellicht ook hij op enigerlei wijze bij de projectontwikkeling betrokken? Zo ja, in hoeverre heeft betrokkene hier ogenschijnlijk geblunderd? Leegstand zal geen doel zijn geweest!

Dit mogen de scheldschieters in kwestie toch hopelijk wel weten?

(...)


Uit: Bericht door BakEenEi op "Wo 22 Sep 2010, 17:11" in de thread "Wie hebben dit bedacht en met welk mandaat?"
@all

De in het bovenstaande bericht vermelde koppelingen naar onderliggende documenten functioneren weliswaar niet meer, doch wat mijzelf betreft: deze hele kwestie heeft mij sinds september 2010 gedurig verbaasd.

Inmiddels ben ik op dit Forum 778 berichten verder. Een merkwaardig getal trouwens want in de periode dat ik werkzaam was op de C.A., was het postbusnummer van de kerk 778. Ruim veertien jaar lang stond mijn dagelijkse leven er in het teken van de financiële administratie. In die tijd was er maar één man die het 24 uur per dag en 365 dagen per jaar voor het zeggen had: de districtsapostel, Gijsbert Pos. Wie zo vrij was om met hem daarover van inzicht te verschillen, kon bij wijze van spreken het best gaan emigreren. Overigens ken ik een gezin dat door ongenoegen met deze districtsapostel inderdaad naar Australië of Nieuw-Zeeland is vertrokken. Toen het landelijke bureau namelijk vanuit Amsterdam in Amersfoort werd gevestigd, vond daar een verbouwing plaats. Iemand kwam daarbij bepaalde onregelmatigheden op het spoor en waarschuwde de districtsapostel die betrokkene ondubbelzinnig te verstaan gaf zich verder nergens mee te moeten bemoeien. Jaren later kwam ik toevallig met deze "klokkenluider" in contact; nog steeds ontdaan door dit ene voorval.

Op mijn beurt herinner ik mij nog steeds ook dat ene gesprek. Ik bleef het een rampzalig verhaal vinden. Andere rampzalige gebeurtenissen zouden die geschiedenis nadien in een troosteloos perspectief plaatsen. Hoffelijke omgangsvormen onder "koningskinderen" werden door de dienstdoende hoogheden slechts matig "voorgeleefd". Wie uit zichzelf niet al voorbeeldig genoeg kon "zwieg'n en ja-knikk'n", emigreerde dus maar.

Het punt is echter dat je aan zulke ongerijmdheden en wanverhoudingen werkelijk nooit went. Terloops gaf een voorganger eens fijntjes aan waaraan dit kan liggen. Dan had je volgens hem "te weinig eelt op de ziel". Ook die uitlating bleef op mijn netvlies staan. Ondertussen gold "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis": "In stilheid en vertrouwen gaan kind'ren Gods te zaâm... " (NAK-liederenbundel, 644). Waardevolle herinneringen grafeer je daarom in marmer; de rest schrijf je vastberaden weg in stromend water. Zo simpel is dat - in theorie, wel te verstaan. En daar gaat het om in de Nieuw-Apostolische Kerk, zo leerde ik inzien.

Zonder dat ik mij er ondertussen van bewust was, maakte ik op die manier een soort van onthechtingsproces door. Het werk Gods kwam voor mij hierdoor steeds verder af te staan van deze kerk; van dit "instituut" met al zijn -zichzelf onschendbaar wanende- topfunctionarissen die vanuit hun ivoren torens wel kenbaar zullen maken waar het voor anderen (!) op staat. Vele "heiligen" manifesteerden zich als... harteloze schijnheiligen. Toen ik dan ook te weten kwam dat, terwijl dezulken vanaf altaren in zogenaamde godshuizen van anderen verlangen het hoogste lied te zingen, zijzelf met gaven uit het offerblok op de wekelijkse religieuze rustdag (!) in voor betrokkene overuren een deurwaarder inhuren om rond te zwerven "als een brullende leeuw" (vgl. 1 Petrus 5: 8) en aldus naasten de stuipen op het lijf te jagen, verbaasde ik mij als vanouds. En het went níet.

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Hooguit weten wij wat wij kunnen weten!

Bericht door Redactie »

[Bijgewerkt: 29-03-2013, 08.30 uur]

Praktisch rentmeesterschap (11)


@all

In aansluiting aan onze berichten op resp. "Ma 11 Mrt 2013, 07:59", "Ma 11 Mrt 2013, 11:53" en "Zo 17 Mrt 2013, 17:17", delen wij mede het voor "Het bestuur" en "De landelijke vergadering" alsnog te willen laten bij de informatie zoals die sinds september 2010 werd uitgewerkt op dit Forum. Wat daaraan toe te voegen zou zijn, zullen wij via de Centrale Administratie kenbaar maken. D.Ap. De Bruijn kreeg al afzonderlijk bericht.


[wordt vervolgd]

Het WebTeam
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
ACE
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 29 sep 2010, 22:05

Re: Hooguit weten wij wat wij kunnen weten!

Bericht door ACE »

@all

Inmiddels is het zakenimperium van RR volledig in elkaar gestort. Een ander project -De Paasbergkerk te Arnhem- is failliet verklaard evenals de boven en onderliggende Holding en deelnemingen.
RR heeft een berg aan rechtzaken lopen (Bron: Rechtspraak.nl) en er lijkt causaal verband te zijn in de uitspraken van de rechters.

Dat daardoor gezinnen en medewerkers zijn getroffen behoeft geen nadere uitleg.

Groet,
ACE
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Hooguit weten wij wat wij kunnen weten!

Bericht door BakEenEi »

ACE schreef:(...)
Inmiddels is het zakenimperium van RR volledig in elkaar gestort. Een ander project -De Paasbergkerk te Arnhem- is failliet verklaard evenals de boven en onderliggende Holding en deelnemingen.
RR heeft een berg aan rechtzaken lopen (Bron: Rechtspraak.nl) en er lijkt causaal verband te zijn in de uitspraken van de rechters.

(...)


Uit: Bericht door ACE op "Vr 29 Mrt 2013, 10:49"
@ACE
@all

In welke bredere context relevante onloochenbare feiten hier dienen te worden beschouwd, weet ik eerlijk gezegd niet. Het begon voor mij, zoals ik in een vorig bericht ook al aangaf, tweeënhalf jaar geleden als volgt:
BakEenEi schreef:(...)
Er heeft nieuwbouw plaatsgehad van de kerk in Arnhem, met dien verstande dat de nieuwe kerk nu deel uitmaakt van "een luxe woon/zorg voorziening voor senioren".

(...)
Aan zo'n prestigieus bouwproject gaat besluitvorming vooraf. Naar mijn weten bestaat het bestuur van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland uit opziener K., apostel K. en districtsapostel De B. Zij moeten aan de wieg hebben gestaan van het debacle dat zich hier blijkbaar heeft voltrokken. Op een foto van de gehouden Open Dag zag ik bovendien districtsoudste K. Zie http://www.nak-nl.org/joomla/index.php? ... Itemid=836. Was wellicht ook hij op enigerlei wijze bij de projectontwikkeling betrokken? Zo ja, in hoeverre heeft betrokkene hier ogenschijnlijk geblunderd? Leegstand zal geen doel zijn geweest!

(...)


Uit: Bericht door BakEenEi op "Wo 22 Sep 2010, 17:11" in de thread "Wie hebben dit bedacht en met welk mandaat?"
Dat gaf toen te denken want nogmaals: zoals overal elders zijn er bij de "Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland" bestuursleden aangesteld die voor de gang van zaken binnen de organisatie eindverantwoordelijk zijn:
Artikel 4 Organen
De Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland heeft de volgende organen:
1. De Stamapostel

2. Het bestuur

3. De landelijke vergadering


Uit: Statuten van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland (versie van 26 april 2001). Zie verder het redactionele bericht op "Ma 19 Dec 2011, 22:28" in de thread "Bepalingen betreffende inrichting en bestuur NAK-NL"

Dit blíjft van essentieel belang om in het oog te houden! Neem bijvoorbeeld ook het bouwschandaal op Bonaire. Via de toeristische route is daar waarschijnlijk twee- tot driehonderdduizend euro weliswaar besteed doch verloren gegaan. Na het debacle rondom Residence Eimersstaete, waarbij het voor de kerkleiding beslist al meteen duidelijk was dat daarmee een paar keer de hele jaaromzet was verspeeld (wat neerkomt op een financieel verlies van ten minste drie- tot vier miljoen euro), vraag ik mij dus af wie er binnen deze kerk kans heeft gezien om de corruptiebestrijding (!) zodanig te frustreren dat zelfs de noodzakelijke meest elementaire controlemechanismen opnieuw konden falen. Dát is hier immers primair aan de orde! Hoe het na de complexe strubbelingen met de kerkleiding RR zakelijk vergaat, is vooral (wederom) een privé-kwestie.

Voor mij persoonlijk ligt er op dit Forum bij de berichtgeving over zo'n privé-kwestie een zekere scheidslijn, met dien verstande dat ik denk dat de details ervan pas "straatwaarde" krijgen als blijkt dat de zaken regelrecht met elkaar samenhangen. Wat "de privé-kwestie Oostenrijk" betreft, vind ik daarom de belangrijkste vraag of en in hoeverre het kerkbestuur daarbij voor D.Ap. De Bruijn (proces)kosten heeft gefinancierd.

Kortom, er (dis)functioneert hier een kerkbestuur dat volgens mij eindelijk maar eens aan een ieder die er belang bij heeft moet uitleggen wat de ratio ervan is dat er ontegenzeglijk ruim vier miljoen euro is verkwist.

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Tosca
Berichten: 335
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 20:29
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Hooguit weten wij wat wij kunnen weten!

Bericht door Tosca »

@ll,
Tja, De kerk heeft inderdaad ca. vier miljoen Euro verspeeld met het project Residence Eimersstaete, maar heeft nog 700.000,--Euro tegoed van RR per saldo heeft de kerk dus ‘’maar’’ 3.300.000,--Eurotjes verloren.
Bovendien heeft zij enige rechtszaken gewonnen! Oké, het heeft wat centen gekost—hoewel het maar gaat om offergelden—Daar heeft de zogenaamde kerkleiding helemaal niets mee! Daar mogen zij mee doen wat ze willen(…)
Nu ja zonder gekheid, gaat dit alles over een Kerk? :shock: Het lijkt meer te gaan over een criminele organisatie Een louche motorclub zou zich kapot schamen over dit soort praktijken,

Met vriendelijke groet,
‘Tosca’
Moeten de Schapen en de Lammeren de Herder weiden en hoeden? Zo is het wel in de Nieuw Apostolische Kerk, de Apostelen hebben altijd feest van de ‘’tienden’’
Gesloten