Hoe moet het verder met de Nieuw-Apostolische Kerk in Ned.?

Berichten die al dan niet tevens op de website verschijnen en reacties van lezers
Forumregels
Doordat de redactie een wisselende samenstelling heeft, neemt zijzelf in beginsel niet deel aan een eventuele discussie. Het is ook niet erg praktisch om na het plaatsen van redactionele stukken, waar tijd en voorbereiding mee gemoeid zijn geweest, niet de handen vrij te hebben om alvast met nieuwe onderwerpen aan de slag te kunnen gaan. Bovendien is ieders vrije tijd beperkt. Beurtelings vervullen de redactieleden op het Forum de taak van Moderator. Eventueel overleg kan het best via een privé-bericht.
Plaats reactie
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Hoe moet het verder met de Nieuw-Apostolische Kerk in Ned.?

Bericht door Jabob65 »

@redactie, van de districtsvoorgangers kunnen we helaas niks verwachten, dat zijn binnen de NAK per definitie degenen met de slapste knieën, types die naar boven likken en naar beneden trappen, want als je niet likt naar boven, kun je überhaupt nooit districtsvoorganger worden, dat is uitgesloten.

Maar goed, het is inderdaad nogal uit de hand gelopen, en nu kunnen ze helemaal geen kant meer op, morgen maar weer gewoon weer het zwarte pak aan, en met schijnheilige gezichten fijne diensten houden en Heilig Avondmaal vieren, en de idioten voorhouden dat ze bij het boetelied vooral moeten gaan staan en vooral ook niet onrein het HA moeten vieren want dan 'eet en drink' je jezelf een oordeel.

Het is mij een raadsel hoe de neven Klene, Rasker, Yntema, Vis en al die andere omhooggevallen kontlikkers zichzelf nog in de ogen durven te kijken.
Tosca
Berichten: 335
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 20:29
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Hoe moet het verder met de Nieuw-Apostolische Kerk in Ned.?

Bericht door Tosca »

@ll,
Het is bijna niet te geloven dat deze ‘’Districtvoorgangers’’ zelf geloven in Jezus Christus, In mijn optiek is dat gezien hun handelen een onmogelijke zaak. Hoewel er onder hen ook van goede wille zijn! Maar helaas voorzien van ‘rubberen rugwervels’

Maar over het algemeen schamen zij zich nergens meer voor, men is de schaamte allang voorbij. Daar waar men geestelijke mishandeling schaamteloos ‘verkoopt’ als ‘zielzorg’ is het toch duidelijke dat er sprake is van Godslastering jegens de Vader en de Zoon en de Heilige Geest. Men misleid de Broeders en Zusters doelbewust aangezien men de leugens van weleer aanmerkt als Goddelijke openbaringen.

Bovendien is men niet bereid tot het doen van boete! Men heeft de leugen lief.

Stamapostel Dr. Leber gaat allen voor in de leugen en onverzoenlijkheid, en dat heeft hij de laatste jaren al vele malen bewezen. Tja, hoe nu verder?

En ja, Rasker Jr.…Die is opgevoed in de leugens van weleer als ware dat Goddelijke openbaringen, verder volledig onbuigzaam en onverzoenlijk OOK naar de leer van Jezus Christus. Immers de leugen is niet verenigbaar met de Leer van Christus. En schaamt zich er niet voor…Tja, het gaat alleen maar dieper de afgrond in.

Met vriendelijke groet,
‘Tosca’
Moeten de Schapen en de Lammeren de Herder weiden en hoeden? Zo is het wel in de Nieuw Apostolische Kerk, de Apostelen hebben altijd feest van de ‘’tienden’’
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Hoe moet het verder met de Nieuw-Apostolische Kerk in Ned.?

Bericht door Jabob65 »

Het is triest Tosca, men houdt elkaar gevangen in een pervers systeem, iedereen is van elkaar afhankelijk, en op geen enkele wijze is er een onafhankelijk bestuursorgaan, van Rasker heb ik geen hoge pet op, via mensen die ik ken, krijg ik de indruk dat hij gedoogd wordt, als hij zich maar niet teveel bemoeit met kwesties in de gemeenten. Ik wil niet beweren dat het een onaardige man is hoor maar niet iemand waarvan je kunt verwachten dat hij een gezond tegenwicht kan bieden als het gaat om landelijke zaken, zoals nu bv met de diverse conflicten en de financiële malversaties, en hoe kan Rasker nu een beleid ontwikkelen voor het district waar hij verantwoordelijk voor is. Het is meer pappen en nathouden. Dit terwijl de kerk juist voor belangrijke keuzes staat.
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Hoe moet het verder met de Nieuw-Apostolische Kerk in Ned.?

Bericht door Redactie »

@all

Een hoogleraar in de pedagogiek merkte eens op dat het hem bevreemdt dat voor veel mensen het onderwijssysteem als het ware met de schepping lijkt te zijn meegegeven. Hij bedoelde: het bewustzijn om met grote vastberadenheid aan verbeterpunten te willen werken is meestal niet zo groot, terwijl de opzet van het onderwijs en zoals het functioneert samenhangt met de inzichten van hooguit enkele tientallen jaren geleden. Intussen kunnen de tijden en omstandigheden flink veranderd zijn. Je bent maar één keer kind; de kans om dan onderwijs te genieten (!) doet zich eenmalig voor. Van even groot belang is het vanzelf dat er oog voor is hoe onderwijsgevenden in hun werk (nog) meer voldoening vinden.

Voor mij was die opmerking een eye-opener. Zo is het immers ook in de kerk, dacht ik. Men kan wel spreken van "Bepalingen betreffende inrichting en bestuur", doch zijn die met de schepping meegegeven óf valt er hier iets te relativeren?!

Met alle respect, districtsvoorgangers, maar bent u eventueel bereid om in Zijn naam (!) een paar zaken te relativeren? De zaken met name die op het ogenblik bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland uit de hand lopen? Voor wie klem zit, kan enige flexibiliteit veelal geen kwaad. Hoe eerder men -in ieders belang- bereid is om een lastige situatie in een wat breder verband te bekijken, omwille van een oplossing, des te beter!

Het zal u toch hopelijk niet zijn ontgaan, dat er de laatste jaren heel wat "leerlingen" zijn uitgevallen. Hoe verstandig is het nu werkelijk om er hierbij vanuit te gaan dat uitgerekend al dezen te dom waren voor uw NAK-standaardaanpak?

BOVENDIEN, om Wiens kinderen ging het feitelijk?

Het WebTeam/TjerkB
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Hoe moet het verder met de Nieuw-Apostolische Kerk in Ned.?

Bericht door Redactie »

@all

Op een zondagmiddag diende er bij ons een priester uit een naburige gemeente. Hij besprak een situatie waarbij zijn woorden bij mij onmiddellijk een gevoel opriepen van: dit is bijna revolutionair! "Stel," zo begon hij, "je bent er voor jezelf van overtuigd dat een bepaalde aangelegenheid, beter kan worden besproken met een andere dienaar dan de dienaar die gewoonlijk jou of jullie gezin bezoekt... " Oei, dacht ik, welke kant gaat dit op?! "Welnu," zo vervolgde hij, "voel je dan vrij om dit kenbaar te maken want het gaat erom dat er voor jou zielzorg is op een manier die bij jou past!" Wow, dacht ik, daarvoor werd je kort geleden nog acuut geëxcommuniceerd, of zo! Hierna duurde het niet lang of de zondagmiddagdiensten werden afgeschaft. Dat had er vermoedelijk weinig mee van doen, maar in die tijd speelde het in elk geval. Alsof het gisteren was!

De "geloofsgehoorzaamheid"... O, wat kwam het dáár op aan. Daar hing zo ongeveer álles van af. Om hopelijk een "open boek" te mogen zijn voor de "zegenaars", en dus voor God. Het kwam toch niet bij je op om je eigen zegenaar te willen kiezen? "Wie hen niet mint, die God ons geeft tot dienen, hoe kan die Gods genade recht verstaan?" (NAK-gezangboek, derde couplet lied 185). Wat deze priester nu spontaan vertelde klonk bevrijdend en beklemmend tegelijk! Stond hij misschien even niet "in de navolging"? Quatsch; ik twijfelde er niet aan dat hij het bij het recht eind had. Liberation now! (...) Ben je dan als "kleingelovige" recalcitrant, moet je je dan een "Querdenker" laten noemen? Helaas is het de Nieuw-Apostolische Kerk belangrijker wát je bent (als ambtsdrager: een priester, een herder, een opziener) dan wíe je bent. Juist daarvan heb ik persoonlijk nooit iets kunnen begrijpen. Was Zijn woord minder waard indien ik mocht luisteren naar een "lagere" dienaar?! En: worden in Zijn werk (!) wel alle dienaren en worden daar wel alle zegenaars meegeteld?!

Dit soort van bijverschijnselen -laat ik het zo maar noemen- namen voor mij niet zelden nogal wat daglicht weg. Maar ja, wie was ik eigenlijk? Ook ik was natuurlijk alleen maar gewoon iemand, die "te doen stond wat er in mijn kerk gezegd werd". Graag of niet. Mijn Vader was rijk, maar dat moesten wijzelf nog maar zien te worden. Het zou er in niet onbelangrijke mate van afhangen hoe mijn "aanbieding" was in "de gemeenschap". Of mijn gedrag in lijn was "mit dem neuapostolischen Glaubensverständnis". En of ik "trouw" zou blijven. Al snel kreeg ik door dat je beter geen vragen kunt stellen waar de "dienaren" het antwoord niet op weten. Ik hoefde alleen te willen weten wat ons "zeitgemäß" werd voorgehouden. En voor het overige ging het erom dat je altijd overal aanwezig was, waar de "dienaren" je verwachtten. Dat liet toch niet aan "liefdevolle duidelijkheid" te wensen over? Nu de catechismus eraan zit te komen, valt er opeens weer een hoop te studeren... "Dat is toch wat jij wilde?!", hoor ik een commentaarstem mij al influisteren. Nee, toen ik hoorde van de onzalige plannen om daarmee aan te komen, heb ik geantwoord: "Gelieve mij te informeren zodra de laatste definitief herziene druk voorhanden is! Op wiens gezag worden 'de exameneisen' na 2.000 jaar opeens aangescherpt?" Dan is een "hogere verantwoordelijke leidinggevende" echter "not amused". Gelukkig was ik op dat moment al zover, dat het voor mij vaststond: dit is niet míjn probleem doch het zijne.

(...)

Steeds nadrukkelijker moesten alle muizen grijs worden, en alle bloemen rood. Met lede ogen zag men aan hoe sommigen ongegeneerd hun gezonde verstand gebruikten, alsof God het ze niet "for some reasons" had toevertrouwd. In plaats van mededogen werden "the good guys" geacht medelijden te hebben met "the bad guys". "Wat hebben ze zich toch afgewend van het levende altaar; waar is hun kinderlijke geloof toch gebleven, en wat is hun hoogachting voor de ons gegeven hand van leiding in onze dierbare stamapostel toch omgeslagen in onverschilligheid!" Dan had hij de tent maar niet onherstelbaar moeten verbouwen, heb ik daarop vaak gedacht. Toen ik zag hoe hij liet "huishouden" in Hamburg-Blankenese, viel ik prompt van mijn bijgeloof (!) af. Het geloof hield ik vast. Al jaren aaneen volgde ik de ontwikkelingen aandachtig, zodat ik gerust mijn eigen ogen kon vertrouwen. Naderhand viel het mij op dat dienaren die "niet te beroerd" waren geweest om een handje te helpen bij sommige duistere praktijken, steevast "hogerop" werden geholpen. Voorbeelden te over. De ene dienst was zeker de andere waard. Hoe gecompliceerd het allemaal ook in elkaar steekt, ik heb het toch maar voor mijzelf uitgeplozen. Sommige pluisjes dwarrelen rond op dit Forum.

Het WebTeam/TjerkB
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Hoe moet het verder met de Nieuw-Apostolische Kerk in Ne

Bericht door Redactie »

@all

Over uitpluizen gesproken... Hieronder een voorbeeld ervan:
BakEenEi schreef:(...)
In elk geval tekent zich hier een meersporenbeleid af met o.a. de volgende ingrediënten:
  • - men wil jonge mensen voor de organisatie behouden
    - daartoe moeten zij zich met de kerk kunnen vereenzelvigen
    - de Europese Jeugddag 2009 moet voor hen "het keerpunt" worden
    - men wil af van het imago van een sekte
    - daartoe moet de kerk in Duitsland lid worden van de ACK
    - daartoe moet de kerk een oecumenisch profiel ontwikkelen
    - men wil af de controversiële kerkgeschiedenis
    - dat moet gebeuren met zo weinig mogelijk gezichtsverlies
    - men wil fouten wel erkennen maar er niet aansprakelijk voor zijn
    - daartoe moeten misstanden worden vertaald naar algemeenheden
    - men wil de ouderen voor de organisatie behouden
    - toch moet de nieuw-apostolische identiteit worden geherformuleerd
    - want anders lukt het niet met de catechismus
    - deze catechismus moet zowel intern bruikbaar zijn als voor de ACK
    - om de kerk te laten overleven moet zij het "werk Gods" belichamen
    - dat moet andersgezinde christenen zo min mogelijk aanstoot geven
    - hun scepsis kan worden weggenomen door sympathieke goede werken
    - "critici" die dit allemaal wel doorhebben zijn niet tevreden te stellen
    - kritiek kun je het best pareren door er zo mogelijk niet op in te gaan
    - ergens verantwoording voor afleggen is een taak van de kerkleiding
    - slimme woordvoerders houden de boot dan eerst nog wel een poos af
Richtinggevend voor een ieder in de organisatie moest dus zijn: "Het is God die tot alles besluit zoals wij, de leden van het internationale kerkbestuur, Godsgezanten, het door Zijn indachtig makende Heilige Geest regelen en afkondigen."

(...)
Het enige wat mij nu nog te binnen schiet staat in 1 Korintiërs 1 (NBV):
  • De ware wijsheid
    [18] De boodschap over het kruis is dwaasheid voor wie verloren gaan, maar voor ons die worden gered is het de kracht van God. [19] Er staat namelijk geschreven: ‘Ik zal de wijsheid van de wijzen vernietigen, het verstand van de verstandigen zal ik tenietdoen.’ [20] Waar is de wijze, waar de schriftgeleerde, waar de redenaar van deze wereld? Heeft God de wijsheid van de wereld niet in dwaasheid veranderd? [21] Want zoals God in zijn wijsheid bepaalde, heeft de wereld hem niet door haar wijsheid gekend, en hij heeft besloten hen die geloven te redden door de dwaasheid van onze verkondiging. [22] De Joden vragen om wonderen en de Grieken zoeken wijsheid, [23] maar wij verkondigen een gekruisigde Christus, voor Joden aanstootgevend en voor heidenen dwaas. [24] Maar voor wie geroepen zijn, zowel Joden als Grieken, is Christus Gods kracht en wijsheid, [25] want het dwaze van God is wijzer dan mensen, en het zwakke van God is sterker dan mensen.
    [26] Denk eens aan uw roeping, broeders en zusters. Onder u waren er niet veel die naar menselijke maatstaf wijs waren, niet veel die machtig waren, niet veel die van voorname afkomst waren. [27] Maar wat in de ogen van de wereld dwaas is, heeft God uitgekozen om de wijzen te beschamen; wat in de ogen van de wereld zwak is, heeft God uitgekozen om de sterken te beschamen; [28] wat in de ogen van de wereld onbeduidend is en wordt veracht, wat niets is, heeft God uitgekozen om wat wél iets is teniet te doen. [29] Zo kan geen mens zich tegenover God op iets beroemen. [30] Door hem bent u één met Christus Jezus, die dankzij God onze wijsheid is geworden. Door Christus worden wij rechtvaardig en heilig en door hem worden wij verlost, [31] opdat het zal zijn zoals geschreven staat: ‘Wil iemand zich op iets beroemen, laat hij zich op de Heer beroemen.’
(...)


Uit: Bericht door BakEenEi op "vr 04 feb 2011, 08:36" in de thread "Elders gelezen... "
Zie ook het bericht door BakEenEi op "za 12 nov 2011, 13:08" in de thread "Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding".

Samenvattend: wat hier aan de hand is, is machtspolitiek.

Het WebTeam/TjerkB
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
ACE
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 29 sep 2010, 22:05

Re: Hoe moet het verder met de Nieuw-Apostolische Kerk in Ned.?

Bericht door ACE »

@Jabob65, redactie
@redactie, van de districtsvoorgangers kunnen we helaas niks verwachten, dat zijn binnen de NAK per definitie degenen met de slapste knieën, types die naar boven likken en naar beneden trappen, want als je niet likt naar boven, kun je überhaupt nooit districtsvoorganger worden, dat is uitgesloten.
Het NAK fundament is de districtsvoorganger.
Onbetaald, blind, doof en zwijgend volgen ze devoot hun 'zegenaar'.
Ieder initiatief wordt de kop ingedrukt en eventueel commentaar terzijde gelegd.
Kortom, de districtsvoorganger is de pipo van de NAK leiding.
Huisbezoek, zielzorg, het evangelie zal ze een zorg zijn. Als ik het ambt maar heb en dus aanzien!
Gelukkig gaat het goed in de onroerend goed sector.
Prachtige verzorgingstehuizen voor rijke bejaarden worden gebouwd en geexploiteerd.
Mijn bedehuis is een rovershol geworden (..)

Maar ja, een kniesoor die daarover valt (..)

Groet,
ACE
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Hoe moet het verder met de Nieuw-Apostolische Kerk in Ned.?

Bericht door Jabob65 »

@ACE, zo is het, de enige waar ik nog een redelijk gevoel van autonomie bij had is DEV E. vd V die een tijdje in het district Ljouwert heeft gezeten maar deze EV had ook een goede persoonlijke statuur en liet zich niet alles zomaar wijsmaken. Deze EV was ook economisch geschoold en ik kan me nauwelijks voorstellen dat hij zijn handtekening had gezet onder het broddelwerk van De Bruijn en Klene.
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Hoe moet het verder met de Nieuw-Apostolische Kerk in Ne

Bericht door Redactie »

ACE schreef:@Jabob65, redactie

(...)
Het NAK fundament is de districtsvoorganger.
Onbetaald, blind, doof en zwijgend volgen ze devoot hun 'zegenaar'.
Ieder initiatief wordt de kop ingedrukt en eventueel commentaar terzijde gelegd.
Kortom, de districtsvoorganger is de pipo van de NAK leiding.

(...)

Groet,
ACE
@all

De internationale kerkleiding heeft het er op aangestuurd, dat uitsluitend broeders met een geestelijke bediening ook zeggenschap hebben over materiële zaken. In de praktijk neemt die zeggenschap evenredig toe naarmate men een "hogere geestelijke" is. De geleidelijke ontwikkeling welke hieraan ook in Nederland ten grondslag ligt heeft bij één van de laatste statutenwijzigingen haar overtreffende trap bereikt, gezien het feit dat sindsdien drie (!) geestelijken in het bestuur vrijwel álles voor het zeggen hebben gekregen. De enigen die óók nog een zekere invloed kunnen laten gelden, zijn de districtsvoorgangers én de stamapostel. De nieuw-apostolische "bedrijfscultuur" is echter aan de top het meest verziekt. (...) Juist de stamapostel zal daardoor het minst geneigd zijn zich ook van "lagere goden" eventueel wat aan te trekken. Het alarmerende probleem bij de districtsvoorgangers is nu kennelijk, dat men zich veel te gemakkelijk in de war laat brengen door het geestelijke gezag dat degenen, van wie men o.a. de bedrijfseconomische beslissingen zo nodig van ongezouten kritiek heeft te voorzien, doorgaans voor zichzelf opeisen. De drie geestelijken in het bestuur van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland hebben althans de verdenking op zich geladen hun geestelijke gezag aldus te misbruiken. Dit valt bijvoorbeeld af te leiden aan het feit dat de districtsvoorgangers het zich laten welgevallen vanaf 21 februari 2010 overal het zwijgen toe te moeten doen, terwijl het al tot de buitenwacht doordringt dat er miljoenenverliezen worden geleden en er nog méér miljoenenverliezen op het spel staan.

Doordat op alle niveaus bestuurders verwijtbaar nalatig schijnen te zijn, rust er op de overige kerkelijke ambtsdragers uiteraard de morele plicht om passend in te grijpen. Indien echter ook zij zich door "de hogere geestelijkheid" laten overrulen, kan er gebeuren waar de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland nu op afstevent, namelijk een bestuurlijk én financieel debacle. Dit debacle heeft dus twee hoofdoorzaken: de ingeschreven leden hadden nooit alle zeggenschap gaandeweg in handen moeten geven van uitsluitend "hoge geestelijken", en nooit had het vervolgens in bijna alle geledingen van dit kerkgenootschap mogen komen tot de intimidatiepraktijken die welbeschouwd intussen het predicaat machiavellisme verdienen.

Wat achter dit drama schuilgaat zijn stilaan opgebouwde absoluutheidsaanspraken bij de kopstukken in deze religieuze organisatie, waardoor een aanvankelijk christelijke geloofsleer lijkt te zijn verworden tot een hoogst verwerpelijke ideologie.

Het WebTeam
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

Re: Hoe moet het verder met de Nieuw-Apostolische Kerk in Ned.?

Bericht door zefyr »

@Jakob65

Districtsvoorganger in ruste E. v.d. Velde (district Ljouwert) was eertijds als econoom werkzaam bij het ETIG. Met alle egards is hem een paar jaar geleden ambtsrust verleend. Het echtpaar v.d. Velde is nadien amper of niet waargenomen in de NAK Ljouwert. Ze woonden/wonen in Ljouwert, maar onderhouden nauwelijks banden met de Leeuwarder nieuw-apostolischen. In mijn beleving is deze gedragslijn heel begrijpelijk. De NAK Ljouwert is namelijk tot op het bot verdeeld en verziekt, sinds vele jaren respectievelijk enkele decennia. De familie v.d. Velde verblijft geregeld in Engeland. Ik heb de indruk, dat het gedwongen vertrek van apostel Gerrit Sepers in december 2004 hem niet in de koude kleren is gaan zitten... Hij is intelligent genoeg om in te kunnen schatten dat de rechtse koers van de NAK-leiding in Europa tot de afgrond zal leiden. Dat is een bittere pil voor iemand in de herfst/winter van het leven, die zich enkele decennia heeft ingespannen voor de NAK.
Plaats reactie