Hoe moet het verder met de Nieuw-Apostolische Kerk in Ned.?

Berichten die al dan niet tevens op de website verschijnen en reacties van lezers
Forumregels
Doordat de redactie een wisselende samenstelling heeft, neemt zijzelf in beginsel niet deel aan een eventuele discussie. Het is ook niet erg praktisch om na het plaatsen van redactionele stukken, waar tijd en voorbereiding mee gemoeid zijn geweest, niet de handen vrij te hebben om alvast met nieuwe onderwerpen aan de slag te kunnen gaan. Bovendien is ieders vrije tijd beperkt. Beurtelings vervullen de redactieleden op het Forum de taak van Moderator. Eventueel overleg kan het best via een privé-bericht.
ACE
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 29 sep 2010, 22:05

Re: Hoe moet het verder met de Nieuw-Apostolische Kerk in Ned.?

Bericht door ACE »

@Diderot
Uiteraard ben ik het ermee eens dat er binnen de NAK sprake is van “onrechtvaardigheid, misleiding, misbruik, onwaarachtigheid, hoogmoed, wanbeleid”. Anderzijds weet ik dat er binnen diezelfde NAK óók sprake is van “gerechtigheid, zoeken en streven naar waarheid, naastenliefde, barmhartigheid, bescherming van de zwakkeren”. Misschien willen sommigen dat niet zien, misschien is het in sommige geografische regio’s ook moeilijk om zulke positieve elementen te vinden. Dat kan.
Het is dan wel zoeken met een vergrootglas naar de speld in de hooiberg. Maar ... het gebeurt. Door bescheiden en liefdevolle
dienaren, worden Samaritaanse diensten verleend. Zij zullen het echter nooit aan de grote klok hangen.
Vraag is dan of dit voortkomt uit het NAK gedachtengoed, of zijn deze Samaritanen van nature al zo zijn ingesteld?
Bewezen is bovendien dat -als zij de moed hadden om dit wat voor het voetlicht te plaatsen- zij door de (districts)voorganger
werden terug verwezen, geschoffeerd, gehoond, en vooral verdacht werden gemaakt.
De in de kern noodzakelijke daden die zorgen voor bevestiging van het eigenbeeld, worden door het hogere echelon met de
grond gelijk gemaakt.

"Jeruzalem, Jeruzalem, hoe dikwijls heb ik U" ..... "maar gij hebt niet gewild"!

Groet,
ACE
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Hoe moet het verder met Diderots losse flodders?

Bericht door Redactie »

Diderot schreef:(...)
Dan concludeer ik dat noties als naastenliefde, barmhartigheid etc. blijkbaar niet altijd toegepast hoeven te worden, nl. daar waar jouws inziens “keiharde kritiek ... gerechtvaardigd” is. Prima.
Ik meen echter wel dat ene J.C. te N. (al enige tijd geleden heengegaan) de andere wang toedraaide nadat hij op de ene wang gemept werd. Maar misschien geldt dat hier niet echt vandaag de dag als “goddelijke ordening”?
En inderdaad: de gang naar de rechter is een optie. Ik ben dan ook zeer benieuwd wat de rechter (als het zover komt) in de zaak tegen dit forum c.q. de forumsverantwoordelijken zal zeggen. S.v.p. niet mopperen als de rechter in het voordeel van de NAK oordeelt...

(...)


Uit: Bericht door Diderot op "zo 15 jan 2012, 20:12"
@Diderot

Vooropgesteld dat het wat ons betreft helemaal prima is en het ook valt toe te juichen dat er op dit Forum meerdere gezichtspunten naar voren komen; het handelt hier natuurlijk ondertussen wel over een nogal serieus onderwerp. Het bestuur van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland is immers in opspraak gekomen door de opvallende leegstand van Eimersstaete in Arnhem in combinatie met het schrijven "Santpoort, 21 februari 2010" van apostel Peter Klene. Door de hoogst twijfelachtige manier waarop men zich in dat schrijven over de kwestie uitliet, ontstond tevens de indruk dat de verantwoordelijke bestuurders een ernstig probleem niet onder ogen willen zien. Toen districtsapostel Brinkmann daar nog een schep bovenop deed, werd hij hiervoor onmiddellijk door de voorzieningenrechter afgestraft. Dit leidde tot hoorbaar gemopper want tegen het bewuste vonnis was -volgens een mededeling op 9 september 2011 van mr. P.A. de Lange bij de rechtbank Utrecht- prompt hoger beroep aangetekend.

Vreemd genoeg was het door u beschreven gedrag van "ene J.C. te N. (al enige tijd geleden heengegaan)" voor de districtsapostel in dezen nietszeggend... Waarom het WebTeam eventueel roomser dan de paus zou moeten zijn, zoals u het ons voorhoudt, zien wij niet in.

Iets anders nog. In de thread "De NAK-propagandamachine draait op volle toeren" meldden wij volledigheidshalve "dat er wereldwijd zo'n 3.500 websites zijn met optimistische geluiden over de Nieuw-Apostolische Kerk". Dit roept bij ons de vraag op waarom u zich niet eerst en vooral geroepen voelt om in dát verband te waken voor de nuance.

Hoewel wij het vaak moeten doen met summiere informatie, proberen wij wel steeds "man en paard" te noemen. Dit brengt ons op de vraag: wat vindt ú van de inhoud van het schrijven "Santpoort, 21 februari 2010"?

Het WebTeam
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Diderot
Berichten: 105
Lid geworden op: zo 18 dec 2011, 15:38

Re: Hoe moet het verder met Diderots losse flodders?

Bericht door Diderot »

Redactie schreef:@Diderot
Hoe moet het volgens u verder met de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland?
Het WebTeam
Mijns inziens zou het goed zijn voor de mensheid (en voor de vrede op aarde) wanneer religie wordt afgeschaft. (Antwoord op uw vraag: Dat zou dus ook het einde van de NAK betekenen.)
Religie is een produkt van onze hersenen en wordt door dat orgaan 'gemaakt' als coping mechanisme (zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Coping_(psychologie)), zodat de mens om kan gaan met omstandigheden waar hij/zij geen invloed op heeft, als een 'antwoord' op vragen waar de mens geen antwoord op heeft.
Het zou goed zijn als religie afgeschaft wordt en er een ethiek wordt gebouwd die geen religieuze maar een humanistische achtergrond heeft.

Diderot.
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Hoe moet het verder met de Nieuw-Apostolische Kerk in Ned.?

Bericht door Jabob65 »

@Diderot, misschien is het goed om eerst eens duidelijk te maken wat je dan bedoelt met religie...

Laatst las ik een omschrijving van een theoloog die me wel aansprak:

Religie is het verlangen van de mens naar schoonheid, waarheid en gerechtigheid.

Me dunkt dat het niet nodig is om een dergelijke religie zomaar af te schaffen.

Als je bedoelt met het afschaffen van religie dat het beter is om absolute Godbeelden, en alles dat daar bij hoort, af te schaffen, dan kan ik me daar iets bij voorstellen, maar ook daarvoor geldt: veel komt voort uit het het verlangen van de mens, en het menselijk verlangen laat zich niet zomaar uitroeien.
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Hoe moet het verder met de Nieuw-Apostolische Kerk in Ned.?

Bericht door Redactie »

Diderot schreef:(...)
Religie is een produkt van onze hersenen en wordt door dat orgaan 'gemaakt' als coping mechanisme (zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Coping_(psychologie)), zodat de mens om kan gaan met omstandigheden waar hij/zij geen invloed op heeft, als een 'antwoord' op vragen waar de mens geen antwoord op heeft.
Het zou goed zijn als religie afgeschaft wordt en er een ethiek wordt gebouwd die geen religieuze maar een humanistische achtergrond heeft.

(...)
Jabob65 schreef:(...)
Laatst las ik een omschrijving van een theoloog die me wel aansprak:

Religie is het verlangen van de mens naar schoonheid, waarheid en gerechtigheid.

Me dunkt dat het niet nodig is om een dergelijke religie zomaar af te schaffen.

(...)
@all

Het zal niet meevallen om allen die kennelijk idolaat zijn van het stamapostelambt, alle psychologen en theologen hierbij op één lijn te krijgen. Wat ons betreft wordt de schoonheidsprijs ervoor uitgeloofd.

Het WebTeam
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Hoe moet het verder met de Nieuw-Apostolische Kerk in Ne

Bericht door Redactie »

Diderot schreef:(...)

Nee, geacht Web Team, er is uiteraard niets mis met het ervoor pleiten om "terug naar Gods ordeningen" te gaan. Helaas zijn we met deze prachtige term pas aan het allerbeginste begin van een lange weg, want: Wat zijn Gods ordeningen? Waar halen we die vandaan? Waarop baseren wij ons? Waarom zijn sommige zaken wél Gods ordeningen en andere niet?
Dáárover, vrienden van het Web Team, zou ik wel eens iets gefundeerds van jullie willen lezen. Concrete voorstellen, graag, die ook nog eens realistisch uitvoerbaar zijn, die wil ik graag eens lezen. Boter bij de vis! Roepen dat het nu een kl*rezooi is, dat alles anders moet, dat kan namelijk iedereen. Maar een goed en bruikbaar alternatief schetsen, dat is andere koek.

(...)


Uit: Bericht door Diderot op "di 10 jan 2012, 19:12"
@all

"Realistisch uitvoerbaar"
Eerst houden wij het er maar op dat de rijksoverheid in ons land binnenkort wel kans zal zien om wat klaarheid aan te brengen in de onder auspiciën van de ter zake zwijgende kerkvorsten georganiseerde chaos. (...) Maar ja, wij hebben hier van doen met complexe meervoudige problematiek op bestuurlijk terrein. Tevens spelen er kwesties op het gebied van de geloofsleer, op het vlak van de geschiedschrijving en de daarbij behorende verzoening met slachtoffers van hardvochtig handelen door "zegenaars". Bij al deze aangelegenheden toonde districtsapostel Brinkmann zich tot op heden (in de van onze kant met hem gevoerde correspondentie) ongenaakbaar. Hij wilde nergens iets van weten, net zo min in feite als van het vonnis van 20 juli 2011 dat hem op de vingers tikte: LJN: BR2611, Rechtbank Utrecht , 308527 / KG ZA 11-577. Eerder omschreven wij de hierdoor ontstane situatie als volgt:
Redactie schreef:(...)
De voorzieningenrechter verplichtte het bestuur van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland ertoe om de publicatie te rectificeren waarin zij broeder Rohn op het Internet alvast de schuld in de schoenen schoof. Maar wat schetste vervolgens op 9 september 2011 onze verbazing, toen het kerkbestuur alwéér bij de rechtbank Utrecht moest verschijnen, maar nu in een andere zaak?! Eén van de drie advocaten waarmee het kerkbestuur zich liet vertegenwoordigden, verklaarde tijdens diens uiteenzettingen doodleuk dat men tegen dat bewuste vonnis in appel was gegaan! Anders gezegd:
  • Prima om de wereldlijke overheid te gehoorzamen; doch níet vanzelf indien wij, "Godsgezanten", ons gelijk niet krijgen bij een rechtbank!
Dit is bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland zeker het 10e geloofsartikel, sub b, of zo. Derhalve: "Edelachtbare voorzieningenrechter, u zult toch beter moeten begrijpen dat u hier met het 'Godswerk' van doen heeft. In het 'Godswerk' is de overheid namelijk Zíjn dienares, hetgeen betekent dat 'Godsgezanten' op hun wenken behoren te worden bediend. Wij, die verbonden zijn met de stamapostel, en wij, die de Bijbel als geen ander kunnen uitleggen, gaan hier dus in appel. Onze invloedssfeer strekt zich uit, zoals óók u toch wel had mogen beseffen, tot aan de vier hoeken der aarde. (vgl. Openbaring 7: 1 en Openbaring 20: 8)"

Waarvan akte. Zie in deze samenhang tevens het bericht door BakEenEi op "ma 26 sep 2011, 07:47" in de thread "Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding".

Met andere woorden: "Leden van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland, waag het niet om uw mond hieromtrent open te doen alvorens wíj, uw zegenaars, bekendmaken dat het recht zijn loop heeft gekregen. Kortheidshalve zij verwezen naar ons herderlijke schrijven uit Santpoort, gedagtekend 21 februari 2010. Al spoelen wij miljoenen euro's weg door het riool; dat is úw zaak niet. Wíj staan onder én boven de wet." (...)

(...)


Uit: Bericht door Redactie op "za 12 nov 2011, 22:20" in de thread "Hooguit weten wij wat wij kunnen weten!"
Nu -in navolging van districtsapostel De Bruijn- ook districtsapostel Brinkmann elke verantwoordelijkheid voor welke onregelmatigheid dan ook van de hand wijst, zulks met kennelijk unanieme instemming van alle kerkelijke ambtsdragers bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland, houdt "het voltallige WebTeam" zich voor de rechtbank Utrecht op afroep beschikbaar om desgevraagd toe te lichten hoezeer de moraliteit (!) van de hoogmogende heren hier toch werkelijk in het geding is.
BakEenEi schreef:(...)
  • een zegenaar
    niet zomaar een
    maar een hoge

    die zei tegen mij

    uit den hoge

    jouw godsbeeld
    is anders
    dan dat van mij

    ik dacht
    welk mensbeeld
    heeft hij

    daar in den hoge
(...)


Uit: Bericht door BakEenEi op "za 18 dec 2010, 19:51" in de thread "Omhoog gevallen"
Het WebTeam
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Gebruikersavatar
Noise
Berichten: 129
Lid geworden op: do 21 okt 2010, 14:36

Re: Hoe moet het verder met Diderots losse flodders?

Bericht door Noise »

Diderot schreef: Mijns inziens zou het goed zijn voor de mensheid (en voor de vrede op aarde) wanneer religie wordt afgeschaft. (Antwoord op uw vraag: Dat zou dus ook het einde van de NAK betekenen.)
Religie is een produkt van onze hersenen en wordt door dat orgaan 'gemaakt' als coping mechanisme (zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Coping_(psychologie)), zodat de mens om kan gaan met omstandigheden waar hij/zij geen invloed op heeft, als een 'antwoord' op vragen waar de mens geen antwoord op heeft.
Het zou goed zijn als religie afgeschaft wordt en er een ethiek wordt gebouwd die geen religieuze maar een humanistische achtergrond heeft.

Diderot.
Wat betreft bovenstaande reactie zou ik wel kunnen stellen dat ik het er mee eens ben.
Overigens komt deze gedachtegang (Diderot weet hier te formuleren wat ik vaak denk) in mijn situatie ook werkelijk voort uit aanvankelijk het handelen door de NAK leiding.. Als je jezelf dan al kritischer opstelt, ontdek je dat iedere leidinggevende (denk aan jeugdleiders, priesters, zondagsschool juffrouw etc...) meegaat in het brainwashing concept, en uiteindelijk, wanneer je de hoop al hebt opgegeven kom je er achter dat ieder lid van de kerk het (waarschijnlijk zelfs onbewust) op een negeren zet.

overigens, door de laatste jaren heen ben ik me gaan verdiepen in andere geloofsrichtingen om te kijken of ik ergens anders misschien tekenen van God kon vinden.. maar voor mij waren die er niet meer... De God waar ik in heb leren vertrouwen en in heb leren geloven is vertrokken na het afschuwelijke handelen van de heren Klene, de Bruijn, Brinkman, Leber en consorten...
NAK - Neemt Anderen Kwalijk.
Zij vernietigt een brug waar zij zelf onder staat!
Een simpele gewetensvraag aan NAK: ''Als jij een ander was, zou je dan bevriend met je zelf willen zijn..?''
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Hoe moet het verder met de Nieuw-Apostolische Kerk in Ned.?

Bericht door Redactie »

Noise schreef:(...)
De God waar ik in heb leren vertrouwen en in heb leren geloven is vertrokken na het afschuwelijke handelen van de heren Klene, de Bruijn, Brinkman, Leber en consorten...
@Noise

Het is inderdaad verbijsterend hoe waanzinnig deze lieden aan de haal zijn gegaan met het in hun gestelde vertrouwen. Ook wij durfden hierbij onze eigen ogen vaak amper te geloven. De "nieuw-apostolische god" blijkt een afgod te zijn. Wie bij de "voornaamste zegenaars" van de Nieuw-Apostolische Kerk (in Nederland) tevergeefs aanklopt voor enig mededogen, valt natúúrlijk af van zijn of haar (bij)geloof in hun god-met-een-kleine-letter. Men wilde zélf schitteren aan het firmament in plaats van het levenslicht te laten schijnen dat Jezus Christus in de wereld bracht. Dit staat in schril contrast met wat wij in de Bijbel bijvoorbeeld kunnen lezen over Johannes de Doper:
  • [6] Er kwam iemand die door God was gezonden; hij heette Johannes. [7] Hij kwam als getuige, om van het licht te getuigen, opdat iedereen door hem zou geloven. [8] Hij was niet zelf het licht, maar hij was er om te getuigen van het licht: [9] het ware licht, dat ieder mens verlicht en naar de wereld kwam.

    Uit: Johannes 1 (NBV)
Ook de apostel Paulus liet er destijds géén misverstand over bestaan:
  • Wanneer iemand u iets verkondigt dat in strijd is met wat ik u verkondigd heb, al was ik het zelf of een engel uit de hemel – vervloekt is hij!

    Uit: Galaten 1: 8 (NBV)
Deze en vele andere dienaren over wie het handelt in de Bijbelse geschiedenissen hadden duidelijk méér ontzag voor de Almachtige dan wij het meemaken bij de rigide "ambtelijke top" in de Nieuw-Apostolische Kerk. Hier waant men zich immers oppermachtig en onschendbaar, zelfgenoegzaam en meedogenloos. Men heeft gelovigen meegesleurd in wat uiteindelijk verworden is tot inmiddels een verwerpelijke ideologie. Uitgekookt als ze waren, kenden ze zichzelf en hun handlangers dusdanig hoge salarissen toe dat er flink de wind onder kwam. Wie zwichtte immers níet voor zulke aanlokkelijke "zegeningen", en in combinatie daarmee het vermeende aanzien van "een engel des lichts"?
  • Schijnapostelen zijn het, die zich door oneerlijk te werk te gaan voordoen als apostelen van Christus. [14] Dat is ook geen wonder, want niemand minder dan Satan vermomt zich als een engel van het licht.

    Uit: 2 Korintiërs 11: 13-14 (NBV)
Maria, de moeder van Jezus, zag het in haar "lofzang" eveneens scherp:
  • heersers stoot hij van hun troon
    en wie gering is geeft hij aanzien.


    Uit: Lucas 1: 52 (NBV)
Veelzeggend is bovendien wat er in het Oude Testament wordt geschreven over de slechte leiders, vroeger, van Jeruzalem:
  • wie zetelt op de rechterstoel
    zal hij met zuiver recht bezielen,
    en heldenmoed schenkt hij aan hen
    die de vijand uit de stad verdrijven.


    Uit: Jesaja 28: 6 (NBV)
Wat wij hiermee hebben willen zeggen is dit: het gedrag van de "godenzonen" in de Nieuw-Apostolische Kerk zegt méér over hunzelf en over hun afgod, dan over onze God die Liefde is (vgl. 1 Johannes 4) ...

Het voltallige WebTeam
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Hoe moet het verder met de Nieuw-Apostolische Kerk in Ned.?

Bericht door Redactie »

Noise schreef:(...)
Als je jezelf dan al kritischer opstelt, ontdek je dat iedere leidinggevende (denk aan jeugdleiders, priesters, zondagsschool juffrouw etc...) meegaat in het brainwashing concept, en uiteindelijk, wanneer je de hoop al hebt opgegeven kom je er achter dat ieder lid van de kerk het (waarschijnlijk zelfs onbewust) op een negeren zet.

(...)
@Noise

Het zijn déze meest pijnlijke ervaringen die je hart kunnen verscheuren. Compassie? Empathie? Godsvertrouwen? Liefde? Soevereiniteit? Desnoods daarvan een beetje. Doch niets van dat alles! Bij de gebrainwashten is alles opeens te veel gevraagd, gebiologeerd door "de hand van leiding". Onder het verplichte gejubel verschijnen de artiesten, en ze gaan weer; ze declameren als doorgewinterde diplomaten en vullen hun eigen zakken als winkeldieven. Lang leve de lol.

Wie op zo'n rottige manier levend wordt gedumpt, aan de dijk gezet, en zich dan níet verlinkt voelt, is van beton met gepantserd plaatstaal. Zie het als een teken van leven dat je zoiets voelt want alleen de gevoellozen merken hier niks. Hier moesten wij blijkbaar níet zijn! Ja, wij waren hier wel verzeild geraakt, maar waarschijnlijk alleen om aan de weet te komen waar de grens ligt tussen "gewenst" en "ongewenst", tussen geloof en bijgeloof, tussen integer en domweg laf.

En de "Godsgezanten"? Die graaiden en snaaiden voort, "ondersteund" en nagelopen door hún dienstwillige dienaren. Onverschrokken, ongenaakbaar denderen ze op hun hemel af. Daar als eersten aangekomen bonzen de woordvoerders op alle ramen en deuren: "Aufmachen!!!" :shock:

Het voltallige WebTeam
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

Re: Hoe moet het verder met de Nieuw-Apostolische Kerk in Ned.?

Bericht door zefyr »

@Diderot(.)

Ik schreef:

"Ik daag je uit klip en klaar en op een gefundeerde, onweerlegbare en overtuigende wijze duidelijk te maken, dat ik 'een grote hoeveelheid losse flodders en verdekte/openlijke aantijgingen' op dit forum heb gedebuteerd. Ik ben benieuwd..."

Ik ben nog steeds benieuwd naar je bewijsvoering en gefundeerde argumentatie van je (te?) boude stelling.

Je schreef eerder o.a., dat men op dit forum (uitsluitend en alleen) beweert, dat de NAK een hellehol is. In de tweede helft van 1997 heb ik op advies van de toenmalige apostel Gerrit Sepers een essay geschreven, waarin ik mijn bezwaren - geen oprispingen! - in relatie tot de NAK heb uiteengezet. In mijn essay 'Mene mene tekel ufarsin' heb ik dit in negen stellingen, op basis van uitgebreide literatuurverwijzingen, uitgewerkt. Laten we er niet omheen draaien, je kent dit essay waarschijnlijk nog wel. Wat ik in dit essay heb aangekaart was nog niet de helft van alle bezwaren die ik tegen de NAK had (en nog steeds heb). In de afgelopen jaren heb ik in doorsnee geconstateerd, dat mijn bezwaren nog steeds geldig en actueel zijn. Vanuit dit oogpunt is de NAK voor mij inderdaad een hellehol, hetgeen niet wil zeggen, dat anderen, die vooral niet teveel geplaagd worden door kennis van bepaalde zaken en de oogkleppen met plezier dragen, een gelukkig bestaan kunnen leiden in de NAK, totdat bijvoorbeeld het noodlot toeslaat als een zegensdrager je bij herhaling bruskeert, je chanteert en psychisch beschadigt..., zoals een paar maanden geleden is gebeurd in de NAK Ljouwert door een zekere priester P.H. te L. Dan blijkt voor een kwetsbaar meervoudig gehandicapt gemeentelid de NAK toch wel veel op een hellehol... Ik wil geen oude koeien uit de sloot halen, maar de window dressing van de mediageile NAK is niet representatief voor de gang van zaken en het reilen en zeilen in de NAK. Je hebt in mijn optiek terecht oog voor een humanistische ethiek, maar de NAK-leiding was en is ethisch dikwijls het spoor bijster. Nogmaals, ik sluit niet uit, dat men een gelukkig bestaan kan leiden in de NAK, maar ik vermoed dat dit vaak wel gepaard gaat met het dragen van grote oogkleppen, onwetendheid en een teflonlaagje. Een van mijn stellingen is namelijk, dat de NAK (nog!) bestaat bij de gratie van de onwetendheid van haar leden en ambtsdragers. De nieuw-apostolische voorstelling van de hemel is voor mij een hellehol. Afschuwelijk! Ik verkies - voor zover dat aan de orde zal komen, want ik kan niets uitsluiten ;) -, als ik bij Petrus aan de hemelpoort zal staan voor een rustig plekje a la de Zwitserse alpen met prachtige en kristalheldere bergmeren ver verwijderd, bij voorkeur enkele lichtjaren, van de nieuw-apostolische hemel, ook al heeft hij van alle stamapostelen een entreebiljet voor mij in petto 8-)

Je schreef:

"Mijns inziens zou het goed zijn voor de mensheid (en voor de vrede op aarde) wanneer religie wordt afgeschaft. (Antwoord op uw vraag: Dat zou dus ook het einde van de NAK betekenen.) Religie is een produkt van onze hersenen en wordt door dat orgaan 'gemaakt' als coping mechanisme (zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Coping_(psychologie)), zodat de mens om kan gaan met omstandigheden waar hij/zij geen invloed op heeft, als een 'antwoord' op vragen waar de mens geen antwoord op heeft. Het zou goed zijn als religie afgeschaft wordt en er een ethiek wordt gebouwd die geen religieuze maar een humanistische achtergrond heeft."

Je opvatting over religie verbaast mij niet, want je afficheerde je vele jaren geleden al als een rechtgeaarde neopaganist (aanhanger van het nieuwe heidendom). Daarentegen kan ik me voorstellen, dat enkele medelezers snakten naar adem toen ze dit lazen :lol: Sommigen tasten misschien wel naar een zuurstoffles... 8-) :mrgreen: Je bent natuurlijk (?) nog steeds lid van de NAK NL? Je hebt een logisch knobbeltje, maar dit smeekt, nee schreeuwt!, waarschijnlijk voor andere meelezers, misschien ook voorzien van een logisch knobbeltje, om een toelichting.

Ik zie uit naar je antwoorden. By the way, wat zijn we toch lekker constructief en genuanceerd bezig de laatste dagen :o
Plaats reactie