Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk

Berichten die al dan niet tevens op de website verschijnen en reacties van lezers
Forumregels
Doordat de redactie een wisselende samenstelling heeft, neemt zijzelf in beginsel niet deel aan een eventuele discussie. Het is ook niet erg praktisch om na het plaatsen van redactionele stukken, waar tijd en voorbereiding mee gemoeid zijn geweest, niet de handen vrij te hebben om alvast met nieuwe onderwerpen aan de slag te kunnen gaan. Bovendien is ieders vrije tijd beperkt. Beurtelings vervullen de redactieleden op het Forum de taak van Moderator. Eventueel overleg kan het best via een privé-bericht.
Plaats reactie
Criticus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 12:36

Re: Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk

Bericht door Criticus »

Redactie schreef:
Criticus schreef:(...)

En de oorzaak?

Een priester die vraagt "wilt u hier NIET fotograferen?"
@all
  • Wilt u voortaan met uw stiekeme tengels van de gaven in het offerblok afblijven?

    Wilt u met uw schijnheilige smoelwerken voortaan de waarheid spreken, en niets dan de waarheid?

    Wilt u voortaan de vriendjespolitiek achterwege laten?

    Wilt u voortaan uw naaste liefhebben als uzelf?

    En wilt u zich dan nu eindelijk eens helemaal kapot schamen?!
Het WebTeam
Deze boodschap is inmiddels overduidelijk en oorverdovend. En dit is nog steeds de oorzaak ervan dat een priester iemand de vraag stelde iets na te laten wat bij mijn weten al 100 jaar niet gebruikelijk is in de dienst, namelijk foto's maken?
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk

Bericht door Jabob65 »

Het is ook erg komisch, daar zitten ze dan, de heilsnoodzakelijke apostelen, het zout der aarde, en dan moet er nog een probleempje dat opgelost worden, want het is de gezalfden ter ore gekomen dat Bauke Moesker aanwezig is en in ieder geval moet voorkomen worden dat de hij foto's gaat maken, want stel je voor: dat er foto's gemaakt zouden worden van deze kerkdient!

En dan dient zich de volgende vraag aan: wie is de grootste hielenlikker? Met andere woorden: wie is het meest opgewonden om Brinkmann in de kont te kruipen? Jawel. Bart Flikkema is wel bereid om dit klusje ter hand te nemen, misschien heeft hij zelfs wel met gevouwen handjes door de rijen gelopen, een moment van glory, opziener worden zit er niet meer in, maar een medebroeder terecht wijzen en zo naam vestigen bij DAP Brinkmann, dat is ook niet niks.
Lmg
Berichten: 186
Lid geworden op: di 19 okt 2010, 19:13

Re: Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk

Bericht door Lmg »

@ All,

Nog niet allen weten dat voorganger B.F een vileine man is.
Hij heeft kort geleden zijn podium gevonden.

Lmg
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

Re: Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk

Bericht door zefyr »

@allen

Het grappige aan het voorval van Bart Flikkema (priester/voorganger van de Nieuw-Apostolische Kerk Haren) met Bauke Moesker is, dat een oude herinnering bij mij weer boven kwam borrelen. Bart Flikkema vertelde mij in de 'roaring 90s, toen hij diaken was, dat zolang de NAK financieel niet transparant was en de NAK-leiding geen financiele verantwoording aflegde aan de basis, hij niet bereid was de 'tienden' te brengen in het Huis des Heren. Toendertijd voldeed de NAK volgens hem niet aan deze normen. Dus offerde hij niet. Volkomen terecht! Bij een consistente gedragslijn en er rekening meehoudend dat de eerdergenoemde criteria intussen niet wezenlijk zijn gewijzigd en deze normen dus nog steeds van toepassing zijn, waaraan de NAK NL niet voldoet, is het goed denkbaar dat deze priester/voorganger van de NAK Haren nog steeds niet offert. Het grote voordeel is, dat de discussie omtrent de 'nettozegen' of 'brutozegen' dan ook niet aan de orde is. ;) Natuurlijk kan en mag een mens (in de loop van de tijd) van mening veranderen... , zeker als hogere treden van de ambtsladder worden betreden. 8-) Ieder mens heeft af en toe recht op een 'rubberen' ruggengraat. :roll: Tevens heeft iedereen het recht met enige regelmaat 'oprecht te veinzen' en 'vroom bedrog' te plegen. :shock:
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

het is weer tijd voor een vrolijke noot

Bericht door zefyr »

@allen

Het is weer de hoogste tijd voor een vrolijke noot. De dodelijke ernst van de NAK-materie is moordend :lol: Uit de oude doos een 'a-ah Erlebnis'!

Diderot
Berichten: 105
Lid geworden op: zo 18 dec 2011, 15:38

Re: Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk

Bericht door Diderot »

zefyr schreef:Ik zal er geen punt van maken, dat je je druk maakt om een geurige pan met gebakken lucht Je opmerking over 'gebakken lucht' herinnerde mij eraan, dat je me nog een toelichting schuldig bent over mijn vermeende 'losse flodders' op dit forum.Jouw aantijging hieromtrent aan mijn adres dateert alweer van enkele weken geleden. Mocht je binnenkort niet op de proppen komen met een gefundeerde onderbouwing, dan zal ik je opmerking in deze kwalificeren als gebakken lucht.
Je bijdragen betreffende de clownsprocessie en de pinokkioneuzen van de kerkleiding zijn actuele voorbeelden van losse flodders, ergo: bijdragen die met het actuele thema niets van doen hebben.
zefyr schreef:Het verbaast me, dat een erudiete man als [BF], priester/voorganger van de NAK Haren, zich laat gebruiken als 'loopjongen', die een triviale boodschap overbrengt aan de 'enfant terrible' van de NAK NL... Eerdergenoemde vertelde mij vorig jaar, terwijl we een vorkje prikten in een Chinees-Indisch restaurant te Nijmegen, met dodelijke ernst, dat hij [BM] z'n ergste vijand niet zou toewensen. Het is vermakelijk en aandoenlijk, dat kritische geesten in de nieuw-apostolische 'roaring 90s', zoals [BF] tegenwoordig gedegenereerd zijn tot slaafse systeemagenten.


Tja, daar kan ik wel een paar dingen over terugzeggen:
- Waarom in zulk een kort stukje weer twee keer de volledige naam van de boodschapper noemen?
- Het is in april alweer twee jaar geleden;
- Ik meen mij te herinneren dat jij het met BF’s kwalificatie van BM eens was. Ik ben het er ook mee eens, trouwens;
- Wie zegt dat BF zich laat gebruiken als “loopjongen”? Wie zegt dat BF tegenwoordig een “slaafse systeemagent” is? Dit zijn ongefundeerde aannames (men zou het ook “losse flodders” kunnen noemen) op basis van een volstrekt legitiem verzoek aan BM om zijn apparaat tijdens de dienst in de zak te houden.

Dan is er ook nog een bijdrage van het WebTeam/Tjerk B, die over een failliet gaande zorginstelling en psychiatrische hulpverlening in Geel oreert/citeert en vervolgens stelt:
Redactie schreef:Wat ik ermee wil zeggen, is dit: hoe ver kun je soms -met zijn allen- zijn afgedwaald van wat feitelijk de kern is van het apostolische werk?! Wie de samenvatting die Jezus Christus gaf van alle geboden, destijds in de samenleving, te ver terugvoert in de geschiedenis, mag denken aan de behoeftepiramide van Maslow!
Mag ik vragen wat deze doordraverij in hemelsnaam te maken heeft met een verzoek om niet te fotograferen tijdens een dienst? Wat heeft dit “feitelijk” met “de kern van het apostolische werk” te doen? Niets...
Niet ter zake doende woorden, redactie!
Redactie schreef:Het relaas van BM over het "werk des Heren", jl. zondag in Winschoten, vond ik ronduit schokkend. Ik neem mijn hoed ervoor af dat hij de moed opbracht om daar überhaupt aanwezig te zijn en de confrontatie te riskeren met laffe types die zich brutaal wagen te vergrijpen aan gaven in het offerblok teneinde één hunner naasten te laten intimideren door een ingehuurde advocaat. Linke gasten die vanachter de coulissen het in groepsverband wel aandurfden om i.c. B in hun vermeende hoedanigheid van "Godsgezanten" en "zegenaars" op die manier te doen voorhouden dat hij maar had te bewerkstelligen dat in elk geval zíj hem nooit meer ergens zouden tegenkomen en zíj ook nooit of te nimmer meer wat van hem zouden horen. Heus, wat ben je dán met zijn allen toch een ongelofelijk stel "vastberaden helden" (vgl. lied 397, gezangboek NAK). Chapeau, beste mensen! Het is niet de liefde van God, maar deze miezerige lafheid, dit stomzinnige kuddegedrag, deze hypocrisie, waaraan de mensheid jullie, verzetshelden op sokken, voortaan overal zal herkennen. Zet hem op en ga ervoor! Met zijn vijftienduizenden tegen één! Een prestatie van wereldformaat. En dan bevindt er voor aanvang van de dienst zich in de consistorie één man, een antiheld doch met de gave van het woord, en die wil het wel even opknappen.
Zelden heb ik zulk een laagbijdegrondse en hatelijke bijdrage op dit forum gelezen.
“Laffe types...”
“Linke gasten...”
“Miezerige lafheid...”
“Stomzinnige [sic!] kuddegedrag...”
“Verzetshelden op sokken...”
Aangezien de heer TB blijkbaar nogal graag uit liederen citeert, zou ik hem het lied “Zijt gij een Christen naar de naam slechts, dan wel een Christen metterdaad?” (lied 155, gemeentezangbundel NAK-Nederland) eens in de aandacht willen aanbevelen. Als ik bovenstaande vuilspuiterij lees, dan ben ik gedwongen te concluderen dat hij slechts “naar de naam” Christen is. Op christelijke daden is hij in ieder geval niet te betrappen.
Het zou de heer TB sieren als hij zich excuseert voor zijn verbale ontsporingen.
Redactie schreef:Zo'n 400 aanwezigen in de zaal zijn er vervolgens ooggetuige van hoe B in twee tellen de oren wordt gewassen. Chapeau! Zelden vertoond, zoiets
O?
Ik citeer even de opmerking van BM himself:
Redactie schreef:Licht, uiterst licht voorovergebogen -anderen zal het niet zijn opgevallen- wendde nu de priester/voorganger zich tot mij.
Anderen zal het niet zijn opgevallen...

Het lijkt me dus tamelijke flauwekul, te beweren dat “zo’n 400 aanwezigen in de zaal [...] ooggetuige” van het verzoek aan BM geweest zijn, toch? Het lijkt mij persoonlijk, dat het verzoek juist zo onopvallend mogelijk gedaan is... “De oren wassen” is een interpretatie die ook bij het relaas van BM zelf helemaal niet past. Kortom: Stemmingmakerij, die nergens op slaat.
Redactie schreef:Wilt u voortaan met uw stiekeme tengels van de gaven in het offerblok afblijven?

Wilt u met uw schijnheilige smoelwerken voortaan de waarheid spreken, en niets dan de waarheid?

Wilt u voortaan de vriendjespolitiek achterwege laten?

Wilt u voortaan uw naaste liefhebben als uzelf?

En wilt u zich dan nu eindelijk eens helemaal kapot schamen?!
Ik neem aan dat de heer TB waarschijnlijk alleen voor de uiterlijke vorm nog de diensten van de GvAC bijwoont? Want als ik bovenstaand hysterisch gegil lees dan ben ik andermaal ervan overtuigd dat hij geen Christen meer is. De GvAC benijd ik niet met zulk een persoon in haar rijen.

De redactie gaat nog even door...
Redactie schreef:Zo wordt er hier in verwijtende zin (!) een opmerking gemaakt over het fotograferen tijdens openbare erediensten bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland.
Sorry hoor, maar dit is ontzettende onzin. Hoezo “in verwijtende zin”?
Ik herhaal het nog maar een keer: er is op volstrekt normale, rustige en zelfs onopvallende manier een volstrekt normaal en legitiem verzoek aan BM gericht. Punt.
Redactie schreef:Het zal de districtsevangelist Vis door de jaren heen toch niet zijn ontgaan dat aan personen, die aanwezig zijn op locaties waar vanuit deze kerk activiteiten plaatshebben en die dan ongevraagd in opdracht van de kerkleiding (!) worden gefotografeerd of gefilmd, nimmer vooraf of achteraf wordt gevraagd om hun persoonlijke toestemming voor publicatie! Bij de uropese Jeugddag 2009 werd er zelfs een bioscoopfilm gemaakt waarop minderjarigen zijn te zien, van wie de ouders pertinent niet zijn benaderd met het verzoek of zij zich akkoord verklaarden met de doeleinden van zo'n propagandaproject! Ook voor websites van de kerk en voor het tijdschrift "Unsere Familie" worden er heel veel foto's gemaakt, waarbij de kerkleiding stelselmatig het portretrecht schendt! Het is daarom ronduit beschamend en volstrekt ongeloofwaardig bovendien hoe deze districtsevangelist nu een naaste in zijn geloofsgemeenschap heeft gekapitteld.
Tja, erg interessant (gaap), maar daar gaat het hier niet over! Iedereen die op een foto staat en het daar niet mee eens is, kan dat melden bij het publicerende orgaan. Dat orgaan kan (kan!) dan eventueel actie ondernemen. Maar het is zeker niet zo, dat je bv. alle honderd personen die op een foto of video staan, om toestemming moet vragen. Zie Wikipedia, thema “Portretrecht”: http://nl.wikipedia.org/wiki/Portretrecht
Daar staan, geachte Redactie, overigens ook een paar voorbeelden van “omstandigheden [die] een redelijk belang vormen voor iemand om zich tegen publicatie te verzetten”. Als ik die voorbeelden lees, dan lijkt me uw opmerking dat er “heel veel” foto’s gemaakt en gepubliceerd worden “waarbij de kerkleiding stelselmatig het portretrecht schendt” buitengewoon ver gezocht en waarschijnlijk klinkklare onzin.

Ook hier is dus helaas de conclusie: Een hoop tamtam, maar allemaal niet ter zake doende (en zelfs ook nog inhoudelijk onjuiste) opmerkingen.

Ik snap niet waarom RV (is hij niet inmiddels districtsoudste?) tot slot ten tonele wordt gevoerd, noch wat hij met het thema BM/BF/Winschoten/verzoek-niet-fotograferen van doen heeft. Ook snap ik niet waarover het gaat als er wordt gesproken dat hij “een naaste in zijn geloofsgemeenschap heeft gekapitteld”. Maar goed. In die onbegrijpelijkheid past het slot dan wel weer prima bij de rest van de redactionele ‘bijdrage’.

Diderot.
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk

Bericht door Redactie »

Criticus schreef:(...)
Deze boodschap is inmiddels overduidelijk en oorverdovend. En dit is nog steeds de oorzaak ervan dat een priester iemand de vraag stelde iets na te laten wat bij mijn weten al 100 jaar niet gebruikelijk is in de dienst, namelijk foto's maken?
@Criticus

Dit loopt nu toch wel echt uit op een discussie in het genre van de splinter en de balk. Al sinds jaar en dag wordt er in de Nieuw-Apostolische Kerk gefotografeerd alsof het eeuwige leven ervan afhangt. In de destijds door Joop Waerts op indrukwekkende wijze professioneel ingerichte bibliotheek op de Centrale Administratie bevond zich hierdoor ook een rijke verzameling aan beeldmateriaal. Voorts te denken aan de vele gemeentekronieken. En wat is tegenwoordig een website zonder foto's. Neem bijvoorbeeld het visitekaartje van de kerkgemeente Haren, thuisbasis van de handelend optredende priester/voorganger in kwestie: http://www.nak-haren.nl/kroniek/kroniek ... p?mynum=10.

Nog nooit (!) heb ik meegemaakt of er zelfs alleen maar lucht van gekregen dat kerkelijke ambtsdragers zich bezorgd maakten over rechten van derden, zoals in dit geval eventueel het portretrecht. Welnee, anderen hebben nagenoeg uitsluitend plichten terwijl de kerkleiding zich te pas en te onpas alle rechten voorbehoudt. Bauke Moesker wás afgelopen zondag helemaal niet aan het fotograferen, noch was hij van plan één van zijn liefhebbende nieuw-apostolische broeders en zusters aan het digitale familiealbum toe te voegen. Verder besefte hij zondag allerminst zich op de achterste rij tóch in de frontlinie te bevinden, waar beveiligingsmedewerkers (!) hem blijkbaar in het vizier hadden gekregen.

Je moet als systeemagent toch wel uit een buitengewoon vreemde houtsoort gesneden zijn, indien je je voor aanvang van een kerkdienst vanuit de consistorie geroepen voelt om subiet de gemoedsrust te willen verstoren van een naaste, die zich op dat moment instelt op hulp van boven. Dan ben je als "Godsgezant" en "zegenaar" met je gedachten mijlenver verwijderd van de realiteit die er in zo'n situatie in werkelijkheid het allermeest toe doet. Denk toch eens aan het aloude lied "Hoort, moede zielen". Heus, als dit het onheil moet zijn dat men "in de kring der dienaren" op het ogenblik vreest en waartegen men prompt preventief optreedt, was men in die kring op deze zondag met blindheid geslagen.

Het WebTeam/TjerkB
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische

Bericht door Redactie »

@Diderot

At your service...
Redactie schreef:(...)
Belangwekkend nieuws:
  • Aangetekend verzonden
    2 december 2011
    VERTROUWELIJK/PERSOONLIJK

    Geachte broeder [...],
    • 1) Ondanks het feit dat we elkaar nog niet persoonlijk kennen, moet ik mij met een bijzonder verzoek tot u richten.
    • 2) Er komen bij ons ernstige klachten binnen over uw gedrag in onze kerken tijdens de erediensten.
    • 3) Er wordt ons gemeld dat u broeders en zusters in de diensten fotografeert en deze foto's publiceert op uw website.
    • 4) Dat is een schending van de persoonlijke levenssfeer van de betrokkenen en daarmee strafbaar.
    • 5) Het is eveneens strafbaar om uit de inhoud van diensten te citeren op uw website.
    • 6) Elke dienstleider heeft een schriftelijk vastgelegd kopijrecht van een dienst die hij houdt.
    • 7) Het publiceren uit een dienst mag alleen met toestemming van de dienstleider.
    • 8) Verder wordt ons gemeld, dat u aanwijzingen van onze voorgangers, die verantwoordelijk zijn voor de gang van zaken tijdens onze erediensten, negeert en daaraan bewust voorbij gaat.
    • 9) Wat uw persoonlijke uitspraken over onze ambtsdragers betreft, stellen wij vast dat deze zeer onchristelijk zijn en zelfs in tegenspraak zijn met de leer van Jezus.
    • 10) Broeder [...], aangezien u met voorkeur de bijzondere diensten bezoekt waarvoor we ook gasten uitnodigen, waarbij we er moeite voor doen om een goede sfeer te scheppen, wil ik U in mijn hoedanigheid als bureauhoofd van ons kerkelijk kantoor in Nederland vriendelijk doch dringend verzoeken om u in onze diensten zodanig te gedragen dat u geen ergernis veroorzaakt.
    • 11) Ik vraag u om de aanwijzingen en verzoeken van onze voorgangers zonder meer op te volgen.
    • 12) Het fotograferen voor, tijdens en na onze diensten is alleen toegestaan aan degene die daarvoor de opdracht krijgt.
    • 13) Teksten uit de prediking mogen alleen na toestemming van de dienstleider worden gepubliceerd.
    • 14) Ik vraag u dringend om deze aanwijzingen zonder meer op te volgen om niet tot verdere maatregelen te hoeven komen.
    • 15) Ik wens u verder al het goede en groet u hartelijk,
    (w.g.) R.D. Vis
    Hoofd Centrale Administratie
    Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland
Het bewuste schrijven werd door een voorganger uit het district Groningen persoonlijk bij de geadresseerde thuisbezorgd.

Opvallend aan de inhoud is uiteraard dat het gesproken woord tijdens de prediking blijkbaar níet het "woord van God" is. Anders zou het een ieder vrijstaan om het vervolgens blij te verkondigen!

(...)


Uit: Berichten door Redactie, resp. op "za 03 dec 2011, 16:10" en op "za 03 dec 2011, 21:52"
Redactie schreef:(...)
Zo wordt er hier in verwijtende zin (!) een opmerking gemaakt over het fotograferen tijdens openbare erediensten bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland. Het zal de districtsevangelist Vis door de jaren heen toch niet zijn ontgaan dat aan personen, die aanwezig zijn op locaties waar vanuit deze kerk activiteiten plaatshebben en die dan ongevraagd in opdracht van de kerkleiding (!) worden gefotografeerd of gefilmd, nimmer vooraf of achteraf wordt gevraagd om hun persoonlijke toestemming voor publicatie! Bij de Europese Jeugddag 2009 werd er zelfs een bioscoopfilm gemaakt waarop minderjarigen zijn te zien, van wie de ouders pertinent niet zijn benaderd met het verzoek of zij zich akkoord verklaarden met de doeleinden van zo'n propagandaproject! Ook voor websites van de kerk en voor het tijdschrift "Unsere Familie" worden er heel veel foto's gemaakt, waarbij de kerkleiding stelselmatig het portretrecht schendt! Het is daarom ronduit beschamend en volstrekt ongeloofwaardig bovendien hoe deze districtsevangelist nu een naaste in zijn geloofsgemeenschap heeft gekapitteld.

(...)


Uit: Bericht door Redactie op "za 03 dec 2011, 19:37"
Let wel: deze thread handelt over "Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk".

Het WebTeam/TjerkB
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Criticus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 12:36

Re: Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk

Bericht door Criticus »

Redactie schreef:@Criticus

Dit loopt nu toch wel echt uit op een discussie in het genre van de splinter en de balk. Al sinds jaar en dag wordt er in de Nieuw-Apostolische Kerk gefotografeerd alsof het eeuwige leven ervan afhangt. In de destijds door Joop Waerts op indrukwekkende wijze professioneel ingerichte bibliotheek op de Centrale Administratie bevond zich hierdoor ook een rijke verzameling aan beeldmateriaal. Voorts te denken aan de vele gemeentekronieken. En wat is tegenwoordig een website zonder foto's. Neem bijvoorbeeld het visitekaartje van de kerkgemeente Haren, thuisbasis van de handelend optredende priester/voorganger in kwestie: http://www.nak-haren.nl/kroniek/kroniek ... p?mynum=10.
Gefotografeerd door aangewezen fotografen en alleen bij bijzondere gelegenheden. Of er moet in de afgelopen 10 jaar iets wezenlijk zijn veranderd. Daar kan ik dan uiteraard niet over meepraten.
Redactie schreef:Nog nooit (!) heb ik meegemaakt of er zelfs alleen maar lucht van gekregen dat kerkelijke ambtsdragers zich bezorgd maakten over rechten van derden, zoals in dit geval eventueel het portretrecht. Welnee, anderen hebben nagenoeg uitsluitend plichten terwijl de kerkleiding zich te pas en te onpas alle rechten voorbehoudt.
Maar dan ook echt NOOIT? Ik namelijk wel, maar dat kan eraan liggen dat ik in andere gemeenschappen ben "opgegroeid" (waar het goed "leek" te zijn).
Wil
Berichten: 45
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 21:10

Re: Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk

Bericht door Wil »

De ondertiteling van de geplaatste foto's alhier komen sarcastisch over.
Plaats reactie