Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk

Berichten die al dan niet tevens op de website verschijnen en reacties van lezers
Forumregels
Doordat de redactie een wisselende samenstelling heeft, neemt zijzelf in beginsel niet deel aan een eventuele discussie. Het is ook niet erg praktisch om na het plaatsen van redactionele stukken, waar tijd en voorbereiding mee gemoeid zijn geweest, niet de handen vrij te hebben om alvast met nieuwe onderwerpen aan de slag te kunnen gaan. Bovendien is ieders vrije tijd beperkt. Beurtelings vervullen de redactieleden op het Forum de taak van Moderator. Eventueel overleg kan het best via een privé-bericht.
Plaats reactie
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk

Bericht door Redactie »

Jabob65 schreef:(...)

Weet je of de laatst gepubliceerde jaarrekening nog ergens te vinden is?

Ik dacht dat deze zelfs op deze site heeft gestaan? Of was het bij Nakobserver?

@Jabob65

Wij gaan ernaar op zoek. Mochten de stukken boven water komen, dan publiceren wij ze vervolgens wel.

Het WebTeam
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk

Bericht door Jabob65 »

@redactie, zou mooi en interessant zijn, het is natuurlijk ook zeer opmerkelijk dat men zo'n verslag publiceert en er ook zomaar weer mee stopt...misschien heeft Chris van Nakobserver het laatste exemplaar nog?
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk

Bericht door Jabob65 »

Dit las ik nog op de site van NAKI:

Om de economische toestand van de afzonderlijke gebiedskerken te waarborgen, financieel zwakke gebiedskerken te ondersteunen en daardoor bij te dragen aan een verdergaande, gelijkmatige ontwikkeling binnen de afzonderlijke regio’s, analyseert de NAKI de jaarafsluitingen van de gebiedskerken en ondersteunt hun besturen bij het bereiken van een zo groot mogelijke coördinatie van alle bestuursopgaven onder gebruikmaking van samenwerkingsmogelijkheden. Bovendien coördineert de NAKI liefdadigheidsschenkingen, archiveert geschriften die relevant zijn voor de kerk en houdt toezicht op de kerkelijke uitgaven van het Verlag Friedrich Bischoff GmbH.

Als financiële voorziening ontvangt de Nieuw-Apostolische Kerk Internationaal van de gebiedskerken bewijs leverende belastingen, die de Stamapostel vastlegt zoals afgesproken met de op dat moment werkzame Districtsapostel. Van deze middelen worden de eigen administratiekosten gedekt, financieel zwakke gebiedskerken ondersteund, het algemeen belang dienende en liefdadige doelen van internationale betekenis verwezenlijkt en alle verdere activiteiten van de NAKI gefinancierd.

De financiële middelen worden geadministreerd overeenkomstig instructies van de Stamapostel, die zorgt voor een geordende boekhouding alsmede voor een vakkundig opgestelde balans aan het einde van het kalenderjaar, inclusief de controle door een erkend accountantsbureau. Jaarrekening, jaarverslag en accountantsverklaring worden door de vergadering van Districtsapostelen geaccepteerd.

Voor het opstellen en onderhouden van de financiële planning van NAKI dienen de Districtsapostelen binnen zes maanden na het einde van elk boekjaar ongevraagd de ondertekende jaarafsluitingen in te leveren tesamen met het jaarverslag en de accountantsverklaring betreffende het arbeidsgebied van de Districtsapostel. Dit dient gedaan te worden in de vorm van balansen van de te verzorgen gebiedskerken, charitatieve organisaties, stichtingen en maatschappelijke ondernemingen die eventueel tot de kerk behoren.


--

Er staat: Jaarrekening, jaarverslag en accountantsverklaring worden door de vergadering van Districtsapostelen geaccepteerd.

Met andere woorden: het is ondenkbaar dat zoiets NIET geaccepteerd wordt.

Trouwens, zo'n stamapostel moet best veel doen, niet alleen doden- en hemelrijken openen maar ook nog eens de boekhouding verzorgen...
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk

Bericht door Redactie »

Jabob65 schreef:(...)

Trouwens, zo'n stamapostel moet best veel doen, niet alleen doden- en hemelrijken openen maar ook nog eens de boekhouding verzorgen...
@Jabob65

Een kind kan dus al bedenken dat "zo'n stamapostel" niet bestaat! Trouwens, welke god zou het met "zo'n stamapostel" zien zitten?

Het WebTeam
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
ACE
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 29 sep 2010, 22:05

Re: Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk

Bericht door ACE »

@Jabob65, redactie

Ik heb net even in het handelsregister gekeken. De Jaarrekening over 2010 is nog niet gedeponeerd, dus niet voor publicatie beschikbaar.
De NAK en de aldaar gevestigde BV's hebben dus nog niet aan de wettelijke deponeringsplicht voldaan hetgeen kan uitdraaien op een economisch delict.
Alleen om moverende redenen kan de deponeringsplicht worden opgeschort.
Hierbij de regels volgens de KVK.
Er valt toch niets te verbergen? :roll:
U moet uw jaarrekening op tijd openbaar maken. Daarvoor gelden de volgende regels:
Binnen 5 maanden na afloop van het boekjaar moet het bestuur de jaarrekening opstellen en voorleggen aan de aandeelhouders. De aandeelhouders kunnen het bestuur maximaal 6 maanden uitstel verlenen als er bijzondere omstandigheden zijn. Uitstel hoeft u niet te melden aan de KvK.
De aandeelhouders hebben vervolgens 2 maanden de tijd voor het vaststellen van de jaarrekening. Als uw boekjaar gelijk is aan het kalenderjaar is dit 31 juli. Bij maximaal uitstel is dit uiterlijk 31 januari van het volgende jaar.
Als de aandeelhouders de jaarrekening hebben vastgesteld, dan moet u deze binnen 8 dagen deponeren bij de Kamer van Koophandel.

Voorlopige jaarrekening

Als de jaarrekening niet (op tijd) is vastgesteld door de aandeelhouders, dan moet u de voorlopige jaarrekening deponeren. Deze voorlopige jaarrekening moet u 7 maanden na het einde van het boekjaar deponeren bij de KvK. Als u de maximale uitstel van 6 maanden heeft, dan moet u de jaarrekening dus uiterlijk 13 maanden na het einde van het boekjaar deponeren.

Wat gebeurt er als u de jaarrekening niet op tijd deponeert?

Als een onderneming failliet gaat, dan kunnen de bestuurders persoonlijk aansprakelijk gesteld worden als de jaarrekening niet (op tijd) is gedeponeerd. Ook kan de Belastingdienst Holland-Midden een onderzoek instellen. Hier kan een strafrechterlijke veroordeling door de rechter uit voortvloeien. U kunt hiervoor een boete van enkele duizenden euro's krijgen.
Maar ja enkele duizenden euro's is natuurlijk peanuts voor het hoofd CA. Die is overigens verantwoordelijk voor de deponering, gelet op de funktie inhoud!

Groet,
ACE
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische

Bericht door Redactie »

@all

Onlangs kwam het volgende in het nieuws:
Hopelijk gaat het hier om een ontwikkeling in de rechtspraak die zich doorzet, ook in de richting van Algemeen Nut Beogende Instellingen...

Het WebTeam
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk

Bericht door Jabob65 »

@ACE, de accountantskosten zullen ook de pan uit rijzen, want goed beschouwd zullen ze voor de hele kerstboom aan vennootschappen toch jaarrekeningen moeten maken?
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk

Bericht door Redactie »

@Het bestuur c.a. van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland


Lees a.u.b. het vandaag verschenen artikel "Die reinigende Kraft des Skandals". Bron: SPIEGEL ONLINE GmbH. Het betreft dan met name de onderstaande zinsneden.
Insofern ist der öffentliche Skandal tatsächlich unverzichtbar,
um den Dunkelraum von Protektionen zu durchleuchten
und die stillen Einvernehmlichkeiten der oft gerühmten politischen Pragmatiker (...) der legitimen Kritik auszusetzen.
Het WebTeam
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk

Bericht door Redactie »

@all

Uit een -onbeantwoord gebleven- schrijven van 13 september 2010 (vorig jaar, dus) aan één van de bestuursleden:
(...)

[X], door middel van dit schrijven heeft zich een ervaringsdeskundige tot je gericht! Niet voor het eerst; wel misschien intussen voor het laatst. Laat er geen misverstand over bestaan: het staat je vrij om je eigen keuzen te maken. Wie echter bestuurslid is van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland, wie uit dien hoofde de almachtige God vertegenwoordigt; die zou zich voluit aangesproken mogen voelen door wat van mijn kant ook nu weer werd beschreven.

(...)

[X], ik schreef het al eerder; in feite staat jou te wachten wat mijzelf ernstig ziek heeft gemaakt. Ik voorzie echter grotere schade dan de schade waarmee mijn gezin te worstelen kreeg. Is het dan niet verstandig om ten halve te keren in plaats van, wanneer het te laat zal zijn, ten hele te moeten dwalen? Ook aan D.Ap. [Y] schreef ik al eens hoezeer er aan kinderen Gods door de nieuw-apostolische kerkleiding met "wet- en regelgeving" een last wordt opgelegd die God werkelijk niet te dragen geeft. Hij toonde zich "onaangenaam verrast" door wat ik hem meedeelde. Echter, het betrof geen zakelijke kwestie maar een aangelegenheid die het betrekkelijke belang van een zakelijke kwestie verre overstijgt! Niettemin, wat ik te kennen gaf werd als niet ter zake doende terzijde gelegd.

Tientallen, vele tientallen malen zelfs liet ik weten dat dienaren niet "hoger" moeten willen zijn; dat zij zich niet kunnen (!) verschuilen achter de abusievelijk veronderstelde belangrijkheid van een "hoger" ambt. Hoogmoed komt namelijk vóór de val. [X], doordat in de Nieuw-Apostolische Kerk "hogere dienaren" gretig veel te veel hooi op de vork hebben genomen, openbaren zich thans de ellendigste gevolgen. Op grond van de ingebeelde hiërarchische gezagsverhoudingen in Zijn werk werden "lagere dienaren" niet voor vol aangezien. Wanneer er in zo'n situatie helaas sprake is van onderdrukking door machtsmisbruik, zullen de moeilijkheden zich opstapelen totdat men zich uiteindelijk publiekelijk te schande maakt. Pas dan willen sommige mensen luisteren (!), zo wijst de praktijk uit. Kijk maar naar kardinaal Danneels inzake seksueel misbruik in België (13 slachtoffers pleegden daar zelfmoord), om nu maar even één voorbeeld te noemen.

Zoals ik je vertelde, heb ik vele ontwikkelingen langdurig en aandachtig gevolgd. Zo vallen talrijke puzzelstukjes op hun plek. Tegelijkertijd werd het beeld dat er ontstond alsmaar meer alarmerend. De kerkleiding kijkt ervan weg, zo stel ik vast; willens en wetens. Hierdoor zal de wal het schip -in volle vaart- te zijner tijd keren. "Wat hebt gij met het Mijne gedaan?", zo werd er in vele diensten aangehaald. Weliswaar heb ik deze exacte vraagstelling in de Bijbel nog niet aangetroffen, maar ik weet wel wat er staat in Matteüs 25, namelijk onder meer het navolgende:

  • Want ik had honger en jullie gaven mij niet te eten, ik had dorst en jullie gaven me niet te drinken. [43] Ik was een vreemdeling en jullie namen mij niet op, ik was naakt en jullie kleedden mij niet. Ik was ziek en zat in de gevangenis en jullie bezochten mij niet.”


Wie als dienaar ervan uitgaat in de eerste (of in de op één na laatste) plaats door hen die hulp hebben ingeroepen zelf te worden ondersteund, kan in Zijn werk geen "schipper naast God" zijn. Dan hapert er niet alleen iets aan het morele plichtsbesef van betrokkene, of überhaupt aan diens gewetensfunctie; nee, dan heeft men ontegenzeglijk "de eerste Liefde" verlaten. Dan gaat onverkort op wat er staat in Openbaring 3:

  • U zegt dat u rijk bent, dat u alles hebt wat u wilt en niets meer nodig hebt. U beseft niet hoe ongelukkig u bent, hoe armzalig, berooid, blind en naakt.


[X], "dienen en leiding geven" gaat wel samen, maar niet indien zegenaars hun taken en bevoegdheden te ruim opvatten. Ikzelf heb er herhaaldelijk ooggetuige van moeten zijn hoe de zaken dan faliekant verkeerd kunnen uitpakken.

(...)
Het WebTeam
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
ACE
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 29 sep 2010, 22:05

Re: Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk

Bericht door ACE »

@Jabob65
@ACE, de accountantskosten zullen ook de pan uit rijzen, want goed beschouwd zullen ze voor de hele kerstboom aan vennootschappen toch jaarrekeningen moeten maken?
Ja vanzelfsprekend. De accountant (Arenthals) is ook de bedenker van deze juridische structuur.
En met goedkeurende verklaring, voorzover die zal worden afgegeven natuurlijk!

Per bv-tje gauw € 3.000 en wat adviesjes hier en daar. Dus alles bijelkaar zo'n € 50.000.
Inmiddels zal er ook wel overleg zijn om een ontslagregeling op de balans te plaatsen voor een
ontslagen werknemer!!

Groet,
ACE
Plaats reactie