Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk

Berichten die al dan niet tevens op de website verschijnen en reacties van lezers
Forumregels
Doordat de redactie een wisselende samenstelling heeft, neemt zijzelf in beginsel niet deel aan een eventuele discussie. Het is ook niet erg praktisch om na het plaatsen van redactionele stukken, waar tijd en voorbereiding mee gemoeid zijn geweest, niet de handen vrij te hebben om alvast met nieuwe onderwerpen aan de slag te kunnen gaan. Bovendien is ieders vrije tijd beperkt. Beurtelings vervullen de redactieleden op het Forum de taak van Moderator. Eventueel overleg kan het best via een privé-bericht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische

Bericht door BakEenEi »

Jabob65 schreef:@BEE, wat is het toch allemaal weinig professioneel geregeld in NAK Nederland, het is gewoon een zootje.

Het lijkt wel of de heren De Bruijn, Klene en Kamstra het idee hadden dat ze met niemand wat te maken hebben, maar een kerk is toch de resultante van alle leden? Het zijn toch juist de broeders en zusters die deze kerk vormen? En het zijn toch juist zij die de gelden bij elkaar brengen.

In zo'n setting moet het toch wel de hoogste prioriteit hebben om bestuurlijke, juridische en financiële zaken op orde te hebben?
@Jabob65

Je hebt helemaal gelijk. Knullig, zielig en amateuristisch is het. Maar het ergste van alles is nog, vind ik, dat het absoluut even goed anders kan! Het is niet eens een kwestie van geld om de zaken op orde te brengen!!

Vanachter de coulissen heb ik in de achterliggende jaren serieus van alles geprobeerd om in diverse opzichten het ontij te keren, en zulks ook nog volop nadat ikzelf al uit de kerk was weggegaan. Ik snapte niet dat anderen niet begrepen dat de zaken uit de hand liepen. Later bleek dat de verantwoordelijken dat juist wél doorhadden, maar dat ze al zo veel leugens overal hadden opgehangen dat er voor hen bijna geen weg terug meer is. In zo'n situatie moeten dus nóg hogere verantwoordelijke leidinggevenden... ingrijpen!! Wat doen diegenen echter vervolgens, wanneer ze vanachter de coulissen intussen herhaaldelijk (!) met hun neus op de feiten zijn gedrukt?! Goed geraden: niks.

Tsja, wat dan? De districtsvoorgangers deden ook al niks. De gemeentevoorgangers doen niks, de "districtsjeugdcoördinatoren" (DJC's) niks en de "Ehefrauen" doen ook al niks. Ze doen allemaal niks! Hoewel; een enkele keer doen ze wel eens wat, maar dan gewoon héél wat anders:
Diep in gedachten verzonken loopt men door de rijen. Toen ik dát las; toen wist ik het!
Had ik het maar eerder geweten... Zie verder mijn bericht op "za 05 nov 2011, 17:40" in de thread "Hooguit weten wij wat wij kunnen weten!"

(...)

Ik zeg dus niet dat al deze mensen achterlijk zijn, maar ze gebruiken hun verstand waarschijnlijk... op een andere manier.

Van de redactie op dit Forum is het mij bekend dat men in dit opzicht vertroosting heeft mogen vinden in het bekende lied van Farce Majeure:
  • "Ziet u het nu nog zitten, kunt u er nu nog bij? Kunt u het nu nog volgen? Dan kunt u meer dan wij!"
Groet,
BakEenEi
Less Is More
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische

Bericht door Redactie »

released schreef:@all

quote
De NAK woordvoerder zal toch geen spreekverbod hebben? Maar zijn zwijgen is bijna hoorbaar. :!:


Men is bij de hoofdleiding van de NAK niet naïef of iets dergelijks.
Wellicht is het stilte voor de storm.
De kaarten zijn geschud. Rechtszaken, dreiging van een kort geding, onrust bij de brs. en zrs. onrust bij ambtsbroeders, de nieuwe cathachismus en als klap op de vuurpijl wellicht een pittig persbericht.
Waar gehakt wordt vallen spaanders. Wie gaan er op het "blok" om een andere wind te laten waaien of wie moeten er op het "blok" om de orde in de NAK te herstellen.

released
@released

Priester Reinier van Markus gaat in de praktijk nu al zó lang zó denigrerend om met vragenstellers, dat het hem zwaar valt aan te rekenen. Hij zal hierbij vast wel handelen conform "de instructies" (van apostel Peter Klene), maar een fatsoenlijk mens weigert dan vervolgens om er op deze manier een potje van te maken.

Verder heb ik mij vanzelf verbaasd over het optreden van de districtsevangelist Vis tegenover broeder Bauke Moesker. Heb je de bewuste brief toevallig al even wat aandachtiger bekeken? Lettertype: "comic sans"...
  • Comic Sans is een digitaal lettertype ontworpen door Vincent Connare en uitgebracht door Microsoft in 1994. Het werd ontworpen als een casual lettertype voor informele documenten, en is gebaseerd op de vaak handgeschreven lettering in tekstballonnen van stripverhalen.

    Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Comic_Sans
En dan hebben wij hier nota bene van doen met iemand die zich uitgeeft voor... let op: "in mijn hoedanigheid als bureauhoofd van ons kerkelijk kantoor in Nederland" Ik sloeg steil achterover, toen ik dit las. Hoe krijgen ze het in 's hemelsnaam voor elkaar, heb ik gedacht. Eerst gaat zo iemand al de clown uithangen in een fake-Raad van Toezicht, vervolgens laat hij zich (pro forma) benoemen in allerhande nieuw-apostolische B.V.'s, stichtingen en verenigingen, alsof ondertussen voor niets de zon opgaat; en daarna wordt er bij betrokkene in privé conservatoir beslag gelegd omdat hij vanuit één of meer van zulke dubieuze benoemingen minstens de schijn van onbehoorlijk bestuur op zich heeft geladen. Uitgerekend déze persoon wordt dan door het kerkbestuur óók nog financieel uit de brand geholpen met een aanstelling op de Centrale Adminstratie. Niet als jongste bediende, wat onder de gegeven omstandigheden normaal zou zijn, doch meteen in de functie van "hoedanigheid als bureauhoofd van ons kerkelijk kantoor in Nederland".

Ik draai de film een stukje terug:
BakEenEi schreef:
willempower schreef: alles komt binnen en ze zijn aan niemand verantwoording schuldig.
@willempower

Al had het daar tot op heden alle schijn van, toch kan men die geheimzinnigheid niet volhouden. Gebeurt dat wel, dan moet men zich voortaan een sekte noemen in plaats van een kerkgenootschap. Het zijn sterke schouders die weelde kunnen dragen, wordt gezegd. In de Nieuw-Apostolische Kerk hebben hoge ambtsdragers n.b. zichzelf de weelde toebedeeld van bijna onaantastbare macht (want: niemand maakt mij wat), heilig gezag en een bijpassend vorstelijk salaris. Het moet maar eens duidelijk worden dat de kluit wordt bedonderd. Wie nu niet in Jip-en-Janneke-taal kan uitleggen hoe het in Arnhem zo uit de hand kon lopen, hoort het veld te ruimen. Giften aan deze kerk zouden niet langer aftrekbaar mogen zijn. Laat men eerst maar over de laatste 10 jaar inzage in de boeken geven. Niets mag er worden achtergehouden. Wie organiseerden het financiële wanbeleid dat haar vruchten ditmaal afwerpt in Arnhem? Voor de draad ermee, jullie schijnheiligen! Stop voorlopig ook maar met bidden: er is werk aan de winkel. Leden van niet-openbare besturen bij een kerkgenootschap horen geen openbare erediensten te houden. Er wordt hier op godgeklaagde wijze misbruik gemaakt van vertrouwen, naar gelovigen toe en naar de gehele samenleving.

Groet,
BakEenEi

Bron: Bericht door BakEenEi op "do 30 sep 2010, 21:08" in de thread "Nieuw-apostolische bedrijfsvoering".
Dat was dus op 30 september 2010. Vijftienduizend ingeschreven leden van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland hebben de zaken sindsdien laten door-etteren. En niet alleen zij! Met name ook stamapostel Herr Dr. Wilhelm Leber:
  • Artikel 4 Organen
    De Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland heeft de volgende organen:
    
1. De Stamapostel
    
2. Het bestuur
    
3. De landelijke vergadering
    Artikel 5 De Stamapostel
    
1. De Stamapostel is de hoogste geestelijke autoriteit van alle nieuw-apostolische kerken op aarde en geeft leiding aan deze in alle religieuze aangelegenheden.
    
2. De Stamapostel wordt benoemd door zijn ambtsvoorganger of gekozen uit de kring van de Districtsapostelen en Apostelen, wanneer deze benoeming ontbreekt.

    3. De Stamapostel benoemt de Districtsapostel, de Apostelen en de Opzieners. Hij kan hen ambtsrust verlenen, voorlopig verlof geven of, indien daarvoor belangrijke redenen aanwezig zijn, hen schorsen. 
De Stamapostel kan voor de in dit lid genoemde handelingen eventueel een vertegenwoordiger aanwijzen.
    Bron: Open brief aan alle kerkelijke ambtsdragers
Wie, zoals stamapostel Herr Dr. Wilhelm Leber, overal de baas over wil zijn, en zich daarvoor in geld en goed alvast rijkelijk laat belonen, roem en aanzien geniet als een kerkvorst van wereldformaat, moet gewoon doen wat-ie op beslissende momenten hééft te doen. Punt uit! Maar ook deze man, met wie priester Reinier van Markus blijkbaar "ten nauwste verbonden" wil zijn, heeft maling aan fatsoenlijke omgangsvormen en hij maakt er een potje van. Tel dus uit, je winst. De klad zit er gewoonweg v-i-e-r-k-a-n-t in.

"In de nieuw-apostolische geloofsleer zitten enkele verschrikkelijke doch door "de gevestigde macht" kwalijk gekoesterde systeemfouten die er schijnbaar alleen nog maar uit kunnen worden gehaald door een volksopstand", schreef ik in mijn bericht op "vr 21 jan 2011, 17:39" in de thread "overspannen eindtijdverwachting in de NAK herleeft".

Wat hier eenvoudig moet gebeuren, is...
  • de dienaren in een gemeenschap moeten tegen hun voorganger zeggen dat het zó niet langer kan
  • de voorgangers van een gemeenschap moeten tegen hun districtsvoorganger zeggen dat het zó niet langer kan
  • de districtsvoorgangers moet doorkrijgen dat zij hun bestuurlijke verantwoordelijkheden niet langer kunnen veronachtzamen
  • enzovoort
... want het is gewoon straalbezopen, wat wij nu zien gebeuren, als sommigen bij dit kerkgenootschap kennelijk de vrijheid hebben om een dure advocaat en -verdomme- een "herder" op naasten af te sturen zonder dat er van tevoren één fatsoenlijk gesprek heeft plaatsgehad. Zó'n misselijkmakend optreden maakt je bij een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) voorgoed ongeschikt voor álle diensten. Ik zou ze allemaal (!!) allang op staande voet hebben ontslagen!!

Het WebTeam/BEE
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Gebruikersavatar
willempower
Berichten: 461
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 21:25

Re: Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk

Bericht door willempower »

duplicaat zie volgend bericht , sorry
Laatst gewijzigd door willempower op do 08 dec 2011, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
N.A.K. Nieuwe Advocaten Kerk
Mocht iemand vinden dat ik iets mis heb stuur dan even een bericht ,met verbeterde tekst .ik wil niet zoals de kerkleiding liegen in naam van Leber,dat doet Kleene wel ,als een blind paard navolgen noemen ze dat .
Gebruikersavatar
willempower
Berichten: 461
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 21:25

Re: Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk

Bericht door willempower »

@all

Las nog even terug van mijn stukken waar K1 last van heeft :
@webteam
Zat ik er toch naast , wat zonde weer , ik ging ervan uit dat Klene zich nu helemaal kon toeleggen op het geloof weer , en alles kon uitleggen over het gebeurde de laatste jaren .
Dat zou ook te mooi zijn om waar te zijn .
Kon het weten ook wel want de boodschap van Bischoff hebben ze tot heden ook nog niet kunnen uitleggen en daar al vele jaren over heen gegaan
Dit zal ik dan voor de rechtbank moeten uitleggen ?

Doe ik graag , tenzij ze Bisshoff ook als getuige willen horen en dan plots toch nog blijkt te leven dan heb ik gelogen .

Maar zou leuk zijn dat de rechter ook moet constateren dat hij echt dood is en de wereld niet is vergaan en Bisschof heeft gelogen .
Dan echt een internationale doorbraak dat de rechter zich moet buigen over deze leugen .
Leber kan zich dan echt zorgen gaan maken .
Maar leuk als proefproces, zo zie ik dit , de hele basis onder deze kerk valt in duigen .
En dat alles omdat K1 zich God waant .
Maar wie weet heeft K1 daar in zijn apotheek toch een levenselixer , je weet nooit , van K1 kan je alles verwachten .
En als die nog wel leeft dan groeit de kerk want plotseling 2 stamapostels , wil de echte opstaan ?


Iemand Reinier van Markus al gezien ?
N.A.K. Nieuwe Advocaten Kerk
Mocht iemand vinden dat ik iets mis heb stuur dan even een bericht ,met verbeterde tekst .ik wil niet zoals de kerkleiding liegen in naam van Leber,dat doet Kleene wel ,als een blind paard navolgen noemen ze dat .
Gebruikersavatar
hiawhata
Berichten: 47
Lid geworden op: do 21 okt 2010, 18:38

Re: Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk

Bericht door hiawhata »

@ willempower
Het kan best zo zijn dat er meerdere stamaopstelen zijn , dat kan je nooit zeker weten , er zijn ook meerdere sinterklazen en zelf geloof ik niet eens in sinterklaas ik ben Klene niet .
Die speelt wel voor Sinterklaas lijkt het , tenminste hij strooit met geld naar advocaten .

Mvg Hia .
De drie-eenheid binnen de N.A.K. G G G Geld Geld Geld
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische

Bericht door Redactie »

@all

Voor wie de draad misschien een beetje kwijtraakt. Lees voor de duidelijkheid bijvoorbeeld nog eens het redactionele bericht na op "ma 07 nov 2011, 12:23" (in de thread "Hooguit weten wij wat wij kunnen weten!").

Het WebTeam
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische

Bericht door Redactie »

@all

Ter kennisneming:
  • Afbeelding
    Afbeelding
Het WebTeam
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische

Bericht door Redactie »

@all

Van de zijde van de nieuw-apostolische kerkleiding kwam de onderstaande leesbevestiging omgaand binnen!
------------------------- Oorspronkelijk bericht -------------------------
Onderwerp: Gelesen: Dossier Vos & De Lange Advocaten, nummer 200901693
Van: "Brinkmann, Armin" <Armin.Brinkmann@nak-nrw.de>
Datum: Vr, 9 december, 2011 12:44 pm
Aan: "redactie@apostolischekritiek.nl" <redactie@apostolischekritiek.nl>
--------------------------------------------------------------------------

Ihre Nachricht wurde gelesen um Freitag, 9. Dezember 2011 12:44:54 (GMT+01:00) Amsterdam, Berlin, Bern, Rom, Stockholm, Wien.


--
Forumredactie
APOSTOLISCHEOBSERVER.NL

Forum voor allen die het apostolische werk een warm hart (zouden willen) toedragen!

http://samenapostolisch.nl/phpbb3/
redactie@apostolischekritiek.nl
Bij de reactie van Bauke Moesker aan mr. De Lange was overigens het volgende begeleidende e-mailbericht gevoegd:
  • Geachte heer De Lange,

    Door middel van het bijgevoegde pdf-document reageer ik op uw brieven van 3 november 2010, 17 november 2010, 30 november 2011 en 6 december 2011.

    Verder wijs ik u op de Open brief aan mr. P.A. de Lange inzake "het werk des Heren" op het "Forum voor allen die het apostolische werk een warm hart (zouden willen) toedragen!". Deze brief kunt u inzien via de link:
    http://samenapostolisch.nl/phpbb3/vi ... =718#p3691

    Met vriendelijke groet,
    B. Moesker
    Plutolaan 295
    9742 GJ Groningen

    c.c. chiefapostle[at]nak.org
    c.c. armin.brinkmann[at]nak-nrw.de
Het WebTeam
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Gebruikersavatar
hiawhata
Berichten: 47
Lid geworden op: do 21 okt 2010, 18:38

Re: Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk

Bericht door hiawhata »

Geachte Hr.Moesker

Kan niet anders zeggen dan dat u een keurig antwoord hebt geschreven , van mij mijn complimenten .
Kan ik ergens de onbeantwoorde brieven ook zien aan de Lange van november 2010 .

Mocht dit niet erg belangrijk zijn of dat u ze kort kunt schrijven hier zou het me misschien nog duidelijker worden .

Mvg

Hia
De drie-eenheid binnen de N.A.K. G G G Geld Geld Geld
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk

Bericht door Redactie »

hiawhata schreef:Geachte Hr.Moesker

Kan niet anders zeggen dan dat u een keurig antwoord hebt geschreven , van mij mijn complimenten .
Kan ik ergens de onbeantwoorde brieven ook zien aan de Lange van november 2010 .

Mocht dit niet erg belangrijk zijn of dat u ze kort kunt schrijven hier zou het me misschien nog duidelijker worden .

Mvg

Hia
@hiawhata

Hierbij de bedoelde reacties van vorig jaar, gericht aan mr. De Lange:
Geachte heer de Lange,

Ik schrijf u aan in uw hoedanigheid van advocaat der Nieuw Apostolische Kerk. De District-Apostel en tevens hoofdbestuurder van de Nieuw Apostolische Kerk heeft mij verzocht eventuele vragen bij u neer te leggen. Wellicht kan dat leiden tot enige communicatie. In het algemeen blijven vragen die men als Kerklid aan het bestuur stelt in de regel onbeantwoord. En nu heb ik een vraag cq. Voorstel, en wel het volgende;

Hoewel ik inmiddels enige aanpassingen heb aangebracht op de website (balkjes voor de ogen) Heb ik het voornemen nadat de site is overgegaan op een ander upload systeem verdere aanpassingen door te voeren. Voor de toekomst zullen we als ‘’webteam’’ voorzichtiger schrijven, maar wel zeer kritisch. Het kan en mag niet zo zijn dat mensen die zich ook nog eens ‘’Godsgezanten’’ noemen, maar kunnen zeggen wat ze willen. Dat kan niet, en dat mag niet. Het Nieuw Apostolische Kerk bestuur denkt middels leugens en vervolgens een zwijgen in acht te nemen, onaantastbaar te zijn. Het tegendeel is waar, zij zijn juist zeer kwetsbaar.

Zo heeft de Nieuw Apostolische ‘’Apostel” Peter Klene op 21 februari 2010 een brief geschreven

Aan alle District-Voorgangers en voorgangers van de Nieuw Apostolische Kerk. Deze brief staat bol van de onwaarheden in de wandelgangen ook wel aangeduid met Leugens! Ook op de website hebben wij er en artikel over geschreven (een open brief aan Peter Klene)

Nu heeft het Webteam besloten dat het kerkbestuur van de Nieuw Apostolische Kerk de eerste stap moet zetten, zij moeten de brief die door Peter Klene is verzonden voor 10 december rectificeren. Daarna zullen wij weer stappen ondernemen. En ach, Het zal de Nieuw Apostolische Kerk best moeilijk vallen eens eerlijk naar buiten te komen. Tot nu toe pareert zij de onwaarheden uit het verleden met steeds weer nieuwe onwaarheden, of doet er het zwijgen toe.

Mocht de Kerkleiding van de Nieuw Apostolische Kerk geen gebruik maken van ons voorstel, dan zullen wij een en ander uit de doeken doen in het dagblad Trouw.
Het gaat ons er niet om mensen te beschadigen, Maar het Nieuw Apostolische Kerkbestuur beschadigt zichzelf, maar ook andere apostolische groeperingen. Het lijkt wel of men bewust zelfdestructie pleegt. Best wel ernstig(…)

Met vriendelijke groet,

Bauke Moesker
Betreft: uw dossier 200901693 inzake N.A.K./Advies



Geachte mr. De Lange,


Hierbij geef ik mijn antwoord op uw brief van 17 november 2010. Eerlijk gezegd had ik deze brief niet verwacht na het uitvoerige telefoongesprek dat ik met u had na uw vorige brief. Van mijn kant heb ik toen van alles en nog wat uitgelegd en toegelicht. U hoorde op van de feiten die ik aan u vertelde en dat wie het kerkbestuur benadert, zelden een bevredigende reactie krijgt.

Maar nu probeert dit kerkbestuur mij in een hoek te krijgen. Zonder de moeite te hebben genomen met mij het gesprek aan te gaan. Dit is voor mij alweer misbruik van offergelden, zoals u begrijpt! U zult vast een goed honorarium hebben, dus zit ik al op 500 tot 1.000 euro aan advocaatkosten. Maar ergens de volle verantwoordelijkheid voor nemen, dat is er bij dit kerkbestuur niet bij. Ik vertrouw de heren voor geen stuiver meer.

Aan sommige eisen die u stelt wil ik wel tegemoet komen. De foto's zal ik van de site halen en ik moet ook nadenken over de teksten. Doordat mijn software op een andere computer is overgezet, kon ik hier nog niks aan doen. Ook nu nog niet want de instellingen kloppen niet meer. Vandaag is er iemand bij mij thuis geweest om het op te lossen maar ik ben er nog niet. Ook schakel ik over naar een andere provider.

U sommeert mij IP-adressen te geven en andere privacy-gegevens van degenen die op het forum actief zijn. Dit gaat natuurlijk veel te ver want dan zou ik hetzelfde doen wat het kerkbestuur mij door u laat verbieden. Ik zal het met mijn eigen advocaat bespreken zodra het kerkbestuur mij aansluit op de geldstroom die ook haar bevoorraadt. U ziet het: waar een wil is, is een weg.


Vriendelijke groet,





B. Moesker
Het WebTeam
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Plaats reactie