Voor elkaar - met elkaar - gezamenlijk

Berichten die al dan niet tevens op de website verschijnen en reacties van lezers
Forumregels
Doordat de redactie een wisselende samenstelling heeft, neemt zijzelf in beginsel niet deel aan een eventuele discussie. Het is ook niet erg praktisch om na het plaatsen van redactionele stukken, waar tijd en voorbereiding mee gemoeid zijn geweest, niet de handen vrij te hebben om alvast met nieuwe onderwerpen aan de slag te kunnen gaan. Bovendien is ieders vrije tijd beperkt. Beurtelings vervullen de redactieleden op het Forum de taak van Moderator. Eventueel overleg kan het best via een privé-bericht.
Lmg
Berichten: 186
Lid geworden op: di 19 okt 2010, 19:13

Re: Voor elkaar - met elkaar - gezamenlijk

Bericht door Lmg »

@ ACE en allen,

Ook wat betreft de veranderingen in de ambtenstruktuur komt de NAK
nog meer in het Katholieke vaarwater.
Reeds sinds jaren kijkt de NAK kerkleiding naar haar grote broer in Rome,
om te leren van de oudste wereldkerk met veel ervaring om te kunnen overleven.
Ook als het gaat om de zeer duistere NAK kerkgeschiedenis hebben de 'GODSGEZANTEN"
als bevlogen leerlingen zich verdiept in de kerkpolitieke praktijken van de RKK.
Een praktijk die neerkomt op verzwijgen, verdringen , halve en hele onwaarheden alsmede
onder het tapijt stoppen.

Lmg
ACE
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 29 sep 2010, 22:05

Re: Voor elkaar - met elkaar - gezamenlijk

Bericht door ACE »

@LMG @ll
Ook wat betreft de veranderingen in de ambtenstruktuur komt de NAK
nog meer in het Katholieke vaarwater.
Reeds sinds jaren kijkt de NAK kerkleiding naar haar grote broer in Rome,
om te leren van de oudste wereldkerk met veel ervaring om te kunnen overleven.
Ik zie de openlijke 'vrijage' met de RK als het hopen op bevestiging van erkenning van de RK en de NAK beschouwt als een gerespecteerde kerk en geen sekte.
Alles hoort bij die strategie die is ingezet op hoog niveau binnen de NAK.

Ondertussen handelt men en gedraagt zich als een sekte.
Kortom, mij maak je niets wijs. De slapende broeders en zusters wel.

Groet,
ACE
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Voor elkaar - met elkaar - gezamenlijk

Bericht door BakEenEi »

Redactie schreef:Vrede laat Ik u, Mijn vrede geef Ik u

Dat dit Forum bestaat, is het gevolg van schendingen door kerkelijke ambtsdragers in de Nieuw-Apostolische Kerk van zowel de geestelijke integriteit van haar leden als van hun geloof. Ook de website waaraan naderhand dit Forum werd gekoppeld, was in 2004 al om deze redenen tot stand gekomen. Blijkens de nieuw-apostolische geloofsleer evenwel, zouden het juist de "levende apostelen" binnen dit kerkgenootschap zijn, bij wie het exclusieve vermogen berust om de juiste uitleg te geven aan de Bijbel en om, door christenen de handen op leggen, ze het kindschap Gods te doen verkrijgen, waarmee ook dezen erfgenamen zouden worden van Zijn beloften. Hoe is het dan toch mogelijk, dat er vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk nu al jarenlang wordt geklaagd over brutale intimidatiepraktijken, over geestelijk geweld, manipulatie en machtsmisbruik? (...) Voornoemde "levende apostelen" blijken aan hun vermeende goddelijke bevoegdheden dusdanige superioriteitsgevoelens te ontlenen dat zij de nieuw-apostolische gelovigen oproepen tot "
een onbegrensd vertrouwen" in hen. Tevens matigt men zichzelf het alleenrecht aan om de kerk zowel in geestelijke zaken te vertegenwoordigen als in materiële zaken, waarbij tegenspraak van ondergeschikten in de praktijk wordt afgestraft met folterende uitsluitingsmethoden. Men streeft niet naar wat de vrede bevordert en naar wat opbouwend is voor elkaar. Dat gezonde mensen hierdoor ziek worden, behoeft geen betoog.

TjerkB



Bron: Bericht op "Ma 19 Dec 2011, 17:23" in de thread "Vrede laat Ik u, Mijn vrede geef Ik u".
@all

Juist doordat de nieuw-apostolische kerkleiding -volkomen ten onrechte- problemen niet oplost, blijven vele vragen ter beantwoording openstaan. Juist daardoor ook verliest zij het contact met (aangesloten) leden...

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Voor elkaar - met elkaar - gezamenlijk

Bericht door Jabob65 »

@all, ik kijk er dan positiever tegen aan:

- Naar mijn mening is het goed dat men bepaalde elementen overneemt van de RKK
- Zoals de Schriftlezingen (vooralsnog alleen tijdens feestdagen)
- Meer accent op de dienst van de Eucharistie
- Meer accent op het priesterschap (het schrappen van een aantal ambten).

Vergeet ook niet dat deze kerkgemeenschap pas later protestantse elementen heeft gekregen, maar oorspronkelijk waren er nauwelijks verschillen met de Anglicaanse Kerk waar de oorsprong ligt.

Ook vind ik het goed dat men meer differentiatie aanbrengt qua (doel) groepen, onder andere voor de jeugd en de ouderen.

De ontwikkelingen komen enerzijds vanaf de kerkvloer maar toch ook wel van de kerkleiding.

Ook zou het goed zijn als men een aantal pijndossiers zou willen oplossen:

- De boodschap van Bischoff en de gevolgen daarvan
- De rol van de NAK in de tweede wereldoorlog.

Daarnaast zou men op bestuurlijk niveau vooruitgang kunnen maken maar ook qua theologie al is de nieuwe catechismus een eerste stap daartoe.
Lmg
Berichten: 186
Lid geworden op: di 19 okt 2010, 19:13

Re: Voor elkaar - met elkaar - gezamenlijk

Bericht door Lmg »

@ Jabob,

Ik vind het allemaal prima wanneer de NAK bepaalde elementen overneemt van de RKK.
Waar het mij veel meer omgaat is hoe een kerk kan terugkeren tot het zuivere evangelie.
Denk in dit verband aan hetgeen Jezus deed en hoe hij optrad tegenover de geldwisselaars.
Men had toen van de tempel een roversnest gemaakt. Ik kan niet anders dan vaststellen dat
ook in de huidige tijd als zodanig bij de NAK moet worden ingegrepen.
Overigens denk ik dat het proces van ingrijpen van hogerhand al lange tijd gaande is.
Waar jij in je laatste bijdrage niet op inging JABOB is de omgang met de zeer belastende kerkgeschiedenis
van de Nieuw-Apostolische en Rooms Katholieke kerk.
Het niet willen opschonen en afwerken van zulk een geschiedenis staat nl haaks op het evangelie.
Hoe kunnen hooggeplaatste kerkleiders in dergelijke kerken het onze vader nog meebidden ?

Lmg
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Voor elkaar - met elkaar - gezamenlijk

Bericht door Jabob65 »

@LMG, ja, daar ben ik het mee eens, vanochtend las ik, in een jou welbekende krant, dat Paus Fransiscus de rode pauselijke cape had geweigerd met de woorden:

"Nee, dank u Monsigneur. Trekt u hem zelf maar aan, de tijd van carnaval is voorbij.

Ook las ik zopas het volgende artikel:

http://www.katholieknieuwsblad.nl/nieuw ... bezit.html

Er zijn dus veel bewegingen zichtbaar omtrent dit onderwerp, ook bij de nieuw-apostolische kerk, bovendien is de kerk NIET alleen de kerkleiding, maar per saldo vindt ik dat de NAK sowieso geen patserige uitstraling heeft, de salarissen van de kerkbestuurders zijn fors maar naar mijn mening niet excessief.

Ook met betrekking tot de tweede wereldoorlog is nuancering op zijn plaats, ook over bv Pius XII worden dingen beweerd die door anderen met recht worden tegengesproken.

Maar ik deel je mening voor de volle 100% dat ten aanzien van dit onderwerp, alsmede het onderwerp de boodschap van Bischoff nog veel winst te boeken valt.
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

er is meer aan de hand, maar wat?

Bericht door zefyr »

@Jabob65 & lmg

In de negentiger jaren van de vorige eeuw werd het profetenambt geincorporeerd in het apostelambt - althans in de optiek van de NAK. Achtergronden en motieven werden eertijds gepubliceerd in het periodiek 'NEWS', dat exclusief verscheen ten behoeve van de nieuw-apostolische apostelen. Deze (fundamentele) wijziging in het viervoudig ambt (apostelen, profeten, evangelisten en herders en leraars) was een reactie op de discussie die in de tachtiger jaren van de vorige eeuw was aangezwengeld door o.a. districtsapostel Rockenfelder sr. (aposteldistrict Wiesbaden) en apostel Rockenfelder jr. In de kern heeft de complexe matrixstructuur van ambten (viervoudig ambt plus drievoudig ambt van diaken, priester en opziener) en geestelijke bediening (onderdiaken) van de Katholiek-Apostolische Kerk vrijwel nooit goed gefunctioneerd in de apostolische gemeenten van de nieuwe ordening, waaronder de NAK. De introductie van het stamapostelambt eind 19e/begin 20e eeuw heeft een piramidale en rigide ambtsstructuur ingeluid. Collegiaal bestuur op centraal niveau werd ingeruild voor een autoritair en monarchistisch bestuursmodel dat soms werd afgewisseld met een oligarchische structuur (vanwege de grote invloed van de districtsapostelen). Ruim een decennium geleden heeft de kerkleiding de weg gebaand om het onderdiakenambt te laten doodbloeden. In het angelsaksische deel van de NAK zien we thans een verdere ontmanteling van het viervoudig ambt en de districtsambten. Indien deze trend wereldwijd wordt doorgezet, dan resulteert dat in een drievoudig ambtsstructuur plus een zeer gedifferentieerd apostolaat, dat bestaat uit apostel, districtsapostel(helper) en stamapostel(helper). Welke (kerkpolitieke en ecclesiologische) motieven schuilen achter de jongste ontwikkelingen heeft voor mij (nog) een hoog enigmatisch gehalte, maar er is waarschijnlijk meer aan de hand dan op het eerste gezicht lijkt...
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

roomse beerput

Bericht door zefyr »

@Jabob65

Je schreef:

"Ook met betrekking tot de tweede wereldoorlog is nuancering op zijn plaats, ook over bv Pius XII worden dingen beweerd die door anderen met recht worden tegengesproken."

Ik wil je eraan herinneren, dat 'Rome' goede zaken heeft gedaan met de fascist Mussolini. De huidige kerkelijke staat is aan hem te danken. Tevens heeft hij 'Rome' financieel zeer begunstigd. Het is genoegzaam bekend, dat 'Rome' eeuwenlang de joden heeft benadeeld, tot op het bot heeft gekrenkt, gediscrimineerd en geringeloord. Na de Tweede Wereldoorlog heeft 'Rome' nazi's annex oorlogsmisdadigers een vluchtweg naar o.a. Zuid-Amerika aangeboden. Tot ver in de 20e eeuw heeft 'Rome' haar ambtsdragers gedwongen de antimodernisteneed af te leggen. Democratie en emancipatie heeft 'Rome' decennialang tegengewerkt. Aanpappen met extreem rechtse, fascistische en reactionaire rakkers was nimmer een probleem voor 'Rome'. Dwang, machtspolitiek en overheersing zijn begrippen die onlosmakelijk verbonden zijn met 'Rome'... De roomse beerput is peilloos diep en stroomt over.
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Voor elkaar - met elkaar - gezamenlijk

Bericht door BakEenEi »

Het heilsplan van God (1)
Lmg schreef:(...)
Waar het mij veel meer omgaat is hoe een kerk kan terugkeren tot het zuivere evangelie.

(...)


Uit: Bericht door Lmg op "Di 02 Apr 2013, 14:23"
zefyr schreef:(...)
Welke (kerkpolitieke en ecclesiologische) motieven schuilen achter de jongste ontwikkelingen heeft voor mij (nog) een hoog enigmatisch gehalte, maar er is waarschijnlijk meer aan de hand dan op het eerste gezicht lijkt...

(...)


Uit: Bericht door zefyr op "Di 02 Apr 2013, 16:16"
@all

Ooit werd er voor de Nieuw-Apostolische Kerk een juridische grondslag gelegd. Vanuit de internationale kerkleiding gaven opvolgende bestuurders er de vorm aan die het kerkgenootschap thans heeft en waaraan zij -in Nederland- ook de aanwijzing ontleent van een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Zie de statuten van 26 april 2001. Men verkoos een sterk directieve manier van leiding geven, gewaarborgd door een hiërarchische organisatiestructuur, waarbij er op geen enkele wijze tevens zeggenschap toekwam aan aangesloten leden. Laten wij vooral onder ogen willen zien dat in bestuurlijk opzicht de zaken er aldus voorstaan!

Gelet op het bovenstaande ligt elk initiatief dus formeel bij de "allerhoogste dienaren". Alles wat ertoe doet in deze geloofsgemeenschap wordt uitsluitend bekokstoofd in hun kringen. Hier begint dan ook meteen al de schoen te wringen indien het tegelijkertijd de bedoeling mocht zijn dat aan het evangelie van Jezus Christus zowel het eerste als het laatste woord toekomt. Dat evangelie voorziet namelijk geenszins onder gelijkgerechtigden in Zijn werk in welke hiërarchische bevoogdende organisatiestructuur dan ook. Evenmin kent het heilsplan van God naast het "boek van het Lam" ledenregisters waarin "allerhoogste dienaren" naar believen maar kunnen schrijven en schrappen.

Voordat wij het in alle redelijkheid kunnen hebben over welke "koerswijziging ten goede" dan ook in de Nieuw-Apostolische Kerk, is het gewoon noodzakelijk om eerst te begrijpen hoe het in deze organisatie werkt! Nimmer zullen de "allerhoogste dienaren" te passeren zijn, noch hun rechterhanden. Echter: is dát het werk Gods? Bestaan er naar het evangelie van Jezus Christus inderdaad dienaren (!) die 500.000 keer belangrijker zijn dan één van de Zijnen, ergens in één van de kerkbanken of daar naartoe onderweg? Nu de zegeningen van degenen die de dienst uitmaken voornamelijk bestaan uit zorgen, lijkt ieders waakzaamheid geboden...
Redactie schreef:(...)
BakEenEi schreef:(...)
De hiërarchische gezagsverhoudingen in de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland kennende, geschiedde het in 2009 evenzo toen districtsapostel De Bruijn bij wijze van spreken nog maar één (onuitgesproken) wens had: verlos mij van (de door mijzelf veroorzaakte) problemen met Ronald Rohn. En ja hoor, zijn wens werd onder de "hogere verantwoordelijke leidinggevenden" van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland en overzeese gebiedsdelen op slag ieders gebod... Wie namelijk in zo'n situatie blijk geeft van enige aarzeling, wordt in dit machtsbestel door "een rechterhand" apart genomen en indringend in de ogen gekeken om te ontdekken wat de precieze impact kan zijn van die zorgelijke blijk van terughoudendheid. Alleen voor de meest loyaal ogende "hoge dienaren" is er daarna nog enige bevordering tot heerlijkheid in de broederkring denkbaar. Om even de gedachten te bepalen: een districtsapostel is in de internationale Nieuw-Apostolische Kerk vele malen belangrijker dan een willekeurig gemeentelid, en wel in ongeveer de verhouding van 10 miljoen staat tot 20. Fouten van hooggeplaatsten zullen tot bijna elke prijs met alle beschikbare middelen, waaronder de mantel der liefde, worden toegedekt. Een "gewone broeder of zuster" daarentegen zal men nog een zetje meegeven, zodat alle Levieten die vervolgens de greppel passeren waarin betrokkene moest verdwijnen, er geen aanstoot aan nemen.

Ik weet wat ik zeg want in alle bescheidenheid: ik ken de organisatie toevallig vrij goed.


(...)


Uit: Bericht door BakEenEi op "Vr 28 Jan 2011, 19:40" in de thread "Elders gelezen... "
Vergeet alsjeblieft één ding niet: elk toezichthoudend orgaan moet alert zijn en pro-actief. Een natuurlijke argwaan dient te zijn "ingebakken". Qua informatie heeft men zélf een "haal- en een brengplicht". Anders kan niemand ervan verzekerd zijn of het met het te beoordelen werk goed zit; of het echt afdoende is. "De stamapostel" en "De landelijke vergadering" hebben genoegen genomen met wat ze werd geserveerd. Foute boel.

De interne organisatie is hier eenvoudig niet op orde. Al jarenlang niet -pertinent een uitermate kwalijke zaak. Voor het bestuur van een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) is zulks alles behalve een aanbeveling.

(...)


Uit: Bericht door BakEenEi op "Do 14 Mrt 2013, 09:45" in de thread "Hooguit weten wij wat wij kunnen weten!"
(...)
  • Wees immer waakzaam en bereid.
    Verlies niet uw gelove
    en laat dit in de grootste nood
    door niemand u ontroven.
    Hij stilt de storm, ook in uw hart;
    geeft troost in alle leed en smart.

    • Heb slechts geloof, Hij is met u.
      In Hem zijt gij geborgen.
      Als Jezus in uw scheepje is,
      waarom dan bange zorgen?
      Dan is en vaart en doel gewis,
      daagt telkens weer de morgen.

    Bron: Derde couplet en refrein van lied 400, NAK-gezangboek

[wordt vervolgd]

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Voor elkaar - met elkaar - gezamenlijk

Bericht door BakEenEi »

[Bijgewerkt: 02-04-2013, 22.00 uur]

Het heilsplan van God (2)


@all

Zouden er in Zíjn werk ooit zielen worden afgeserveerd? Welnu, in de Nieuw-Apostolische Kerk had én heeft men er geen moeite mee. Amper was er na de (eerste) Europese Informatieavond in Uster/Zwitserland op 24 januari 2006 één hoofdstuk bekend geworden van de nieuw-apostolische catechismus die bijna zeven jaar later pas officieel zou verschijnen, of de eersten werden al afgerekend op de inhoud ervan, welke "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" met terugwerkende kracht algemeen verbindend zou zijn, met name voor kerkelijke ambtsdragers. De halve kerkgemeente Hamburg-Blankenese werd hieraan opgeofferd. Ik zag dat gebeuren, pleitte bij stamapostel Leber voor compassie met de betrokkenen, kreeg een oneerlijk antwoord en verliet de kerk onmiddellijk. Ook anderen die hardop nadachten moesten maar snel opkrassen. Zo kwam op dit Forum uitgebreid de situatie van de districtsoudste Thomas Feil (Hannover-Nord) ter sprake.

Niets of niemand is er in de Nieuw-Apostolische Kerk belangrijker dan het ambt c.q. de persoon van de stamapostel. Alle "apostelen" die door hem worden aangesteld moeten schriftelijk verklaren aan de persoon van de internationale bestuursvoorzitter van deze kerk absolute gehoorzaamheid verschuldigd te zijn, en voor alle anderen die door "apostelen" op hun beurt námens hem worden aangesteld geldt in feite exact hetzelfde. Hoe minzaam glimlachend de stamapostel en de met hem "in liefde en trouw" verbonden districtsapostelen ook overal hun opwachting maken en er in hun opdracht ook telkens foto- en filmbeelden worden gemaakt die dit voor de buitenwacht bevestigen; het valt niemand aan te raden deze "allerhoogste dienaren" achter de schermen te leren kennen in een conflictsituatie want dan ben je als eenling namelijk werkelijk... kansloos. In een voorgaand bericht gaf ik al aan hoe men dan kennelijk tezamen kan besluiten je volledig te... negeren.

Wie in onze samenleving een langlopende verplichting aangaat en men verandert daarna tussendoor de regels; dan is dat "onbehoorlijk bestuur". Als kerkelijke ambtsdragers hetzelfde ervaren omdat de tot stand gekomen nieuw-apostolische catechismus op gespannen voet staat met het evangelie van Jezus Christus, hebben zij zonder meer het volste recht om de eigenmachtig optredende kerkvorsten daarop aan te spreken.

Vanuit een werkgroep maakte ik eens kennis met de nieuwe voorzitter van een schoolbestuur, een organisatiedeskundige. "Wat mij hier overal opvalt is dat iedereen altijd praat over alles!", zo luidden na de benoeming diens allereerste woorden. En hij vervolgde met: "Maar zo komen wij met elkaar niet vooruit!" Die chaos namelijk was er mede de oorzaak van dat verantwoordelijken hun verantwoordelijkheid niet namen. In de tijd die hierop volgde bleek dat hij de kunst verstond om overtuigend duidelijk te maken dat in het grote geheel ieder wel degelijk een eigen functie heeft. Zodra (...) die goed uit de verf komt, kun je een ander willen helpen!
Zie je nu wel, zo kan nu argeloos de gedachte postvatten: laat niemand in het "werk Gods" zich met andermans zaken bemoeien. Dus, "WebTeam", waar hebben jullie het over? Blijf zitten waar je zit en verroer je niet! (...) De uitgangssituatie in het bewuste schoolbestuur was echter... chaotisch en daardoor onwerkbaar! Juist om hierover eerst te spreken werden de koppen bij elkaar gestoken. Ieder had in feite heus wel hart voor de zaak. Een uit eigen geledingen afkomstige professional wilde de kar wel tijdelijk gaan trekken. Taken en bevoegdheden werden helder gemaakt en ieder kreeg de opdracht om consequent naar de desbetreffende collega te verwijzen als er zaken werden aangekaart die elders aan de orde moeten komen. Ook voor klachten was er gewoon één van de medewerkers aangenaam aanspreekbaar en verantwoordelijk voor een correcte afhandeling. Vrijwel meteen keerden orde en rust in de organisatie terug. Door o.a. uitbreidingsplannen stond de school voor belangrijke uitdagingen. Voortvarend gingen allen over tot de orde van elke nieuwe dag.

Over "taken en bevoegdheden" gesproken - zie mijn bericht op "Ma 03 Dec 2012, 21:01" in de thread "OPEN BRIEF aan leden Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland". Verder wil ik graag verwijzen naar mijn bericht op "Zo 07 Aug 2011, 20:47" in de thread "Tenzij... "


[wordt vervolgd]

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Plaats reactie