“Versöhnung jetzt!”

Berichten die al dan niet tevens op de website verschijnen en reacties van lezers
Forumregels
Doordat de redactie een wisselende samenstelling heeft, neemt zijzelf in beginsel niet deel aan een eventuele discussie. Het is ook niet erg praktisch om na het plaatsen van redactionele stukken, waar tijd en voorbereiding mee gemoeid zijn geweest, niet de handen vrij te hebben om alvast met nieuwe onderwerpen aan de slag te kunnen gaan. Bovendien is ieders vrije tijd beperkt. Beurtelings vervullen de redactieleden op het Forum de taak van Moderator. Eventueel overleg kan het best via een privé-bericht.
Plaats reactie
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

“Versöhnung jetzt!”

Bericht door Redactie »

[Bijgewerkt: 23-08-2013, 23.00 uur]
@all

"Seit Ende Mai 2013 ist die Initiative 'Versöhnung jetzt!' online", zo wordt het uit de doeken gedaan op de introductiepagina van de website waarmee broeder Dieter Kastl uit het Zuid-Duitse Dotternhausen onlangs de daad bij het woord voegde om werk te maken van de verzoening tussen broeders en zusters die verdeeld worden gehouden door kerkpolitiek ten aanzien van de Boodschap van stamapostel Johann Gottfried Bischoff.

Op ons Forum is er over het betreffende onderwerp ook al veel geschreven. Zie onder andere de threads:
Indien menigeen er misschien nog niet aan toe is om bruggen te slaan, laten wij er dan alvast mee beginnen!

Het WebTeam
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Gebruikersavatar
willempower
Berichten: 461
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 21:25

Re: “Versöhnung jetzt!”

Bericht door willempower »

@ redactie
Indien menigeen er misschien nog niet aan toe is om bruggen te slaan, laten wij er dan alvast mee beginnen!
Bruggen slaan ,laat Klene niet weer wat laten bouwen dat komt niet goed , miljoenen verslinden van offergelden is het enige waar die goed in is , met Brinkmann als voorbeeld .

De hele directie van deze kerk B.V. moet opstappen , en alle verantwoordelijken en dan schoon schip maken , dan pas kan er wat veranderen .

Morgen hebben ze op de verhoging weer het grootse woord en daarna flikken ze weer alles .
N.A.K. Nieuwe Advocaten Kerk
Mocht iemand vinden dat ik iets mis heb stuur dan even een bericht ,met verbeterde tekst .ik wil niet zoals de kerkleiding liegen in naam van Leber,dat doet Kleene wel ,als een blind paard navolgen noemen ze dat .
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: “Versöhnung jetzt!”

Bericht door Redactie »

willempower schreef:(...)
De hele directie van deze kerk B.V. moet opstappen , en alle verantwoordelijken en dan schoon schip maken , dan pas kan er wat veranderen .

(...)
@willempower
@all

Terwijl het schrijfwerk hier vordert, zien ook wij gebeuren wat er staat in Matteüs 24 vers 12: "... doordat de wetteloosheid toeneemt, zal bij velen de liefde bekoelen" (NBV). Wie dan -gaandeweg tegen beter weten in- tóch alles op zijn beloop laat, ontdekt -tegen wil en dank- de ware betekenis van Matteüs 5 vers 13: "Jullie zijn het zout van de aarde. Maar als het zout zijn smaak verliest, hoe kan het dan weer zout gemaakt worden? Het dient nergens meer voor, het wordt weggegooid en vertrapt" (NBV). Zo'n treurige realiteit eindigt bij Openbaring 3 vers 16: "Maar nu u lauw bent in plaats van warm of koud, zal ik u uitspuwen" (NBV).

Het WebTeam
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: “Versöhnung jetzt!”

Bericht door Redactie »

@all

Vorig jaar op een donderdagmiddag, rond het middaguur, de zomer was amper begonnen, waren wij blijkbaar niet in de stemming om een loflied aan te heffen. In plaats daarvan begonnen wij te jeremiëren! Te weeklagen, zeg maar. Dat lag niet aan ons want de profeet Jeremia - die bracht ons op het idee...

In plaats van voor een lofpsalm was er alle reden voor een treurdicht, vonden wij. Eén enkel lichtpuntje wilden wij niet verhullen. Dat kwam toen naar voren in de opmerking: "De goeden niet te na gesproken."
Redactie schreef:(...)

Wie het van jongs af aan werd bijgebracht en ingeprent, dat we "naar de dienst" gaan in het "Vaderhuis", waar de "Godsgezanten" onze "zegenaars" zijn, aangezien "wíj" voor het "werk des Heren" Zijn "uitverkorenen" waren, enzovoort; die heeft nogal wat los te laten indien ernstige psychische klachten dit wenselijk maken. Maar ja, waar zit feitelijk de "loslaat-knop" waarmee we ons gemanipuleerde brein dan kunnen "resetten"?

Traumatiserend is met name dat slachtoffers, die hier ten prooi vallen aan machtsmisbruik en manipulatie, juist in een geloofsgemeenschap welke pretendeert het "werk Gods" (!) te belichamen, het gevoel van veiligheid wordt ontnomen. Daar raak je niet alleen maar een beetje van ontdaan. Om de dooie dood niet: je raakt erdoor ontredderd en het zet je leven op de kop! Je voelt je misbruikt, verraden, geminacht en noem het maar op. Je bent belazerd door minkukels die zich uitgaven voor Godsgezanten!! Tien, twintig, dertig jaar, of zelfs nóg langer! Kan het nóg erger?! En als je ze er op aanspreekt, willen ze ook nog van niets weten! Net als je "liefhebbende" broeders en zusters die zich bij wijze van spreken half in coma bevinden omdat ze door diezelfde minkukels succesvol werden gebrainwasht. Men staat hoogst verbaasd te kijken, nu er van jouw nieuw-apostolische (bij)geloof opeens niets meer over schijnt te zijn. Je bent zielig in hun ogen. (...) Hierna wordt het stil. Héél stil. Misschien heb je je laten uitschrijven. In de "familie" van nieuw-apostolische kinderen Gods ben je in elk geval afgeschreven. Een "hopeloos geval". Men toont geen empathie, geen schuldgevoel en geen spijt. "Dienaren" gedragen zich rationeel en onverantwoordelijk. Slangen in pakken! Alleen het eigenbelang telt. Immuun voor de echt pijnlijke kanten van het leven. Gewetenloos! Op "een ander spoor" zitten ze. Men begrijpt niet wat er in je omgaat. Hier ben je he-le-maal kláár mee. Dit wil je nóóit meer meemaken!! Hoe hebben ze je zo gek gekregen?! Waarom had je niet véél eerder in de gaten dat het geen zuivere koffie was? Wat híer heeft kunnen gebeuren, is straalbezopen! Nazorg?! Welnéé; ze kunnen je missen als kiespijn. Als je maar altijd overal aan meedeed, "de tienden" offerde, gedurig allerhande kosten voor eigen rekening nam, nog een "dankoffer" bracht, en je maar "met je vlaggetje zwaaide" wanneer de apostel kwam. Je was enkel een decorstuk, en nu, nu je er doorheen zit, nu mag je barsten van "ze". Ze mogen zelf barsten! Het was allemaal niet écht. Gebakken lucht! Een piramide-spel. (...) De goeden niet te na gesproken.

(...)

Herkenbaar?!

Omdat wij er niet van houden problemen op te werpen zonder -als het half kan- ook oplossingen aan te dragen, nog het volgende. Wat van groot belang kan zijn, is, om ervan uit te gaan niet méér te willen geloven dan wat jezelf wáár kunt maken. Mocht stamapostel Leber hierdoor geïrriteerd raken en subiet aankomen met de tekst "Wat bij de mensen onmogelijk is, is mogelijk bij God" (Lucas 18: 27), dan wordt het in de eerste plaats voor hemzelf de hoogste tijd om op te houden met fantaseren en overdrijven want daarmee gaat hij nu al jarenlang schaamteloos en rücksichtslos voorbij aan wat er óók in de Bijbel staat, namelijk: "Waarom wilt u God dan trotseren door op de schouders van deze leerlingen een juk te leggen dat onze voorouders noch wijzelf konden dragen?" (Handelingen 15: 10). De hele problematiek bij de Nieuw-Apostolische Kerk valt terug te voeren op het feit dat mensen aan de haal gingen met het woord van God, waarmee men echter wordt verblind voor Zijn waarheid. Om dit beter te begrijpen verwijzen wij naar het verhaal over "Rijkdom en gerechtigheid" in Lucas 16. Met name het achtste vers in dit hoodstuk geeft lucht (!): "En de heer prees de oneerlijke rentmeester omdat hij slim had gehandeld. De kinderen van deze wereld gaan immers slimmer met elkaar om dan de kinderen van het licht." Niemand hoeft te roeien met de riemen van een ander, en derden moeten zich daarover ook helemaal geen oordeel aanmatigen! In Zijn werk komt het er op aan dat allen, die dat willen, door de werkzaamheid van Zijn Geest, worden gerechtvaardigd en delen in Zijn genade. Wie daarbij brutaal in Zijn licht gaat staan en vermeende onderworpenen aan het ingebeelde gezag van kerkleiders op deze manier in de schaduw zet, begaat een misdaad. Daarom: "Christus heeft ons bevrijd opdat wij in vrijheid zouden leven; houd dus stand en laat u niet opnieuw een slavenjuk opleggen." (Galaten 5: 1). Verder schijnt niemand het zich af te vragen hoe het komt dat het -zeer zeker in déze samenhang- in de Nieuw-Apostolische Kerk níet opgaat dat er geschreven staat: "Wanneer één lichaamsdeel pijn lijdt, lijden alle andere mee... " (1 Kor. 12: 26).

Opdat wij in vrijheid zouden leven!! (...)


Uit: Bericht door Redactie op "Do 21 Jun 2012, 13:00" in de thread "Moat ik soms op myn broer passe?"
[wordt vervolgd]


Het WebTeam
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: “Versöhnung jetzt!”

Bericht door BakEenEi »

@all

Over Jeremia gesproken... Wat had hij te klagen?
  • Klacht van Jeremia

    [7] ‘HEER, u hebt mij verleid, en ik ben bezweken,
    u was te sterk voor mij en hebt mij in uw greep gekregen.
    Dag in dag uit lachen ze om mij,
    iedereen bespot mij.
    [8] Telkens als ik spreek, moet ik schreeuwen:
    “Ik word mishandeld, onderdrukt!”
    Want de woorden van de HEER brengen mij
    dag in dag uit schande en vernedering.
    [9] Als ik denk: Ik wil hem niet meer noemen,
    niet meer spreken in zijn naam,
    dan laait er in mijn hart een vuur op,
    dan brandt het in mijn gebeente.
    Ik doe moeite om het in bedwang te houden,
    maar ik kan het niet.
    [10] Want de mensen bauwen mij na:
    “Overal paniek! Overal paniek!
    Roep het, dan vertellen wij het verder.”
    Al mijn vrienden zijn uit op mijn val:
    “Misschien laat hij zich verleiden,
    dan krijgen wij hem in onze greep,
    dan wreken wij ons op hem.”


    Uit: Jeremia 20 (NBV)
Vanochtend bij ons in de kerk, handelde het hierover... Tegenwoordig zouden de mensen misschien denken: die Jeremia - die heeft een burn-out te pakken! Hoe het ook zij; waarschijnlijk was er geen woord gelogen.

Dát geeft te denken!

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: “Versöhnung jetzt!”

Bericht door Redactie »

@all

Terugkomend op het thema van deze thread en in aansluiting aan de in het voorlaatste bericht aangehaalde opmerking, waarmee wij vorig jaar wilden voorkomen om ook maar één iemand voor het hoofd te stoten; christenen moeten zich niet willen verheffen boven anderen! Wij állen mogen in Zijn werk een dienende taak hebben. Kerkelijke ambtsdragers die menen te weten dat het dienen aan zogeheten zegenaars is voorbehouden, zijn onderweg het geloof kwijtgeraakt. Soms dien je je naaste wellicht het meest met de volle waarheid. Als er daarvoor geen plaats meer is, verzandt iedereen vroeg of laat in kleinmenselijk denken. In het volle licht echter en met de volle waarheid op tafel: dáár is verzoening.

Het WebTeam
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: “Versöhnung jetzt!”

Bericht door BakEenEi »

BakEenEi schreef:(...)

"Geloven doe je in het echt! Anders geloof je alleen maar in de geschiedenis van hen die geloofd hebben", schreef ik in een artikel voor de "indexpagina" in februari 2010. Ik had toen nog helemaal geen weet van een conflict op "de C.A." over zoiets als goed rentmeesterschap. Het enige wat ik wist is dat de Nieuw-Apostolische Kerk voor mijzelf onherbergzaam was geworden. Zó onherbergzaam zelfs, dat ik vastberaden vertrok.

(...)


Uit: Mijn bericht op "Vr 05 Apr 2013, 12:41" in de thread "Voor elkaar - met elkaar - gezamenlijk"
@all

Als er tegen iemand, die ergens mee worstelt, steeds alleen maar wordt gesproken in de trant van "na regen komt zonneschijn", of sterker nog "maak het niet erger dan het is", zal diegene -te midden van vrienden en bekenden- zich vast al snel "over en te veel" voelen. Je mag er wel zijn, maar hooguit voor zover jij je pijn verbijt, je verdriet weglacht, je zorgen verbergt, enzovoort. Kortom, je bent "een halve". Beter gezegd: je mag niet héél zijn. Door zulke relaties te blijven onderhouden (lees: Door de parasieten in je omgeving nog langer te laten profiteren van hun prooi... ), raak je nog méér uit je kracht. Uiteindelijk val je erbij neer en vervolgens kijkt er niemand naar je om. (...) Helaas is dit, wat in de Nieuw-Apostolische Kerk honderden, duizenden moest overkomen. Nee, juister is het hier om te schrijven "wat ze werd aangedaan". Aangedaan!!

Geloven doe je in het echt... Dan handel je er namelijk ook naar...

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: “Versöhnung jetzt!”

Bericht door BakEenEi »

@all

Wie oplossingsgericht is ingesteld doch nergens een probleem in ziet, kan in een cv die kwaliteit wel bovenaan vermelden maar doet er verstandig aan tevens expliciet te vermelden níet te kunnen samenwerken...

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: “Versöhnung jetzt!”

Bericht door BakEenEi »

@all

Met Jeremia ging het na hoofdstuk 20 vers 10 nog verder! Nog véél verder. Voor hem gold pas echt: "Hij beschermt mij, Hij beschermt mij. In de stormen is hij met mij... " (refrein van lied 442, NAK-gezangboek).

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: “Versöhnung jetzt!”

Bericht door BakEenEi »

@all

Concreet: ik vroeg mij wel eens wat af, maar dat had ik "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" in principe beter "in vertrouwen kunnen overgeven". Of ik had het aan "de dienaren" kunnen overlaten. Of, wat de zegenaars nóg fijner hadden gevonden: ik had er "een gebedszaak" van gemaakt. Niemand had er dan last van gehad. Niemand had zich ergens wat van hoeven aan te trekken. Dan was er nooit wat gebeurd.

Een bij het onderwerp van deze thread toepasselijk praktijkvoorbeeld:
  • Afbeelding

    Bron: "Die Neuapostolische Kirche von 1938 bis 1955 - Entwicklungen und Probleme"
Geen woord van het bewuste document is er tot op heden teruggenomen. Zelfs nog geen punt of komma... Want immers: in de Nieuw-Apostolische Kerk hebben de zegenaars altijd alles alleen maar goed bedoeld.

Dit betekent dus, dat wie in deze kerk niet de moeite neemt om zich te laten vermurwen, hollend op weg is om "het einddoel" te missen. Ondertussen behoort niemand zich hardop af te vragen: welk einddoel? (...)

Groet,
BakEenEi :shock:
Less Is More
Plaats reactie