Ter nagedachtenis aan W.Sch.

Essays, Columns & Interviews

Speakerscorner voor wie het apostolische werk een warm hart (zou willen) toedragen. Kopij via redactie@apostolischekritiek.nl
Plaats reactie
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Ter nagedachtenis aan W.Sch.

Bericht door Redactie »

Ter nagedachtenis aan W.Sch.

Als er vroeger onder een artikel in één van de kerkelijke tijdschriften "W.Sch." stond, wist in de Nieuw-Apostolische Kerk iedereen dat het was geschreven door stamapostel Walter Schmidt. Toen ik in 1985 ging werken op het bureau van de Centrale Administratie, in de wandeling "de C.A." genoemd, was priester Willem Scholten mijn naaste collega. "W.Sch." dus. Zojuist vernam ik dat hij deze week is overleden. Ik begreep: afgelopen donderdag. Ik ken priester Scholten vanaf 1975. Toen leefde ook zijn vrouw nog, die later ernstig ziek werd. Van mijn collega weet ik hoezeer het gemis hem nadien geen dag heeft losgelaten. Priester Scholten was niet alleen een kei in boekhouden, het werk dat ik van hem zou overnemen, maar ook in taal. Uiterst consciëntieus hield hij zich op de C.A. bezig met Duits-Nederlands. Het vele vertaalwerk werd voor hem meer dan een dagtaak. Lange tijd deelden wij dezelfde werkkamer. Zoals hij hardop nadacht over taal, deed ik dat over journaalposten. Zo kwamen wij er altijd uit. Voor zijn werk gebruikte priester Scholten, zoals ik hem uit respect altijd ben blijven aanspreken, twee door het gebruik bijna versleten Koenen-schoolwoordenboeken DU-NE en NE-DU. Tientallen keren zei ik: "Priester Scholten, schaf nu toch de dikke Van Dale aan; dat mag u zich hier wel veroorloven!" Uiteindelijk ben ik midden op een dag zelf maar naar de boekhandel gefietst om het meesterwerk voor hem in huis te halen. Lieve "W.Sch." - rust in vrede.

TjerkB
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Plaats reactie