Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding

Discussie over de onverwachte leegstand van de opgeleverde nieuwbouw
Lmg
Berichten: 186
Lid geworden op: di 19 okt 2010, 19:13

Re: Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding

Bericht door Lmg »

Met belangstelling las ik de brief van een oude broeder.(BASIS)

Van de verkoop van het kerkgebouw Henri Polaklaan te Amsterdam is mij het volgende bekend.

In de jaren 90 kwam D.Ap Pos in kontakt met een vrouwelijke makelaar die zich bezig hield met
de aan en verkoop van kerkgebouwen.
Nadat deze dame het kerkgebouw had bekeken, vroeg G.Pos naar de waarde van het onroerendgoed.
Hierop noemde mevrouw de makelaar een bedrag van HFL 700.000,-
G.Pos ging hiermee accoord, en het prachtige gebouw is dan ook voor ongeveer dit bedrag verkocht.
De werkelijke waarde van deze kerk was in die tijd 1,4 miljoen gulden.
Deze bovenstaande story is enige jaren geleden verteld door D.Ap De Bruijn.
Dit vertelde hij om aan te geven hoe bizar bepaalde zaken in het verleden waren geregeld.

Mvg Lmg
Gebruikersavatar
willempower
Berichten: 461
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 21:25

Re: Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding

Bericht door willempower »

@all
Vond nog op deze site een leuk artikel en denk dat het wel van toepassing is nog steeds .
Dit is uit een interview van hem .
Gerrit Sepers keek echt achter de schermen en zag veel .
Een stukje uit zijn tekst en dat is nog steeds erg van toepassing .

Gerrit Sepers: Het Systeem komt op de eerste plaats, dan de 'tienden'. Daarom worden mensen geofferd. Ik ken voorbeelden, zeer verschrikkelijke voorbeelden. Ik heb het aan de lijve ondervonden, maar ook in de nabijheid gezien. God zij dank waren er steeds mensen, die zich om deze zielen hebben bekommerd en verder hebben geholpen.

Nu worden zelfs de tienden in de sloot gegooit en de nakkers stellen geen vragen , dat hoort niet , men leest hier wel maar vraagt niks aan hun dictator Bruintje .
Onvoorwaardelijk navolging is het systeem .
N.A.K. Nieuwe Advocaten Kerk
Mocht iemand vinden dat ik iets mis heb stuur dan even een bericht ,met verbeterde tekst .ik wil niet zoals de kerkleiding liegen in naam van Leber,dat doet Kleene wel ,als een blind paard navolgen noemen ze dat .
bernard
Berichten: 94
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 01:13

Re: Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding

Bericht door bernard »

@all

Hier nog zo een over de Rockenfelders, ze zijn toch allemaal het zelfde, GELD GELD en nog eens GELD.
Deze Godsgezanten krijgen hun strot niet vol, verdienen hoge salarissen en stelen ook nog van het offergeld.

Citaat uit Wikipedia

H.G. Rockenfelder (1932-2001), zoon van de districtsapostel Gottfried Rockenfelder, was apostel van 1976-1985 in de Nieuw-Apostolische Kerk. Rockenfelder jr. had in toenemende mate afwijkende inzichten ten opzichte van de gangbare NA-leer. Nadat zijn vader 'vanwege het behalen van de hiervoor gebruikelijke leeftijd in de rust gezet' werd, kwam het tot een openlijk conflict met Klaus Saur, die in 1984 voor velen onverwacht tot districtsapostel geroepen werd. De roeping van Saur had naast de verschillen in opvatting ook te maken met de steeds sterker wordende verdenking aan het adres van de Rockenfelders jr. en sr. dat zij kerkgelden gebruikten voor privé-doeleinden. Later is Rockenfelder jr. hiervoor veroordeeld. Na een tevergeefs vermaan in de apostelraad, leidde dit in januari 1985 tot Rockenfelders ontslag uit alle kerkelijke functies.
Einde citaat.

En vele Br's en Zr's maar trouw 10 % van hun zuur verdiende salaris of uitkering offeren. En dan danken deze valse apostelen zonder schaamte de lieve God voor deze
offergave, met de bekende woorden, wie mijn huis bouwt diens huis zal ik bouwen, is toch iets om kotsmisselijk van te worden.

Toen Jezus stierf aan het kruis scheurde het voorhang aan de tempel, en heeft ons daarmee de weg vrijgemaakt om rechtstreeks tot God te komen.
Dus weg met deze valse Godsgezanten, zij staan ons alleen maar in de weg.

Groet
Bernard
Mustang
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 01 nov 2010, 13:13

Re: Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding

Bericht door Mustang »

Maar Bernhard toch,waarom zo'n ophef?
Greife Lieber zum HB,denn HB heißt,Frohe Herzen Genießen!
En ach die tiende zal best wel meevallen.

Open deze link maar eens;

Gebruikersavatar
willempower
Berichten: 461
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 21:25

Re: Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding

Bericht door willempower »

@mustang
Leven laten leven zou ik me iets bij kunnen voorstellen als men mij in opdracht van de grote man ,b den h uit emmen niet een poging had gedaan mij te vermoorden,
Maar laat de kerkleiding de lastige mensen ook leven , ik weet zeker van niet
Men zal er alles aan doen om die kapot te maken rescpect voor anders denkenden als was het maar met kritische vragen stelllen .
En geld stelen van armen en dat verkwanselen ?
Doodnormaal bij de dit triootje .
N.A.K. Nieuwe Advocaten Kerk
Mocht iemand vinden dat ik iets mis heb stuur dan even een bericht ,met verbeterde tekst .ik wil niet zoals de kerkleiding liegen in naam van Leber,dat doet Kleene wel ,als een blind paard navolgen noemen ze dat .
bernard
Berichten: 94
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 01:13

Re: Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding

Bericht door bernard »

@ Mustang,

Beste Mustang, 1 Nov geeft u een citaat weer van Ronnie, waar hij schrijft dat dit forum en
deze website vol staat van conclusies die nimmer zijn aangetoond, nog aannemelijk gemaakt.

Uw reactie hier op is; HELEMAAL MEE EENS.

Vind u dat het citaat uit Wikipedia ook een conclusie is die nooit is aangetoond ?

Ook schrijft u, die tiende zal wel meevallen.
Dus als ik u goed begrijp, denkt u dat ze geen tiende offeren.

Tja, zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten.

Groet
Bernard
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding

Bericht door BakEenEi »

BakEenEi schreef:(...)
Wat?! Is de districtsapostel voor de rechter gesleept? Een voorlopig getuigenverhoor? Waar wordt hij dan van verdacht, of zo? Staat er iets over in een circulaire? Wat voor een circulaire? Iedereen kan wel zo'n circulaire in elkaar flansen! Een e-mail aan Hypotheek & Buitenland? Wat staat daar dan in? Compagnons? Het moet niet gekker worden!

"Samen met een compagnon ben ik bezig met de realisering van een vakantiepark in Oostenrijk." Was getekend: Th.J. de Bruijn.

En wat stond daarover in die ene circulaire?! "Broeder Rohn heeft in de tijd dat de verhoudingen nog goed waren geprobeerd om onze Districtsapostel hierin te betrekken. Deze heeft daarvan afgezien maar heeft uit interesse voor dit project hier wel een vakantiewoning willen kopen. Hij heeft daartoe een aanbetaling gedaan."

(...)
Bron: BakEenEi op vr 29 okt 2010, 20:19
@all

Het betrof hier de circulaire van P. Klene (Santpoort, 21 februari 2010). Ik kom nu terug op de zinsnede: "Hij heeft daartoe een aanbetaling gedaan". Naast de bedoelde circulaire zijn hier namelijk nog twee andere documenten van belang:
  • 1) de brief die begint met "Beste Ronald" en welke eindigt met "Groeten, je compagnon";
    2) het e-mailbericht "Vakantiepark Oostenrijk" van Tue, 7 Mar 2006 22:48:33 +0200 (From: th.j.debruijn[at]nak-nl.com/To: info[at]hypotheekenbuitenland.nl).
Deze twee documenten veronderstellen m.i. het tegendeel van wat P. Klene betoogt in diens bovenvermelde circulaire, te weten "Deze heeft daarvan afgezien maar heeft uit interesse voor dit project hier wel een vakantiewoning willen kopen. Hij heeft daartoe een aanbetaling gedaan." Dit tegendeel zit hem in de volgende tekstfragmenten:

Ad 1 Citaat: "Het feit dat je mij mijn eerste € 150.000,= hebt beloofd terug te geven bij mislukking van het plan is voor mij onvoldoende basis om "zomaar" van start te gaan."

Ad 2 Citaat: "Wij denken dat het daarbij om bedragen zal gaan tussen de 30.000 en 90.000 euro per woning."

Wat ontbreekt er nu nog aan het bovenstaande, zo heb ik mij afgevraagd, om eindelijk met voldoende zekerheid te kunnen vaststellen of P. Klene gelijk heeft gehad of ongelijk ten aanzien van diens bewering dat het enkel ging om de aanbetaling voor een vakantiewoning. Eén zo'n woning dus. Immers, de bewuste circulaire werd zuiver daaraan "opgehangen". Het was de districtsapostel enkel van doen geweest om de verwerving van een recreatiewoning in Oostenrijk. Nogmaals, één zo'n woning dus en uitsluitend daartoe "een" aanbetaling.

De betaling! Een bankafschrift of anderszins een bewijsstuk waaruit de hoogte blijkt van de desbetreffende betaling! (...) Naar verluidt is er inderdaad één en andermaal € 150.000,= overgemaakt, maar het is nodig dat iemand dit definitief aantoont.

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding

Bericht door Jabob65 »

Tijdens de huilie huilie dienst in Dieren sprak De Bruijn nogal uitvoerig over een verhaal waarin iemand zijn boek aan God moest overhandigen...God scheurde vervolgens de zwarte bladzijden uit dat boek en gooide deze in het vuur; De Bruijn stikte bijna in het verhaal, zou hij dan toch een geweten hebben?

De niet bijster ontwikkelde popie Jopie en Heilige Theodorus; deze naïeve man die alleen uit interesse een beetje mee had gedaan, en apostel (!) Klene voelt zich geroepen om zijn broeder Theodora een handje te helpen want deze wordt beschadigd.

Klip en klaar is dat deze mensen (dus deze heilige apostelen des Heeren) gewoon een potje staan te liegen, De Bruijn wilde gewoon grof geld verdienen aan een Oostenrijks OG project, niet voor zichzelf natuurlijk want dat past niet bij een Heilige maar uit altruïsme voor 'onze' kinderen...bovendien konden Rohn en hij elkaar zo fijn aanvullen en ook vonden ze elkaar zo aardig.

En ook hadden ze samen (wij zijn twee vriendjes!) via allerlei schimmige BV's een paar miljoen laten verdwijnen.

En dit alles in de naam van God, Hij, die wij onze Vader noemen.

Nee, De Bruijn, Kamstra, Klene en Klene kunnen maar één ding doen, en dat is hun (bestuurs- en ambst) functie ter beschikking stellen want ze hebben in alle opzichten gefaald; of Rohn wel of niet sluw is, doet verder niet ter zake.

De ene Heilige Nieuw-Apostolische Kerk.

Tja.
Gebruikersavatar
Noise
Berichten: 129
Lid geworden op: do 21 okt 2010, 14:36

Re: Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding

Bericht door Noise »

Jabob65 schreef:...
Klip en klaar is dat deze mensen (dus deze heilige apostelen des Heeren) gewoon een potje staan te liegen, De Bruijn wilde gewoon grof geld verdienen aan een Oostenrijks OG project, niet voor zichzelf natuurlijk want dat past niet bij een Heilige maar uit altruïsme voor 'onze' kinderen...bovendien konden Rohn en hij elkaar zo fijn aanvullen en ook vonden ze elkaar zo aardig.

En ook hadden ze samen (wij zijn twee vriendjes!) via allerlei schimmige BV's een paar miljoen laten verdwijnen
.
...
Waar komt deze info vandaan?
NAK - Neemt Anderen Kwalijk.
Zij vernietigt een brug waar zij zelf onder staat!
Een simpele gewetensvraag aan NAK: ''Als jij een ander was, zou je dan bevriend met je zelf willen zijn..?''
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding

Bericht door BakEenEi »

willempower schreef:(...)
Structureel kan en mag er niks veranderen das verankerd in dit geloof .

(...)
@willempower

In de thread "Het verboden boek" kwam deze starheid onlangs ook al aan de orde. Zie aldaar mijn bericht "BakEenEi op wo 10 nov 2010, 18:03", waaruit het volgende citaat:
BakEenEi schreef:(...)
Om er een indruk van te geven waardoor er bij gelovigen een lastig te beantwoorden vraag kan opkomen, het onderstaande.
De laatste 10 tot 15 jaar is er in de Nieuw-Apostolische Kerk veel te doen over de geloofsleer. De Vragen en Antwoorden in het gelijknamige boekwerkje worden vervangen door een "catechismus" die al in 2008 gedrukt had moeten zijn, maar dat wordt nu naar verwachting 2012 of 2013. Wanneer de catechismus klaar is, kan bovendien eindelijk worden bezien in hoeverre de Nieuw-Apostolische Kerk past in het samenwerkingsverband met andere kerkgenootschappen. Deskundigen op dit gebied vrezen namelijk dat de herziene nieuw-apostolische geloofsleer het voluit christen-zijn aan "andersdenkenden" gedeeltelijk ontzegt. Dit leidt men af aan de inhoud van de gepubliceerde tussenrapportages. In feite is het momenteel zo dat door alle veranderingen bijna niemand kan zeggen wat de nieuw-apostolische geloofsleer precies inhoudt. Overigens zal deze catechismus over de "kennis der waarheid" niet (!) in het Nederlands verschijnen.

Terwijl in de Nieuw-Apostolische Kerk menigeen zich zorgen maakt over een straks misschien wel veel te eng geformuleerde geloofsleer, die aan "andersdenkenden" niet meer uit te leggen valt, doet de kerkleiding zelf er nogal luchtig over. Zo verscheen er op 6 november jl. een interview met stamapostel Wilhelm Leber in een Duitse krant waarin hij stelt:
»Die christlichen Kirchen trennt im Grunde genommen recht wenig voneinander. Meiner Ansicht nach spielen die existierenden Unterschiede eine viel zu große Rolle.«

Bron: http://www.nak-nrw.de/download.php?id=00149
Tegelijkertijd verschijnt er elders op het Internet een ingezonden stuk onder het opschrift "Nicht ökumenefähig", waarin de schrijver (Jürgen Leonhardt) het volgende aanhaalt:
Der NAK-Repräsentant der PG "Ökumene", Ap. Volker Kühnle, antwortete kürzlich der Jugend seiner Kirche auf die Frage: Gibt es die Sündenvergebung nur in unserer Kirche? folgendes:
"Jesus Fähigkeit, Sünden zu nehmen und zu erlassen, ist in das Apostelamt gelegt und Apostel gibt es nur in der neuapostolischen Kirche. Somit ist die Antwort kurz: JA!"

Bron: http://www.christ-im-dialog.de/index.ph ... Itemid=100
Wie nu in diens plaatselijke kerkgemeente zou navragen hoe deze beide uitspraken met elkaar te rijmen zijn, kan er beter niet op rekenen dat hierop een bevredigend antwoord wordt gegeven. Nieuw-apostolische gelovigen vragen niet; zij vertrouwen veeleer alles wat de kerkleiding bedenkt. In 2006 riep stamapostel Wilhelm Leber hiertoe als volgt op:
Man kann sehr intensiv, aber auch sehr oberflächlich glauben. Der Herr erwartet einen tief gehenden Glauben. Das ist ein Glaube, bei dem man nachfolgt. Das ist ein Glaube, bei dem man unbegrenztes Vertrauen zu den Boten Jesu hat. Das ist ein Glaube, bei dem man geduldig ist. Und das ist ein Glaube, bei dem man eine feste Hoffnung hat. Unsere Hoffnung ist: Unser Herr kommt!

Bron: http://www.nak.org/de/glaube-kirche/wor ... icle/9375/
Kortom, ook ik zou willen aanraden "het verboden boek" van Tobias Mai, "Die Lehre der Neuapostolischen Kirche im Licht der Heiligen Schrift", toch maar wel aandachtig te lezen, zeker nu het (tijdelijk) gratis mag worden gedownload.
Diverse publicaties geven er steeds opnieuw blijk van dat ook gezaghebbende theologen niet begrijpen waarom de nieuw-apostolische kerkleiding die starheid niet eindelijk eens prijsgeeft. Zeer recent sprak men via de EZW in Berlijn zich er nog weer over uit:
Fazit

Man wird das Gefühl nicht los, daß es sich bei den neuen Glaubensartikeln im Grunde um alten Wein in neuen Schläuchen handelt. De NAK ist -aus welchem Grund auch immer- offerbar immer noch nicht in der Lage und/oder willens, ihren durch das Apostelamt und die versiegelung untermauerten Exklusivitätsanspruch aufzugeben. Die Glaubensartikel werden auch von manchen NAK-Mitgliedern als rückwärtsgewandt wahrgenommen.
Zwei Gemeindeleiter der NAK-Gemeinde Hannover, die erst kürzlich in die örtliche ACK aufgenommen worden war und durch innovatieve Projekte auffiel, sind von ihren Gemeindeämtern zurückgetreten. Aus ihrer Sicht würden die Glaubensartikel andere christliche Gemeinschaften verletzen und ausgrenzen, und auf diesem Weg wollten sie nicht weiter mitgehen.
"Und sie bewegt sich doch!", hatte Andreas Fincke 2006 noch hoffnungsvoll geschrieben und darauf hingewiesen, daß es aus Sicht der NAK neuerdings "der Souveränität Gottes überlassen" bleibe, ob auch "unversiegelte Seelen durch einen besonderen Gnadenakt des Herrn zur Braut" Christi gehören könnten*. Das mag sein - doch von dieser Offenheit und in einem positiven Sinne Unentschiedenheit zeugen weder die neuen Glaubensartikel noch die dazugehörigen Erläuterungen. Eher sieht es so aus, als hätten die konservativen Kräfte innerhalb der NAK im Moment die Oberhand. Die neuen Glaubensartikel und die dazugehörigen Erklärungen lassen -leider- kaum einen anderen Schluß zu.

*Andreas Fincke, "Und sie bewegt sich doch!" Neues von der Neuapostolischen Kirche, EZW-Texte 193, Berlin 2007

Bron: Christian Ruch, Chur/Schweiz in "Alter Wein in neuen Schläuchen", Materialdienst der EZW 8/2010)


Neuer Anlauf zur Geschichtsauferbeitung in der Neuapostolischen Kirche

(...)
Während der Amtszeit Bischoffs gab es ungewöhnlich viele Zerwürfnisse, bei denen es vor allem um Machtfragen und um due Anerkennung der "Botschaft" des Stammapostels ging**. Die Dogamatisierung der "Botschaft" ist hier als besonders problematisch zu werten, denn das Glauben der "Botschaft" wurde den Gemeindegliedern nach 1951 als Dogma auferlegt. Versiegelungen sowie Berufungen in neuapostolische Ämter wurden von der Annahme der "Botschaft" abhängig gemacht. Die Auferbeitung der Geschichte der NAK hat mit den Erinnerungen der Zeitzeugen in "Unsere Familie" begonnen, aber hier liegt noch eine weite Wegstrecke vor dieser Gemeinschaft. Nur durch schonungslose Offenheit könnten alte Wunden heilen und neues Vertrauen entstehen. Aber mit den seelischen Abwehrreflexen der Verdrängung und Verleugnung ist man in der ANK leider gut vertraut. Die läßt sich derzeit auch am Umgang mit den neuen Glaubensartikeln beobachten***. Obwohl vielfache Kritik an ihnen geäuß wurde, findet sich niemand der Bezirksapostel dazu bereit, sie zu begründen und zu verteidigen****. Mit einem komplizierten Rückmeldeverfahren via Internet wird das direkte Gespräch unterbunden und der einheitlich apostolischen Leitung unterworfen. Mehr Mut zur Wahrheit und eine respektvolle, aber offene Streitkultur könnte diese Gemeinschaft verändern - wenn die Leitung es zulassen würde.

** Vgl. Kurt Hutten, Seher, Grübler, Enthusiasten - Stuttgart 151977, 504-512
*** Siehe dazu den vorstehenden Bericht von Christian Ruch
**** "Das neue Glaubensbekenntnis hat in seinen Artikeln 4-9 ... die neuapostolschen Gläubigen wieder in die Sektenecke gestellt" (Michael Koch, Keiner will es rechtfertigen. Editorial vom 1.7.2010 unter http://www.glaubenskultur.de).

Bron: Michael Utsch in "50 jahre nach dem Tod von johann Gottfried Bischoff", Materialdienst der EZW 8/2010


Die Evangelische Zentralstelle für Weltanschauungsfragen (EZW) ist die zentrale wissenschaftliche Studien-, Dokumentations-, Auskunfts- und Beratungsstelle der Evangelischen Kirche in Deutschland (EKD) für die religiösen und weltanschaulichen Strömungen der Gegenwart. Sie hat den Auftrag, diese Zeitströmungen zu beobachten und zu beurteilen.
Het is een ronduit bedroevende zaak dat het in de Nieuw-Apostolische Kerk tegenwoordig zó moet toegaan. Tot overmaat van ramp wordt de op handen zijnde catechismus niet in het Nederlands vertaald. Schijnbaar wordt er van de gelovigen in Nederland verwacht dat een ieder er wel begrip voor zal hebben dat het vertaalwerk een te kostbare aangelegenheid zou worden. Ondertussen echter geeft de kerkleiding achter de schermen handen vol geld uit aan juridische bijstand om onzorgvuldigheden die door haar toedoen zich kennelijk hebben voorgedaan rechtgezet te krijgen. De kosten van deze rechtshulp echter lopen naar mijn voorzichtige inschatting (!) inmiddels in de honderdduizenden euro's. Vreemd genoeg schijnt niemand daarvan wakker te liggen. Zo krijgt zeker óók elke geloofsgemeenschap de regering die zij verdient...

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Plaats reactie