Vonnis in kort geding van 20 juli 2011 inz Rohn/NAK cs

Berichten die al dan niet tevens op de website verschijnen en reacties van lezers
Forumregels
Doordat de redactie een wisselende samenstelling heeft, neemt zijzelf in beginsel niet deel aan een eventuele discussie. Het is ook niet erg praktisch om na het plaatsen van redactionele stukken, waar tijd en voorbereiding mee gemoeid zijn geweest, niet de handen vrij te hebben om alvast met nieuwe onderwerpen aan de slag te kunnen gaan. Bovendien is ieders vrije tijd beperkt. Beurtelings vervullen de redactieleden op het Forum de taak van Moderator. Eventueel overleg kan het best via een privé-bericht.
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Vonnis in kort geding van 20 juli 2011 inz Rohn/NAK cs

Bericht door Redactie »

Criticus schreef:
Redactie schreef:Laat "De kerkleiding" (!) hier eerst maar eens "open kaart" spelen: welke onvergefelijke fout maakte Ronald Rohn in de periode mei-november 2008?

Het WebTeam/BEE
De kerkleiding zal wel gek zijn om hiermee naar buiten te komen. Zo meteen worden ze weer gehouden een rectificatie op de website te plaatsen.
@Criticus

Met "hier" bedoelde ik meer: "op dit punt". Niet bijvoorbeeld: "hier, op dit Forum". De uitleg waarmee het van de zijde van "De kerleiding" begon in het schrijven "Santpoort, 21 februari 2010" zie ik namelijk nog op geen enkel punt solide onderbouwd, voor zover ik kennis heb kunnen nemen van de procesdossiers. Hoe dan ook, het móet een keer duidelijk worden wat broeder Ronald Rohn namens de "ruim 15.000 leden" van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland precies te verwijten valt - óf niet!

Een belangrijke omstandigheid voor mij is steeds geweest het Open Huis bij Eimersstaete ná de schorsing op 8 juni 2009 van Ronald Rohn:
BakEenEi schreef:@ all

Dit o.m. was erover te lezen in de locale weekkrant van 16 november 2009:
Open dag Residence Eimersstaete groot succes


Er waren ongeveer 60 geïnteresseerden die in de loop van de dag gebruik maakten van de gelegenheid om kennis te maken met Residence Eimersstaete en de medewerkers. Na genoten te hebben van een kopje koffie met een stuk appeltaart, speciaal voor deze gelegenheid gebakken door huiskok R. Snellebrand, volgde een rondleiding door het gloednieuwe gebouw. De bezoekers waren onder de indruk van de sfeervolle inrichting van de gezamenlijke ruimten. Ook de appartementen oogstten veel lof.

Onder de bezoekers bevond zich ook een aantal buurtbewoners. Zij kwamen langs om een kijkje te nemen bij hun nieuwe buur. Omdat ze de bouw van dichtbij meegemaakt hadden, waren ze nieuwsgierig naar het resultaat. En dat viel hen niet tegen. Een van de buurtbewoners vertelde: “Hier was eerst een kaal stuk grond. We zijn blij dat er nu een mooi gebouw staat, dat binnenkort bewoond gaat worden. Die gezelligheid is een aanwinst voor de buurt.”

Dankzij de inspanningen en het enthousiasme van directeur R. Vis, F. en J. Schouwenaar, P. van de Hul en zijn echtgenote werd deze dag een groot succes. Speciale dank is verschuldigd aan de woordvoerster van Curadomi Thuiszorg, die de mensen met vriendelijke deskundigheid informeerde over het zorgaanbod.

Zie http://www.plaats.nl/gemeente-arnhem/ni ... ot-succes/
Wat is er bekend over het lot van de genoemde werknemers, nu het project wordt geplaagd door leegstand?

Groet,
BakEenEi


Bron: http://samenapostolisch.nl/phpbb3/vi ... t=409#p737
Zie ook het redactionele bericht op "za 11 jun 2011, 23:00" in de thread "Ja/Nee? Kirchenpräsident = 'bestuursvoorzitter' van de kerk!", waaruit het onderstaande stukje tekst:
Redactie schreef:(...)
Hoewel Ronald Rohn op 8 juni 2009 was geschorst, werden hierover door het kerkbestuur aanvankelijk geen mededelingen gedaan, ook niet toen betrokkene in september 2009 werd ontslagen. In de tussentijd echter was in Arnhem de nieuwe kerk geopend, waarna er in november 2009 een Open Huis werd georganiseerd in het aangebouwde zorgcomplex. Al direct na de schorsing had apostel Peter Klene voor de bestuurs- en directiefuncties waarin Ronald Rohn actief was binnen de NAK Vastgoedontwikkeling Nederland B.V. en Residence Eimersstaete B.V. twee opvolgers benoemd, namelijk diens broer, de districtsoudste Nico Klene (als senior econoom werkzaam voor een internationale bankinstelling), en de districtsevangelist Ruud Vis (handelsvertegenwoordiger van beroep). Aan Ronald Rohn bezorgde apostel Peter Klene (van oorsprong apotheker doch tevens "bachelor Theologie en Religie en levensbeschouwing") enkele dagen na de 8e juni 2009 de schrik van diens leven door hem met tussenkomst van een advocaat aan te zeggen geen enkel gebouw van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland nog te mogen betreden. Bij overtreding van dit verbod zou een boete van € 25.000 verschuldigd zijn. In het gezin Rohn betekende dit dus dat de echtgenoot en vader zelfs geen toegang meer had tot de openbare erediensten. Toen deze zaak later bij de Rechtbank aan de orde kwam, werd het verbod onmiddellijk door het kerkbestuur versoepeld. Uiteraard was het leed toen al geschied. Intussen is het 2011, maar het kerkbestuur heeft nog altijd niet bij de Rechtbank kunnen aangeven waardoor de projectleider Ronald Rohn zo nodig moest worden ontslagen. Er wordt wel gewag gemaakt van disfunctioneren, doch zonder daarbij het bewijs te leveren. Keer op keer diende men een verzoek in om uitstel van de behandeling van deze ontslagzaak.

(...)


Bron: Bericht door Redactie op "di 25 jan 2011, 12:11" in de thread "Dubbelhartigheid 'Godsgezanten' doorzien".
Het WebTeam/BEE
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Criticus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 12:36

Re: Vonnis in kort geding van 20 juli 2011 inz Rohn/NAK cs

Bericht door Criticus »

Redactie schreef:Met "hier" bedoelde ik meer: "op dit punt". Niet bijvoorbeeld: "hier, op dit Forum". De uitleg waarmee het van de zijde van "De kerleiding" begon in het schrijven "Santpoort, 21 februari 2010" zie ik namelijk nog op geen enkel punt solide onderbouwd, voor zover ik kennis heb kunnen nemen van de procesdossiers. Hoe dan ook, het móet een keer duidelijk worden wat broeder Ronald Rohn namens de "ruim 15.000 leden" van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland precies te verwijten valt - óf niet!
Aha, dus niet "in de openbaarheid". Duidelijk.

Er is inderdaad geen enkel punt solide onderbouwd. Van geen één kant.
Redactie schreef:Dankzij de inspanningen en het enthousiasme van directeur R. Vis, F. en J. Schouwenaar, P. van de Hul en zijn echtgenote werd deze dag een groot succes.
J. Schouwenaar? Wat is er met FS gebeurd?
Redactie schreef:Aan Ronald Rohn bezorgde apostel Peter Klene (van oorsprong apotheker doch tevens "bachelor Theologie en Religie en levensbeschouwing") enkele dagen na de 8e juni 2009 de schrik van diens leven door hem met tussenkomst van een advocaat aan te zeggen geen enkel gebouw van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland nog te mogen betreden. Bij overtreding van dit verbod zou een boete van € 25.000 verschuldigd zijn.
Vanaf het begin af aan vraag ik me af waarom de toevoeging "van oorsprong apotheker doch tevens "bachelor Theologie en Religie en levensbeschouwing"" in deze zin aanwezig is. Is dit om te benadrukken dat deze handelwijze niet past bij de breed uitgemeten functie?

Uiteraard is deze handelwijze laakbaar, maar is het juist dat op dit punt nog helemaal niets is "bekendgemaakt"?
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Vonnis in kort geding van 20 juli 2011 inz Rohn/NAK cs

Bericht door Jabob65 »

@Criticus, ik vind oorspronkelijke beroepen wel relevant, zeker als apostelen een medische achtergrond hebben, dan zou je toch mogen verwachten dat men iets weet van ethiek maar ook van de kwetsbaarheid van de mens.

Ik heb de dienst in Dieren beluisterd en hetgeen Klene daar over zijn buurman zei, deed mijn mond openvallen.

Zo heeft Leber de laatste weken duidelijk gemaakt dat:

- iemand die niet in de lichtbundel wandelt DUS in de duisternis is, bv als hij wat passief of terughoudend is
- einzelgängers nimmer het doel zullen kunnen bereiken.

En de uitkomst van de syllogismen zijn dan snel gemaakt:

- alle mensen gaan dood
- Aristoteles is een mens

Conclusie: Aristoteles zal ook eens sterven.

Een ieder die voldoet aan de kwalificaties van Leber weet dat hij of zij het verder wel kan vergeten.

In weerwil van de boodschap van de zoon van God: komt allen tot mij, gij die belast en beladen zijt, want bij mij zult ge rust vinden, want mijn juk is zacht en mijn last is licht.

Had Jezus Christus kunnen bevroeden dat 2000 later een man die zich de opvolger van Petrus waant zicht opwerpt als portier van het koninkrijk Gods?
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Vonnis in kort geding van 20 juli 2011 inz Rohn/NAK cs

Bericht door Jabob65 »

Persoonlijk had ik van Kamstra verwacht dat hij meer ethisch besef zou hebben, eerst keek hij al de andere kant op toen zijn vriend Sepers naar de slachtbank werd geleid en nu weet hij ook van niks.

Naar mijn mening is dit slecht voor de geloofwaardigheid van een kerk.

Maar ach, een goed pensioen is ook wat waard.
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Vonnis in kort geding van 20 juli 2011 inz Rohn/NAK cs

Bericht door Redactie »

Criticus schreef:(...)
Er is inderdaad geen enkel punt solide onderbouwd. Van geen één kant.
Redactie schreef:Dankzij de inspanningen en het enthousiasme van directeur R. Vis, F. en J. Schouwenaar, P. van de Hul en zijn echtgenote werd deze dag een groot succes.
J. Schouwenaar? Wat is er met FS gebeurd?

(...)
Vanaf het begin af aan vraag ik me af waarom de toevoeging "van oorsprong apotheker doch tevens "bachelor Theologie en Religie en levensbeschouwing"" in deze zin aanwezig is. Is dit om te benadrukken dat deze handelwijze niet past bij de breed uitgemeten functie?

Uiteraard is deze handelwijze laakbaar, maar is het juist dat op dit punt nog helemaal niets is "bekendgemaakt"?
@Criticus

Wat je eerste opmerking betreft; ik ga ervan uit dat wanneer het er straks in de rechtszaal voor beide partijen op aankomt, wij toch nog veel te horen zullen krijgen.

Over de eventueel destijds al in dienst getreden werknemers bij Eimersstaete weet ik helemaal niets maar ik sluit niet uit dat er (na de Open Dag in november 2009) doorbetalingen van salaris hebben moeten plaatshebben.

Verder; de vermelde beroepsachtergrond van NAK-bestuurders vind ik relevant want zo zie je ook meteen dat elke schoenmaker beter bij diens eigen leest had kunnen blijven.

Het WebTeam/BEE
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Vonnis in kort geding van 20 juli 2011 inz Rohn/NAK cs

Bericht door Jabob65 »

@BEE, de vraag dringt zich op...:

- kun je wel een pastoraal werker zijn zonder een relevante opleiding?
- kun je wel een preek houden zonder dat je wat kennis hebt van Theologie. Geschiedenis, Filosofie, Menskunde en Ethiek?
- kun je je wel in de wereld van de projectontwikkeling begeven zonder enige kennis van zaken?

In de wondere wereld van de NAK is het allemaal geen probleem, wie volgzaam is en niet al te kritisch, is a priori uitstekend gekwalificeerd voor zulke zaken.

Het kan je zelfs overkomen dat je op een zondagmiddag in Roden met een ernstig gezicht avondmaalschalen mag uitdelen.
Criticus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 12:36

Re: Vonnis in kort geding van 20 juli 2011 inz Rohn/NAK cs

Bericht door Criticus »

Redactie schreef:Wat je eerste opmerking betreft; ik ga ervan uit dat wanneer het er straks in de rechtszaal voor beide partijen op aankomt, wij toch nog veel te horen zullen krijgen.
Daar mogen we van uit gaan. Eindelijk informatie, in plaats van halve verhalen, gissingen en aannames.
Redactie schreef:Verder; de vermelde beroepsachtergrond van NAK-bestuurders vind ik relevant want zo zie je ook meteen dat elke schoenmaker beter bij diens eigen leest had kunnen blijven.
Tja, "vroeger" had niemand een opleiding. Toen sommigen theologie gingen studeren werd daar wantrouwig tegenaan gekeken (ook op dit forum).

Dus zeg het maar? Ook meteen aansluitend op Jabob65 hierboven.
ACE
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 29 sep 2010, 22:05

Re: Vonnis in kort geding van 20 juli 2011 inz Rohn/NAK cs

Bericht door ACE »

@Criticus/Redactie

Het Bestuur verwijt Rohn niet transparant te zijn geweest. Dat communiceert het Bestuur meerdere malen en suggereert
PK dat in een landelijk rondschrijven. Vervolgens komt er een melding over een strafklacht nav van een forensisch rapport.
De lezer moet evenwel maar raden, want feiten komen maar niet aan het licht want die worden niet genoemd.

Vervolgens hult het Bestuur zich in stilzwijgen en zet haar geklungel voort met adviseurs die moeten verbloemen dat het
Bestuur flink wat te verbergen heeft! Wie is er nu transparant?

Inmiddels lopen de advocaatkosten op. Die lachen zich te barsten want met zoveel 'koeterwaals' te verzinnen, draait
hun praktijk als een dolle.

En DAP Brinkmann accepteert blijkbaar probleemloos dat hij er van langs krijgt in het vonnis in kortgeding.
Langzaam aan zakt de Kerkleiding steeds verder weg in de modder.
Ondertussen loopt de rekening lekker op voor RR.

Groet,
ACE
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Vonnis in kort geding van 20 juli 2011 inz Rohn/NAK cs

Bericht door Jabob65 »

@ACE, dus Rohn is nog in twee zaken betrokken? Het arbeidsconflict en een zaak waarbij hij compensatie claimt voor misgelopen revenuen?

Oostenrijk is alleen zijdelings van belang?

En Klene, Klene, Kamstra, Vis en Scherpenzeel kunnen gewoon blijven zitten, en zonder schaamte 'Gods woord' verkondigen?

Het is voor een buitenstaander moeilijk te begrijpen.
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Vonnis in kort geding van 20 juli 2011 inz Rohn/NAK cs

Bericht door Redactie »

@Jabob65
Jabob65 schreef:Persoonlijk had ik van Kamstra verwacht dat hij meer ethisch besef zou hebben, eerst keek hij al de andere kant op toen zijn vriend Sepers naar de slachtbank werd geleid en nu weet hij ook van niks.

Naar mijn mening is dit slecht voor de geloofwaardigheid van een kerk.

Maar ach, een goed pensioen is ook wat waard.
Van onze kant is er nog heel lang uitdrukkelijk rekening mee gehouden dat opziener Kamstra als bestuurslid was teruggetreden. Het kon toch niet wáár zijn dat óók hij voluit betrokken was bij allerhande stiekeme koerswijzigingen, zowel op het geestelijke als op het zakelijke vlak, én: dat óók hij voluit mede-verantwoordelijk is voor de ongelofelijk knullige resultaten daarvan? Ja, dus... Wie op zo'n manier een pensioen wil verzilveren, kan "de zegen" wel vergeten!
Jabob65 schreef:@ACE, dus Rohn is nog in twee zaken betrokken? Het arbeidsconflict en een zaak waarbij hij compensatie claimt voor misgelopen revenuen?

Oostenrijk is alleen zijdelings van belang?

En Klene, Klene, Kamstra, Vis en Scherpenzeel kunnen gewoon blijven zitten, en zonder schaamte 'Gods woord' verkondigen?

Het is voor een buitenstaander moeilijk te begrijpen.
Hét probleem bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland is dat alle zeggenschap over nagenoeg alles door de jaren heen in handen werd gelegd bij enkelen. De complicerende factor daarbij is nu dat kerkelijke ambtsdragers solidair blijven aan het gewenste machtsbestel (!) terwijl leidinggevenden zichtbaar falen.


@Criticus
Criticus schreef:
Redactie schreef:Wat je eerste opmerking betreft; ik ga ervan uit dat wanneer het er straks in de rechtszaal voor beide partijen op aankomt, wij toch nog veel te horen zullen krijgen.
Daar mogen we van uit gaan. Eindelijk informatie, in plaats van halve verhalen, gissingen en aannames.
Ben jij trouwens van plan de zittingen bij te wonen? Dáár krijgt men de -halve- verhalen (én gissingen en aannames) uit de eerste hand...
Criticus schreef:
Redactie schreef:Verder; de vermelde beroepsachtergrond van NAK-bestuurders vind ik relevant want zo zie je ook meteen dat elke schoenmaker beter bij diens eigen leest had kunnen blijven.
Tja, "vroeger" had niemand een opleiding. Toen sommigen theologie gingen studeren werd daar wantrouwig tegenaan gekeken (ook op dit forum).

Dus zeg het maar? Ook meteen aansluitend op Jabob65 hierboven.
Ik denk dat er hier een paar zaken uit elkaar moet worden gehouden. Bij zielzorg (!) is allereerst nodig: een warm kloppend hart vol heilige liefde voor ál het goddelijke leven. Om een blij getuigenis te kunnen afleggen van het evangelie van Jezus Christus, volstaat -afgezien van de door de Heilige Geest geopenbaarde kennis van het heilige- de werkzaamheid van diezelfde Geest. Tot zover komt er geen kerkgenootschap aan te pas. Wil men desondanks zo'n bijzondere vereniging oprichten en in stand houden, dan is het besturen ervan een serieuze zaak voor competente mensen, zéker indien men tevens pretendeert een Algemeen Nut Beogende Instelling te zijn.


Het WebTeam/BEE
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Gesloten