Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding

Discussie over de onverwachte leegstand van de opgeleverde nieuwbouw
basis

Re: Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding

Bericht door basis » ma 01 nov 2010, 14:46

Een open brief van een anonieme broeder die zich zorgen, grote zorgen maakt!

Nu blijkt weer eens temeer waar de apostolische navolgingsdwang toe leiden kan!
Alhoewel in het hele land broeders en zusters ongerust zijn over de huidige ontwikkelingen en men monkelend in de garderobes van de diverse nak-kerken in den lande mensen hoort smoezen over Bauke Moesker en die site op internet van apostolische kriktiek, toch gebeurt er niets!
De schapen vertrouwen vanouds op hun herder en ook al lijkt het er nu op dat hij èn de zijnen (eigenlijk het hele NAK-kader) de kluit belazeren toch blijft men gedwee in de navolging...

Al jaren is de nak aan het toveren met de gebouwen.
Het prachtige nak gebouw aan de Henri Polaklaan is zonder dwingende reden aan de eredienst onttrokken terwijl de Amsterdamse broeders en zusters stikverdrietig waren en de plaatselijke voorganger zelfs aanbood om met eigen geld bij te springen om het toch maar voor de nak te behouden, (het was immers al zo’n 90 jaar de centrale kerk van de nak Nederland). Maar nee het moest worden omgetoverd in luxe appartementen, het was een toplocatie en bracht zodoende in de directe nabijheid van Artis en het centrum van onze hoofdstad heel wat meer op...
Nu de yuppies er in zitten weten we wat er gebeurt als de nak geld ruikt!

Ook in Hoogeveen moest de kerk aan de Schutstraat die al vanaf 1946 véél te groot was voor de NAK maar heel handig was voor regionale en districts-activiteiten er in 2000 toch ineens aan geloven...
Daar waar de familie Oechies ooit de grond aan de nak had geschonken kon daar nu mooie sier worden gemaakt met.... wat denkt U? LUXE APPARTEMENTEN natuurlijk!
Weg die oude kerk (overigens de grootste nak-kerk in het Noorden des lands).
Afbreken die handel.
Alweer een toplocatie! Aan een doorgaande weg in het centrum van Hoogeveen in nabijheid van winkels en voorzieningen. De gemeenschap Hoogeveen kreeg er een zielloos kerkje in een achterafstraatje in de nieuwbouwwijk voor terug. Zo’n kans op winst en groot geld laat je toch niet liggen? Al ben je dan een kerkgenootschap, een beetje winst is toch wel lekker.

Nu zien we dat de nak zich verplicht heeft in een onderlinge afspraak met Ronald Rohn om 15 gebouwen aan te leveren dus weten we ook opeens waarom de nak zo’n haast heeft met het sluiten van kerken en het opheffen van gemeenschappen. Er kan geld verdiend worden.
Bejaarden leveren als luxe-huurders en zorgvragenden nu eenmaal meer op dan als offerende grijze golf in de kerkbanken...

Weet U het nog?
In Naarden-Bussum was in de gemeenteraad vele jaren strijd over de locatie van de inmiddels alweer 10 jaar afgebroken nieuw-apostolische kerk. Men wilde er appartementen bouwen maar de buurt protesteerde, burgemeester Rehwinkel zat er behoorlijk mee in de maag, hier viste de nak achter het net omdat de locatie zo veelbelovend leek en dus weer veel geld kon opleveren “uiteindelijk had de gemeenschap Naarden-Bussum niet opgeheven hoeven worden” zei later apostel de Bruin eens en-familie. Het grote geld was immers uitgebleven?!

Het gebouw Hoge Rijndijk te Leiden (al bijna 100 jaar een apostolische kerk) viel ook in de handen van de apostolische projectontwikkeling maar voor de broeders en zusters van die gemeente werd bijtijds een alternatief gevonden in een leegstaand dansschooltje. Rohn maakte er weer iets moois van: Hoge Rijndijk Residence B.V.

Apeldoorn ligt nog vers in het geheugen waar de mooie kerk aan het Bakhuis moest worden onttrokken aan de eredienst en de sfeervolle kerk aan de Ruijterstraat werd vervangen door een gedrocht dat niet zou misstaan op menig bedrijventerrein. Op de locatie Bakhuis (vroeger: Schaarweg) komt vast wel weer iets in de trant van luxe appartementen of iets dergelijks.

Groningen-Zuid, Hoogezand-Oosterpark en Utrecht-Zuid allemaal voor de afspraak 15 van de nak en 3 van Rohn.

De nak te Zutphen (toplocatie; qua stijl en ligging eigenlijk een monument) is al sinds begin dit jaar niet in gebruik...

Vele gemeenten werden opgeheven, broeders en zusters zien soms met lede ogen aan hoe gemeenschappen van nog 30 bezoekende leden word gevraagd om in het vervolg elders onderdak te zoeken en dat terwijl in de jaren 20 en 30 van de vorige eeuw al bij 10 belangstellende volwassenenen een gemeente werd gesticht!
Zodoende werden Doetinchem, Wageningen, Tiel, Leerdam, Gouda, Delft, Soest, Bilthoven, Naarden-Bussum, Appingedam, Sappemeer, Klazienaveen, Hardenberg, IJmuiden, Enschede en vele anderen ook niet opgeheven bij gebrek aan belangstelling in de eerste plaats is het verdienen van geld en het besparen op de kosten altijd de voornaamste reden!

Zo langzamerhand moeten de broeders en zusters van deze geloofsgemeenschap toch wel argwaan krijgen en hun leiders niet langer als zegensdragers zien.
Maar niets is minder waar, de overgebleven leden (er zijn er in de afgelopen jaren velen vertrokken) zijn zéér gehoorzaam, het is feitelijk een résidu. Ingedikte gehoorzaamheid als het ware!
Een gedecimeerde nak maar wel een fanatiek clubje navolgers; “niets kwaads over de apostel of stamapostel alstublieft”, dat is hun parool.

Nu dreigt de nak in Nederland op de drempel van de overdracht in Duitse handen daadwerkelijk nog zelf te bewijzen waarom ze niet langer zelfstandig kan opereren: de kaderleden hebben er een grote financiële janboel van gemaakt.
Zo langzamerhand kun je als Nederlandse broeder of zuster alleen maar gelukkig zijn dat straks de eindverantwoording bij de grundliche Deutcher ligt. Die zullen hier vast wel orde op zaken stellen.

Zoals het er nu uitziet is er 2 miljoen aan offergelden verdwenen, een héél jaar voor niets geofferd, nog onlangs werd er in alle gemeenschappen opgeroepen om toch vooral te offeren op de Dankdag voor de oogst.
Maar op de landelijke zangdag in Hilversum, volgende maand word van de deelnemende broeders en zusters wel gevraagd (circulaire vorige week zondag voorgelezen in de diensten) zèlf voor broodjes te zorgen.
Hoe durf je als kerk zo met je leden om te gaan.
“We zijn 2 miljoen kwijt, wilt U maar even weer flink offeren, desnoods wat extra graag want daar ligt zegen op maar de lunch moet U wel zelf betalen!” Schandalig!
En nog meer respectloos is het constant schuiven met broeders en zusters alsof het pionnnen zijn op een schaakbord; “Uw gemeenschap word opgeheven dus U moet 20 kilometer verderop naar de dienst in het vervolg” en wat ook steeds vaker gebeurt: “Uw voorganger hebben we elders nodig dus U moet het maar zolang even met priester zus-en zo doen”...

Steeds meer trouwe nak-broeders en zusters twijfelen openlijk in gesprekken en onder de koffie in de informele sfeer word soms ook wel woede geuit, maar men blijft trouw in de navolging. We moeten als critici niet vergeten dat we hier te maken hebben met de laatsten der mohikanen. Het zijn deze broeders en zusters die door alle stormen heen trouw zijn gebleven...

Oudste Slok ervandoor met bijna alle leden? Blijven navolgen!
Apostel Kamphuis gaat over naar apostolische christenen? Blijven navolgen!
Honderden leden verdwijnen omdat ze de boodschap niet als dogma willen; Blijven volgen!
De Heer niet weergekomen, stamapostel tòch overleden; Blijven navolgen!
Tjark overleden maar Lakerveld niet de nieuwe apostel? Toch blijven navolgen!
Naam veranderd: Hersteld eraf en Nieuw ervoor ? Blijven navolgen!
Een Duitser als Districtsapostel? Blijven navolgen!
Geen kerstboom meer in de kerk? Blijven navolgen!
Zwarte kostuum verplicht voor ambtsdragers? Blijven navolgen!
Sepers volgt Pos niet op? Toch blijven navolgen!
De Bruin sluit steeds meer kerken? Toch blijven navolgen!
Medebroeders en zusters verlaten massaal de kerk? Blijven navolgen!
Banken (staat voor: samen) uit de kerken weg, stoelen (staat voor: individu) erin? Blijven navolgen!
Districtsevangelist Blink in de fout? Blijven navolgen!
Opziener Willy Hofman trekt zich terug? Blijven navolgen!
Apostel Sepers verlaat kerk? Blijven volgen!
Kritiek op nak in kranten? Blijven navolgen!
Apostelen gochelen met offergelden om vastgoedavontuur te financieren? ........

Blijf toch allemaal alstublieft in de navolging! Apostelen zijn immers door Jezus gezonden?
Ik ben wel bang dat Jezus van dit alles niet veel zou begrijpen...vastgoed?
Zei Jezus niet juist: “Werpt alles van U en volg mij na”

Lmg

Bericht door Lmg » ma 01 nov 2010, 15:34

Met belangstelling las ik de brief van een oude broeder.(BASIS)

Van de verkoop van het kerkgebouw Henri Polaklaan te Amsterdam is mij het volgende bekend.

In de jaren 90 kwam D.Ap Pos in kontakt met een vrouwelijke makelaar die zich bezig hield met
de aan en verkoop van kerkgebouwen.
Nadat deze dame het kerkgebouw had bekeken, vroeg G.Pos naar de waarde van het onroerendgoed.
Hierop noemde mevrouw de makelaar een bedrag van HFL 700.000,-
G.Pos ging hiermee accoord, en het prachtige gebouw is dan ook voor ongeveer dit bedrag verkocht.
De werkelijke waarde van deze kerk was in die tijd 1,4 miljoen gulden.
Deze bovenstaande story is enige jaren geleden verteld door D.Ap De Bruijn.
Dit vertelde hij om aan te geven hoe bizar bepaalde zaken in het verleden waren geregeld.

Mvg Lmg

willempower

Bericht door willempower » do 04 nov 2010, 22:26

@all
Vond nog op deze site een leuk artikel en denk dat het wel van toepassing is nog steeds .
Dit is uit een interview van hem .
Gerrit Sepers keek echt achter de schermen en zag veel .
Een stukje uit zijn tekst en dat is nog steeds erg van toepassing .

Gerrit Sepers: Het Systeem komt op de eerste plaats, dan de 'tienden'. Daarom worden mensen geofferd. Ik ken voorbeelden, zeer verschrikkelijke voorbeelden. Ik heb het aan de lijve ondervonden, maar ook in de nabijheid gezien. God zij dank waren er steeds mensen, die zich om deze zielen hebben bekommerd en verder hebben geholpen.

Nu worden zelfs de tienden in de sloot gegooit en de nakkers stellen geen vragen , dat hoort niet , men leest hier wel maar vraagt niks aan hun dictator Bruintje .
Onvoorwaardelijk navolging is het systeem .
N.A.K. Nieuwe Advocaten Kerk
Mocht iemand vinden dat ik iets mis heb stuur dan even een bericht ,met verbeterde tekst .ik wil niet zoals de kerkleiding liegen in naam van Leber,dat doet Kleene wel ,als een blind paard navolgen noemen ze dat .

bernard

Bericht door bernard » do 04 nov 2010, 23:07

@all

Hier nog zo een over de Rockenfelders, ze zijn toch allemaal het zelfde, GELD GELD en nog eens GELD.
Deze Godsgezanten krijgen hun strot niet vol, verdienen hoge salarissen en stelen ook nog van het offergeld.

Citaat uit Wikipedia

H.G. Rockenfelder (1932-2001), zoon van de districtsapostel Gottfried Rockenfelder, was apostel van 1976-1985 in de Nieuw-Apostolische Kerk. Rockenfelder jr. had in toenemende mate afwijkende inzichten ten opzichte van de gangbare NA-leer. Nadat zijn vader 'vanwege het behalen van de hiervoor gebruikelijke leeftijd in de rust gezet' werd, kwam het tot een openlijk conflict met Klaus Saur, die in 1984 voor velen onverwacht tot districtsapostel geroepen werd. De roeping van Saur had naast de verschillen in opvatting ook te maken met de steeds sterker wordende verdenking aan het adres van de Rockenfelders jr. en sr. dat zij kerkgelden gebruikten voor privé-doeleinden. Later is Rockenfelder jr. hiervoor veroordeeld. Na een tevergeefs vermaan in de apostelraad, leidde dit in januari 1985 tot Rockenfelders ontslag uit alle kerkelijke functies.
Einde citaat.

En vele Br's en Zr's maar trouw 10 % van hun zuur verdiende salaris of uitkering offeren. En dan danken deze valse apostelen zonder schaamte de lieve God voor deze
offergave, met de bekende woorden, wie mijn huis bouwt diens huis zal ik bouwen, is toch iets om kotsmisselijk van te worden.

Toen Jezus stierf aan het kruis scheurde het voorhang aan de tempel, en heeft ons daarmee de weg vrijgemaakt om rechtstreeks tot God te komen.
Dus weg met deze valse Godsgezanten, zij staan ons alleen maar in de weg.

Groet
Bernard

Mustang

Bericht door Mustang » vr 05 nov 2010, 17:42

Maar Bernhard toch,waarom zo'n ophef?
Greife Lieber zum HB,denn HB heißt,Frohe Herzen Genießen!
En ach die tiende zal best wel meevallen.

Open deze link maar eens;

willempower

Bericht door willempower » vr 05 nov 2010, 18:19

@mustang
Leven laten leven zou ik me iets bij kunnen voorstellen als men mij in opdracht van de grote man ,b den h uit emmen niet een poging had gedaan mij te vermoorden,
Maar laat de kerkleiding de lastige mensen ook leven , ik weet zeker van niet
Men zal er alles aan doen om die kapot te maken rescpect voor anders denkenden als was het maar met kritische vragen stelllen .
En geld stelen van armen en dat verkwanselen ?
Doodnormaal bij de dit triootje .
N.A.K. Nieuwe Advocaten Kerk
Mocht iemand vinden dat ik iets mis heb stuur dan even een bericht ,met verbeterde tekst .ik wil niet zoals de kerkleiding liegen in naam van Leber,dat doet Kleene wel ,als een blind paard navolgen noemen ze dat .

bernard

Bericht door bernard » za 06 nov 2010, 01:30

@ Mustang,

Beste Mustang, 1 Nov geeft u een citaat weer van Ronnie, waar hij schrijft dat dit forum en
deze website vol staat van conclusies die nimmer zijn aangetoond, nog aannemelijk gemaakt.

Uw reactie hier op is; HELEMAAL MEE EENS.

Vind u dat het citaat uit Wikipedia ook een conclusie is die nooit is aangetoond ?

Ook schrijft u, die tiende zal wel meevallen.
Dus als ik u goed begrijp, denkt u dat ze geen tiende offeren.

Tja, zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten.

Groet
Bernard

BakEenEi

Bericht door BakEenEi » za 13 nov 2010, 17:47

BakEenEi schreef:(...)
Wat?! Is de districtsapostel voor de rechter gesleept? Een voorlopig getuigenverhoor? Waar wordt hij dan van verdacht, of zo? Staat er iets over in een circulaire? Wat voor een circulaire? Iedereen kan wel zo'n circulaire in elkaar flansen! Een e-mail aan Hypotheek & Buitenland? Wat staat daar dan in? Compagnons? Het moet niet gekker worden!

"Samen met een compagnon ben ik bezig met de realisering van een vakantiepark in Oostenrijk." Was getekend: Th.J. de Bruijn.

En wat stond daarover in die ene circulaire?! "Broeder Rohn heeft in de tijd dat de verhoudingen nog goed waren geprobeerd om onze Districtsapostel hierin te betrekken. Deze heeft daarvan afgezien maar heeft uit interesse voor dit project hier wel een vakantiewoning willen kopen. Hij heeft daartoe een aanbetaling gedaan."

(...)
Bron: BakEenEi op vr 29 okt 2010, 20:19
@all

Het betrof hier de circulaire van P. Klene (Santpoort, 21 februari 2010). Ik kom nu terug op de zinsnede: "Hij heeft daartoe een aanbetaling gedaan". Naast de bedoelde circulaire zijn hier namelijk nog twee andere documenten van belang:
  • 1) de brief die begint met "Beste Ronald" en welke eindigt met "Groeten, je compagnon";
    2) het e-mailbericht "Vakantiepark Oostenrijk" van Tue, 7 Mar 2006 22:48:33 +0200 (From: th.j.debruijn[at]nak-nl.com/To: info[at]hypotheekenbuitenland.nl).
Deze twee documenten veronderstellen m.i. het tegendeel van wat P. Klene betoogt in diens bovenvermelde circulaire, te weten "Deze heeft daarvan afgezien maar heeft uit interesse voor dit project hier wel een vakantiewoning willen kopen. Hij heeft daartoe een aanbetaling gedaan." Dit tegendeel zit hem in de volgende tekstfragmenten:

Ad 1 Citaat: "Het feit dat je mij mijn eerste € 150.000,= hebt beloofd terug te geven bij mislukking van het plan is voor mij onvoldoende basis om "zomaar" van start te gaan."

Ad 2 Citaat: "Wij denken dat het daarbij om bedragen zal gaan tussen de 30.000 en 90.000 euro per woning."

Wat ontbreekt er nu nog aan het bovenstaande, zo heb ik mij afgevraagd, om eindelijk met voldoende zekerheid te kunnen vaststellen of P. Klene gelijk heeft gehad of ongelijk ten aanzien van diens bewering dat het enkel ging om de aanbetaling voor een vakantiewoning. Eén zo'n woning dus. Immers, de bewuste circulaire werd zuiver daaraan "opgehangen". Het was de districtsapostel enkel van doen geweest om de verwerving van een recreatiewoning in Oostenrijk. Nogmaals, één zo'n woning dus en uitsluitend daartoe "een" aanbetaling.

De betaling! Een bankafschrift of anderszins een bewijsstuk waaruit de hoogte blijkt van de desbetreffende betaling! (...) Naar verluidt is er inderdaad één en andermaal € 150.000,= overgemaakt, maar het is nodig dat iemand dit definitief aantoont.

Groet,
BakEenEi
Less Is More

Jabob65

Bericht door Jabob65 » za 13 nov 2010, 18:53

Tijdens de huilie huilie dienst in Dieren sprak De Bruijn nogal uitvoerig over een verhaal waarin iemand zijn boek aan God moest overhandigen...God scheurde vervolgens de zwarte bladzijden uit dat boek en gooide deze in het vuur; De Bruijn stikte bijna in het verhaal, zou hij dan toch een geweten hebben?

De niet bijster ontwikkelde popie Jopie en Heilige Theodorus; deze naïeve man die alleen uit interesse een beetje mee had gedaan, en apostel (!) Klene voelt zich geroepen om zijn broeder Theodora een handje te helpen want deze wordt beschadigd.

Klip en klaar is dat deze mensen (dus deze heilige apostelen des Heeren) gewoon een potje staan te liegen, De Bruijn wilde gewoon grof geld verdienen aan een Oostenrijks OG project, niet voor zichzelf natuurlijk want dat past niet bij een Heilige maar uit altruïsme voor 'onze' kinderen...bovendien konden Rohn en hij elkaar zo fijn aanvullen en ook vonden ze elkaar zo aardig.

En ook hadden ze samen (wij zijn twee vriendjes!) via allerlei schimmige BV's een paar miljoen laten verdwijnen.

En dit alles in de naam van God, Hij, die wij onze Vader noemen.

Nee, De Bruijn, Kamstra, Klene en Klene kunnen maar één ding doen, en dat is hun (bestuurs- en ambst) functie ter beschikking stellen want ze hebben in alle opzichten gefaald; of Rohn wel of niet sluw is, doet verder niet ter zake.

De ene Heilige Nieuw-Apostolische Kerk.

Tja.

Noise

Bericht door Noise » za 13 nov 2010, 19:23

Jabob65 schreef:...
Klip en klaar is dat deze mensen (dus deze heilige apostelen des Heeren) gewoon een potje staan te liegen, De Bruijn wilde gewoon grof geld verdienen aan een Oostenrijks OG project, niet voor zichzelf natuurlijk want dat past niet bij een Heilige maar uit altruïsme voor 'onze' kinderen...bovendien konden Rohn en hij elkaar zo fijn aanvullen en ook vonden ze elkaar zo aardig.

En ook hadden ze samen (wij zijn twee vriendjes!) via allerlei schimmige BV's een paar miljoen laten verdwijnen
.
...
Waar komt deze info vandaan?
NAK - Neemt Anderen Kwalijk.
Zij vernietigt een brug waar zij zelf onder staat!
Een simpele gewetensvraag aan NAK: ''Als jij een ander was, zou je dan bevriend met je zelf willen zijn..?''

Plaats reactie