Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding

Discussie over de onverwachte leegstand van de opgeleverde nieuwbouw
Lucifer
Berichten: 5
Lid geworden op: za 13 dec 2008, 21:27

Re: Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding

Bericht door Lucifer »

@ BakEenEi,
Na meer als een jaar naar jou berichten te lezen mijn laatste reactie op dit forum.
Je hebt de Nak verlaten en een nieuw tehuis gevonden bij de GvAC maar toch laat je dat niet los steeds kom je weer met berichten contra Nak, dan vraag ik mij af of jij je wel thuis voelt bij de GvAC?
Je viert er het heilig avondmaal vooraf gaande aan het onze Vader, dan kom je hier op dit forum met berichten en zelfs met Bijbelteksten die je gebruikt als een zwaard van haat tegen de Nak waar je voorheen vanaf je geboorte trouw je plaats hebt ingenomen.
Dan vraag ik mij af of de zonden vergeving bij de GvAC wel heeft plaats gevonden?
Zoals ik lees vinden er tussen de Nak en GvAC regelmatig zang en gezellige bijeenkomsten plaats en is er een goede verstandhouding beiderzijds, ik kan mij niet voorstellen dat jij daar met vrede in je hart aan zult deelnemen.
Ook ben ik er van overtuigd dat de GvAC er niet blij mee is met jou berichten op dit forum.
Bij deze mijn laatste bericht en bedank ik mij verder op dit forum, op een antwoord van jou ben ik niet gediend.
Lucia.
Tosca
Berichten: 335
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 20:29
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding

Bericht door Tosca »

Lucifer schreef:@ BakEenEi,
Na meer als een jaar naar jou berichten te lezen mijn laatste reactie op dit forum.
Je hebt de Nak verlaten en een nieuw tehuis gevonden bij de GvAC maar toch laat je dat niet los steeds kom je weer met berichten contra Nak, dan vraag ik mij af of jij je wel thuis voelt bij de GvAC?
Je viert er het heilig avondmaal vooraf gaande aan het onze Vader, dan kom je hier op dit forum met berichten en zelfs met Bijbelteksten die je gebruikt als een zwaard van haat tegen de Nak waar je voorheen vanaf je geboorte trouw je plaats hebt ingenomen.
Dan vraag ik mij af of de zonden vergeving bij de GvAC wel heeft plaats gevonden?
Zoals ik lees vinden er tussen de Nak en GvAC regelmatig zang en gezellige bijeenkomsten plaats en is er een goede verstandhouding beiderzijds, ik kan mij niet voorstellen dat jij daar met vrede in je hart aan zult deelnemen.
Ook ben ik er van overtuigd dat de GvAC er niet blij mee is met jou berichten op dit forum.
Bij deze mijn laatste bericht en bedank ik mij verder op dit forum, op een antwoord van jou ben ik niet gediend.
Lucia.
@ Lucifer,

Het is opmerkelijk dat apostolischen elkaar de les blijven lezen, maar de les die Jezus Christus ons heeft geleerd ‘’Hebt elkander hartelijk lief’’ is men vergeten. Ook de splinter in andermans oog ziet men direct ondanks dat men zelf verblind wordt door een enorme –veelal rottende—balk in eigen oog!

Tussen de regels van uw bericht lees ik dat u behoord tot de Nieuw Apostolische Kerk, en daar is niets mis mee! Maar…Dat BakEenEi zich heeft bedankt voor de Nieuw Apostolische Kerk en zich een plaats heeft verworven bij Onze Broeders en Zuster van het GvAC , daar is ook niets mis mee!

Dan uw opmerking dat tussen de NAK en het GvAC regelmatig zang en andere gezellige bijeenkomsten zouden plaats vinden, helaas is dat verleden tijd. Na de ‘desinformatie avond’ van 04-12-2007 waar Het VAG en dus ook het GvAC als schuldigen werden aangewezen ten aanzien van de scheuring van 1955 is er geen samenwerking meer. Aangezien ik doorgaans goed ben geïnformeerd weet ik dat de Nieuw Apostolische –internationale-- Kerkleiding slechts met woorden zegt dat zij haar handen uitstrekt naar de verzoening, doch het daarbij laat! En dat is ‘logich’!

Zolang de broeders en Zusters bij het VAG en dus OOK bij het GvAC niet willen geloven dat de ‘’Boodschap van Bischoff’’ een Goddelijke openbaring is, is een verzoening onmogelijk! Hier is dus ‘iets’ heel erg mis!
Bak Een Ei wil alleen maar duidelijk maken dat er ‘’iets’’ heel erg mis is, En daar is volgens mijn mening niets mis mee.

Een verzoening onder Stamapostel Dr.Wilhelm Leber is onmogelijk! :!: :!:

Met vriendelijke groet,
Tosca
Moeten de Schapen en de Lammeren de Herder weiden en hoeden? Zo is het wel in de Nieuw Apostolische Kerk, de Apostelen hebben altijd feest van de ‘’tienden’’
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding

Bericht door BakEenEi »

Lucifer schreef:@ BakEenEi,
Na meer als een jaar naar jou berichten te lezen mijn laatste reactie op dit forum.
Je hebt de Nak verlaten en een nieuw tehuis gevonden bij de GvAC maar toch laat je dat niet los steeds kom je weer met berichten contra Nak, dan vraag ik mij af of jij je wel thuis voelt bij de GvAC?
Je viert er het heilig avondmaal vooraf gaande aan het onze Vader, dan kom je hier op dit forum met berichten en zelfs met Bijbelteksten die je gebruikt als een zwaard van haat tegen de Nak waar je voorheen vanaf je geboorte trouw je plaats hebt ingenomen.
Dan vraag ik mij af of de zonden vergeving bij de GvAC wel heeft plaats gevonden?
Zoals ik lees vinden er tussen de Nak en GvAC regelmatig zang en gezellige bijeenkomsten plaats en is er een goede verstandhouding beiderzijds, ik kan mij niet voorstellen dat jij daar met vrede in je hart aan zult deelnemen.
Ook ben ik er van overtuigd dat de GvAC er niet blij mee is met jou berichten op dit forum.
Bij deze mijn laatste bericht en bedank ik mij verder op dit forum, op een antwoord van jou ben ik niet gediend.
Lucia.
@Waakvlam

Geen probleem, wat mij betreft, dat ook een kennelijk duistere kant van de zaak wordt belicht. Ik heb namelijk niets tegen lucifers!

Vorig jaar rond deze tijd had ik niet voorzien dat telefonische informatie die ik had gekregen over mogelijk financiële verliezen bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland vanwege een leegstaand nieuwbouwcomplex in Arnhem, een soort van meta-analyse op dit Forum tot gevolg zou hebben. En inderdaad, waarom zou zoiets mij nog speciaal moeten interesseren? Ik had -door de Nieuw-Apostolische Kerk (in 2007) te verlaten- toch al op míjn manier mijn conclusies getrokken en mijn verantwoordelijkheid genomen? Dus, hoe zit dat?!

Tegen een ieder bij wie zo'n vraag opkomt, zou ik willen zeggen: stel die vraag gewoon! Ik kan hier namelijk wel van alles opschrijven, maar dat betekent op een Forum natuurlijk niet dat ik daarmee een voorstander zou zijn van eenrichtingverkeer in de communicatie! Integendeel. Laten wij het er vooral over hebben als misschien de ene vraag de andere oproept!

Eigenlijk is wat ik kan zeggen over wat mij ertoe heeft aangezet om ondanks mijn afscheid van de Nieuw-Apostolische Kerk nu tóch op heel wat achtergronden die er spelen in te gaan al meermalen in berichten naar voren gekomen, namelijk: "Waar ik op tégen ben is: kindermishandeling - en wel in de meest ruime zin des woords. Ik ben dus ook tégen de mishandeling (door schijnapostelen) van kinderen Gods!!" Zie onder...
BakEenEi schreef:(...)
Waarom al het bovenstaande?! Door het beloop van de gebeurtenissen nog eens de revue te laten passeren, ziet u hopelijk in dat er nu, in 2011, zéker sinds 2007 níets (!) nieuws onder de zon is. Het komt er dus op neer dat een goed verstaander die tijdens de (tweede) Europese Informatieavond -achteraf ook wel de Desinformatieavond genoemd- aan een half woord genoeg had, inderdaad al kon weten wat vele anderen nú pas dóórkrijgen... Ik vind het belangrijk om dit vast te stellen want hiermee wordt het hopelijk ook begrijpelijker dat bijvoorbeeld de voormalige apostel Sepers eerder al met recht en reden voorzag dat er van de Nieuw-Apostolische Kerk uiteindelijk (hij anticipeerde bij Christ-im-Dialog in deze samenhang op de situatie in het jaartal 2020) slechts een kleine fundamentalistische geloofsbeweging zou overblijven:
  • CiD: Wo sehen Sie die NAK dann 2020?
    Gerrit Sepers: Als eine kleine fundamentalistische Bewegung.

    Bron: Interview „Dann komme ich zurück“ van 8 mei 2007 (met Esther Vietz, Thomas Andrich en Frank Vietz)
Het punt is namelijk dat de kerkleiding alleen informatie prijsgeeft voor zover het haarzelf uitkomt. Alleen ingewijden en anderen die de ontwikkelingen op de voet volgen kunnen dus zien aankomen wat er staat te gebeuren. Op deze manier worden talloze overige belanghebbenden gemanipuleerd (!) zonder dat men het zich in eerste instantie kan realiseren. Omdat ik deze policy na verloop van tijd voor mijzelf als het ware kon ontcijferen, mede door mijn werkervaring op het landelijke bureau van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland, twijfelde ik niet aan wat ik op de diverse fora soms uiteenzette.

Desondanks ben ik níet tegen de Nieuw-Apostolische Kerk. Waar ik op tégen ben is: kindermishandeling - en wel in de meest ruime zin des woords. Ik ben dus ook tégen de mishandeling (door schijnapostelen) van kinderen Gods!!

Zie voor commentaar op de geloofsleer mijn bericht "op wo 08 dec 2010, 20:59" in de thread " Nieuw Apostolische Kerk... een sekte of toch het enige Godswerk op aarde?/Peter Klene stelt exclusiviteitsopvatting NAK ter discussie?".

(...)


Uit: Bericht door BakEenEi op "zo 13 feb 2011, 17:56" in de thread "Levend geloof"
Zie ook het bericht door Redactie op "za 18 jun 2011, 13:22" in de thread "Hoe moet het verder met de Nieuw-Apostolische Kerk in Ned.?"
Sinds ik jaren geleden tot de verbijsterende vaststelling kwam dat in mijn kerk "levende have" (!) met schijnbaar het grootste gemak wordt opgeofferd (!) aan "het systeem", was mijn lot (!) opeens in dat opzicht een gewaarschuwd mens te zijn. Wie beter begrijpen wil wat ik hiermee bedoel, zou bijvoorbeeld "Ich war ein Gotteskind" kunnen lezen van Winnifried Lange (ISBN: 3-934601-85-5). Het zal namelijk nog blijken dat dit óók speelt in de kwesties Arnhem/Oostenrijk.

Wellicht ten overvloede:
BakEenEi schreef:(...)
Tussendoor nu iets heel anders, al heeft het er indirect wel mee te maken. In een TV-programma van Martin Šimek sprak deze eens een man die in het kort iets vertelde over een immens trauma dat hij in zijn vroegste jeugd had opgelopen. De man was amper een kleuter toen hij hoorde dat zijn vader in de stal van hun boerderijtje een woordenwisseling kreeg met zijn oudere zus die thuisgekomen was van catechisatie. Toen het meisje niet direct kon vertellen waarover het bij catechisatie die keer had gehandeld, haalde de vader naar haar uit. Dit zag haar broertje door een kier. Zij viel echter zo ongelukkig dat zij kort daarop overleed. De vader deed het daarna het voorkomen alsof zijn dochter alleen maar ongelukkig ten val was gekomen, zich niet realiserende dat zijn 3- of 4-jarig zoontje ooggetuige was geweest van doodslag. Dit kind werd een man die later stratenmaker was geworden. En nu vertelde hij zijn geheim aan Martin Šimek. Ik dacht: als de straatstenen eens konden spreken waarover hij zich dag-in dag-uit met een kinderhart vol eenzaam verdriet later heeft moeten buigen, wat zou er dan veel los komen over wat deze beide (!) kinderen is aangedaan... Dit schreef ik trouwens achteraf aan de redactie van het programma die mij met de man in verbinding bracht. (...)

Wat ik hiermee wil zeggen is dit: werd er niet (toen ik een kind was) in de gemeenschap vaak aangehaald dat één ziel voor de lieve God méér van waarde is dan alle schatten der aarde?! Zo ja, hoe valt dit dan te rijmen met de heerschappij van "hoge dienaren" (?!) in het "werk Gods" ten koste van enkelingen die daartegen géén verweer hadden? Kan iemand mij dit omgaand uitleggen?!

(...)


Uit: Bericht door BakEenEi op "vr 28 jan 2011, 21:15" in de thread "Elders gelezen... "
Ten aanzien van de opmerking over schuldvergeving en het Heilig Avondmaal bij de GvAC in relatie tot kritische forumbijdragen verwijs ik naar mijn bericht op "ma 04 jul 2011, 16:47" in de thread "NIET NAVOLGEN STAMAPOSTEL...IS VERLOREN." Uit het bericht van "Lucifer" van vanochtend maak ik op dat het misschien niet wordt begrepen dat het ook van mij niet mag worden verlangd "maar gewend te raken" aan recidiverend wangedrag bij gebrainwashte "zegenaars" terwijl dit wangedrag feitelijk het predicaat "zinloos geestelijk geweld" verdient. De nieuw-apostolische kerkleiding geeft blijk van een pijnlijk gebrek aan inzicht in laakbaar handelen, o.a. door hieromtrent -recente- correspondentie onbeantwoord te laten! "Rules are for other people."

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding

Bericht door BakEenEi »

@all

Hoewel het al verscheidene keren hier werd gemeld; het bestuur van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland is al geruime tijd voldoende geïnformeerd om te kunnen inzien dat een procesgang, ten aanzien waarvan men het sinds het schrijven "Santpoort, 21 februari 2010" laat voorkomen de kerk ermee een dienst te bewijzen, zal uitlopen op een ongekend drama. Van mijn kant zijn er aandachtspunten aangereikt waarbij o.a. is gewezen op het aspect van personenschade! Overige risico's zijn er belicht en alternatieven beschreven om binnen de kortste keren een afdoende oplossing te realiseren die tevens waarborgt dat de schade, welke onvermijdelijk miljoenen euro's zal bedragen, zo veel mogelijk nog wordt beperkt. Uiteraard zal ik over mijn desbetreffende correspondentie op dit Forum thans niet uitweiden, maar ik wil het -om misverstanden te voorkomen- nog eens expliciet gememoreerd hebben.

Mijzelf kunnen die miljoenen trouwens niet zo gek veel schelen (anderen blijkbaar evenmin, gezien de ontbrekende publieke belangstelling tijdens rechtszittingen). Wat ik persoonlijk érg vind is het leed wat sommige mensen door de nieuw-apostolische kerkleiding opzettelijk (!) wordt aangedaan. Ook daar werd via dit Forum al veelvuldig op gewezen. Niet alleen vanwege "Eimersstaete"! Het punt is gewoon dat bestuurders bij de Nieuw-Apostolische Kerk zichzelf zó hoog op de "ambtsladder" hebben laten plaatsen, dat men zich geen zelfreflectie meer waagt te permitteren.

Zie in deze samenhang tevens mijn bericht op "za 30 okt 2010, 21:57" in de thread "Nieuw-apostolische bedrijfsvoering" en de redactionele berichten, resp. op "za 28 mei 2011, 22:11" in de thread "Luister naar mijn woorden maar die staan los van mijn daden!" en op "zo 24 jul 2011, 16:23" in de thread "Moat ik soms op myn broer passe?"

Groet,
BakEenEi
Less Is More
basis
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 01 nov 2010, 14:16

Re: Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding

Bericht door basis »

Ik snap niks meer van al die rechtzaken en miljoenen die me om de oren vliegen.
Tot nu toe is er toch niets gebeurd? Wij horen er in de gemeenschap tenminste niets van. All is well in church....
We zingen er lustig op los! Maar het wordt wel steeds leger helaas.
Vanavond nog een heerlijke dienst gehad, met gewoon de plaatselijke voorganger en een meebetuigende priester vanuit een naburige gemeente.
Ze hielden een fijne arbeid waar je echt wat aan had, vond ik.
"Aan Jezus voeten, is vree en leven, is schuld erkennen en haar vergeven" hebben we o.a. gezongen, wat toch een pracht van een lied!
Er wás nog een organist en er zong nog een koor(tje), er was zelfs een gast ;) en in totaal waren wij met 21.

Nee plaatselijk is er echt geen paniek of onrust. Als er onvrede is houdt men dat goed verborgen voor mij.
Wel mis ik vele gezichten in de dienst, langzamerhand gaat dat wel om tientallen en waar we tot 15 jaar geleden op zondag nog rond de 70 mensen in ons gebouw hadden zijn dat er nu nog slechts 35 gemiddeld.
Gemiddeld zeg ik met nadruk want er zijn inderdaad ook zondagen met slechts 23 of 24 mensen. Het dieptepunt dit jaar was 16 aanwezigen op een zondagochtend...
Of je dat nu werkelijk allemaal aan de leegloop van de kerken in het algemeen kunt wijten waag ik te betwijfelen.

Dat is mijn grootste angst voor de NAK: de onverschilligheid bij de broeders en zusters. Laksheid.
Het naar-de-dienst-gaan is een keuze die elke zondagochtend en woensdagavond opnieuw wordt gemaakt.
Niet zoals eertijds mijn ouders en grootouders: Het IS zondag (woensdag): dus we gaan!

Maar alle doemscenario's ten spijt: Ik zie apostel Klene nog steeds gewoon op het altaar, ik zie een langverbeidde kerk-inwijding in het Drentse Roden,
ik hoor de opvolgingsroddels vwb het ambt van opziener Kamstra en zag dat de website van de Nederlandse NAK qua stijl is aangepast aan de huisstijl van de Duitse (NRWF) kerk.
Zo te zien heeft Brinkmann grip op de zaak en vooralsnog heb ik wel vertrouwen in zijn plan van aanpak.

Bij de districtsdienst in Ljouwert waren 380 mensen aanwezig en in Roden voor de beide districten Groningen en Assen zelfs 580 !
Het was vroeger ongetwijfeld allemaal beter, groter en massaler maar de NAK is nog niet opgeheven hoor!
Er wordt nog steeds op 70 plaatsen kerkdienst gehouden ...de caravaan trekt rustig voort en ik hoor niets, nada, helemaal niénte over rechtzaken of miljoenenverliezen bij ons in de dienst!

Wel zijn we door middel van een herderlijk schrijven (in full-colour uitgevoerde flyer) van apostel Brinkmann opgeroepen a.s. zondag ons dankoffer te brengen.
Het is binnen de NAK a.s. zondag namelijk Dankdag voor de Oogst. Leuk: pompoenen op het altaar!
Ik zal zeker doen wat ik kan, ondanks alles wat hier wordt geschreven: ik geloof dat het God het hart van de gever aanziet en waar het geld dan verder voor wordt gebruikt is niet aan mij.
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding

Bericht door BakEenEi »

[Bijgewerkt: 13.45 uur]

basis schreef:(...)
Ik snap niks meer van al die rechtzaken en miljoenen die me om de oren vliegen.

(...)
Ik zal zeker doen wat ik kan, ondanks alles wat hier wordt geschreven: ik geloof dat het God het hart van de gever aanziet en waar het geld dan verder voor wordt gebruikt is niet aan mij.
@basis

Dat je dit zo ervaart, begrijp ik heel goed. Alleen, een niet onbelangrijk ander deel van de totale werkelijkheid wordt door "hoge(re) dienaren" listig verzwegen. Wie zoals ik een aantal achtergronden beter kent, krijgt daar op enig moment zicht op, net zoals eerder de vroegere apostel Gerrit Sepers. Deze moet -achteraf bezien- natuurlijk al veel langer met allerlei gemengde gevoelens hebben geworsteld, simpelweg door de uitgebreide kennis van zaken die hij meer en meer opdeed, dan hij naar buiten toe communiceerde. Dat geldt ook voor mij. Maar vroeg of laat kom je emotioneel in een zodanige spagaat terecht, dat het kiezen of delen wordt. Dát is helaas (!) wat er hier speelt. Omdat ik sommige "verantwoordelijken" persoonlijk ken, heb ik al in een heel vroeg stadium niet geaarzeld ze over mijn bevindingen te informeren. Ik wist namelijk hoe lang je er menselijkerwijs over kunt doen om de doffe ellende te doorzien. Voor zover men reageerde: níet inhoudelijk. Ook dat begrijp ik - alleen, níet heel goed. De reden dáárvan is dat de situatie nú toch wel alarmerend is geworden. De voornaamste oorzaak hierbij is écht het ontbreken van een onafhankelijke Raad van Toezicht. Hoe "hoger" "dienaren" in de Nieuw-Apostolische Kerk zelf menen (en worden geacht) te zijn, des te lastiger wordt het voor ze om de verantwoordelijkheden die dat serieus meebrengt in de volle breedte waar te maken. Het begint er al mee dat men in het eigen gezin geleidelijk aan geen open kaart meer speelt. Ondertussen word je meegezogen in het beloop van zeer veel zaken, welk beloop in beginsel door anderen voor jou wordt bepaald. Echter, wat doe je met je eventuele twijfels? Precies: je hoort niet te twijfelen! (...) Maar dan doet zich vanzelf een keer de situatie voor dat men zelfs niet wil weten dat anderen, een jongste bediende bijvoorbeeld, van sommige misstanden nota bene ooggetuigen zijn! Al zijn het uiteraard weinigen, maar deze "anderen" weten dus donders goed waar de schoen wringt. En ik kan het je verzekeren: ik wéét het -spijtig genoeg- ook inderdaad zo goed. Wist ik het maar níet! Was het maar níet wáár! Wie dan als "hogere verantwoordelijke leidinggevende" niet thuis geeft wanneer naasten, die het kunnen weten, waarschuwen tegen wat er staat te gebeuren, speelt op zijn zachtst gezegd met vuur en wel op glas ijs.

Gerrit Sepers had er in 2004 definitief genoeg van, en terecht.

Groet,
BakEenEi


P.S. Uit mijn laatste schrijven [d.d. 21-09-2011 t.a.v. districtsapostel Armin Brinkmann; Red.] aan de nieuw-apostolische kerkleiding...
(...)
Als betrekkelijke buitenstaander ken ik natuurlijk nog lang niet álle details. Dit betreft zowel de stukken die in het geding werden gebracht door de Nieuw-Apostolische Kerk als de stukken van de zijde van broeder Ronald Rohn. Vanaf het begin (eind augustus/begin september 2010) stond het voor mij evenwel vast dat de kerkleiding zich heeft "vergaloppeerd". Het bestuur heeft namelijk sowieso gefunctioneerd op een te smalle basis, wat deels te wijten valt aan ernstige tekortkomingen in de statuten. Daarover sprak ik in 1999 al met districtsapostel De Bruijn. Aan de andere kant bevreemdde het mij dat broeder Ronald Rohn met een "niet al te stabiel bestuur" verregaand zakelijk in zee heeft willen gaan.

Nooit uiteraard had er de belangenverstrengeling mogen zijn, zoals met betrekking tot een recreatieproject in Oostenrijk. Wat er daarna natuurlijk evenmin had mogen gebeuren is, dat apostel Peter Klene al in het tweede halfjaar van 2008 achter de rug van broeder Ronald Rohn om maatregelen trof om deze op de gezamenlijk ingeslagen weg buitenspel te zetten. Dit blijkt uit gedingstukken waarover inmiddels ook Glaubenskultur-Magazine heeft gepubliceerd. Een en ander leidde in april of mei 2009 tot een taxatieopdracht met het oog op de doorverkoop van Eimersstaete aan een nieuwe besloten vennootschap van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland. Wederom is er dan sprake van een hoogst kwalijke belangenverstrengeling doordat apostel Peter Klene diens broer, de districtsoudste Nico Klene, en diens goede vriend, de districtsevangelist Vis, vanuit een onderzoekscommissie benoemt in diverse bestuurs- en directiefuncties. Tot overmaat van ramp wordt die onderzoekscommissie achteraf misleidend (!) "Raad van Toezicht" genoemd. Dit gebeurde in het schrijven "Santpoort, 21 februari 2010". Daarmee was "onbehoorlijk bestuur" in casu een voldongen feit.

Het mag duidelijk zijn dat te allen tijde "Het bestuur" eindverantwoordelijk is voor het bestuur! Alleen al om deze reden lijdt het voor mij bijna geen twijfel dat "Het bestuur" hier aan het kortste eind zal trekken. Indien broeder Ronald Rohn in de gelegenheid zou zijn geweest om de miljoenenverliezen te veroorzaken die er nu zijn ontstaan, kan het immers niet anders dan dat "Het bestuur" aan hem ofwel een veel te ruim mandaat heeft verleend ofwel dat hij namens "Het bestuur" te weinig adequaat werd gecontroleerd. Een kerkgenootschap dat bovendien de aanwijzing heeft verlangd van een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) maakt zich op die manier schuldig aan verwijtbare nalatigheden.

In Nederland heerst momenteel een politiek klimaat, waarbij er in de media zeer veel ophef wordt gemaakt van misstanden bij maatschappelijke instellingen die vanwege een bestuurlijke chaos de ellende over zichzelf afroepen. Zodra het reilen en zeilen binnen "Het bestuur" van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland straks bij de rechtbank Utrecht "onrechtmatig handelen" oplevert, zal de kerk dan ook publiekelijk aan de schandpaal worden genageld. Vrijwel alle "hoge(re) dienaren" zullen daarbij hun geloofwaardigheid (!) verliezen: zowel zij die zitting hebben in (of lid waren van) "Het bestuur" als zij die zitting hebben in (of lid waren van) "De landelijke vergadering". Ook uzelf zal in dat geval veel blaam treffen omdat u als nieuwe voorzitter van het kerkbestuur onevenredig veel geloof heeft gehecht aan de beweringen van o.a. apostel Peter Klene zonder bijvoorbeeld -omwille van een solide beeldvorming- een second opinion in te winnen. Ik begrijp trouwens ook niet waarom er vanuit "De landelijke vergadering" niet met succes is aangedrongen op een extern onderzoek of een second opinion. Ten onrechte verleende men decharge voor de jaarrekening 2009.

(...)

N.B. Over recidiverend wangedrag gesproken...
BakEenEi schreef:@all

Vandaag las ik in de krant dat in de hoofdstad een "centrum voor debat, bezinning en poëzie" binnenkort haar deuren opent. De initiatiefnemer ervan lichtte het concept als volgt toe: "Er is maar één afspraak die ik wil maken met iedereen die hier het woord komt voeren: er wordt hier niet gescholden, niet beledigd, niet gehoond, niet cynisch gepraat. Dat is voorbij. Laten we het zo maar zeggen." (...) Hoe vertaal ik dit nu voor mijzelf naar het "Forum voor allen die het apostolische werk een warm hart (zouden willen) toedragen!", was daarna even een spontaan opkomende gedachte. (...) Stamapostel Leber toonde zich herhaaldelijk er een voorstander van dat dialogen "sachlich bleiben", zo herinnerde ik mij diens specifieke bewoordingen in dat verband. Dat is een mooie boel, vond ik dan telkens weer: je haalt bij mensen het bloed onder de nagels vandaan, door misbruik van macht in feite; wie dat vervolgens doorkrijgt wordt boos, maar zo'n slachtoffer mag diens verontwaardiging dan zeker uitsluitend "in cadeauverpakking" tegenover de dader(s) uitspreken want in de "kring der dienaren" wenst men "sachlich" te "bleiben". (...) Op 4 december 2007 hebben wij gezien hoe "sachlich" de kerkleiding zelf, toen het er zowel voor de geschiedschrijving als voor de toekomst van het "werk Gods" op aankwam, werkelijk kon "bleiben". Hartverscheurend menselijk leed werd door de "Godsgezanten" handig weggewuifd in termen van "Daar hebben wij geen herinnering aan". Géén (!) aansprakelijkheid aanvaardde men voor onterechte excommunicaties in de jaren '50 van de vorige eeuw; op briefpapier van de kerk; ondertekend door "Apostelen des Heren". Overgaand tot de orde van de dag reikte men hierna tijdens de Europese Jeugddag 2009 symbolisch de broederhand aan tot verzoening want, zo hield stamapostel Leber het toen 46.000 aanwezigen voor: „Meine Brüder, ich schätze mich selbst noch nicht so ein, dass ich’s ergriffen habe. Eins aber sage ich: Ich vergesse, was dahinten ist, und strecke mich aus nach dem, was da vorne ist.“ (Philipper 3,13) Anders gezegd: er wordt níet meer omgekeken. Van districtsapostel Brinkmann kreeg ik achteraf de bevestiging dat dit inderdaad zo was bedoeld. Dus: je veroorzaakt op de geloofsweg een aanrijding en anderen die erdoor van de weg af waren geraakt, die ga je níet helpen; never nooit niet. Je zegt alleen, en zulks pas na 54 jaar: "Het spijt me, als jíj vindt dat je door één van onze bedrijfswagens was aangereden. Hier is mijn hand die ik je aanreik." Dat zeg je voor eigen publiek want de slachtoffers horen het wel vanzelf. (...)

Een meesterzet; óf een ploertenstreek? Sorry - er mocht niet worden "gescholden, niet beledigd, niet gehoond, niet cynisch gepraat".

Groet,
BakEenEi


Bron: Bericht door BakEenEi op "wo 02 feb 2011, 17:21" in de thread "Elders gelezen... "
Less Is More
Tosca
Berichten: 335
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 20:29
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding

Bericht door Tosca »

basis schreef:Ik snap niks meer van al die rechtzaken en miljoenen die me om de oren vliegen.
Tot nu toe is er toch niets gebeurd? Wij horen er in de gemeenschap tenminste niets van. All is well in church....
We zingen er lustig op los! Maar het wordt wel steeds leger helaas.
Vanavond nog een heerlijke dienst gehad, met gewoon de plaatselijke voorganger en een meebetuigende priester vanuit een naburige gemeente.
Ze hielden een fijne arbeid waar je echt wat aan had, vond ik.
"Aan Jezus voeten, is vree en leven, is schuld erkennen en haar vergeven" hebben we o.a. gezongen, wat toch een pracht van een lied!
Er wás nog een organist en er zong nog een koor(tje), er was zelfs een gast ;) en in totaal waren wij met 21.

Nee plaatselijk is er echt geen paniek of onrust. Als er onvrede is houdt men dat goed verborgen voor mij.
Wel mis ik vele gezichten in de dienst, langzamerhand gaat dat wel om tientallen en waar we tot 15 jaar geleden op zondag nog rond de 70 mensen in ons gebouw hadden zijn dat er nu nog slechts 35 gemiddeld.
Gemiddeld zeg ik met nadruk want er zijn inderdaad ook zondagen met slechts 23 of 24 mensen. Het dieptepunt dit jaar was 16 aanwezigen op een zondagochtend...
Of je dat nu werkelijk allemaal aan de leegloop van de kerken in het algemeen kunt wijten waag ik te betwijfelen.

Dat is mijn grootste angst voor de NAK: de onverschilligheid bij de broeders en zusters. Laksheid.
Het naar-de-dienst-gaan is een keuze die elke zondagochtend en woensdagavond opnieuw wordt gemaakt.
Niet zoals eertijds mijn ouders en grootouders: Het IS zondag (woensdag): dus we gaan!

Maar alle doemscenario's ten spijt: Ik zie apostel Klene nog steeds gewoon op het altaar, ik zie een langverbeidde kerk-inwijding in het Drentse Roden,
ik hoor de opvolgingsroddels vwb het ambt van opziener Kamstra en zag dat de website van de Nederlandse NAK qua stijl is aangepast aan de huisstijl van de Duitse (NRWF) kerk.
Zo te zien heeft Brinkmann grip op de zaak en vooralsnog heb ik wel vertrouwen in zijn plan van aanpak.

Bij de districtsdienst in Ljouwert waren 380 mensen aanwezig en in Roden voor de beide districten Groningen en Assen zelfs 580 !
Het was vroeger ongetwijfeld allemaal beter, groter en massaler maar de NAK is nog niet opgeheven hoor!
Er wordt nog steeds op 70 plaatsen kerkdienst gehouden ...de caravaan trekt rustig voort en ik hoor niets, nada, helemaal niénte over rechtzaken of miljoenenverliezen bij ons in de dienst!

Wel zijn we door middel van een herderlijk schrijven (in full-colour uitgevoerde flyer) van apostel Brinkmann opgeroepen a.s. zondag ons dankoffer te brengen.
Het is binnen de NAK a.s. zondag namelijk Dankdag voor de Oogst. Leuk: pompoenen op het altaar!
Ik zal zeker doen wat ik kan, ondanks alles wat hier wordt geschreven: ik geloof dat het God het hart van de gever aanziet en waar het geld dan verder voor wordt gebruikt is niet aan mij.

@basis en all,

Je schrijft dat er tot nu toe niets is gebeurt…Nou. Dat wil ik ontstrijden! Er is heel veel gebeurd en er gebeurt nog steeds heel veel achter de coulissen> ik ga niet alles opnoemen, maar als we alleen de brief van Apostel Peter Klene nemen van februari 2010, wel, daar schrijft hij vele klinkklare leugens. Hij belazerd zijn ‘eigen’ District-Abtsbroeders en daarmee de Broeders en Zusters. Tja, alleen die feiten al is toch zeer zeker heel veel meer dan Niets.

De NAK Kerkleiding schuift de vonnissen steeds maar weer voor zich uit, door steeds opnieuw de zaken te traineren, men produceert steeds maar weer nieuwe aanklachten tegen Rohn, ‘Aanklachten’ die mijn inziens het best te duiden zijn als ‘’Spijkers op laag water zoeken’’ Natuurlijk heeft ook de rechtbank dat wel door, zo heeft de rechtbank alle zaken nu naar ‘Utrecht’ gehaald. Het is te verwachten dat de rechtbank aan het eind van dit jaar of begin volgend jaar echt gaat vonnissen, en dat ziet er niet best uit voor de Nieuw Apostolische Kerk! Er komt dan gerechtigheid. De gevolgen zullen voor de Nieuw Apostolische Kerkleiding enorm zijn.

Laten we niet vergeten dat de rechter ook al heeft geadviseerd dat de partijen (NAK/Rohn) samen tot een schikking zouden kunnen komen. Maar ook dat is door de NAK afgewezen. Men heeft nu zelfs appel aangetekend tegen het vonnis dat zij een rectificatie op haar website moesten zetten. Hoewel ik geen jurist ben, zou een en ander best wel eens kunnen uitmonden in…’’Minachting van de rechtelijke macht’’ Tja, we gaan als Nieuw Apostolische Kerk zeer zware tijden tegemoet.
Dat er in de gemeenschappen niets van te merken valt lijkt mij niet meer dan Logisch, men wil het simpel weg niet weten! Waar waren de Broeders en Zusters bij de rechtzaken? Er was niemand behalve het Web team.

Een Priester Voorganger in ruste bij jou in de gemeente heeft mij gevraagd niet over het verleden te schrijven, hij had het er zo moeilijk mee(…)

En zo denk men in vele gemeenschappen wat niet weet wat niet deert. Maar binnenkort weten we het!! En dat zal voor de Nieuw Apostolische Kerk zeer zeker geld opleveren… door de dan leeglopende kerken te verzilveren.

Met vriendelijke groet,
Tosca
Moeten de Schapen en de Lammeren de Herder weiden en hoeden? Zo is het wel in de Nieuw Apostolische Kerk, de Apostelen hebben altijd feest van de ‘’tienden’’
Gebruikersavatar
willempower
Berichten: 461
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 21:25

Re: Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding

Bericht door willempower »

@Tosca
Als ik het goed lees schrijf je weer geld over de balk .
Men heeft nu zelfs appel aangetekend tegen het vonnis dat zij een rectificatie op haar website moesten zetten. Hoewel ik geen jurist ben, zou een en ander best wel eens kunnen uitmonden in…’’Minachting van de rechtelijke macht’’ Tja, we gaan als Nieuw Apostolische Kerk zeer zware tijden tegemoet.
Ze gaan dus in beroep en gooit er weer 20 .000 eurie tegen aan en vergeten de slechte kozijnen in Veendam, das minder belangrijk .
Hun eigen roem telt zwaarder , hoe legt Klene dit uit als hij daar op bezoek komt .
N.A.K. Nieuwe Advocaten Kerk
Mocht iemand vinden dat ik iets mis heb stuur dan even een bericht ,met verbeterde tekst .ik wil niet zoals de kerkleiding liegen in naam van Leber,dat doet Kleene wel ,als een blind paard navolgen noemen ze dat .
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding

Bericht door Jabob65 »

@wp, de adoratie voor apostelen is zo groot dat het de gemeenteleden en ambstbroeders helemaal niks uitmaakt, als Klene in Veendam komt, zal hij met alle egards worden ontvangen.
Criticus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 12:36

Re: Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding

Bericht door Criticus »

Jabob65 schreef:@wp, de adoratie voor apostelen is zo groot dat het de gemeenteleden en ambstbroeders helemaal niks uitmaakt, als Klene in Veendam komt, zal hij met alle egards worden ontvangen.
De vraag is of ze überhaupt in Veendam van een rechtszaak afweten? Naar wat ik begreep is daar op de kerkvloer niet al te veel over bekend.
Plaats reactie