Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding

Discussie over de onverwachte leegstand van de opgeleverde nieuwbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SYSOP
Berichten: 77
Lid geworden op: do 09 dec 2010, 19:00

door basis op di 07 dec 2010, 21:39

Bericht door SYSOP »

Re: Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding
door basis op di 07 dec 2010, 21:39
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Ik denk dat er nog wel toekomst is voor de NAK, misschien niet een toekomst van grote kerken, pijporgels en adventszanguitvoeringen, en ook niet van missiegroepjes naar Malta die zich de longen uit hun lijf zingen maar al jaren geen nieuwe leden meer hebben geworven.
Ik denk een ingetogen toekomst van een misschien 50-tal kleine Nederlandse gemeenschapjes die al troost zoekend bij elkaar toch nog een wenkend perspectief bieden voor her en der verdoolde schapen.
Als de GvAC in ons land met 180 leden in het hele land verdeeld over slechts 7 gemeenten zelfs nog kunnen bestaan en mensen er een veilig thuis en plaats van ontkoming vinden dan moeten de ruim 3500 nog kerkgaande NAKkers er toch ook nog iets van kunnen maken ?

Ik ben weliswaar somber over de ontwikkelingen maar dat zijn wel ontwikkelingen die ik over de hele breedte van het Nederlandse Christendom zie; gemeenten die kleiner en grijzer worden, kerken die worden afgestoten, afgebroken of in moskee veranderen.
Rooms-Katholiek Noord-Nederland heeft net van haar Bisschop van Groningen vernomen dat er vele parochies zullen moeten gaan fuseren en kerken zullen moeten verdwijnen, ik heb iets van een getal van 180 gehoord?
Nederlands-Hervormden en Gereformeerden en Luthersen gingen samen op weg en zijn gefuseerd met als resultaat dat vele kerken worden afgestoten en wijkgemeenten moesten worden gesloten.
Alhoewel vele mensen zoekende zijn en nog veel meer mensen "religieus shoppen" is de leegloop van de kerken niet te stuiten.

Ik herinner me dat in 1987 ik aanwezig was bij een jeugddienst van de drie noordelijke districten (Ljouwert, Assen en Groningen) en wel in de kerk aan de Schutstraat in Hoogeveen. De kerk met 550 zitplaatsen zat bomvol, een enorm jeugdkoor van wel 120 zangers in zwart/wit zat in het middenschip, de banken opzij zaten mudvol: je kon je ellebogen nauwelijks bewegen. Op het grote balkon zat het ook vol.
Apostel Pos begon de dienst met een minuut stilte voor een zeer plotseling overleden districtsjeugdleider en het was muisstil echt onaards stil. Bijna 600 mensen, meest jeugdig waren oprecht ontroerd maar doodstil...
Een paar weken geleden was er ook een jeugddienst van de drie noordelijke districten, het kerkgebouw in Assen aan de prins Hendrikstraat was nu groot genoeg om allen te bevatten: jeugd, jeugdleiders en voorgangers alles samen waren er 150 aanwezigen...
We zijn 23 jaar verder dan in 1987 en het apostolische werk is opgeschoven naar de marge van de christelijke geloofsgemeenschappen in ons land net zoals de christelijke geloofsgemeenschappen zijn opgeschoven naar de marge van onze moderne samenleving....
Maar toen in Assen de kerk die morgen (dus voor de 2e keer) uitging en die 150 meest jongelui de straat opkwamen en in kleine groepjes verspreid rondom het kerkgebouw met elkaar stonden te praten en lachen zag ik toch een aantal buren van het NAK-kerkgebouw met elkaar voor het raam staan: "Wat een jeugd!"
Gebruikersavatar
SYSOP
Berichten: 77
Lid geworden op: do 09 dec 2010, 19:00

door Jabob65 op di 07 dec 2010, 22:12

Bericht door SYSOP »

Re: Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding
door Jabob65 op di 07 dec 2010, 22:12
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

@basis, ik kan me grotendeels wel vinden in je verhaal; er heeft al een scheiding plaatsgevonden, veel gemeenschappen hebben een soort van evenwicht gevonden en doen goede dingen, men viert gemeenschap en men distantieert zich van de kerkleiding, bij veel RKK parochies zie je wel iets soortgelijks, men gaat haar eigen weg. Zelf ben ik zeer kritisch over de NAK Leer en ook wel over de leiding van deze kerk maar ik heb veel respect voor veel plaatselijke voorgangers en ook voor de br. en zr. van die gemeenten.
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding

Bericht door BakEenEi »

@all

Over de "geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding" plaatste ik eerder vandaag een bericht in de thread "Nieuw Apostolische Kerk... een sekte of toch het enige Godswerk op aarde?/Peter Klene stelt exclusiviteitsopvatting NAK ter discussie?". Zie viewtopic.php?f=19&p=1239#p1239. Het handelt over de goddelijke autoriteit waarop het internationale kerkbestuur zich beroept in relatie tot andersgezinde christenen. Overigens is de zienswijze van de stamapostel en de districtsapostelen ten aanzien van de geloofsleer verbindend voor alle ambtsdragers in de Nieuw-Apostolische Kerk. Wie spreekt uit hoofde van diens geestelijke bediening in de Nieuw-Apostolische Kerk is het werkelijk niet toegestaan van inzicht te verschillen met de internationale kerkleiding. Dit betekent óók dat men in de contacten naar buiten toe, op lokaal niveau, de nieuw-apostolische geloofsleer niet mag relativeren.

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding

Bericht door BakEenEi »

Pfr. Thomas Gandow (Weltanschauungsbeauftrgter aus Berlin) vermittelt seinen Eindruck über die Berliner Studien-Tagung: „Die NAK und die Ökumene“

@all

Deze week verscheen er bij het Duitse internetplatform "Christ-im-Dialog" in de rubriek "Kurz-Interview, Pressemitteilungen und Leserbriefe" een interview onder de kop „Der Horizont ist weit“. Daarin vertelt één van de deelnemers, Thomas Gandow, openhartig hoe hij persoonlijk de studiedagen had ervaren, begin december in Berlijn, die met name ook ten doel hadden om vast te stellen hoe de Nieuw-Apostolische Kerk zich nu verhoudt tot de Arbeitsgemeinschaft Christlicher Kirchen in Deutschland (afgekort: ACK). Eerder had Christ-im-Dialog al in algemene zin verslag gedaan over deze "Studientagung" - "Die Neuapostolische Kirche und die Ökumene". Zie het desbetreffende artikel van Esther Vietz van 7 december jl.

Om er een idee van te krijgen ten overstaan van wie de vertegenwoordigers van de Nieuw-Apostolische Kerk zich hebben kunnen presenteren:
Wer hat die Tagung veranstaltet und wer nahm daran teil?
Veranstalter der „Studientagung für Weltanschaungsbeauftragte und Ökumenebeauftragte der christlichen Kirchen“ waren zu gleichen Teilen die Evangelische Zentralstelle für Weltanschauungsfragen (EZW) und das Konfessionskundliche Institut Bensheim des Evangelischen Bundes. Von daher hatte ich eigentlich eine stärkere Teilnahme von Konfessionskundlern bzw. Leuten aus dem ACK-Bereich erwartet.
Von den 42 Teilnehmern waren 22 ev. und kath. Sekten-Beauftragte (manche stellten sich als „Weltanschauungsbeauftragte“ vor); dazu 6 EZW-ler; auf der anderen Seite waren dann ca. 4 Vertreter der verschiedenen ACK-Bereiche und 5 Bensheimer.

Hinzu kamen als weitere Teilnehmer der Ökumenebeauftragte der Apostolischen Gemeinschaft, Apostel Detlef Lieberth und der Leiter der „Zentralstelle für Apologetik der Freikirche der Siebenten-Tags-Adventisten“, Holger Teubert, sowie als Referenten Prof. Helmut Obst und Prof. Georg Schmid, den ich auch zu den Sektenbeauftragten zählen würde. Gut Dreiviertel waren also „Sektenbeauftragte.“

Bron: „Der Horizont ist weit“, http://www.christ-im-dialog.de/index.ph ... Itemid=170
De uitkomst van het gevoerde 3-daagse overleg omschrijft Thomas Gandow in het interview nu echter als volgt:
Was bedeutet das Ihrer Meinung nach für die NAK?
Die NAKI hat in ihrem neuen Glaubensbekenntnis Positionen abgesteckt, die den ACK-Kriterien direkt widersprechen. Die Gotteskindschaft wird danach erst durch die Versiegelung erlangt. Dann sind wir also alle keine „Brüder und Schwestern“. Der ACK-Traum ist mit diesem Konzept der „Gotteskindschaft“ erst einmal aus: Denn entweder haben die Verantwortlichen nicht in die ACK-Grundlagentexte geschaut oder sie haben bewusst und ohne Rücksichtnahme dagegen formuliert.
Ich frage mich, warum diese antiökumenische Spitze, „Gotteskindschaft erst durch neuapostolische Versiegelung“, die ja so erst 1992 in die Glaubensartikel reingekommen ist, nicht einfach wieder gestrichen worden ist.
Hätte nicht die „Erstlingsschaft“ zur Aussage des eigenen Besonderen genügt?

(...)
NAKI-Vertretern Peter Johanning und Dr. Reinhard Kiefer sowie NAK-Apostel Rolf Wosnitzka und NAK-Apostel Volker Kühnle.

Bron: „Der Horizont ist weit“, http://www.christ-im-dialog.de/index.ph ... Itemid=170
"Der ACK-Traum ist mit diesem Konzept der „Gotteskindschaft“ erst einmal aus", zegt nu (Pfarrer) Thomas Gandow die zich nota bene gedurende een reeks van jaren intensief met de Nieuw-Apostolische Kerk heeft beziggehouden. Men is na deze studiedagen (van 1 tot 3 december 2010) in Berlijn dus goeddeels terug bij AF... Als ik zie hoe Thomas Gandow hier diens woorden weegt, lijkt het wel alsof hij het zelf nog maar amper kan geloven want zó ver had het toch immers niet hoeven komen?!

Overigens bezigde voornoemde NAK-apostel Volker Kühnle tijdens een dienst in het Duitse Halle de volgende splijtende woorden: “Nur der ist ein wahrer Apostel, der mit dem Stammapostel verbunden ist.“

In een recent verschenen Premium-Artikel bij Glaubenskultur vertelt Thomas Gandow trouwens hoe een andere deelnemer, de uit Zürich afkomstige Prof. Dr. Schmid, zich in opvallend ondubbelzinnige bewoordingen uitliet over de Nieuw-Apostolische Kerk:
Ich hätte mir diese Abendgespräche stärker zu Herzen genommen, wenn nicht Prof. Dr. Schmid in seinem Beitrag und in der Diskussion mehrfach hervorgehoben hätte, dass es sich bei der NAK nicht einfach um eine „Glaubensgemeinschaft“, sondern zugleich auch um ein „System“ handele, das – anders als die Sonderlehren z.B. der Adventisten – bei ihm und seiner Dienststelle zu psychosozialen und gravierenden seelsorgerlichen Problemberatungen führe – wie bei mir übrigens auch.

Bron: „NAK revidiert alle 20 Jahre ihr Bekenntnis“, http://www.glaubenskultur.de/premium-1366.html
Laat dát eens met het juiste begrip op je inwerken, dacht ik bij mijzelf, "das – anders als die Sonderlehren z.B. der Adventisten – bei ihm und seiner Dienststelle zu psychosozialen und gravierenden seelsorgerlichen Problemberatungen führe". (...) Plus (!) wat Thomas Gandow hieraan zelf nog toevoegt: "– wie bei mir übrigens auch." Dat is pas ernstig, realiseerde ik mij, namelijk dat men a.h.w. bijna afknapt op het tactisch-strategische politieke manoeuvreer van de nieuw-apostolische kerkleiding. Hoe is het in godsnaam (!) mogelijk dat het internationale kerkbestuur zulke gevoelens bij mede-christenen oproept!

Wat ik hier nu mee zeggen wil is: broeders en zusters van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland, vraagt u zich wel eens serieus af wat "topfunctionarissen" namens de kerkleiding in werkelijkheid te horen krijgen van "andersdenken" (en dan bepaald niet "de eersten de besten")?

Zie verder in dit verband: Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding

Bericht door BakEenEi »

@all

In aansluiting aan mijn vorige bericht graag ook nog dit...

Waarschijnlijk zullen velen in de Nieuw-Apostolische Kerk die van het bovenstaande kennis namen de schouders een beetje hebben opgehaald, in de zin van: wat er (op het hoogste niveau) tussen onze kerk en anderen kerken speelt, daar horen wij toch nooit iets van?! Van de zijde van de nieuw-apostolische kerkleiding zijn er over de bewuste studiebijeenkomst in Berlijn nu trouwens ook geen officiële mededelingen gedaan. Wel nam de kerkleiding intussen van de gelegenheid gebruik door de afgelopen week tijdens haar persconferentie vanwege de opvolging van D.Ap. Schumacher door D.Ap. Krause een soort van intentieverklaring af te leggen die feitelijk nauwkeurig de boodschap weergeeft die de NAK-vertegenwoordigers vanuit Berlijn hadden meegekregen, namelijk: probeer de komende tijd in het bijzonder te verkennen wat vanuit de locale kerkgemeenten het contact op ooghoogte met mede-christenen ons allen kan leren.

Het probleem daarbij zal echter zijn dat zich dan op grote schaal herhaalt wat er nu al is gebeurd "in de hoogste kringen". Hiermee worden de moeilijkheden natuurlijk alleen maar verlegd en deze zullen zelfs kwadratisch toenemen want wat moeten straks bijvoorbeeld in de periferie alle voorgangers antwoorden op dezelfde vragen waarmee tijdens de nu in Berlijn gehouden beraadslagingen "kopstukken" namens hun kerk al bijna hopeloos zijn vastgelopen?! Kortom, de verantwoordelijkheid voor al het gegoochel met woorden, waarvan de details pas in 2013 worden prijsgegeven wanneer de catechismus verschijnt (vijf jaar later dan oorspronkelijk de bedoeling was), wordt afgewenteld op "onschuldige" derden. Het zal stof doen opwaaien als nooit tevoren. Ondertussen wordt aan de ene na de andere échte verantwoordelijke op feestelijke wijze ambtsrust verleend en kan voor hen het Zwitserleven-gevoel het leven vast veraangenamen.

Het is zuiver een kwestie van logisch nadenken om dit doemscenario nu al scherp te kunnen waarnemen! Voor mij is het in elk geval inmiddels volkomen duidelijk dat over een jaar of drie, vier, de klok hier gelijk op kan worden gezet. (...)

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding

Bericht door BakEenEi »

@all

In een pas verschenen Premium-Artikel bij Glaubenskultur onder de titel "UF: NAK will, dass alle Gläubigen aufeinander zugehen" wordt gewezen op de redactionele bijdrage in de nieuwste Unsere Familie (2011/1) waarin van de zijde van de Nieuw-Apostolische Kerk wordt betoogd dat christenen bij elkaar meer toenadering kunnen zoeken. Doordat men het elders zonder het apostelambt moet stellen, trekken christenen nu nog te weinig samen op en lopen hun opvattingen over het evangelie uiteen, zo wordt in deze bijdrage geopperd. (...) Zo keert men de zaken dus handig om, sinds er begin december 2010 in Berlijn in interkerkelijk verband juist hierover was geconfereerd. Zie mijn voorgaande bijdragen in deze thread.

Ik zou willen zeggen: nieuw-apostolische gelovigen, herinner uw leidslieden er eerst maar eens aan dat indien men spreekt "Zo waarlijk helpe mij God almachtig", het de bedoeling is dat men ook werkelijk geheel en al naar waarheid handelt...

Groet,
BakEenEi
Less Is More
ACE
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 29 sep 2010, 22:05

Re: Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding

Bericht door ACE »

@BEE

Ik heb het artikel gelezen en vanuit de NAK suggereert dat een open deur en gastvrij onthaal.
Voor de 'buitenstaander' is dit de arrogantie ten top!
Bovendien is de praktijk dat je met de nek wordt aangekeken als je te gast bent bij een
Kerstavond van de NAK!

Groet,
ACE
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding

Bericht door BakEenEi »

@all

Er valt weer nieuws te melden: "Neuapostolische Kirche lässt die Ökumene verschwinden"! Zie http://www.christ-im-dialog.de/index.ph ... Cbr%20/%3E.

Zie overigens ook: Pfarrer Thomas Gandow erhält Ehrendoktorwürde.

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding

Bericht door BakEenEi »

@all

Het onderstaande artikel dat binnenkort te vinden zal zijn in de "Ausgabe 04/2011 der Zeitschrift »Materialdienst« der Evangelischen Zentralstelle für Weltanschauungsfragen (EZW)" werd alvast gepubliceerd bij NAKtuell. De door de nieuw-apostolische kerkleiding verkozen aanpak, namelijk om vooruitlopend op de uitgave van de catechismus trainingsseries te houden voor kerkelijke ambtsdragers om dezen nu met onderdelen van de inhoud te confronteren terwijl men de bredere context ervan niet weet en kan overzien, typeert de auteur als een hachelijke onderneming en hij vergelijkt die aanpak door het internationale kerkbestuur dan ook met koorddansen (Gratwanderung). Verder spreekt dit artikel voor zich: het recente bevoogdende optreden van stamapostel Leber is ook voor de buitenwacht niet onopgemerkt gebleven...
Door dergelijke publicaties (en dit was bepaald niet de eerste in de reeks) maakt de nieuw-apostolische kerkleiding zich in de samenleving steeds meer ongeloofwaardig. Bovendien brengt zij haar gelovigen met actuele feodale toestanden die er de laatste tijd aan de orde zijn ernstig in verlegenheid. Wanneer zullen locale voorgangers en gemeenteleden zó veel plaatsvervangende schaamte ontwikkelen dat zij deze "vruchten van ongeremde kortzichtigheid en hovaardij" durven af te stoppen?

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding

Bericht door BakEenEi »

@all

Zojuist wees de Redactie van dit forum op een ingekomen lezersbrief bij Glaubenskultur met de volgende -niet mis te verstane- inhoud:
nogofi, (Name und Ort der Red. bekannt), 07-03-2011 21:35
GK hat mit Stammapostel Leber 2006 mit Blick auf den Katechismus der 2008 erscheinen sollte ein Gespräch geführt. Einige Antworten vom Stammapostel lassen erkennen das Kernpunkte des Katechismus schon 2006 fest standen.

http://www.glaubenskultur.de/premiumartikel-662.html
  • gk: Die Frage kommt ja daher, weil die Neuapostolische Kirche Predigten als geistgewirktes Wort Gottes sieht. Wie ist das in einer Predigt einer anderen Kirche?

    Leber: Da würde man auch sagen, dass da Elemente der Wahrheit drin sind. Bei uns geht es um die Ausrichtung auf den Tag des Herrn. Das ist der Inhalt unserer Predigten und das ist das aktuelle Wort Gottes. Insofern ist es eine etwas höhere Qualität nach unserem Glaubensverständnis und eine unmittelbarere Wirkung des Heiligen Geistes.

    gk: Warum ist das z.B. bei der Sündenvergebung nicht auch so?

    Leber: Da halten wir weiterhin daran fest, dass das in das Apostelamt gelegt ist und Jesus seinerzeit schon bestimmte, ganz besondere Vollmachten formuliert hat, die ausschließlich auf das Apostelamt zu beziehen sind.

    gk: Wir haben also einmal den Punkt der Sukzession, zum anderen aber auch die Handlungsweise, die einen Apostel ausmacht. Wie ist das dann mit den Aposteln anderer apostolischer Gemeinschaften?

    Leber: Ein Apostel ist in unserem Sinn solange tätig und kann auch in der göttlichen Vollmacht wirken, solange er verbunden ist und bleibt mit dem Stammapostel. In dem Augenblick, wo er sich löst und den Bruch vollzieht, ist er nach unserem Verständnis -natürlich gibt es da unterschiedliche Sehensweisen - kein Apostel mehr. Das ist natürlich eine aus dem Glauben heraus gezeugte Sicht, dass wir diese Orientierung hin zum Stammapostel haben.

    gk: Sind die Mitglieder anderer apostolischer Kirchen im Moment Christen oder Gotteskinder?

    Leber: Sie sind sicherlich alle Christen. Da haben wir ja nun ein relativ weites Verständnis durch die Taufanerkennung.
    Was Gotteskinder anbelangt, der Begriff ist mit der Spendung des Heiligen Geistes verbunden. Und die Spendung des Heiligen Geistes wird nach unserem Verständnis durch Apostel vermittelt. Insofern würden wir die Mitglieder anderer apostolischer Gemeinschaften nicht als Gotteskinder bezeichnen; was aber keine Abwertung bedeutet, kein Kampfbegriff ist, sondern einfach nur aus dem biblischen Kontext heraus: das sind die, die mit dem Heiligen Geist versiegelt sind.
Bron: http://www.glaubenskultur.de/leserbrief ... =1430#6185
Het hier geciteerde verslag van een interview met stamapostel Leber is van 14 februari 2006. In mijn bericht van "do 24 feb 2011, 18:41" gaf ik al aan dat ikzelf begin 2006 bij stamapostel Leber argwaan kreeg. Dit betrof uitgerekend het vandaag bij Glaubenskultur gememoreerde interview met de stamapostel. Hij zegt dan inderdaad namelijk al precies wat nu, ruim vijf jaar later inmiddels, velen tot het pijnlijke inzicht heeft gebracht dat de kerkleiding de Bijbel verregaand "hineininterpretiert" en dat de uitkomsten daarvan onnodig grievend zijn voor andersgezinde christenen.

Hoewel ook in 2006 door de kerkleiding al gedurig tot kalmte werd gemaand omdat de catechismus nog in de maak was, bleven de omstreden uitlatingen van stamapostel Leber huiveringwekkend. Op het ogenblik herhaalt deze geschiedenis zich: omdat de catechismus pas eind 2012, begin 2013 zal verschijnen, wil de kerkleiding hebben dat ieder eerst hoopvol allerlei trainingsseries volgt en men geduldig afwacht totdat het duidelijk is wat er straks overblijft aan kritiek op deze catechismus. Maar dat is onderhand te gek voor woorden! Al in 2006 en zelfs voordien (!) stond het voor de kerkleiding vast welke koers er gevaren zou worden. Het gaat aanstonds niet om een punt of komma, doch om de extreem controversiële zaken die destijds al naar buiten kwamen!

Toen vorig jaar de herziene geloofsartikelen werden gepresenteerd was de inhoud daarvan voor degenen die de discussie op de voet volgden werkelijk een "déjà vu". Niet voor niets deed de nieuwe geloofsbelijdenis dus een hoop stof opwaaien. Nu men ook in de speciale bijlage bij de "Kerngedachten" voor februari 2011 discriminerende bewoordingen aantreft met dezelfde strekking als de statements die stamapostel Leber in 2006 afgaf tegenover Glaubenskultur, hoeft naar mijn vaste overtuiging niemand zich meer af te vragen of er wat de op handen zijnde catechismus betreft nog hoop zal zijn voor de nabije toekomst. De toestand wás in 2006 al hopeloos en zal ook tot minstens 2013 definitief hopeloos blijven...

Er is maar één manier om dit naderende onheil buiten de deur te houden:
allen die het aangaat moeten gezamenlijk én met grote vastberadenheid nú kenbaar maken dat het Evangelie van Jezus Christus al ca. 2.000 jaar toereikend is!!

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Plaats reactie