BakEenEi schreef:(...)
Men moet -in afwachting van wat de betreffende rechtszaken opleveren- zélf worden geschorst! Maar ja, in de Nieuw-Apostolische Kerk (in Nederland) gaan betrokkenen daar zelf over! Daarom is het zo ongelofelijk kwalijk dat de districtsvoorgangers vorig jaar aan het bestuur decharge hebben verleend voor de jaarrekening 2009. Dezen hadden die goedkeuring pertinent níet mogen geven.
(...)
Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "
Ma 07 Feb 2011, 11:12", in de thread "Actuele stand zaken mbt ledenaantallen NAK NL"
@all
Wat er mis is bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland, is,
dat slechts enkele bestuurders het compleet voor het zeggen hebben. Voor zover "onderdanen" in de bestuurlijke organisatie soms nog een tegengeluid kunnen afgeven, gebeurt dit meestal niet want men is bang bij de vermeende "zegenaar(s)" in ongenade te vallen.
Inderdaad is het een ervaringsfeit dat op de kerkvloer in de regel snel de dagen zijn geteld van degenen die, hoe goed bedoeld ook, net iets te "
stevig meedenken". Op bestuursniveau moet hiermee nog veel sterker rekening worden gehouden. Serieuze tegenspraak van "hogere verantwoordelijke leidinggevenden" (terminologie ontleend aan de "
Leidraad dienen en leiding geven") wordt
NIET geduld. Iedereen zal altijd overal in moeten berusten. Alles wisselt op de wenken van de "apostelen".
Voor het juiste begrip: het handelt nu dus niet over de eventuele kleur van het toiletpapier in een kerkgebouw. Echter:
Wat in de praktijk bijzonder lastig kan zijn om binnen de Nieuw-Apostolische Kerk uit elkaar te houden, is:
- zielzorg in de zin van "Weid mijn lammeren" en "Hoed mijn schapen" (zie onder)...
- 15 Toen ze gegeten hadden, sprak Jezus Simon Petrus aan: ‘Simon, zoon van Johannes, heb je mij lief, meer dan de anderen hier?’ Petrus antwoordde: ‘Ja, Heer, u weet dat ik van u houd.’ Hij zei: ‘Weid mijn lammeren.’ 16 Nog eens vroeg hij: ‘Simon, zoon van Johannes, heb je me lief?’ Hij antwoordde: ‘Ja, Heer, u weet dat ik van u houd.’ Jezus zei: ‘Hoed mijn schapen,’ 17 en voor de derde maal vroeg hij hem: ‘Simon, zoon van Johannes, houd je van me?’ Petrus werd verdrietig omdat hij voor de derde keer vroeg of hij van hem hield. Hij zei: ‘Heer, u weet alles, u weet toch dat ik van u houd.’ Jezus zei: ‘Weid mijn schapen. 18 Waarachtig, ik verzeker je: toen je jong was deed je zelf je gordel om en ging je waarheen je wilde, maar wanneer je oud wordt zal een ander je handen grijpen, je je gordel omdoen en je brengen waar je niet naartoe wilt.’ 19 Met deze woorden duidde hij aan hoe Petrus zou sterven tot eer van God. Daarna zei hij: ‘Volg mij.’
Uit: Johannes 21 (NBV)
... uitgaande van
- 1 Nu u door Christus zozeer bemoedigd wordt en liefdevol getroost, nu er onder u zo’n grote verbondenheid met de Geest is, zo veel ontferming en medelijden, 2 maak mij dan volmaakt gelukkig door eensgezind te zijn, één in liefde, één in streven, één van geest. 3 Handel niet uit geldingsdrang of eigenwaan, maar acht in alle bescheidenheid de ander belangrijker dan uzelf. 4 Heb niet alleen uw eigen belangen voor ogen, maar ook die van de ander. 5 Laat onder u de gezindheid heersen die Christus Jezus had.
Uit: Filippenzen 2 (NBV)
... doch rekening houdend met
- Ik bedoel dit: wij willen niet over uw geloof heersen, maar juist bijdragen aan uw vreugde. U hebt tenslotte een vast geloof.
Uit: 2 Korintiërs 1: 24 (NBV)
... en volledig (!) daarnaast - omdat het van een totáál andere orde is:
- het ontketenen van allerhande "bedrijfsactiviteiten", waarbij te denken valt aan
- het organiseren van de bouw van een kerk
- het onderhandelen met autodealers, reisbureaus of met journalisten van (massa)media
- de inrichting van kantoren en het in dienst nemen van (kantoor)personeel
- het oprichten van een kerkgenootschap en de benoeming van bestuursleden
- het opstarten van een ledenadministratie
- het toevoegen van geloofsregels en -voorschriften aan het evangelie van Jezus Christus
- het uitgeven van offerontvangsten aan rechtszaken voor privé-aangelegenheden
(...)
Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op
"ma 04 jul 2011, 16:47" in de thread "NIET NAVOLGEN STAMAPOSTEL...IS VERLOREN".
Zie aldaar tevens het bericht op "
Vr 05 Aug 2011, 14:11" in de thread "Tenzij..."
Zie ook het bericht op "
Zo 22 Feb 2015, 14:38" in de thread "Der Fall Rohn"
Nooit heb ik kunnen begrijpen dat het aan een kleine geestelijke elite voorbehouden moest blijven om op alle denkbare terreinen autoritair de dienst uit te maken:
Om alvast de oneigenlijke hiërarchische (bestuurlijke) verhoudingen onder "Gods medearbeiders" af te schaffen, is er nog niet eens een statutenwijziging nodig! Toereikend zijn: oprechte bedoelingen. Zodra daarmee de belangrijkste stap is gezet, kunnen ook andere verbeterpunten worden aangepakt. Voor het overige...
Redactie schreef:(...)
Een kerkgenootschap is niet meer dan een facilitair bedrijf dat gelovigen voorziet van een dak boven het hoofd, al kun je er natuurlijk een gezelligheidsvereniging en/of een beleggersclub en/of een liefdadigheidsinstelling van maken. Kinderen Gods zijn aan elkaar gelijkwaardig terwijl de opvoeding door de werkzaamheid van de Heilige Geest kan worden overlaten aan onze hemelse Vader die bij een ieder van hen het hart aanziet. Wie zich in Zijn werk -ondanks zielzorg in een kerk- niet veilig voelt in Jezus' armen, wordt in geestelijk opzicht emotioneel verwaarloosd! Spijtig genoeg is dit in de Nieuw-Apostolische Kerk aan de orde van de dag doordat bazen en bovenbazen in de organisatie zich als kille zakenlieden zijn gaan gedragen die niet open kaart spelen en vooral hun eigen gang gaan. Dienaren op Zijn akkerwerk -waarbij overigens geen rekening behoeft te worden gehouden met het verschijnsel van echelonnering- mogen naast elkaar (!) helpers zijn aan Christus' plaats. Wie het best bakstenen, dakpannen en andere bouwmaterialen kan inkopen om vervolgens een kerk te bouwen, mag de vinger opsteken en dan zal het ook daarmee wel in orde komen...
(...)
Uit: Bericht door Redactie op "
Zo 22 Mei 2011, 19:36" in de thread "Levensbeschrijving Dap. Brinkmann".
Bestuursfuncties vereisen professionaliteit. Geen (stiekeme) "belangenverstrengeling" meer want dat is pas vragen om moeilijkheden. Een zuivere intentie en transparantie in de organisatie dwingen respect af. Synergie!
Terugkomend op het dossier met betrekking tot de "Boodschap van stamapostel Johann Gottfried Bischoff"; als het bij de kerkleiding aanstonds opnieuw ontbreekt aan de moed om slachtoffers van ambtelijke willekeur en geestelijk geweld alsnog respectvol te bejegenen, ligt de geloofwaardigheid van het elitaire nieuw-apostolische kerkbestuur voorgoed aan diggelen. Dan hebben we hier definitief van doen met
een gevaarlijke sekte.
(...)
Uit: Bericht door BakEenEi op "
Wo 20 Nov 2013, 22:07" in de thread "Lafhartige 'verklaring' van Betonkopf Wilhelm Leber" op het forum van Bauke Moesker
Zie ook het bericht op "
Do 05 Dec 2013, 10:13" in de thread "Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?"
Bij alle grote drama's in de nieuw-apostolische kerkgeschiedenis ging eerst en vooral de aandacht uit naar het behoud van macht en aanzien van de kerkleiding. Slachtoffers die aan onhebbelijkheden van "hoge(re)" "dienaren" ten prooi vielen, werden steevast aan hun lot overgelaten:
BakEenEi schreef:BakEenEi schreef:(...)
Fouten van hooggeplaatsten zullen tot bijna elke prijs met alle beschikbare middelen, waaronder de mantel der liefde, worden toegedekt.
Een "gewone broeder of zuster" daarentegen zal men nog een zetje meegeven, zodat alle Levieten die vervolgens de greppel passeren waarin betrokkene moest verdwijnen, er geen aanstoot aan nemen.
(...)
Uit: Bericht door BakEenEi op
"vr 28 jan 2011, 19:40" in de thread "Elders gelezen... "
@all
Was het maar een aantijging, heb ikzelf vaak gedacht wanneer ik terug las wat ik -zoals hierboven- had geschreven. Was het maar NIET wáár. Was ik maar gewoon een moment, wat mij betreft uit wrok of zo, uit mijn slof geschoten. Had ik het allemaal maar gedroomd, enzovoort.
Groet,
BakEenEi
Bron: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "
Wo 16 Nov 2011, 08:45", in de thread "Hooguit weten wij wat wij kunnen weten!"
Zie ook het bericht op "
Ma 26 Okt 2015, 17:54" in de thread "Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!"
Een jaar of 10 geleden, toen stamapostel Wilhelm Leber aantrad, had het er even alle schijn van dat er in de Nieuw-Apostolische Kerk hervormingen te realiseren zouden zijn. Spijtig genoeg liep alles uit op "een ruk naar rechts":
WebTeam schreef:(...)
Het moet uiteindelijk een soort van 7-
stappenplan zijn geweest dat stamapostel Dr. Wilhelm Leber uitgevoerd heeft willen zien voordat aan hem in het NAK-jubileumjaar 2013 "op feestelijke wijze" ambtsrust zou worden verleend. Wat moest er namelijk -in de verborgen agenda- worden veiliggesteld?
- de nagedachtenis aan stamapostel J.G. Bischoff en diens omstreden Boodschap
- de "Heilsnotwendigkeit" van het nieuw-apostolische apostelambt
- de volmachten, verbonden aan het nieuw-apostolische ambt van stamapostel
- de pennevruchten van districtsapostel Karl Weinmann** en daarmee 1863 als startjaar van "de nieuwe ordening"
- de geloofsgehoorzaamheid (lees: de kadaverdiscipline) ingevolge de hiërarchische opzet van de organisatie
- het exclusivisme van de nieuw-apostolische geloofsleer (oecumenische betrekkingen dus slechts pro forma)
- het combi-leiderschap van "hoge dienaren" (zakendoen en zielzorg)
Het schijnt de "
Betonkopf" in kwestie nog te lukken ook...
Iedereen heeft straks het nakijken, inclusief de God van Abraham, Isaak en Jakob.
** Zie pagina 380 van het manuscript "Geburtsstunde der Neuapostolischen Kirche (update 03. Feb. 2013)" van Rudolf Stiegelmeyr. Klik >>
HIER << om het te downloaden.
(...)
Bron: Bericht door WebTeam op "
Do 18 Okt 2012, 18:40" in de thread "Leber -provocateur pur sang- acteert op 4 december 2012".
Zie op het voormalige Forum van Bauke Moesker ook het bericht op "
Za 27 Okt 2012, 14:33" in de thread "Heersers in de kerk (7): De nieuw-apostolische gedragscode"
Zie ook het bericht op "
Za 13 Dec 2014, 14:55" in de thread "Mislukte reorganisatie bij Bischoff-Verlag".
Zie verder op het voormalige Forum van Bauke Moesker de thread "
Kerkleiding dicteert vernieuwd totaalconcept". Al werd de geloofsleer intussen uitgewerkt in een catechismus en werd deze in meerdere vertalingen wereldwijd ingevoerd; de huidige stamapostel, sinds 2013 is dat Jean-Luc Schneider, schijnt in te zien dat niet in elk werelddeel, enkel en alleen omwille van de voorheen tot elke prijs gekoesterde "
eenheid", dezelfde nieuw-apostolische geloofspraktijk kan worden nagestreefd. Zonder dat er in de publicaties vanuit de kerk al veel over wordt gezegd, zie ik nu namelijk belangrijke verschillen ontstaan bij de inrichting van het gemeenteleven. Zie bijvoorbeeld de thread "
De Woensdagavond dienst blijft", waarin naar voren komt dat het er in Amerika intussen heel anders aan toe gaat op de woensdagavond.
Wat echter door alle verwarring uit het oog kan worden verloren, is, dat het Evangelie van Jezus Christus geenszins voorziet in welk religieus machtsbestel dan ook:
Onrust
« Antwoord #7 Gepost op: 28-08-2007, 19:52:48 »
@all
(...)
Welnu, als dan
dé Liefde, de liefde des Vaders overblijft; wáárom is dát dan niet ieders toetssteen? Is het liefdevol om de zeggenschap over alles naar je toe te trekken? Is het liefdevol om geen orde te scheppen in de chaos? Is het liefdevol om een andere kant op te kijken wanneer een naaste gewond langs de kant van de geloofsweg ligt? Is het liefdevol om ten koste van anderen niet aan je eigen tekortkomingen te werken? Is het liefdevol om aan mooie woorden geen daden te verbinden? Is het liefdevol om je te storen aan de wanhoop van degenen die jíj ergert? Is het liefdevol om de barricaden te verafschuwen die slachtoffers beklimmen?
- Beken elkaar uw zonden en bid voor elkaar, dan zult u genezen. Want het gebed van een rechtvaardige is krachtig en mist zijn uitwerking niet.
Uit: Jakobus 5: 16
Het zou niet verkeerd zijn als in de Nieuw-Apostolische Kerk het besef herleeft dat je ook onder een hagenpreek zalig kunt worden. Het zit hem namelijk niet in 2.000 jaar schriftgeleerdheid. Niet voor niets liet Friedrich Nietzsche (1844-1900) optekenen dat hij wel christen had willen zijn, als die er maar verloster uitzagen! Zonder onvoorwaardelijke naastenliefde verzandt men in futiliteiten, in uitspraken "voor de Bühne", in haat en nijd. Word streetwise, en je ziet de smoking gun!
Mvg,
JP
(...)
Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "
Za 30 Okt 2010, 20:57", in de thread "Nieuw-apostolische bedrijfsvoering"
Zie ook het bericht op "
Vr 30 Okt 2015, 21:16" in de thread "De Woensdagavond dienst blijft"
Met andere woorden: wat hebben christenen te zoeken bij een gouden kalf, of in een (gouden) kooi?
Groet,
TjerkB