TjerkB schreef:(...)
Stamapostel Schneider wil nu echter hebben dat zijn volgelingen, die vanaf 2014 de liefde van God dienen te belichamen, dergelijke berichten een keer of vijf, zes, aanhoren. Gewoon het ene oor in, het andere uit:
Aldus geraken deze volgelingen nu al decennia lang -gedachteloos- van de ene flow in de andere.
- „Lasst uns immer wieder Zeit aufbringen, um dem anderen zuzuhören.
Wir leben in einer Kommunikationsgesellschaft und doch hat man so wenig Zeit! Schenke dem anderen dein Ohr!
Er braucht das! Und wenn du die Geschichte schon fünfmal gehört hast, höre sie bitte ein sechstes Mal an.
Er braucht das! Es ist ein Zeichen des Mitempfindens, dass man zuhört.“
Bron: »Mit Liebe ans Werk!« – das neue Motto für 2014
(...)
Uit~: Mijn bericht op "di 07 jan 2014, 14:53" in de thread "Geen woorden maar daden"
@all„Mit Liebe ans Werk“ sei mehr als mit Liebe zu arbeiten, so die Gedanken von Bezirksapostel Brinkmann zum Jahresmotto, welches Stammapostel Jean-Luc Schneider für 2014 herausgegeben hat (wir berichteten). Der Bezirksapostel rief die Bezirks- und Gemeindeleiter auf, die „Wirkungsverluste“ zu reduzieren. Ursachen könnten fehlende Kommunikation, Unterschiede zwischen Charakteren oder Missverständnisse sein. Mit Hilfe der Liebe gelinge es sicher hier und da, Wirkungsverluste zu reduzieren.
Bron: Jahresauftakt für Vorsteher - 13. Januar 2014, 15.31 Uhr
In de Nieuw-Apostolische Kerk mag je wel wat terug zeggen, maar dat is alleen "pro forma". Indien daardoor uiteindelijk "tranenbrood de spijze" wordt (vgl. lied 317, NAK-gezangboek; derde couplet); wat staat degene die dit meemaakt dan nog te doen? Is dat -in groepsverband- hooguit het volgende...
... óf staat het een ieder van ons allen óók nog vrij om "verstandig zelfstandig" na te denken over welbeschouwd de enorme diepgang van bijvoorbeeld de onderstaande woorden van de apostel Paulus:(...)
Apostel Rainer Storck nannte in seinem Predigt-Beitrag als Beispiel für göttliche Werke die Nachfolge: „Manchmal bedeutet Nachfolge auch nur eines: Bleiben!“.
(...)
Bron: Jahresauftakt für Vorsteher - 13. Januar 2014, 15.31 Uhr
- U hebt de Geest niet ontvangen om opnieuw als slaven in angst te leven, u hebt de Geest ontvangen om Gods kinderen te zijn, en om hem te kunnen aanroepen met ‘Abba, Vader’.
Uit: Romeinen 8: 5 (NBV)
Ten slotte, zoek uw kracht in de Heer, in de kracht van zijn macht.
Uit: Efeziërs 6: 10 (NBV)
- Hij geeft de vermoeide kracht,
de machteloze geeft hij macht in overvloed.
Uit: Jesaja 40: 29 (NBV)
- Maar wanneer de heilige Geest over jullie komt, zullen jullie kracht ontvangen en van mij getuigen in Jeruzalem, in heel Judea en Samaria, tot aan de uiteinden van de aarde.’
Uit: Johannes 1: 8
Uit: Kolossenzen 1 (NBV) - Maar wanneer de heilige Geest over jullie komt, zullen jullie kracht ontvangen en van mij getuigen in Jeruzalem, in heel Judea en Samaria, tot aan de uiteinden van de aarde.’
In alle bescheidenheid: in die 10 jaar heb ik er veel van meegekregen. In elk geval werd mij vele malen méér informatie aangereikt dan ikzelf op mijn beurt kwijt kon in bijvoorbeeld bijdragen op een aantal internetfora. Daarnaast heb ik tot in het voorjaar van 2007 aandachtig geluisterd naar wat er in openbare erediensten bij de Nieuw-Apostolische Kerk nog aan werd toegevoegd. Toen ik ermee ophield, wist ik na 50 jaar genoeg, maar dit terzijde. Hoewel je in deze kerk als "broeder- of zuster-in-de-bank" niet gauw het woord zult krijgen, en ik het daarmee opgelegde eenrichtingverkeer in de communicatie ook wel probeerde te verdragen, ben ik in voorkomende gevallen toch maar zo vrij geweest om van mijn hart geen moordkuil te maken. Wie dat waagt, roept een schrikreactie op, en meewarige blikken alom vallen betrokkene ten deel. Op de nieuw-apostolische geloofsweg hoor je namelijk netjes in het gareel te lopen. Je behoort "te doen wat er gezegd wordt" want aldus... zal het de eerlijken en oprechten gelukken om aan de hand van leiding in onze dierbare stamapostel en de met hem verbonden trouwe apostelen en dienaren het heerlijke einddoel spoedig te bereiken. Tenminste, zó zou het "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" allemaal "in Zíjn werk" gaan...
Wie zich voorbeeldig "in de navolging" bevindt, hoeft niet naar links te kijken en niet naar rechts. Het volstaat eenvoudig om "naar de geest" de voetstappen te volgen van de meest "directe zegenaar" die jou voorgaat. Ondertussen loop je de kans dat er een lied wordt aangeheven met de tekst "Heerst op aarde hongersnood, Godes kind'ren hebben brood!" (NAK-gezangboek, derde couplet lied 409). Je wordt dan geacht dit van harte -doch met het verstand op nul, bij wijze van spreken- mee te zingen. Je kunt er wel wat van zeggen, maar reken er niet op dat het de zegenaars iets zal uitmaken. Voor hen zijn er op weg naar het beloofde land wel belangrijker zaken om aandacht voor te hebben, zoals wat er gezegd wordt om te doen tijdens de traditionele Jahresauftakt. Helaas wordt dit in de praktijk zo opgevat dat men uitsluitend doorgeeft aan anderen wat er gezegd is om te doen. Daarbij is het niet de bedoeling dat een sterveling zoiets opvalt, maar mij is dit laatste toch wél overkomen. Wanneer dat "doemscenario" zich van jou meester maakt, ja, dan heb je een probleem!
Schoorvoetend trek je nu verder op de geloofsweg; een zekere, vaste tred zit er niet meer in, zo lijkt het.
[wordt vervolgd]
Groet,
TjerkB