Misbruik door katholieke priesters en paters

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
TjerkB

Re: Misbruik door katholieke priesters en paters

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: za 26 okt 2024, 05:58(...)
Als je ergens terecht bent gekomen waar je was toevertrouwd aan broeders of zusters die zich zouden wijden aan werken van barmhartigheid ...
  • ‘Wie God liefheeft, moet ook zijn broeder liefhebben’ (1 Joh 4,21). Wat dit betekent, heeft de traditie samengevat in de werken van barmhartigheid, die de toetssteen zijn van onze liefde. Deze werken worden doorgaans 'liefdewerken’ genoemd, omdat ze ingegeven zijn door de liefde. Zij zijn altijd bijzonder gericht op de hulpbehoevendheid van de mens in nood. Zij groeien vanuit een barmhartige gezindheid en zijn de concrete invulling van de liefde in het dagelijks leven van iedere mens.

... maar je blijvend letsel wordt toegebracht en je daarna níet wordt geloofd, terwijl ook niemand in de kerk ingrijpt, kon het zelfs nog gebeuren dat van overheidswege rechtsbescherming uitbleef. Hoe kon je, weerloos als kind of als jongvolwassene, wéten hóe je op je hoede moest zijn?

(...)

@all

Terwijl zoiets veelzeggends als "de concrete invulling van de liefde in het dagelijks leven van iedere mens" in een oogwenk aan ons voorbijtrekt want:
  1. snel stonden wij het onszelf vervolgens toe dat andere zaken zich aan ons opdrongen,
  2. kennelijk was er met ons welnemen in onze agenda nog net een gaatje voor gevonden,
  3. wij zijn jachtig in de weer en al snel begrepen wij dat er slachtofferhulp was geregeld,
  4. je doet er niks aan en het is al lastig genoeg om zelf het hoofd boven water te houden,

... laat zich op die manier zowel pijnlijk blootleggen hoe robotachtig wij omgaan met tijd van leven, met wat liefde waard is en met wat leed dat naasten ondervinden ons zegt, als hoezeer wij ons schijnbaar ook al berustend neerleggen bij zo'n uitgehold saai en dus nietszeggend bestaan.

Nee, dit handelt natuurlijk niet over "mij" of over "ons", maar over onbekenden; ongelovigen die niet snappen wat "wijzelf" allang door hebben. Maar wat hebben "wij" dan feitelijk door? Kunnen verantwoordelijkheden, onze autonomie en soevereiniteit níet argeloos worden verkwanseld?

Wordt er in de reli-industrie (...) níet met veel afleidend acrobatisch vertoon heimelijk met twee maten gemeten? Zo las ik in het ND onlangs dít:

• Want dat is een typisch katholiek probleem: een priester ont-
    slaan kan een bisschop namelijk feitelijk niet.

Tijdens hun wijding beloven priesters onder meer levenslan-
    ge gehoorzaamheid aan hun bisschop. Daar tegenover staat
    dat de bisschop namens de kerk een 'verzorgingsplicht' te-
    genover de priester op zich neemt. Dat betekent dat hij altijd
    een verantwoordelijkheid houdt dat de priester in zijn le-
    vensonderhoud kan voorzien. Deze verplichting geldt ook
    wanneer de priester op non-actief wordt gesteld, en zelfs
    wanneer hij door de kerk uit zijn ambt wordt gezet of, in
    kerkrechtelijke termen, 'teruggebracht naar de lekenstaat'.
    Het bisdom Haarlem-Amsterdam gaat nu Rome informeren
    over het vonnis. Het Vaticaanse Dicasterie voor de Geloofsleer
    zal een besluit nemen over de gevolgen voor de priester. Het
    kan besluiten hem uit het ambt te zetten.

Bron: Nederlands Dagblad, zaterdag 27 oktober 2024, Zondag/p. 8

Is het raar dat ik mij toen prompt (uit Kruispunt-aflevering 14) de laatste woorden herinnerde in de brandbrief aan de paus van een 78-jarige?

TjerkB schreef: wo 23 okt 2024, 21:18(...)

[Geïnterviewde]
  • Dierbare broeder Franciscus,

(...)

We smachten, Franciscus.
    Naar gerechtigheid van de kerk,
    jouw kerk…

…die ons in het duister houdt.

Hoe leef je zonder licht?
    Ze hebben ons gedood,
    maar we zijn niet dood.
(...)

Na 66 jaar werd de getroffene, die nog maar twaalf jaar oud was toen het misbruik begon, voor de gezochte gerechtigheid het bos ingestuurd:

[Geïnterviewde]
  • (...)

Hij [paus Franciscus; TB] zei niet zoveel.
    Toen ik hem bijvoorbeeld vroeg of…
    Dat was bijna aan het einde.
    Of hij zich niet verantwoordelijk voelde.
    Of de kerk niet verantwoordelijk was
    voor wat er gebeurd is.

Hij zei: wat is dat, de kerk? De paus,
    de bisschoppen? Dat is iedereen.
    Dat ben jij, en hij en hij ook.

Hij verschool zich opnieuw achter…
    De Kerk, dat zijn 1,2 miljard mensen.

Maar hij, als leider,
    is niet verantwoordelijk.
    Dus we hebben eigenlijk niets gehoord…
    …wat echt interessant was,
    wat mij betreft.

(...)
(...)

Al die tijd had in zijn kerk niemand oog gehad voor welke verzorgingsplicht dan ook jegens kinderen en jongvolwassenen die misbruikt waren. Ongeveer één uur op vrijdag 27 september jl. was er uitgetrokken voor vijftien of zeventien van hen, in de drukke agenda van het pausbezoek. Daarover merkte ik eerder dan ook op:

TjerkB schreef: za 26 okt 2024, 05:58(...)
Had deze aangelegenheid niet principieel (!) alle tijd en aandacht verdiend, alvorens over te gaan tot welke andere orde van welke dag dan ook?

(...)

Vermalen in de machinerie van de reli-industrie en terwijl het niet enkelingen betreft doch tallozen, wordt er géén taskforce aan het werk gezet.

Is dat namens "de paus, de bisschoppen", namens "iedereen", "jij, en hij en hij ook" ...gerechtigheid? Zijn "wij" nog wel bij: ons volle verstand?

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
TjerkB

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: do 31 okt 2024, 11:42(...)
Wordt er in de reli-industrie (...) níet met veel afleidend acrobatisch vertoon heimelijk met twee maten gemeten?

(...)

@all

Het lijkt soms wel alsof "de hogere geestelijkheid" de kunst verstaat om weldenkendheid met een handige goocheltruc aan "ons" te ontfutselen. De voormalige NAK-apostel Sepers drukte zich hierover al eens als volgt uit:

• [Citaat Gerrit Sepers in 2004]
    • „Wie kleine Jungen oder kindliche Menschen“

naktuell.de: Denken Sie, dass die sich wandelnden gesellschaftlichen Prozesse und Einflüsse in der heutigen Zeit nicht doch einen starken Einfluss haben und zwangsläufig Änderungen am System bewirken?

G. Sepers: "Unsere Kirche ist wie eine letzte Insel, auf der das hierarchische System konserviert wird. Weil wir so stramm organisiert sind, würde jede Änderung zu einem großen Abfall führen. Die Geschwister haben überhaupt nicht gelernt, zu diskutieren oder mit Dialog umzugehen. In ihrer gesellschaftlichen Entwicklung haben sie das wohl gelernt, aber in der Kirche überhaupt nicht. Das betrifft gebildete Leute genauso wie kindlich gläubige Leute. Es ist erstaunlich, dass große Männer in unserer Gesellschaft – ich habe das öfter erlebt – Professoren, Direktoren, Präsidenten von großen Unternehmen usw., innerhalb unserer Kirche sich wie kleine Jungen oder kindliche Menschen verhalten. Das ist sehr erstaunlich!" (...)
    Bron: "Dahinter steckt immer das konservative Denken",
    Telefonisches Interview am 10. und 17.12.2004, redigiert am 29.12.2004, veröffentlicht am 04.01.2005
    http://www.naktuell.de/0105/0105003.html

"Er klinkt applaus in het stadion", zo meldde het liveblog bij het Nederlands Dagblad tijdens het pausbezoek aan onze zuiderburen. Dat zat zó:

Kort overzicht
Van 26 tot en met 29 september 2024 bezoekt paus Franciscus België en Luxemburg.
Onze Vaticaanwatcher Hendro Munsterman vliegt mee met het pauselijk vliegtuig. Onze redacteuren Sanne Gerrits en Celine Timmerman doen verslag vanuit Brussel en Leuven.

• 29 sep, 10:49
    Paus wijkt af van tekst en veroordeelt misbruik tijdens preek
    Paus Franciscus heeft afgeweken van de vooraf aan journalisten verspreide tekst en veroordeelde tijdens zijn preek het kerkelijk seksueel misbruik. In stevige bewoordingen zei hij dat dit grondig moet worden aangepakt. Hij waarschuwt bisschoppen het niet toe te dekken. Er klinkt applaus in het stadion.

‘We moeten deze ziekte van misbruik genezen’, zei de paus. ‘We moeten degenen die misbruiken aangeven en hen laten berechten.’ Hij roept ook op om deze daden niet te verdoezelen, op welk niveau dan ook (priester, leek, anonieme persoon, bisschop, enz.).

‘We moeten degenen die misbruik maken aan de kaak stellen’

(…)

Bron: Liveblog bij Nederlands Dagblad over het bezoek van paus Franciscus aan Luxemburg en België.

Verdiende ieders betoonde nalatigheid gedurende een zorgwekkend lange reeks van jaren alvast opeens zo'n -reflexmatig ingegeven- applaus? Yes, we can!, hebben de aangesproken verzamelde aanwezigen misschien wel boetvaardig gedacht en voorzeker, dat zullen "wij" moeten doen!

Een meesterlijk geslaagde wisseltruc waarbij rollen en verantwoordelijkheden op slag vervaagden. In werkelijkheid immers was er zo'n 500 jaar na Christus met het celibaat een heilloze weg ingeslagen. Wie had nu écht de moed moeten tonen om het probleem in de kern aan te pakken?

Groet,
TjerkB

N.B.
TjerkB schreef: wo 15 mei 2024, 16:43(...)
Telkens wanneer individuen met vereende krachten over een paard worden getild, mag ieder z'n hart wel vasthouden, zo leert de geschiedenis...

BakEenEi schreef: za 29 jan 2011, 17:38(...)
Destijds op het forum bij NAK-Observer stond er onder mijn berichten altijd het volgende citaat: "Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Fritsch). Dat stond er bepaald niet zonder reden... Bijna weergaloos onthullend en openhartig is het in mijn beleving hoe ooit Bonhoeffer zich uitdrukte:
  • Zijn wij nog bruikbaar?

We zijn de stomme getuigen geweest van boze daden. We zijn door de wol geverfd. Geroutineerd hebben we de kunst van het veinzen en het spreken met dubbele tong geleerd. We zijn door ervaring wantrouwend tegenover mensen geworden. Daarbij moesten we hun de waarheid en ons vrije oordeel dikwijls schuldig blijven. We zijn door ondraaglijke conflicten murw, ja misschien zelfs cynisch geworden – zijn wij nog bruikbaar? Wat we nodig zullen hebben zijn geen genieën, cynici, haatdragende personen of geslepen tactici, maar ongekunstelde, eenvoudige en oprechte mensen. Zal onze innerlijke weerstand tegen wat ons opgelegd is sterk genoeg en de oprechtheid tegen onszelf radicaal genoeg zijn gebleven om de weg tot eenvoud en oprechtheid terug te vinden?

Bron: Dietrich Bonhoeffer Werke (DBW) 8 (WE), 19-39
Ongelofelijk indrukwekkend is in ditzelfde verband ook de toespraak gehouden door Elie Wiesel in Oslo, op 10 december 1986 bij het in ontvangst nemen van de Nobelprijs voor de Vrede. (Elie Wiesel is geboren in een Hongaars getto en werd als kind naar de nazi-vernietigingskampen Auschwitz en Buchenwald gezonden. "Nacht" is het openhartige en diep ontroerende verslag van de verschrikkingen die zich daar hebben afgespeeld. Een joodse jongen vertelt hoe hij er ongewild getuige van was hoe zijn moeder en zusje direct na aankomst in het kamp naar de gaskamer werden gestuurd, en hoe zijn vader van uitputting stierf na de gedwongen mars naar Buchenwald.) Uit de toespraak:
  • (…)
    Maar ik heb vertrouwen. Vertrouwen in de God van Abraham, Isaac en Jacob en zelfs in Zijn schepping. Zonder dat zou handelen niet mogelijk zijn. En handelen is het enige antwoord op onverschilligheid, het sluipendste van alle gevaren. Is dat niet de betekenis van Alfred Nobels nalatenschap? Was zijn angst voor oorlog geen bescherming tegen oorlog?

(…)
    En vervolgens leg ik hem
    [in gedachten, ter verantwoording, aan een overleden jongen; BEE] uit hoe naïef we waren, dat de wereld op de hoogte was en zich in zwijgen hulde. En dat ik daarom gezworen heb nooit meer te zwijgen wanneer en waar er ook menselijke wezens zijn die lijden en vernederingen moeten ondergaan. We moeten partij kiezen. Neutraliteit is in het voordeel van de onderdrukker, nooit in het voordeel van het slachtoffer. Stilte moedigt de beul aan, nooit de gefolterde. Soms moeten we ingrijpen. Als menselijke levens in gevaar komen, als de menselijke waardigheid op het spel staat en nationale grenzen en gevoelens irrelevant worden. Overal waar mannen en vrouwen vanwege hun ras, religieuze of politieke overtuiging vervolgd worden, moet die plaats –op dat moment– het centrum van het universum worden.

(…)
    Er is zoveel te doen, er is zoveel dat gedaan kan worden. Eén persoon –een Raoul Wallenberg, een Albert Schweitzer, een Martin Luther King jr.–, één integer persoon kan het verschil uitmaken, het verschil tussen leven en dood. Zolang één dissident wordt vastgehouden, is onze vrijheid een leugen. Zolang één kind honger heeft, zullen onze levens vervuld zijn van angst en schaamte. Wat al deze slachtoffers boven alles moeten weten is dat ze niet alleen staan, dat wij hen niet vergeten, dat wanneer hun stemmen gesmoord worden wij hun de onze zullen lenen, dat terwijl hun vrijheid afhangt van die van ons, de kwaliteit van onze vrijheid afhangt van die van hen.

(…)
Het was in november 2006 toen dit onderwerp werd aangesneden bij NAK-Observer. Inmiddels zien wij nota bene van nabij hoe ook "hogere verantwoordelijke leidinggevenden" bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland "geroutineerd de kunst van het veinzen en het spreken met dubbele tong hebben geleerd". Wie er net als talloze andere helden op sokken later met terugwerkende kracht (!!) "in het verzet" wil hebben gezeten, raad ik nu aan vooral te blijven zwijgen. Kinderen Gods die op zoek zijn naar Zijn gerechtigheid, Zijn waarheid en Zijn liefde, worden door de bullebakken die het in deze kerk nu voor het zeggen hebben meedogenloos omver gelopen en in de verste verte niet voor vol aangezien.

Drie dimensies van macht kunnen worden onderscheiden:

1) de macht van beslissingsbevoegeheid
2) de macht van agendavorming
3) de macht van "thought control"

Bij dimensie 2 kan men bijvoorbeeld denken aan de macht van de media. De media kunnen onderwerpen aandragen, waarbij er bij het publiek een mechanisme ontstaat van acceptatie in de zin van (gedachteloze) acceptatie van een informatiestroom uit een bepaalde hoek. De overtreffende trap hiervan is dan feitelijk dimensie 3, waarbij er sprake is van een geruisloze impliciete opiniebeïnvloeding. Naast de media hebben natuurlijk ook regeringsstelsels soms zo veel macht, maar óók religieuze stromingen. De Nieuw-Apostolische Kerk is daarvan een schrijnend voorbeeld: leden worden willoze werktuigen van een geestelijke elite...

(...)

Bron: Bericht -op het voormalige Forum van wijlen Bauke Moesker- op "Za 29 Jan 2011, 18:38" in de thread "Elders gelezen... "

Als jarenlang gerechtigheid ergens ver te zoeken is, geeft dat niet te denken? En: als je niks in te brengen hebt, ben je dan geen onderworpene?

(...)

Uit: Bericht op "wo 15 mei 2024, 16:43", in de thread "De kritiek die het apostolisch genootschap krijgt en hoe ze hiermee omgaat"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
TjerkB

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: do 31 okt 2024, 15:05(...)
TjerkB schreef: wo 15 mei 2024, 16:43(...)
Als jarenlang gerechtigheid ergens ver te zoeken is, geeft dat niet te denken? En: als je niks in te brengen hebt, ben je dan geen onderworpene?

(...)

Uit: Bericht op "wo 15 mei 2024, 16:43", in de thread "De kritiek die het apostolisch genootschap krijgt en hoe ze hiermee omgaat"

@all

Wat mij altijd pijn en verdriet heeft gedaan, is als ik zag hoe sommigen zich ongegeneerd vergrepen aan anderen die zich niet kunnen verweren. In forumbijdragen verduidelijkte ik dit meermalen aan de hand van het onderstaande:

TjerkB schreef: vr 06 jan 2017, 21:07(...)
BakEenEi schreef:(...)
Ikzelf was leerling van de tweede klas (tegenwoordig: groep 4) toen onze juf zich telkens zichtbaar ergerde aan M.; een jongen in mijn klas die moeite had met rekenen en die volgens de juf niet goed oplette. Nadat het een aantal keren was voorgevallen dat zij hem aan het oor trok om hem mores te leren, begon ik te spijbelen. Eén van mijn klasgenootjes wilde wel even doorgeven dat ik de mazelen had want dat heerste toen. Na een aantal dagen kwam mijn moeder erachter dat ik "wegens ziekte" mijn leerervaringen kennelijk elders opdeed. Ikzelf hield juist ontzettend van rekenen. Daarom mocht ik van mijn vader een rekenschrift kopen waarin ik zelf allerlei sommen bedacht met de bedragen op kassabonnen die bij ons thuis speciaal voor dat doel werden bewaard. Ik rekende de antwoorden uit en toen het schrift vol was, vroeg ik aan de juf of zij mijn huiswerk wilde nakijken. Nee dus. In de eerste plaats geloofde ze niet dat ik de sommen zelf had gemaakt want in de tweede klas werd er eenvoudig nog niet boven de 100 gerekend. Voor de rest vond ze het te veel werk om eraan te beginnen. Tegen het einde van het schooljaar was ik jarig. Dan mocht je met je kroontjespen die dag met rode inkt schrijven. Helemaal per ongeluk maakte ik in mijn schrijfschrift toen een vlek. Terwijl ik die met een viltje zat te deppen, werd het potje met de rode inkt door het bevoegde leergezag van mijn tafel gegrist. Het schoonschrijven ging dus verder met de gewone donkerblauwe inkt. Nee, dan was je nog niet jarig. Maar de jongen in mijn klas die het eerder had moeten ontgelden, was in het voorjaar door ziekte van school af gegaan. Op straat kwam ik een grote broer van hem tegen. Die vertelde mij toen dat M. was overleden.

(...)

Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "21 oktober 2013", in de thread "NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012"
Zie ook het bericht op "Za 23 Jan 2016, 16:11" in de thread "Overeenstemming van denken en handelen"
(...)

Uit: Bericht op "vr 06 jan 2017, 21:07", in de thread "Tussenbalans en hoe nu verder... "

Terugkomend nu op gerechtigheid...

[Geïnterviewde]
  • Dierbare broeder Franciscus,

(...)

We smachten, Franciscus.
    Naar gerechtigheid van de kerk,
    jouw kerk…

…die ons in het duister houdt.

Hoe leef je zonder licht?
    Ze hebben ons gedood,
    maar we zijn niet dood.
(...)

In Kruispunt-aflevering 14, over het pausbezoek, sprak een geraadpleegde deskundige vooraf de wens uit dat het thema seksueel misbruik niet een te groot stempel zou drukken op dit bijzondere evenement. Nadien zei hij ook nog zoiets als: je kunt het nooit iedereen naar de zin maken.

Als ik over die uitspraken nu nog nadenk, overvalt en beklemt mij nog steeds de verbijstering waarover ik op "do 17 sep 2020, 13:44" berichtte in een vergelijkbare samenhang. Zouden echter niet, zodra in de kerk bij zo'n rooms orakel een kind of een kleinkind iets afschuwelijks wordt aangedaan, prioriteiten en het gevoel voor urgentie uit de hier stuitend aangetroffen godvergeten sluimerstand abrupt en voorgoed ontwaken?

Een bekende Vaticaan-correspondente bij de NOS schreef onlangs dat het volgens een oud Romeins spreekwoord eeuwen duurt om binnen de Rooms-Katholieke Kerk een steen te verplaatsen. En dan tegelijkertijd te willen geloven in een almachtige God, die deze denominatie bestiert...

Groet,
TjerkB
TjerkB

Bericht door TjerkB »

@all

"M’n leven gaat door en m’n strijd ook" en daartegenover, zo terzijde, "je kunt het nooit iedereen naar de zin maken", bleven bij mij na-echoën.

Natuurlijk had paus Franciscus heus mooi gesproken. Ook elders nog (zie onder). Eerder al kwamen in ons forumberaad van hem meermalen aansprekende geschriften naar voren. Verder volg ik geregeld allerhande berichtgeving, zoals begin vorig jaar, over het pausbezoek aan Congo. Hoe kunnen "handelspraktijken" dan desondanks soms heftig contrasteren met al het goede wat ons in kerk en samenleving was voorgehouden?

"Na-echoënd" belandde ik bij de Bergrede want immers; ook dan blijft gerechtigheid niet onvermeld...

• [4] Gelukkig de treurenden,
    want zij zullen getroost worden.
    [5] Gelukkig de zachtmoedigen,
    want zij zullen de aarde bezitten.
    [6] Gelukkig wie hongeren en dorsten naar de gerechtigheid,
    want zij zullen verzadigd worden.

(...)

[20] Want Ik zeg jullie: als jullie gerechtigheid niet groter is dan die van de schriftgeleerden en de farizeeën, zullen jullie zeker het koninkrijk van de hemel niet binnengaan.

Uit: Matteüs 5 (NBV21)

Ook herinnerde ik mij een passage uit een interview, lang geleden, met dominee Herman Hegger, die eerder een rooms-katholieke priester was:
Het protestantisme noemt hij een 'praatcultuur'. "In een dienst is er maar één man voortdurend aan het woord. Hij praat maar en hij praat maar."

"Wij" mensen kunnen er wat van - van horen, schrijven en: praten! Maar ook het volgende -en graag deel ik het opnieuw- kwam weer bij mij op:

TjerkB schreef: ma 02 okt 2023, 12:14(...)
Ooit viel ik één keer in voor een dienaar die godsdienstonderwijs gaf. Onze voorganger gaf hierbij in overweging in het betreffende leerboek eventueel een ander hoofdstuk te kiezen dan het geplande. Mijn oog viel op het hoofdstuk waarin het handelde over Filippus en de Ethiopiër, in Handelingen 8: 26-40. Door God geleid ontmoetten die twee elkaar, met een werkelijk zegenrijke uitkomst. Eén van de kinderen (want: Alle Dagen Heel Druk) had er tot dan toe weinig blijk van gegeven bij de les te zijn. Hij was zelfs onder de tafel gaan zitten waardoor ik aannam dat hij die keer weinig meekreeg. Aan de groep vertelde ik over Filippus dat hij op de dag van die bewuste ontmoeting 's ochtends misschien wel had gebeden: "Lieve God, als ik vandaag even iets voor u kan betekenen, geef dan alsjeblieft een seintje! Amen." Prompt hoorde ik onder de tafel gestommel, waarna het kind van wie ik in mijn onnozelheid had gedacht dat het niet oplette, opsprong en blij uitriep: "Dat ga ik doen!!"

(...)

Uit: Bericht op "ma 02 okt 2023, 12:14", in de thread "Inaugurele rede op 26 november 2021 van prof. dr. Jan Loffeld: Getting to know God after God"

Vergelijk nu de briefschrijver, die een koninklijk paleis verliet en verzuchtte "Onze strijd gaat door", eens met de hierboven bedoelde Ethiopiër!

Groet,
TjerkB

N.B.
  • 28 sep, 10:56
    Paus spreekt opnieuw over misbruik en geeft de Belgische kerk tips
    Zes Belgische katholieken spreken in de nationale basiliek De Koekelberg tot de paus: een Duitstalige pastoor, een Nederlandstalige jongere, een Franstalige theoloog, een Nederlandstalige maatschappelijk werkster die namens de kerk misbruikslachtoffers begeleidt, een Franstalige vrouwelijke religieuze en een Nederlandstalige gevangenisaalmoezenir. Paus Franciscus antwoordt op hun getuigenissen en vragen.

Hij prijst de kerk in België, ‘een kerk in beweging die leken vormt, dicht bij mensen wil staan, mensen begeleidt en getuigt van vele vormen van barmhartigheid’. Hij stelt de Belgische kerk echter ook voor om dankzij drie woorden over haar toekomst na te denken: evangelisatie, vreugde en barmhartigheid.

(…)

seksueel misbruik
    En de paus bedankte Mia, de maatschappelijk werkster die met misbruikslachtoffers werkt, voor ‘het geweldige werk dat je doet door woede en pijn om te zetten in hulp, nabijheid en mededogen’. Er klonk luid applaus in de basiliek.

En de paus vervolgde: ‘Misbruik veroorzaakt afschuwelijk lijden en wonden. Het ondermijnt ook de weg van het geloof. En er is veel barmhartigheid nodig om niet met een hart van steen bij het lijden van de slachtoffers stil te staan, maar hen onze nabijheid te laten voelen en alle hulp te bieden die we kunnen, om van hen te leren - zoals je zei - om een kerk te zijn die iedereen dient zonder iemand te domineren. Ja, want één van de wortels van het geweld is machtsmisbruik, wanneer we de posities die we bekleden, gebruiken om anderen te onderdrukken of te manipuleren.’

Aan het eind van de toespraak vroeg de paus de aanwezigen zoals gebruikelijk voor hem te bidden.

Bron: Liveblog bij Nederlands Dagblad over het bezoek van paus Franciscus aan Luxemburg en België.
TjerkB

Bericht door TjerkB »

@all

Dat is wel even andere koek: https://nos.nl/l/2544241

Groet,
TjerkB
TjerkB

Bericht door TjerkB »

Eenzaamheid

Ze zeggen dat je flink bent
en alles goed verwerkt.
Ze hebben zelfs al tijden
niets van je zorg bemerkt.
Er zijn er die beweren
dat het je niets meer doet,
maar niemand weet je angsten,
de storm die in je woedt.

Zo ga je moegestreden,
geen mens die je echt kent.
Ze zien niet dat je eenzaam
en ongelukkig bent.
Zo dwaal je door het leven,
gepijnigd en bebloed
en niemand weet je angsten,
de storm die in je woedt.

Toch zal het niet zo blijven.
Er komt een and’re dag,
waarop je Gods erbarmen
en hulp ontvangen mag,
want ook nog op jouw paden
Samaritanen gaan,
die helpen zonder praten
en troostend naast je staan!

Frits Deubel

@all

Los van ui­ter­lij­ke pracht en praal, scho­ne schijn;

1. Over helpen zonder praten...

• Want ieder die de wil van mijn Vader in de hemel doet, is mijn broer en mijn zus en mijn moeder.’

Uit: Matteüs 12
    • [35] Want Ik had honger en jullie gaven Mij te eten, Ik had dorst en jullie gaven Mij te drinken. Ik was een vreemdeling en jullie namen Mij op, [36] Ik was naakt en jullie kleedden Mij. Ik was ziek en jullie bezochten Mij, Ik zat gevangen en jullie kwamen naar Mij toe.” [37] Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden: “Heer, wanneer hebben wij U hongerig gezien en U te eten gegeven, of dorstig en U te drinken gegeven? [38] Wanneer hebben wij U als vreemdeling gezien en opgenomen, U naakt gezien en gekleed? [39] Wanneer hebben wij gezien dat U ziek was of in de gevangenis zat en zijn we naar U toe gekomen?”

Uit: Matteüs 25 (NBV21)
    .
  2. Over eenzaamheid...
    TjerkB schreef: di 05 nov 2024, 11:45(...)
    Afgelopen zaterdag stond er in het Volkskrant-magazine een interessant nieuw interview met de bekende Belgische psychiater Dirk De Wachter. Het handelde over eenzaamheid. Wat mij opviel was met name déze passage:
    Over de eenzaamheid van jongeren wordt wel gezegd: ach, deze generatie is overgevoelig en stelt zich een beetje aan, maar ik zie ze ook als de signaalgevers van onze tijd, als de kanaries in de koolmijn.

'De gevoelige, kwetsbare mens voelt de problemen van de wereld sneller en heviger dan de doordrammende mens. Tegen mijn assistenten zeg ik altijd: luister goed naar hen, want zij tonen u waar het verkeerd gaat. Dat zij zich eenzaam en angstig voelen heeft niet alleen te maken met hun hersenweefsel, maar ook met een steeds harder doordrammende maatschappij. Dus ik wil voorzichtig zijn met zulke mensen. Ik heb veel meer problemen met de onkwetsbare mens, die alleen maar triomfeert door het vertrappelen van anderen. 'Hij strekt zijn handen voor zijn borst en vlecht zijn vingers bij de topjes. 'Ik denk dat het goede leven een scharnier moet zijn. Enerzijds is er het streven naar autonomie, naar het gevoel dat je zelf het leven wat richting kunt geven, naar een besef van: dit ben ik. Het andere stuk van het scharnier, dat is de verbinding met anderen - en die is essentieel. Zoals de filosoof Martin Heidegger schreef: 'Dasein ist mit einander sein'. Naargelang de levensfase kan dat fluctueren. Dat zie je bij echtelieden, bij families. Soms is men wat dichterbij, soms wat verderaf.'

Zowel mijn indruk als mijn persoonlijke ervaring (...) is dat "kanaries in de kolenmijn" als ongedierte worden gezien.

(...)

Uit: Bericht op "di 05 nov 2024, 11:45", in de thread "Is er nog een toekomst voor de kerk?"
    .
  3. Over vertroosting bieden...
    TjerkB schreef:(...)
    - misschien wel het allermooiste en meest veelzeggende gedicht van Bep van Laar:
    • voorbij het laatste dorp
      is niemandsland
      als daar nog iemand is
      - van God en iedereen verlaten
      ga dan het laatste dorp voorbij
    (...)

Uit: Bericht op "Di 15 Apr 2014, 21:20" in de thread "Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)"

Groet,
TjerkB

P.S.

Samen!

Ik heb gehuild omdat jij pijn hebt,
de smart van jou is ook mijn smart
en alles waar jij over piekert
leeft elke dag ook in mijn hart.
Ik draag jouw leed of het van mij is
en twijfel als jij twijf’len zult.
De nood die jij hebt mee te dragen,
is ook de nood die mij vervult.

Ik vrees wanneer jouw hart vol vrees is.
Ik ben niet moediger dan jij,
dus je behoeft nooit ”ik” te zeggen,
zeg maar bij al je zorgen ”wij”
en wil je op mijn schouder leunen,
dan houden we elkaar wel vast,
want als we alles samen dragen,
wordt elke last een halve last.

Ik heb gebeden toen jouw bidden
niet meer zo’n innigheid bezat.
Ik zong een lied toen jij liet weten
dat jij daarvoor geen kracht meer had,
Wees nu maar stil, ik zal ook stil zijn,
gelijk de uitgetrilde snaar.
Zo wordt de klank der hoop geboren
en daarin vinden wij elkaar.

Frits Deubel
TjerkB

Checks and balances

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: di 12 nov 2024, 17:08(...)
Dat is wel even andere koek: https://nos.nl/l/2544241

(...)

@all

De aartsbisschop van Canterbury lijkt wel roomser dan de paus, dacht ik. Intussen las ik er meer over. Viel hij in zijn ei­gen zwaard?, denk ik nu:
    • (...)
      De hoogste geestelijke binnen de Anglicaanse Kerk staat onder druk om af te treden. De bisschop van Newcastle roept de aartsbisschop van Canterbury, Justin Welby, op om zijn functie neer te leggen vanwege een vernietigend rapport. Uit onafhankelijk onderzoek blijkt dat de kerkleiding heeft verzuimd de politie in te schakelen over een kindermisbruiker.

De kerk, met wereldwijd vele tientallen miljoenen gelovigen, had zelf opdracht gegeven tot het onderzoek. Het rapport, dat vorige week werd gepubliceerd, telt 251 pagina's en schetst het beeld van een doofpotaffaire.

(...)

Bron: Bisschop eist vertrek hoogste geestelijke Anglicaanse Kerk om misbruikrapport | NOS-nieuws, 11 november 2024
    • (...)
      Begin dit jaar zette de Anglicaanse Kerk al honderd miljoen pond opzij voor een vergoeding wegens de rol die het heeft gespeeld in het Britse slavernijverleden. Het vermogen van de kerk, meer dan tien miljard pond, vindt deels zijn oorsprong in die tijd. Ruim drie eeuwen geleden ontving het een gulle schenking van koningin Anna. De kerk investeerde dat geld in de South Sea Company die slaafgemaakten over de Atlantische Oceaan vervoerde. Het ging in drie decennia om naar schatting 34 duizend Afrikanen.

(...)
      Aartsbisschop Justin Welby stelde een commissie aan om het slavernijverleden te onderzoeken. Het advies is nu om de voorgestelde vergoeding te vertienvoudigen, waarmee de kerk zich kan verlossen voor haar historische zonden. De kerk gaat op zoek naar investeerders die geld willen storten in een Fonds voor Heling, Reparatie en Rechtvaardigheid. Dat smartengeld zal vervolgens worden verstrekt aan bedrijven van zwarte ondernemers, in binnen- en buitenland.

(...)

Bron: Engelse kerk bereid om een miljard aan herstelbetalingen te voldoen voor slavernijverleden | De Volkskrant, 5 maart 2024

Saillante details zijn m.i.:
  • (...)
    Als aartsbisschop van Canterbury was Justin Welby zeer begaan met slachtoffers van wanpraktijken uit het verre verleden. Onlangs bekende hij dat zijn bet-betovergrootvader Sir Robert Ferguson slaven hield in Jamaica.

(...)
    Klassenjustitie is een veelgehoorde klacht binnen de Church of England in de elf jaar dat Welby de 105de aartsbisschop van Canterbury is geweest. Er is een kloof ontstaan tussen de kerkleiding en de gelovigen, wat heeft geleid tot de oprichting van de pressiegroep Save the Parishes. 'Het zwaartepunt in kerk- aangelegenheden - met inbegrip van de financiering - is verschoven van de parochie naar een steeds bureaucratischer en centralistischer kerkstructuur', aldus priester en parochie- activist Giles Fraser.

(...)
    Bij zijn inschattingsvermogen zijn vragen gesteld, bijvoorbeeld toen Welby zich in 2017 sterk maakte voor de promotie van deeltijdpriester Paula Vennells tot bisschop van Londen. Vennells was als directeur van de Britse posterijen medeverantwoordelijk voor de veroordeling van negenhonderd postkantoorhouders die waren beschuldigd van diefstal, terwijl de kasverschillen werden veroorzaakt door ondeugdelijke boekhoudsoftware. Tijdens het onderzoek naar het schandaal erkende Welby dat hij Vennells meer vragen had moeten stellen.

(...)

Bron: De kerkvader keek iets te vaak de verkeerde kant op | De Volkskrant, 14 november 2024

Is de tragiek niet telkens dat religieuze machthebbers opgaan in glamour in plaats van vastberaden voorrang te geven aan dienend leiderschap?

Dit herkenbare fenomeen heeft ons al veel hoofdbrekens bezorgd:
  1. zefyr schreef: do 29 nov 2012, 19:01(...)
    Een kleine clan aan de top maakt(e) de dienst uit, op vrijwel alle beleidsterreinen. Controlemechanismen, scheiding der machten en 'checks and balances' ontbraken en ontbreken nog steeds.

(...)

Uit: Bericht -op het voormalige Forum van wijlen Bauke Moesker- op "29 nov 2012, 19:01", in de thread "De bewijzen stapelen zich op... "
    Zie ook het bericht op "wo 18 nov 2015, 11:06", in de thread "Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?"
  2. BakEenEi schreef: ma 28 jan 2013, 11:16(...)
    In Berlijn las ik op een sticker (vrij vertaald): "Als ieder de dader achterna rent, wie bekommert zich dan om het slachtoffer?" Dat is een rake opmerking, dacht ik, vooral als je bedenkt dat een verdachte helemaal nog geen dader mag heten!

(...)

Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Ma 28 Jan 2013, 12:16", in de thread "Heersers in de kerk (7): De nieuw-apostolische gedragscode"
    Zie ook het bericht op "vr 19 aug 2022, 23:43", in de thread "NAK NL hijst de stormbal en komt met een ambitieus plan - storm in een glas water?"
  3. zefyr schreef: ma 13 nov 2017, 23:06(...)
    Een van m'n favoriete nieuw-apostolische liederen was en is het lied 'Zijn heerschappij maakt waarlijk vrij'. Een vrije Fries respectievelijk 'diepvries' spreekt dit lied vanzelfsprekend erg aan ;) Districtsapostel Pos vroeg ooit aan mij wat m'n favoriete lied was. Toen ik hem vertelde dat eerder genoemd lied een van m'n favoriete liederen was en ik vervolgens uit volle borst dit lied aanhief, begreep hij de clou niet :shock:

(...)

Uit: Bericht op "ma 13 nov 2017, 23:06", in de thread "nieuwe spiritualiteit in nieuw-apostolische kringen?!"

Voor wie het ondertussen moet ontgelden, is mogelijk het onderstaande verhelderend:

Uw wil geschiede!

Ze sprak vaak urenlang,
voor zoveel dingen bang,
in stilte met haar Vader,
maar ’t resultaat dat kwam
wat zij ook ondernam
in het geheel niet nader.

Het leek wel of God zweeg
en áls zij antwoord kreeg
kon dat haar nooit bekoren.
Ze twijfelde eraan
of God haar kon verstaan
of zomaar niets liet horen.

Toch had God wel een plan,
maar daar wist zij niets van.
Je kunt niet alles weten.
Een wonder wordt vervuld
met engelengeduld
en dat was ze vergeten.

Totdat ze dacht: als’k stil
doe zoals God het wil
komt wellicht de onthulling.
Ze bad toen elke keer:
Uw wil geschiede, Heer!

en die ging in vervulling.

Frits Deubel

Groet,
TjerkB

P.S.
Ten aanzien van voornoemde Paula Vennells (de in opspraak geraakte voormalige CEO van Post Office Limited en deeltijdpriester bij Anglicaanse Kerk); op NPO Plus kan de begin dit jaar uitgezonden vierdelige Britse miniserie "Mr Bates vs The Post Office" nog worden teruggekeken:
Alan Bates wordt ten onrechte beschuldigd van fraude en diefstal door de Britse post. Als blijkt dat meer postkantoorhouders verschrikkelijk in de problemen komen door het gebrekkige computersysteem van de post, komt hij in actie. Het wordt een strijd die jarenlang gaat duren.

1. Afl. 1•Wo 21 feb•47m•
    Als het nieuwe computersysteem Horizon in gebruik wordt genomen, begint er van alles mis te gaan in postkantoren overal in het land. Alan Bates en andere postkantoorhouders trekken aan de bel, maar krijgen te horen dat ze echt de enige zijn met een probleem. Als Alan doorkrijgt dat er meer gevallen zijn, besluit hij ze te verenigen om samen de strijd aan te gaan.
    .
  2. Afl. 2•Wo 21 feb•47m•
    Alans Steungroep voor Postkantoorhouders wordt steeds groter. Er duiken steeds meer trieste verhalen op, zoals dat van Sam Kaur. Ze krijgen ook langzaam maar zeker wat bondgenoten, zoals parlementslid James Arbuthnot, die het postbedrijf aanspreekt op de problemen. Directeur Vennells wil echter niet weten van fouten in Horizon. Onderzoeker Bob Rutherford gaat zich verdiepen in de kwestie.
    .
  3. Afl. 3•Wo 28 feb•47m•
    Alan en zijn Steungroep zetten door, en directeur Paula Vennells komt met een compensatieplan. Het mediationtraject met de post wordt geleid door Angela van den Bogerd, die het niet bepaald soepel laat verlopen. Alan vraagt hulp aan Arbuthnot. Als hij afschuwelijk nieuws krijgt, begint zelfs hij de hoop op te geven.
    .
  4. Afl. 4•Wo 28 feb•52m•
    Alan heeft ondertussen 555 gedupeerde postkantoorhouders gevonden die hun verhaal willen doen voor de rechter. Alles hangt nu af van een klokkenluider bij Fujitsu. Het postbedrijf gooit alles in de strijd om hun gelijk te halen, en het geld raakt snel op. Zelfs als de waarheid boven tafel komt, is het nog maar de vraag of iedereen gecompenseerd kan worden.

Bron: https://npo.nl/start/serie/mr-bates-vs- ... e/afspelen
Zie evt. ook het artikel van 23 januari 2024 hierover in de VPRO-gids: https://www.vprogids.nl/cinema/series/l ... daal-.html
TjerkB

Checks and balances (2)

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: vr 15 nov 2024, 15:59(...)
Ten aanzien van voornoemde Paula Vennells (de in opspraak geraakte voormalige CEO van Post Office Limited en deeltijdpriester bij Anglicaanse Kerk); op NPO Plus kan de begin dit jaar uitgezonden vierdelige Britse miniserie "Mr Bates vs The Post Office" nog worden teruggekeken:

(...)

@all

Toen in februari jl. de serie werd uitgezonden, wilde ik thuis níet meekijken. Hoe indirect ook; ik zag op tegen de zoveelste confrontatie met een ongelijke en destructieve strijd, waarbij kerkelijke autoriteiten over weerloze naasten heen walsen. Gisteren waagde ik tóch een poging, maar na vier minuten stelde ik een verdere filmische verkenning alsnog uit. Liefst ontdek ik in mijn omgeving of er nog ergens een spontane handreiking welkom is, ook omdat ikzelf heb ondervonden hoeveel zoiets kan uitmaken. De impact op onze ziel en zaligheid van calamiteiten onder invloed van voorgewend goddelijk gezag, kan helaas ontstellend zijn. Bij de onterechte veroordeling van vele postbeambten in Engeland, werden de onschuldigen nota bene in de steek gelaten in naam van het hoofd van de kerk. Gezinnen werden financieel uitgekleed en geestelijk lamgeslagen. Tot overmaat van ramp figureerde de hoogste baas bij het postbedrijf doodkalm als deeltijdpriester. Te midden van kerkgenoten die rondom de geloofsgemeenschap onbekommerd het leven vieren, trekken menigten stil door woestijnen van miskenning. Denk ook aan wie ten prooi vielen aan seksueel misbruik in de kerk van Rome of bij de Nieuw-Apostolische Kerk aan bruut buitengesloten gemoedsbezwaarden.

Zou je je níet verdomd alléén kunnen voelen als oppermachtigen op zo'n manier over zgn. checks and balances bulldozerend de regie voeren?

Van een grauw grijs straatbeeld kijken we vanzelf niet op in déze tijd van het jaar...

Afbeelding

... maar laten wij elkaar de mist in sturen als het in kerkelijk verband op beslissende momenten ontbreekt aan naastenliefde en gerechtigheid?

Groet,
TjerkB
TjerkB

Checks and balances (3)

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: zo 17 nov 2024, 10:35(...)
... maar laten wij elkaar de mist in sturen als het in kerkelijk verband op beslissende momenten ontbreekt aan naastenliefde en gerechtigheid?

(...)

@all

Valt het kerkgangers niet op? Een "Ämterkörper" steekt de kop op en draadloze besturing volgt van een daarmee onthoofd lichaam van Christus!

Komt niet ernstig de vraag op van welk samenhangend Lichaam wij feitelijk, liefderijk met elkaar verbonden, de "aangesloten leden" wilden zijn?

Groet,
TjerkB
TjerkB

Checks and balances (4)

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: ma 18 nov 2024, 12:45(...)
Komt niet ernstig de vraag op van welk samenhangend Lichaam wij feitelijk, liefderijk met elkaar verbonden, de "aangesloten leden" wilden zijn?

(...)

@all

Toen wij goed en wel doorkregen waar op enig moment onze wieg stond, hadden aarde en maan vanzelf best al een poos om de zon gedraaid. En wijzelf waren de eersten niet die ergens een paadje begonnen schoon te vegen. De hele arbeidsverdeling was al bijna een uitgemaakte zaak.

Ik snap dat er wordt gezegd: hoezo het Evangelie van Christus en/of de Al­leen­za­lig­ma­ken­de Kerk? Ja, intussen leiden er veel wegen naar Rome. Maar ook naar Dronrijp.

Wat ik níet begrijp, of nee, wat ik een beetje begrijp maar niet kan goedvinden, is, dat dienen ontaardt in heersen. Ik herinner mij déze passage:

TjerkB schreef: do 05 okt 2023, 10:58(...)
De aanstonds scheidende functionaris was zeker van zijn zaak: de kerk loopt leeg door secularisatie. Niet derhalve door bijvoorbeeld hypocrisie. In het verleden waren er in zijn kerk wel ongerechtigheden begaan, maar niet waar hijzélf invulling gaf aan de bestuurlijke verantwoordelijkheid.

Inkomende correspondentie over nijpende problematiek liet betrokkene bij mijn weten systematisch onbeantwoord. Het laatst in oktober 2021:

Afbeelding

Het zij zo.

(...)

Uit: Bericht op "do 05 okt 2023, 10:58", in de thread "aankondiging benoeming van twee opzieners in de NAK NL en ambtsrust voor apostel Peter Klene in januari 2024"

Nog los van "checks and balances"; waren wij naar het Evangelie van Christus Jezus niet gelijkgerechtigde naasten en de leden van één Lichaam?

• [13] Wij zijn allen gedoopt in één Geest en zijn daardoor één lichaam geworden; of we nu Joden of Grieken zijn, slaven of vrije mensen, we zijn allen van één Geest doordrenkt. [14] Tegelijk bestaat een lichaam niet uit één deel, maar uit vele.[15] Als de voet zou zeggen: ‘Ik ben geen hand, dus ik hoor niet bij het lichaam,’ hoort hij er dan werkelijk niet bij? [16] En als het oor zou zeggen: ‘Ik ben geen oog, dus ik hoor niet bij het lichaam,’ hoort het er dan werkelijk niet bij? [17] Als het hele lichaam oog zou zijn, waarmee zou het dan kunnen horen? Als het hele lichaam oor zou zijn, waarmee zou het dan kunnen ruiken? [18] Maar God heeft juist alle lichaamsdelen hun eigen plaats gegeven, precies zoals Hij dat wilde. [19] Als ze met elkaar slechts één lichaamsdeel zouden vormen, zou dat dan een lichaam zijn? [20] Het is juist zo dat er een groot aantal delen is en dat die met elkaar één lichaam vormen. [21] Het oog kan niet tegen de hand zeggen: ‘Ik heb je niet nodig,’ en evenmin kan het hoofd tegen de voeten zeggen: ‘Ik heb jullie niet nodig.’ [22] Integendeel, juist die delen van het lichaam die het zwakst lijken zijn het meest noodzakelijk. [23] De delen van ons lichaam waarvoor we ons schamen en die we liever bedekken, behandelen we zorgvuldiger en met meer respect [24] dan die waarvoor we ons niet schamen. Die hebben dat niet nodig. God heeft ons lichaam zo samengesteld dat de delen die het nodig hebben ook zorgvuldiger behandeld worden, [25] zodat het lichaam niet zijn samenhang verliest, maar alle delen elkaar met dezelfde zorg omringen. [26] Wanneer één lichaamsdeel pijn lijdt, lijden alle andere mee; wanneer één lichaamsdeel met respect behandeld wordt, delen alle andere in die vreugde. [27] Welnu, u bent het lichaam van Christus en ieder van u maakt daar deel van uit.

Uit: 1 Korintiërs 12 (NBV21 )

In de praktijk echter lijkt het wel alsof er in kerkelijk verband inmiddels allerhande arbitraire uitzonderingsbepalingen van kracht zijn geworden. Wie erdoor bekneld raakt, kan tegenwoordig zomaar meemaken dat de kerkelijke geadresseerden kij­ken als­of ze het in Keu­len horen don­de­ren!

Echt heel ingewikkeld hoeft het desondanks niet te zijn, heb ik in de regel na telkens weer veel gepieker uiteindelijk vaak moeten denken want:

• [15] Als je broeder of zuster tegen je zondigt, moet je die persoon onder vier ogen daarop aanspreken. Als hij luistert, heb je hem teruggewonnen. [16] Luistert hij niet, haal er dan een of twee anderen bij, want een aanklacht is rechtsgeldig met een verklaring van ten minste twee getuigen. [17] Als hij ook naar hen niet luistert, leg het dan voor aan de gemeente. Weigert hij ook naar de gemeente te luisteren, behandel hem dan als een heiden of een tollenaar. [18] Ik verzeker jullie: alles wat jullie op aarde bindend verklaren zal ook in de hemel bindend zijn, en alles wat jullie op aarde ontbinden zal ook in de hemel ontbonden zijn. [19] Ik verzeker het jullie nogmaals: als twee van jullie hier op aarde eensgezind om iets vragen, wat het ook is, dan zal mijn Vader in de hemel het voor hen laten gebeuren. [20] Want waar twee of drie mensen in mijn naam samen zijn, ben Ik in hun midden.

Uit: Matteüs 18 (NBV21)

Toch heb ikzelf spijtig genoeg nóóit mogen meemaken, wíe (van de verantwoordelijke kerkelijke autoriteiten) ik er bij wijze van spreken ook bij haalde, dat zich ook maar íets ten goede keerde. Heb God boven alles lief en uw naaste als uzelf - dat vond men zeker schromelijk achterhaald.

Als voor ons "het geloof" werkelijk een geschenk mag zijn, maatwerk zelfs van de Eeuwige (!), iets heel kostbaars; wáárom dan ánders bepaald?

Groet,
TjerkB

P.S.
TjerkB schreef: ma 18 nov 2024, 12:45(...)
Valt het kerkgangers niet op? Een "Ämterkörper" steekt de kop op en draadloze besturing volgt van een daarmee onthoofd lichaam van Christus!

(...)

Volgens de Van Dale wordt onder autoriteitsgeloof verstaan het ge­lo­ven op ge­zag van an­de­ren. Vraag: waarom zouden christenen dit ambiëren?
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”