Wacht de Christelijke Gereformeerde Kerken een salomonsoordeel?

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Jabob65

Re: Wacht de Christelijke Gereformeerde Kerken een salomonsoordeel?

Bericht door Jabob65 »

Gisteren las ik een mooie zin van Carl Jung:

Religie is verkeerd begrepen mythologie.

De idee van de vinger die naar de maan wijst en men fixeert zich op de vinger, dat komt heel mooi naar voren in een uitspraak van een stamapsotel: 'wie mijn hand vasthoudt, die breng ik naar het doel'.

Maar dit is next level, het is geen verkeerd begrepen mythologie maar zelfs verkeerd begrepen religie want religie betekent verbinden, zoals bv het aardse met het hemelse'.

Het onzegbare/het onkenbare is ineens in beton gegoten.

Al met al is men verzeild geraakt in een achterhoede gevecht en feitelijk nogal afgedwaald van het evangelie (want mijn juk is zacht en mijn last is licht).
TjerkB

Bericht door TjerkB »

Jabob65 schreef: wo 08 okt 2025, 08:08(...)
Het onzegbare/het onkenbare is ineens in beton gegoten.

Al met al is men verzeild geraakt in een achterhoede gevecht en feitelijk nogal afgedwaald van het evangelie (want mijn juk is zacht en mijn last is licht).

@Jabob65

Ook mij komt het voor, dat hier met té grote gestrengheid wordt geregeerd. Men legt zó'n zwaar accent op "het weren van de wolven uit de schaapskooi en het vermanen en bestraffen der ongeregelde mensen" (...), dat het meest wezenlijke van het Evangelie aan betekenis inboet:

• Vermaning tot naastenliefde
    Weest niemand iets schuldig, dan elkander lief te hebben; want die de ander liefheeft, die heeft de wet vervuld.

Uit: Romeinen 13: 8 (NBV21)

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
TjerkB

Bericht door TjerkB »

@all

In deze samenhang kwam ook 'barmhartigheid' ter sprake. In het woordenboek las ik hierbij: ge­zind­heid van me­de­lij­den, me­de­do­gen te heb­ben. Met als voorbeeld:
  • de (ze­ven) wer­ken van barm­har­tig­heid (naar Matth. 25:35-40)
    de hon­ge­ri­gen spij­zi­gen, de dor­sti­gen te drin­ken ge­ven, de naak­ten kle­den, de vreem­de­lin­gen her­ber­gen, de ge­van­ge­nen be­zoe­ken, de zie­ken be­zoe­ken en de do­den be­gra­ven

Onlangs overleed in mijn omgeving iemand die ons bijzonder dierbaar was en die bij leven niet klaagde doch vertroosting zocht in Psalm 42:
  • [2] Zoals een hinde smacht
    naar stromend water,
    zo smacht mijn ziel
    naar U, o God.

[3] Mijn ziel dorst naar God,
    naar de levende God,
    wanneer mag ik nader komen
    en voor God verschijnen?

Het voelt echt als een voorrecht dat ook ik de overledene heb mogen kennen op een manier waardoor barmhartigheid glans en betekenis kreeg. Metterdaad! Ook dat woord keek ik zojuist in het woordenboek maar even na. Het gebruik van dit specifieke woord werd als volgt geïllustreerd:
  • hij heeft met­ter­daad ge­toond u te wil­len hel­pen

Dit herinnerde mij aan déze forumbijdrage:
BakEenEi schreef: vr 04 jan 2013, 10:29(...)
Gisteren vertelde een kindercardioloog aan ons o.a. het volgende:
  • "Onze benadering in het behandeltraject is ook dat wij ons blíjven afvragen: hoe zal het met dit kind gaan? Dat is soms een verschil met
    de situatie bij volwassenen wanneer hier mogelijk pas naar wordt gekeken indien nieuwe gezondheidsklachten zich hebben geopenbaard."

Ik dacht: als in het werk Gods elke voorganger déze insteek zou hebben; wat zouden dán veel zielen in véél betere handen kunnen zijn...

(...)

Uit: Bericht -op het voormalige Forum van wijlen Bauke Moesker- op "04 jan 2013, 10:29", in de thread "Let your light shine!"

Let your light shine!

Terugkomend nu op de 'gestrengheid' (...) waar mogelijk velen metterdaad werk van willen maken, zodanig dat in een nagestreefd kerkverband onder Gelijkbeminden (!) achterstelling en onderdrukking gewaarborgd blijven voor zogenaamde ongeregelde mensen onder wie kinderen (!), zou ik uitdrukkelijk willen vragen: zie daarvan af en verootmoedig u des te meer. Waar anderen naar uitzien is juist de gezindheid van Christus.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
TjerkB

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: do 02 okt 2025, 19:45(...)
Immers, het is toch niet zo dat wij in de kerk op gedrag en vlijt eerst een voldoende moeten halen om als kind van God ertoe te mogen doen?

Niemand kiest zelf waar zijn of haar wieg zal staan; met welke riemen er daarna in het leven te roeien valt en onder welke omstandigheden. Zou het niet fijn zijn als vanuit kerken in de allereerste plaats voluit wordt geëerbiedigd dat God de Liefde is en dat Hij bij de Zijnen het hart aanziet?

(...)

@all

In een briefwisseling die kan worden ingezien bij het Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap, betreft het ook tweedelingen. Een passage hieruit:

Ten slotte (...) vind ik dat we dan ook te makkelijk over het feit heenstappen dat de christelijke traditie zelf ook een heel belangrijk aandeel heeft in het creëren, in stand houden en verdedigen van diep ingesleten tweedelingen. Man en vrouw, bijvoorbeeld, christen en heiden, theoloog en leek. Dat heeft in het verleden veel ellende veroorzaakt en dat gaat nog steeds door, zeker nu behoudende christenen zich in toenemende mate profileren juist door tweedelingen van seksualiteit en gender sterk te benadrukken.

Bron: https://www.debijbel.nl/wereld-van-de-b ... ualiteit-3

Wat zou ons ertoe bewegen de inclusie aan banden te leggen die Jezus wonderwel voorleefde? Maakt Matteüs 9 misschien nog te weinig indruk?

• [9] Toen Jezus van daar verderging, zag Hij bij het tolhuis een man zitten die Matteüs heette, en Hij zei tegen hem: ‘Volg Mij.’ Hij stond op en volgde Hem. [10] Toen Hij in zijn huis aanlag voor de maaltijd, kwam er ook een groot aantal tollenaars en zondaars, die samen met Hem en zijn leerlingen aan de maaltijd deelnamen. [11] De farizeeën zagen dit en zeiden tegen zijn leerlingen: ‘Waarom eet uw meester met tollenaars en zondaars?’ [12] Hij hoorde dit en gaf als antwoord: ‘Gezonde mensen hebben geen dokter nodig, maar zieken wel. [13] Overdenk eens goed wat dit wil zeggen: Barmhartigheid wil Ik, geen offers.” Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars.’

(...)

[35] Jezus trok rond langs alle steden en dorpen, Hij gaf de mensen onderricht in hun synagogen, verkondigde het goede nieuws over het koninkrijk en genas iedere ziekte en elke kwaal.

Groet,
TjerkB
TjerkB

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: di 07 okt 2025, 23:15(...)
Het raakte mij en het ging mij aan het hart toen ik dit voorjaar in de krant iets las over een scheuring bij de Christelijke Gereformeerde Kerken. Wat kan er zijn voorgevallen, zo vroeg ik mij af, waardoor aanstonds ieder zijns weegs gaat. Kan dat trouwens wel als Christus Jezus de weg is?

(...)

@all

Afbeelding

Postume hulde gisteren, van het lokale hoofd der bur­ge­rij en vanuit een ge­mê­leerd ge­zel­schap voor het woord van de meester, een begenadigd spreker en schrijver. Door een toevallige uitnodiging was ik erbij. Op de foto: verlokkende verpozing onderweg, voor reizigers in vroeger dagen.

En passant werd erop geattendeerd dat het oeuvre van betrokkene geregeld nog de actualiteit aantikt, zoals op 17 april jl. in het dagblad Trouw:
  • (...)
    Later las ik in mooi Nederlands G.B.’ boek Van dichtbij gezien, het hoofdstuk over Jeruzalem. B. staat bij het mogelijke graf van Jezus. Hij leest in het Johannesevangelie over de ontmoeting tussen Jezus en Maria Magdalena in de Paasmorgen. Ik had het tafereel nooit tot me door laten dringen totdat B. mij erop wees hoe deze twee mensen als bij toverslag oog in oog staan door elk slechts één woord te spreken.
    • En toen zij zich had omgewend zag zij Jezus staan. Maar zij wist niet dat het Jezus was. En Jezus zeide tot haar: ‘Vrouw waarom weent gij? Wien zoekt gij?’ Zij echter meende dat het de tuinman was en zij antwoordde: ‘Heer, als ge hem hebt weggenomen, zeg mij dan waar hij is neergelegd.’

En Jezus sprak tot haar: ‘Maria!’

En zij zag hem aan en antwoordde: ‘Rabbouni!’ Dat is: Meester.
    (...)

Bron: Column "Als katholiek jongetje leefde ik in een sterk vereenvoudigd christendom" | Bert Keizer

Ik dacht: ontstaat er geen verschil van dag en nacht als je elkaar in de kerk stilaan amper nog emotioneel kunt bereiken en het verband scheurt?

In mijn familie was er altijd wel iemand die uit meerdere gezinnen en uiteenlopende geloofsrichtingen de zangers op harmonium of anderszins muzikaal kon begeleiden wanneer spontaan menig lied uit de zangbundel van Joh. de Heer hun aanleiding gaf om dat blij met elkaar te zingen. Bijvoorbeeld ook het lied hieronder:

• Afbeelding

Gereformeerd, christelijk gereformeerd, hervormd, apostolisch of baptist - dat was helemaal geen issue. Gezamenlijk waren wij toch onderweg?

Zouden wij onszelf daarom juist niet nú vastberaden nóg eens willen afvragen... "Wat zal ons scheiden van de liefde van Christus?" (Rom. 8: 35)

Groet,
TjerkB
TjerkB

Bericht door TjerkB »

@all

Jl. vrijdag berichtte het Nederlands Dagblad (ogenschijnlijk in analogie met wat men nastreeft vanuit de zogeheten groep Rijnsburg) als volgt...

• (...)
    ‘Wij lopen niet weg van de Anglicaanse Gemeenschap, wij zijn nu de Anglicaanse Gemeenschap’, schrijft de Rwandese aartsbisschop Laurent M. in een verklaring. Volgens hem drijft de Engelse ‘moederkerk’ - en andere westerse Anglicaanse Kerken - steeds verder af van het traditionele, bijbelse geloof. Daarbij gaat het vooral om de acceptatie van homorelaties.

(...)
    Aartsbisschop M. dringt er bij de kerken in zijn achterban op aan om ook in hun statuten op te nemen dat ze niets meer met Canterbury te maken hebben. Ook moeten zij de ‘Jerusalem Declaration’ onderschrijven, de geloofsbasis van Gafcon die in 2008 werd opgesteld. Ze belijden dan onder meer dat het huwelijk iets is tussen één man en één vrouw, en dat ongehuwden geroepen zijn tot seksuele onthouding.

(...)

Bron: Artikel van de verslaggever Wim Houtman | ND, vrijdag 17 oktober 2025, 18:29

Groet,
TjerkB
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”