- Afgesloten van de buitenwereld leefde Israel van Dorsten 25 jaar lang in een geïsoleerd gezin in Ruinerwold. Tot hij in 2019 wist te ontsnappen van de afgelegen boerderij. Israel ontmoet lotgenoten uit andere geïsoleerde gemeenschappen. Hij gaat met hen in gesprek om te begrijpen hoe gesloten systemen ontstaan, hoe mensen erin verstrikt raken en wat er nodig is om weer vrij te worden.
Bron: NPO Radio 1 inz.
EO-serie 'Klinkt als een sekte'
@all
Via NPO Start bekeek ik al de complete documentaire van vier afleveringen. Meer dan aangrijpend wordt het daarin duidelijk hoe wij, gelovigen, ongemerkt door subtiele doch ernstig mensonterende gedragsbeïnvloeding kunnen worden meegezogen in tenhemelschreiende wanpraktijken.
Meerdere ideologische groeperingen passeerden de revue.
In overigens ongekend openhartige interviews vertelden getroffenen onder andere:
- Je eindigt als een schaduw van jezelf...
Mijn moeder vertelt dat ze gelukkig is, maar ik kan het níet aan haar aflezen...
Wat jij jíj maakt, is daarna volledig weg...
Als ik de informatie tegen het licht houd die in déze serie naar voren komt; en stel, ikzelf had in een geloofsomgeving iets te zeggen, dan zou ik pertinent
NIET medeplichtig eraan willen zijn dat hulp wordt onthouden aan wie zich onder ons door vergelijkbaar onheil beschadigd wéét. De crux bij misdragingen van geadoreerde of anderszins geëerbiedigde leidinggevenden is echter in de regel dat iedereen al in slaap werd gesust. Zowat niemand laat het nog tot zich doordringen dat een toestand soms al dodelijk alarmerend is! Als er ook in de Nieuw-Apostolische Kerk op deze manier nooit verschrikkelijk kwalijke gebeurtenissen hadden plaatsgegrepen, was ik nooit ruim 21 jaar lang in de woestijn blijven roepen!!
Bepaald niet zonder reden sprak ik in een andere thread onlangs van een
onverbiddelijke hiërarchie. Geheel en al op de automatische piloot kan men dan schouderophalend denken: dat moet overdreven zijn want anders was het onszelf echt wel opgevallen en dan hadden wij onze naaste heus in bescherming genomen - dan hadden wij als kinderen van God niets aan het toeval overgelaten om zo iemand
warmhartig te omstellen.
Mag ik een voorbeeld geven en daarmee íets, één enkel op zichzelf voor menigeen nog helemaal niet verontrustend detail blootleggen van hoe een onverbiddelijke hiërarchie zich kan manifesteren? Kijk dan naar een shorttrackmanoeuvre bij de avondmaalviering, jl. zondag in Amersfoort. Te zien tussen 1:53:00 en 1:53:30 uur.
In Marcus 10 valt iets te lezen over
laatsten en
eersten - en in Mattheüs 23 iets over wie
de belangrijkste wil zijn. Het zit hem in kleine dingen.
Groet,
TjerkB
P.S.
Empathie: je verbinden met de ander door je diens werkelijkheid voor te stellen. De ander ontmoeten in de verbeelding van zijn of haar wereld.