'Houd stand!' - strijdlied als troostlied?

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: 'Houd stand!' - strijdlied als troostlied?

Bericht door Levi »

@Tjerk
Ook voor mij is het beslist nog niet duidelijk wat men met de tweeledige inhoud van het bedoelde Facebook-bericht en met de plaatsing ervan in het publieke domein werkelijk voor ogen heeft gestaan. De tekst begon als volgt: "Het gebeurt niet vaak. Maar na het koorlied en de prediking van de voorganger kwam het emotionele verzoek vanuit de gemeenschap om het koor het lied 'Houd stand' nog een keer te laten zingen." Dat kan volgens mij verschillend worden opgevat...
Een deel van de vergrijzende gemeenschap zijn de weduwen die alleen nog de kar trekken.
Soms vol boosheid omdat hun man eerder is weggenomen uit het leven.
Alleen houden ze het 'fort', gestroosd door dogma's en NAK zoethoudertjes.
Wat moeten ze doen? Er is verdriet omdat de kinderen de kerk verlaten hebben.
Wie zorgt voor ze?
Deze stille weduwen zijn vaak een vergeten groep!

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
ZwartSchaap
Berichten: 173
Lid geworden op: wo 21 okt 2015, 13:23

Re: 'Houd stand!' - strijdlied als troostlied?

Bericht door ZwartSchaap »

Het is mij ook meermaals opgevallen hoe Priester van Markus naar zijn voorganger de Rek opkijkt.
Het is een houding van afhankelijkheid en grote devotie.
Erg ongezond en typisch NAK.

Goed weekend en groet ZwartSchaap
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: 'Houd stand!' - strijdlied als troostlied?

Bericht door Levi »

@Zwartschaap
Het is mij ook meermaals opgevallen hoe Priester van Markus naar zijn voorganger de Rek opkijkt.
Het is een houding van afhankelijkheid en grote devotie.
Erg ongezond en typisch NAK.
Van Markus is natuurlijk wel blij gemaakt met een dooie mus, communicatie manager, van de CA.
De huwelijkszegen ontvangen van Peter Klene, in het bijzijn van Willem Scherpenzeel en Arjan de Rek.
Daarna een upperten dinner met diverse districtsdienaren!

En dat terwijl pa en ma meermaals geschoffeerd zijn door de NAK leiding!
"Wie is mijn vader, wie is mijn moeder?"
Reinier, een gebrainwashte volgeling van heren met een 'kwade dronk'!

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2868
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: 'Houd stand!' - strijdlied als troostlied?

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
Om welke reden mensen deze kerk tegenwoordig verlaten, weet ik niet precies, maar het lijkt mij logisch dat niemand zich thuisvoelt in een kerk vol list en bedrog.

(...)


Uit: Bericht op "Ma 20 Feb 2017, 15:40"
Levi schreef:(...)
Een deel van de vergrijzende gemeenschap zijn de weduwen die alleen nog de kar trekken.
Soms vol boosheid omdat hun man eerder is weggenomen uit het leven.

(...)
Wat moeten ze doen? Er is verdriet omdat de kinderen de kerk verlaten hebben.
Wie zorgt voor ze?
Deze stille weduwen zijn vaak een vergeten groep!

(...)


Uit: Bericht op "Di 21 Feb 2017, 14:47"
@all

"Wat moeten ze doen? (...) Wie zorgt voor ze?"

Hoe schrijnend voor alle betrokkenen de veronachtzaamde zielzorg ook is doordat de herders laaghartige egoïsten bleken te zijn; wij mogen het volgende geloven:
  • [11] Dit zegt God, de HEER: Ik zal zelf naar mijn schapen omzien en zelf voor ze zorgen. [12] Zoals een herder naar zijn kudde op zoek gaat als zijn dieren verstrooid zijn geraakt, zo zal ik naar mijn schapen op zoek gaan en ze redden, uit alle plaatsen waarheen ze zijn verdreven op een dag van dreigende, donkere wolken. [13] Ik zal ze uit alle volken terughalen en uit alle landen bijeenbrengen, ik zal ze naar hun eigen land laten terugkeren. Op de bergen van Israël en bij de waterstromen zal ik ze weiden, overal in het land waar mensen wonen. [14] Ik zal ze laten grazen op een goede weide, ook hoog in de bergen van Israël zullen ze gras vinden; op Israëls bergen zullen ze rusten op groen grasland en in een grazige weide. [15] Ikzelf zal mijn schapen weiden en ze laten rusten – spreekt God, de HEER. [16] Ik zal naar verdwaalde dieren op zoek gaan, verjaagde dieren terughalen, gewonde dieren verbinden, zieke dieren gezond maken – maar de vette en sterke dieren zal ik doden. Ik zal ze weiden zoals het moet.

    Uit: Ezechiël 34 (NBV)
  • Als u de messias bent, zeg het ons dan ronduit.’ [25] Jezus antwoordde: ‘Dat heb ik u al gezegd, maar u gelooft het niet. Wat ik namens mijn Vader doe getuigt over mij, [26] maar u wilt me niet geloven, omdat u niet bij mijn schapen hoort. [27] Mijn schapen luisteren naar mijn stem, ik ken ze en zij volgen mij. [28] Ik geef ze eeuwig leven: ze zullen nooit verloren gaan en niemand zal ze uit mijn hand roven. [29] Wat mijn Vader mij gegeven heeft gaat alles te boven, niemand kan het uit de hand van mijn Vader roven, 30 en de Vader en ik zijn één.’

    Uit: Johannes 10 (NBV)
  • Wij hebben Gods liefde, die in ons is, leren kennen en vertrouwen daarop. God is liefde. Wie in de liefde blijft, blijft in God, en God blijft in hem.

    Uit: 1 Johannes 4: 16 (NBV)
Verder:
  • [6] Bedenk dit: wie karig zaait, zal karig oogsten; wie overvloedig zaait, zal overvloedig oogsten. [7] Laat ieder zo veel geven als hij zelf besloten heeft, zonder tegenzin of dwang, want God heeft lief wie blijmoedig geeft.

    Uit: 2 Korintiërs 9 (NBV)
Het voorgaande doet mij trouwens denken aan het bekende schilderij met de zaaier van Vincent van Gogh...
  • Afbeelding Eigen foto

    "The sower, Vincent van Gogh (1888)" / "De zaaier, 1888 Vincent van Gogh (1853-1890)"
Ik mocht een keer voordat het museum opende foto's maken van de collectie. Zo maakte ik o.a. de foto hierboven. Hoewel ik de kleuren prachtig vond en de compositie indrukwekkend, was mij verder nog niets opgevallen - totdat mijn vader speciaal over dit ene schilderij iets bijzonders aan mij vertelde. Lang geleden, aldus mijn vader, bezocht de autodidact Jopie Huisman een expositie met schilderstukken van Van Gogh, in het stadhuis van Bolsward! Dat moet inderdaad lang geleden zijn, dacht ik onmiddellijk. Op slag voelde Huisman zich bij "De zaaier" gegrepen door de zeggingskracht van één detail, waarover hij volgens mijn vader later had opgemerkt: "Het was alsof ik een klap voor mijn hersens kreeg!" Van Gogh heeft hier de hand van de zaaier namelijk groter geschilderd dan anatomisch voor de hand zou liggen, wat voor Huisman, toen hem dit in Bolsward opviel, een verpletterende gedrevenheid uitdrukte om overvloedig te zaaien, daarmee alles in het werk stellend om -zo God het wil- rijkelijk te mogen oogsten. Thuisgekomen bekeek ik direct de betreffende foto's. Wow... De dag erna overleed mijn vader.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”