Wacht de Christelijke Gereformeerde Kerken een salomonsoordeel?

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
TjerkB

Re: Wacht de Christelijke Gereformeerde Kerken een salomonsoordeel?

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 21:30 uur]

@all

Over het gisteren in Zutphen gewezen vonnis:
  • (...)
    Het ontbinden van een kerkverband is een taak van de synode, zo sprak de rechter donderdag uit. Dat betekent dat er alsnog een synode van de Christelijke Gereformeerde Kerken komt, die tot taak krijgt het tot op het bot verdeelde kerkverband zonder ‘nare vechtscheiding’ uit elkaar te laten gaan.

(...)
    De synode heeft het oud-moderamen mandaat gegeven om na afsluiting van de synode te regelen wat nodig is. En daar valt volgens de rechter ook onder dat zij een roepende kerk aanwijst.

(...)
    Opmerkelijk in het vonnis is dat de rechter beide partijen op de Bergrede wijst. In die toespraak van Jezus staan, volgens de rechter, beginselen die ‘een moreel appel’ doen ‘op ieder die ze onderschrijven’.

(...)

Bron: "Rechter keurt aanwijzen roepende kerk door voormalig synodebestuur CGK goed" - ND-artikel d.d. 25-09-2025

In één woord: tragisch.

Groet,
TjerkB

P.S.
Enkele passages uit het bedoelde vonnis:
  1. 3.6.
    Al aan het einde van de 16e eeuw is in de kerkorden van de protestantse kerken als regel opgenomen
    dat aan het einde van een generale synode een lokale kerk zal worden aangewezen om de volgende
    synode samen te roepen. De voorzieningenrechter is voorgehouden in de processtukken dat dit niet zo
    maar een formaliteit is er moet nu eenmaal een postbus zijn en iets van een secretariaat - maar een
    op theologische gronden gemaakte fundamentele keuze. Artikel 50 K.O. is imperatief geformuleerd en
    staat geen uitzonderingen toe. Dat betekent dat de Generale Synode in strijd heeft gehandeld met
    artikel 50 K.O. door op haar vergadering van 4 juni 2025 bewust na te laten een roepende kerk aan te
    wijzen
    . Op grond van artikel 2:14 BW is een besluit van een orgaan van een rechtspersoon nietig als
    dat in strijd met de statuten is genomen, een wetsbepaling waarvan artikel 2:2 lid 2 BW bepaalt dat
    overeenkomstige toepassing daarvan op een kerkgenootschap geoorloofd is. Anders gezegd, er had
    wel degelijk een roepende kerk aangewezen moeten worden door de Generale Synode voor het sluiten
    van haar laatste vergadering, wat ook de beweegredenen waren om dit na te laten.
    .
  2. 3.7.
    Zonder roepende kerk kan een volgende synode volgens de kerkorde niet worden bijeengeroepen,
    zodat de vraag rijst of het kerkverband van de Christelijk Gereformeerde Kerken met het genomen
    besluit werd ontbonden. Volgens de andere besluiten die de Generale Synode heeft genomen en de
    toelichting die zij voor het besluit heeft gegeven, is dat haars inziens geenszins het geval. Immers,
    andere kwesties werden doorgeschoven naar een volgende vergadering en uitdrukkelijk werd het
    standpunt ingenomen dat het kerkverband van de Christelijk Gereformeerde Kerken nog steeds
    bestaat.
    Kennelijk wist de Generale Synode zich geen raad met het gegeven dat er lokale kerken zijn die
    afwijken van haar besluiten en was zij van mening dat zij daarom haar verantwoordelijkheid diende
    terug te geven aan de lokale kerken. Daarmee miskende de Generale Synode echter dat het haar taak
    is om besluiten (artikel 30 K.O.1) te nemen ten behoeve van de lokale kerken, die deze ook binden.
    Niet valt in te zien waarom hier geen bindende beslissing bij meerderheid van de stemmen genomen
    had kunnen worden, hetzij door de vaststelling dat kerken, die zich niet aan eerder genomen besluiten
    wilden conformeren, zich daarmee onttrokken aan het verband van de Christelijk Gereformeerde
    Kerken in Nederland, hetzij door te accepteren dat op de betrokken terreinen verschil van opvatting
    legitiem en daarmee ook acceptabel was en is.

Het is niet uitgesloten dat de Generale Synode in dit dilemma geen andere uitweg zag, dan door bij
    wijze van uitzondering de mening van de lokale kerken in kaart te brengen alvorens verdere besluiten
    te nemen, maar zo is het besluit niet geformuleerd. In dat geval zou het aanwijzen van een roepende
    kerk overigens bepaald geïndiceerd zijn geweest, zodat de resultaten van een dergelijke peiling op
    reguliere wijze op een volgende vergadering van de synode zouden kunnen worden ingebracht en
    besproken.
    .
  3. 3.11.
    Hiermee wordt een laatste punt aangesneden, namelijk een eventuele ontbinding, partieel of
    volledig, van de Christelijk Gereformeerde Kerken in Nederland. In zon situatie zal het vermogen
    moeten worden vereffend, een taak die op grond van analoge toepassing van artikel 2:23 BW een
    verantwoordelijkheid vormt van de bestuurders en daarmee van de Generale Synode. Dit betreft niet
    alleen de belangen van de 181 plaatselijke kerken met ruim 62.000 leden die samen de Christelijke
    Gereformeerde Kerken in Nederland vormen, maar het raakt, zeker gelet op deze aantallen en de
    geografische omvang van een dergelijke splitsing, ook algemeen maatschappelijke belangen. Ook in
    kerken kan een door ieder betreurd scheidingsproces uitmonden in een nare vechtscheiding bij de
    civiele rechter met alle pijn en ellende die daarvan de gevolgen zijn.
    Ook daarom heeft de CGK Broeksterwoude en hebben ook de overige lokale kerken er alle belang bij
    dat de meerdere vergaderingen in het algemeen en de Generale Synode in het bijzonder op hun
    posten blijven. Niet alleen moeten bij een breuk de werkzaamheden van allerlei kerkelijke
    deputaatschappen worden gereorganiseerd, maar ook zullen er beslissingen genomen moeten worden
    over de gemeenschappelijke kerkelijke goederen, terwijl verder de belangen van minderheden in de
    lokale kerken bepaald niet uit het oog moeten verloren. De vrijheid van godsdienst is niet alleen maar
    een vrijheid, maar schept ook verplichtingen, waaronder het gegeven om alles eerlijk en met orde te
    laten plaatsvinden. Zoals al bij gelegenheid van de mondelinge behandeling aan de orde kwam, tot de
    regelgeving van Christelijk Gereformeerde Kerken in Nederland behoren ook de beginselen die in de
    Bergrede besloten liggen. Die beginselen functioneren niet als hard and fast rules, maar ze doen wel
    een moreel appel op ieder die ze onderschrijven.

N.B.
  • ... dominee J.H. Velema, die eind december 1967 in het kerkelijk blad De Wekker schreef: ‘De moeilijkheden in de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt hebben ons opmerkzaam gemaakt op een bepaalde trek in ons kerkelijk leven, waar we dankbaar voor mogen zijn. Anders dan in genoemde kerken, waar schorsingen en buiten-het-kerkverband-plaatsen niet van de lucht zijn, denken wij er niet aan bij alle verschillen, die er geweest zijn en die latent aanwezig zijn, elkaar op deze wijze te raken. Ons kerkelijk leven wordt gekenmerkt door een grote mate van verdraagzaamheid.

Bron: "Paulus adviseert geen herverkaveling of duidelijke afgrenzing maar vraagt: Is Christus gedeeld?" - ND-artikel d.d. 03-05-2022
  • De christelijk-gereformeerden slaagden er altijd in de eenheid te bewaren en de onderlinge spanningen te beheersen. Brandjes werden nooit een uitslaande brand, ze werden tijdig geblust. En toch niet verteerd luidt de veelzeggende titel van een herdenkingsboek uit 1992.

We kunnen niet dankbaar genoeg zijn dat we voor conflicten als de Vrijmaking van 1944 bewaard zijn gebleven, schreef Willem van ‘t Spijker, hoogleraar kerkgeschiedenis aan de Theologische Universiteit in Apeldoorn. Van ‘t Spijker vond het typisch christelijk-gereformeerd om elkaar de ruimte te laten.

(...)

Van ‘t Spijker waarschuwt
    Tot op de huidige dag, nog wel, geldt ook wat Willem van ‘t Spijker in 1992 schreef over de diversiteit in zijn kerkverband. ‘Zij was er van meet af aan binnen de herstelde Christelijke Gereformeerde Kerk sinds 1892.’

Van ‘t Spijker voegde er een waarschuwing aan toe: ‘En wie dit gegeven zou willen wegwerken en naar duidelijkheid en naar eenstemmigheid zou willen streven, kán dit alleen bereiken op de manier van de sekte: wegsnijden, afzetten, heenzenden of wat voor fraaie woorden men ook maar zou willen bedenken, teneinde eigen gelijk te laten prevaleren boven dat van de ander.’

Van ‘t Spijker overleed in 2021. Veel christelijk-gereformeerden zullen zijn woorden missen.

Bron: "Een kerkscheuring, dat woord kenden de christelijk-gereformeerden nog niet. ‘Dag voorzitter, dag synode’ ", ND-artikel d.d. 04-02-2025
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
TjerkB

Bericht door TjerkB »

@all

Volgens een bericht, vandaag bij het Reformatorisch Dagblad van de verslaggever Addy de Jong, treden vier van de vijf dominees in het oud-moderamen van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) per 2 oktober af. Naar het zich laat aanzien wacht een interimbestuur aanstonds met name de taak om het kerkverband ingrijpend zodanig anders in te richten dat het in juridisch opzicht voortaan geen onderdak meer biedt aan kerkgemeenten die, door welke zelfgekozen geloofsopvatting dan ook, zich niet bij synodale meerderheidsbesluiten kunnen neerleggen.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
TjerkB

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: vr 19 sep 2025, 09:28(...)
Het is niet zo dat ik het ontraad iets vast te leggen over een met elkaar gedeelde geloofsovertuiging en over een dak boven ieders hoofd, zodat gelovigen daarin zo veilig mogelijk kunnen investeren, maar daarmee regelt men hooguit enige soevereiniteit in ei­gen kring; buiten Gods gezag.

Kortom, wees gerust: "ons kennen schiet tekort en ons profeteren is beperkt" (1 Kor. 13:9) en "De Heer weet wie Hem toebehoren" (2 Tim. 2:19).

@all

Zoals ook de theologe Regula Grünenfelder het nu stelt, namelijk "Die Kirchen sollten den Verlust der Deutungshoheit akzeptieren" (oftewel: de kerken moeten het verlies van interpretatieve soevereiniteit accepteren), betreft dit een weliswaar geclaimde doch zélf gecreëerde soevereiniteit.

Vaak deed ik mijn best ervoor om mogelijke bezorgdheid bij anderen te relativeren want al heel lang houdt op dit punt de verwarring mij bezig:
TjerkB schreef: do 28 aug 2025, 15:20(...)
Mijn indruk van de reli-industrie is dat de verleiding vaak te groot is geweest om "Zijne macht" níet af te kaderen binnen menselijke denkramen. Oók nu qua ambtsgaven. In een ander lied klinkt het "Geloofd zij God met diepst ontzag", maar waaruit blijkt ondertussen dat... diepste ontzag? Toen ik mijzelf gaandeweg helemaal bedolven voelde onder de theoretische voortbrengselen van dienstdoende eigenzinnigen, was ik eruit: hun ballast noch hun voorspraak heb ik (hebben wij) nodig! Het aangeprate bijgeloof kon overboord, waarna ik mijn geloof (!) liever niet kwijtraakte.

Wat er op het spel staat als voorlieden zich bazig verheffen boven de andere kinderen van hun hemelse Vader, is, dat daar géén zegen op rust...

(...)
TjerkB schreef: wo 03 sep 2025, 12:21(...)
Volgens Genesis 3 volstond voor Adam en Eva de wind des daags om de stem van God te horen. Anno nu lijkt het soms een vereiste dat wie tot Hem wil komen, eerst zijn of haar goede wil dient te laten blijken door zich te conformeren aan kerkelijke bepalingen van inrichting en bestuur...

(...)

Per vandaag trad in het oud-moderamen van de generale synode bij de Christelijke Gereformeerde Kerken ook de voorzitter af, dominee Buijs. In 2022 sprak hij in 'Pastorie online' bij de Reformatorische Omroep openhartig en hartverwarmend over de werkzaamheid van de Heilige Geest:
Uitblussen en bedroeven van de Heilige Geest
Ds. P.D.J. Buijs | 1 reactie | 10-08-2022| 16:28

VRAAG
Hoe bedroef je de Heilige Geest en wanneer blus je Hem uit? Is dit beiden mogelijk in het leven van een kind van God of in het leven van een onbekeerde? Ook vraag ik me af wat de gevolgen zijn/betekenen en of dit invloed heeft op de eindbestemming, want God laat toch nooit los wat Hij begon en niemand kan toch uit Zijn hand vallen?

Bron: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... ige-geest/
Pastorie online - met ds. P.D.J. Buijs over het thema 'Heere, wat wilt Gij dat ik doen zal?'
Nov 25, 2022 Pastorie online
In aflevering 7 (serie 4) van 'Pastorie online' is ds. P.J.D. Buijs te gast om enkele van zijn antwoorden uit de vragenrubriek van Refoweb te bespreken. De predikant uit Nunspeet is vanaf 2002 actief als panellid op Refoweb.nl en leverde inmiddels 188 antwoorden af op vragen van bezoekers.

Bron: https://www.youtube.com/watch?v=B8zFvWpAyjY&t=1553s

Aan het begin van de uitzending kwam de toen al zorgelijke situatie bij het kerkverband ter sprake met betrekking tot ongehoorzaamheid aan synodale besluiten. Het interview eindigt met de beantwoording van een ingestuurde vraag die neerkomt op het belang van trouw aan elkaar, met Jezus Christus als het stevige fundament waarop het christelijk geloof én de kerk zijn gebouwd. Laten wij inderdaad dit maar niet vergeten:
  • De kerk is niet ons werk. Als wij over de kerk praten, dan hebben we het over de verschillen of over de activiteiten die we moeten ondernemen. Maar dan vergeten we wat er zo mooi in die oude catechismus staat: „Wat verstaat gij onder de heilige, algemene, christelijke kerk? Dat de Heere Jezus Zijn gemeente vergadert, beschermt en onderhoudt.” De kerk is het werk van Christus. Als je daarop vertrouwt, kun je heel wat menselijke dingetjes toelaten.

Bron: Interview met prof. dr. W. van ’t Spijker bij het Reformatorisch Dagblad | 27 mei 2017 13:29 | Gewijzigd op 16 november 2020 10:39

Het gesprek met o.a. professor Van 't Spijker (die hoogleraar was aan de Theologische Universiteit Apeldoorn van de Christelijke Gereformeerde Kerken), waaruit de vermelde quote, vond plaats toen in 2017 de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) hun 125-jarig (voort)bestaan vierden.

Groet,
TjerkB
TjerkB

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: zo 07 feb 2016, 15:38(...)
Wie onder een hagenpreek niet langer aan weer en wind wil blootstaan, staat het vanzelf vrij om een kerk te bouwen en een kerkbestuur in de benen te krijgen, maar daarna hoeven de mensen hun belangrijkheid niet noodzakelijkerwijs te overdrijven. Zo simpel is het. God zendt wie Hij zenden wil en Hij zegent wie Hij zegenen wil.

(...)

Uit: Bericht op "zo 07 feb 2016, 15:38", in de thread "Kan ik daar wat aan doen?"
TjerkB schreef: za 06 sep 2025, 09:52(...)
... hoe verstandig is het dan om, juist in deze samenhang, paal en perk te stellen aan het onderstaande:

• [7] Toen kwam er een Samaritaanse vrouw water putten. Jezus zei tegen haar: ‘Geef Mij wat te drinken.’ [8] Zijn leerlingen waren namelijk naar de stad gegaan om eten te kopen. [9] De vrouw antwoordde: ‘Hoe kunt U, als Jood, mij om drinken vragen? Ik ben immers een Samaritaanse!’ (Joden gaan namelijk niet met Samaritanen om.) [10] Jezus zei tegen haar: ‘Als u wist wat God wil geven, en wie het is die u om water vraagt, zou u Hém erom vragen en dan zou Hij u levend water geven.’ [11] ‘Maar heer,’ zei de vrouw, ‘U hebt geen emmer, en de put is diep – waar wilt U dan levend water vandaan halen? [12] U kunt toch niet meer dan Jakob, onze voorvader? Hij heeft ons die put gegeven en er zelf nog uit gedronken, en ook zijn zonen en zijn vee.’ [13] Jezus antwoordde: ‘Iedereen die dit water drinkt zal weer dorst krijgen, [14] maar wie het water drinkt dat Ik hem geef, zal nooit meer dorst krijgen. Het water dat Ik geef, zal in hem een bron worden waaruit water opwelt dat eeuwig leven geeft.

Uit: Johannes 4 (NBV21)

Zou het nu niet het beste zijn vanuit ons geloof, hoopvol én in liefde -als kinderen van één Vader- samen het volgende voor ogen te houden?

• Petrus en de andere apostelen antwoordden: ‘Men moet God meer gehoorzamen dan mensen. (...)

Uit: Handelingen 5: 29 (NBV21)

(...)

@all

Nu het er bij de Christelijke Gereformeerde Kerken om spant... wie God in een bepaalde hoedanigheid mag zenden; mag Hij dat niet zélf weten? Dit is wat ik mij door het getouwtrek tóch afvraag! Toen dominee Buijs in 2022 in het programma 'Pastorie online' sprak over de Heilige Geest, vertelde hij dat in de Bijbel de woorden "Doof de Geest niet uit" wél in samenhang te begrijpen zijn met "heb geen minachting voor profetieën":

• [16] Wees altijd verheugd, [17] bid onophoudelijk, [18] dank God onder alle omstandigheden, want dat is wat Hij van u, die één bent met Christus Jezus, verlangt. [19] Doof de Geest niet uit [20] en heb geen minachting voor profetieën. [21] Onderzoek alles, behoud het goede [22] en vermijd alle kwaad, in welke vorm dan ook.

1 Thessalonicenzen 5 (NBV21)

Dit deed mij denken aan (de profeet Simeon en) de profetes Hanna in Lucas 2 én aan (de zus van Marta en Lazarus) Maria; in Lucas 10: 38-42. Zou bijvoorbeeld deze Maria achteraf níemand deelgenoot hebben gemaakt van het vele wat Jezus had verteld terwijl zij aandachtig luisterde?

Een andere overweging...

• [39] Enkele farizeeën in de menigte zeiden tegen Jezus: ‘Meester, berisp uw leerlingen.’ [40] Maar Hij antwoordde: ‘Ik zeg u: als zij zouden zwijgen, dan zouden de stenen het uitschreeuwen.

Uit: Lucas 19 (NBV21)

Zou -indien van Jezus' leerlingen mannen zouden zwijgen- God nímmer iemand anders laten spreken of intussen nog slechts... digitale stenen?

Natúúrlijk ging Paulus uitdrukkelijk in op man-vrouw verschillen in relaties, maar laten wij van hem geen discriminerende onheilsprofeet maken:

• [30] Maak Gods heilige Geest niet bedroefd, want Hij is het stempel waarmee u gemerkt bent voor de dag van de verlossing. [31] Laat alle wrok en drift en boosheid varen, alle geschreeuw en gevloek, en alle kwaadaardigheid.
    [32] Wees goed voor elkaar en vol medeleven; vergeef elkaar zoals God u in Christus vergeven heeft.

Uit: Efeziërs 4 (NBV21)

Groet,
TjerkB

P.S.
TjerkB schreef: wo 08 mar 2017, 21:21(...)

een omarmer

ik wil graag een omarmer zijn
een mens die and'ren kan verwarmen
die lief kan hebben zonder taal
met beide uitgestoken armen
ik wil geen strenge rechter zijn
doch een geboren pleiter wezen
en Vader, mag toch iedereen
dat in mijn ogen kunnen lezen

daar waar de wanhoop harten griefde
Heer, met een liefdevol gebaar
vertaal ik woordeloos Uw liefde
want dat is toch een groot geheim
het stille wonder van erbarmen
dat ieder mensenkind verstaat
de taal van uitgestoken armen

en metterdaad Uw naam belijden
ik wil graag een ontfermer zijn
een vriend die strijdt waar and'ren strijden
en als mijn armen moede zijn
wilt Gij ze dan opnieuw weer sterken
opdat ze als een instrument
Heer, in Uw handen blijven werken

fd
(...)

Uit: Bericht op "wo 08 mar 2017, 21:21", in de thread "Het overlijden van onze broeder Frits Deubel"
TjerkB

Bericht door TjerkB »

@all

In een radioprogramma, ergens in de beginjaren '80, vertelde een moeder over een lange brief in boekvorm, nog gericht aan haar dochter die maar 19 jaar oud werd. Toen nog niemand wist wat inmiddels een hersentumor aanrichtte, was er op school in de klas soms ongezouten kritiek op haar leerprestaties. Het relaas van de moeder was aangrijpend. Met het boek probeerde zij te helpen om, waar nodig, zwijgen te doorbreken.

Ik ben dat bewuste vraaggesprek, over Clara Elisabeth, nooit vergeten. Want soms nét iets méér mededogen - dat kan toch hét verschil maken? In de kerk die ook ik uiteindelijk verliet, waren zowel anderen als ikzelf juist hiervoor aan het verkeerde adres, zo leerde ons allen de ervaring. De nadruk lag op meetbare grootheden en getallen. Was je optimaal present, hielp je overal bij mee, kon je op de onderste weg de minste zijn?

Eerst was ik mij daarvan niet in het minst bewust. Ik kwam er pas achter toen bleek dat naasten hun kommervolle omstandigheden moesten verbergen, zodat "hooggeplaatsten" niet (met terugwerkende kracht) in verlegenheid werden gebracht. Ieder diende "zichzelf te verloochenen". Gehoorzame gelovigen die heer en meester werden over alle denkbare menselijke begeerten en aldus de goede strijd strijdend, kwamen er wel.

Zo werd bij nader inzien onder toepassing van geestelijk geweld (!) een koperen hemel bestormd, maar het werd een afvalwedstijd, een ratrace. Geloof, hoop en liefde alleen, goddelijke gaven, maakten amper indruk op de desbetreffenden, die zichzelf 'dienaren' en 'zegenaars' noemden. Het ging erom dat hun navolgers mores leerden. Zijzelf verdienden in "het voorportaal" vast wel een gereserveerde plaats, daar in de eregalerij.

Daarom pleit ik voor... barmhartigheid: "Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch).

Groet,
TjerkB
TjerkB

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: do 02 okt 2025, 17:41(...)
Geloof, hoop en liefde alleen, goddelijke gaven, maakten amper indruk op de desbetreffenden, die zichzelf 'dienaren' en 'zegenaars' noemden.

(...)

@all

"Een de­ge­lij­ke Bijbel­ken­nis wordt ver­on­der­steld, even­als een gro­te be­reid­heid zich aan te pas­sen aan uitkomsten van synodale besluitvorming." Kan dit niet zomaar een passage zijn uit een profielschets voor gelovigen, op wie aanstonds nieuw CGK-beleid van toepassing wordt verklaard?

Wat ik met het voorgaande graag nog een keer wil onderstrepen, is namelijk dít:
TjerkB schreef: di 26 aug 2025, 19:58(...)
Een keurs­lijf van re­gels, aan­ge­leer­de nor­men, kan zó strak zijn aangemeten, kan zó gaan knellen dat wie zoiets ondervindt, ernstig ziek wordt. Ook door wat ik met eigen ogen heb gezien en zelf heb meegemaakt, weet ik hoe serieus wij manipulatie en intimidatie hierbij moeten nemen. Onevenredig vaak handelde het over zelfgenoegzaam "directief leiderschap", over "geistlicher Mißbrauch" en zelfs gaslighting kwam ter sprake. Doet dit ertoe als sommigen in de Christelijk Gereformeerde Kerken alleen maar willen weten wie God tot zegen van de gemeenten kan zenden?

Wordt intussen het "hbo+ niveau" vereist om nog enigszins kansrijk een mede-erfgenaam te zijn van het koninkrijk van onze hemelse Vader? Zojuist las ik het volgende nog eens na, in Romeinen 12 (NBV21):
  • Leef volgens de wil van God
    [1] Broeders en zusters, met een beroep op Gods barmhartigheid vraag ik u om uzelf als een levend, heilig en God welgevallig offer in zijn dienst te stellen. Dat is de ware eredienst die van u wordt gevraagd. [2] U moet uzelf niet aanpassen aan deze wereld, maar u veranderen door uw gezindheid te vernieuwen, om zo te ontdekken wat God wil en wat goed, volmaakt en Hem welgevallig is.
    [3] Met een beroep op de genade die mij geschonken is, zeg ik u allen dat u zichzelf niet hoger moet aanslaan dan u kunt verantwoorden. U moet verstandig over uzelf denken, in overeenstemming met het geloof, de maatstaf die God ieder van u geschonken heeft. [4] Zoals ons ene lichaam vele delen heeft en die delen niet allemaal dezelfde functie hebben, [5] zo zijn we samen één lichaam in Christus en zijn we, ieder apart, elkaars lichaamsdelen. [6] We hebben verschillende gaven, onderscheiden naar de genade die ons geschonken is.

Sinds wanneer had het eenieder duidelijk moeten zijn dat Hij zijn werk laat exploiteren door instituties, dankzij "allerlei juridisch gemillimeter"?

(...)

Immers, het is toch niet zo dat wij in de kerk op gedrag en vlijt eerst een voldoende moeten halen om als kind van God ertoe te mogen doen?

Niemand kiest zelf waar zijn of haar wieg zal staan; met welke riemen er daarna in het leven te roeien valt en onder welke omstandigheden. Zou het niet fijn zijn als vanuit kerken in de allereerste plaats voluit wordt geëerbiedigd dat God de Liefde is en dat Hij bij de Zijnen het hart aanziet?

Moge voor wie de genade ten deel viel de hoop op God te vestigen, nadat Hij uit Liefde daartoe het geloof al schonk, het volgende bemoedigen:
  • [7] Het einde van alles is nabij. Kom daarom tot bezinning en wees helder van geest, zodat u kunt bidden. [8] Heb elkaar vóór alles innig lief, want liefde bedekt tal van zonden. [9] Wees gastvrij voor elkaar, zonder te klagen. [10] Laat ieder van u de gave die hij van God gekregen heeft, gebruiken om de anderen te helpen, zoals het goede beheerders van Gods veelsoortige gaven betaamt. [11] Voert u het woord, laten het dan Gods woorden zijn die u spreekt. Helpt u anderen, doe dat dan vanuit de kracht die God u geeft. Want zo doet u alles tot eer van God, dankzij Jezus Christus, aan wie alle eer en macht toekomt, tot in alle eeuwigheid. Amen.
    [12] Geliefde broeders en zusters, wees niet verbaasd over de vuurproef die u ondergaat; er overkomt u niets uitzonderlijks. [13] Hoe meer u deel hebt aan Christus’ lijden, des te meer moet u zich verheugen, en des te uitbundiger zal uw vreugde zijn wanneer zijn luister geopenbaard wordt. [14] Als u gehoond wordt omdat u de naam van Christus draagt, prijs u dan gelukkig, want dat betekent dat de Geest van God in al zijn luister op u rust.

Uit: 1 Petrus 4 (NBV21)

Groet,
TjerkB
TjerkB

Bericht door TjerkB »

Afbeelding

Bron: ND-nieuwsbrief d.d. heden

@all

"Onze wil geschiede... "

Groet,
TjerkB
TjerkB

Bericht door TjerkB »

• Verdeeldheid in de gemeente
    [10] Broeders en zusters, in de naam van onze Heer Jezus Christus roep ik u op om allen eensgezind te zijn: om scheuringen te vermijden en in uw denken en uw overtuiging volkomen één te zijn. [11] Door Chloë’s huisgenoten is mij namelijk verteld, broeders en zusters, dat er verdeeldheid onder u heerst. [12] Ik bedoel dat de een zegt: ‘Ik ben van Paulus,’ een ander: ‘Ik van Apollos,’ een derde: ‘Ik van Kefas,’ en een vierde: ‘Ik van Christus.’ [13] Is Christus dan verdeeld? Is Paulus soms voor u gekruisigd? Of is het in de naam van Paulus dat u bent gedoopt?

Uit: 1 Korintiërs 1 (NBV21)

@all

Afbeelding Afbeelding

Gezien in resp. Ugchelen, Delden (Ov.) en Amersfoort Afbeelding

Groet,
TjerkB
TjerkB

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: do 28 aug 2025, 09:13(...)
Wij kunnen ergens in volharden, over iets doordraven, enzovoort. Maar even los van dat alles: wat zouden wij mee willen nemen - de hemel in?

(...)

@all

Waar valt dus aan te denken als het in ons geloof bergopwaarts gaat en wij vast wel wat kunnen missen van alles waar wij nog mee bepakt zijn? Het geheugenspel "ik ga op reis en neem mee", maar dan feitelijk in omgekeerde volgorde. Een bevrijdend aspect van aanleren kan 'afleren' zijn! Niet om ineens dwars de kantjes ervan af te lopen, maar om reëel te blijven: "Heer, wat wilt Gij dat ik doe - of wat kan ik beter níet meer doen?"

Twee heel verschillende uitspraken kwamen namelijk bij mij op: "over weinig zijt gij getrouw geweest; over veel zal ik u zetten" (uit de Gelijkenis van de talenten) en daarnaast -of misschien ergens wel daartegenover- (uit het verhaal in de Bijbel over De rijke jongeling) "Meester! al deze dingen heb ik onderhouden van mijn jonkheid af. En Jezus, hem aanziende, beminde hem, en zeide tot hem: Een ding ontbreekt u... " Laat ik het opzoeken en nalezen, dacht ik. Zie onder. Om geen afbreuk te doen aan de samenhang, zal ik van deze verhalen zo weinig mogelijk weglaten:

• [14] Of het zal zijn als met een man die op reis ging, zijn dienaren bij zich riep en het geld dat hij bezat aan hen in beheer gaf. [15] Aan de een gaf hij vijf talent, aan een ander twee, en aan nog een ander één, ieder naar wat hij aankon. Toen vertrok hij. Meteen [16] ging de man die vijf talent ontvangen had op weg om er handel mee te drijven, en zo verdiende hij er vijf talent bij. [17] Op dezelfde wijze verdiende de man die er twee had gekregen er twee bij. [18] Degene die één talent ontvangen had, besloot het geld van zijn heer te verstoppen: hij begroef het.
    [19] Na lange tijd keerde de heer van die dienaren terug en vroeg hun rekenschap. [20] Degene die vijf talent ontvangen had, kwam naar hem toe en overhandigde hem nog vijf talent erbij met de woorden: “Heer, u hebt mij vijf talent in beheer gegeven, alstublieft, ik heb er vijf bij verdiend.” [21] Zijn heer zei tegen hem: “Voortreffelijk, je bent een goede en betrouwbare dienaar. Omdat je betrouwbaar was in het beheer van een klein bedrag, zal ik je over veel meer aanstellen. Wees welkom bij het feestmaal van je heer.” [22] Ook degene die twee talent ontvangen had, kwam naar hem toe en zei: “Heer, u hebt mij twee talent in beheer gegeven, alstublieft, ik heb er twee bij verdiend.” [23] Zijn heer zei tegen hem: “Voortreffelijk, je bent een goede en betrouwbare dienaar. Omdat je betrouwbaar was in het beheer van een klein bedrag, zal ik je over veel meer aanstellen. Wees welkom bij het feestmaal van je heer.” [24] Nu kwam ook degene die één talent ontvangen had naar hem toe. Hij zei: “Heer, ik wist van u dat u streng bent, dat u maait waar u niet hebt gezaaid en oogst waar u niet hebt geplant, [25] en uit angst besloot ik uw talent te begraven. Alstublieft, hier hebt u het terug.” [26] Zijn heer antwoordde hem: “Je bent een slechte, luie dienaar. Je wist dat ik maai waar ik niet heb gezaaid en oogst waar ik niet heb geplant? [27] Dan had je mijn geld dus bij de bank in bewaring moeten geven, zodat ik het bij mijn terugkomst met rente zou hebben teruggekregen. [28] Neem hem dat talent af en geef het aan degene die er tien heeft. [29] Want wie heeft zal nog meer krijgen, en wel in overvloed, maar wie niets heeft, hem zal zelfs het laatste worden ontnomen.

Uit: Matteüs 25 (NBV21)
  • Het koninkrijk van God binnengaan
    [13] De mensen probeerden kinderen bij Hem te brengen om ze door Hem te laten aanraken, maar de leerlingen berispten hen. [14] Toen Jezus dat zag, wond Hij zich erover op en zei tegen hen: ‘Laat de kinderen bij Me komen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij. [15] Ik verzeker jullie: wie niet als een kind het koninkrijk van God ontvangt, zal er zeker niet binnengaan.’ [16] Hij nam de kinderen in zijn armen en zegende hen door hun de handen op te leggen.
    [17] Toen Hij zijn weg vervolgde, kwam er iemand naar Hem toe die voor Hem op zijn knieën viel en vroeg: ‘Goede meester, wat moet ik doen om deel te krijgen aan het eeuwige leven?’ [18] Jezus antwoordde: ‘Waarom noemt u Mij goed? Niemand is goed, behalve God. [19] U kent de geboden: pleeg geen moord, pleeg geen overspel, steel niet, leg geen vals getuigenis af, bedrieg niemand, toon eerbied voor uw vader en uw moeder.’ [20] Toen zei de man: ‘Meester, sinds mijn jeugd heb ik me daaraan gehouden.’ [21] Jezus keek hem liefdevol aan en zei tegen hem: ‘Eén ding ontbreekt u: ga naar huis, verkoop alles wat u hebt en geef de opbrengst aan de armen, dan zult u een schat in de hemel bezitten; kom daarna terug en volg Mij.’ [22] Maar de man werd somber toen hij dit hoorde en ging terneergeslagen weg; hij had namelijk veel bezittingen.
    [23] Jezus keek de kring rond en zei tegen zijn leerlingen: ‘Wat is het moeilijk voor rijken om het koninkrijk van God binnen te gaan.’ [24] De leerlingen schrokken van zijn woorden. Maar Jezus zei nog eens uitdrukkelijk: ‘Kinderen, wat is het moeilijk om het koninkrijk van God binnen te gaan: [25] het is gemakkelijker voor een kameel om door het oog van een naald te gaan dan voor een rijke om het koninkrijk van God binnen te gaan.’ [26] Nu waren ze nog meer ontzet, en ze zeiden tegen elkaar: ‘Wie kan er dan nog gered worden?’ [27] Jezus keek hen aan en zei: ‘Bij mensen is dat onmogelijk, maar niet bij God, want bij God is alles mogelijk.’ [28] Petrus nam het woord en zei: ‘Maar wij hebben alles achtergelaten om U te volgen!’ [29] Jezus zei: ‘Ik verzeker jullie: iedereen die broers of zussen, moeder, vader of kinderen, huis of akkers heeft achtergelaten omwille van Mij en het evangelie, [30] zal het honderdvoudige ontvangen: in deze tijd broers en zussen, moeders en kinderen, huizen en akkers, al zal dat gepaard gaan met vervolging, en in de tijd die komt het eeuwige leven. [31] Vele eersten zullen de laatsten zijn en vele laatsten de eersten.’

Uit: Marcus 10 (NBV21)

Wat een rechtsongelijkheid, zouden wij kunnen denken want niet enkele doch "vele eersten zullen de laatsten zijn en vele laatsten de eersten"! Maar was het nu tegelijk ook geen troostende gedachte dat juist Petrus, op wie Jezus zijn gemeente later kon bouwen, hierover wél vrijuit nog iets navroeg? "Dom­me vra­gen be­staan niet, al­leen dom­me ant­woor­den." Wat zijn de uiteenzettingen van Jezus toch van een heel andere orde:

• De ware wijsheid
    [18] De boodschap over het kruis is dwaasheid voor wie verloren gaan, maar voor ons die worden gered is het de kracht van God. [19] Er staat namelijk geschreven: ‘Ik zal de wijsheid van de wijzen vernietigen, het verstand van de verstandigen zal Ik tenietdoen.’ [20] Waar is de wijze, waar de schriftgeleerde, waar de redenaar van deze wereld? Heeft God de wijsheid van de wereld niet in dwaasheid veranderd? [21] Want zoals God in zijn wijsheid bepaalde, heeft de wereld Hem niet door haar wijsheid gekend, en daarom besloot Hij hen die geloven te redden door de dwaasheid van onze verkondiging. [22] De Joden vragen om wonderen en de Grieken zoeken wijsheid, [23] maar wij verkondigen een gekruisigde Christus, voor Joden aanstootgevend en voor de andere volken dwaas. [24] Maar voor wie geroepen zijn, zowel Joden als Grieken, is Christus Gods kracht en wijsheid, [25] want het dwaze van God is wijzer dan mensen, en het zwakke van God is sterker dan mensen.

Uit: 1 Korintiërs 1 (NBV21)

En dit is het perspectief waarin ik dit nu bij Paulus zag:

• [12] Niet dat ik het reeds gekregen heb, of reeds volmaakt ben; maar ik jaag er naar, of ik het ook grijpen mocht, waartoe ik door Christus Jezus ook gegrepen ben.
      [13] Broeders, ik acht niet, dat ikzelf het gegrepen heb.
      [14] Maar één ding doe ik, vergetende, hetgeen achter is, en strekkende mij tot hetgeen voor is, jaag ik naar het doelwit, tot de prijs der roeping Gods, die van boven is in Christus Jezus.

Uit: Filippenzen 3 (NBV21)
    • [18] Ik ben ervan overtuigd dat het lijden van deze tijd in geen verhouding staat tot de luister die ons in de toekomst zal worden geopenbaard. [19] De schepping ziet er reikhalzend naar uit dat de luister van Gods kinderen openbaar wordt. [20] Want de schepping is ten prooi aan zinloosheid, niet uit eigen wil, maar door Hem die haar daaraan heeft onderworpen. Maar er is hoop, [21] omdat ook de schepping zelf zal worden bevrijd uit de slavernij van de vergankelijkheid en zal delen in de vrijheid en luister die Gods kinderen geschonken wordt. [22] Wij weten dat de hele schepping nog altijd als in barensweeën zucht en lijdt. [23] En zij niet alleen, ook wijzelf, die als voorschot de Geest hebben ontvangen, ook wij zuchten in onszelf in afwachting van de openbaring dat we kinderen van God zijn: de verlossing van ons sterfelijk bestaan. [24] In deze hoop zijn we gered. Als we echter nu al zouden zien waarop we hopen, zou het geen hoop meer zijn. Wie hoopt er nog op wat hij al kan zien? [25] Maar als wij hopen op wat we nog niet zien, blijven we in afwachting daarvan volharden.

Uit: Romeinen 8 (NBV21)
    • Niet dat wij over uw geloof willen heersen – u hebt tenslotte een vast geloof. Nee, wij willen slechts bijdragen aan uw vreugde.

Uit: 2 Korintiërs 1: 24 (NBV21)

Hebben wij daarom niet in alle bescheidenheid een taak te volbrengen? En op voorhand mag het al duidelijk zijn dat níemand wordt overvraagd:

• [28] Kom allen bij Mij, jullie die vermoeid zijn en onder lasten gebukt gaan, Ik zal jullie rust geven. [29] Neem mijn juk op je en leer van Mij: Ik ben zachtmoedig en nederig van hart. Dan zullen jullie werkelijk rust vinden, [30] want mijn juk is zacht en mijn last is licht.

Uit: Matteüs 11 (NBV21)

Echter, niet onbelangrijk is het hierbij acht te slaan op het volgende:

• [25] Jezus riep hen bij zich en zei: ‘Jullie weten dat heersers hun volken onderdrukken en dat leiders hun macht misbruiken. [26] Zo mag het bij jullie niet gaan. Wie van jullie de belangrijkste wil zijn, moet dienaar van de anderen zijn, [27] en wie van jullie de eerste wil zijn, moet slaaf van de anderen zijn – [28] zoals de Mensenzoon niet gekomen is om gediend te worden, maar om te dienen en zijn leven te geven als losgeld voor velen.’

Uit: Matteüs 20 (NBV21)

Daarom:

• [5] Span daarom al uw krachten in om uw geloof te verrijken met deugdzaamheid, uw deugdzaamheid met kennis, [6] uw kennis met zelfbeheersing, uw zelfbeheersing met volharding, uw volharding met vroomheid, [7] uw vroomheid met liefde voor uw broeders en zusters, en uw liefde voor uw broeders en zusters met liefde voor allen. [8] Als u deze eigenschappen in overvloed bezit, is uw kennis van onze Heer Jezus Christus niet nutteloos maar vruchtbaar. [9] Wie ze niet bezit is kortzichtig, ja blind, en vergeet dat hij van zijn vroegere zonden gereinigd is. [10] Span u daarom des te meer in, broeders en zusters, om uw roeping en uitverkiezing waar te maken. Als u dit alles doet, komt u nooit ten val [11] en zal u onbelemmerd toegang worden verleend tot het eeuwige koninkrijk van onze Heer en redder Jezus Christus.

Uit: 2 Petrus 1 (NBV21)

Tóch begrijp ik heus dat -zoals nu in deze forumbijdrage- veel tekst best ook wel weerstand kan oproepen want: was het geen gesneden koek?

• [8] Alles is vermoeiend,
    zozeer dat er geen woorden voor te vinden zijn.
    De ogen van een mens kijken, en vinden geen rust,
    zijn oren horen, en ze blijven horen.
    [9] Wat er was, zal er altijd weer zijn,
    wat er is gedaan, zal altijd weer worden gedaan.
    Er is niets nieuws onder de zon.
    [10] Wanneer men van iets zegt: ‘Kijk, iets nieuws,’
    dan is het altijd iets dat er sinds lang vervlogen tijden is geweest.

Uit: Prediker 1 (NBV21)

Niettemin:

• [14] Schrijf aan de engel van de gemeente in Laodicea:
    “Dit zegt Amen, de trouwe en betrouwbare getuige, het begin van Gods schepping: [15] Ik weet wat u doet, hoe u niet koud bent en niet warm. Was u maar koud of warm! [16] Maar nu u lauw bent in plaats van warm of koud, zal Ik u uitspuwen. [17] U zegt dat u rijk bent, dat u alles hebt wat u wilt en niets meer nodig hebt. U beseft niet hoe ongelukkig u bent, hoe armzalig, berooid, blind en naakt. [18] Daarom raad Ik u aan: koop van Mij goud dat in het vuur gelouterd is, en u zult rijk zijn; witte kleren om u te kleden en uw naaktheid te bedekken, zodat u zich niet meer hoeft te schamen; zalf voor uw ogen, zodat u weer kunt zien.

Uit: Openbaring 3 (NBV21)

De reden ervan dat ik dit vele nu naar voren heb gebracht, is, dat wij niet in verwarring hoeven te leven, noch deze te hoeven te laten aanpraten:

• [18] De liefde laat geen ruimte voor angst; volmaakte liefde sluit angst uit, want angst veronderstelt straf. In iemand die angst kent, is de liefde niet tot volmaaktheid gekomen. [19] Wij hebben lief omdat God ons het eerst heeft liefgehad. [20] Als iemand zegt: ‘Ik heb God lief,’ maar hij haat zijn broeder of zuster, is hij een leugenaar. Want iemand kan onmogelijk God, die hij nooit gezien heeft, liefhebben als hij de ander, die hij wel ziet, niet liefheeft.

Uit: 1 Johannes 4 (NBV21)

Groet,
TjerkB
TjerkB

Bericht door TjerkB »

• [35] Om Hem op de proef te stellen vroeg een van hen, een wetgeleerde: [36] ‘Meester, wat is het grootste gebod in de wet?’ [37] Hij antwoordde: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. [38] Dat is het grootste en eerste gebod. [39] Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf. [40] Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat.

Uit: Matteüs 22 (NBV21)

@all

Het raakte mij en het ging mij aan het hart toen ik dit voorjaar in de krant iets las over een scheuring bij de Christelijke Gereformeerde Kerken. Wat kan er zijn voorgevallen, zo vroeg ik mij af, waardoor aanstonds ieder zijns weegs gaat. Kan dat trouwens wel als Christus Jezus de weg is?

Het bleek van doen te hebben met trouw aan onderlinge afspraken over ambtsgaven, homoseksualiteit en het Heilig Avondmaal voor kinderen, afhankelijk van hoe de Bijbel aanvankelijk nog gezamenlijk was gelezen, maar geleidelijk aan niet meer eensgezind. Hierop liep de zaak nu stuk. Dat wil zeggen: het kerkverband. Niet: de Kerk. Toch kan zoiets de liefde tussen naasten die zielsveel om elkaar geven zwaar onder druk zetten.

Jezus sprak over "de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat". Is het niet Zijn weg om eerst dát samen onder de knie te krijgen?

• [5] Moge God, die ons doet volharden en ons troost geeft, u de eensgezindheid geven die Christus Jezus van ons vraagt. [6] Dan zult u eendrachtig en eenstemmig lof brengen aan de God en Vader van onze Heer Jezus Christus.
    [7] Aanvaard elkaar daarom ter ere van God, zoals Christus u heeft aanvaard.

Uit: Romeinen 15 (NBV21)

Groet,
TjerkB
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”