De apostolischen wisten wel waarom de wederkomst zo lang op zich wachten liet - nd.nl 18 augustus 2025
De apostolischen wisten wel waarom de wederkomst zo lang op zich wachten liet - nd.nl 18 augustus 2025
@allen,
De website van het Nederlands Dagblad publiceerde vandaag onderstaand (premium)aritkel over de apostolischen.
https://www.nd.nl/geloof/protestant/127 ... closemodal
De website van het Nederlands Dagblad publiceerde vandaag onderstaand (premium)aritkel over de apostolischen.
Re: De apostolischen wisten wel waarom de wederkomst zo lang op zich wachten liet - nd.nl 18 augustus 2025
- De apostolischen wisten wel waarom de wederkomst zo lang op zich wachten liet
ACHTERGROND
Katholieken en protestanten kennen het ambt van apostel niet meer. Volgens Edward Irving en zijn volgelingen had dat grote gevolgen voor de hele wereld.
Willem Bouwman
Bron: Nederlands Dagblad | maandag 18 augustus 2025, 01:16
@zefyr
@all
Een oud verhaal handelt over een boer die op zoek was naar de ezel waarop hij reed. Dit is wat mij bij de bewuste krantenkop te binnen schoot.
Want:
En:
- Wij hebben Gods liefde, die in ons is, leren kennen en vertrouwen daarop. God is liefde. Wie in de liefde blijft, blijft in God, en God blijft in hem.
Uit: 1 Johannes 4: 16 (NBV21)
Groet,
TjerkB
P.S.
TjerkB schreef: ↑za 17 dec 2016, 13:21(...)
Wat verder nog de prediking betreft...
... wil ik hieronder graag enkele passages aanhalen uit een boekwerkje dat zo'n vijftien jaar geleden in ons land verscheen van... een "andersgezinde christen", namelijk van de weerman Reinier van den Berg die, destijds met collega’s op tornadojacht in Amerika, iets veel mooiers had gevonden, namelijk God. Enkele citaten:
Leden van de Nieuw-Apostolische Kerk, ontwaak!![Eerste citaat] Na thuiskomst
- Vera [echtgenote van de schrijver] vertelt dat ze tijdens mijn verblijf in Amerika met haar zus heeft gesproken over mijn gebrek aan geloof. Haar zus bad al gedurende langere tijd voor mij. Na dit gesprek kon Vera, die zich min of meer had neergelegd bij deze situatie, zich vol vertrouwen ook tot God richten om specifiek te bidden voor een wezenlijke verandering in mijn geloofsleven. Ze vertelt dat ze heeft gebeden of God zich aan mij bekend wil maken. Welnu, dat is gebeurd. Eindelijk begrijp ik en voel ik, dat een christen een mens is die een relatie mag hebben, mag onderhouden met zijn hemelse Vader. Wat is het fijn dat ik dit vanaf nu samen met Vera mag delen.
[Volgende citaat] Nog in Amerika, in een groot postkantoor
- Terwijl hij [de baas van het kantoor] met ons bezig is, vraag ik hem of ik even van het toilet gebruik mag maken. Geen probleem. Hij daar zal het je wel wijzen, en als ik me omdraai zie ik een schoonmaker de hal in lopen. (...) Als ik naar de man toe loop, merk ik dat hij een wat merkwaardige blik in z’n ogen heeft. Het is een geestelijk gehandicapte man. (...) Als we naar boven gaan kijkt hij me vriendelijk aan. Wat heeft deze man een tevreden uitstraling. Hij straalt als het ware. Dan vraagt hij me: “Do you know who Jesus is?” Voordat ik hem kan antwoorden vraagt hij het nog eens, met veel intonatie in z’n stem. (...)
Ik zeg hem dat ik weet wie Jezus is. Hij blijft stralen. Na meer dan dertig jaar kerkgang weet ik wie Jezus is, dus ik kan de vraag van de schoonmaker bevestigend beantwoorden. Of weet ik wie Jezus was? Ik denk dat hier het verschil in zit. Weet je wie Jezus was of weet je wie Jezus is? Geloof je dat Jezus ooit bestaan heeft, of geloof je dat Jezus ook vandaag nog leeft. Ik denk dat ik met het antwoord op de vraag van de schoonmaker vooral bedoelde dat ik weet wie Jezus was. (...) De vraag van de schoonmaker blijft bij me hangen.
[Laatste citaat] ‘s Avonds op de hotelkamer
- Als ik de gebeurtenissen van de laatste dagen overdenk, word ik met ontroering bewogen. Het dringt duidelijk tot me door dat God bestaat. (...) Een gevoel van vrede, veiligheid en geluk vervult me. Alsof ik eindelijk ergens ben aangekomen. (...) Nu weet ik het antwoord op de vraag van de schoonmaker pas echt.
Bron: "In hoger sferen" door Reinier van den Berg, 2001, Uitgeverij Kok Kampen, ISBN 90 435 0418 1
(...)
Uit: Bericht op "za 17 dec 2016, 13:21", in de thread "Tussenbalans en hoe nu verder... "
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
ND-aflevering 129: een apostel komt naar Nederland
@all
Dat klinkt interessant, dacht ik ook, toen ik las: "De apostolischen wisten wel waarom de wederkomst zo lang op zich wachten liet." Dus, vertel! Wat er nog bij stond, is: "Van Ulrum tot Urk is een serie over bruggen en breuken in het Nederlands protestantisme sinds 1834. Aflevering 129."
Bruggen en breuken... Van de betreffende journalist ken ik in deze serie trouwens best een aantal voorafgaande artikelen. Zo herinner ik mij dat het eerder bijvoorbeeld handelde over Johannes de Heer. Hoe kleurrijk de geschiedenis van het christendom ons ook kan toeschijnen; als wij erop inzoomen, zoals Willem Bouwman dat intussen al heel vaak heeft gedaan, zien wij zegeningen en bijna evenzovele persoonlijke tragedies. Denk hierbij in dit geval juist ook aan Edward Irving.
Wat ikzelf in deze samenhang altijd belangrijk heb gevonden om te beseffen, is het onderstaande:
En:
Toen ik godsdienstonderwijs kreeg en confirmatie-onderricht, wilde ik alles wat er werd behandeld en te lezen viel héél graag weten. Bij vragen waarop een antwoord uitbleef, zouden wij "in het naschouwen" alsnog wel begrijpen waarom dat zo moest zijn, werd ons als kinderen verteld. Spijtig genoeg moest ik in mijn kerk later meemaken, op zijn zachtst genomen, dat hier geregeld willens en wetens de hand mee werd gelicht.
Niettemin:
Groet,
TjerkB
Dat klinkt interessant, dacht ik ook, toen ik las: "De apostolischen wisten wel waarom de wederkomst zo lang op zich wachten liet." Dus, vertel! Wat er nog bij stond, is: "Van Ulrum tot Urk is een serie over bruggen en breuken in het Nederlands protestantisme sinds 1834. Aflevering 129."
Bruggen en breuken... Van de betreffende journalist ken ik in deze serie trouwens best een aantal voorafgaande artikelen. Zo herinner ik mij dat het eerder bijvoorbeeld handelde over Johannes de Heer. Hoe kleurrijk de geschiedenis van het christendom ons ook kan toeschijnen; als wij erop inzoomen, zoals Willem Bouwman dat intussen al heel vaak heeft gedaan, zien wij zegeningen en bijna evenzovele persoonlijke tragedies. Denk hierbij in dit geval juist ook aan Edward Irving.
Wat ikzelf in deze samenhang altijd belangrijk heb gevonden om te beseffen, is het onderstaande:
- Jezus antwoordde: ‘Wanneer iemand Mij liefheeft zal hij zich houden aan wat Ik zeg, mijn Vader zal hem liefhebben en mijn Vader en Ik zullen bij hem komen en bij hem wonen.
Uit: Johannes 14: 23 (NBV21)
Mijn tijden zijn in uw hand
Uit: Psalm 31: 16 (NBG51)
En:
Toen ik godsdienstonderwijs kreeg en confirmatie-onderricht, wilde ik alles wat er werd behandeld en te lezen viel héél graag weten. Bij vragen waarop een antwoord uitbleef, zouden wij "in het naschouwen" alsnog wel begrijpen waarom dat zo moest zijn, werd ons als kinderen verteld. Spijtig genoeg moest ik in mijn kerk later meemaken, op zijn zachtst genomen, dat hier geregeld willens en wetens de hand mee werd gelicht.
Niettemin:
- Ik ben tegen alles bestand door Hem die mij kracht geeft.
Uit: Filippenzen 4: 13 (NBV21)
... nooit zal Hij dulden
dat een rechtvaardige ten val komt.
Uit: Psalm 55: 23 (NBV21)
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
@all
Er is niets ‘complex’ aan dit antwoord:
- [23] Maar er komt een tijd, en die tijd is nu gekomen, dat wie de Vader echt aanbidt, Hem aanbidt vervuld van Geest en waarheid. De Vader zoekt mensen die Hem zo aanbidden, [24] want God is Geest, dus wie Hem aanbidt, moet dat doen vervuld van Geest en waarheid.’
Uit: Johannes 4 (NBV21)
Het vestigen van welk religieus machtsbestel dan ook ten koste van wie hier moed uit put, zal enkel de weg plaveien voor een doodlopend pad.
Groet,
TjerkB
- Jezus antwoordde: ‘Mijn koningschap hoort niet bij deze wereld. Als mijn koningschap bij deze wereld hoorde, zouden mijn dienaren wel gevochten hebben om te voorkomen dat Ik aan de Joden werd uitgeleverd. Maar mijn koninkrijk is niet van hier.’
Uit: Johannes 18: 36 (NBV21)
Ik laat jullie vrede na; mijn vrede geef Ik jullie, zoals de wereld die niet geven kan. Maak je niet ongerust en verlies de moed niet.
Uit: Johannes 14: 27 (NBV21)
- Vaak heb ik mijn gebeden opgezonden tot U, Heer, in mijn moeiten, zorg en strijd.
Ja, smekend heb 'k mij aan U opgedrongen, hoe lang nog, Heiland, duurt de vormingstijd?
Heb dank, o Heer, thans zie 'k de morgen gloren, zoals Uw Zoon het eertijds heeft voorzegd.
Gij hebt m'uit liefde voor Uw rijk verkoren, de overwinningskroon mij toegezegd.
Doch, Heer, wil slechts één bede nog verhoren, de laatste, die in mijne ziele leeft.
Heer, dat Gij toch dit ene aan mij geeft:
Maak waardig, Heer, maak waardig toch mijn ziele, laat haar ontkomen aan de geest des tijds!
Maak waardig, Heer, maak waardig toch mijn ziele te staan voor Uwe Zoon, maak haar bereid!
Maak haar bereid, maak haar bereid!
Bron: Lied 134, liederenbundel voor de zangkoren van de Nieuw-Apostolische Kerk
@all
Al kwam ik erachter dat óók in kerkelijk verband, al dan niet met ellebogenwerk, van alles op stelten kan worden gezet; daar gaat het niet om: Zijn rijk ís niet van deze wereld en Hij biedt ons vrede aan! Waar dit niet wordt begrepen, of vergeten, ontwikkelt zich... een godverlaten oord.
Groet,
TjerkB
- Want waar twee of drie mensen in mijn naam samen zijn, ben Ik in hun midden.’
Uit: Matteüs 18: 20 (NBV21)
@all
Boven het ND-krantenartikel van 18 augustus 2025 stond: "De apostolischen wisten wel waarom de wederkomst zo lang op zich wachten liet." De auteur legt dit niet uit, maar wellicht bedoelde hij impliciet de "Heilsnotwendigkeit des Apostelamtes" in het licht van Openbaring 14 vers 15:
- ‘Laat uw sikkel komen om te oogsten. Want de tijd om te oogsten is gekomen; de aarde is meer dan rijp voor de oogst.’
Ergo: zonder voordien apostelen kan [nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis] de bruid van Christus niet worden voor- en toebereid. Zie overigens op dit punt de thread "opziener Ruud Vis hamert op de heilsnoodzakelijkheid van het apostelambt en het gezag van de apostel".
Kan het in werkelijkheid echter niet zo zijn dat Christus Jezus áltijd tegenwoordig heeft willen zijn, maar dat velen hiervoor geen oog hadden?
Groet,
TjerkB
- Broeders en zusters, wat betekent dit voor uw samenkomsten? Wanneer u samenkomt draagt iedereen wel iets bij: een lied, een vorm van onderricht, een openbaring, een uiting in klanktaal of de uitleg daarvan. Laat alles tot opbouw van de gemeente zijn.
Uit: 1 Korintiërs 14: 26 (NBV21)
- [10] Hij die is afgedaald is dezelfde als Hij die opsteeg, tot boven de hemelsferen, om alles met zijn aanwezigheid te vullen. [11] En Hij is het die zowel apostelen heeft aangesteld als profeten, zowel verkondigers van het evangelie als herders en leraren, [12] om de heiligen toe te rusten voor het werk in zijn dienst. Zo wordt het lichaam van Christus opgebouwd, [13] totdat wij allen samen door ons geloof en door onze kennis van de Zoon van God een eenheid vormen, de eenheid van de volmaakte mens, van de tot volle wasdom gekomen volheid van Christus. [14] Dan zijn we geen onmondige kinderen meer die stuurloos ronddobberen en met elke wind meewaaien, met wat er maar verkondigd wordt door mensen die tot alles in staat zijn wanneer ze anderen listig en doortrapt op een dwaalspoor willen brengen. [15] Dan zullen we, door ons aan de waarheid te houden en elkaar lief te hebben, samen volledig toegroeien naar Hem die het hoofd is: Christus. [16] Vanuit dat hoofd krijgt het hele lichaam samenhang, en wordt het ondersteund en bijeengehouden door alle gewrichtsbanden. Ieder deel draagt op eigen wijze bij tot de groei van het lichaam, dat zo zichzelf opbouwt door de liefde.
Uit: Efeziërs 4 (NBV21)
@all
Al vaak heeft het in forumbijdragen gehandeld over het nieuw-apostolische "ambtslichaam". De Neuapostolische Kirche wordt immers ook wel een "Ämterkirche" genoemd, kortweg bestaande uit hoge(re) en lage(re) "dienaren" en tegenover dezen nog de overigen, zonder rang of stand. Toch wil ik nog eens wijzen op het onderstaande:
- Mijn plannen zijn niet jullie plannen,
en jullie wegen zijn niet mijn wegen – spreekt de HEER.
Uit: Jesaja 55: 8 (NBV21)
- In die tijd zei Jezus ook: ‘Ik loof U, Vader, Heer van hemel en aarde, omdat U deze dingen voor wijzen en verstandigen verborgen hebt gehouden, maar ze aan eenvoudige mensen hebt onthuld.
Uit: Matteüs 11: 25 (NBV21)
- [26] Denk eens aan het moment van uw roeping, broeders en zusters. Onder u waren er niet veel die naar menselijke maatstaven wijs waren, niet veel die machtig waren, niet veel die van voorname afkomst waren. [27] Maar wat in de ogen van de wereld dwaas is, heeft God uitgekozen om de wijzen te beschamen; wat in de ogen van de wereld zwak is, heeft God uitgekozen om de sterken te beschamen; [28] wat in de ogen van de wereld onbeduidend is en wordt veracht, wat niets is, heeft God uitgekozen om wat wél iets is teniet te doen. [29] Zo kan geen mens zich tegenover God op iets beroemen.
Uit 1 Korintiërs 1 (NBV21)
En mag ik ook het volgende nog een keer in herinnering brengen?
BakEenEi schreef: ↑za 26 jan 2013, 11:00(...)
(...)Ik denk ook nog wel eens aan het beeld van Apostel Henwood in Afrika. Wanneer hij bepaalde landgrenzen passeerde, werd hem natuurlijk wel eens gevraagd: "Heeft u iets aan te geven?" In die tijd legde de Apostel heel wat afstanden te voet af, en hij had dus maar weinig bagage. Een Evangelist uit één van de Afrikaanse landen, die voor een landbouwopleiding enige tijd in Nederland woonde, vertelde hierover: "Maar Apostel Henwood was in werkelijkheid bepakt en bezakt. Hij bracht vele geloofsschatten mee. En doordat hij die met ons heeft gedeeld, ben ik nu hier in uw midden. What a joy!"
Uit: Bericht -op het voormalige Forum van wijlen Bauke Moesker- op "26 jan 2013, 11:00", in de thread "Let your light shine!"
TjerkB schreef: ↑zo 07 nov 2021, 11:46(...)
Directe link: https://www.youtube.com/watch?v=tpN4A54x3Yw&t=1253s
Dit verhaal handelde niet alleen over een engel; het wás ook een engel die het aan ons vertelde!
(...)
Samenvattend; voor wie in het geloof vooruit wil komen, gaan bidden én werken hand in hand. Iets minder bidden (...) om op Zijn akkerwerk doelbewust méér werk te maken van wat Hij voor ons daarin al zaaide, leidt tot de wasdom die eerder uitbleef.
(...)
Uit: Bericht op "zo 07 nov 2021, 11:46", in de thread "Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek?"
TjerkB schreef: ↑ma 02 okt 2023, 12:14(...)
Ooit viel ik één keer in voor een dienaar die godsdienstonderwijs gaf. Onze voorganger gaf hierbij in overweging in het betreffende leerboek eventueel een ander hoofdstuk te kiezen dan het geplande. Mijn oog viel op het hoofdstuk waarin het handelde over Filippus en de Ethiopiër, in Handelingen 8: 26-40. Door God geleid ontmoetten die twee elkaar, met een werkelijk zegenrijke uitkomst. Eén van de kinderen (want: Alle Dagen Heel Druk) had er tot dan toe weinig blijk van gegeven bij de les te zijn. Hij was zelfs onder de tafel gaan zitten waardoor ik aannam dat hij die keer weinig meekreeg. Aan de groep vertelde ik over Filippus dat hij op de dag van die bewuste ontmoeting 's ochtends misschien wel had gebeden: "Lieve God, als ik vandaag even iets voor u kan betekenen, geef dan alsjeblieft een seintje! Amen." Prompt hoorde ik onder de tafel gestommel, waarna het kind van wie ik in mijn onnozelheid had gedacht dat het niet oplette, opsprong en blij uitriep: "Dat ga ik doen!!"
(...)
Uit: Bericht op "ma 02 okt 2023, 12:14", in de thread "Inaugurele rede op 26 november 2021 van prof. dr. Jan Loffeld: Getting to know God after God"
Wat ik hiermee graag wil zeggen, is: schaf het eenrichtingverkeer in de communicatie maar alsnog af en zie toch eindelijk eenieder voor vol aan.
Groet,
TjerkB
P.S.
TjerkB schreef: ↑za 26 nov 2022, 14:37(...)
(...)Redactie schreef: ↑zo 08 jan 2012, 17:12(...)
Helaas is het in de Nieuw-Apostolische Kerk belangrijker wát je bent (als ambtsdrager: een priester, een herder, een opziener) dan wíe je bent. Juist daarvan heb ik persoonlijk nooit iets kunnen begrijpen. Was Zijn woord minder waard indien ik mocht luisteren naar een "lagere" dienaar?! En: worden in Zijn werk (!) wel alle dienaren en worden daar wel alle zegenaars meegeteld?!
(...)
Uit: Bericht op "za 26 nov 2022, 14:37", in de thread "NAK NL hijst de stormbal en komt met een ambitieus plan - storm in een glas water?"
Hoe de dood van apostel Schwartz het slechtste in zijn opvolgers naar boven haalde - nd.nl 25 augustus 2025
@allen,
Vandaag publiceerde het Nederlands Dagblad opnieuw een artikel over de apostolischen. Chronique scandaleuse. Lees en huiver.
Vandaag publiceerde het Nederlands Dagblad opnieuw een artikel over de apostolischen. Chronique scandaleuse. Lees en huiver.
Re: Hoe de dood van apostel Schwartz het slechtste in zijn opvolgers naar boven haalde - nd.nl 25 augustus 2025
TjerkB schreef: ↑ma 25 aug 2025, 10:21(...)
Boven het ND-krantenartikel van 18 augustus 2025 stond: "De apostolischen wisten wel waarom de wederkomst zo lang op zich wachten liet." De auteur legt dit niet uit, maar wellicht bedoelde hij impliciet de "Heilsnotwendigkeit des Apostelamtes" in het licht van Openbaring 14 vers 15:
- ‘Laat uw sikkel komen om te oogsten. Want de tijd om te oogsten is gekomen; de aarde is meer dan rijp voor de oogst.’
Ergo: zonder voordien apostelen kan [nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis] de bruid van Christus niet worden voor- en toebereid.
(...)
zefyr schreef: ↑ma 25 aug 2025, 11:44 @allen,
@zefyr
@all
Ergens zag ik al aankomen dat de auteur, zoals hij dit ook deed bij andere onderwerpen waarover méér te zeggen viel, nog iets zou aanvullen - en inderdaad: hij nam geen blad voor de mond. Bovendien werd het nu duidelijk waarom "de wederkomst" op zich zou hebben laten wachten:
- Bij de Apostolische Zending meende men dat de wederkomst van Jezus was uitgebleven, omdat de kerk vier ambten verwaarloosd had. Die ambten waren door de apostel Paulus beschreven in zijn brief aan de gemeente te Efeze. Het ging om apostelen, profeten, evangelisten en herders/leraars.
Bron: "Hoe de dood van apostel Schwartz het slechtste in zijn opvolgers naar boven haalde", Nederlands Dagblad | maandag 25 augustus 2025, 01:54
Los ervan dat sommigen eerst misschien nog willen twisten over een vier- of vijfvoudige bediening (apostel, profeet, herder, evangelist, leraar); als de schoen "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" wringt op het punt van apostelen, waarom zijn dan de profeten wegbezuinigd? Welnu, dat zit zó:
- Profetieën, die nogal eens voor verwarring zorgden, zouden alleen nog door een apostel mogen worden uitgelegd. Het woord van de apostel woog zwaarder dan de Bijbel, meende Schwartz.
Zelf was hem langs profetische weg verzekerd dat hij de wederkomst zou meemaken. Die profetie werd door zijn overlijden in 1895 gelogenstraft.
Bron: "Hoe de dood van apostel Schwartz het slechtste in zijn opvolgers naar boven haalde", Nederlands Dagblad | maandag 25 augustus 2025, 01:54
Intussen weten wij hoezeer in het apostolische werk het er naderhand telkens opnieuw op neer heeft moeten komen dat geestelijke leidslieden zich over het paard lieten tillen, men aan de haal ging met de gezindheid van Christus, bevoegdheden op het vlak van zaken doen en zielzorg eigenzinnig met elkaar werden gecombineerd, dat er stilaan autocratisch werd geregeerd en hoe vermeende dwarsliggers werden... weggepest.
Hoe de dood van apostel Schwartz het slechtste in zijn opvolgers naar boven haalde? Op bovenbeschreven wijze!
Groet,
TjerkB