TjerkB schreef: ↑ma 24 mei 2021, 12:59(...)
Onlangs schreef ik:
TjerkB schreef: ↑vr 07 mei 2021, 13:00(...)
"Wer gjin begjinsels binne, heerscet willeker... ", blijkens een in de 16e eeuw ter griffie 's Hofs van Friesland gebruikt Commissie-boek.
Zonder beginselen regeert de willekeur; raken wij verzeild in een samenleving waarin geen recht heerst en ontaardt veiligheid in angst.
Daar wil je toch niet aan hebben bijgedragen? Wie ten prooi viel aan apostolische pijn dient toch in bescherming te worden genomen?
Dan laat je je door een kerkbestuur toch niet voor hun karretje spannen om hulpzoekenden via een meldpuntregeling te ontmoedigen?
(...)
Ik vraag mij dus af: welke principes houdt men er feitelijk nog op na?
(...)
@all
Op het internet trok het onderstaande mijn aandacht:
Meningvoldoen.nl is er om jou te inspireren en aan te zetten tot een liefdevol en maatschappelijk betrokken leven. Om samen te bouwen aan een samenleving met meer compassie, solidariteit en duurzaamheid.
Alle artikelen worden geschreven vanuit waarden als verbondenheid, gelijkwaardigheid en verantwoordelijkheid. Deze waarden worden onder meer geïllustreerd aan de hand van mensen die ze in de praktijk brengen. Meningvoldoen is een initiatief van Apostolisch Genootschap.
In kort bestek was er, alles bij elkaar genomen, nogal wat de revue gepasseerd...
- een liefdevol en maatschappelijk leven
- compassie
- solidariteit
- duurzaamheid
- verbondenheid
- gelijkwaardigheid
- verantwoordelijkheid
- Deze waarden worden onder meer geïllustreerd aan de hand van mensen die ze in de praktijk brengen.
Wie zich op het levensbeschouwelijke vlak wil oriënteren en op zoek is naar een handreiking, zal wellicht geïnteresseerd verder lezen, was mijn indruk, en: de initiatiefnemers hebben in elk geval hoog ingezet - maar die ambitie is ook wel karakteristiek voor het ApGen. Elders las ik: "Vragen? We helpen je graag." Een vriendelijke geste! Aan de andere kant: zijn de éérder gestelde vragen al beantwoord?
Bij ethisch handelen ontkom je immers niet aan enkele principes: weldoen, niet-schaden, verantwoordelijkheid en... rechtvaardigheid.
Graag neem ik aan dat het ApGen rond 2001, 50 jaar na de oprichting in 1951, een switch heeft gemaakt. Het "begin van het vervolg" met voorlopig nog de turbulentie die samenhangt met die eerste periode waarin... "essentiële kennis niet leidde tot essentieel inzicht" want: er was een parallel universum ingericht waaraan voor kinderen en jeugd geen ontkomen aan was, wat, jawel, ten aanzien van hun persoonlijkheidsontwikkeling onaanvaardbare risico's meebracht. De vraag komt dus op: hoe gaan wij om met de aangerichte schade?
Hiermee kwam er een praktische kwestie naar voren die zich bij nadere beschouwing niet bepaald leent voor een theoretisch antwoord. Personenschade handelt over personen! Medemensen die ieder een gezicht hebben, die níet gevoelloos zijn; die eerder misschien wel gehoord zijn, maar te weinig begrepen. Die wellicht vertrokken zijn, maar niet uit enthousiasme, al vonden ze het antwoord in zichzelf: hier ben ik niet veilig. Sommigen worden serieus genomen, maar ík niet. Ik kán geen "goddelijk hormoon" zijn. Dat red ik gewoon niet.
Zoals wij weten: de karavaan trok verder. In de nieuw-apostolische geloofspraktijk gebeurde dat trouwens precies zo want ook voor de getrouwen daar was er geen tijd te verliezen. "Verloren gaan" is een keuze; zeer zeker níet wat iemand door het lot toebedeeld kan zijn. Aangeslagen, ontgoocheld, vertwijfeld en ontredderd werden de eigenzinnigen, de dwarsliggers, door de uitverkorenen achtergelaten. Met opgeheven hoofd zetten die laatsten de pas er stevig in, onvermoeid naar het hoogste strevend; tot tevredenheid van hun apostel.
En nu bevinden wij ons allen dus voorlopig nog in de turbulentie... In de Groene Amsterdammer van 29 april jl. las ik het volgende:
(pag. 63, De zakenprins).
- In een wereld van gelijkgestemden kan het moeilijk zijn om je eigen blinde vlekken te zien.
Daarom is het goed als de maatschappij je af en toe een spiegel voorhoudt.
Wie sportief is zegt dan: ik ga de impact van mijn activiteiten tegen het licht houden en ik ga kijken waar ik iets kan verbeteren.
Daar is een vorm voor: de materialiteitsanalyse, die je maakt samen met je critici…
Zou dát het zijn?, dacht ik: ontbreekt het nu aan de "verbondenheid" met... critici? Wat zijn dat hier eigenlijk voor mensen, de cri-ti-ci? Niet al onze herinneringen zijn noodzakelijkerwijs een accurate weergave van de werkelijkheid. Wordt de waarheid irrelevant gemaakt?
(...)
Verbondenheid, gelijkwaardigheid en verantwoordelijkheid. Willen de mensen die ze in de praktijk brengen zich melden bij de receptie?
Groet,
TjerkB