TjerkB schreef: ↑do 22 jul 2021, 21:49(...)
Voordat het boek uitkwam, meldde een belangstellende zich met de onderstaande vraag:
- Het belangrijkste is de vraag waarom de een getraumatiseerd is en de ander zielsgelukkig. Waarin verschillen die mensen. Daar valt wel iets uit te leren.
Bron: Reactie op
16 mei, 2021 om 12:05 n.a.v. de aankondiging van het boek "Op het tapijt gebracht" van Jeroen Griekspoor
(...)
@all
De geopperde vraag blíjft mij intrigeren. Als ik mijn eigen ervaringen en herinneringen, zij het vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk, een beetje in een perspectief plaats, kan ik makkelijk 10 redenen opnoemen waarom de één getroffen wordt door het hier bedoelde onheil en iemand anders juist niet. In acht van de tien gevallen komt het er dan echter pertinent op neer dat onwetenden in de val zijn gelokt:
TjerkB schreef: ↑di 08 dec 2020, 15:51(...)
Toch waren het persoonlijkheidsstoornissen en waandenkbeelden, waar wij tegenop moesten boksen; narcisme, cognitieve dissonantie. Hoe destructieve krachten zich van nietsvermoedende mensen meester kunnen maken, had ik "bij maatschappijleer" niet meegekregen.
Als marionetten, schaakstukken en rekwisieten worden de gelovigen gepositioneerd, gemanipuleerd, gedesavoueerd en gedegradeerd.
(...)
Wat er aan deze wantoestand speciaal zo verraderlijk is, is, dat het misbruik plaatsgrijpt in een veilig gewaande religieuze entourage. Onder het toeziend oog van broeders en zusters, vaders en moeders, "ooms en tantes", mannen Gods, enzovoort, ben je toch veilig?!
Nee, integendeel; veilig in deze setting waren bij nader inzien velen allerminst. Middenin "de gemeenschap" werd je... afgemaakt. Doch onder de verloste uitverkorenen niemand die een helpende hand reikte, gezien jouw "emotionele instabiliteit en gebrek aan erkenning".
Eén ding moest duidelijk zijn: het lag aan jóu. Dat ondertussen de verdwaasden moreel absent waren, wist geen sterveling te verzinnen.
In de hoogtijdagen van Slok sr. trok hij bij het ApGen de kar natuurlijk niet alléén. Integendeel, allerwegen werd hem ondersteuning aangeboden - door "ooms en tantes" met de meest bijzondere ambachtelijke kwaliteiten, al verslond "het Werk" tijd, geld en energie. Dat men zich op die manier medeplichtig maakte aan de onderdrukking van naasten, aan de ondermijning van zorgvuldig bestuur, aan zelfbedrog; dat mag ook achteraf uiteraard niet wáár zijn. Immers, wie wil met terugwerkende kracht schuldig zijn aan de emotionele verwaarlozing van kinderen, jonge mensen; die zich nu het slachtoffer weten van sektarisch geweld? Voor wie er zo fijn een Meldpunt kwam, dankzij de tomeloze inzet van "de ooms en tantes die de fakkel overnamen van hen, voor wie het levensboek al werd gesloten". Ik kan net even scheel hebben gekeken toen het erop aankwam, maar volgens mij komen enkele bekende namen hierbij twee keer voor, namelijk eerst toen Slok sr. gretig werd gefaciliteerd en thans omdat betrokkenen hun eigen rol alsnog zo klein mogelijk willen maken.
Beter zou het zijn deze collectieve dwaling dapper onder ogen te zien en te beseffen dat het werkelijk nooit had mogen gebeuren dat ooit iemand zozeer van verwaandheid naast zijn schoenen ging lopen, dat dit naasten overweldigde en het ze hun autonomie kostte. "Apostelkinderen" raakten hierdoor hun eigen regie kwijt alsof ze als gegijzelden waren uitgeleverd aan een vreemde mogendheid. Maar dat is nu juist wat er aan de hand is in een sekte! Boosdoeners manipuleren en intimideren tót hun demasqué dreigt want dan schieten ze angstvallig in de stress en moeten ieders private verdiensten de gealarmeerde buitenwacht van het tegendeel overtuigen:
TjerkB schreef: ↑do 10 dec 2020, 15:24(...)
Terwijl het bestuur misschien wel popelde om te gloriëren bij de dissertatie van Frederique Demeijer over "
apostolisch-zijn door de jaren heen", kwamen er opeens alarmerende tegengeluiden op over vervlogen tijden ten aanzien waarvan het bestuur zich daarna op het standpunt stelde dat men daaromtrent alle lessen al had geleerd. Echter, mede gelet op de getuigenverklaringen van (ex-)apostelkinderen via de website
https://apostelkinderen.nl kan die zienswijze inmiddels níet staande worden gehouden. Desondanks gaf nu het bestuur met de geïntroduceerde
magere meldpuntregeling van 27 november jl. er uitdrukkelijk blijk van dat zij slechts ten dele (!) bereid is in te staan voor de gevolgen van misdragingen die hebben plaatsgehad onder de directe verantwoordelijkheid van meerdere oud-bestuursleden.
Door ten overstaan van naasten die
"pijn uit dit verleden met zich meedragen" het beleid nu zo uit te stippelen dat dezen ook voortaan goeddeels in hun eigen sop mogen gaarkoken, zonder de bescherming, begeleiding en bijstand, die ze vanuit het Apostolisch Genootschap met terugwerkende kracht toekomen, komt bij het huidige bestuur onverhoopt de
moraliteit alarmerend in het geding. Hoe sympathiek, maatschappelijk betrokken, professioneel op enig vakgebied, lief of sportief elk afzonderlijk bestuurslid ook mag zijn; daar gaat het nu even niet om.
Het gaat erom of men voluit wil begrijpen wat de bestuurlijke verantwoordelijkheid hier exact inhoudt.
(...)
Uit: Bericht op "
do 10 dec 2020, 15:24" in de thread "Renske Doorenspleet: Apostelkind (2020 Uitgeverij Balans)"
Ik verval in herhaling, maar wie ten prooi viel aan machtsmisbruik en onderdrukking, werd beroofd en werd het slachtoffer van diefstal:
Redactie schreef:- Diefstal is de enige zonde:
"Als je iemand vermoordt, steel je een leven," zei Baba. "Je steelt het recht van zijn vrouw op een echtgenoot, berooft zijn kinderen van een vader. Als je een leugen vertelt, steel je iemands recht op de waarheid. Als je iemand bedriegt, steel je zijn recht op een rechtvaardige behandeling. Kun je dat volgen?"
Uit: "De vliegeraar van Kabul" (geschreven door Khaled Hosseini)
(...)
Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "
Do 12 Mei 2011, 14:50", in de thread "Luister naar mijn woorden maar die staan los van mijn daden!"
Ikzelf sluit niet uit dat menigeen daardoor, ook aan apostolisch-zijn, in de loop der jaren méér is kwijtgeraakt dan wat ons allen lief is. Laat ik dit indirect iets verduidelijken. Gustav Mahler tekende op:
"Tradition ist Bewahrung des Feuers und nicht Anbetung der Asche!"
Groet,
TjerkB