Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek?

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
willempower
Berichten: 285
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:50

Re: Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek?

Bericht door willempower »

Dat is raar ,en wat is er aan de hand daar ?
Ze belden me niet eens om excuus aan te bieden was dan een kleine moeite toch om het er echt eens over te hebben .
Wie zouden ze wel gesproken hebben dan , ze hadden de deur keihard dichtgegooid toen ik vragen stelde en weggelopen , nooit weer gezien ook .
Gebruikersavatar
ZwartSchaap
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 21 okt 2015, 13:23

Re: Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek?

Bericht door ZwartSchaap »

De verklaring van het NAK Nederland bestuur heb ik met belangstelling gelezen.
Deze verklaring heeft een grote overeenkomst met de brief die in 2020 door Apostel
Bert Wiegman van HET APOSTOLISCHE GENOOTSCHAP aan haar leden en ex leden is geschreven.
In de NAK verklaring schrijft men over een autoritaire manier van leiding geven in de 70er en 80er jaren.
Om welke reden zijn de 50er en 60er jaren niet genoemd, net als de jaren 90.
Ook na de eeuwwisseling is de genoemde Autoritaire stijl gebleven, vele voorbeelden getuigen hiervan.
De eigen verantwoordelijkheid is niet bevorderd en men maakt excuses voor de gemaakte fouten.
Structureel heeft het aan een goed functionerend bestuursorgaan in de NAK ontbroken, ook een klachtenpunt
is er nimmer geweest. Gemeenteleden hebben in feite niets te zeggen en kunnen geen invloed uitoefenen.
Zolang er geen goed functionerend bestuursorgaan is, blijven genoemde fouten voorkomen.
Distr Ap Schumacher bediende van 1969 tot 1980 naast Bremen ook het Aposteldistrict Nederland ( AUTORITAIR)
Is deze verklaring ook van toepassing op het het district Bremen ??
Ik vind de verklaring zoals gepubliceerd slordig en onvolledig.
willempower
Berichten: 285
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:50

Re: Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek?

Bericht door willempower »

Is er iemand die nu benaderd is voor een gesprek , ik ga er van uit dat ze dat niet eens durven.
Want dan komt er stront boven tafel en kletteren vele ambtsdrager op hun bek .
Dus deze excuses zijn pure onzin en gesprekken gaan ze uit de weg .
Wie zou dat gesprek dan moeten doen , de priester die wegloopt of voorganger die zelf de schade veroorzaakte , de district oudste , die zelf niet fris is B den H uit Emmen .
Allemaal boter op hun hoofd en zelf schuldig .
Wie wil er van dit zooitje nog een gesprek aan te durven gaan .
Ik wacht wel op wie het lef heeft een gesprek aan te gaan maar een ding is zekers niemand zal durven .
Als alle sex schandalen boven tafel komen van de priesters voorgangers en districts oudste . En alles in naam van het geloof , ook de apostel wist van het misbruik en deed niks .


DUS NEP VERHAAl .
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek?

Bericht door TjerkB »

@all

Misschien kwam de vraag op waarom ik nog geen inhoudelijke reactie gaf op de verklaring die het bestuur van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland uitbracht op 20 augustus jl. Welnu, ook voor mij roept de tekst ervan vragen op. Er zat geen ”memorie van toelichting” bij! Als de intentie zuiver is, zal de verklaring voor wie het aangaat, bijvoorbeeld door een psychotrauma, behulpzaam zijn. Dan komt het na 50, 70, 30 of 10 jaar tot het begin van een handreiking, waarmee een open wond kan veranderen in een litteken. Meer kan ik er eigenlijk niet over zeggen, behalve wellicht het onderstaande:
  • [13] Als jullie dus, ook al zijn jullie slecht, je kinderen al goede gaven schenken, hoeveel te meer zal de Vader in de hemel dan niet de heilige Geest geven aan wie hem erom vragen.

    Uit: Lucas 11 (NBV)

In hetzelfde Bijbelhoofdstuk staat trouwens ook nog dit...
  • [16] Anderen verlangden van hem een teken uit de hemel om hem op de proef te stellen. [17] Maar hij kende hun gedachten en zei tegen hen: ‘Elk koninkrijk dat innerlijk verdeeld is wordt verwoest, en huis na huis stort in.

Groet,
TjerkB


P.S.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


N.B.
Zie eventueel ook -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- het bericht op "zo 20 feb 2011, 22:03", in de thread "Weg"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
willempower
Berichten: 285
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:50

Re: Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek?

Bericht door willempower »

Copy brief aan de NAK

Geachte heer Klene ,
Ik las uw excuus brief , en wacht al meer dan 20 jaar op antwoorden .
Gaat u die geven ook en op welk niveau vind dan een gesprek plaats ?
U leest vast het forum van de heer B. wel dus u weet precies waar het over gaat .
De belangrijkste vraag is dan wel hoe legt u uit wat de betekenis is van eert uw vader en moeder .
Op deze vraag is nooit antwoord gegeven onder andere maar ik heb er meer .
Dus hoe ziet u een gesprek dan er zal dan veel narigheid boven tafel komen onbeantwoorde vragen .
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek?

Bericht door TjerkB »

@all

Nadat ikzelf ook via het e-mailadres, dat in de verklaring wordt genoemd, contact opnam met de kerkleiding, ontving ik gistermiddag een bevreemdende reactie. Een stuitende behandeling kan ik misschien beter zeggen. Te erg voor woorden. Ja, daar komt het op neer.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
willempower
Berichten: 285
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:50

Re: Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek?

Bericht door willempower »

@Tjerk
Ik weet niet of je antwoord kreeg , maar misschien eens samen bidden een oplossing ?
En niet te vergeten je tiende met terugwerkende kracht betalen , anders willen ze niet bidden ook .
En ook per ingaande direct stoppen met kritisch zijn en forum sluiten , in de navolging staan weet je nog ?
Al met al denk ik dat dat schrijven van hun niks voorstelt, leuk voor de bühne .
Emilanas
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 23:09

Re: Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek?

Bericht door Emilanas »

Klinkt niet zo positief.
In ieder geval sterkte.
Groeten.
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek?

Bericht door TjerkB »

willempower schreef: do 02 sep 2021, 18:17 @Tjerk
Ik weet niet of je antwoord kreeg , maar misschien eens samen bidden een oplossing ?
En niet te vergeten je tiende met terugwerkende kracht betalen , anders willen ze niet bidden ook .
En ook per ingaande direct stoppen met kritisch zijn en forum sluiten , in de navolging staan weet je nog ?
Al met al denk ik dat dat schrijven van hun niks voorstelt, leuk voor de bühne .

@willempower
@all

Mijn eerste gedachte was: wat zijn er in onze forumbijdragen door de jaren toch eigenlijk al onnoemelijk veel gebeden uitgesproken! En: als "het apostolische werk" ons onverschillig had gelaten, had volgens mij niemand van ons er hier nog extra vrije tijd in gestoken.

Het was meen ik ergens in 2005, toen Bauke Moesker mij opbelde en hij aan mij vroeg of ik niet eens een stukje wilde schrijven voor de "indexpagina" van zijn toenmalige website "apostolischekritiek.nl". Ik aarzelde want ik zag, zeg maar, nog geen muziek in "kritiek". Nadat Bauke zijn verzoek meerdere keren had herhaald, stuurde ik toch iets in. Zie onder:
Betrokkenheid
Betrokkenheid bij het werk des Heren is volgens mii wat ons op deze site met elkaar verbindt. De loop van het leven voerde ons naar verschillende posities. Allerlei gemoedsstemmingen drongen zich aan ons op. Al tolk-vertalers werden wij uitleggers van onze waarnemingen en gevoelens. Weerspiegelingen hiervan leverden van alle kanten tekstbijdragen op, zoals nu ook nog dit bericht.

In 1 Samuel 7 staat er boven vers 2 "Samuël spreekt het volk toe" (NBV), en vervolgens:
  • ... Steeds meer Israëlieten klaagden hun nood bij de HEER. [3] Ten slotte sprak Samuel het volk als volgt toe: ‘Als het u werkelijk ernst is terug te keren naar de HEER, doe dan de vreemde goden zoals Astarte weg en richt u met heel uw hart naar de HEER. Dien hem alleen, dan zal hij u bevrijden uit de greep van de Filistijnen.’ [4] Dus deden de Israëlieten de Baäls en Astartes weg en dienden alleen nog de HEER.

Wow, dacht ik: wat sprak hij toch met macht. Al snel hierna werd ieders geloof weer aangevochten:
  • [7] Toen de Filistijnse stadsvorsten vernamen dat de Israëlieten in Mispa bijeen waren gekomen, trokken ze op naar Israël. De Israëlieten hoorden hiervan en werden bang. [8] Ze zeiden tegen Samuel: ‘Laat ons niet in de steek en roep voor ons de HEER, onze God, te hulp, opdat hij ons redt uit de greep van de Filistijnen.’ [9] Samuel nam een lammetje en droeg het in zijn geheel als brandoffer aan de HEER op. Hij riep de HEER om hulp voor Israël, en de HEER verhoorde hem. [10] Terwijl Samuel nog met het offer bezig was, kwamen de Filistijnen er al aan om Israël aan te vallen. Maar toen donderde de HEER met luide stem tegen de Filistijnen en zaaide zo veel verwarring dat ze tegen Israël wel het onderspit moesten delven.

En dan, misschien was het volk amper bijgekomen van de schrik, lezen wij de bekende woorden:
  • [12] Na afloop plaatste Samuel tussen Mispa en Sen een steen en noemde die Eben-Haëzer. ‘Want,’ verklaarde hij, ‘tot hier toe heeft de HEER ons geholpen.’

Tot hier toe... want het ging verder, en dat werd nog een hele geschiedenis. Menigeen kwam onder vuur te liggen. En er was intens verdriet. Velen hebben gestreden en gebeden; immer Hem beleden. Christus herstelde de verhouding tussen God en de mens. Op dat verbond pleiten wij: "Leid mij hemelwaarts, o Heer!"
Daartegenover waren er ook geluksmomenten: de glimlach van een kind, een lentedag. muziek die je wat doet, en misschien ook wel de voorjaarsopruiming. Zou hier nog iets bovenuit stijgen?

Ondertussen werd hier en daar "in de gemeenschap" de veiligheid en geborgenheid, waar wij als kinderen Gods niet zonder kunnen, min of meer naar de Filistijnen geholpen. Echter: angst, hinderlagen en bedrog komen niet van God. Wél, zoals wij zingen in lied 421: vrede, vreugde en liefde. Vlug als een hinde kunnen deze wijken. Is er niet een plek waar wij met elkaar in de luwte kunnen zitten?

Tot hier toe... Wat is er nu werkelijk waardevol, van blijvende waarde? Wij hebben een mooi lied, waarbij in het refrein steeds klinkt "Dát blijft bestaan, wat in liefd' is gedaan!" In die richting moeten wij het volgens mij willen zoeken. Zoeken houdt een beweging in: God geeft de vogels te eten, maar ze moeten er wel voor vliegen. Het blijft een dilemma: ruzie krijg je vanzelf, maar voordat iemand de vrede heeft hersteld, dient er heldenmoed te worden ontwikkeld:
  • [5] Op die dag zal de HEER van de hemelse machten
    de sierlijke kroon zijn, de prachtige krans
    voor wie er van zijn volk nog over zijn;
    [6] wie zetelt op de rechterstoel
    zal hij met zuiver recht bezielen,
    en heldenmoed schenkt hij aan hen
    die de vijand uit de stad verdrijven


    Uit: Jesaja 28 (NBV)

Amersfoort, zaterdag 4 februari 2006
Tjerk B.

Op Bauke's forum handelde het in die tijd al heel lang over gerechtigheid voor zielen die de kerk in de jaren '50 waren ontvallen vanwege "de Boodschap" van stamapostel Bischoff, herinner ik mij. Ik volgde die discussie en voor zover het daarbij kritiek betrof, begreep ook ik niet waarom de NAK-Arbeitsgruppe Geschichte die hele kwestie nog altijd niet naar eer en geweten had opgehelderd. Immers, al in 1999 had stamapostel Fehr een en ander in gang gezet:
BakEenEi schreef: za 14 sep 2013, 22:23(...)
Velen van buiten het "werk Gods", juist ook vanuit de Apostolische Gemeinschaft (VAG/VAC/GvAC), waren door (hogere) leidinggevende verantwoordelijken in de Nieuw-Apostolische Kerk "herzlichst eingeladen" om op 4 december 2007 er in de aangesloten NAK-gemeenten bij te zijn wanneer tijdens een satellietuitzending de bevindingen zouden worden gepresenteerd van de Arbeitgruppe "Geschichte der Neuapostolischen Kirche", die in oktober 1999 door de toenmalige stamapostel Richard Fehr was geïnstalleerd, speciaal met de volgende opdracht: „Die Geschichte der NAK historisch einwandfrei nachvollziehbar darstellen und auch solche Aspekte aufnehmen, die für die Kirche unbequem sein könnten. Die Darstellung soll objektiv sein und alle Fragen tabufrei beleuchten. Dabei soll der Gedanke berücksichtigt werden: Wenn wir diese Aufgabe nicht wahrnehmen, werden andere es tun“. Helder toch? Inderdaad hebben uiteindelijk anderen het karwei geklaard. Hierbij denk ik aan o.a. Michael Koch, Rudolf Stiegelmeyr en Volker Wissen.

Ondanks dat men onder leiding van de historicus, apostel Walter Drave, hierna zo'n acht jaar lang eraan werkte om bij dit project tot een afronding te komen, werd het op 4 december 2007 een complete mislukking door de in het vorige bericht in deze thread nog eens geciteerde beschuldigingen aan het adres van de vroegere districtsapostel Peter Kuhlen en aan zo'n 40.000 anderen die de kerk op enig moment zouden verlaten vanwege "de Boodschap van stamapostel Johan Gottfried Bischoff". Toen echter op uitnodiging van het Netzwerk Apostolische Geschichte in oktober 2011 twee leden van de bewuste Arbeitsgruppe tekst en uitleg gaven over hun desbetreffende activiteiten op het vlak van de geschiedvorsing, te weten (herder) Manfred Henke en (opziener) Dirk Schulz, beriepen dezen zich erop dat men, ook achteraf bezien, "wetenschappelijk verantwoord" had gerapporteerd! Ik wist niet wat ik hoorde. Zie ook mijn bericht op "Wo 05 Okt 2011, 14:33" in de thread "Langzaam krijgt de NAK-geschiedenis een gezicht!".

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "14 sep 2013, 22:23", in de thread "Versöhnung jetzt!"

In de quote hierboven zien wij hoe het -na 2006- in eerste instantie afliep op 4 december 2007. Dat was dus zónder eer en geweten. Bid­den voor de ver­druk­ten leidde ertoe, dat die te verstaan werd gegeven dat ze aan de verdrukking niet hadden mogen ontsnappen. Zie verder in dit verband mijn forumbijdrage op "04 nov 2012, 16:31".

Hierna nam in binnen- en buitenland de kritiek sterk toe, vooral langs de digitale snelweg. Ook ik sloot mij daar bij de gebeden aan:
BakEenEi schreef: di 21 aug 2012, 15:08(...)
Wat ik schrijf is uit betrokkenheid met mijn naasten en uit onvrede over de "zegenaars" die de handen -om de misstanden in hun kerk de wereld uit te helpen- niet ineenslaan, doch ze telkens in onschuld wassen. Ik vind dat laf en onverantwoordelijk. Dáárom zeg ik er wat van. Zie eventueel (vanaf) het redactionele bericht op "Di 19 Jun 2012, 23:09" in de thread "Wie weet wie Marcel Dagenbach is?" om beter te begrijpen wat ik hiermee bedoel.
"De kus van de melaatse maakt ons ontvankelijk, beter gezegd kan ons ontvankelijk maken voor een mens of omstandigheden die wij hiervoor niet kenden. Een mens of situatie aan wie of waaraan wij voorbijgingen. Een omstandigheid die wij trachten te negeren, om te voorkomen dat ons eigen fraaie wereldje of ons eigen zo goed opgebouwde ego een knauw te verduren krijgt."

(...)

"Zo zegt Franciscus:
  • Gelukkig de mens die zijn naaste in al diens broosheid draagt, zoals hij zelf door hem gedragen zou willen worden als hij in dezelfde toestand zou verkeren."
Bron: "Als het wassen van andermans voeten" (Franciscus ontmoeten in leidinggeven en werk), Jaap Lodewijks, UItgeverij Ten Have, 2011
ISBN 978 90 259 6135 0
(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op 21 aug 2012, 15:08", in de thread "Re: Wir haben es nicht gewußt"

Onlangs was er bij het Nederlandse kerkbestuur blijkbaar voortschrijdend inzicht en leek het alsof enkele gebeden waren verhoord, al werd niet tevens de episode genoemd waarin op 12 mei 1955 de excommunicatie plaatshad waarop ikzelf de aandacht had gevestigd.

Daarom herhaal ik graag de hierboven geciteerde uitspraak van Franciscus van Assisi (geboren in 1181 of 1182, overleden in 1226):

"Gelukkig de mens die zijn naaste in al diens broosheid draagt,
zoals hij zelf door hem gedragen zou willen worden als hij in dezelfde toestand zou verkeren."

Hoewel ik echt mijn best deed om soms ongezouten kritiek op smaak te brengen (vgl. Mt 5: 13), ga ik toch maar door met oefenen...

Groet,
TjerkB


P.S.
  • Stream of consciousness
    Een leugentje om bestwil. Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt hem wel.

    Wetenschap houdt zich voortdurend bezig met het zoeken naar de waarheid. Marco Borsato zingt erover. Of het nu gaat om politiek, onderzoek of geloof, overal kun je bekijken wat waar is en wat niet. Maar nieuwe ontdekkingen maken van eerdere waarheden leugens. Wat vandaag waar lijkt, is morgen misschien onwaar gebleken. En wie bepaalt wat waar is?

    Een student die is gezakt wordt al snel bestempeld als luilak. Hij heeft vast slecht geleerd voor zijn tentamen. De student vindt echter dat hij goed gestudeerd heeft. Maar druk je dat uit in uren, in moeite die het gekost heeft of bepaalt een persoon dit zelf? Je zou je bovendien kunnen afvragen of de student gewoon geen zin had om te studeren en nu liegt dat hij hard gestudeerd heeft.

    Een leugen is een bewering die bewust in strijd is met de waarheid. Er is verschil in de mate van opzet en in de mate waarin de bewering afwijkt van de waarheid. Bij afwezigheid van opzet spreken we van fantasie of een vergissing; bij geringe afwijking van de waarheid spreken we van een overdrijving.

    De grens wat nog voor waar kan doorgaan is soms vaag. Wanneer iemand beweert dat hij een directe afstammeling is van Máxima, kan dit met behulp van DNA-onderzoek goed aangetoond worden. Wanneer hij echter beweert Russisch bloed in de aderen te hebben, wordt het lastiger. Wie weet is er wel een Russisch familielid ergens in zijn stamboom.

    Bij een leugen is opzet in het spel. Als iemand beweert professor te zijn terwijl hij weet dat dit niet zo is, is dat een leugen in de strikte zin van het woord. Als iemand van de CIA echter beweert dat Osama bin Laden op grond van zijn gegevens in Pakistan is, en dit is niet zo, dan is dit waarschijnlijk een vergissing en geen leugen. Dikwijls valt die beoordeling echter moeilijk te maken, omdat niet inzichtelijk is wat een CIA-agent werkelijk weet.

    Bij de geestesziekte pseudologia fantastica worden herinneringsvervalsingen zo sterk, dat ze voor de lijder als waarheid geaccepteerd worden. Als hij deze onware "herinneringen" vervolgens uitspreekt, liegt hij niet in de strikte zin van het woord. Hetzelfde geldt voor lijders aan wanen. Het beweerde is volgens hen immers waar. Slechts door een specifieke manier van vragen toe te passen (trechteren) kan het geloof in een eigen leugen worden doorbroken.

    Dit moet onderscheiden worden van pathologisch liegen. Een pathologische leugenaar weet, in tegenstelling tot de pseudologische leugenaar, heel goed dat zijn beweringen niet waar zijn, maar kan alleen de impuls om te liegen niet bedwingen.

    Het gezegde: ‘je leert van je fouten’ lijkt tamelijk algemeen te gelden. Het kind op school krijgt informatie en uitleg over gemaakte fouten. Wanneer de fouten begrepen en onthouden worden, heeft dit een leereffect. Maar soms zijn er situaties waarin het maken van fouten averechts werkt: als ze raken ingeslepen. Om te kunnen leren van je fouten is het nodig je er goed bewust van te zijn. Welke beweging/handeling trad op, wat waren de gevolgen? Wanneer dit, om wat voor reden dan ook, niet werkt (geheugenprobleem, afleiding) blijven de fouten optreden. Je moet je bewust zijn van je fouten, om iets te kunnen veranderen.

    In de medische wereld zijn waarheden uiterst belangrijk. Je kent het wel van diagnoses. Je gaat naar de dokter. Pijn in het bovenbeen; is het overbelast, een gezwel, een spier verrekt? Bepaalde symptomen wijzen richting een bepaalde diagnose. Maar is dit ook de juiste? De manier waarop de patiënt zijn klachten verwoordt, de deskundigheid van de huisarts en vele andere factoren spelen mee.

    In de wereld van de psychiatrie is dit eveneens een bekend fenomeen. Waar houdt normaal gedrag op en heeft iemand een persoonlijkheidsstoornis? En spreekt de persoon wel waarheid over zijn gedrag? Interpreteert de psycholoog de woorden van de persoon wel op de juiste manier?

    Waarheid is een fundamenteel begrip dat min of meer synoniem is met echtheid, geldigheid, juistheid. Wat waarheid echter precies betekent lijkt altijd al onderwerp van discussie te zijn geweest. Millennia oude uitspraken als “Wat is waarheid?!” (toegeschreven aan Pontius Pilatus) getuigen daar al van. Dat komt doordat de waarheid van een uitspraak alleen kan worden vastgesteld aan de hand van feiten, die echter niet altijd bekend zijn.

    Met behulp van leugendetectors kan men tegenwoordig onderzoeken of iemand liegt. Men gaat er daarbij vanuit dat een leugen iemand dermate veel stress bezorgt, dat de hartslag versnelt en de transpiratie toeneemt. Een waterdicht bewijs is dat niet, want er kunnen bij ondervraging andere redenen voor opwinding zijn, en anderzijds veroorzaakt liegen bij sommige mensen geen meetbare stress.

    De gedragspsychologie heeft talrijke kenmerken vastgesteld, op basis waarvan men bij een gesprekspartner kan uitvinden of hij of zij liegt. Signalen voor liegen zijn: verwijde pupillen, handbewegingen in de richting van het gezicht, vooral naar de mond, en algemene nervositeit. Bovendien verandert bij het liegen de stem. De stembanden spannen zich aan, de stem wordt hoger en komt onder hogere druk. Ook dat kan men met meetapparatuur vaststellen. Maar ook hier geldt weer dat iemand om een andere reden nerveus kan zijn, of dat iemand een zo geroutineerde leugenaar is dat er niets te meten valt.

    Kennelijk hebben mensen er dringend behoefte aan waarheid van leugen te onderscheiden. En kennelijk is de oplossing nog niet gevonden. De meeste samenlevingen straffen daarom de leugen. Kinderen worden doorgaans hard aangepakt als ze liegen. Het is de hieruit volgende angst voor straf die de basis vormt voor de werking van leugendetector, die immers niet meer doet dan stress meten.

    Omtrent religie is het ook moeilijk vast te stellen wat nu precies waarheid is. Aangezien godsdienst is gebaseerd op openbaringen door niet empirisch of 'zuiver rationeel' aantoonbare persoonlijkheden of actoren (God, goden, geesten, engelen etc.), is het waarheidsbegrip ook nauw verweven met dergelijke bovennatuurlijke openbaringen. De inzichten over wat hiervan geldig en echt is lopen sterk uiteen tussen religies. Inzicht zou kunnen worden verkregen door meditatie, gebed, bestudering van heilige geschriften, gehoorzaamheid aan ge- of verboden, rituelen, gemeenschapsbeoefening enzovoort.

    Waarheid blijkt naast een filosofische en praktische ook nog een politieke betekenis te hebben. Politieke partijen hebben ieder hun eigen waarheid over hoe de samenleving het beste geregeld kan worden. De vraag is echter of ze deze vervolgens ook werkelijk zo toepassen. Liegen ze soms of interpreteren wij het gewoon anders?

    Waarheid en leugen. Waar houdt de leugen op en is de waarheid werkelijkheid geworden? Als ik antwoord geef op deze vraag, moet ik misschien liegen. Daarom moet ik je het antwoord schuldig blijven.

    Ilse

Bron: https://www.ru.nl/studentenkerk/contact ... ang_8/8-4/
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek?

Bericht door TjerkB »

Emilanas schreef: di 05 okt 2021, 13:05 Klinkt niet zo positief.
In ieder geval sterkte.
Groeten.

@Emilanas

Wat fijn om weer even iets van je te mogen vernemen! Ikzelf denk wel eens: als nu door de jaren heen alle energie die onverhoopt hier opging aan onze gebeden, meer direct ten goede was gekomen aan de opbouw van Christus' gemeente, was de zegen groter geweest.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gesloten

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”