Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek?

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek?

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 22:00 uur]
TjerkB schreef: di 05 okt 2021, 14:55(...)
P.S.
  • Stream of consciousness
    Een leugentje om bestwil. Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt hem wel.

    (...) Of het nu gaat om politiek, onderzoek of geloof, overal kun je bekijken wat waar is en wat niet. Maar nieuwe ontdekkingen maken van eerdere waarheden leugens. Wat vandaag waar lijkt, is morgen misschien onwaar gebleken. (...)

    Ilse

Bron: https://www.ru.nl/studentenkerk/contact ... ang_8/8-4/

@all

Het was, zo begreep ik van een goede vriend die mij hierover opbelde, zowat op de dag af destijds een jaar na de Desinformatieavond van 4 december 2007, dat diens vader bezoek had gekregen van de districtsapostel in ruste G.P. Mijn vriend kwam daar net langs toen deze zich met het openbaar vervoer weer op weg naar huis wilde begeven. Daarom bood hij de districtsapostel in ruste een lift aan naar een nabijgelegen NS-station. Hijzelf zat namelijk met een brandende vraag. Daarom vroeg hij aan zijn passagier: "Apostel, vindt u nu dat vorig jaar op 4 december de waarheid is gesproken?" Prompt antwoordde deze: "Ach, wat gisteren waarheid was, kan vandaag een leugen zijn." Mijn vriend kon zijn oren niet geloven.

Over dit bewuste voorval praatten wij nog even door. Het was mij namelijk duidelijk waarom je na zo'n reactie daadwerkelijk "stilvalt"; geen woord meer kan uitbrengen. Vanuit mijn jeugdjaren kan (ook) ik mij niet anders herinneren dan dat niets, maar dan ook echt helemaal niets erop wees dat er onder de apostelen géén wereldwijde eenheid zou zijn. Tweemaal per maand verscheen al sinds jaar en dag bij Friedrich Bischoff Druckerei und Verlag GmbH het tijdschrift "Unsere Familie" en alle foto-verslagen van de daarin nagenoeg woordelijk weergegeven diensten met de stamapostel straalden dat ook uit. Alleen al daarom had ik als kind niet de minste twijfel dat al deze Godsgezanten in hun doen en laten zich eerlijk en oprecht wilden laten leiden door liefde en waarheid. Men diende toch in de gezindheid waarin Christus Jezus ons was voorgegaan? Wij probeerden hun voorbeeld te volgen en deze Godsmannen tot steun te zijn. Onderwijl zongen wij: "Aardse lasten worden licht, als mijn geestesblik zich richt op het doel, waarheen 't Gezantschap Gods ons leidt."

Bauke Moesker e.a. hadden het bij het rechte eind toen men zich toch maar hardop afvroeg of het achter de schermen wel pluis was...
TjerkB schreef: za 19 nov 2016, 12:33(...)
De Nieuw-Apostolische Kerk is vooral een religieuze organisatie waarin -op basis van eenrichtingverkeer- aan kerkgangers, die geacht worden zich te bevinden op "de weg van de navolging", mededelingen en instructies worden gedaan. Dit verklaart in deze geloofsgemeenschap de tweedeling tussen degenen die in dat opzicht het woord voeren en degenen die er kennelijk mee aan de slag moeten. Spijtig genoeg is daarbij niet de werkzaamheid van de Heilige Geest of de liefde van God richtinggevend, doch de inbreng van ambtsdragers die serieuzer moeten worden genomen naarmate betrokkenen een voornamer ambt bekleden, afhankelijk van hun hiërarchische positie op de "ambtsladder". Hoge(re) dienaren zouden als eersten te weten komen wat de Almachtige ons te zeggen heeft en zij zouden ook het best begrijpen en kunnen uitleggen hoe in de geschiedenis van zijn rijk alles werd bedoeld. Van de aangesloten leden wordt verwacht dat men deze opvatting over "dienen en leiding geven" als "de ordening Gods" onvoorwaardelijk eerbiedigt en faciliteert, naargelang de mededelingen en de instructies die men constant krijgt.

Hogere verantwoordelijke leidinggevenden hebben er daarom alle belang bij dat hun vermeende goddelijke gezag niet aan betekenis inboet, zodat, linksom of rechtsom, vanuit de "kring der dienaren" heiligheid en eenheid moeten worden uitgestraald. Wat daaraan afbreuk doet, kan het nieuw-apostolische daglicht niet velen, met als gevolg dat bijvoorbeeld kritische geluiden amper worden getolereerd. Wie kritiek heeft, wordt ondankbaarheid toegedicht, voortkomend zeker uit of samenhangend met problemen in iemands persoonlijke leven die van een andere orde zijn. Dan moet je jezelf overwinnen in plaats van een ander willen corrigeren.

(...)

Kan het kerkbestuur zich er wel rekenschap van geven, wat zielen te verstouwen kregen toen bleek dat hun goedheid was misbruikt?

Er ging na 4 december 2007 een periode van zeven jaar voorbij tot het uitsluitend voor Nordrhein-Westfalen kwam tot een soort van verzoening op afstand, dus buiten de direct-betrokkenen om. Met degenen die in de jaren '50 zelf per aangetekend schrijven was aangezegd zonder pardon geëxcommuniceerd te zijn, werd geen contact opgenomen. Hierdoor zijn er zielen voor wie dit aanvoelt als:
  • [14] Ze verklaren de wond van mijn volk
    lichtvaardig voor genezen,
    ze zeggen: “Alles gaat naar wens.”
    Nee, niets gaat naar wens!
    [15] Schamen zij zich voor hun wandaden?
    Integendeel, zij weten niet wat schaamte is.


    Uit: Jeremia 6 (NBV)

Overigens vroeg de weduwe van de broeder over wie ik 10 jaar geleden op het voormalige Forum van Bauke Moesker berichtte hoe hij was geëxcommuniceerd, in 2014 aan mij of ik mij namens haar in verbinding wilde stellen met districtsapostel Storck. Toen ik dat per e-mail had gedaan, ontving ik echter op 6 december 2014 alleen een leesbevestiging. Zie onder wat haar en haar man was overkomen:
Redactie schreef:(...)
Enkele ontmoetingen in de afgelopen veertien dagen maakten veel indruk op mij. Een zuster van in de tachtig vertelde mij hoe haar man, destijds voorganger, in de jaren '50 via de oudste in het betreffende district was uitgenodigd voor een gesprek met de apostel. Hij had er namelijk grote moeite mee dat aan zielen, die voor de Heilige Verzegeling stonden, de verplichting werd opgelegd dat zij in combinatie met de hersteld-apostolische geloofsleer ook "de Boodschap van stamapostel J.G. Bischoff" zouden aanvaarden. Daarover zou het gesprek handelen. Voordat hij zich op weg begaf naar Hilversum, waar het gesprek plaatshad, werd er thuis gebeden. Vol spanning wachtte deze zuster af tot haar man terug zou keren. In tranen kwam hij thuis. Hem was in Hilversum tijdens het gesprek met "de apostel" de deur gewezen! Korte tijd later zat er bij de post een brief. Daar stond in dat het ambt was ontbonden en dat deze voorganger was geëxcommuniceerd. "Ik heb die brief nog altijd", aldus deze zuster, eraan toevoegend: "Er zijn in die tijd in onze familie heel veel tranen gevloeid; dat mag u best weten." Haar man is al ruim twintig jaar geleden overleden, maar het verdriet en de pijn over de gebeurtenissen van weleer zijn er nog steeds. Begin oktober jl. echter vroeg ik in Mainz aan een nieuw-apostolische herder en een nieuw-apostolische opziener uit de NAK-Arbeitsgruppe Geschichte wanneer zielen, die op deze manier destijds onheus zijn bejegend, een tweede brief mogen verwachten. Nú een schrijven met een boodschap vol erbarmen! Beiden zwegen als het graf. Men sprak zelfs geen enkel woord. Tijdens een pauze in het bewuste middagprogramma, werd ik door hun gemeden. (...) Géén antwoord is uiteraard óók een antwoord. Hoe hartverscheurend deze plotselinge ervaring feitelijk ook was; ik wist genoeg. Men had zich onverzettelijk on-ver-zoen-lijk getoond. Waren zíj "de kroondragers"?! Zijn zíj "de getrouwen van Koning Jezus" en waren zíj "Zijn geliefde, geheiligde bruid"? Zie ook het redactionele bericht op "di 04 okt 2011, 15:36" in de thread "Langzaam krijgt de NAK-geschiedenis een gezicht!"

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Vr 25 Nov 2011, 18:00", in de thread "De koopman wint het van de dominee - houd de dief!"

Ook voor mij is het niet duidelijk geworden waarom de verantwoordelijke (internationale) kerkleiding niet gewetensvoller te werk gaat.

Nu ligt echter sinds 20 augustus jl. de onderstaande bestuursverklaring voor:
  • VERKLARING BESTUUR VAN DE NIEUW-APOSTOLISCHE KERK IN NEDERLAND

    De afgelopen tijd zijn er individuele gesprekken gevoerd met leden en voormalige leden van de Nieuw-Apostolische Kerk over hun ervaringen met de kerk, met name in de jaren zeventig en tachtig. Terugkijkend blijkt dat deze periode soms gekenmerkt werd door een autoritaire manier van leidinggeven. Normen waren soms belangrijker dan de waarden die in het evangelie van Jezus Christus tot uitdrukking komen. Er werd veel nadruk gelegd op het aanpassen aan de groep en geloofsgehoorzaamheid. De eigen verantwoordelijkheid van de leden is in deze periode niet structureel bevorderd. Deze leiderschapscultuur heeft een negatief stempel gedrukt op verschillende leden en voormalige leden van de kerk.

    Als kerkbestuur willen wij openstaan voor deze gebeurtenissen uit het verleden en onze excuses aanbieden voor de gemaakte fouten. We zijn ons ervan bewust dat leden van de kerk, inclusief voormalige kerkleden, hieronder hebben geleden. De daaruit voortvloeiende signalen werden niet tijdig opgemerkt, of het ontbrak aan moed om in een vertrouwelijke omgeving kritiek onder ogen te zien. Als gevolg hiervan is er in diverse situaties onjuist gehandeld. Maar wij willen ook aangeven dat er veel ambtsdragers waren die hun pastorale taak liefdevol en eerlijk hebben uitgevoerd.

    Wij hopen dat deze verklaring de betrokken broeders en zusters die in het verleden slechte ervaringen met de kerk hebben gehad, zal helpen. Verder vinden wij het belangrijk om op individueel niveau de gesprekken voort te zetten met degenen die hieraan behoefte hebben.

    Amersfoort, 20 augustus 2021

    Het bestuur van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland

Gemakshalve gaat men daarin voorbij aan het leed wat in de jaren '50 werd berokkend aan onder anderen de zojuist bedoelde weduwe. Wat een omissie! Intussen is deze zuster 93 jaar oud. Een heel enkele keer belt zij mij nog op. Steevast herinnert zij mij dan hieraan...
  • 'k Heb gestreden, veel gebeden;
    vreemde ogen zagen 't niet.
    Toch heb 'k immer U beleden;
    U, die meer het hart aanziet.


    Bron: Derde couplet van lied 304, NAK-gezangboek
Het behoeft geen betoog waarom ik mij niet vrij voel, wanneer ik haar zou spreken, om dan iets te vertellen over de bestuursverklaring. Wat van deze verklaring werkelijk de bedoeling is; ik weet het niet. Tegelijkertijd snijdt het mij door de ziel dat het zó moet uitpakken.

Groet,
TjerkB - Skyt! :shock: (soks betsjut oars neat as ferheardens oer hoe rûch dêr mei Syn tsjerke omskuord wurdt)


N.B.
Onrust
« Antwoord #7 Gepost op: 28-08-2007, 19:52:48 »

@all

Er is onrust ontstaan in de Nieuw-Apostolische Kerk. De opkomst van het Internet heeft daarbij een katalyserende werking gehad. Wat is er gebeurd? In het ontdekkend licht van Zijn genade werd de geloofsbeweging aan een nadere beschouwing onderworpen. De uitkomsten zijn totaal ontnuchterend.

(...)
Doordat een geloofsovertuiging onze ziel en zaligheid raakt, kan misère op dit gebied heel wat met mensen doen. Niemand wacht op berichtgeving waarmee een belofte of een ideaal wordt ontluisterd. Mijn gevoel bij de zaken die er in het leven bijzonder toe doen is echter: als je iets doet, doe het dan ook goed! Omdat ik niet onverschillig sta tegenover het geloof, ben ik altijd leergierig geweest. Maar in mijn kerk leerde ik steeds nadrukkelijker hoe het met de meeste dingen beter ánders kan. Dat is geen fijne manier om kennis en meer inzicht op te doen.

Met tegenzin heb ik wat nu hierboven staat opgeschreven, doch ook in het besef dat het nieuw-apostolische geloof volgens mij handelde over het goud der waarheid, over het kristallen meer, over de verschillen met klatergoud, met alles wat voorbij zal gaan. Welnu, als dan Liefde, de liefde des Vaders overblijft; wáárom is dát dan niet ieders toetssteen? Is het liefdevol om de zeggenschap over alles naar je toe te trekken? Is het liefdevol om geen orde te scheppen in de chaos? Is het liefdevol om een andere kant op te kijken wanneer een naaste gewond langs de kant van de geloofsweg ligt? Is het liefdevol om ten koste van anderen niet aan je eigen tekortkomingen te werken? Is het liefdevol om aan mooie woorden geen daden te verbinden? Is het liefdevol om je te storen aan de wanhoop van degenen die jíj ergert? Is het liefdevol om de barricaden te verafschuwen die slachtoffers beklimmen?
  • Beken elkaar uw zonden en bid voor elkaar, dan zult u genezen. Want het gebed van een rechtvaardige is krachtig en mist zijn uitwerking niet.
    Uit: Jakobus 5: 16
(...)
Mvg,
JP


Oorspronkelijke bron: NAK-Observer. Zie verder mijn bericht op "Za 30 Okt 2010, 21:57" in de thread "Nieuw-apostolische bedrijfsvoering" en het redactionele bericht op "Di 18 Jun 2013, 11:10" in de thread "Profiel NAK-top: geraffineerd, onhebbelijk en meedogenloos".
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Emilanas
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 23:09

Re: Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek?

Bericht door Emilanas »

TjerkB, Inderdaad waren ook de bijdragen van critici vaak te vergelijken met goedbedoelde gebeden. Maar ja, alles lijkt, ondanks veranderingen in de kerk, nog geen compleet succes te zijn geworden.
willempower
Berichten: 285
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:50

Re: Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek?

Bericht door willempower »

Copy brief aan de NAK

Geachte heer Klene ,
Ik las uw excuus brief , en wacht al meer dan 20 jaar op antwoorden .
Gaat u die geven ook en op welk niveau vind dan een gesprek plaats ?
U leest vast het forum van de heer B. wel dus u weet precies waar het over gaat .
De belangrijkste vraag is dan wel hoe legt u uit wat de betekenis is van eert uw vader en moeder .
Op deze vraag is nooit antwoord gegeven onder andere maar ik heb er meer .
Dus hoe ziet u een gesprek dan er zal dan veel narigheid boven tafel komen onbeantwoorde vragen .
Op deze mail geen antwoord , dus net een wat duidelijker mail verzonden .
Zonder verwijzingen naar bijbelteksten maar wel duidelijker .
Ook voel ik nu de vrijheid de raad van kerken te informeren over de misstanden binnen deze sekte .
[tekstdeel verwijderd; de Forumbeheerder]
Pure misstanden .

Geachte hr Klene ,

Niet dat het mij verbaast maar u bent echt niet vergeten dat ik u een mail stuurde meer dan een maand geleden .
Geen antwoord dus .
Waar is uw “kerk “ mee bezig
[tekstdeel verwijderd; de Forumbeheerder]
Dus waar blijft ons gesprek ???????
Of bid u er nog vrolijk op los dat niemand het te weten komt ?..

Niet de vriendelijke groeten .
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek?

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: di 05 okt 2021, 16:15(...)
Overigens vroeg de weduwe van de broeder over wie ik 10 jaar geleden op het voormalige Forum van Bauke Moesker berichtte hoe hij was geëxcommuniceerd, in 2014 aan mij of ik mij namens haar in verbinding wilde stellen met districtsapostel Storck. Toen ik dat per e-mail had gedaan, ontving ik echter op 6 december 2014 alleen een leesbevestiging.

(...)

@all

Op zondag 2 november 2008 sprak ik de GvAC-apostel in ruste Chris Boermeester die toen al 92 jaar oud was, maar hij was nog altijd buitengewoon scherp van geest. Ik vond het zó bijzonder wat hij mij allemaal had verteld, dat ik het, thuisgekomen, direct opschreef.

Het gaat mij nu met name om het onderstaande...

Chris Boermeester op 23 oktober 2009 [eigen foto] Afbeelding
[begin citaat]
Apostel Boermeester vertelde mij een aantal dingen. In het kort... De dienst voor dienende broeders in 1955 waarin apostel Tjark Bischoff bekendmaakte dat de Boodschap van St.Ap. Bischoff nu voortaan in alle diensten moest worden verkondigd, was oorzaak van breuk. Wie hierdoor in gewetensnood kwam en dat dus niet kon waarmaken, raakte terstond z'n bediening kwijt. Verscheidene broeders, onder wie de vaders van thans in de GvAC oudste X. en apostel Y., werden vervolgens geëxcommuniceerd. Al zijn heel wat ouderen die zo'n brief destijds hadden ontvangen nu overleden; de omstreden brieven zijn nog in het bezit van hun kinderen en voor dezen blíjft dit vanzelf een uiterst pijnlijke toestand. Door het overleg wat in de jaren '90 in Nederland tussen de verschillende apostolische stromingen op gang kwam, legde apostel Sepers dat probleem voor aan districtsapostel Pos. Hierna vertelde apostel Sepers dat apostel Pos desgevraagd hieromtrent had geantwoord dat de brieven, waarmee apostel Tjark Bischoff de ex-communicaties officieel had bekrachtigd, “als niet-geschreven” (!!) konden worden beschouwd. Apostel Pos wilde dit standpunt toen echter níet schriftelijk bevestigen. “Als zo'n ex-communicatie eerst schriftelijk wordt aangezegd, dan dient deze achteraf tevens op schriftelijke wijze te worden afgezegd,” aldus Chris Boermeester, “maar dat weigerde men dus”.

Zo is het nu ook met wat er op 4 december 2007 naar voren is gebracht. “Het is onwaar”, zei apostel Boermeester tegen mij, “dat níet de Boodschap van St.Ap.Bischoff de oorzaak van de splitsing is geweest, zoals door stamapostel Leber werd beweerd. Ik was er zelf bij, toen het werd afgedwongen: elke zondag verplicht die Boodschap aan de gemeente voor te houden. Ook ik kon dat niet. Toen anderen [in de dienst met apostel Tjark Bischoff] gingen zitten, heb ik dat ook gedaan. Niet dat wij niet geloofden in de wederkomst; integendeel, doch niet per se tijdens het leven van St.Ap. Bischoff.” Naderhand vernam Chris Boermeester van Peter Kuhlen dat stamapostel Bischoff persoonlijk erg tegen de dood heeft opgezien, wat diens wens om niet te sterven wellicht kracht bij zette. Anderen stelden hem in die tijd mogelijk gerust door op te merken dat de Heer toch ook nog wel tijdens zijn leven kon komen. “In elk geval was het géén profetie, dat de Heer tijdens zijn leven zou wederkomen.” (...) Toch zijn mensen er ongenadig op afgerekend, weten wij nu; ze voerden niet "gehoorzaam" uit wat de kerkleiding toen van ze verwachtte. “Vaak heeft ook angst een grote rol gespeeld”, aldus apostel Boermeester. De angst ervoor om aan de kant te worden gezet, en andere sancties.
[einde citaat]


Later kaartte ik dit o.a. aan bij vertegenwoordigers van de NAK-Arbeitsgruppe Geschichte, bij apostel Peter Klene en bij districtsapostel Armin Brinkmann. Tot geen van al dezen wilde het doordringen dat er tegenover de geëxcommuniceerden nog iets recht te zetten valt.

Dat kan ik écht niet begrijpen. Wat ik evenmin begrijp, is, dat dit kennelijk ook voor nieuw-apostolische gemeenteleden géén issue is.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek?

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: di 12 okt 2021, 16:30(...)
Tot geen van al dezen wilde het doordringen dat er tegenover de geëxcommuniceerden nog iets recht te zetten valt.

Dat kan ik écht niet begrijpen.

(...)

@all

Als het belangrijker is de kerkelijke organisatie overeind te houden dan een naaste bescherming te bieden die zich kwetsbaar toont...
  • [16] Bij mijn eerste verdediging heeft niemand mij bijgestaan, ze hebben mij allemaal in de steek gelaten. Moge het hun niet worden aangerekend. [17] Maar de Heer heeft me terzijde gestaan en me kracht gegeven, zodat ik de verkondiging tot een goed einde heb kunnen brengen en alle volken de boodschap hebben gehoord. Ik ben gered uit de muil van de leeuw. [18] De Heer zal me van alle kwaad redden en me veilig naar zijn hemels koninkrijk brengen. Hem komt de eer toe tot in alle eeuwigheid. Amen.

    Uit: 2 Timoteüs 4 (NBV21)

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek?

Bericht door TjerkB »


Afbeelding
Maandag - wasdag! Harskamp, 16 maart 2009 [eigen foto]

@all

Toen dit tafereel in het voorbijgaan mijn blik ving, heb ik maar snel een foto gemaakt want ik realiseerde mij: deze traditie ontvalt ons. Ik dacht eraan terug nadat het nieuw-apostolische kerkbestuur op 20 augustus jl. a.h.w. verklaarde dat er een wond uit te wassen viel. Men stipte aan dat hierbij te denken viel aan "autoritair leiding geven", al kon dit wel zo'n 40 of 50 jaar geleden zijn, maar tóch: excuus! In enkele reacties op Facebook lieten aangesloten leden zich hier lovend over uit want nu zouden afvalligen mogelijk terug willen keren. Volgens de bedoelde verklaring werd er m.n. in de jaren zeventig en tachtig veel nadruk gelegd op "geloofsgehoorzaamheid" en op het aanpassen aan de groep, waardoor kerkelijke normen "soms" werden verheven boven de waarden naar het evangelie van Christus Jezus. Wat mooi, kan ook bij anderen de gedachte zijn die opkwam bij deze "nagelaten bekentenis": waarachtig berouw, beter laat dan nooit...

Hoewel bij de betrokkenheid die ons forumberaad gaande hield het accent opschoof van "apostolischekritiek" naar "samenapostolisch", handelde het daarna onverhoopt toch nog frequent over voetangels en klemmen op de geloofsweg; onwelkome wegversperringen dus. Als wij op de geloofsweg samen onderweg zijn, hoe kan dan de onderhavige bestuursverklaring een verandering ten goede inluiden, zo vroeg ik mij af want wat zou de reden ervan zijn nu slechts de aandacht te vestigen op wat anderen decennia geleden verkeerd deden? Anders gezegd: had het zittende bestuur zich niet geloofwaardiger getoond indien men eerst de hand in eigen boezem had gestoken? Immers, hoe vinden zielen die onheus waren bejegend, Godes vrede als zij middenin de gemeenschap van de regen in de drup komen? Bestond er geen aanleiding om in deemoed vastberaden toe te werken naar een warme ontvangst voor állen die zich beschadigd weten?

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek?

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: wo 20 okt 2021, 14:16(...)
Hoewel bij de betrokkenheid die ons forumberaad gaande hield het accent opschoof van "apostolischekritiek" naar "samenapostolisch", handelde het daarna onverhoopt toch nog frequent over voetangels en klemmen op de geloofsweg; onwelkome wegversperringen dus.

(...)
TjerkB schreef: do 21 okt 2021, 19:33(...)
  • Ik vraag aan de HEER één ding,
    het enige wat ik verlang:
    wonen in het huis van de HEER
    alle dagen van mijn leven
    ,
    om de liefde van de HEER te aanschouwen,
    Hem te ontmoeten in zijn tempel
    .

    Uit: Psalm 27: 4 (NBV21)

Later zien wij inderdaad dat het geen huis is dat bij wijze van spreken ergens "kadastraal bekend" is:
  • [1] Wees niet ongerust, maar vertrouw op God en op Mij. [2] In het huis van mijn Vader zijn veel kamers; zou Ik anders gezegd hebben dat Ik een plaats voor jullie gereed zal maken? (...)

    Uit: Johannes 14 (NBV21)
(...)


Uit: Bericht op "do 21 okt 2021, 19:33" in de thread "Nieuw-Apostolische Kerk Sneek-Sperkhem opgeheven"

@all

Door de jaren heen, sinds op enig moment óók via het voormalige Forum van Bauke Moesker de kritiek op de internationale Nieuw-Apostolische Kerk op straat kwam te liggen, heb ik mij werkelijk onnoemelijk veel keren afgevraagd: hóe zijn wij door alle narigheid toch zó ver van huis geraakt! Waar zit hem dat feitelijk in en hoe kon het toch gebeuren dat de ellende zich maar blééf opstapelen? Want serieus: van mijzelf had ik nooit verwacht in deze samenhang de vui­le was bui­ten te han­gen. Wát maakte dat de emmer overliep? Wanneer wordt iemand een whist­le­blo­wer, een klokkenluider, en waarom aanvaard je dan ook risico's die er eventueel aan vastzitten?

In 2011 noemde ik een document van Sylvia Kranefeld uit 1994, waarin zij voor de nieuw-apostolische kerkleiding harde noten kraakt:
Gefahren, die ich im Zusammenhang mit der Neuapostolischen Kirche und Lehre sehe
  • 1. Nur ein geringer Teil unserer Bevölkerung ist darüber informiert, dass die Neuapostolische Kirche eine Sekte ist. Durch ihr äusseres Erscheinungsbild hat die Neuapostolische Kirche in der Öffentlichkeit den Eindruck erweckt, eine Art "Freikirche" zu sein. Auch der Begriff Kirche, den diese Sekte in ihrem Namen trägt, verstärkt diesen Eindruck.
  • 2. Eine verantwortungsvolle Aufklärungsarbeit der Öffentlichkeit durch den Staat und die Kirchen über die Neuapostolische Kirche hat bis heute nicht stattgefunden. Doch gerade durch sachliche Informationen muss die Öffentlichkeit über Sekten aufgeklärt werden. Wie aus dem vorliegenden Text deutlich wurde, kann man sich auch bei einer Gemeinschaft wie der Neuapostolischen Kirche nicht auf Werbematerial verlassen. Obwohl nicht die Unwahrheit gesagt wird, bleiben doch wichtige Informationen ungenannt.
  • 3. Die neuapostolische Lehre macht Menschen von Menschen abhängig.
  • 4. Die neuapostolische Lehre macht unselbständig.
  • 5. Die neuapostolische Lehre verhindert eine Persönlichkeitsentwicklung und –entfaltung.
  • 6. Die neuapostolische Lehre verhindert Kritikfähigkeit der Gläubigen.
  • 7. Die Macht und Autorität, die mit dem Apostelamt und ganz besonders mit dem Stammapostelamt verbunden sind, erscheinen mir gefährlich gross. Welche Folgen es haben könnte, wenn diese Macht und Autorität missbraucht würden, mag ich nicht weiter ausführen. Es gäbe genügend Beispiele dafür, die belegen könnten, wie Macht und Autorität missbraucht wurden und welch verheerende Folgen es hatte.
Mein Anliegen ist: Eine verantwortungsvolle Aufklärungsarbeit der Öffentlichkeit über die Neuapostolische Kirche.


Bron: http://www.sekten.ch/ex-site/links/nak/ ... nefeld.pdf

Sylvia Kranefeld, Sekten (1994)
Aufklärung statt Therapie | Ein Blick hinter die Fassade der Neuapostolischen Kirche

Zie ook -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- het bericht op "Di 08 Mrt 2011, 22:02", in de thread Heersers in de kerk (6): "Seelische Abhängigkeit"

Al in de jaren '90 kwam dat bewuste document mij onder ogen en ik weet nog, dat ik mij erover verbaasde - maar méér ook niet. Ik dacht vooral: wat akelig dat iemand tot zulke bevindingen komt en dat de buitenwacht dat ook al meteen op deze manier verneemt. Echter, geen moment twijfelde ik eraan dat minstens voor een deel de kritiek pertinent gegrond was. Maar ja, wie was hier nu aan zet?

"Die neuapostolische Lehre macht Menschen von Menschen abhängig", zo luidde één van de conclusies - en daarmee werd in dit geval bepaald niet alleen maar vrijblijvend iets bedoeld als "On­ze-Lie­ve-Heer heeft rare kost­gan­gers". Nee, eerder moest dit worden opgevat als bij wijze van spreken de 96e stelling van Maarten Luther. Voor mijzelf kreeg ik de massieve mi­sè­re nog allerminst in perspectief.

Intussen zijn wij 25 jaar verder in de tijd. Velen herinneren zich misschien nog wel dat stamapostel Richard Fehr tegen het einde van de jaren '90 een werkgroep installeerde, speciaal met de volgende opdracht:
  • „Die Geschichte der NAK historisch einwandfrei nachvollziehbar darstellen und auch solche Aspekte aufnehmen, die für die Kirche unbequem sein könnten. Die Darstellung soll objektiv sein und alle Fragen tabufrei beleuchten. Dabei soll der Gedanke berücksichtigt werden: Wenn wir diese Aufgabe nicht wahrnehmen, werden andere es tun“.

Achteraf zou wat dit initiatief betreft blijken dat de "eenheid der apostelen" níet van dien aard was dat hier snel wat van terechtkwam. Ik kan nú wel zeggen: integendeel - want in hun kringen dreunde op dit punt toen al jarenlang de we­reld in haar voe­gen, doch van de ruim 10 miljoen aangesloten leden waren slechts weinigen zich daarvan bewust. Dus: moet je slapende honden dan wel wakker maken?

Maar wát was er dan aan de hand? Welnu, kort samengevat: dienaren hadden zich niet beperkt tot dienen en de aangerichte schade liet zich al bijna niet meer overzien. In het maatschappelijke leven kunnen ouders die zich verwijtbaar misdragen tegenover hun kind, uit het ouderlijk gezag worden ontzet. Nu echter waren kinderen van God mishandeld, door "dienaren" die zich uitgaven voor "zegenaars".

Wie zijn er dan het verst van huis? (...)

Ik herinner mij uit een lied in het nieuw-apostolische gezangboek de woorden "O afgedwaald kind, kom thuis!" (refrein lied 183). Deze tekst echter verwijst naar het veelzeggende Bijbelhoofdstuk Lucas 15 waarin het uitgebreid handelt over "de zorg om wat verloren is":

  • [1] Alle tollenaars en zondaars kwamen Hem opzoeken om naar Hem te luisteren.[2] Maar zowel de farizeeën als de schriftgeleerden zeiden morrend tegen elkaar: ‘Die man ontvangt zondaars en eet met hen.[3] Jezus vertelde hun toen deze gelijkenis: [4] ‘Als iemand van u honderd schapen heeft waarvan er één verloren is geraakt, laat hij dan niet de negenennegentig andere in de woestijn achter om naar het verdwaalde dier op zoek te gaan tot hij het gevonden heeft? [5] En als hij het gevonden heeft, legt hij het vol vreugde op zijn schouders [6] en gaat hij naar huis. Daar roept hij zijn vrienden en buren bijeen en zegt tegen hen: “Deel in mijn vreugde, want ik heb het schaap gevonden dat verdwaald was.” [7] Ik zeg u: zo zal er in de hemel meer vreugde zijn over één zondaar die tot inkeer komt dan over negenennegentig rechtvaardigen die geen inkeer nodig hebben.

    [8] En als een vrouw tien drachmen heeft en er één verliest, steekt ze toch de lamp aan, veegt het hele huis schoon en zoekt ze alles af tot ze het muntstuk gevonden heeft? [9] En als ze het gevonden heeft, roept ze haar vriendinnen en buren bijeen en zegt: “Deel in mijn vreugde, want ik heb de drachme gevonden die ik kwijt was.” [10] Zo, zeg Ik u, heerst er ook vreugde onder de engelen van God over één zondaar die tot inkeer komt.’

    [11] Vervolgens zei Hij: ‘Iemand had twee zonen. [12] De jongste van hen zei tegen zijn vader: “Vader, geef mij het deel van uw bezit waarop ik recht heb.” De vader verdeelde zijn vermogen onder hen. [13] Na enkele dagen verzilverde de jongste zoon zijn bezit en reisde af naar een ver land, waar hij een losbandig leven leidde en zijn vermogen verkwistte. [14] Toen hij alles had uitgegeven, werd dat land getroffen door een zware hongersnood, en begon hij gebrek te lijden. [15] Hij trok eropuit en verhuurde zich aan een van de inwoners van dat land, die hem op het veld zijn varkens liet hoeden. [16] Hij had graag zijn maag willen vullen met de peulen die de varkens te eten kregen, maar niemand gaf ze hem. [17] Toen kwam hij tot zichzelf en dacht: De dagloners van mijn vader hebben eten in overvloed, en ik kom hier om van de honger.[18] Ik zal naar mijn vader gaan en tegen hem zeggen: “Vader, ik heb gezondigd tegen de hemel en tegen u, [19] ik ben het niet meer waard uw zoon genoemd te worden; behandel mij als een van uw dagloners.” [20] Hij vertrok meteen en ging op weg naar zijn vader.
    Zijn vader zag hem in de verte al aankomen. Hij kreeg medelijden en rende op zijn zoon af, viel hem om de hals en kuste hem.[21] “Vader,” zei zijn zoon tegen hem, “ik heb gezondigd tegen de hemel en tegen u, ik ben het niet meer waard uw zoon genoemd te worden.” [22] Maar de vader zei tegen zijn knechten: “Haal vlug het mooiste gewaad en trek het hem aan, doe hem een ring aan zijn vinger en geef hem sandalen. [23] Breng het gemeste kalf en slacht het. Laten we eten en feestvieren, [24] want deze zoon van mij was dood en is weer tot leven gekomen, hij was verloren en is teruggevonden.” En ze begonnen feest te vieren.

    [25] De oudste zoon was op het veld. Toen hij naar huis ging en al dichtbij was, hoorde hij muziek en gedans. [26] Hij riep een van de knechten bij zich en vroeg wat dat te betekenen had. [27] De knecht zei tegen hem: “Uw broer is thuisgekomen, en uw vader heeft het gemeste kalf geslacht omdat hij hem gezond en wel heeft teruggekregen.” [28] Hij werd woedend en wilde niet naar binnen gaan, maar zijn vader kwam naar buiten en probeerde hem tot andere gedachten te brengen. [29] Hij zei tegen zijn vader: “Al jarenlang werk ik voor u en nooit ben ik u ongehoorzaam geweest als u mij iets opdroeg, en u hebt mij zelfs nooit een geitenbokje gegeven om met mijn vrienden feest te vieren. [30] Maar nu die zoon van u is thuisgekomen, die uw vermogen heeft verkwanseld aan de klap, hebt u voor hem het gemeste kalf geslacht.” [31] Zijn vader zei tegen hem: “Mijn jongen, jij bent altijd bij me, en alles wat van mij is, is van jou. [32] We kunnen toch alleen maar feestvieren en blij zijn? Want je broer was dood en is weer tot leven gekomen, hij was verloren en is teruggevonden.”’

In Lucas 16 valt na te lezen wat Jezus hierna nog vertelde over rijkdom en gerechtigheid. Nu meende ik altijd dat wij er in de Nieuw-Apostolische Kerk vast op mochten vertrouwen dat de woorden van Christus Jezus richtinggevend zijn, vervuld van "Geest en waarheid". Wat er in de praktijk heeft kunnen gebeuren, is helaas dat bestuurders zo hun eigen licht lieten schijnen op deze en op andere zaken. Men claimde machtsposities en terwijl er ongenadig met zielen die onraad proefden werd afgerekend, werden anderen gemanipuleerd.

Wat ik hiermee wil zeggen, is, hoe wrang ook: kennelijk is er niets nieuws onder de zon. Maar ik weet ook wie er het verst van huis zijn.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek?

Bericht door TjerkB »

BakEenEi schreef: ma 22 nov 2010, 20:17(...)
Omdat ik er persoonlijk niet van houd problemen aan te kaarten zonder -als het half kan- ook met oplossingen te komen...

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "22 nov 2010, 20:17", in de thread "Nieuw-apostolische bedrijfsvoering"
TjerkB schreef: di 05 okt 2021, 16:15(...)
Nu ligt echter sinds 20 augustus jl. de onderstaande bestuursverklaring voor:
  • VERKLARING BESTUUR VAN DE NIEUW-APOSTOLISCHE KERK IN NEDERLAND

    (...)
    Wij hopen dat deze verklaring de betrokken broeders en zusters die in het verleden slechte ervaringen met de kerk hebben gehad, zal helpen.

    (...)
    Het bestuur van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland

(...)
TjerkB schreef: za 23 okt 2021, 17:50(...)
Wanneer wordt iemand een whist­le­blo­wer, een klokkenluider, en waarom aanvaard je dan ook risico's die er eventueel aan vastzitten?

(...)

@all

Qua eeuwigdurende kritiek kan ik kortheidshalve eenvoudig verwijzen naar de thread "Profiel NAK-top: geraffineerd, onhebbelijk en meedogenloos" op het voormalige Forum van Bauke Moesker, maar dan in het bijzonder naar mijn bericht op "01 sep 2013, 22:32". In 2006 had ik namelijk gevraagd om toestemming om tijdens een gemeenteavond naar voren te mogen brengen wat mij op het hart lag. Omdat ik eenrichtingverkeer in de communicatie Geestdodend vind, verklaarde ik mij nader aan de hand van twee Bijbelhoofdstukken, te weten Romeinen 12 en 1 Korintiërs 12. Aangezien onder de bezoekers van dit Forum zich lezers bevinden van onder meer boeken, kranten en tijdschriften, wil ik van deze beide hoofdstukken geen punt of komma weglaten want alles raakt hier de kern van de zaak:

  • [1] Broeders en zusters, met een beroep op Gods barmhartigheid vraag ik u om uzelf als een levend, heilig en God welgevallig offer in zijn dienst te stellen. Dat is de ware eredienst die van u wordt gevraagd. [2] U moet uzelf niet aanpassen aan deze wereld, maar u veranderen door uw gezindheid te vernieuwen, om zo te ontdekken wat God wil en wat goed, volmaakt en Hem welgevallig is.

    [3] Met een beroep op de genade die mij geschonken is, zeg ik u allen dat u zichzelf niet hoger moet aanslaan dan u kunt verantwoorden. U moet verstandig over uzelf denken, in overeenstemming met het geloof, de maatstaf die God ieder van u geschonken heeft. [4] Zoals ons ene lichaam vele delen heeft en die delen niet allemaal dezelfde functie hebben,[5] zo zijn we samen één lichaam in Christus en zijn we, ieder apart, elkaars lichaamsdelen. [6] We hebben verschillende gaven, onderscheiden naar de genade die ons geschonken is. Wie de gave heeft te profeteren, moet die in overeenstemming met het geloof gebruiken. [7] Wie de gave heeft bijstand te verlenen, moet bijstand verlenen. Wie de gave heeft te onderwijzen, moet onderwijzen. [8] Wie de gave heeft te troosten, moet troosten. Wie uitdeelt, moet dat zonder bijbedoeling doen. Wie leiding geeft, moet dat doen met volle inzet. Wie barmhartig is, moet daarin blijmoedig zijn.

    [9] Laat uw liefde oprecht zijn. Verafschuw het kwaad en wees het goede toegedaan. [10] Heb elkaar lief met de innige liefde van broeders en zusters en acht de ander hoger dan uzelf. [11] Laat uw enthousiasme niet bekoelen, maar laat u aanvuren door de Geest en dien de Heer. [12] Wees verheugd door de hoop die u hebt, wees standvastig wanneer u tegenspoed ondervindt, en bid onophoudelijk. [13] Bekommer u om de noden van de heiligen en wees gastvrij. [14] Zegen uw vervolgers; zegen hen, vervloek hen niet. [15] Wees blij met wie zich verblijdt, heb verdriet met wie verdriet heeft. [16] Wees eensgezind; wees niet hoogmoedig, maar zet uzelf aan tot nederigheid. Ga niet af op uw eigen inzicht. [17] Vergeld geen kwaad met kwaad, maar probeer voor alle mensen het goede te doen. [18] Stel, voor zover het in uw macht ligt, alles in het werk om met alle mensen in vrede te leven. [19] Neem geen wraak, geliefde broeders en zusters, maar laat God uw wreker zijn, want er staat geschreven dat de Heer zegt: ‘Het is aan Mij om wraak te nemen, Ik zal vergelden.’ [20] En ergens anders staat: ‘Als uw vijand honger heeft, geef hem dan te eten, als hij dorst heeft, geef hem dan te drinken. Dan stapelt u gloeiende kolen op zijn hoofd.’ [21] Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.


    Bron: Romeinen 12 (NBV21)
  • [1] Over de gaven van de Geest, broeders en zusters, wil ik u het volgende zeggen.
    [2] Zoals u weet was u in de tijd dat u nog niet geloofde volledig in de ban van de afgoden, die taal noch teken geven. [3] Daarom zeg ik u nadrukkelijk: niemand kan door toedoen van de Geest van God zeggen: ‘Vervloekt is Jezus,’ en niemand kan zeggen: ‘Jezus is de Heer,’ behalve door toedoen van de heilige Geest.

    [4] Er zijn verschillende gaven, maar er is één Geest; [5] er zijn verschillende dienende taken, maar er is één Heer; [6] er zijn verschillende uitingen van bijzondere kracht, maar het is één God die ze allemaal en bij iedereen teweegbrengt. [7] In iedereen is de Geest zichtbaar aan het werk, ten bate van de gemeente. [8] Aan de een wordt door de Geest het verkondigen van wijsheid geschonken, aan de ander door diezelfde Geest het overdragen van kennis; [9] de een ontvangt van de Geest een groot geloof, de ander de gave om te genezen; [10] en weer anderen de kracht om wonderen te verrichten, om te profeteren, om te beoordelen of een profetie van de Geest afkomstig is, om in klanktaal te spreken of om klanktaal uit te leggen. [11] Al deze gaven worden geschonken door een en dezelfde Geest, die ze aan iedereen afzonderlijk toebedeelt zoals Hij wil.

    [12] Een lichaam is een eenheid die uit vele delen bestaat; ondanks hun veelheid vormen al die delen samen één lichaam. Zo is het ook met het lichaam van Christus. [13] Wij zijn allen gedoopt in één Geest en zijn daardoor één lichaam geworden; of we nu Joden of Grieken zijn, slaven of vrije mensen, we zijn allen van één Geest doordrenkt. [14] Tegelijk bestaat een lichaam niet uit één deel, maar uit vele. [15] Als de voet zou zeggen: ‘Ik ben geen hand, dus ik hoor niet bij het lichaam,’ hoort hij er dan werkelijk niet bij? [16] En als het oor zou zeggen: ‘Ik ben geen oog, dus ik hoor niet bij het lichaam,’ hoort het er dan werkelijk niet bij? [17] Als het hele lichaam oog zou zijn, waarmee zou het dan kunnen horen? Als het hele lichaam oor zou zijn, waarmee zou het dan kunnen ruiken? [18] Maar God heeft juist alle lichaamsdelen hun eigen plaats gegeven, precies zoals Hij dat wilde.[19] Als ze met elkaar slechts één lichaamsdeel zouden vormen, zou dat dan een lichaam zijn? [20] Het is juist zo dat er een groot aantal delen is en dat die met elkaar één lichaam vormen. [21] Het oog kan niet tegen de hand zeggen: ‘Ik heb je niet nodig,’ en evenmin kan het hoofd tegen de voeten zeggen: ‘Ik heb jullie niet nodig.’ [22] Integendeel, juist die delen van het lichaam die het zwakst lijken zijn het meest noodzakelijk. [23] De delen van ons lichaam waarvoor we ons schamen en die we liever bedekken, behandelen we zorgvuldiger en met meer respect [24] dan die waarvoor we ons niet schamen. Die hebben dat niet nodig. God heeft ons lichaam zo samengesteld dat de delen die het nodig hebben ook zorgvuldiger behandeld worden, [25] zodat het lichaam niet zijn samenhang verliest, maar alle delen elkaar met dezelfde zorg omringen. [26] Wanneer één lichaamsdeel pijn lijdt, lijden alle andere mee; wanneer één lichaamsdeel met respect behandeld wordt, delen alle andere in die vreugde. [27] Welnu, u bent het lichaam van Christus en ieder van u maakt daar deel van uit. [28] God heeft in de gemeente aan allerlei mensen een plaats gegeven: ten eerste aan apostelen, ten tweede aan profeten en ten derde aan leraren. Dan is er het vermogen om wonderen te verrichten, de gave om te genezen en het vermogen om bijstand te verlenen, leiding te geven of in klanktaal te spreken. [29] Is iedereen soms een apostel? Of een profeet? Is iedereen een leraar? Kan iedereen wonderen verrichten? [30] Of kan iedereen genezen? Kan iedereen in klanktaal spreken en kan iedereen die uitleggen?

    [31] Richt u op de hoogste gaven. Maar eerst wijs ik u een weg die nog voortreffelijker is.


    Bron: 1 Korintiërs 12 (NBV21)

Wat ik hierover tegen het nieuw-apostolische kerkbestuur nu graag nog wil zeggen, is dit: als het niet te veel ge­vraagd is; handel alzo.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek?

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: za 23 okt 2021, 17:50(...)
Wat er in de praktijk heeft kunnen gebeuren, is helaas dat bestuurders zo hun eigen licht lieten schijnen op deze en op andere zaken. Men claimde machtsposities en terwijl er ongenadig met zielen die onraad proefden werd afgerekend, werden anderen gemanipuleerd.

(...)
TjerkB schreef: za 23 okt 2021, 22:44(...)
Omdat ik eenrichtingverkeer in de communicatie Geestdodend vind, verklaarde ik mij nader aan de hand van twee Bijbelhoofdstukken, te weten Romeinen 12 en 1 Korintiërs 12.

(...)

@all

Hopelijk heeft de dubbele schriftlezing van gisteravond niemand overvraagd. Al realiseer ik mij dat het laatste vers in 1 Korintiërs 12 verwijst naar 1 Korintiërs 13; wat mij in deze samenhang persoonlijk altijd het meest gerust heeft gesteld is echter het onderstaande:
  • Want het koninkrijk van God bestaat niet uit woorden, maar uit kracht.

    Uit: 1 Korintiërs 4: 20 (NBV21)

Over deze kracht gesproken...
TjerkB schreef: di 21 jan 2014, 13:44(...)
  • U hebt de Geest niet ontvangen om opnieuw als slaven in angst te leven, u hebt de Geest ontvangen om Gods kinderen te zijn, en om hem te kunnen aanroepen met ‘Abba, Vader’.

    Uit: Romeinen 8: 5 (NBV)


    Ten slotte, zoek uw kracht in de Heer, in de kracht van zijn macht.

    Uit: Efeziërs 6: 10 (NBV)
In het échte werk van God worden wij namelijk niet van onze krachten beroofd, maar ontvangen de Zijnen juist van Hem (!) de kracht om vreugde te vinden in het doen van Zijn wil (vgl. bassolo lied 7, NAK-koorboek):
  • Hij geeft de vermoeide kracht,
    de machteloze geeft hij macht in overvloed.

    Uit: Jesaja 40: 29 (NBV)

    • Maar wanneer de heilige Geest over jullie komt, zullen jullie kracht ontvangen en van mij getuigen in Jeruzalem, in heel Judea en Samaria, tot aan de uiteinden van de aarde.’
      Uit: Johannes 1: 8
    [9] Daarom bidden wij onophoudelijk voor u, vanaf de dag dat we dat gehoord hebben. We vragen dat u Gods wil ten volle mag leren kennen door de wijsheid en het inzicht die zijn Geest u schenkt. [10] Dan zult u leven zoals het past tegenover de Heer, hem volkomen welgevallig. U zult vrucht dragen door al het goede dat u doet, uw kennis van God zal groeien [11] en u zult door zijn luisterrijke macht de kracht ontvangen om alles vol te houden en alles te verdragen.
    Uit: Kolossenzen 1 (NBV)

(...)

Het is zuiver om redenen van het bovenstaande dat ik in mijn bericht van "za 23 okt 2021, 17:50" bewust opschreef: gemanipuleerd. Ten onrechte namelijk hebben velen zich ertoe laten verleiden in hun doen en laten het initiatief uit handen te geven aan "zegenaars". Echter, de lieddichter gaf het al aan:
  • 'k Wil daarom zingen, Jezus tot eer.
    Waar is een Heiland als Hij, mijn Heer?
    Wie kan zo zeeg'nen, wie maakt zo blij
    als Jezus, mijn Heiland, alleen toch Hij?


    Bron: Couplet van lied 437, NAK-gezangboek ("Zalig te weten: Ik ben Gods kind!")

Het was werkelijk geenszins de bedoeling om telkens eerst met een schuine blik naar kerkelijke autoriteiten te moeten kijken, alvorens een warm kloppend hart te tonen tegenover zielen, van wie het pijnlijk aan het licht zou komen dat "zegenaars" ze hadden mishandeld. Want heus: een zegenaar is iemand die zegent - níet iemand die dat alleen nog maar van plan is! En: een dienaar is iemand die dient - níet iemand (zoals ik kerkelijke hoogheden geregeld zie doen) die zelf juist verwacht eerst en vooral door anderen bediend te worden...

Nadat bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland op 20 augustus jl. de verklaring naar buiten was gebracht waarover in deze thread nu al veel is geschreven, hoopte ik oprecht even dat er in deze geloofsgemeenschap met vereende krachten was toegewerkt naar een breed draagvlak voor verzoening en dat die verklaring welgemeend een handreiking zou zijn voor eenieder die zich achtergelaten (!) voelt. Let wel: dat is héél wat anders dan zelf afgedwaald te zijn. Ook ik meldde mij, maar de "zegenaars" toonden zich "not amused". Men spreekt dan van "een er­va­ring rij­ker en een il­lu­sie ar­mer zijn", maar dat betekent feitelijk "be­dro­gen uit­ko­men, te­leur­ge­steld zijn". Achteraf schreef ik nog een brief ter attentie van o.a. de districtsvoorgangers, maar ik ga ervan uit dat dezen die niet hebben gekregen want ook dat is mijn ervaring: aangekaarte problemen worden onder het tapijt geveegd en ingekomen correspondentie terzijde gelegd.

Kortom, als mooie woorden niet vergezeld gaan van de bijbehorende mooie daden, gebeurt er wat na te lezen valt in 1 Korintiërs 13: 1.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek?

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: di 05 okt 2021, 16:15(...)
Nu ligt echter sinds 20 augustus jl. de onderstaande bestuursverklaring voor:
  • VERKLARING BESTUUR VAN DE NIEUW-APOSTOLISCHE KERK IN NEDERLAND

    (...)
    De afgelopen tijd zijn er individuele gesprekken gevoerd met leden en voormalige leden van de Nieuw-Apostolische Kerk over hun ervaringen met de kerk, met name in de jaren zeventig en tachtig. Terugkijkend blijkt dat deze periode soms gekenmerkt werd door een autoritaire manier van leidinggeven.

    (...)
    Het bestuur van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland
(...)
TjerkB schreef: za 23 okt 2021, 17:50(...)
Gefahren, die ich im Zusammenhang mit der Neuapostolischen Kirche und Lehre sehe

(...)
Sylvia Kranefeld, Sekten (1994)
Aufklärung statt Therapie | Ein Blick hinter die Fassade der Neuapostolischen Kirche

Zie ook -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- het bericht op "Di 08 Mrt 2011, 22:02", in de thread Heersers in de kerk (6): "Seelische Abhängigkeit"
"Die neuapostolische Lehre macht Menschen von Menschen abhängig", zo luidde één van de conclusies - en daarmee werd in dit geval bepaald niet alleen maar vrijblijvend iets bedoeld als "On­ze-Lie­ve-Heer heeft rare kost­gan­gers". Nee, eerder moest dit worden opgevat als bij wijze van spreken de 96e stelling van Maarten Luther.

(...)

@all

Zoals ik eerder al aangaf, is het mij niet duidelijk wat het nieuw-apostolische kerkbestuur nu werkelijk voorheeft met haar verklaring. Ik haalde de publicatie aan van Sylvia Kranefeld in 1994, maar deze publicatie werd zowel voorafgegaan als gevolgd door nog vele andere. Door de jaren heen heb ik er vele van genoemd, waaronder een verhandeling over de Nieuw-Apostolische Kerk van dr. Katja Rakow (die in 2020 één van de opponenten was bij de promotie van Frederique Demeijer, waarbij het handelde over het Apostolisch Genootschap):
BakEenEi schreef: do 22 sep 2011, 08:02(...)

"Welche Wünsche haben Sie persönlich für die zukünftige Entwicklung Ihrer Kirche?", zo legde Katja Rakow ter schriftelijke beantwoording voor aan Michael Koch, die op 3 september 2003 hierop als volgt reageerde:
  • Ich wünsche mir, daß der begonnene Reformkurs konsequent und ohne Unterbrechung weitergeführt wird.
  • Ich wünsche mir, daß ich irgendwann einmal in einer Kirche lebe, in der ich sagen kann: "ich bin anders, ich habe eine andere Sehensweise zu verschiedenen Dingen im organisatorischen wie auch theologischen Bereich" und mit dieser Sichtweise trotzdem ernst genommen und respektiert werde.
  • Ich wünsche mir eine Kirche, in der Einheit durch ein Bekennen zu zentralen Glaubensaussagen existiert und nicht durch Uniformität in jeglicher Hinsicht. Eine Kirche, in der Traditionalisten wie auch Erneuerer friedlich nebeneinander leben können und sich mit respekt und Toleranz begegnen.
Daar kan niet veel op tegen zijn, zou ik menen.

(...)
Rakow vervolgt: "Welche Kritikpunkte oder Probleme sehen Sie in Ihrer Kirche?" Michael Koch:
  • - mangelnde Transparenz und immer noch zu wenig Offenheit
    - Absolutheitsanspruch/Exklusivitätsdenken
    - Stagnation im ökumenischen Öffnungsprozess
    - zu hierarchisches Amtsgebäude, daraus resultierend auch ein allzu "behördliches" Denken
    - die Rolle der Frauen innerhalb der NAK
    - die Rolle der Homosexuellen innerhalb der NAK
    - mangelnder Wille zur Auferbeitung der eigenen Kirchengeschichte und die fehlende kritische Distanz zu gemachten Fehlern
    - unsystematische Glaubenslehren, die zum Teil nicht zueinander passen
    - Inkohärenz bei der Quellenverwendung für die Begründung von Lehraussagen
    - Änderung von Lehraussagen werden nicht als solche bezeichnet, es muß immer der Anschein der bloßen "Erweiterung" gewahrt bleiben
    - Änderung von Lehraussagen geschehen zögernd, unzureichend begründet und bleiben auf einzelne Punkte beschränkt (letztes Beispiel: Änderung in der neuapostolischen Eschatologie)
(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "22 sep 2011, 08:02", in de thread "Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding"

Wat speelde er toch in de jaren zeventig en tachtig, zo vroeg ik mij af, waardoor het bestuur zich speciaal daarvoor nu verontschuldigt. Ik heb even nagekeken hoe het zat met de verschillende ambtsperiodes:
  • Hermann Schumacher was in ons land districtsapostel van 27 juli 1969 tot 15 maart 1981;
    Gijsbert Pos was apostel vanaf 6 juni 1976 en districtsapostel tot 6 december 1998;
    Gerrit Sepers was als apostel werkzaam van 15 november 1987 tot 1 december 2004.
Overigens was ikzelf als administrateur werkzaam op het bureau van de Centrale Administratie van november 1985 tot januari 2000.

Door expliciet de jaren '70 en '80 te noemen wordt in elk geval de indruk gewekt alsof er toen méér mis was dan voordien of nadien... Wat ik weet, is, dat er in die tijd op zijn zachtst gezegd bijvoorbeeld moeilijk werd gedaan over ongehuwd samenwonen en dat de kerk ook benauwend kon zijn wanneer iemands seksuele gerichtheid daar volgens bestuurders aanleiding toe mocht geven (sic!). Dit laatste echter bleef absoluut nog het geval tot en met stamapostel Wilhelm Leber (15 mei 2005 tot 19 mei 2013). In de jaren '70 en '80 kwam het er vaak nogal op aan hoe men zich kleedde en uiterlijk verzorgde. Snorren en baarden groeiden wel, doch tot misnoegen van "god". In sommige regio's was men tolerant; elders roomser dan de paus. Op "gedrag en vlijt" kon je ongenadig worden afgerekend. Maar is dat niet nog steeds zo? Immers, stel geen onwelkome vragen! Dr. Thomas Gandow voelde m.i. feilloos aan waar de schoen echt wringt:
Redactie schreef: do 01 sep 2011, 09:06(...)
Gisteren deed "Christ im Dialog" uitgebreid verslag van het afscheid van Thomas Gandow, "Beauftragter für Sekten- und Weltanschauungsfragen der Evangelischen Kirche in Berlin". Zie hieronder de eerste alinea's van dit buitengewoon lezenswaardige verslag:
Lees dit artikel bij "Christ im Dialog" vooral na en neem er de tijd voor! Overigens, het simpele advies dat Thomas Gandow geeft, namelijk "Augen auf, nicht träumen, sondern hinschauen", heeft wél een reden...
  • (...) "Aber vielleicht waren wir auch noch nie in einer Gesprächssituation, in der es darauf ankam, auf den Punkt zu kommen?
    Vielleicht kam es aus Höflichkeit oder aus Feigheit nicht zu klaren Aussagen?
    Vielleicht aus standpunktloser Rücksichtnahme unsererseits?"

    Es gibt viele Strategien und Techniken, wie man ein Gespräch an der Oberfläche halten kann.
    Small Talk, Cocktail-Party-Dialoge. It's nice to be nice. Absichtlich oder unabsichtlich sich dumm stellen, weghören, ausweichen, vertagen, vertrösten, betäuben, täuschen.
    Klassisch die Geschichte vom Vorbeigehen von Levit und Priester an der Notsituation des unter die Räuber gefallenen Mannes. Sie hatten ja so wichtiges zu tun. Termindruck. Unzuständigkeit. (...)

    Es ist ein Skandal.

    (...) Ist echter Dialog, bei dem wir uns gegenseitig die Wahrheit sagen, wirklich so schwer? (...) Unterscheidung der Geister, mit einem Fremdwort „Religionskritik“ genannt, ist offenbar keine evangelische Disziplin und Tugend mehr. (...)


    CiD: Was wünschen Sie sich für die Zukunft?

    Gandow: Eine Kirche, die von den Gemeinden her aufgebaut ist und bei der sich die übergeordneten Gremien im Sinne Jesu als Diener der Gemeinden verstehen. (...)
"Geestelijk verzorgers namens de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland"!! Realiseert u het zich wel terdege dat uw kerkgemeente al voor meer dan de helft geruisloos (!) leeg is gelopen? (...) Indien de ambtelijke piramide -die u volkomen ten onrechte koestert- niet wordt omgedraaid, zult u voorgoed het nakijken hebben. Dáárom: "Augen auf, nicht träumen, sondern hinschauen".

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "01 sep 2011, 09:06", in de thread "Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding"

De voornaamste moeilijkheid is toch dat de nieuw-apostolische geloofsleer een zwaardere last oplegt dan de Bijbel het rechtvaardigt? Juist daar draait men constant uit alle macht omheen. Dáárom vallen er sinds jaar en dag slachtoffers! Juist hierdoor loopt de kerk leeg.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gesloten

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”