NAK NL hijst de stormbal en komt met een ambitieus plan - storm in een glas water?

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Gebruikersavatar
ZwartSchaap
Berichten: 163
Lid geworden op: wo 21 okt 2015, 13:23

Re: NAK NL hijst de stormbal en komt met een ambitieus plan - storm in een glas water?

Bericht door ZwartSchaap »

In het aanvangsgebed van een NAK dienst werd door de dienstleider vaak het volgende uitgesproken:

1 Wilt U ook hen nabij zijn die eigen wegen zijn gegaan.
2 Wij denken ook aan diegene die de hand van de Stamapostel hebben losgelaten.
3 Wij denken ook aan allen die lauw zijn geworden.
4 Laat bij allen die het genadealtaar niet meer hoogachten een heilige onrust ontstaan.

Op deze wijze wordt er bijna ongemerkt een scheidslijn tussen de trouwen en de ontrouwen aangebracht.
Tevens werd de gemeente hiermee gewaarschuwd om afstand te houden tot de minder trouwe of ontrouwe leden.
Hiermee werd ook bedoeld dat het uitsluitend een zaak van de dienaren was om bezoeken bij deze zwakken af te leggen, meestal de voorganger.

ZwartSchaap
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: NAK NL hijst de stormbal en komt met een ambitieus plan - storm in een glas water?

Bericht door TjerkB »

ZwartSchaap schreef: do 23 jun 2022, 10:05(...)

1 Wilt U ook hen nabij zijn die eigen wegen zijn gegaan.
2 Wij denken ook aan diegene die de hand van de Stamapostel hebben losgelaten.
3 Wij denken ook aan allen die lauw zijn geworden.
4 Laat bij allen die het genadealtaar niet meer hoogachten een heilige onrust ontstaan.

Op deze wijze wordt er bijna ongemerkt een scheidslijn tussen de trouwen en de ontrouwen aangebracht.

(...)

@ZwartSchaap

Ja, inderdaad. Zo werd er soms indringend op de gemeenteleden ingepraat en wie de instructies niet opvolgde, hing van alles boven het hoofd: wie niet opkijkt naar "de knechten Gods" in de vermeende volgorde van hun belangrijkheid, wie in plaats van "in de geloofsgehoorzaamheid" te staan toe zou geven aan "de geest van twijfel", wie "in de navolging" niet tot aan het einde trouw blijft of in het brengen van "de tienden" [of wie ongevraagd een vraag stelt en dan ook nog daarop een antwoord verwacht]; die riskeert dat hem of haar de kroon des levens wordt ontnomen. En dat allemaal krachtens bij Koninklijk Besluit goedgekeurde "Bepalingen betreffende inrichting en bestuur" plus alle nagekomen bijvoegsels... Bovendien kon je op grond van gebrekkig ogend voorbeeldig gedrag van hogerhand in de organisatie heimelijk alvast straal worden genegeerd.

Niemand onder de "uitverkorenen" weent ondertussen om bloemen die op zo'n manier door "de knechten Gods" in de knop worden gebroken. Ook ik heb het heus scherp genoeg waargenomen: niet zelden werd er op godgeklaagde wijze met naasten (!) gesold. Ze werden weggepest!!

TjerkB schreef: di 08 apr 2014, 11:06(...)
Anderen weten niet wat wij "uit genade mogen bezitten", maar wij weten wél wat zij missen - zo werd het ons in alle toonaarden voorgehouden. "Immers", wij -als kinderen Gods- zijn wel "op" deze wereld maar niet "van" deze wereld. Medemensen werden afgeschilderd als vreemde wezens. Ze mogen zich van stamapostel Jean-Luc Schneider wel christenen noemen, maar geen kinderen van God. Kinderen van God zijn zuiver diegenen, die door handoplegging van een levende apostel die bij een dienstdoende nieuw-apostolische stamapostel onder contract staat, "verzegeld" zijn. Kortom, treed toe tot de internationale Nieuw-Apostolische Kerk en de hemel opent zich. Eenmaal toegelaten op de desbetreffende kerkvloer, worden de (bij)gelovigen geacht het machtsspel van hun meerderen voluit mee te spelen.

(...) In december 2010 schreef ik op het forum van Bauke Moesker in een redactioneel artikel het volgende:
Als mensen van vlees en bloed zo worden gemanipuleerd, breken ze. Ze zijn gereduceerd tot verschrompelde minderwaardige entiteiten. Jezus' opdracht "Weid Mijn lammeren (...), hoed Mijn schapen" werd overruled door de ingehamerde noodzaak tot het opblikken naar zegenaars. Onder zegenaars worden de broeders verstaan met een geestelijke bediening. Hoe "hoger" een dienaar is, des te meer hoogachting zou men aan deze verschuldigd zijn. Wie zich daarbij tegendraads opstelt, wordt rechts- en linksom te verstaan gegeven dat dan men voor zichzelf "de zegensweg" blokkeert. Sterker nog: je ligt eruit. Door de geneigdheid hoog op te zien naar hogere dienaren, kwam ook veel ellende ter afhandeling bij dezen terecht, en wel in een overdosis. Dit veroorzaakte bij hogere dienaren weerzin tegen vermeende dwarsliggers. "Lagere dienaren" zien voor zichzelf eerder een rol weggelegd om "zegenaars" te steunen dan de aan hun zorgen toevertrouwde zielen in de gemeenschap. Behoeft het een uitgebreid betoog dat men zo compleet de verkeerde kant op steunt?! Is het verwonderlijk dat zielen op een gegeven moment zijn moegestreden om te bereiken dat men voor vol wordt aangezien?
Zie hiervoor eventueel ook mijn bericht op "di 07 jan 2014, 15:53" in de thread "Geen woorden maar daden". De reden waarom ik de quote nu heb aangehaald is, dat "zegenaars" in de praktijk niets willen weten van psychische klachten die gelovigen ontwikkelen die op zo'n manier geestelijk worden mishandeld - want dat is het!! Elke serieuze diagnose wordt door "de gebrainwashten" gemist - want dat zijn ze, de bazen en bovenbazen in dit godvergeten verlossingswerk, voor wie iedereen maar gedurig moest wijken om de stille revolutie, welke zich voltrok, rücksichtslos te kunnen faciliteren!! Het resultaat is ernaar: de verrijkten baden in hun rijkdom.

(...)

Wil degene die vindt dat er intussen al zó veel is veranderd dat dit tegenwoordig beslist niet meer gebeurt, zich alsjeblieft even laten bijpraten?

Het blíjft een trieste zaak, dat het eenrichtingverkeer in de communicatie bij de Nieuw-Apostolische Kerk menigeen de hals heeft omgedraaid.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: NAK NL hijst de stormbal en komt met een ambitieus plan - storm in een glas water?

Bericht door TjerkB »

@all

Zojuist stuitte ik op een forumbijdrage uit 2011. Zie onder. Allerhande ophefmakende gebeurtenissen in de (internationale) Nieuw-Apostolische Kerk hadden in die tijd een storm van protest ontketend. De ont­stel­te­nis en de ver­sla­gen­heid waren groot. Als een vonkenregen verschenen er dagelijks, in feite al sinds de tweede Europese Informatieavond op 4 december 2007, overal vandaan, op het internet verontrustende berichten.

Al had ikzelf de kerk zo'n vier jaar eerder al verlaten; met in toenemende mate plaatsvervangende schaamte probeerde ik mij te verhouden tot de ontwikkelingen in eigen land terwijl ik "nu" pas doorkreeg dat de verraderlijke harde werkelijkheid ervan mij voorheen toch nog grotendeels was ontgaan. Met terugwerkende kracht voelde ik mijzelf door alles wat er voorviel nog méér belazerd dan ik ooit voor mogelijk had gehouden.

Hieronder dus een momentopname van toen...

BakEenEi schreef: zo 06 mar 2011, 11:28
ex-voorganger schreef:(...)

@BEE

Wat hebben we niet aangedragen voor Malta. Maar nee, er was geen geld, geen capaciteit. We waren te slim en dus wordt het afgeserveerd!
De conservatieve laag rondom de CA en dat district, had en heeft een verwoestende uitwerking op ieder oprecht initiatief.
Er zijn krachtenvelden werkzaam die maar een doel hebben. Terug naar de oorspronkelijke roots van dogma's, indoctrinatie en soberheid.
No way, never, nooit niet.

Groet, ACE
@ACE

Misschien kun je je indenken wat het voor mij destijds betekende toen ik op de C.A. de boekhouding deed. Vanaf dag 1 wist ik dat "geld" het probleem NIET was!! Maar "het meer is nooit vol"!! Hoe meer men heeft, hoe meer men wil hebben. Als een kerkgenootschap op alle fronten wil incasseren zoals de tienden, de dankdag, talloze eigen bijdragen (te denken ook aan de reiskosten en ieders opgenomen vakantiedagen voor Malta), voor eigen rekening genomen onkosten en nog véél meer; dan is er toch geen gebrek aan "geld"?! Natúúrlijk was er dus géén gebrek aan geld!! Waar ík dus -om maar iets te noemen- ongelofelijk onder heb geleden (!) is, dat ik er telkens achter moest komen dat in dit opzicht de zaken verkeerd werden voorgespiegeld. Ik heb er in voorkomende gevallen dan ook geen enkel misverstand over laten bestaan dat het gewoonweg NIET klopte dat er bijvoorbeeld géén "geld" zou zijn voor "twee apostelen". Het hele punt is altijd geweest dat sommige personen geen tegenspraak duldden. Bovendien wilden diegenen bij voorkeur roomser zijn dan de paus. In het nieuwe Nederlandse gezangboek (1978) mocht van stamapostel Streckeisen, die dat zelfs stimuleerde, best een aantal prachtige liederen uit de oude bundel worden opgenomen. Maar nee, dat werd eigenmachtig afgewimpeld en weggewuifd. Hetzelfde verhaal betreft onze "feestkleding". Ook dat fenomeen moest in Nederland zo nodig een overtreffende trap bereiken. Ik kan nog wel méér voorbeelden noemen, maar daarvan zal niemand blij worden. Het is spijtig genoeg werkelijk zo dat er van hogerhand een verdeel- en heerspolitiek werd bedreven. Uiteraard kan daar géén zegen op rusten. Men staarde zich blind op cijfermatige uitkomsten. Wie dus graag méér goddelijke "ponden" wilde krijgen, moest er dus voor zorgen op dat vlak indruk te maken bij de "ambtelijke top". Op die manier kwijnden ondertussen in de gemeenschap velen weg want zielzorg - wat hield dat eigenlijk nog in?! Zielzorg wil zeggen dat er vanuit de werkzaamheid van de Heilige Geest ontferming is; dat er plaats wordt gemaakt voor de liefde Gods; dat je je in de gemeenschap niet anders hoeft voor te doen dan zoals je er voor God allang wezen mag; zodat wij allen veilig zijn in Jezus' armen!! Daar kunnen de "proleten" nu wel een hele catechismus bij willen aanhalen, maar dat is volstrekt zinloos. Het ging erom het Evangelie blij uit te dragen en om oog te hebben voor al onze -gelijkwaardige- naasten. Echter, daar gaat het nog steeds om!! Dát is namelijk waar het goddank om draait in Zíjn werk! Ongelijkwaardige naasten bestaan er niet in Zíjn werk, en hogere dienaren al evenmin!! Ingewikkelder is het allemaal niet... in Zíjn werk.

Groet,
BakEenEi


Bron: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "06 mar 2011, 11:28", in de thread "Addergebroed"

Ik herinner mij niet dat iemand mij door een dergelijk ooggetuigenverhaal wel eens een nestbevuiler heeft genoemd, niet in mijn bijzijn althans, maar wat er aan de hand was en wat er ook aan het licht kwam over schokkende onwaarachtigheden in het kerkelijke verleden, was niet fraai. Echter - insiders zullen het vast nog wel weten:

  • „Die AG "Geschichte der Neuapostolischen Kirche" (GNK) wurde am
    21. Oktober 1999
    von Stammapostel Fehr gegründet; ihr Auftrag lautet:

    • "Die Geschichte der NAK historisch einwandfrei nachvollziehbar darstellen
      und auch solche Aspekte aufnehmen, die für die Kirche unbequem sein könnten.
      Die Darstellung soll objektiv sein und alle Fragen tabufrei beleuchten.
      Dabei soll der Gedanke berücksichtigt werden:
      Wenn wir diese Aufgabe nicht wahrnehmen, werden andere es tun".

    Zie verder mijn bericht op "di 27 jun 2017, 14:41" in de thread "Wát is er gaande?"

Volgens mij heeft deze publieke stellingname van stamapostel Fehr intern zó veel verzet opgeroepen dat het tot "aufarbeiten" niet meer kwam. Exact in déze volgorde ging het compleet mis. Sindsdien lijkt het failliet van het aanmatigende nieuw-apostolische denksysteem onafwendbaar. Wat wij later nog hebben zien gebeuren, valt immers voornamelijk terug te voeren op ellebogenwerk en rare sprongen van katten in het nauw.

Weliswaar kon ik 10, 20, 30 jaar geleden niet in de toekomst kijken, maar voor een nietpluisgevoel hoefde toen niemand helderziende te zijn...

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: NAK NL hijst de stormbal en komt met een ambitieus plan - storm in een glas water?

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: do 23 jun 2022, 15:27(...)
Het blíjft een trieste zaak, dat het eenrichtingverkeer in de communicatie bij de Nieuw-Apostolische Kerk menigeen de hals heeft omgedraaid.

(...)
TjerkB schreef: do 23 jun 2022, 23:17(...)
  • „Die AG "Geschichte der Neuapostolischen Kirche" (GNK) wurde am
    21. Oktober 1999
    von Stammapostel Fehr gegründet; ihr Auftrag lautet:

    • "Die Geschichte der NAK historisch einwandfrei nachvollziehbar darstellen
      und auch solche Aspekte aufnehmen, die für die Kirche unbequem sein könnten.
      Die Darstellung soll objektiv sein und alle Fragen tabufrei beleuchten.
      Dabei soll der Gedanke berücksichtigt werden:
      Wenn wir diese Aufgabe nicht wahrnehmen, werden andere es tun".

    Zie verder mijn bericht op "di 27 jun 2017, 14:41" in de thread "Wát is er gaande?"

Volgens mij heeft deze publieke stellingname van stamapostel Fehr intern zó veel verzet opgeroepen dat het tot "aufarbeiten" niet meer kwam.

(...)
Sindsdien lijkt het failliet van het aanmatigende nieuw-apostolische denksysteem onafwendbaar.

(...)

@all

Als (stel dus, dat...) iemand mij zou vragen waarover het speciaal frequent heeft gehandeld, in de loop van de tijd, bij al het forumberaad wat wij ons hebben gepermitteerd, nadat wij in de Nieuw-Apostolische Kerk al dan niet door roekeloos weggedrag van andere verkeersdeelnemers buiten de gebaande doch vaak "met door'nen en dist'len" omzoomde paden traden, vervolgens spoorzoekers werden en sommigen onder ons daarna toch weer padvinders, zij het niet langer bij "dienaren" onder commando; dan ontkom ik niet aan het hier bedoelde eenrichtingverkeer.

Ingevolge het nieuw-apostolische denksysteem waren "dienaren" in mijn kerk altijd béter en eerder geïnformeerd dan al degenen die "in de geloofsstrijd" geacht werden in hun voetsporen na te volgen. In zekere zin zou men kunnen zeggen: het betrof "een speciale militaire operatie". Dan ken je je plaats "in 't heilsplan Gods", mekker je niet over ontberingen en vertrouw je "van licht tot licht" op de gegeven "hand van leiding". Alzo interpreteerde de kerkleiding voor ons allen "Doet dus aan Gods wapenrusting" en "blijft met alle strijders Christi moedig staan in ‘t veld".

"Wir sind als Vorsteher, Bezirksämter, Bischöfe und Apostel von Gott berufen", zo luidde de uitleg tijdens een "Stärkungsstunde für Amtsträger":

TjerkB schreef: wo 18 apr 2018, 12:49(...)
"God chooses, calls, and authorises a minister", aldus stamapostel Jean-Luc Schneider. Ook op een zaterdagmiddag in Innsbruck werd dit al zo voorgespiegeld:
  • (...)
    Wir sind als Vorsteher, Bezirksämter, Bischöfe und Apostel von Gott berufen, und diesen Ruf Gottes möchte ich immer wieder unterstreichen. - Wir sind nicht im Dienst einer Organisation; auch nicht im Dienst einer Kirche im Sinne einer Institution. Jeder von uns wurde persönlich von Gott gerufen und berufen. An diesem Glauben müssen wir festhalten.

    Ich kenne die Gemeinden in Österreich ein bisschen von früher, von meiner Urlaubszeit. Ich spreche mit den Aposteln und Amtsträgern von hier. Österreich hat viel Ähnlichkeit mit Frankreich. In diesem Kontext kann dann und wann der Gedanke aufkommen: Warum muss ich das machen? Warum bin ich Vorsteher dieser Gemeinde, warum bin ich Bezirksältester von diesem Bezirk? Dann gibt es zwei schlechte Antworten. Die erste lautet: „Weil ich der Beste bin...“ - Kommentar überflüssig. Die zweite kommt schon häufiger vor: „Weil es die anderen nicht machen wollten. Weil ich der Einzige bin. Sie haben den genommen, der da war, ich war die einzige Möglichkeit.“ – Brüder, das ist tödlich! Menschlich gesehen kann man das so sehen, und trifft vielleicht auch sogar zu. Aber hilft uns das? Ich bin mir absolut sicher, dass ein jeder von Euch von Gott bestimmt und berufen wurde.

    Jetzt könnte man sagen: „In der Tat, ich bin der Einzige, der da ist, die anderen wohnen weit weg oder arbeiten auswärts“ - usw.
    Wer hat denn das so gewollt? Wer hat denn die Wege so geleitet, dass du jetzt an diesem Platz bist? Ist das nicht der allmächtige Gott? Hat er vielleicht geschlafen? Er hat alles so gelenkt, dass Du an diesem Platz, in diesen Verhältnissen bist, weil er Dich da haben will. Das ist unser Glaube an Gott. Solange wir diesen Glauben haben, sind wir stark. Wir dürfen nicht anfangen, zu glauben, dass kein anderer an unserem Platz sein könnte.
    Auch wenn Du der Einzige bist, ist es doch so, dass Gott Dich da haben wollte und die Wege, Dein Leben gelenkt hat, dass Du an Deinem Platz bist. So sehe ich das! Sonst wäre ich in meiner Amtskarriere sehr früh zugrunde gegangen. Ich war immer der, der gebraucht wurde, sogar als Stammapostel. - Es gäbe viele menschliche Überlegungen, ich habe schon davon gehört. Wenn ich nicht mehr glauben kann, dass der liebe Gott alles so gelenkt hat, gehe ich zugrunde und kann nicht mehr arbeiten. Lasst uns daran festhalten, wir sind an diesem Ort, in diesem Amt und in dieser Funktion, weil es Gott so haben will.

    Nun könnten unsere Schwestern fragen: „Was ist mit mir?“ - Meine Frau sagt immer: „Ich habe einen Unterdiakon geheiratet, nicht den Stammapostel. Kein Mensch hat mich gefragt, ob ich das will.“ - Sie wurde lediglich informiert, und ich hatte die Gnade, das noch selbst machen zu dürfen. Aber auch unsere Schwestern sind berufen, die Gattin eines Amtsträgers zu sein. Es kommt darauf an, wie wir die Ehe sehen.

    Liebe Schwester, wenn Du deinen Mann erwählt hattest und später wurde er Bezirksältester, dann hast Du Pech. - Wenn ich aber davon ausgehe, dass der liebe Gott Euch zusammengeführt hatte, dass Gott Ursprung und Quelle Eurer Ehe ist, entspricht es seinem Plan.

    Wenn die Neuapostolische Kirche die Ehe befürwortet, ist das nicht nur aus gesellschaftlichen Gründen. Es gehört einfach auch zu unserem Glauben: Wir glauben, dass ist der Mann oder die Frau, die der liebe Gott für mich bestimmt hat. Wenn die Ehe auf diesem Glauben aufgebaut ist, sieht alles ganz anders aus. Wo dieser Glaube nicht vorhanden ist, ist die Gefahr einer Scheidung viel größer. Wenn eines der Beiden nicht mehr daran glaubt, dann wird es gefährlich. Aber solange sie fest glauben können, dass sie füreinander bestimmt sind, sieht man die Sache ganz anders.

    Als Konsequenz davon frage ich unsere jungen Geschwister immer wieder: Hast Du den lieben Gott mit einbezogen, hast Du darum gebetet? - Oder hast Du selber gewählt, und dann den lieben Gott gebeten, dass er Deine Wahl segnet. Es muss umgekehrt sein, aber der Trend geht heute in eine andere Richtung.


    (...)
Bron: "Stärkungsstunde für Amtsträger", CANITIES-news.de (n.a.v. bijeenkomst ambtsdragers Innsbruck, o.l.v. stamapostel Jean-Luc Schneider d.d. 15-02-2014)
Zie ook het bericht op "Za 05 Jul 2014, 13:21" in de thread "Tussenbalans en hoe nu verder..."
Telkens wordt er met de grootst mogelijke vanzelfsprekendheid op de gelovigen ingepraat alsof degenen, die aan het woord zijn, gevolmachtigde zaakgelastigden zijn van God. Maar als dat wáár was, waren de betrokkenen zelf naar het evangelie van Christus Jezus lichtende voorbeelden geweest - in plaats van praatjesmakers.

(...)

Wordt er nooit eens iemand "von Gott abberufen", dus door God teruggefloten, vroeg ik mij kleingelovig zomaar af. Kennelijk niet. To the point: als de "hoogste" dienaren zich niks van de stamapostel aantrekken, zoals op en na 21 oktober 1999 toen het erom ging "die Geschichte der NAK historisch einwandfrei nachvollziehbar dar zu stellen und auch solche Aspekte auf zu nehmen, die für die Kirche unbequem sein könnten"; mag je als vermeende onderworpene aan de bevelvoering in het nieuw-apostolische leger des heils dan nog steeds geen enkele vraag stellen?!

Groet,
TjerkB


N.B.
BakEenEi schreef: vr 11 feb 2011, 14:36(...)
De kerk waarover wij nu spreken is werkelijk een kerk die zichzelf heeft opgesplitst in twee werelden. Enerzijds zijn er "de dienaren" en verder nog... de overigen. Maar is dat in het werk Gods (!) wel echt een "vanzelfheid"? Hoe naïef was het dan feitelijk om het tóch te geloven?

(...)
Uit: Bericht -op het voormaliige Forum van Bauke Moesker- op "11 feb 2011, 14:36", in de thread "Actuele stand zaken mbt ledenaantallen NAK NL".
BakEenEi schreef: za 12 feb 2011, 13:45(...)
Tsja, hoe men destijds antwoordde op vragen over ongerijmdheden zoals "geen snorren en baarden" terwijl de kerkvaders het ogenschijnlijk niet hadden kunnen opbrengen om daarbij (ter wille van hun opvolgers) voor hun navolgers tot voorbeeld te zijn... In het noordoosten van ons land kon je dan als jong mens van het mannelijke geslacht je carrière in het "werk Gods" wegens ongeoorloofde brutaliteit als vragensteller wel vergeten. In het noordwesten daarentegen konden de mensen erom lachen. In het zuiden lag de zaak weer gevoeliger... Ikzelf nam in het midden van het land eens de term "ambtelijke willekeur" in de mond; dat werd mij -op zijn zachtst gezegd- niet bepaald in dank afgenomen!

Wie zich dus afvraagt wat er hier simpelweg aan de hand is: u wordt misleid c.q. u laat zich misleiden.

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "12 feb 2011, 13:45", in de thread "Actuele stand zaken mbt ledenaantallen NAK NL"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: NAK NL hijst de stormbal en komt met een ambitieus plan - storm in een glas water?

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 17:00 uur]
TjerkB schreef: di 21 jun 2022, 20:42(...)
Al werd het vooral zwaar sinds ik in 1985 in loondienst kwam van de kerk; als je méér dan 50 jaar met hart en ziel bij een geloofsgemeenschap betrokken bent geweest, is het niet niks om een opeenstapeling van ongerijmdheden te moeten ontvluchten die zich niet langer laat verdragen.

(...)
TjerkB schreef: wo 22 jun 2022, 14:56(...)
Achteraf bezien luidde de tweede Europese Informatieavond op 4 december 2007 het begin van het einde in van de façade, waarachter de "höhere Führungsverantwortliche" zich kennelijk veilig hadden gewaand; met hun dubbele agenda's en met al hun verzwegen snode streken.

In plaats van daarover vervolgens toch maar volkomen transparant te zijn, gingen bij de betrokkenen collectief de hakken in het zand. Hetzelfde gebeurde toen de kerkleiding naderhand werd aangesproken op andere zaken.

(...)

@all

Over eenrichtingverkeer in de communicatie gesproken; als ik naga hoe ongelofelijk vaak ik hoorde of las dat oprecht gelovige gemeenteleden in feite alles maar moesten slikken wat er voor hun ogen soms faliekant verkeerd uitpakte terwijl hun volkomen terechte vragen onbeantwoord bleven en dat dit de betrokkenen zelfs herhaaldelijk kon overkomen; valt het dan echt nog te verwonderen dat zoiets een sta-in-de-weg wordt?

Onophoudelijk heb ik op dit soort van misstanden de aandacht gevestigd...
TjerkB schreef: wo 19 jan 2022, 12:11(...)
Pas na allerhande onthullingen en onder druk van negatieve publiciteit, begon er soms iets te veranderen maar uit zichzelf deed de kerkleiding níet haar best om de aangesloten leden heel te houden. In de Nieuw-Apostolische Kerk is er ook nú nog altijd géén vertrouwenspersoon, géén klachtenregeling, noch een Raad van Toezicht. Het wordt tijd dat het geen enkel slachtoffer meer kwalijk wordt genomen zich uit te spreken.

(...)

... maar het enige wat er schijnbaar gebeurt, is, dat de "höhere Führungsverantwortliche" schouderophalend overgaan tot de orde van hun dag. Dit staat ze uiteraard vrij, zoals het eenieder aan wie op deze wijze gewetensvolle zielzorg wordt onthouden, vrijstaat te blijven of te vertrekken. Het is namelijk helaas werkelijk ook een diep geworteld misverstand dat er in Zíjn werk rücksichtslos autoritair leiding dient te worden gegeven.


Sinds dit voorjaar zocht menigeen vanuit Oost-Europa elders een goed heenkomen. Ook naar het geloof kan het gebeuren dat zich bedreigende omstandigheden aandienen, waaronder je verstijft, vlucht of juist vecht:
TjerkB schreef: ma 08 feb 2016, 12:23(...)
... je zult er op een gegeven moment maar middenin zitten, tussen het gehakketak, het getouwtrek, tussen de schermutselingen, haat en nijd. Dit laatste is mijzelf nota bene overkomen! Nee, níet "in de wereld om ons heen", maar "in het midden der gemeenschap". Moet je dan verplicht wachten tot... "de Heer ons verlossing brengt"? Ik weet er nu, zeg maar, alles van. Ze zeiden, bij wijze van spreken: blijf zitten waar je zit, en verroer je niet. Ik moest wachten van ze, op hun instructies: heb een onbegrensd vertrouwen in ons, laat geen ongenoegen en ontevredenheid opkomen, en voor de rest "aufschauen, aufschauen, aufschauen".

(...)
TjerkB schreef: zo 05 jun 2022, 11:30(...)
Hoezeer wij ons in de meest uiteenlopende situaties ook (naar Bonhoeffer) "geborgen en getroost" hebben gevoeld; wij kunnen tegen een muur worden gezet of voor een zee komen te staan zonder al een pad erdoorheen.

(...)

Zo'n situatie kan heel verwarrend zijn en we kunnen er verschillend op reageren. Zou dan toch het onderstaande de richting mogen aangeven?

  • Maar dit zegt God, de HEER:
    Ik leg in Sion een fundament
    met een uitgelezen grondsteen, een kostbare hoeksteen.
    Wie vertrouwen heeft, vlucht niet weg.


    Uit: Jesaja 28: 16 (NBV21)

    [13] Al je kinderen zullen leerlingen zijn van de HEER,
    rust en vrede zal hun ten deel vallen;
    [14] gerechtigheid zal je fundament zijn.
    Je zult niets meer te vrezen hebben:
    onderdrukking zal je niet bereiken,
    terreur blijft ver bij je vandaan.
    [15] Word je toch aangevallen, het komt niet van Mij.
    Valt iemand je aan? Het wordt zijn eigen val.


    Uit: Jesaja 54 (NBV21)

    [46] Waarom roepen jullie “Heer, Heer” tegen Mij, maar doen jullie niet wat Ik zeg[47] Ik zal jullie vertellen op wie degene lijkt die bij Me komt, naar mijn woorden luistert en ernaar handelt: [48] hij lijkt op iemand die bij het bouwen van zijn huis een diep gat groef en het fundament op rotsgrond legde. Toen er een overstroming kwam, beukte het water tegen het huis, maar het stortte niet in omdat het degelijk gebouwd was.

    Uit: Lukas 6 (NBV21)

    [11] Want niemand kan een ander fundament leggen dan er al ligt – Jezus Christus zelf –, [12] maar op dat fundament kan verder worden gebouwd met goud, zilver en edelstenen óf met hout, hooi en stro. [13] Van ieders werk zal duidelijk worden waaruit het is opgebouwd; op de dag van het oordeel zal dat blijken, want dan zal het door vuur aan het licht worden gebracht.

    Uit: 1 Korintiërs 3 (NBV21)

Hier staat -meen ik- níet dat wij geketenden zijn aan kluisters bij een kerkgenootschap, noch dat kloosterwetten ons leven moesten regeren... Eerder deze week haalde ik het nog eens aan:
BakEenEi schreef: zo 06 mar 2011, 11:28(...)
Zielzorg wil zeggen dat er vanuit de werkzaamheid van de Heilige Geest ontferming is; dat er plaats wordt gemaakt voor de liefde Gods; dat je je in de gemeenschap niet anders hoeft voor te doen dan zoals je er voor God allang wezen mag; zodat wij allen veilig zijn in Jezus' armen!! Daar kunnen de "proleten" nu wel een hele catechismus bij willen aanhalen, maar dat is volstrekt zinloos. Het ging erom het Evangelie blij uit te dragen en om oog te hebben voor al onze -gelijkwaardige- naasten. Echter, daar gaat het nog steeds om!! Dát is namelijk waar het goddank om draait in Zíjn werk! Ongelijkwaardige naasten bestaan er niet in Zíjn werk, en hogere dienaren al evenmin!! Ingewikkelder is het allemaal niet... in Zíjn werk.

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "06 mar 2011, 11:28", in de thread "Addergebroed"

Dáárom ben ik zo vrij geweest op een gegeven ogenblik alsnog mijn hart te volgen - naar het onbekende land, wat de toekomst brengen moge! Dat ik nota bene mijn kerk zou ontvluchten, hield ik tot dan toe voor godsonmogelijk. Maar wat was dat dan feitelijk intussen voor een kerk? Ik mocht wel meedoen door "offers van tijd en van geld" in te brengen, maar behalve wanneer ik meezong in het koor moest ik mijn mond houden. In dit "geestelijke concentratiekamp" was mijn deelname voltooid. Hierna gingen "de gevangenbewaarders" weer door met hun afgodendiensten.

Groet,
TjerkB :shock:


P.S.
TjerkB schreef: vr 07 okt 2016, 21:37 @all
  • [9] Laat uw liefde oprecht zijn. Verafschuw het kwaad en wees het goede toegedaan. [10] Heb elkaar lief met de innige liefde van broeders en zusters en acht de ander hoger dan uzelf. [11] Laat uw enthousiasme niet bekoelen, maar laat u aanvuren door de Geest en dien de Heer.

    Uit: Romeinen 12 (NBV)
  • Geef mij meer van Uwe Geest, Heer,
    meer van Uwe wond’re kracht,
    meer, Heer, van de heil’ge olie
    die de lamp haar licht verschaft.
    Want wat baten alle gaven
    zonder ’t licht dat Gij mij biedt.
    Ach, wat baten vorm en namen,
    had ik Uwe zalving niet.


    Bron: Eerste couplet van lied 16, NAK-zangkoorboek
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: NAK NL hijst de stormbal en komt met een ambitieus plan - storm in een glas water?

Bericht door TjerkB »

  1. TjerkB schreef: do 23 jun 2022, 15:27(...)
    Ook ik heb het heus scherp genoeg waargenomen: niet zelden werd er op godgeklaagde wijze met naasten (!) gesold. Ze werden weggepest!!

    (...)
    Wil degene die vindt dat er intussen al zó veel is veranderd dat dit tegenwoordig beslist niet meer gebeurt, zich alsjeblieft even laten bijpraten?

    (...)
  2. TjerkB schreef: do 23 jun 2022, 23:17(...)
    • „Die AG "Geschichte der Neuapostolischen Kirche" (GNK) wurde am
      21. Oktober 1999
      von Stammapostel Fehr gegründet; ihr Auftrag lautet:

      • "Die Geschichte der NAK historisch einwandfrei nachvollziehbar darstellen
        und auch solche Aspekte aufnehmen, die für die Kirche unbequem sein könnten.
        Die Darstellung soll objektiv sein und alle Fragen tabufrei beleuchten.
        Dabei soll der Gedanke berücksichtigt werden:
        Wenn wir diese Aufgabe nicht wahrnehmen, werden andere es tun".

      Zie verder mijn bericht op "di 27 jun 2017, 14:41" in de thread "Wát is er gaande?"

    Volgens mij heeft deze publieke stellingname van stamapostel Fehr intern zó veel verzet opgeroepen dat het tot "aufarbeiten" niet meer kwam.

    (...)
  3. TjerkB schreef: za 25 jun 2022, 14:39(...)
    Ik mocht wel meedoen door "offers van tijd en van geld" in te brengen, maar behalve wanneer ik meezong in het koor moest ik mijn mond houden. In dit "geestelijke concentratiekamp" was mijn deelname voltooid. Hierna gingen "de gevangenbewaarders" weer door met hun afgodendiensten.

    (...)

@all

Hoewel allerlei achtergronden nog lang onopgehelderd bleven, betrof het van velen (die in de Nieuw-Apostolische Kerk vaak ook zelf al een wereld aan belastende ervaringen meetorsten) bepaald geen in­si­nuatie wanneer men aangaf dat ten onrechte nog altijd geen handreiking was gedaan aan zielen, die vanwege hoogst bedenkelijke aspecten van de opgelegde geloofsleer eertijds in gewetensnood waren gekomen, zulks kenbaar maakten doch (in de jaren '50 met name) om die reden steevast meedogenloos werden geëxcommuniceerd. In plaats van het afstoppen van de interne geschiedvervalsing, waar in 1999 feitelijk op was aangedrongen door stamapostel Richard Fehr, kregen de slachtoffers van die wreedheden van stamapostel Wilhelm Leber op 4 december 2007 nota bene een trap na. Onverschrokken hield hij de betrokkenen toen namelijk voor dat er niks aan de hand was geweest als in de jaren '50 eenieder gewoon trouw was gebleven; zich bij de geloofsleer dus had neergelegd.

Hierdoor brak bij wijze van spreken de pleuris uit, maar voor Leber en de zijnen kon er zelfs nog wel een schep bovenop. Zo riep hij op tot een onbegrensd vertrouwen in hemzelf en in zijn rechterhanden, terwijl vermeende per­so­nae non gratae uit hun ambt werden gezet c.q. kalt­ge­stellt. Met zulke afgodendiensten anno 2007 en in volgende jaren, op bestuursniveau in de internationale Nieuw-Apostolische Kerk, was de hel los... Voor zover ook ik iets te melden had, bracht ik van mijn bevindingen verslag uit op het voormalige Forum van Bauke Moesker en op dit Forum.


Alleen al om redenen van het bovenstaande betrof het dan ook géén aantijging dat ik vanmiddag opmerkte:
TjerkB schreef: za 25 jun 2022, 14:39(...)
Sinds dit voorjaar zocht menigeen vanuit Oost-Europa elders een goed heenkomen. Ook naar het geloof kan het gebeuren dat zich bedreigende omstandigheden aandienen, waaronder je verstijft, vlucht of juist vecht...

(...)

In de Nieuw-Apostolische Kerk wordt van de aangesloten leden gevergd dat men tot elke prijs geduld oefent tot de Heer de Zijnen dáár uitredt. Dus: blijft hier eendrachtig bijeen tot nadere instructies volgen, ondersteun uw "directe zegenaars" zoals al dezen op hun beurt hetzelfde doen.

Maar zouden wij niet alvast liever en buiten het zicht van de camera voorbij de kerkelijke omheiningen Zíjn getuigen willen zijn (vgl. Hand. 1: 8)? Juist in deze samenhang schreef ik eens het volgende:

TjerkB schreef: wo 04 mar 2015, 05:44 (...)
De Nieuw-Apostolische Kerk en haar statuten zijn natuurlijk niet met de schepping meegegeven. Dat zouden sommige "hogere verantwoordelijke leidinggevenden", met welke imponerende termen betrokkenen hun vermeende belangrijkheid zelf wensen te onderstrepen, misschien wel anders willen zien, maar zolang de aangesloten leden volgens diezelfde statuten niets in te brengen hebben, past het deze leden uiteraard om zich ervan bewust te zijn dat naïviteit en fatalisme niet bepaald gaven zijn van de Heilige Geest.

Ten slotte:
(...)
Hoe komt het dan dat wij in de Nieuw-Apostolische Kerk tóch veel blijmakende en zegenrijke momenten hebben meegemaakt? Dat komt door de integriteit van liefhebbende verzorgende dienaren die bij de oprichtingsakte geen stem hadden!! Bovendien: “Want waar twee of drie mensen in mijn naam samen zijn, ben ik in hun midden.” (Mat. 18: 20, NBV) Samenvattend, ik heb vorige week gedacht aan het volgende…

In 1934 keerde een aantal Duitse theologen zich af van de christenen die meetrokken in het kielzog van Hilters nationaal-socialisme. Dat uiteindelijk dood en verderf zaaiende regiem had bij mijn weten destijds al meer dan 85% van alle Duitse christenen geassimileerd. Zo kwamen de “Barmer Thesen” tot stand in de zogenaamde Bekenntnis-synnode. Eén van de betreffende theologen was Karl Barth. Het signaal dat men (in Barmen) afgaf met deze zeer kernachtige Thesen klinkt trouwens tot op heden door in wat christenen in het protestantse geloof fundamenteel belijden. Een tweetal van de bedoelde Thesen:
  1. Jezus Christus, gelijk van Hem in de Heilige Schrift getuigd wordt, is het ene Woord Gods, dat wij moeten horen, in leven en sterven vertrouwen en gehoorzamen (Joh. 14: 6, 10: 1 en 9). Wij verwerpen de valse leer dat de kerk als bron van haar verkondiging behalve en naast dit ene Woord van God ook nog andere feiten en machten, gestalten en waarheden als Gods openbaring kan en moet aanvaarden.
  2. Zoals Jezus Christus Gods toespraak is van de vergeving van al onze zonden, zo en met gelijke ernst is Hij eveneens Gods krachtige aanspraak op ons ganse leven; door Hem gewordt onze blijde verlossing uit de goddeloze bindingen van deze wereld tot een vrije en dankbare dienst aan Zijn schepselen (1 Cor. 1: 30). Wij verwerpen de valse leer dat er terreinen van ons leven zijn waarin niet Jezus Christus maar andere heren te gebieden zouden hebben, terreinen waarin we niet de rechtvaardiging en de heiliging door Hem nodig hebben.
(...)


Oorspronkelijke bron: Bericht op “16-05-2007 21:14 uur” bij NAK-Observer
Zie ook het bericht op "Ma 25 Jun 2012, 21:53" op het voormalige Forum van Bauke Moesker, in de thread “Moat ik soms op myn broer passe?”
(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "wo 04 mar 2015, 05:44", in de thread "Misbruik van geloof en vertrouwen"
Zie tevens het bericht op "za 13 apr 2019, 15:59", in de thread "... und vor allem: Was erwartet Gott von uns?"

Naasten (!) die onheus zijn bejegend verdienen respect en aandacht. Nu wordt er met hun gevoelens, loyaliteit en pijn geen rekening gehouden.

Groet,
TjerkB


N.B.
TjerkB schreef: di 21 jun 2022, 18:04(...)
Spontaan nam ik contact op maar dat werd duidelijk níet op prijs gesteld. Ik zal er verder niet op ingaan, maar ik schreef o.a. het volgende...

Afbeelding
Afbeelding


Kennelijk lukte het opnieuw niet om aan mooie woorden ook mooie daden te verbinden. Spijtig genoeg heb ik het zelden anders meegemaakt.

(...)
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: NAK NL hijst de stormbal en komt met een ambitieus plan - storm in een glas water?

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: wo 22 jun 2022, 14:56(...)
Achteraf bezien luidde de tweede Europese Informatieavond op 4 december 2007 het begin van het einde in van de fa­ça­de, waarachter de "höhere Führungsverantwortliche" zich kennelijk veilig hadden gewaand; met hun dubbele agenda's en met al hun verzwegen snode streken.

In plaats van daarover vervolgens toch maar volkomen transparant te zijn, gingen bij de betrokkenen collectief de hakken in het zand. Hetzelfde gebeurde toen de kerkleiding naderhand werd aangesproken op andere zaken.

(...)

@all

Zie onder hoe ik destijds bij "nakobserver" tot vlak vóór "de tweede Europese Informatieavond op 4 december 2007" mijn bezorgdheid uitsprak:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Zonder noemenswaardige gewetensvolle zielzorg voor hen die het nodig hadden, verstreken er sindsdien ruim tweemaal zeven "magere jaren".

Alles bleef bij het oude - het resultaat van eenrichtingverkeer in de communicatie. Helaas wordt achter de schermen machtspolitiek bedreven.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: NAK NL hijst de stormbal en komt met een ambitieus plan - storm in een glas water?

Bericht door TjerkB »

@all

Deze thread handelt over een recent initiatief bij de jeugd, namelijk om met verfrissend elan zelf actief bij te dragen aan het nieuw-apostolische gemeenteleven. Echter, daarbij moet er geen cruciale informatie voor ze worden achtergehouden want zoiets wreekt zich, zoals dit eerder door de kerkleiding wél werd geriskeerd in de aanloop naar 4 december 2007. Hierna kwam het immers uit dat vooraf de halve waarheid was verteld. Ik herinner mij nog dat ik bij de circulaire van 13 november 2007 (zie onder) meteen wist: hier worden jonge mensen -door ze af te leiden met een veelbelovende internationale jeugddag in 2009- bewust op het verkeerde been gezet. Maar ondertussen werd de kerkgeschiedenis vervalst.

Juist door in de publicatie "Die Neuapostolische Kirche von 1938 bis 1955 - Entwicklungen und Probleme" willens en wetens historische feiten te verdraaien, viel toen bij de Nieuw-Apostolische Kerk voor slachtoffers de deur opnieuw in het slot. Weten jongeren intussen al hoe het écht zit?

"Maar in 2014 was er toch een verzoening?", zal iemand nu misschien denken. Ja, precies: op regeringsniveau met een ander kerkgenootschap.

Groet,
TjerkB


N.B.
TjerkB schreef: vr 08 dec 2017, 16:04(...)
Op 4 december 2007 heeft de nieuw-apostolische kerkleiding opzettelijk zowel feiten en omstandigheden die haar bekend waren verdraaid als onvermeld gelaten. Onder bedrog kan volgens de Dikke Van Dale worden verstaan: "het op arg­lis­ti­ge wij­ze op­wek­ken van on­juis­te voor­stel­lin­gen bij een an­der, be­drieg­lij­ke han­de­ling". Dat is dus echt... héél erg. Velen realiseerden zich dat destijds onmiddellijk, onder wie met name vanzelf de zogeheten Zeitzeugen, naast talrijke andere ingewijden. Eén van de meest brandende vragen die opkwam en die sindsdien amper nog werd beantwoord, is: onder wiens regie heeft dit in 's hemelsnaam kunnen gebeuren?! Hieraan gaat uiteraard de vraag vooraf: waarom überhaupt gekozen voor bedrog? Een vraag die mijzelf vooral bezighoudt, is: waarom grepen medewerkers niet in?!

Wat dat laatste betreft; staat er wel eens iemand bij stil dat de op 4 december 2007 gehouden presentatie beslist niet het werk was van slechts enkele personen? Vele naaste kantoor- en andere medewerkers stonden er immers met hun neus bovenop, zoals de "Sprecher der Neuapostolischen Kirche", Peter Johanning, en de toenmalige voorzitter van de machtige Koordinationsgruppe (KG), "neben der Bezirksapostelversammlung die wohl wichtigste Gruppe der Kirche", Wilfried Klingler. Bovendien ging er aan deze op een echec uitgelopen "informatieavond" wel degelijk besluitvorming vooraf:
BakEenEi schreef:(...)
Hoewel de districtsapostelen al vanaf Pinksteren 2007 moeten hebben geweten met welke verknipte boodschap apostel Walter Drave velen zou choqueren, liet districtsapostel De Bruijn het voorkomen zich van de prins geen kwaad te weten. Iedereen werd door hem voor deze Desinformatieavond opgetrommeld, terwijl hij er zelf alvast "met hoge verwachtingen" naar uitkeek:
Aan: alle dienaren, broeders en zusters van de gebiedskerk Nederland

Betreft: informatieavond Stamapostel op dinsdag 4 december 2007.

Heiloo, 13 november 2007.

Hartelijk geliefde broeders en zusters,

Onze Stamapostel zal op dinsdagavond 4 december a.s. vanuit het conferentiecentrum van NAK
Internationaal te Zürich een informatieavond verzorgen voor alle dienaren en elke geïnteresseerde
broeder of zuster. Daarbij hoop ik dat allen, incl. onze jeugd, sterk geïnteresseerd zijn in wat onze
Stamapostel ons over belangrijke onderwerpen m.b.t. de NAK te zeggen heeft.


Al onze kerken waar regelmatig uitzendingsdiensten te volgen zijn zullen worden aangesloten,
opdat daarmee voor iedereen de mogelijkheid bestaat om binnen een redelijke afstand die toch wel
heel bijzondere avond (te beluisteren in zowel Duits als Nederlands) bij te wonen.

De avond zal beginnen om 20.00 uur en eindigen om 21.30 uur. Een ieder wordt verzocht om
ruim op tijd aanwezig te zijn.


De onderwerpen die besproken zullen worden zijn de volgende:
  • Eigen beeld van de NAK (hoe zien wij zelf onze kerk)
  • Geschiedenis van de NAK
  • Visie en missie van de NAK (gedachten over zendingswerk)
  • Europese Jeugddag 2009
  • Nog enige andere onderwerpen
Om de belangrijkheid van deze avond te onderstrepen heeft de Stamapostel ons aangeraden om de
weekdienst die op deze avond volgt te laten vervallen. In Nederland hadden wij vanwege het
Sinterklaasfeest de woensdagavonddienst al naar de donderdagavond verplaatst. De dienst van
donderdag 6 december komt daarmee dus te vervallen.


Omdat deze bijzondere aangelegenheid net een dag voor Sinterklaas zal plaatsvinden, wil ik u vragen
uw programma zodanig in te delen dat deze avond vrij gehouden kan worden.

Met hoge verwachtingen uitziend naar 4 december a.s.,
uw,

Th.J. de Bruijn.
Achteraf liet districtsapostel De Bruijn aan sommigen desgevraagd weten dat de inhoud van het naderhand alom ernstig bekritiseerde onwetenschappelijke betoog van de apostel/historicus Drave niet zijn verantwoordelijkheid was geweest. Dat is een grove leugen want bij de districtsapostelen ligt er dienaangaande wel degelijk een gedeelde eindverantwoordelijkheid. Bovendien was districtsapostel De Bruijn uiteraard verantwoordelijk voor de gevolgen van diens bovenstaande uitnodiging.

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Vr 28 Jan 2011, 13:48", in de thread "Elders gelezen... "
Hoe dan ook; tóch trof ons op 4 december 2007 de ramp, ten aanzien waarvan de aanstichters, hun handlangers en hun meelopers nog steeds niet het lef hebben gehad om open en eerlijk uit de doeken te doen wat degenen, die aan hun onhebbelijkheden ten prooi vielen, graag -om hun psychische wonden te laten helen- willen weten: a) waarom überhaupt gekozen voor bedrog? b) onder wiens regie heeft dit in 's hemelsnaam kunnen gebeuren? c) waarom grepen medewerkers niet in?

(...)
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: NAK NL hijst de stormbal en komt met een ambitieus plan - storm in een glas water?

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 28-06-2022, 14:00 uur]
TjerkB schreef: ma 27 jun 2022, 10:05(...)
"Maar in 2014 was er toch een verzoening?", zal iemand nu misschien denken. Ja, precies: op regeringsniveau met een ander kerkgenootschap.

(...)

@all

Dat zit namelijk zó:
TjerkB schreef: di 05 okt 2021, 16:15(...)
Er ging na 4 december 2007 een periode van zeven jaar voorbij tot het uitsluitend voor Nordrhein-Westfalen kwam tot een soort van verzoening op afstand, dus buiten de direct-betrokkenen om. Met degenen die in de jaren '50 zelf per aangetekend schrijven was aangezegd zonder pardon geëxcommuniceerd te zijn, werd geen contact opgenomen. Hierdoor zijn er zielen voor wie dit aanvoelt als:
  • [14] Ze verklaren de wond van mijn volk
    lichtvaardig voor genezen,
    ze zeggen: “Alles gaat naar wens.”
    Nee, niets gaat naar wens!
    [15] Schamen zij zich voor hun wandaden?
    Integendeel, zij weten niet wat schaamte is.


    Uit: Jeremia 6 (NBV)

Overigens vroeg de weduwe van de broeder over wie ik 10 jaar geleden op het voormalige Forum van Bauke Moesker berichtte hoe hij was geëxcommuniceerd, in 2014 aan mij of ik mij namens haar in verbinding wilde stellen met districtsapostel Storck. Toen ik dat per e-mail had gedaan, ontving ik echter op 6 december 2014 alleen een leesbevestiging. Zie onder wat haar en haar man was overkomen:
Redactie schreef:(...)
Enkele ontmoetingen in de afgelopen veertien dagen maakten veel indruk op mij. Een zuster van in de tachtig vertelde mij hoe haar man, destijds voorganger, in de jaren '50 via de oudste in het betreffende district was uitgenodigd voor een gesprek met de apostel. Hij had er namelijk grote moeite mee dat aan zielen, die voor de Heilige Verzegeling stonden, de verplichting werd opgelegd dat zij in combinatie met de hersteld-apostolische geloofsleer ook "de Boodschap van stamapostel J.G. Bischoff" zouden aanvaarden. Daarover zou het gesprek handelen. Voordat hij zich op weg begaf naar Hilversum, waar het gesprek plaatshad, werd er thuis gebeden. Vol spanning wachtte deze zuster af tot haar man terug zou keren. In tranen kwam hij thuis. Hem was in Hilversum tijdens het gesprek met "de apostel" de deur gewezen! Korte tijd later zat er bij de post een brief. Daar stond in dat het ambt was ontbonden en dat deze voorganger was geëxcommuniceerd. "Ik heb die brief nog altijd", aldus deze zuster, eraan toevoegend: "Er zijn in die tijd in onze familie heel veel tranen gevloeid; dat mag u best weten." Haar man is al ruim twintig jaar geleden overleden, maar het verdriet en de pijn over de gebeurtenissen van weleer zijn er nog steeds. Begin oktober jl. echter vroeg ik in Mainz aan een nieuw-apostolische herder en een nieuw-apostolische opziener uit de NAK-Arbeitsgruppe Geschichte wanneer zielen, die op deze manier destijds onheus zijn bejegend, een tweede brief mogen verwachten. Nú een schrijven met een boodschap vol erbarmen! Beiden zwegen als het graf. Men sprak zelfs geen enkel woord. Tijdens een pauze in het bewuste middagprogramma, werd ik door hun gemeden. (...) Géén antwoord is uiteraard óók een antwoord. Hoe hartverscheurend deze plotselinge ervaring feitelijk ook was; ik wist genoeg. Men had zich onverzettelijk on-ver-zoen-lijk getoond. Waren zíj "de kroondragers"?! Zijn zíj "de getrouwen van Koning Jezus" en waren zíj "Zijn geliefde, geheiligde bruid"? Zie ook het redactionele bericht op "di 04 okt 2011, 15:36" in de thread "Langzaam krijgt de NAK-geschiedenis een gezicht!"

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Vr 25 Nov 2011, 18:00", in de thread "De koopman wint het van de dominee - houd de dief!"

Ook voor mij is het niet duidelijk geworden waarom de verantwoordelijke (internationale) kerkleiding niet gewetensvoller te werk gaat.

(...)

Wat dit laatste betreft, dus waarom hier niet véél gewetensvoller werd gehandeld, heb ik uiteindelijk tot mijn verbijstering (want juist in deze schrijnende situatie verwachtte ik dat helemaal niet) moeten vaststellen, dat de verantwoordelijken daar beslist niet in geïnteresseerd waren. Om van zoiets abjects tóch iets te begrijpen, grepen anderen en ikzelf terug op kerkpolitieke motieven die hierbij mogelijk een rol speelden:
WebTeam schreef: do 18 okt 2012, 18:40(...)

Het moet uiteindelijk een soort van 7-stappenplan zijn geweest dat stamapostel Dr. Wilhelm Leber uitgevoerd heeft willen zien voordat aan hem in het NAK-jubileumjaar 2013 "op feestelijke wijze" ambtsrust zou worden verleend. Wat moest er namelijk -in de verborgen agenda- worden veiliggesteld?
  • de nagedachtenis aan stamapostel J.G. Bischoff en diens omstreden Boodschap
  • de "Heilsnotwendigkeit" van het nieuw-apostolische apostelambt
  • de volmachten, verbonden aan het nieuw-apostolische ambt van stamapostel
  • de pennevruchten van districtsapostel Karl Weinmann** en daarmee 1863 als startjaar van "de nieuwe ordening"
  • de geloofsgehoorzaamheid (lees: de kadaverdiscipline) ingevolge de hiërarchische opzet van de organisatie
  • het exclusivisme van de nieuw-apostolische geloofsleer (oecumenische betrekkingen dus slechts pro forma)
  • het combi-leiderschap van "hoge dienaren" (zakendoen en zielzorg)

Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "8 okt 2012, 18:40", in de thread "Leber -provocateur pur sang- acteert op 4 december 2012"

Terwijl mij van kindsbeen af voor ogen had gestaan " 't Is, Heer, Uw werk", kon ik er opnieuw (na helaas eerder al soortgelijke ontluisterende ervaringen) niet omheen dat sommigen toegeven aan volstrekt andere drijfveren dan die, welke met hun geestelijke bediening te rijmen zijn.

Is het niet méér dan verschrikkelijk als een "kerk­ver­la­ter" zich op enig moment genoodzaakt voelt een he­mel­schreiende misstand te melden?
BakEenEi schreef: za 31 aug 2013, 22:43(...)
Toen ik eruit stapte, stond het voor mij vast dat de verdorvenheid bij de ambtelijke top in de organisatie inmiddels de overhand had gekregen. Dat was wel het laatste wat ik ooit had willen constateren.

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "31 aug 2013, 22:43", in de thread "Uitgaan van wat het kind nodig heeft, kan niet meer"

"Uitverkorenen" die zo'n alarmerende mededeling langs zich heen laten gaan alsof er onbeduidend staat "roken is dodelijk" zijn slapende leden!

Om redenen van het bovenstaande zou ik tegen de nieuw-apostolische jongeren die zich nu engageren willen zeggen: lees er zo níet overheen.

De toekomst van de Nieuw-Apostolische Kerk wordt al jarenlang ondermijnd door een aantal storende systeemfouten. Dát is hier aan de hand. Eén van die systeemfouten beschreef ik destijds, respectievelijk onlangs als volgt:
BakEenEi schreef: do 20 jan 2011, 19:25(...)
Voor de sterk directieve manier van leiding geven in de Nieuw-Apostolische Kerk wordt vaak als argument aangevoerd dat daarmee "de eenheid" binnen de kerk wordt nagestreefd. Onder dit voorwendsel ook heeft de kerkleiding nagenoeg elk initiatief en de totale zeggenschap over zowat alles langzaam maar zeker volledig naar zichzelf toegetrokken. Hierbij stelt men zich op het standpunt dat "Godsgezanten" aan de leden géén verantwoording verschuldigd zijn; alleen jegens God en voor zover nodig (lees: voor zover onontkoombaar) ten overstaan van overheden op grond van wet- en regelgeving. Slechts selectieve informatie komt naar buiten over allerhande besluitvorming. Voor het overige wordt ingevolge de nieuw-apostolische geloofsleer een ieder geacht zich te willen houden aan de langs de geordende weg namens God opgelegde instructies, en in het geheel niet te twijfelen over het nut en de juistheid daarvan. "Stel dus geen vragen, maar neem genoegen met de reeds gegeven antwoorden. Nadere instructies volgen op Zijn tijd."

Wie deze realiteit in de Nieuw-Apostolische Kerk omarmt en anderen erin kan doen geloven, zal bij de kerkleiding in hoog aanzien komen te staan. In werkelijkheid echter is men dan succesvol gebrainwasht (!) en een slaaf geworden van een menselijk denksysteem. In de Nieuw-Apostolische Kerk gaat het erom dat een ieder doet "wat er gezegd wordt", want wie "waardig" wil worden om tot het hemelrijk te worden toegelaten zal "eigen meningen en inzichten" moeten overwinnen.

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "20 jan 2011, 19:25", in de thread "overspannen eindtijdverwachting in de NAK herleeft"
TjerkB schreef: di 21 jun 2022, 11:37(...)
Wat ons in de Nieuw-Apostolische Kerk, op zijn zachtst uitgedrukt, niet vooruit heeft geholpen, is de almacht van de dienstdoende kerkvorsten. Men treedt niet alleen op als hoge vertegenwoordigers van het hemelrijk, doch tevens als handelaren in onroerend goed, salarisadministrateurs, makelaars in (groei-)banen, lifecoaches, (eigen) rechtsprekers, ge­pri­vi­le­gi­eerde eregasten, verzamelaars van KLM-huisjes en wat dies meer zij. Inderdaad: met dank aan het door hunzelf benoemde 'gestaalde' middenkader want de districtsvoorgangers zijn vooralsnog de zwakste schakel.

(...)

Al wordt een bij­een­komst vervolgens mu­zi­kaal of anderszins aangenaam opge­luis­te­rd; wie wil er nu emotioneel onder de voet worden gelopen? Of: wie wil meemaken dat men door misleidende geloofspropaganda en groepsbeïnvloeding emotioneel vervreemd raakt van dierbare naasten?

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: NAK NL hijst de stormbal en komt met een ambitieus plan - storm in een glas water?

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: di 05 okt 2021, 16:15(...)
Er ging na 4 december 2007 een periode van zeven jaar voorbij tot het uitsluitend voor Nordrhein-Westfalen kwam tot een soort van verzoening op afstand, dus buiten de direct-betrokkenen om. Met degenen die in de jaren '50 zelf per aangetekend schrijven was aangezegd zonder pardon geëxcommuniceerd te zijn, werd geen contact opgenomen. Hierdoor zijn er zielen voor wie dit aanvoelt als:
  • [14] Ze verklaren de wond van mijn volk
    lichtvaardig voor genezen,
    ze zeggen: “Alles gaat naar wens.”
    Nee, niets gaat naar wens!
    [15] Schamen zij zich voor hun wandaden?
    Integendeel, zij weten niet wat schaamte is.


    Uit: Jeremia 6 (NBV)

Overigens vroeg de weduwe van de broeder over wie ik 10 jaar geleden op het voormalige Forum van Bauke Moesker berichtte hoe hij was geëxcommuniceerd, in 2014 aan mij of ik mij namens haar in verbinding wilde stellen met districtsapostel Storck. Toen ik dat per e-mail had gedaan, ontving ik echter op 6 december 2014 alleen een leesbevestiging.

(...)
TjerkB schreef: ma 27 jun 2022, 10:05(...)
"Maar in 2014 was er toch een verzoening?", zal iemand nu misschien denken. Ja, precies: op regeringsniveau met een ander kerkgenootschap.

(...)

@all

Op 26 juni jl. kreeg deze weduwe (in de quote hierboven) een hersenbloeding. Van regeringsfunctionaris Storck heeft zij nimmer iets vernomen.

Overigens heb óók ik in vrije uren veel moeite gedaan (en de kosten die ik daarbij maakte graag voor eigen rekening genomen) om zo mogelijk bij te dragen aan de gerechtigheid, waarvan ik aannam dat deze voor de slachtoffers die het betreft, echt nog een wezenlijk verschil zou maken.

Zie dienaangaande tevens het recente bericht op "di 28 jun 2022, 13:21" in de thread "Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)", alsmede - op het voormalige Forum van Bauke Moesker- tussen 26 februari en 20 maart 2013 twaalf forumbijdragen, getiteld "Die Hoffnung stirbt zuletzt", in de thread "Het is niet ver naar Bethlehem". Echter, wát ik ook deed om voor beschadigde naasten een handreiking te bepleiten; niemand onder de hooggeplaatsten bij de "Neuapostolische Kirche International" voelde zich aangesproken. (...) Wil de jeugd zoiets niet weten?

Groet,
TjerkB


N.B.
  1. TjerkB schreef: za 11 jan 2014, 09:48(...)
    Zo heeft er een totaal verwrongen beeld kunnen ontstaan van wat ware zielzorg mag zijn. Hoewel men in lied 353 van het NAK-gezangboek graag luidkeels ten gehore brengt "De liefde zij het teken, waaraan men ons herkent!"; in de nieuw-apostolische geloofspraktijk is dat vooralsnog een onvervulde wens. Alle "goede werken" ten spijt; de saamhorigheid ontstijgt niet het niveau waarop menselijke oerdriften de overhand hebben.

    (...)
  2. TjerkB schreef: di 19 aug 2014, 09:19(...)
    Het beschreven voorval deed mij denken aan lied 353 in het NAK-gezangboek, waarvan het refrein eindigt met "De liefde zij het teken, waaraan men ons herkent!". Zoals het er staat, is het vooral nog een wens die er op neerkomt dat de liefde het teken zou mogen zijn, waaraan degenen die dit lied zingen, zich ten opzichte van anderen hopen te kunnen onderscheiden. Tijdens mijn vakantie echter kwam ik erachter, dat die onderliggende wens in Duitsland al geëvolueerd is tot een feitelijke constatering. In het nieuwe Duitse NAK-gezangboek luidt de tekst in het derde couplet van lied 342 namelijk intussen: "Die Liebe ist das Zeichen, daran man uns erkennt." Dat klopt van geen kant, dacht ik, toen het mij werd voorgehouden. Het ware te wensen dat sommigen wat meer werk willen maken van de liefde van God.

    (...)
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”