Ook zonder handoplegging ontvangst heilige geest

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ZwartSchaap
Berichten: 163
Lid geworden op: wo 21 okt 2015, 13:23

Ook zonder handoplegging ontvangst heilige geest

Bericht door ZwartSchaap »

De leer in de NAK betreffende het afdragen van de heilige geest geschied door handoplegging
van een met de stamapostel verbonden Apostel.
Dat niet alle NAK Apostelen deze overtuiging zijn toegedaan is bekend, met name in Nederland
heeft voormalig Apostel Sepers hieromtrent duidelijk stelling genomen.
Onlangs is mij verteld dat ook Apostel Joachim Quittenbaum als Apostel van 1985 tot 2005
en werkzaam in Sachsen/Thuringen er van overtuigd is dat ook op andere wijze de H.Geest is te ontvangen.
Hij stelde o.a dat ook zonder handoplegging door andere geestelijken de H.G te ontvangen is.
Dat slechts enkele Apostelen dit openlijk hebben uitgesproken is moedig.
De overige Apostelen houden zich aan de bekende NAK ideologie.

ZwartSchaap
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Ook zonder handoplegging ontvangst heilige geest

Bericht door TjerkB »

ZwartSchaap schreef: do 07 jul 2022, 11:26(...)
Onlangs is mij verteld dat ook Apostel Joachim Quittenbaum als Apostel van 1985 tot 2005
en werkzaam in Sachsen/Thuringen er van overtuigd is dat ook op andere wijze de H.Geest is te ontvangen.

(...)

@ZwartSchaap
@all

Ruis op de lijn... Al vaak kwam dit ter sprake, ook doordat Gerrit Sepers vraagtekens plaatste bij de "Heilsnotwendigkeit" van het apostelambt. Maar er bleek nog véél méér zorgwekkend mis te zijn met de grondslagen van de nieuw-apostolische ideologie, toen ik antwoorden zocht op allerlei vragen die er door de jaren heen spontaan bij mij waren opgekomen. Zie bijvoorbeeld mijn bericht over het ambt van stamapostel op "zo 03 jul 2022, 13:05" in de thread "Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)". En aan wie kwamen na Petrus de sleutels toe van het hemelrijk (vgl. Mat. 16: 18-19): aan de paus of aan de stamapostel? Of aan geen van beiden! Wilhelm Leber en Jean-Luc Schneider wisten al snel hoe ze de meeste vragenstellers als een kind in de hoek moesten zetten: ze waarschuwden dat wie twijfelt, (ernstig) ziek is. Het vermogen om te kunnen twijfelen is echter een goddelijke gave want wie de straat oversteekt en nooit eerst twijfelt, is bepaald geen lang leven beschoren.

Kinderen die vragen worden overgeslagen en voor het overige zetten in de Nieuw-Apostolische Kerk de hooggeplaatsten alles naar hun hand, inclusief de volle waarheid. Was men namelijk consequent geweest, dan hadden de tot zieken gemaakte slaven wellicht nog bezoek gekregen:

  • [42] Want Ik had honger en jullie gaven Mij niet te eten, Ik had dorst en jullie gaven Mij niet te drinken. [43] Ik was een vreemdeling en jullie namen Mij niet op, Ik was naakt en jullie kleedden Mij niet. Ik was ziek en zat in de gevangenis en jullie bezochten Mij niet.” [44] Dan zullen ook zij antwoorden: “Heer, wanneer hebben wij U hongerig gezien of dorstig, als vreemdeling of naakt, ziek of in de gevangenis en hebben wij niet voor U gezorgd?”

    Uit: Matteüs 25 (NBV21)

Nee, dat zat er beslist niet in. Andere zaken moesten voorgaan, zoals onroerend goedtransacties, civiele procedures en marketingactiviteiten. Van een bekende hoorde ik dat een nieuw-apostolische apostel zou hebben verteld dat ik ziek ben in mijn hoofd. Ergens klopt dat natuurlijk wel want wie krijgt er nu een zeer hoofd van liefde en waarheid? Eerder van list en bedrog! Krijg ik nog beterschapswensen en een fruitmand?

Hoe dan ook; mijn bijdrage aan de volksgezondheid bestaat eruit nu en dan een handreiking te doen aan hen die in het nieuw-apostolische labyrinth de uitweg nog niet hebben gevonden. Zo schreef ik vanuit een kraampje langs de digitale snelweg ruim 10 jaar geleden het volgende:

  1. Redactie schreef: ma 09 jan 2012, 14:34(...)
    De internationale kerkleiding heeft het er op aangestuurd, dat uitsluitend broeders met een geestelijke bediening ook zeggenschap hebben over materiële zaken. In de praktijk neemt die zeggenschap evenredig toe naarmate men een "hogere geestelijke" is. De geleidelijke ontwikkeling welke hieraan ook in Nederland ten grondslag ligt heeft bij één van de laatste statutenwijzigingen haar overtreffende trap bereikt, gezien het feit dat sindsdien drie (!) geestelijken in het bestuur vrijwel álles voor het zeggen hebben gekregen. De enigen die óók nog een zekere invloed kunnen laten gelden, zijn de districtsvoorgangers én de stamapostel. De nieuw-apostolische "bedrijfscultuur" is echter aan de top het meest verziekt. (...) Juist de stamapostel zal daardoor het minst geneigd zijn zich ook van "lagere goden" eventueel wat aan te trekken. Het alarmerende probleem bij de districtsvoorgangers is nu kennelijk, dat men zich veel te gemakkelijk in de war laat brengen door het geestelijke gezag dat degenen, van wie men o.a. de bedrijfseconomische beslissingen zo nodig van ongezouten kritiek heeft te voorzien, doorgaans voor zichzelf opeisen. De drie geestelijken in het bestuur van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland hebben althans de verdenking op zich geladen hun geestelijke gezag aldus te misbruiken. Dit valt bijvoorbeeld af te leiden aan het feit dat de districtsvoorgangers het zich laten welgevallen vanaf 21 februari 2010 overal het zwijgen toe te moeten doen, terwijl het al tot de buitenwacht doordringt dat er miljoenenverliezen worden geleden en er nog méér miljoenenverliezen op het spel staan.

    Doordat op alle niveaus bestuurders verwijtbaar nalatig schijnen te zijn, rust er op de overige kerkelijke ambtsdragers uiteraard de morele plicht om passend in te grijpen. Indien echter ook zij zich door "de hogere geestelijkheid" laten overrulen, kan er gebeuren waar de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland nu op afstevent, namelijk een bestuurlijk én financieel debacle. Dit debacle heeft dus twee hoofdoorzaken: de ingeschreven leden hadden nooit alle zeggenschap gaandeweg in handen moeten geven van uitsluitend "hoge geestelijken", en nooit had het vervolgens in bijna alle geledingen van dit kerkgenootschap mogen komen tot de intimidatiepraktijken die welbeschouwd intussen het predicaat machiavellisme verdienen.

    Wat achter dit drama schuilgaat zijn stilaan opgebouwde absoluutheidsaanspraken bij de kopstukken in deze religieuze organisatie, waardoor een aanvankelijk christelijke geloofsleer lijkt te zijn verworden tot een hoogst verwerpelijke ideologie.

    (...)


    Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "09 jan 2012, 14:34", in de thread "Hoe moet het verder met de Nieuw-Apostolische Kerk in Ned.?"
  2. Redactie schreef: vr 13 jan 2012, 16:21(...)
    Wie de berichtgeving op dit Forum al enige tijd volgt en ook zelf bekend is met het nieuw-apostolische geloof, zal in de beschreven omstandigheden vast wel het nodige herkennen. Zo krijgt niemand er gemakkelijk vat op wat er achter de schermen precies gebeurt op het bestuurlijke vlak. Bij de informatie die naar buiten komt, wordt alles opvallend rooskleurig voorgesteld. Het zijn uitsluitend mededelingen in de categorie succesverhalen, welke de gelovigen zouden aangaan. Het fotomateriaal dat door de kerkleiding wordt verspreid, weerspiegelt de "eenheid onder de apostelen". Zoals de stamapostel en de apostelen de "Bruid des Heren" dienen, en zij voor haar de weg bereidt, gebeurt alles voor een ieder tot zegen. Grote offers worden er door de dienaren en hun gezinnen gebracht, zuiver om elk kind van God "het einddoel" te laten bereiken. Aan ons, wij die geacht worden hen na te volgen, de vraag: nemen wij dat dankbaar aan? (...) Zo komen in de praktijk van het nieuw-apostolische geloofsleven de voldongen feiten op de bij de kerk aangesloten leden af. Sterker nog: op de mensheid. "Nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" immers is er voor christenen geen andere weg tot -tevens- de Vader dan via de Nieuw-Apostolische Kerk: men kan zichzelf wel willen beschouwen als een christen, doch een kind van God word je pas na handoplegging door een nieuw-apostolische apostel. Hier begint al meteen verwarring te ontstaan want in de BIjbel staat toch het volgende?
    • Wie gelooft en gedoopt is zal worden gered...

      Uit: Marcus 16: 16 (NBV)

      en:

      Jezus zei: ‘Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand kan bij de Vader komen dan door mij.

      Uit: Johannes 14: 6 (NBV)
    "Nee," zo zal er vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk worden beweerd; "zo eenvoudig ligt dat helemaal niet!" Vervolgens worden de "onwetenden" uitgenodigd om kennis te nemen van ongeveer 150 jaar hedendaagse geschiedenis van "het rijk Gods". Het rijk Gods weliswaar "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis", waarin de waarachtige kinderen Gods van licht tot licht worden gevoerd; vanaf 1896 of 1897 "in en door" het stamapostelambt. Informatief hieromtrent is het artikel "Ein Mann erfindet das Stammapostelamt" bij Christ-im-Dialog. Zie evt. ook het bericht door BakEenEi op "di 09 aug 2011, 11:47" in de thread "Tenzij... " Het laatste nieuws werd deze week op dit Forum al aangestipt door zefyr in het bericht van "wo 11 jan 2012, 16:54" in de thread "openbaring Gods via het (stam)apostolaat": de stamapostel is nu schipper naast God. Terwijl bij de totstandkoming van de nieuw-apostolische catechismus velen de laatste jaren al vol verbazing "van de ene erkenning in de andere erkenning" werden gevoerd, zoals in maart 2009 toen stamapostel Leber stelde dat het juiste begrip van de Bijbel is voorbehouden aan degenen die in de Nieuw-Apostolische Kerk tot apostel zijn gewijd, bleef natuurlijk de vraag hoe híj dat kon weten! Welnu, dat raadsel werd inmiddels onthuld, zoals zefyr het met ontsteltenis constateerde, bij RELIGIONSREPORT (ein umfangreiches Webmagazin zum Thema Religion und Kirche) in het artikel "Neue Erkenntnisse über den Heilsplan Gottes".

    Het was stamapostel Leber zelf die aldaar de redactie -afgelopen zondag- wakker schudde:
    Zürich/Stendal. Den Übertragungsgottesdienst am Sonntag in Stendal hatte der oberste neuapostolische Geistliche, Stammapostel Dr. Wilhelm Leber, dazu genutzt, eindringlich drei „allerheiligste“ und damit „unantastbare“ Elemente des Glaubens zu benennen. Darunter: „Der Glaube an die gegenwärtige Offenbarung des Herrn in dieser Zeit.“ Doch was heißt das eigentlich?

    (...)
    In der Nacht zum Montag war der Redakteur noch munter genug, um sich von dieser Ermunterung inspirieren zu lassen und den Kirchensprecher, Bischof Peter Johanning, zum Wochenauftakt mit einer Anfrage zu einem theologischen Thema zu beglücken.

    (...)


    Bron: http://www.religionsreport.de/?p=1213#more-1213
    De aan stamapostel Leber geopenbaarde inzichten zouden terug te voeren zijn op de Bijbel zelf, aldus de door de redactie van RELIGIONSREPORT geraadpleegde perswoordvoerder van de stamapostel, de opziener Peter Johanning:
    • [12] Ik heb jullie nog veel meer te zeggen, maar jullie kunnen het nog niet verdragen. [13] De Geest van de waarheid zal jullie, wanneer hij komt, de weg wijzen naar de volle waarheid. Hij zal niet namens zichzelf spreken, maar hij zal zeggen wat hij hoort en jullie bekendmaken wat komen gaat.

      Uit: Johannes 16 (NBV)
    De redactie van RELIGIONSREPORT vervolgt:
    (...)
    Interessant ist folgende Aussage: Dem Apostolat würden, jedenfalls in der offiziellen Interpretation der NAK, neue Einsichten über das Wirken Gottes und seinen Heilsplan vermittelt werden – sofern sie in der Schrift bereits angedeutet, aber noch nicht komplett enthüllt seien. Das wichtigste Beispiel dafür sei die Lehre von der Heilsvermittlung für Entschlafene. Es obliege dem Stammapostel als Inhaber der lehramtlichen Vollmacht, neue Einsichten aus dem Heiligen Geist zu verkünden oder gar zur offiziellen Kirchenlehre zu erheben.

    (...)


    Bron: http://www.religionsreport.de/?p=1213#more-1213
    Aha, nu zijn we er! Stiekem is achter de schermen blijkbaar de "Offizielle Verlautbarung" van "22.10.2004" deels van tafel geveegd: "Die Bibel ist Grundlage der neuapostolischen Lehre". Wij zagen het aankomen:
    Redactie schreef:(...)
    Hoewel de Bijbel als grondslag geldt voor de nieuw-apostolische geloofsleer, gaf stamapostel Leber in diens Woord van de maand in maart 2009 feitelijk aan dat "gewone gelovigen" het voortschrijdend inzicht ontberen dat kennelijk is voorbehouden aan het apostelambt in de Nieuw-Apostolische Kerk:
    • "... volgens ons nieuw-apostolische geloofsinzicht is het aan het apostelambt gegeven om de Heilige Schrift uit te leggen. Dat betekent niet, dat het niet verrijkend zou zijn als gelovigen de Bijbel kunnen lezen. Maar het is aan het apostelambt gegeven om de Heilige Schrift uit te leggen, te verklaren en voorschriften in het geloof te geven."
    Ofschoon 'nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" officieel geldt "Die göttliche Wahrheit ist immer absolut.", lopen "gewone gelovigen" bij het lezen van de Bijbel dus gedurig het risico nog niet bekend te zijn met de allernieuwste uitleg van het betreffende tekstgedeelte, terwijl de "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" best mogelijke uitleg wellicht kort geleden aan één van de nieuw-apostolische apostelen werd geopenbaard. Wie met de "laatste wilsbeschikking" van God wat de Heilige Schrift betreft op de hoogte wil blijven, zal derhalve in de Nieuw-Apostolische Kerk de berichtgeving van het internationale kerkbestuur op de voet moeten volgen - al is de hoeveelheid informatie doorgaans overweldigend en verschijnen mededelingen vaak alleen in het Duits. Het is exact op deze manier hoe gelovigen in de Nieuw-Apostolische Kerk een "Seelische Abhängigkeit" wordt aangepraat.


    Indien stamapostel Leber in deze context vergoelijkend stelt "Die göttliche Wahrheit ist immer absolut." (...) "Aber: Der Herr redet eben durch Menschen.", maakt hij nieuw-apostolische apostelen nagenoeg onfeilbaar want God, die er betere en mindere kinderen op na schijnt te houden, zou wat de Bijbel betreft exclusief aan hen het voortschrijdend inzicht hebben voorbehouden! De impliciete boodschap (!) van stamapostel Leber was hier dan ook dat tweederangs kinderen van Hem er verstandig aan doen om hun vingers níet aan de Bijbel te branden. Ze moeten bij de les blijven, en wel in de Nieuw-Apostolische Kerk.

    (...)


    Uit: Bericht door Redactie op "wo 02 nov 2011, 23:02" in de thread Heersers in de kerk (6): "Seelische Abhängigkeit"
    Het is deze manier van doen, deze geniepige manier van takteren als het ware, die maakt dat je als gelovige in de Nieuw-Apostolische Kerk gedurig voor verrassingen komt te staan. Aan de stamapostel worden kwaliteiten toegedicht, die "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" worden gelegitimeerd door gebeurtenissen in 1896 of 1897 waar nog altijd weinigen het fijne van vermogen te weten. Christ-im-Dialog schreef het al: "Ein Mann erfindet das Stammapostelamt".

    Zo wordt men dus meegezogen in een denksysteem, waarbij de kerkleiding met het grootste gemak voortborduurt op soms de meest verregaande aannames. Met zevenmijlslaarzen, zonder zich bij de details te willen ophouden, redeneert men achter de schermen voort, en de gelovigen moeten alles maar voor wáár houden.

    (...)

    De verzuiling is er gewoonweg opnieuw uitgevonden! Nee, laten wij vooral nergens meer over hoeven nadenken...

    • Er is geen ander evangelie, er zijn alleen maar mensen die u in verwarring brengen en het evangelie van Christus willen verdraaien.
      Uit: Galaten 1: 7 (NBV)

      De Heer geeft mij de overtuiging dat u en ik het daar volledig over eens zijn. Maar degenen die u in verwarring brengen zullen worden gestraft, wie ze ook zijn.
      Uit: Galaten 5: 10 (NBV)

      ... Wees daarom niet bang voor de mensen en laat u door niets in verwarring brengen;
      Uit: 1 Petrus 3: 14 (NBV)
    (...)


    Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "13 jan 2012, 16:21", in de thread "Dat het uw ziel goed gaat weet ik" (3 Joh. 1: 2, NBV)

Wat ik eenieder toewens is daarom dat wij de hand mogen leggen op liefde en waarheid. Moge elke andere handoplegging ons bespaard blijven.


Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”