aankondiging benoeming van twee opzieners in de NAK NL en ambtsrust voor apostel Peter Klene in januari 2024

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 658
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

aankondiging benoeming van twee opzieners in de NAK NL en ambtsrust voor apostel Peter Klene in januari 2024

Bericht door zefyr »

@allen,

Vanochtend is in alle nieuw-apostolische gemeenten in Nederland een brief van districtsapostel Rainer Storck voorgelezen met betrekking tot de beoogde benoeming van twee opzieners op 11 juni aanstaande te Apeldoorn, te weten Ino Plat en Reinier van Markus en de ambtsrust van apostel Peter Klene met ingang van 14 janauri 2024.

https://www.nak-nl.org/db/8009614/Eerde ... -opzieners

Priester Reinier van Markus, familie van ex-apostel Gerrit Sepers, geniet bekendheid als woordvoerder van de NAK NL, columnist in het Noordhollands Dagblad, lekenprediker, weldoener/filantroop en vertaler (een boekje van H.C. Whitley over Rev. Edward Irving).

https://libris.nl/boek?authorTitle=rein ... /&a=297140

https://www.gospel.nl/vijftig-reflectie ... arkus.html

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt ... 5_45762575

https://www.gooieneembode.nl/buurt/wijk ... ouw-krijgt

https://www.perspicuus-publishers.nl/services
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: aankondiging benoeming van twee opzieners in de NAK NL en ambtsrust voor apostel Peter Klene in januari 2024

Bericht door TjerkB »

zefyr schreef: zo 21 mei 2023, 15:49(...)
Vanochtend is in alle nieuw-apostolische gemeenten in Nederland een brief van districtsapostel Rainer Storck voorgelezen met betrekking tot de beoogde benoeming van twee opzieners op 11 juni aanstaande te Apeldoorn

(...)

@zefyr
@all

Met voor mij intussen enige afstand tot deze arbeidsmarkt bleef ik bij de dienstmededeling over de ingevulde vacatures steken bij het volgende:

  • (...)
    18 mei 2023

    (...)
    In de landelijke dienst op 11 juni zullen twee opzieners worden benoemd.

    (...)
    Met uw apostel ben ik heel dankbaar dat de beide broeders en hun echtgenotes hebben ingestemd met deze benoeming en zij apostel Klene samen met opziener Vis willen ondersteunen, naast hun opdracht als districtsvoorganger.

    (...)
    uw R. Storck

Bron: https://www.nak-nl.org/db/8009614/Eerde ... -opzieners

Want bijna 10 jaar geleden werd tijdens ons forumberaad de onderstaande en al vaker herhaalde suggestie aangekaart voor een verbeterpunt...

BakEenEi schreef: di 17 sep 2013, 21:06(...)
Als ik niet velen had leren kennen die in de Nieuw-Apostolische Kerk tot de slotsom kwamen voor de "Godsgezanten" enkel te hebben gediend als een (weerbarstig) beheersobject, terwijl er in Zijn werk (!) sprake had mogen zijn van topklinische zorg op het vlak van de "verschillende gaven, onderscheiden naar de genade die ons geschonken is" (vgl. Romeinen 12: 6), was ik op dit Forum misschien wel nooit in de pen geklommen.

Wanneer zielen "de gemeenschap" verlaten doordat er geen liefdevolle betrokkenheid uitgaat van de "dienaren", door anderszins wanorde of een bureaucreatie die er wordt aangericht terwijl het gaat om zielzorg, zijn dat heel andere omstandigheden dan die, welke samen te vatten zijn onder de noemer secularisering. Welnu, in de Nieuw-Apostolische Kerk wensen bestuurders in dit opzicht nauwelijks op hun verantwoordelijkheid te worden aangesproken, zo leert het menigeen de ervaring. Dat komt doordat bestuurders willen dat de aangesloten leden geloven dat God ze heeft aangesteld en dat alleen Hij sindsdien hun doen en laten bepaalt. Met andere woorden: bent u tevreden, zeg het ons - heeft u een klacht, wend u tot God. Omdat de overige "dienaren" in deze kerk helpers zijn van de bestuursleden, worden gelovigen al snel aan hun lot overgelaten.

Ziedaar het werk Gods op de kop. Op deze manier is het een piramidaal genootschap geworden... Tegen de ambtelijke top zou ik willen zeggen: draai de zaak maar eens om. Het zal ongetwijfeld zegenrijk uitwerken.

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van wijlen Bauke Moesker- op 17 sep 2013, 21:06", in de thread "NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012"

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: aankondiging benoeming van twee opzieners in de NAK NL en ambtsrust voor apostel Peter Klene in januari 2024

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: wo 23 aug 2023, 14:52(...)
Voor zover ook ik door schade en schande wijzer ben geworden, kan ik alleen maar zeggen: wéét wat je vergooit als je níet uit deze kerk stapt. Onlangs noemde ik al de in Nordrhein-Westfalen aangetreden districtsapostelhelper, maar de uiterst serieus bedoelde code rood voor persoonlijk gezinsleed en gezondheidsschade door wat achteraf sektarisch geweld zal blijken te zijn betreft evengoed de twee opzieners, die er aanstonds voor opdraaien om kwalijk verborgen gehouden ontluisterende feiten onder ogen te zien en dan te moeten rechtpraten wat krom is.

"Doe het NIET, doe het NIET, doe het NIET!!", zou ik de met minzame blikken en zalvende woorden van de wijs gebrachte betrokkenen en hun kennelijk nietsvermoedende partners op het hart willen binden. Jullie gaan eronderdoor en laat dat niet hoeven te liggen aan eigenzinnigheid.

Het was het ergste wat ikzelf heb meegemaakt, namelijk om te moeten vaststellen... dat in deze kerk het werk van God op de kop wordt gezet.

(...)


Uit: Bericht op "wo 23 aug 2023, 14:52", in de thread "Gerrit Sepers"
zefyr schreef: ma 04 sep 2023, 15:29(...)
"Gerrit Sepers werd opgevolgd door Peter Klene die in januari 2024 naar verwachting wordt opgevolgd door de Duitssprekende Stefan Pöschel."

Ik heb begrepen, dat districtsapostelhelper Stefan Pöschel inmiddels Nederlands leert respectievelijk heeft geleerd.

(...)


Uit: Bericht op "ma 04 sep 2023, 15:29", in de thread "Gerrit Sepers"

@all

Kortheidshalve verwijs ik in dit verband voor de duidelijkheid naar twee forumbijdragen die ik hieronder trouwens onverkort zal aanhalen:

  1. TjerkB schreef: wo 25 jun 2014, 20:17 [Bijgewerkt; 23.00 uur]


    @all

    Voordat ik in een back-up op zoek ga naar de in mijn vorige reactie bedoelde berichten over het boek "Geloof en sekte" (Het sektarisme als anti-reformatorisch geloofsverschijnsel - Zijn doelstelling en zijn tragiek) van Kurt Hutten, wil ik eerst graag zeggen dat het mijn vaste overtuiging is dat het evangelie van Jezus Christus voor een kind te begrijpen valt. Als het al ingewikkeld wordt, lijkt mij dit de "verdienste" van verre nazaten van de torenbouwers in Babel, onder wie kerkbestuurders.
    • Want waar twee of drie mensen in mijn naam samen zijn, ben ik in hun midden.’

      Uit: Matteüs 18: 20 (NBV)


      [41] Daarop zal hij ook de groep aan zijn linkerzijde toespreken: “Jullie zijn vervloekt, verdwijn uit mijn ogen naar het eeuwige vuur dat bestemd is voor de duivel en zijn engelen. [42] Want ik had honger en jullie gaven mij niet te eten, ik had dorst en jullie gaven me niet te drinken. [43] Ik was een vreemdeling en jullie namen mij niet op, ik was naakt en jullie kleedden mij niet. Ik was ziek en zat in de gevangenis en jullie bezochten mij niet.” [44] Dan zullen ook zij antwoorden: “Heer, wanneer hebben wij u hongerig gezien of dorstig, als vreemdeling of naakt, ziek of in de gevangenis, en hebben wij niet voor u gezorgd?” [45] En hij zal hun antwoorden: “Ik verzeker jullie: alles wat jullie voor een van deze onaanzienlijken niet gedaan hebben, hebben jullie ook voor mij niet gedaan.”

      Uit: Matteüs 25 (NBV)


      [46] Ze begonnen onderling te redetwisten over wie van hen de belangrijkste was. [47] Jezus merkte wat hen bezighield en hij nam een kind bij zich, dat hij naast zich neerzette. [48] Hij zei tegen hen: ‘Wie dit kind in mijn naam bij zich opneemt, neemt mij op; en wie mij opneemt, neemt hem op die mij gezonden heeft. Want wie de kleinste onder jullie allen is, die is werkelijk groot.’

      Uit: Lucas 9 (NBV)


      [23] Jezus richtte zich apart tot de leerlingen en zei tegen hen: ‘Gelukkig de ogen die zien wat jullie zien! [24] Want ik zeg jullie dat vele profeten en koningen hebben willen zien wat jullie zien, maar ze kregen het niet te zien, en hebben willen horen wat jullie horen, maar ze kregen het niet te horen.’

      Uit: Lucas 10 (NBV)


      Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.

      Uit: Johannes 3: 16 (NBV)


      [23] Jezus liep in de tempel, in de zuilengang van Salomo. [24] Daar kwamen de Joden om hem heen staan, en ze vroegen hem: ‘Hoe lang houdt u ons nog in het onzekere? Als u de messias bent, zeg het ons dan ronduit.’ [25] Jezus antwoordde: ‘Dat heb ik u al gezegd, maar u gelooft het niet. Wat ik namens mijn Vader doe getuigt over mij, [26] maar u wilt me niet geloven, omdat u niet bij mijn schapen hoort. [27] Mijn schapen luisteren naar mijn stem, ik ken ze en zij volgen mij. [28] Ik geef ze eeuwig leven: ze zullen nooit verloren gaan en niemand zal ze uit mijn hand roven. [29] Wat mijn Vader mij gegeven heeft gaat alles te boven,* niemand kan het uit de hand van mijn Vader roven, [30] en de Vader en ik zijn één.’

      Uit: Johannes 10 (NBV)


      [15] U hebt de Geest niet ontvangen om opnieuw als slaven in angst te leven, u hebt de Geest ontvangen om Gods kinderen te zijn, en om hem te kunnen aanroepen met ‘Abba, Vader’. [16] De Geest zelf verzekert onze geest dat wij Gods kinderen zijn.

      Uit: Romeinen 8 (NBV)


      [1] Nu u door Christus zozeer bemoedigd wordt en liefdevol getroost, nu er onder u zo’n grote verbondenheid met de Geest is, zo veel ontferming en medelijden, [2] maak mij dan volmaakt gelukkig door eensgezind te zijn, één in liefde, één in streven, één van geest. [3] Handel niet uit geldingsdrang of eigenwaan, maar acht in alle bescheidenheid de ander belangrijker dan uzelf. [4] Heb niet alleen uw eigen belangen voor ogen, maar ook die van de ander. [5] Laat onder u de gezindheid heersen die Christus Jezus had.

      Uit: Filippenzen 2 (NBV)


      Licht en duisternis
      [5] Dit is wat wij hem hebben horen verkondigen en wat we u verkondigen: God is licht, er is in hem geen spoor van duisternis. [6] Als we zeggen dat we met hem verbonden zijn terwijl we onze weg in het duister gaan, liegen we en leven we niet volgens de waarheid. [7] Maar gaan we onze weg in het licht, zoals hijzelf in het licht is, dan zijn we met elkaar verbonden en reinigt het bloed van Jezus, zijn Zoon, ons van alle zonde. [8] Als we zeggen dat we de zonde niet kennen, misleiden we onszelf en is de waarheid niet in ons. [9] Belijden we onze zonden, dan zal hij, die trouw en rechtvaardig is, ons onze zonden vergeven en ons reinigen van alle kwaad. [10] Als we zeggen dat we nooit gezondigd hebben, maken we hem tot een leugenaar en is zijn woord niet in ons.

      Uit: 1 Johannes 1 (NBV)


      [15] Als iemand erkent dat Jezus de Zoon van God is, woont God in hem en woont hij in God. [16] Zo hebben wij de liefde leren kennen die God voor ons heeft, en wij geloven in haar. God is liefde: wie in de liefde woont, woont in God en God is met hem.


      Uit: 1 Johannes 4 (NBV)
    "Wees eerst maar weer eerlijk en oprecht", zou ik tegen het bestuur van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland willen zeggen, en tegen de leden van haar Landelijke Vergadering. Geen van allen had enige boodschap aan brandende vragen van aangesloten leden over de gedurig veranderende geloofsleer en over het verdonkeremanen van offerontvangsten in de zaak Rohn. De kerk loopt leeg; zomaar vanzelf, zeker. Er is zo'n vier miljoen euro verdampt en niemand doet wat.

    Overigens heb ik aandachtig gelezen wat nu dr. Kiefer in München over de alwéér herziene nieuw-apostolische geloofsleer heeft besproken. Voor christenen is zijn prognose gunstig, maar voor wie een andere levensbeschouwing aanhangt schijnen in zijn beleving de beste mogelijkheden zich pas voor te doen na hun dood... Mijn eerste vraag aan betrokkene zou zijn: "Waarom geeft God het licht aan ongelukkigen, het leven aan verbitterden?" (Job 3: 20, NBV) Graag een serieus antwoord.

    Is het trouwens niemand opgevallen dat dr. Kiefer in München met geen woord heeft gerept over 1896, het jaar waarin Friedrich Krebs het ambt van stamapostel invoerde? Daarentegen hebben er volgens hem in 1832, 1835 en 1863 gebeurtenissen plaatsgehad ten aanzien waarvan bij kinderen Gods het hart sneller zou moeten gaan kloppen. Volledigheidshalve echter herinner ik aan het bericht door Admin op "wo 11 dec 2013, 14:14" in de thread "Welkom", waaruit déze quote:
    Redactie schreef:(...)
    Tekstfragment uit het boek "De Apostolischen", door drs. B.L.Brand, (Kok) Kampen, 2001 - ISBN 9043504351
    • (...)
      Krebs ging er steeds meer toe over om zonder voorafgaande roeping door profeten ambtsdragers aan te wijzen. Er was sprake van een steeds duidelijker identificatie van Krebs met zijn zender, met Jezus Christus. De volgende anecdote is veelzeggend voor zijn ambtsopvatting en zelfbewustzijn. Op een keer kwam hij in een broederkring binnen en kreeg een stoel aangeboden. Aan het hoofd van de tafel stond echter een lege stoel en toen hij vroeg voor wie die stoel bestemd was, kreeg hij te horen dat die voor de Heer was als Hij zou wederkomen. Krebs nam toen in de zetel plaats en zei: "Dann ist jetzt der Herr gekommen".

      (...)
      In juli 1896 maakte Krebs samen met Niehaus, die kort tevoren apostel van Westfalen en Rijnland geworden was, een tournee langs de Nederlandse gemeenten. Het resultaat leek te zijn dat ‘het nieuwe licht’ de overhand had behaald en de eenheid hersteld was. Korte tijd later ontstond echter opnieuw grote beroering door een passage in het maand blad Wachter Sions. Dit maandblad was een vertaling van het door Krebs in 1895 begonnen periodiek Wachter stimmen aus Ephraim en was een krachtig medium voor de verspreiding van de denkbeelden van Krebs. De passage luidde als volgt: ‘En ook gij, herders, waakt over de kudde, die U door Uwe meerderen is toevertrouwd, en legt aan de schapen niet Uwe meeningen en inzichten als voeder voor, maar het naar tijdsomstandigheden gegeven woord, opdat gij de schapen weidt op groene weide, en niet de schapen met het verdorde hooi uit het verledene voedt, maar met het frische groen uit het heden, des naar tijdsomstandigheden gezonden woords. Geeft den schapen frisch water, geen oud, vuil putwater, maar frisch, levend bronwater, water des levens.’ Hoewel de bijbel niet expliciet genoemd werd en de kritiek in feite gericht was op de prediking van bepaalde ambtsdragers, was in de interpretatie van velen de bijbel hier door Krebs vergeleken met minderwaardig hooi en stilstaand water. Apostel Niehaus deed er nog een schepje bovenop, Op 3 augustus 1896 stuurde hij een brief aan apostel Krebs waarin hij verslag deed van een dienst, waar over hij schreef: ‘Er zou in deze dienst een slag geslagen worden met de waarheid waarvoor de hel beeft.’ Hij had de gemeente eraan herinnerd dat Airon in een gomer ingezameld manna bewaarde, dat niet tot spijs maar tot gedachtenis moest dienen. En zo had hij de bijbel ook een gomer genoemd, waarvan de inhoud niet tot spijs maar tot gedachtenis diende.

      (...)
    (...)


    Uit: Bericht door Redactie op Wo 25 Jan 2012, 20:32" in de thread "Een stukje geschiedenis... "
    Dr. Kiefer handelt in halve waarheden. Dan is het dus niet verwonderlijk dat elk antwoord dat hij geeft diverse nieuwe vragen oproept. Zó zaait men verdeeldheid. Als ik een redevoering als nu die van deze speciale afgezant van de stamapostel in mij opneem, let ik er óók op wat zo iemand juist níet zegt. Vaak is dat veelzeggend... Omgekeerd zal ik niet ontkennen dat het een hard gelag is als kerkelijke ambtsdragers, die ik respecteerde, vragenstellers bejegenen alsof dezen "levend dood" zijn.

    [wordt vervolgd]


    Groet,
    TjerkB


    Bron: Bericht op "wo 25 jun 2014, 20:17", in de thread "Redevoering van het brein achter de NAK-catechismus..."
  2. TjerkB schreef: do 13 jul 2017, 14:47
    BakEenEi schreef:(...)
    Zoals wij het moesten zien gebeuren in de professionele wielrennerij dat er vals wordt gespeeld, heeft in de Nieuw-Apostolische Kerk bijna iedereen op zijn minst kunnen vermoeden dat er bedrog in het spel was. "Zegenaars" die een "verdienmodel" nodig hebben om het "werk Gods" in de samenleving een plaats te geven, zijn overmoedig geworden. Met de op handen zijnde catechismus wordt alleen maar beoogd een kapstok te hebben om het bedrog aan op te hangen.
    • Jezus zeide tot hem: Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot den Vader, dan door Mij.

      Uit: Johannnes 14: 6 (SV-J)
    In de Nieuw-Apostolische Kerk hebben "hogere dienaren" hiervan gemaakt: niemand kan bij de Vader komen dan door ons. (...)

    (...)


    Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Zo 28 Okt 2012, 22:49", in de thread "Stuur mij ergens op af en het wordt geregeld"
    @all

    Als ik het tot mijn ontzetting en aanvankelijke ongeloof niet zélf had ervaren, waargenomen en vastgesteld hoe in de Nieuw-Apostolische Kerk "hoge(re)" "dienaren" schaamteloos en met veel branie aan de haal gingen met het geclaimde onvoorwaardelijke vertrouwen bij de bangige (!) aangesloten leden, zweeg ik nu als het graf. Bangig inderdaad: bevreesd ervoor om bij God in ongenade te vallen; om -door blijk te geven van twijfel- bij de "dienaren" niet langer voor vol te worden aangezien.

    Echter, meer dan eens heb ik er met mijn neus bovenop gestaan. Wat ik zag bleek een klein deel te zijn dat stukje bij beetje zicht­baar zou worden van louter bedrog. Het bedrog bijvoorbeeld dat offergaven werden aangewend om zielen te mishandelen die soms volkomen terecht een voorbehoud maakten bij de van ze verwachte (geloofs)gehoorzaamheid. Daar ligt voor mij echt "the bloody limit". Steevast betrof het voorvallen waarbij de kerkleiding moeite deed ze onder het tapijt te vegen.

    De verdorvenheid bij de Nieuw-Apostolische Kerk hangt vooral samen met structureel getouwtrek om de macht van invloedrijke ambtsdragers: wie is in deze kerk de belangrijkste onder de "hooggeplaatsten" (vgl. Marcus 9: 33-35) en welke -verregaande- bevoegdheden hebben alle anderen dan te eerbiedigen? Wie is de op één na belangrijkste, enzovoort! Toen ik er meer over te weten kwam, stuitte ik op grote hoeveelheden informatie over hartverscheurende taferelen door de jaren heen.

    Bij nader inzien bestond de geloofsgemeenschap, waar ik deel van uitmaakte totdat ik de geveinsdheid niet langer kon verdragen, uit twee goeddeels gescheiden werelden: de instructeurs, met macht en aanzien bekleed (zonder dat daarbij onder bestuurders onderscheid wordt gemaakt tussen verantwoordelijkheden voor materiële of immateriële zaken), afhankelijk van ieders positie qua vermeend goddelijk gezag op de "ambtsladder", tegenover de wachtenden op hun instructies.

    Ver weg van al het getouwtrek om de macht, gold ondertussen op de kerkvloer...
    • O plaats van rust en vrede, o huis door God gebouwd,
      gij, ware eeuw'ge woning, waar Hij ons steeds behoudt,
      naar u gaat ons verlangen, naar uwe heil'ge plaats,
      waar God door Zijn gezanten, trots moeite, zorg en strijd,
      de ziel van Zijne kind'ren opnieuw verkwikt, verblijd.

      Uit onbehouwen stenen is 't vaderhuis gebouwd,
      de liefde als fundering die alles samenhoudt,
      waar ieder naar vermogen het zijne doet met lust,
      waar God door Zijn Apost'len door 't woord zich openbaart
      en zo Zijn volk in liefde voor satans macht bewaart.


      Bron: Lied 604, NAK-liederenbundel
    Dat ondertussen die kerkvloer, de rots waarop wij meenden te staan, onderhevig was aan ondermijnende activiteiten vanuit "de ambtelijke top" in de organisatie, vermoedde volgens mij hooguit een enkeling. Toch hadden "wij" wel eens wat vaker serieus een vraagteken mogen plaatsen bij de gekunstelde rangen en standen onder de "dienaren" door de verplichtende doch on-Bijbelse opvattingen over bazig in plaats van dienend (!) leiderschap van "machtsfiguren" in hun geledingen.

    Ik blíjf mij erover verbazen dat de gemeenteleden die het aangaat dit allemaal maar met een stoïcijnse gelatenheid laten gebeuren, ondanks dat men zich, zoals tegenwoordig via het Internet, vertrouwd kan maken met boekdelen sprekende ondubbelzinnige getuigenissen van menige naaste die aan zulke dwaasheden ten prooi viel, niet zelden daardoor opgescheept en worstelend met blijvend psychisch letsel waaraan de verantwoordelijke kerkleiding geen enkele boodschap heeft.

    Wat gaat er om in de nieuw-apostolische denkhoofden waarin het evangelie van Jezus Christus kennelijk samengaat met machinaties van de fir­ma List en Be­drog?! Dat intrigeert mij. Hoe kun je je met open ogen laten bedriegen? Waarom kijk je alleen maar toe als "zegenaars" in jouw omgeving naasten (!) wegpesten? Anders geformuleerd:
    • Wie zijn dat toch, wat zijn dat toch voor mensen?
      Ik snap het niet ik, kan er niet uit wijs.
      Wat bedoel je met wat zijn dat toch voor mensen?
      Nou die mensen met die knuppels op het ijs..
      Wat zijn dat toch voor mensen die op zeehondjes gaan jagen alleen maar voor, alleen maar voor het bont?
      En mijn tweede vraag is minstens zo gegrond.
      Wat zijn dat toch voor mensen die dat bond dan ook nog dragen?
      Kijk, waar? Kijk daar! Ooooooooow..


      Bron: http://www.songteksten.nl/songteksten/4 ... ds-jas.htm
    De onderstaande quote licht misschien een tipje op van de sluier...
    TjerkB schreef:(...)
    ... een gesprek dat ik jaren geleden had met één van de huidige districtsdienaren in de Nieuw-Apostolische Kerk. Hij zei tegen mij: "Wat de stamapostel allemaal verzint, daar trek ik mij niks van aan... " Ik antwoordde: "Als je nu alles slikt voor zoete koek, kun je daar misschien nog wel 25 jaar, knarsetandend in de kerkbanken, spijt van krijgen." Ook daar kreeg hij het toen al niet warm van of koud...

    (...)


    Uit: Bericht op "Ma 09 Jan 2017, 23:00" in de thread "Tussenbalans en hoe nu verder... "
    Later trad een districtsapostel aan, van wie het uitkwam dat hij stiekem en bovendien hoogst risicovol in 2007 met offergaven 20 keer méér belegde dan de statuten het hem toestonden. Daar rustte geen zegen op. De kerk raakte het geld namelijk kwijt want het kwam in handen van criminelen. Doordat de stamapostel hem de hand boven het hoofd hield, kon hijzelf daarna uiteraard niet anders dan het offergaven verslindende trio Klene-Klene-Vis ook de hand boven het hoofd houden. Daarentegen werd er hardvochtig opgetreden tegen anderen wier onvolkomenheden hierbij in het niet vallen: klassenjustitie van de slager die zijn eigen vlees keurt.

    Toen ik nog een kind was, diende het volgende lied geregeld als aanvangslied. Het werd blij en met overtuiging gezongen. Dat klonk mij als muziek in de oren. Maar wat hebben veel ontwikkelingen toch an­ders uit­ge­pakt dan ik het had ver­wacht...
    • Waar Apost'len zijn, springt Gods heilfontein,
      openbaart Hij zich in woord en daad.
      Onder kruis en smart troosten zij het hart,
      dat in liefde voor hun Zender slaat.

      • Slechts die ziel kan Jezus' liefde prijzen,
        die Hem kent in Zijn genadedaan;
        door d' Apost'len zich de weg laat wijzen,
        waarop Jezus reeds is voorgegaan.

      Bron: Tweede couplet en refrein van lied 290, NAK-gezangboek
    Ik herinner mij diensten waarin aan ons werd voorgehouden wat er staat in Jakobus 2...
    • [14] Broeders en zusters, wat heeft het voor zin als iemand zegt te geloven, maar hij handelt er niet naar? Zou dat geloof hem soms kunnen redden? [15] Als een broeder of zuster nauwelijks kleren heeft en elke dag eten tekortkomt, [16] en een van u zegt dan: ‘Het ga je goed! Kleed je warm en eet smakelijk!’ zonder de ander te voorzien van de eerste levensbehoeften – wat heeft dat voor zin? [17] Zo is het ook met geloof: als het zich niet daadwerkelijk bewijst, is het dood.

      (...)
      [26] Zoals het lichaam dood is zonder de ziel, zo is ook geloof zonder daden dood.
    In de Nieuw-Apostolische Kerk geldt zoiets klaarblijkelijk niet voor "hooggeplaatsten" want dezulken behoeven zich om geen wet­ten en voor­schrif­ten te be­kreu­nen...

    Aldus wordt de dwaasheid gekroond - in plaats van getrouwheid:
    • De trouw zal Hij bekronen
      met 't heerlijk, eeuwig loon.
      Reeds wenkt ons hier van verre
      de eeuw'ge levenskroon!
      Dan staan wij in het hemels licht
      en zien Zijn godd'lijk aangezicht.

      • Blijf trouw, blijf trouw;
        O bruid des Heren, blijf getrouw!
        Daarheen gaat ons verlangen,
        om Hem als bruid t' ontvangen.
        Als Bruigom voert Hij ons in de bruiloftszaal,
        tot 't eeuwig, heerlijk avondmaal.

      Bron: Tweede couplet en refrein van lied 379, NAK-gezangboek
    In weerwil van al deze tegenstrijdigheden; als het aan stamapostel Jean-Luc Schneider ligt, is het evident wie er aanstonds als "eersten" aankomen in het hemelrijk:
    Stammapostel thematisiert Dissonaz Erstlingsschaft vs. Nächstenliebe
    Wuppertal (gk). Es ist dieses Weit-Zurückweisen von Auswüchsen neuapostolischer Lehre, die ehedem zur identitätsstiftenden Kultur der Neuapostolischen Kirche (NAK) gehörten, das nicht gerade zur Glaubwürdigkeit einer um ökumenische Anerkennung ringenden Glaubensgemeinschaft beiträgt, wenn auch die Absicht eine hehere sein könnte. Ein Beispiel für diese Unart stellte Stammapostel Jean-Luc Schneider vor wenigen Monaten dar, glaubt man einer Predigtwiedergabe der Zeitschrift „Unsere Familie“ Nr 7/2014.

    Schneider predigte demnach am 9. Februar 2014 in Miami/USA zum Erstaunen geschichtskundiger Kenner der NAK: „Wenn wir von der ersten Auferstehung und der Braut Christi sprechen, sagen manche Menschen: ’Ihr sprecht von der Nächstenliebe und sagt gleichzeitig, dass nur ihr erlöst werdet ihr Neuapostolischen mit euren Aposteln. Was ist mit allen anderen, wo ist denn da eure Nächstenliebe?’ - Wir haben nie gesagt, dass andere nicht erlöst werden können.“

    Der Stammapostel versuchte im folgenden die Dissonanz zwischen der Glaubenslehre seiner Kirche und seiner zitierten Frage durch eine Verschiebung des Akzentes aufzulösen: „Erlösung ist das Eingehen in die ewige Gemeinschaft mit Gott. Das ist gewissermaßen das Ende der Geschichte. Alle, die an Jesus Christus glauben, können in die ewige Gemeinschaft mit Gott kommen. Wir sind nur die Erstlinge, die Ersten, die aus Gnaden in diese Gemeinschaft eingehen dürfen. Das ist die Braut.

    (...)


    Bron: Premium-Artikel „Wir zuerst“ d.d. 03-06-2014, verschenen bij Glaubenskultur-Magazine
    Zie ook het bericht op "Wo 11 Jan 2017, 12:11" in de thread "Wilfried Klingler: Vision »Kirchengemeinden 2014«"
    Weliswaar sprak ik ook eerder al mijn verbazing hierover uit, maar inmiddels ziet het ernaar uit dat dit aanstonds nog maar één van de drie claims zal zijn waarmee de kerkleiding zich beroept op exclusiviteit. Verder betreft het dan de ho­cus po­cus omtrent "ontslapenen" en de mysterieuze status van de (stam/districts)apostelen.

    Cynische commentaren wil ik liefst achterwege laten, maar in gemoede vraag ik mij af wie straks (vanuit het gedrang) als aller-, allereersten gearriveerd zullen zijn...
    stamapostel
    districtsapostel districtsapostel
    apostel apostel apostel apostel apostel
    opziener opziener opziener opziener opziener
    districtsoudste districtsoudste districtsoudste districtsoudste
    districtsevangelist districtsevangelist districtsevangelist districtsevangelist
    herder herder herder herder herder herder herder herder herder herder herder
    gemeente-evangelist gemeente-evangelist gemeente-evangelist gemeente-evangelist
    priester priester priester priester priester priester priester priester priester priester priester priester
    diaken diaken diaken diaken diaken diaken diaken diaken diaken diaken diaken diaken diaken diaken diaken


    dienaren-in-ruste dienaren-in-ruste dienaren-in-ruste dienaren-in-ruste dienaren-in-ruste dienaren-in-ruste dienaren-in-ruste
    taakdragers · partners en familieleden van dienaren · hoge vertegenwoordigers van regeringen, raden van kerken en maatschappelijke instellingen
    gemeenteleden gemeenteleden gemeenteleden gemeenteleden gemeenteleden gemeenteleden gemeenteleden gemeenteleden gemeenteleden gemeenteleden

    ... en wat daarvan het voordeel is. Ik vrees namelijk dat de genomineerden, voordat eerst de laatsten aan het feestmaal mogen aanschuiven, moeten tafeldekken. :shock:

    Groet,
    TjerkB


    P.S.
    Zie ook het bericht op "Wo 05 Feb 2014, 18:40" in de thread "Wát is er gaande?"
    • "Und alle die, die uns böse wollen, da hat's man auch schon erlebt, geistlich gesehen sind die blind. Liebe Geschwister, ich muss auch mich mit dem trösten: oft geschieht's, wenn ich am Sonntag einen Gottesdienst halte, im alten Europa, das geschieht in Amerika nicht, und in Afrika zweimal nicht, aber hier bei uns: dann ist am Montag im Internet mein Gottesdienst schon zu lesen, verbunden mit gehässigen Kommentaren, mit vielleicht sogar Wortverdrehungen, das hat er gesagt, und das stimmt nicht, und jenes hat er herausposaunt und ist ein Unsinn und so weiter. Ich muss mit dem leben. Wisst ihr, wie ich mich troeste? Die sind leider blind geworden, fuer Gottes Werk und Plan! Und weil sie blind sind, offenbaren sie solche Dinge! Da muessen wir uns auf den Gebetsberg flüchten. Und auf dem Gebetsberg ist auch zugleich der Offenbarungsberg. Da sehen wir manches, was man sonst mit einem irdischen Auge nicht sieht."

      Bron: Gesproken woord van stamapostel Fehr tijdens een dienst op 26 september 1999 in Hof (Duitsland)


      N.B.
      Dieser Teil der Fehrschen Predigt wurde delikaterweise bei der wörtlichen Wiedergabe dieser Predigt in dem Zentralorgan der NAK „Unsere Familie“ ohne Kenntlichmachung rauszensiert.
    Zie -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- ook het bericht op "Zo 04 Sep 2011, 22:01", in de thread "Gehersenspoeld?!"
    Redactie schreef:(...)
    Op 20 februari 2011 schetste de huidige stamapostel, Herr Dr. Wilhelm Leber, blijkens een publicatie in het tijdschrift Unsere Familie (Nr. 9/2011), diens persoonlijke denkraam met de historische woorden:
    • "Ich kann mir vorstellen, dass der eine oder andere nicht sicher ist, ob die Neuapostolische Kirche Gottes Werk ist.
      Sind solche Zweifel nicht wie eine Krankheit?"
    Dat de mensheid met deze openbaring, "vervuld van Geest en leven, komend van de trone Gods", er dus maar van doordrongen moge zijn hoe KRANK een ieder is. Er is er maar één gezond: the Chief Apostle himself.

    (...)


    Uit: Bericht door Redactie op "Zo 12 Feb 2012, 21:09" in de thread "Neuapostolische Kirche International - Statuten 29.09.2010"
    Zie ook het bericht op "Za 15 Nov 2014, 13:47" in de thread "Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)"

    Bron: Bericht op "do 13 jul 2017, 14:47", in de thread "Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?"

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: aankondiging benoeming van twee opzieners in de NAK NL en ambtsrust voor apostel Peter Klene in januari 2024

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: vr 08 sep 2023, 12:03(...)
Toen ik een puber werd, vond ik sommige dienaren wel eens wat lang van stof of een beetje drammerig, en ik vond dat wijzelf er soms amper aan te pas kwamen. Als je een mening gaf, werd er niks mee gedaan. Maar dat had ik eerst niet door. Ik snapte het later ook niet. Van bovenaf was zeker alles al geregeld.

Wat mij wél duidelijk werd, is de eminente waarde van een zuivere intentie. Liefde zonder heimelijk nevenbelang, zonder sluwe bijbedoelingen.

Veel ervaringen en kleerscheuren rijker, ken ik nu enkele dimensies van "blij, bang, boos en bedroefd".

(...)


Uit: Bericht op "vr 08 sep 2023, 12:03", in de thread "Het Apostolisch Genootschap: Doormodderen of moedig gaan herbronnen?"

@all

Als ik nu terugkijk op hoe het mij is vergaan sinds ik in 1985 bij de Nieuw-Apostolische Kerk in dienst kwam, in een administratieve functie weliswaar, ik daar vertrok in 2000 en ik in 2007 de kerk zelf ook verliet, en ik dan niet om alle hoofdbrekens heen kan die mij zijn bezorgd, weet ik één ding zeker: niet in de verste verte had ik van tevoren ook maar enig vermoeden van welk venijn of gezondheidsrisico (!) dan ook.

Over de opgetrokken fa­ça­den die ik tegenkwam, de mi­sè­re die daarachter schuilging en wat dat met mij deed heb ik achteraf veel geschreven. Zielzorg of nazorg vanuit de kerk is er niet, sterker nog: als "hooggeplaatsten" leed veroorzaken worden dezen ontzien ten koste van anderen. En telkens blijkt het uitsluitend voor de bühne te zijn geweest indien er van officiële zijde vaag iets wordt toegegeven van onvolkomenheden.

Echter: bij kennelijke onvolkomenheden hebben de ontwikkelingen, juist ook in de tijd gezien, natuurlijk altijd een zeker beloop gehad. Ergens nemen die ontwikkelingen een aanvang. Niemand die daar notitie van neemt. Hierna kan vanzelf niet altijd zomaar alles op zijn beloop worden gelaten. Wanneer er bij de Nieuw-Apostolische Kerk iets uit de hand liep, en het betrof machtsmisbruik, gaf men aan slachtoffers het nakijken.

Nog steeds is dat zo. Het zit de (overgebleven) "trouwe" gemeenteleden hooguit dwars dat afvalligen hun "ontrouw" niet berouwen. Zie onder.

Groet,
TjerkB


N.B.
TjerkB schreef: do 09 mar 2023, 21:15
TjerkB schreef: wo 01 mar 2023, 11:25(...)
Onlangs hield een gemeentelid van vroeger mij voor dat "alles voor niks is geweest" als ik niet terug zou keren in zijn kerk - die ik ontvluchtte: voor ontrouw zou ik boeten. Het schortte volgens hem bij mij aan "goddelijke onverschilligheid". Als ik dát had, zette ik mij overal overheen. (...)

(...)
TjerkB schreef: do 09 mar 2023, 17:42(...)
Mijn vraag is nu: waarom zijn zielen, zoals ik, die "de vooruitgang" niet konden bijbenen, op de "highway to heaven" toch zomaar achtergelaten?

(...)

@all

Is dat niet treurig met elkaar in tegenspraak: zelf de benen nemen en dan tóch, zwelgend in slachtoffergedrag, je beklagen over "achtergelaten"?

(...)

Als in de kerk, die ik inderdaad verliet, antwoorden uitbleven, kwam het er na verloop van tijd op aan dat het ons duidelijk mocht zijn dat in die gevallen God kenbaar wilde maken: "Je hebt genoeg aan mijn genade, want mijn kracht openbaart zich juist ten volle wanneer iemand zwak is." (2 Kor. 12: 9). Oftewel: "De HEER zal voor u strijden, u hoeft zelf niets te doen." (Ex. 14: 14) - onder leiding van "de dienaren die ons voorgaan".

Echter; in één van de liederen staat níet " 't Is, Heer, ons werk waarin Gij staat", doch " 't Is, Heer, Uw werk, van U alleen, het werk waarin wij staan". Toen "de dienaren die ons voorgaan" zich juist hierbij vergaloppeerden, ging het mis. Van hun broddelwerk (!) trok God de handen af. De zegen bleef uit. De Liefde bekoelde. Laat je niet in met de tegenstrevers van ons geloof!, zo werd het gelovigen "vanaf het altaar" voorgehouden.

"De dienaren die ons voorgaan" toonden zich kille saneerders, wat ze op "de weg ten leven" de ene verkeersovertreding opleverde na de andere.

Zo raakten naasten van elkaar vervreemd. Hadden "de dwarsliggers" er voor hun eigen bestwil maar voor opengestaan, zo vonden "de dienaren die ons voorgaan", dat God met elke opvolgende én "afgebeden" editie van de nieuw-apostolische catechismus ons allen van licht tot licht voert. Nee, wij laten ons door hun weerbarstige getreuzel níet ophouden. Eenmaal aangekomen in Zijn rijk leggen wij wel uit waarom zíj achterbleven.

(...)

Wat daarentegen juist wél met elkaar in tegenspraak is, is, dat wie als gelovige meende een eigen verantwoordelijkheid te hebben, die níet nam:

  • Geliefde broeders en zusters, vertrouw niet elke geest. Onderzoek altijd of een geest van God komt, want er zijn veel valse profeten in de wereld verschenen.

    Uit: 1 Johannes 4: 1 (NBV21)

En zou ook het onderstaande niets om het lijf hebben?

  • Toen vroeg de HEER: ‘Waar is Abel, je broer?’ ‘Dat weet ik niet,’ antwoordde Kaïn. ‘Moet ik soms waken over mijn broer?’

    Uit: Genesis 4: 9 (NBV21)

Graag breng ik nu in herinnering wat onlangs al naar voren kwam in samenhang met...
  • Wie zaait op de akker van zijn aardse natuur, zal verderf oogsten, maar wie zaait op de akker van de Geest, oogst eeuwig leven.

    Uit: Galaten 6: 8 (NBV21)

TjerkB schreef: zo 05 mar 2023, 13:10(...)
Dus, als het erom gaat zegenrijk werkzaam te zijn, is het in het licht van Galaten 6 niet zonder betekenis aandacht te hebben voor het volgende:

  • [4] Er zijn verschillende gaven, maar er is één Geest; [5] er zijn verschillende dienende taken, maar er is één Heer; [6] er zijn verschillende uitingen van bijzondere kracht, maar het is één God die ze allemaal en bij iedereen teweegbrengt. [7] In iedereen is de Geest zichtbaar aan het werk, ten bate van de gemeente.

    Uit: 1 Korintiërs 12 (NBV21)

Eerder al in de Bijbel wordt in dat opzicht een advies gegeven:

  • Met een beroep op de genade die mij geschonken is, zeg ik u allen dat u zichzelf niet hoger moet aanslaan dan u kunt verantwoorden. U moet verstandig over uzelf denken, in overeenstemming met het geloof, de maatstaf die God ieder van u geschonken heeft.

    Uit: Romeinen 12: 3 (NBV21)

(...)


Samenvattend:

  • Ik laat jullie vrede na; mijn vrede geef Ik jullie, zoals de wereld die niet geven kan. Maak je niet ongerust en verlies de moed niet.

    Uit: Johannes 14: 27 (NBV21)

Groet,
TjerkB


Bron: Bericht op "do 09 mar 2023, 21:15", in de thread "scheuring in de Hersteld Apostolische Zendingkerk (groep Schaap-Rijnders-Straetemans versus groep Kuipers)"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: aankondiging benoeming van twee opzieners in de NAK NL en ambtsrust voor apostel Peter Klene in januari 2024

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: di 12 sep 2023, 16:53(...)
Het zit de (overgebleven) "trouwe" gemeenteleden hooguit dwars dat afvalligen hun "ontrouw" niet berouwen.

(...)

@all

Komt zo'n ronduit mistroostige stemming bij zielen die ik dacht te missen niet neer op... "Godsman, de dood zit in de pot!" (vgl. 2 Kon. 4: 40)?

Sinds ik niet meer in de kerk kwam, betekende dit níet dat ik mij met velen niet meer verbonden voelde. Ik was uiteindelijk "enkel en alleen" vertrokken omdat ik het bij wijze van spreken niet meer trok: geen respectvolle dialoog, geen enkel verlangen tot een bevrijdende verzoening, amper enig besef aangaande gerechtigheid en rechtvaardigheid. Wél echter vermurwende rituelen in het kader van "to pray, to obey en to pay".

Onlangs viel mijn oog op het volgende:

Afbeelding


Dus: wat deed ik er zelf aan om de bovenbedoelde statische toestand te doorbreken? Nog steeds probeerde ik werk te maken van mijn geloof:

TjerkB schreef: zo 03 sep 2023, 18:18(...)
Enkele zaken wil ik nog eens dubbel onderstrepen. Als er hier van mijn kant kritische geluiden naar voren kwamen, had ik vrijwel altijd eerst al rechtstreeks contact opgenomen met de kerkleiding. Daar wist men van mij trouwens ook steeds wel onder welke nicknames ik soms forumbijdragen had geplaatst. Alleen, zelden of nooit zag men de urgentie ergens van in en reageerde men inhoudelijk. Daar begreep ik dus werkelijk helemaal niets van. Met open vizier sprak ik mijn zorgen uit en vaak kwam dat doordat ik zag hoe onheus naasten werden bejegend.

(...)


Uit: Bericht op "zo 03 sep 2023, 18:18", in de thread "Waar is de taal van het hart gebleven?"

Nadat ik mijn lidmaatschap opzegde in mei 2007, hoopte ik tóch nog te kunnen bijdragen aan een verzoening op 4 december 2007. Zie onder bij N.B. Doordat de kerkleiding er toen onverhoopt blijk van gaf niets te hoeven rechtzetten en zich met niemand te hoeven verzoenen, trok ik er later op uit om zelf in Duitsland deel te nemen aan gesprekken die ten doel hadden alsnog een "Versöhnung im Herzen" naderbij te brengen.

Zie bijv. de thread "Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)" of op het voormalge Forum van wijlen Bauke Moesker de berichten vanaf "02 feb 2011, 20:09" in de thread "Elders gelezen", en aldaar de thread "Versöhnung jetzt!". Al deed ik mijn best; het heeft níet geholpen.

Meerdere keren in forumbijdragen sprak ik van "beslissende momenten" (om door te pakken), maar die liet men telkens onbenut voorbijgaan. Hoewel dit keer op keer gebeurde, wilde het mij steeds níet aan dat bij de Nieuw-Apostolische Kerk toch echt de dood (!) in de pot zou zitten...

Zit er werkelijk geen sprankje Geest meer in het apostolische werk?

Groet,
TjerkB :shock:


N.B.
TjerkB schreef: zo 25 jul 2021, 13:49
TjerkB schreef: do 22 jul 2021, 21:49(...)
Jeroen Griekspoor beschrijft tot in detail hoe bij het ApGen onwelkome kwesties onder het tapijt werden geveegd. Enkele van diens talrijke onderzoeksbevingen zijn:

  1. (...)
  2. (...)
  3. (...)
  4. (...)
  5. Alsof dat nog allemaal niet genoeg is, werd ook duidelijk dat het giftige van het ApGen erin zat, dat zij op slinkse wijze de gelovigen voor de gek hield. Apostolischen waren gevangen in een totalitair systeem dat leugens verkocht… (p139)
  6. (...)
  7. (...)
  8. (...)
  9. (...)
  10. (...)

(...)

@all

Van elkaar hadden wij het in eerste instantie niet door, maar óók de Nieuw-Apostolische Kerk ontaardde in een totalitair systeem. Het schoot mij te binnen dat ik mij hierover destijds uitliet bij NAK-Observer, namelijk in mijn forumbijdrage van "20-08-2007, 11:48:08":

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Aan de kerkleiding gaf ik door dat ik onder deze nickname schreef, maar in het publieke domein vond ik mijn eigen naam niet relevant.

Voor de Nieuw-Apostolische Kerk zou zich dat jaar, in 2007 dus, echter een fataal kantelpunt aandienen, namelijk op 4 december, toen men tijdens de tweede zgn. Europese Informatieavond er meedogenloos voor koos om de leugen te laten regeren met betrekking tot de inmiddels doorgestoken kaart op het punt van de integriteit van stamapostel Johann Gottfried Bischoff. Zo'n twee jaar lang en zelfs nog op 3 december 2007 deed óók ik enorm mijn best om het níet zover te laten komen, maar de kerkvorsten toonden zich onverbiddelijk. Men waande zich onaantastbaar, maar dit vermijdingsgedrag zou toxisch blijken te zijn, zij het uitgerekend voor de betrokkenen zelf...

Mede om redenen van het voorgaande is dus de hele schijnvertoning, zoals wij die nu meemaken bij het ApGen, voor mij een "déjà vu".

Wie nota bene op het vlak van zielzorg een ander in de steek laat om zijn of haar eigen aanzien te redden, is bang als een wezel en laf.

Bij de Olympische Spelen gelden fair play, inclusie en gelijkheid, doch ook bij het ApGen moet dit nu zeker nog worden uitgevonden!

Groet,
TjerkB :shock:


Bron: Bericht op "zo 25 jul 2021, 13:49", in de thread "Jeroen Griekspoor: Op het tapijt gebracht - Misstanden in een gesloten geloofsgemeenschap (2021)"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: aankondiging benoeming van twee opzieners in de NAK NL en ambtsrust voor apostel Peter Klene in januari 2024

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 13:00 uur]
TjerkB schreef: zo 02 apr 2023, 13:21(...)
Misleid en misbruikt; daar komt het op neer. En de reacties vanuit de ivoren torens luidden als volgt: "Als ik je gekwetst heb, dan spijt me dat." Voor wie het mocht ontgelden is zo'n "alscuus" (de combinatie van 'als' en 'excuus') natuurlijk een nep-excuus. Uiteraard kan nu de gedachte postvatten: is hier niet onderhand al álles over gezegd en werden de burgerrechtenprotesten niet al óveral langs digitale snelwegen eindeloos op muren gekalkt? Tja, zoals het kabinet van misstanden wel kennisnam, doch weinig tot een oplossing bracht, duurt ook hier de misère voort. Nagenoeg niets werd er verstandig aangepakt, laat staan met Liefde. Maar hangt empathie niet ook samen met iemands liefdevolle integriteit?

(...)


Uit: Bericht op "zo 02 apr 2023, 13:21", in de thread "De nieuw-apostolische 'Gouden Kooi'"
TjerkB schreef: di 12 sep 2023, 21:31(...)
Sinds ik niet meer in de kerk kwam, betekende dit niet dat ik mij met velen niet meer verbonden voelde. Ik was uiteindelijk "enkel en alleen" vertrokken omdat ik het bij wijze van spreken niet meer trok: geen respectvolle dialoog, geen enkel verlangen tot een bevrijdende verzoening, amper enig besef aangaande gerechtigheid en rechtvaardigheid. Wél echter vermurwende rituelen in het kader van "to pray, to obey en to pay".

(...)

@all

Tóch valt het -"wat eraan scheelt" zodat (ook) ik het in de Nieuw-Apostolische Kerk niet meer "trok"- niet makkelijk onder woorden te brengen. Of beter gezegd: er laat zich géén enkele manier vinden om daarover in deze kerk op ooghoogte (!) constructief en effectief te communiceren. Zie voor een poging die ik in 2012 heb gewaagd om de omstandigheden te beschrijven waaronder zielen afhaken, de quote hieronder bij N.B.

Ik herinner mij nu trouwens een bijeenkomst in Oberhausen in tegenwoordigheid van districtsapostel Armin Brinkmann, voorafgaande aan de formele verzoening op 29 november 2014 tussen de Neuapostolische Kirche (NAK) en de Apostolische Gemeinschaft (VAG). Een herder in ruste bij de Nieuw-Apostolische Kerk die dit zgn. Treffen (zur Versöhnung) had georganiseerd, heette ons hartelijk welkom en riep ertoe op vrijuit te spreken en daarbij, juist ook aan de districtsapostel, vooral élke vraag te stellen. Dat gaf al meteen verademing en ik kan eerlijk zeggen dat wij die avond werkelijk in alle openheid met elkaar van gedachten hebben kunnen wisselen. Hoe dat hele overleg, ook naderhand nog, is verlopen, heb ik elders op dit Forum al uitgebreid verteld. Hoe aangenaam wij zo op het eerste gezicht elkaar die keer in Oberhausen ook ontmoetten; tegelijkertijd spraken wij -vanuit verschillende geloofsperspectieven en/of door (kerk)po­li­tie­ke ge­voe­lig­he­den- soms pijnlijk langs elkaar heen:

TjerkB schreef: zo 11 jun 2017, 16:46(...)
Hierbij valt te denken aan wat in de jaren '20 van de vorige eeuw de apostelen Brückner en Ecke overkwam, of in de jaren '50 o.a. de apostelen Kuhlen, Dehmel en Dunkmann. "Freudiaanse versprekingen" in deze samenhang kunnen opeens veelzeggend zijn. Ik herinner mij het volgende:
BakEenEi schreef:(...)
Na de pauze kreeg apostel Gassmeyer (VAG) het woord. Hij wees er op hoezeer de liefde van God samenhangt met Zijn waarheid. Meermalen op de avond stelde herder Steinwaller de aanwezigen in de gelegenheid hun eventuele vragen te stellen. Aangezien districtsapostel Brinkmann ditmaal present was, raadde hij aan deze mogelijkheid niet onbenut te laten. Hierop werd aan districtsapostel Brinkmann gevraagd waarom de brieven waarmee destijds excommunicaties waren aangezegd, nimmer door de nieuw-apostolische kerkleiding zijn herroepen. "Zoiets is natuurlijk een kwestie van vijf minuten," aldus de districtsapostel, "maar dan is opziener Kloss morgen weer nieuw-apostolisch en ik weet niet of hem dat voor ogen staat. Verder heb ik de eenheid in de kring van de apostelen te eerbiedigen. Maar ik zal dit onderwerp intern ter sprake brengen." De aanwezige broeders uit Nederland verduidelijkten dat wijlen districtsapostel Pos (NAK) aan apostel Boermeester (GvAC) had laten weten dat dergelijke brieven inmiddels als ongeschreven kunnen worden beschouwd. Hij weigerde echter om dat standpunt op papier te zetten.

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Di 26 Feb 2013, 12:47", in de thread "Het is niet ver naar Bethlehem"
Zó was het er in februari 2013 kennelijk mee gesteld: onder de hooggeplaatsten in de Nieuw-Apostolische Kerk was "verzoening" bepaald geen "Herzensbedürfnis". Een goed ver­staan­der had op dat moment aan een half woord ge­noeg.

(...)


Uit: Bericht op "zo 11 jun 2017, 16:46", in de thread "Apostolische zeepbellen"

Belangrijk nu om te vermelden, is, dat er bij dit overleg zielen aanwezig waren die in de NAK in de jaren '50 onterecht waren geëxcommuniceerd en dat dezen tijdens de (tweede) Europese Informatieavond op 4 december 2007 vanuit de NAK zelfs nog een trap na hadden gekregen. In mijn bijzijn bleek voor hen, op 21 februari 2013 in Oberhausen, het juiste begrip van christelijke naastenliefde dus opeens nog heel ver weg te zijn...

Ik dacht: een échte Godsgezant zou met geen woord hebben gerept over de "Einheit im Apostelkreis" maar die zou met een hart vol liefde op de betrokkenen zijn afgestapt: om ze te omarmen!! En om erbij te zeggen dat het aldus berokkende leed werkelijk nóóit had mogen plaatsgrijpen!! Inmiddels weten wij hoe het is afgelopen: er kwam alleen een formele verzoening, op directieniveau. Géén "Versöhnung im Herzen" whatsoever!!

Die gang van zaken is voor mij tekenend voor de nieuw-apostolische geloofspraktijk. Telkens pakt het zó uit. Kan dat écht níet oprecht ánders?

Geruime tijd na de bijeenkomst van 21 februari 2013 nodigde dezelfde nieuw-apostolische herder in ruste onze gespreksgroep uit voor een ontmoeting met opziener Manfred Bruns van wie wij vernamen dat hij op het kerkelijke bureau in Dortmund "Referatsleiter Seelsorge" was (is), maar wat mij nog altijd bijstaat, is, dat ons achteraf werd meegedeeld dat hij de bijeenkomst feitelijk niet had bijgewoond als opziener of als bestuurslid doch zuiver -uit oprechte belangstelling- als medechristen. Dat had voor mij iets weg van een tactisch-strategische... disclaimer! Gedurig viel ik, ook nu weer door zo'n kennelijk met terugwerkende kracht beoogd afdekkend voorbehoud, van de ene verbazing in de andere. De aanleiding liet zich nu trouwens wel vermoeden want tijdens onze bijeenkomst had de opziener zich hoogst ongelukkig uitgedrukt over de excommunicaties: wie in de NAK terug wilde keren, mocht verwachten dat diens verzoek welwillend tot herstel van het lidmaatschap zou leiden. Dus: gaat u er maar alvast vanuit dat het kerkbestuur uw lidmaatschap dan zonder meer zal repareren zodat u uw plaatsen weer kunt innemen.

Terstond al brak mijn klomp! Wat men in de Nieuw-Apostolische Kerk dan echter van je verwacht, is: stap erover heen alsof er níets is gebeurd.

Door de van mijn kant in alle toonaarden toegelichte bikkelharde en welhaast ontmenselijkende geloofspraktijk is er in de Nieuw-Apostolische Kerk dus helemaal geen plaats meer voor talloze getergden die zich alleen maar tot op het bot miskend en emotioneel verkracht kunnen voelen.

Zielen van wie in feite qua slaafse loyaliteit (!) méér dan het uiterste werd gevergd, worden met meewarige blikken aangekeken omdat ze niet trouw zouden zijn gebleven, ze de genadetijd niet uitkopen, zich niet laten voor- en toebereiden, het verstand ze in de weg staat, enzovoort. De nuchtere waarheid is helaas dat, terwijl omstanders, naasten (!), wegkeken, men het slachtoffer werd van meedogenloos geestelijk geweld.

Groet,
TjerkB :shock:


N.B.
Redactie schreef: do 21 jun 2012, 13:00 [Bijgewerkt: 27-06-2012, 09.00 uur]
Redactie schreef:(...)
Bij NAKtuell schreef nu één van de forumgebruikers: "Ich bin in einer Sekte jahrzehntelang vergewaltigt worden!" Dan zit je er, wat het geloof betreft, dus flink doorheen. Je bent er helemaal kapot van. Niet alleen "vandaag", maar in feite al een hele poos. Laat staan dat je vanaf "morgen" simpelweg overgaat tot wat dan aan de orde van de dag zal zijn. Op straat, in een winkel, op een verjaardag blijf je je "liefhebbende" broeders en zusters tegenkomen, die dan ongetwijfeld aan je zullen vragen hoe het "nú" met je is. Beroerd natuurlijk want in hun kerk werd je geestelijk verkracht! Het was daar immers de bedoeling dat je met gaandeweg een volledig verwrongen geest alles maar goedvond, omarmde en voor waar hield, wat grotendeels nóch op grond van wat Christus Jezus leerde, noch in het licht van fatsoenlijke wetgeving waar rijksoverheden de hand aan houden, door de beugel kan. Je bent vanuit jouw kerk opgezadeld met een gigantisch trauma! Wat nú?!

Kijk alleen maar -om te snappen om wat voor misstanden het dan werkelijk kan gaan- naar het "allerdomste" voorbeeld wat er tot nu op dit Forum voorbij is gekomen: de huidige bestuursvoorzitter van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland accepteert geen "Lehrwiderspruch" en hij schreeuwt dat in Nordrhein-Westfalen in drukvorm ook zelfs nog van de daken, en dan betreft het nota bene de inhoud van een catechismus die nog niet eens officieel is verschenen, doch hijzelf geeft op enig moment eigenmachtig 9,5 miljoen euro méér uit dan het op grond van zijn eigen statuten bij de kerk in Nordrhein-Westfalen (die al sinds 28 februari 1999 van kracht zijn) is geoorloofd, en déze "Lehrwiderspruch" duwt hij vervolgens alle gelovigen die onder zijn gezag vallen door de strot. En hij komt ermee weg!! Stamapostel Leber knijpt de ogen dicht, de districtsvoorgangers die ongezien decharge voor de jaarrekeningen mogen verlenen knijpen de ogen dicht, en de "liefhebbende" broeders en zusters die jíj op straat, in een winkel, of op een verjaardag tegenkomt; die knijpen óók allemaal hun ogen dicht. (...) Precies: zó worden gezonde mensen ziek gemaakt. Zó worden in de Nieuw-Apostolische Kerk gelovigen gehersenspoeld, geestelijk verkracht en verschrikkelijk akelig getraumatiseerd. Protest!!

Zie verder de threads "NAK Nordrhein-Westfalen voor minstens € 10 mln OPGELICHT" en "Wie weet wie Marcel Dagenbach is?".

(...)


Uit: Bericht door Redactie op "Wo 20 Jun 2012, 19:58" in de thread "Elders gelezen... "
@all

Vandaar thans de vraag, uitgaande van Genesis 4 vers 9: "Moat ik soms op myn broer passe?" (Nije Fryske Bibeloersetting) oftewel "Moet ik soms waken over mijn broer?" (De Nieuwe Bijbelvertaling). Welnu, in de Nieuw-Apostolische Kerk zullen "ze" er géén boodschap aan hebben: wie "eigen wegen" wil gaan, moet dat zelf maar weten. Voor de rest kun je je als slachtoffer "troosten" met de gedachte dat er geregeld wordt gebeden voor "de afgedwaalden", en daar hoor jíj nu natuurlijk óók bij. "Daarmee ligt jouw lot in Gods hand, en dan is het goed, óf het komt ooit nog eens goed. Als het níet goed komt, zul je dat heus wel aan jezelf te wijten hebben." Aldus wordt het "voorval" door jouw "liefhebbende" broeders en zusters in de kerk met de ideologie (!) waar jij aan lijdt (!) als afgedaan beschouwd. Dat je in feite hiermee de psychiatrie in werd gemanoeuvreerd, ontgaat de goedgelovigen te enen male.

(...)

Doordat het verraderlijk sluipende processen zijn die mensen ongevoelig maken voor het ongelofelijke geestelijk lijden van hun naasten, zoals wij dat helaas ook moeten vaststellen bij de Nieuw-Apostolische Kerk in de gevallen waarbij sommigen zich níet willen laten vermurwen door de godsdienstwaanzin (!) die anderen stilaan het gezonde denkvermogen ontneemt (bijvoorbeeld te denken aan de ongerijmdheden waarmee districtsapostel Armin Brinkmann bij diens volgelingen zand in de ogen strooit), stevenen slachtoffers -vanwege al het onbegrip om hun heen- in de regel met grote vaart af op een uiteindelijk verlammend isolement. Dit fenomeen is pertinent niet nieuw:
Redactie schreef:(...)
Vraag: Had de Satan het óók híer alwéér gemunt op het "werk Gods", óf dienen zulke alarmerende signalen de aanleiding ervoor te zijn om secuur na te gaan of er zich misschien ergens zielen in nood (!) bevinden?

Het punt is namelijk dat je geen psychiater hoeft te zijn om snel te begrijpen dat Selbsthilfegruppen (!) pertinent niet uit de lucht komen vallen. Dus: wáárdoor ontstaat er bij meerdere personen tegelijk kennelijk zó'n enorme lijdensdruk dat men elkaar in geestesnood (!) probeert bij te staan?! Dan mogen wat ons betreft 10 of 100 zogenaamde stamapostelen, zoals stamapostel Leber in diens Woord van de maand januari 2007, ertoe oproepen "Laat geen ongenoegen en ontevredenheid opkomen!", maar dan heb je daar als níet-gebrainwashte naaste (!) natúúrlijk "hangende het onderzoek" maar even géén boodschap aan...

Helaas: "op de automatische piloot" stak bijna iedereen die het aanging de ogen maar weer diep in de zakken.

(...)


Uit: Bericht door Redactie op "Wo 20 Jun 2012, 09:00" in de thread "Wie weet wie Marcel Dagenbach is?"
In het hierboven aangehaalde boek "Neuere Entwicklungen in der Neuapostolischen Kirche: Eine Dokumentation des Öffnungsprozesses" van Katja Rakow uit 2004 wordt er al van "Selbsthilfegruppen" gesproken, terwijl daarover toen op het Internet al jarenlang werd gediscussieerd. Vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk evenwel worden slachtoffers (!) gezien als criticasters, "Querdenker" in het Duits, als ondankbaren, als "luizen in de pels", als onevenwichtige types, enzovoort. In elk geval, wát er ook mocht zijn gebeurd; het was sowieso vanuit de kerk goed bedoeld geweest. En dan is het "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" zó, dat niemand enige blaam treft. Punt. "Ze" willen nog voor je bidden, maar dat is dan ook het enige wat "ze", denken ze, nog voor je kunnen doen. Kortom, "ze" laten je mooi in de goot liggen want God stuurt zo nodig wel een Samaritaan langs om je eruit te halen.

(...)

Wie het van jongs af aan werd bijgebracht en ingeprent, dat we "naar de dienst" gaan in het "Vaderhuis", waar de "Godsgezanten" onze "zegenaars" zijn, aangezien "wíj" voor het "werk des Heren" Zijn "uitverkorenen" waren, enzovoort; die heeft nogal wat los te laten indien ernstige psychische klachten dit wenselijk maken. Maar ja, waar zit feitelijk de "loslaat-knop" waarmee we ons gemanipuleerde brein dan kunnen "resetten"?

Traumatiserend is met name dat slachtoffers, die hier ten prooi vallen aan machtsmisbruik en manipulatie, juist in een geloofsgemeenschap welke pretendeert het "werk Gods" (!) te belichamen, het gevoel van veiligheid wordt ontnomen. Daar raak je niet alleen maar een beetje van ontdaan. Om de dooie dood niet: je raakt erdoor ontredderd en het zet je leven op de kop! Je voelt je misbruikt, verraden, geminacht en noem het maar op. Je bent belazerd door minkukels die zich uitgaven voor Godsgezanten!! Tien, twintig, dertig jaar, of zelfs nóg langer! Kan het nóg erger?! En als je ze er op aanspreekt, willen ze ook nog van niets weten! Net als je "liefhebbende" broeders en zusters die zich bij wijze van spreken half in coma bevinden omdat ze door diezelfde minkukels succesvol werden gebrainwasht. Men staat hoogst verbaasd te kijken, nu er van jouw nieuw-apostolische (bij)geloof opeens niets meer over schijnt te zijn. Je bent zielig in hun ogen. (...) Hierna wordt het stil. Héél stil. Misschien heb je je laten uitschrijven. In de "familie" van nieuw-apostolische kinderen Gods ben je in elk geval afgeschreven. Een "hopeloos geval". Men toont geen empathie, geen schuldgevoel en geen spijt. "Dienaren" gedragen zich rationeel en onverantwoordelijk. Slangen in pakken! Alleen het eigenbelang telt. Immuun voor de echt pijnlijke kanten van het leven. Gewetenloos! Op "een ander spoor" zitten ze. Men begrijpt niet wat er in je omgaat. Hier ben je he-le-maal kláár mee. Dit wil je nóóit meer meemaken!! Hoe hebben ze je zo gek gekregen?! Waarom had je niet véél eerder in de gaten dat het geen zuivere koffie was? Wat híer heeft kunnen gebeuren, is straalbezopen! Nazorg?! Welnéé; ze kunnen je missen als kiespijn. Als je maar altijd overal aan meedeed, "de tienden" offerde, gedurig allerhande kosten voor eigen rekening nam, nog een "dankoffer" bracht, en je maar "met je vlaggetje zwaaide" wanneer de apostel kwam. Je was enkel een decorstuk, en nu, nu je er doorheen zit, nu mag je barsten van "ze". Ze mogen zelf barsten! Het was allemaal niet écht. Gebakken lucht! Een piramide-spel. (...) De goeden niet te na gesproken.

(...)

Herkenbaar?!

Omdat wij er niet van houden problemen op te werpen zonder -als het half kan- ook oplossingen aan te dragen, nog het volgende. Wat van groot belang kan zijn, is, om ervan uit te gaan niet méér te willen geloven dan wat jezelf wáár kunt maken. Mocht stamapostel Leber hierdoor geïrriteerd raken en subiet aankomen met de tekst "Wat bij de mensen onmogelijk is, is mogelijk bij God" (Lucas 18: 27), dan wordt het in de eerste plaats voor hemzelf de hoogste tijd om op te houden met fantaseren en overdrijven want daarmee gaat hij nu al jarenlang schaamteloos en rücksichtslos voorbij aan wat er óók in de Bijbel staat, namelijk: "Waarom wilt u God dan trotseren door op de schouders van deze leerlingen een juk te leggen dat onze voorouders noch wijzelf konden dragen?" (Handelingen 15: 10). De hele problematiek bij de Nieuw-Apostolische Kerk valt terug te voeren op het feit dat mensen aan de haal gingen met het woord van God, waarmee men echter wordt verblind voor Zijn waarheid. Om dit beter te begrijpen verwijzen wij naar het verhaal over "Rijkdom en gerechtigheid" in Lucas 16. Met name het achtste vers in dit hoodstuk geeft lucht (!): "En de heer prees de oneerlijke rentmeester omdat hij slim had gehandeld. De kinderen van deze wereld gaan immers slimmer met elkaar om dan de kinderen van het licht." Niemand hoeft te roeien met de riemen van een ander, en derden moeten zich daarover ook helemaal geen oordeel aanmatigen! In Zijn werk komt het er op aan dat allen, die dat willen, door de werkzaamheid van Zijn Geest, worden gerechtvaardigd en delen in Zijn genade. Wie daarbij brutaal in Zijn licht gaat staan en vermeende onderworpenen aan het ingebeelde gezag van kerkleiders op deze manier in de schaduw zet, begaat een misdaad. Daarom: "Christus heeft ons bevrijd opdat wij in vrijheid zouden leven; houd dus stand en laat u niet opnieuw een slavenjuk opleggen." (Galaten 5: 1). Verder schijnt niemand het zich af te vragen hoe het komt dat het -zeer zeker in déze samenhang- in de Nieuw-Apostolische Kerk níet opgaat dat er geschreven staat: "Wanneer één lichaamsdeel pijn lijdt, lijden alle andere mee... " (1 Kor. 12: 26).

Opdat wij in vrijheid zouden leven!! (...) Als anderen deze onontbeerlijke kostbare vrijheid niet respecteren, al noemt men zichzelf een christen of nieuw-apostolisch, wat let ons dan om het zelf maar wél te doen?!
Redactie schreef:(...)
Indien in het ontdekkend licht van Zijn genade (!) de geloofsbeweging aan een nadere beschouwing wordt onderworpen, zijn de uitkomsten totaal ontnuchterend. Enkele punten:
  • - alleen personen die via een aantal opvolgende geestelijke bedieningen in de organisatie zijn opgeklommen, krijgen tevens zeggenschap over geldzaken
    - door de aandacht die nodig is voor de behartiging van organisatorische en bedrijfseconomische aangelegenheden houden leidinggevenden te weinig tijd over voor de geestelijke verzorging van naasten
    - deze “ondergeschikten” hebben op dat punt niets in te brengen
    - er is geen enkele uitwerking voorhanden over wat aangesloten leden onder zielzorg mogen verstaan
    - de kerkleiding duldt geen machtskritiek en een degelijke klachtenregeling ontbreekt
    - t.a.v. de macht die men uitoefent op grond van bestuursfuncties zijn er bijna geen procedures en regels
    - leden kunnen nergens enig recht aan laten toetsen
    - er bestaat geen enkele waarborg voor (de kwaliteit en de continuïteit van) zielzorg
    - niemand vanuit de organisatie neemt het gegarandeerd voor je op wanneer je met zinloos geestelijk geweld onheus wordt bejegend
    - bij de leden vindt men geen krachtig correctief vermogen om zaken te verbeteren
In vele organisaties ontlenen leidinggevenden hun waarheid aan de veronderstellingen van enkele tientallen of honderden naaste vertrouwelingen die mede uit eigenbelang steun geven aan die leidinggevenden. Zo werkt het althans niet zelden in de politiek en in het bedrijfsleven. Echter, het Werk des Heren zou daarop dé spreekwoordelijke uitzondering moeten vormen, doch in de Nieuw-Apostolische Kerk werd "de boodschap vol erbarmen" vervangen door een kille catechismus waarbij de leerstellingen op last van de hoogmoogende heeren dagelijks aan verandering onderhevig zijn. De piramide dient te worden omgekeerd! Priesters moeten diakenen ondersteunen, (...) en de stamapostel de apostelen; niet langer andersom. Zó is Jezus ons voorgegaan. Ten onrechte trekken dienaren zich méér aan van "hogere dienaren" dan van hun opdracht om een goede herder te zijn. De organisatie schijnt te moeten overleven terwijl ondertussen het organisme doodgaat!

Als mensen van vlees en bloed zo worden gemanipuleerd, breken ze. Ze zijn gereduceerd tot verschrompelde minderwaardige entiteiten. Jezus' opdracht "Weid Mijn lammeren (...), hoed Mijn schapen" werd overruled door de ingehamerde noodzaak tot het opblikken naar zegenaars. Onder zegenaars worden de broeders verstaan met een geestelijke bediening. Hoe "hoger" een dienaar is, des te meer hoogachting zou men aan deze verschuldigd zijn.

(...)


Uit: Bericht door Redactie op "Vr 17 Dec 2010, 16:52" in de thread "Het omslagpunt ligt bij de districtsvoorgangers!"
BakEenEi schreef:(...)
In mijn beleving wanen bestuurders van de Nieuw-Apostolische Kerk zich onaantastbaar, mede doordat men zichzelf de beschikking toe-eigent over alle offerontvangsten, zelfs indien deze vervolgens eigenmachtig worden aangewend om (zonder enig voorafgaand overleg) naasten juridisch te vervolgen die bij hen -op zoek naar de gerechtigheid van God- vergeefs hadden aangeklopt. Bij zulke wantoestanden is weliswaar op zijn minst een welgemeend excuus op zijn plaats, maar een dergelijk excuus zal pas geloofwaardig zijn indien alle medebestuurders zich daaraan onvoorwaardelijk verbinden, en tevens allen die het onbehoorlijke bestuur wat hier m.i. aan de orde is langdurig onterecht hebben gelegitimeerd. Het roer moet compleet om; dus "terug naar Gods ordeningen" zoals Br. Moesker het hier al sinds jaar en dag heeft bepleit.

(...)


Uit: Bericht door BakEenEi op "za 20 nov 2010, 14:34" in de thread "vergeten - vergeven - verzoenen".
Redactie schreef:(...)
Want: missen wij nooit eens iemand, in de gemeenschap? Valt ons nooit iets op? Hoe zou het wellicht gekomen zijn dat zielen verstillen? Waarom, waarom exact verliezen wij elkaar soms emotioneel uit het oog? (...) Omdat ik serieus wéét wat er hier aan de orde kan zijn, begin ik erover. Opnieuw trouwens. Onderschat u allen alstublieft niet wat er met mensen van vlees en bloed gebeurt indien het er voor de dienaren, in wie men graag Godsgezanten wilde zien, amper toe doet wie een naaste persoonlijk feitelijk is; indien pijnlijk blijkt dat het er voornamelijk om draait "dat de tent gerund kan worden", zodat de (districts)apostel trots kan zijn op de "zegenaars" die dat allemaal keurig netjes voor elkaar hebben gekregen. Dan, ja dán krijgen kinderen Gods (!) het in hun geloof écht moeilijk. Je was immers hooguit een decorstuk dat men goed kon gebruiken. Hoe ondertussen het klimaat was waarin goddelijk leven in de gemeenschap zou mogen gedijen, was voor de kerkelijke ambtsdragers klaarblijkelijk van ondergeschikt belang! Wie met zo'n ontluisterende ervaring wordt geconfronteerd, verandert! Een deceptie van dit kaliber geeft je namelijk een ongelofelijke geestelijke dreun. Terwijl niemand schijnbaar doorkrijgt wat er met je is, loop jíj -als onwillig decorstuk- met je ziel onder de arm. Men heeft medelijden met je, en dat is absoluut héél wat anders dan mededogen. Medelijden omdat jij "de vreugde" zeker kwijt bent. "Nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" kun je dan het best zo snel mogelijk inzien dat je jezelf moet overwinnen. Het ligt dus aan jou! (...) Om precies te zijn: in de Nieuw-Apostolische Kerk ligt áltijd álles alléén aan jóu. (...) En dat komt omdat "ze" in deze kerk niet meer willen weten wat zielzorg écht is.

(...)


Uit: Bericht door Redactie op "vr 23 dec 2011, 23:05" in de thread "Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk".
Zie bovendien de threads Heersers in de kerk (1): Tactieken van machtsfiguren en Heersers in de kerk (6): "Seelische Abhängigkeit".

Het WebTeam


Bron: Bericht -op het voormalige Forum van wijlen Bauke Moesker- op "21 jun 2012, 13:00", in de thread "Moat ik soms op myn broer passe?"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: aankondiging benoeming van twee opzieners in de NAK NL en ambtsrust voor apostel Peter Klene in januari 2024

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: za 02 sep 2023, 22:02(...)
Wie ergens over klaagt, zal worden belaagd. Bazige bestuurders infantiliseren het gemeenteleven, oefenen een alleenheerschappij uit en wanen zich zowel verkondigers, uitvoerders als handhavers van de wil en de wetten Gods. Hierbij betrekt men op zichzelf Bijbelteksten als hieronder uit Matteüs 18:

  • [18] Ik verzeker jullie: alles wat jullie op aarde bindend verklaren zal ook in de hemel bindend zijn, en alles wat jullie op aarde ontbinden zal ook in de hemel ontbonden zijn.
Wat dan bevreemdt, is echter , dat men in de geloofspraktijk met wat hieraan in dat Bijbelhoofdstuk voorafgaat, géén rekening houdt, namelijk:

  • [15] Als je broeder of zuster tegen je zondigt, moet je die persoon onder vier ogen daarop aanspreken. Als hij luistert, heb je hem teruggewonnen. [16] Luistert hij niet, haal er dan een of twee anderen bij, want een aanklacht is rechtsgeldig met een verklaring van ten minste twee getuigen. [17] Als hij ook naar hen niet luistert, leg het dan voor aan de gemeente.

Dat zou tenminste nog een reële aanpak zijn en vast eerlijker dan zoals de kerkleiding nu bij wijze van spreken de "wet van de jungle" hanteert. Hoe zuiver iemands intenties ook zijn; kritische noten worden doorgaans wel even gedoogd, maar hierna duurt het in de regel niet lang of men wordt roekeloos, hooghartig en onverschillig met minachting bejegend; buitengesloten. Nimmer vernam ik dat zulks later werd goedgemaakt.

Zoals bij gaslighting worden gelovigen op zo'n manier on­ze­ker gemaakt; door ze te la­ten twij­fe­len aan hun eigen ver­stand. Veelal raakt men hierna verdwaasd in "een toe­stand van in­ner­lij­ke span­ning ten ge­vol­ge van het als te­gen­strij­dig er­va­ren van twee be­wust­zijns­in­hou­den" (d.w.z. cognitieve dissonantie), wat vervolgens leidt tot zelfvervreemding (depersonalisatie). Bij de Raad van Kerken in Nederland ziet men deze m.i. sektarische gevaarzetting bij de Nieuw-Apostolische Kerk, ondanks constant allerhande alarmeringen, nu schijnbaar al jarenlang over het hoofd.

(...)


Uit: Bericht op "za 02 sep 2023, 22:02", in de thread "Waar is de taal van het hart gebleven?"
TjerkB schreef: wo 13 sep 2023, 10:42(...)
De nuchtere waarheid is helaas dat, terwijl omstanders, naasten (!), wegkeken, men het slachtoffer werd van meedogenloos geestelijk geweld.

(...)

@all

Iemand die leugenachtig kwaad vertelt, wordt een lasteraar genoemd. Maar wát nu, als er misstanden te signaleren zijn en precies dát gebeurt?

Wie in de Nieuw-Apostolische Kerk de "autoriteiten" aanspreekt op iets onaangenaams wat op zijn zachtst uitgedrukt de schoonheidsprijs niet verdient, krijgt waarschijnlijk verrassend snel en ogenschijnlijk ook heel spontaan toegeeflijk te horen dat er hier of daar inderdaad fouten zijn gemaakt; dat zulks uiteraard ook al in breder verband in hoge mate wordt betreurd en dat ieder natuurlijk het beste met de ander voorheeft. Met andere woorden: volgend onderwerp. Wie aanhoudt of doorvraagt, activeert bij de betrokkenen een sluimerende gramschap tegen alles wat in hun kraam niet te pas komt, waaronder elke kritische noot die preludeert op mogelijk gerechtvaardigde tegenspraak. De gezichten waar­op aanvankelijk geen trek ver­raadde wat er in­wen­dig om­ging, raken uit de plooi. Hierna wachten voor de vraagsteller allengs vernietigende blikken.

Dát is de nieuw-apostolische totalitaire denksystematiek zo ongeveer ten voeten uit. Ergens voelen velen onder de aangesloten leden het wel op hun klompen aan, dat "hogere verantwoordelijke leidinggevenden" niet lastiggevallen willen worden, maar men durft zich er geen rekenschap van te geven hoezeer dit werkelijk kan samenhangen met ordinair machtsmisbruik. Liefst ondersteunt men "zegenaars" met het verstand op nul. Als dit meebrengt dat naasten, die onheus werden bejegend, ten onder gaan, hoopt en bidt men van harte dat "groter dan de Helper" hun nood niet zal worden (vgl. lied 301, NAK-gezangboek: "Blijf de Heer verbeiden"), waarna de sleur van de dag vast ieders aandacht weer zal opeisen. Hoe verschrikkelijk ikzelf het ook vind; juist dit is de verdorvenheid die in de Nieuw-Apostolische Kerk zowat overal het gemeenteleven verlamt.

Die wantoestand is dermate alarmerend, dat in binnen- en buitenland er nu al jarenlang berichten worden gedeeld die zulks bevestigen. De nieuw-apostolische kerkleiding onttrekt zich aan deze bizarre realiteit en waant zich oppermachtig en onschendbaar in een parallel universum.

TjerkB schreef: wo 23 aug 2023, 14:52(...)
Onlangs noemde ik al de in Nordrhein-Westfalen aangetreden districtsapostelhelper, maar de uiterst serieus bedoelde code rood voor persoonlijk gezinsleed en gezondheidsschade door wat achteraf sektarisch geweld zal blijken te zijn betreft evengoed de twee opzieners, die er aanstonds voor opdraaien om kwalijk verborgen gehouden ontluisterende feiten onder ogen te zien en dan te moeten rechtpraten wat krom is.

"Doe het NIET, doe het NIET, doe het NIET!!", zou ik de met minzame blikken en zalvende woorden van de wijs gebrachte betrokkenen en hun kennelijk nietsvermoedende partners op het hart willen binden. Jullie gaan eronderdoor en laat dat niet hoeven te liggen aan eigenzinnigheid.

(...)


Uit: Bericht op "wo 23 aug 2023, 14:52", in de thread "Gerrit Sepers"

Niet voor niets waarschuwde ik degenen die zich kennelijk lieten ompraten om het toneelspel voort te zetten waarmee het hier bedoelde doch zorgelijk tenhemelschreiende misbruik uit alle macht wordt toegedekt. Ik herhaal dit nu en roep ook hun dierbaren op: doe het (alsnog) NIET.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: aankondiging benoeming van twee opzieners in de NAK NL en ambtsrust voor apostel Peter Klene in januari 2024

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: wo 23 aug 2023, 14:52(...)
Onlangs noemde ik al de in Nordrhein-Westfalen aangetreden districtsapostelhelper, maar de uiterst serieus bedoelde code rood voor persoonlijk gezinsleed en gezondheidsschade door wat achteraf sektarisch geweld zal blijken te zijn betreft evengoed de twee opzieners, die er aanstonds voor opdraaien om kwalijk verborgen gehouden ontluisterende feiten onder ogen te zien en dan te moeten rechtpraten wat krom is.

(...)


Uit: Bericht op "wo 23 aug 2023, 14:52", in de thread "Gerrit Sepers"

@all

Wellicht kwam de gedachte op: waarom zou dat per se móeten? Tóch schreef ik het zó op want of men het nu onder ogen wil zien, of níet; in de Nieuw-Apostolische Kerk is er een geloofspraktijk gecultiveerd die het geenszins belet dat in conflictsituaties zielen "endgültig" worden kalt­ge­stellt, zónder "gewetensvolle zielszorg" of wat voor andere (zie de statuten) "door de geest van naastenliefde gedragen" ondersteuning dan ook. Bestuurders kunnen gemeenteleden, die naar hún eenzijdig oordeel... "een onvoldoende scoren op geloofsgehoorzaamheid", maken en breken. Pijnlijk ontbreekt het aan een solide klachtenprocedure. Er wordt niet MET kanslozen (!) gesproken doch uitsluitend TEGEN ze, dan wel OVER ze.

Als dienen "straffeloos" kan omslaan in heersen, terwijl degenen die daar getuige van zijn of er anderszins mee bekend zijn, vrijwel altijd alleen maar wegkijken, in angst en vreze voor eveneens willekeurige sancties ten aanzien van hun eigen carrière ten dienste van de (af)god in kwestie; ja, dan trek je in voorkomende gevallen, zelfs als slachtoffers schreeuwen om gerechtigheid, toch gewoon álles uit de kast om ze af te poeieren? Ten minste één kandidaat, die zich van code rood rekenschap zou mogen geven, gaf er al schaamteloos blijk van deze cancelcultuur te billijken.

  • [42] ...maar Ik ken u: u hebt geen liefde voor God in u. [43] Ik ben gekomen in naam van mijn Vader, maar u accepteert Mij niet, terwijl u iemand die namens zichzelf komt, wel zou accepteren.

    Uit: Johannes 5 (NBV21)

Groet,
TjerkB


N.B.
  1. BakEenEi schreef: za 20 nov 2010, 13:48(...)
    • "Dan zijn we geen onmondige kinderen meer die stuurloos ronddobberen en met elke wind meewaaien, met wat er maar verkondigd wordt door mensen die tot alles in staat zijn wanneer ze anderen listig en doortrapt op een dwaalspoor willen brengen." Efeziërs 4: 14 (NBV)

    (...)
    Misschien is juist dít wel "het excuus" voor de website waaraan dit forum werd gekoppeld, dacht ik onlangs. Al kan de schijn wel eens anders doen vermoeden; ik houd niet van gemopper, geëmmer, gezeur, geweeklaag, gezemel, gesodemieter en dreigementen! Evenmin ben ik een voorstander van intimidatie, manipulatie, machtsmisbruik in de Nieuw-Apostolische Kerk door en onder toezicht van "hogere verantwoordelijke leidinggevenden", achterbaks gedoe, onverschilligheid, witteboordencriminaliteit (door geestelijken) en misbruik van vertrouwen. Jarenlang was ik ingeschreven in het ledenregister van een kerkgenootschap, waarbij vooraanstaande leidinggevenden -wanneer het ze zo uitkwam- het zelf niet zo nauw namen met de waarden en normen waarmee zij steeds anderen wél de maat namen. Toen ik dat allemaal niet meer kon aanzien en verdragen, nam ik de benen. Ik wenste niet langer "als onmondige" "op een dwaalspoor" te worden gebracht door "mensen die tot alles in staat zijn" - zoals het voor andermans rekening tot elke prijs (!) verdoezelen van de waarheid. Met zulke winden waai ik liever niet mee. Eerder neem ik het dan bij voorkeur op voor een naaste die kennelijk door een leger van "hoogmoogende heeren" was uitgekozen om brutaal onder de voet te worden gelopen met hulp van ingehuurde derden...

    (...)


    Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "20 nov 2010, 13:48", in de thread "vergeten - vergeven - verzoenen"
  2. BakEenEi schreef: za 20 nov 2010, 14:34(...)
    In mijn beleving wanen bestuurders van de Nieuw-Apostolische Kerk zich onaantastbaar, mede doordat men zichzelf de beschikking toe-eigent over alle offerontvangsten, zelfs indien deze vervolgens eigenmachtig worden aangewend om (zonder enig voorafgaand overleg) naasten juridisch te vervolgen die bij hen -op zoek naar de gerechtigheid van God- vergeefs hadden aangeklopt. Bij zulke wantoestanden is weliswaar op zijn minst een welgemeend excuus op zijn plaats, maar een dergelijk excuus zal pas geloofwaardig zijn indien alle medebestuurders zich daaraan onvoorwaardelijk verbinden, en tevens allen die het onbehoorlijke bestuur wat hier m.i. aan de orde is langdurig onterecht hebben gelegitimeerd. Het roer moet compleet om; dus "terug naar Gods ordeningen" zoals Br. Moesker het hier al sinds jaar en dag heeft bepleit.

    (...)


    Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "20 nov 2010, 14:34", in de thread "vergeten - vergeven - verzoenen"
  3. BakEenEi schreef: za 20 nov 2010, 21:28(...)
    Met de nieuw-apostolische kerkleiding is het problematisch gesteld. Het werk van de heren stelt men voor als het werk des Heren. Daarmee zijn de zaken echter ondersteboven gekeerd. De praktijk van het bekende lied " 't Is, Heer, Uw werk" werd hierdoor: " 't Is, Heer, ons werk (...) waarin Gij geacht wordt te staan". Gelovigen worden verplicht aan minstens zo veel leerstellingen als destijds de farizeeën al hadden afgekondigd. In Hamburg-Blankenese zijn de zoveelsten daar ongenadig op afgerekend. En inderdaad: "Vragen? Géén vragen!" (naar Paul van Vliet). Het verraderlijke bij zo'n dictatoriaal geregeerd denksysteem is dat men het venijn ervan pas doorziet wanneer in iemands bijzijn "machtigen" hun ware gezicht tonen.

    (...)


    Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "20 nov 2010, 21:28", in de thread "vergeten - vergeven - verzoenen"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: aankondiging benoeming van twee opzieners in de NAK NL en ambtsrust voor apostel Peter Klene in januari 2024

Bericht door TjerkB »

@all

Een tussenkop in een krantenartikel luidde: “De autistische zoon van een vriendin zei ooit: het glas is gebroken, maar gelukkig zijn de scherven nog heel.” Als er in jouw huishouden net iets in duigen viel, voelt dit misschien wel aan als een opsteker, maar het kan evengoed zijn, dat iemand die dit leest inwendig zelf in duigen ligt, gedissocieerd; bijvoorbeeld na langdurig psychisch misbruik in een toxische relatie. Wat heb je hier dan aan de impliciete wenk naar het gesuggereerde relativeringsvermogen als een i.c. mogelijk relevant voordeel van een gekwalificeerde ontwikkelingsstoornis? Dat is ongelofelijk spij­kers op laag­wa­ter zoe­ken (!), kunnen nu 98 van de 100 lezers denken. Precies dít facet echter verdient in deze thread wel degelijk onze aandacht want vertelde Jezus in een gelijkenis niet over 99 schapen, dus niet eens 98 schapen, die in de woestijn! (vgl. Lucas 15 vers 4) even achter moesten blijven omdat de herder juist één van de 100 schapen in zijn kudde terug wilde vinden? To the point:

BakEenEi schreef: zo 03 feb 2013, 19:00(...)
(...)
Konradsblatt: Immer wieder gibt es Klagen über Amtsträger der NAK, sie hätten ihren Einfluß auf Gläubige ausgenutzt und sie sogar terrorisiert.
Bansbach: Natürlich sind mir diese Vorwürfe bekannt. Insgesamt sind das aber nur um die 200 Anklagende. Sollten ihre Behauptungen zutreffen, ist das in jedem einzelnen Fall schlimm. Das sind aber mit Sicherheit ganz große Ausnahmen, die es in jeder Kirche gibt. Das Bild, das von uns entsteht, ist deshalb völlig falsch. Wir werden dargestellt, als ob wir die letzte Sekte mit Psychoterror wären.

Konradsblatt: Kenner sprechen aber zumindest von einer Tendenz zur Unselbständigkeit bei Ihren Gläubigen. Sie würden zum naiven Glauben angehalten, ihnen würden zu viele Entscheidungen abgenommen werden.
Bansbach: Wir wollen den Menschen in der Seelsorge auf keinen Fall entmündigen. Jeder ist bei uns für sein Seelenheil selbst verantwortlich, wir stehen nur bei und helfen etwas. Auch der Gottesdienst und das finanzielle Opfer sind absolut freiwillig. Niemand wird zu irgend etwas gezwungen.

(...)
Aus: Konradsblatt Karlsruhe - 29. Januar 1995
(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van wijlen Bauke Moesker- op "Zo 03 Feb 2013, 19:00”, in de thread “Heersers in de kerk (5): In de greep van de macht”

Toen destijds Siegfried Danwolff (ex-priester in de NAK) attendeerde op geestesnood, waardoor er nota bene al zelfhulpgroepen opkwamen voor inmiddels talrijke gemarginaliseerde NAK-gemeenteleden, kreeg ik hier een interview onder ogen met een nieuw-apostolische leviet die de schouders ophaalde over het gemis, nee, niet van één schaap, en ook niet van twee doch zelfs daarvan een honderdvoudig aantal schapen! Bij ruim 10 miljoen leden is dat nog beneden onze norm, dacht hij wellicht. Tot op de dag van vandaag verbijstert mij diens laconieke antwoord.

Maar in Nederland kunnen ze er ook wat van want als er bij ons zielen afvallen, wordt als reden van vertrek laconiek aangenomen: secularisatie.

  • [3] Dit zegt de HEER van de hemelse machten, de God van Israël: Beter je leven, dan mogen jullie in dit land blijven wonen. [4] Vertrouw niet op die bedrieglijke leus: “Dit is de tempel van de HEER ! De tempel van de HEER ! De tempel van de HEER !” [5] Als jullie je leven werkelijk beteren, als jullie elkaar rechtvaardig behandelen, [6] vreemdelingen, wezen en weduwen niet onderdrukken, in dit land geen onschuldig bloed vergieten en niet achter andere goden aan lopen, jullie onheil tegemoet, [7] dan mogen jullie hier blijven wonen, in het land dat Ik jullie voorouders gegeven heb, voor altijd en eeuwig. [8] Maar jullie vertrouwen op die bedrieglijke leus, en dat zal je niet baten. [9] Jullie stelen, moorden, plegen overspel en meineed, branden wierook voor Baäl en lopen achter andere goden aan, die jullie eerst niet kenden. [10] En toch durven jullie, terwijl jullie al die gruweldaden plegen, voor Mij te verschijnen in deze tempel, het huis waaraan mijn naam verbonden is, met de gedachte: Ons kan niets gebeuren! [11] Denken jullie soms dat het huis dat mijn naam draagt een rovershol is? Ik zie wel degelijk wat jullie doen – spreekt de HEER .

    Uit: Jeremia 7 (NBV21)

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: aankondiging benoeming van twee opzieners in de NAK NL en ambtsrust voor apostel Peter Klene in januari 2024

Bericht door TjerkB »

  • [7] Hij vertelde de genodigden een gelijkenis, want Hij had gezien hoe ze de ereplaatsen voor zichzelf kozen. Hij zei tegen hen: [8] ‘Wanneer u door iemand wordt uitgenodigd voor een bruiloft, kies dan niet de ereplaats, want misschien is er wel iemand uitgenodigd die voornamer is dan u, [9] en dan moet uw gastheer tegen u zeggen: “Sta uw plaats aan hem af.” Dan zult u beschaamd de minste plaats moeten innemen. [10] Als u wordt uitgenodigd, kies dan de minste plaats, zodat uw gastheer tegen u zal zeggen: “Vriend, kom toch dichterbij!” Dan wordt u eer betoond ten overstaan van iedereen die samen met u aanligt. [11] Want wie zichzelf verhoogt zal worden vernederd, en wie zichzelf vernedert zal worden verhoogd.’

    Uit: Lucas 14 (NBV21)

@all

Wijzelf maken wel uit waarop wij ons laten aanspreken, vinden de nieuw-apostolische hoogheden die de volle zeggenschap claimen over alles. Als men in kerkelijk verband bedwelmd is door heerszucht en vermeende dienenden zich overgeven aan zonnekoninggedrag; duidt zoiets dan niet op een -wanordelijke- sektarische gezindheid? Ik zou zeggen: "Nog roept de Heer, nog klinkt Zijn stem. Hij wil u redden, hoor naar Hem!" (vgl. lied 195, NAK-gezangboek).

Nadat districtsapostel Pos in december 1998 was opgevolgd door districtsapostel De Bruijn, was er aanvankelijk wel eens iets wat had kunnen leiden tot een dialoog, maar al snel leek men te worden verzwolgen door een soort van maalstroom vanuit het centrum van de internationale macht. Dit leverde op de kerkvloer een deprimerende extra impasse op, die zowel leidde tot de betreurenswaardige "Desinformatieavond" in 2007 als in 2012 tot helaas een van nieuw-apostolisch exclusivisme doordrenkte catechismus. Hierna volgde nog een zakelijke verzoening met de Apostolische Gemeinschaft. Voor de monddood gemaakten die er op deze manier aan moesten geloven was met deze politieke sentimenten toch eigenlijk wel definitief de toon gezet, de denkrichting bepaald. Wie zo vrij was op de hier bedoelde onverbiddelijke gang van zaken kritisch te zijn, werd door de evident getergd acterende kerkleiding gezien als een kniesoor en moedwillig gemeden als een vijandig gezinde opponent.

Maar ja, had men met dat weerbarstige repressieve gedrag niet even kunnen wachten tot de meesten het onderstaande beter hadden begrepen?

  • [43] Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Je moet je naaste liefhebben en je vijand haten.” [44] Dit zeg Ik daarover: heb je vijanden lief en bid voor wie jullie vervolgen; [45] alleen dan zijn jullie werkelijk kinderen van je Vader in de hemel. Hij laat zijn zon immers opgaan over goede en slechte mensen en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen. [46] Is het een verdienste als je liefhebt wie jou liefheeft? Doen de tollenaars niet net zo? [47] En als jullie alleen je broeders en zusters vriendelijk bejegenen, wat voor uitzonderlijks doe je dan? Doen de heidenen niet net zo? [48] Wees dus volmaakt, zoals jullie hemelse Vader volmaakt is.

    Uit: Matteüs 5 (NBV21)

Maak daarom liever eerst rechtsomkeer, alvorens mede ten koste van je eigen gezin welke brandende ambitie dan ook te volgen als kerkleider.

Mag ik op dit kardinale punt nog verwijzen naar een aansprekend getuigenis op YouTube?: https://youtu.be/dxvnNKWW8qw?feature=shared.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”