@all
Hierbij realiseer ik mij heus terdege dat het bijna niet te doen lijkt om over menig thema afdoende geïnformeerd te geraken, alvorens zelf ook toe te komen aan een zeker waardeoordeel. Echter, als er geen serieuze klachtenprocedure is (en die ís er inderdaad nog áltijd níet in de Nieuw-Apostolische Kerk) betekent dit natuurlijk wél dat wie echt iets te klagen heeft, in de praktijk daarmee vermoedelijk moederziel alleen blijft staan. Een bekend voorbeeld van zo'n nare situatie, is, hoe wijlen Bauke Moesker werd geïntimideerd met o.a. de brief van 2 december 2011. Of denk aan hen die -enkel vanwege een niet getolereerd gewetensconflict- in de jaren '50 zonder pardon aangetekend de kerk uit werden gezet.
Hoe je ook heel goed ánders met een conflict kunt omgaan, valt bijvoorbeeld na te lezen in Matteüs 18:
- [15] Als je broeder of zuster tegen je zondigt, moet je die persoon onder vier ogen daarop aanspreken. Als hij luistert, heb je hem teruggewonnen. [16] Luistert hij niet, haal er dan een of twee anderen bij, want een aanklacht is rechtsgeldig met een verklaring van ten minste twee getuigen. [17] Als hij ook naar hen niet luistert, leg het dan voor aan de gemeente.
Ik vroeg eens of men alsnog hiermee rekening wilde houden, doch vergeefs. Oók vergeefs attendeerde ik daarnaast op 1 Korintiërs 12 vers 26:
- Wanneer één lichaamsdeel pijn lijdt, lijden alle andere mee; wanneer één lichaamsdeel met respect behandeld wordt, delen alle andere in die vreugde.
Net zo min toonde men zich gevoelig voor een bekende uitspraak van stamapostel Richard Fehr die ik aanhaalde:
- Berechtigte Kritik nehmen wir zu Herzen, unberechtigte zur Kenntnis.
Sterker nog; toen ik bovendien verwees naar de Leidraad dienen en leiding geven, stond men óók al niet open voor het onderstaande:
- Als ontstane conflicten niet kunnen worden opgelost, kan iedereen zich vol vertrouwen tot een hogere verantwoordelijke leidinggevende wenden.
En ik noemde extra nog déze passage uit de nieuw-apostolische statuten:
- De kerk verzorgt haar gelovigen en bevordert het nieuw-apostolische geloofsleven overeenkomstig haar geloofsbelijdenis. Dit geschiedt in het bijzonder in de vorm van regelmatig gehouden kerkdiensten, gewetensvolle zielszorg en een door de geest van naastenliefde gedragen maatschappelijke zorg.
Verder ook dít citaat van Jean-Luc Schneider uit het verslag in het tijdschrift Unsere Familie van een dienst waarin hij voorging in 2013:
- Eine Gemeinde, die wirklich auf den Herrn wartet - die erkennt man. Sie ist in eile, sie verschwendet keine Zeit, den der Herr kommt ja bald. Wir können nicht sechs Monate warten, um ein Wort in die Tat umzusetzen. Es gibt manchmal Konflikte in de Gemeinden, da können wir nicht sechs Monate warten, um sie zu lösen - das müssen wir sofort tun, denn der Herr kommt bald; darum demütigen wir uns und bringen Opfer. Der Herr kommt bald - uns bleibt nicht viel Zeit, wir wollen uns beeilen.
Zelfs wat ik van stamapostel Wilhelm Leber had gelezen in de Unsere Familie van 5 april 2006, legde daarbij geen enkel gewicht in de schaal:
- Was nicht sein darf, daß man keine Antwort gibt.
Hoe aandachtig je in de Nieuw-Apostolische Kerk ook oprecht luistert, leest en wil geloven wat men je voorhoudt in drukwerk; het helpt NIET.
Spijtig genoeg was het mij in de tijd dat ik nog werkzaam was voor de kerk al diverse keren opgevallen dat er in dit opzicht iets goed fout zit.
En nu; nu leek het mij verstandig om dit maar tóch eens op een rij te zetten voor wie er geen vat te krijgen valt op de bedoelde achtergronden.
Waarschijnlijk weet juist ik als één van de weinigen hoe lastig het absoluut is om door te krijgen dat dit een hoogst alarmerende wantoestand is:
TjerkB schreef: ↑do 05 dec 2013, 21:15(...)
Als nu aan mij wordt gevraagd "Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?" en ik zou niet in de gauwigheid even mogen spieken in notities, brieven, op het Internet of in een boek; zou ik oprecht als volgt kunnen antwoorden:
- Ik ken het kerkgenootschap "de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland" vrij goed doordat ik er een halve eeuw lid van ben geweest en ik in die tijd de meeste diensten heb bijgewoond. Bovendien volgde ik er o.a. godsdienstonderwijs en het confirmatenonderricht. Later was ik nog werkzaam op het landelijke bureau van de Centrale Administratie. Ik deed mee aan allerlei activiteiten, ook in weekenden en vakanties, mede om de kerk naar buiten toe meer bekendheid te geven. Ik raakte onder de indruk van koor- en gemeentezang. Alles wat er over het nieuw-apostolische geloof te lezen was, had mijn belangstelling. Ik heb er "op de kerkvloer" veel integere mensen ontmoet. Hun voorbeeld doet nog altijd goed volgen. In de prediking werd er met nadruk op gewezen herinneringen aan waardevolle ervaringen als het ware in marmer te graveren en slechte herinneringen in stromend water. Daar zat wel wat in, vond ik. Juist op dit punt echter, zo werd het mij naderhand pijnlijk duidelijk, is er een nuancering op zijn plaats. Dat zit zo: te pas en te onpas moest gelden, wanneer er bijvoorbeeld grove fouten waren gemaakt, dat wie zich dan op het standpunt stelt dat het desondanks goed bedoeld was geweest; elke zaak daarmee zou zijn afgedaan. Toen dit fenomeen in een overdosis op mijn bord kwam te liggen, begon de hele "bedrijfscultuur" eromheen mij tegen te staan want van bestuurszijde bleek er in dat opzicht steevast minder compassie te zijn voor "lagere dienaren" dan voor "hogere dienaren". Bestond er rechtsongelijkheid in "het werk Gods"? Conclusie: ja, er bestaat op dit punt nogal wat rechtsongelijkheid, en nee; níet in Zijn werk. Wel daarentegen in deze kerk.
Het komt er dus op neer, dat de schellen mij van de ogen zijn gevallen. Ondertussen vraag je je onwillekeurig telkens af: heb ik het goed gezien? Maar als je het gaandeweg zeventig maal zeven maal goed genoeg gezien hebt, ben je voor de bestuurders in deze kerk, de veroorzakers en de beschermheren van de ontstane afdekcultuur, de nieuw-apostolische "boden van Jezus Christus", de idolen van tienduizenden onwetenden, enzovoort; voor al dezen ben je dan een "enfant terrible" geworden. Je hebt ze namelijk dóór en je kent de patronen van de ongelofelijk bedrieglijke manier waarop ze -triomfantelijk- als olifanten door Gods porseleinkast banjeren.
(...)
Uit: Bericht op "do 05 dec 2013, 21:15", in de thread "Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?"
Zie ook het bericht op "vr 23 dec 2022, 19:04", in de thread "Waar is de taal van het hart gebleven?" alsmede het bericht op "wo 17 mei 2023, 12:30", in de thread "Het Apostolisch Genootschap anno 2023: Geen wortels en geen hoeders"
Ooit opende ik langs de digitale snelweg dus maar een kraampje om deze achtergronden te kunnen delen met wie op zoek is naar antwoorden.
Groet,
TjerkB