Aantal leden per gemeente van het Apostolisch Genootschap 2021 en 2024

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 661
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Aantal leden per gemeente van het Apostolisch Genootschap 2021 en 2024

Bericht door zefyr »

Ledenaantallen Gemeenten
Apostolisch Genootschap

2021 2024

Assen 191 157
Emmen 97 86
Groningen 253 236
Heerenveen 179 157
Hoogeveen 250 227
Klazienaveen 148 131
Lemmer 206 177
Meppel 153 137

Almelo 115 104
De Berkel 123 116 (Zutphen)
Delden 33 0 (opgeheven)
Deventer 106 101
Enschede-Wooldrik 236 217
Enschede-Zuid 347 317
Hengelo 214 208 (Twickel)
Winterswijk 18 18

Amersfoort 336 367 (Eemland)
Apeldoorn 155 147
Baarn 145 133
Harderwijk 256 258
Nijkerkerveen 119 97
Soest 102 0 (opgeheven)
Veenendaal 194 183
Velp-Doetinchem 102 77
Zwolle 208 157

Arnhem 227 216
Brunssum 124 346 (Limburg)
Eindhoven 96 85
Heerlen 118 0 (opgeheven)
Nijmegen 155 141
Sittard 136 0 (opgeheven)
Tilburg 179 180

Alkmaar 374 351
Amsterdam-Noord 99 100
Den Helder 259 251
Enkhuizen 83 64
Heemskerk 256 291 (Kennemerland)

Hoorn 85 55
Purmerend 136 114
IJmuiden 94 0 (opgeheven)
Zaandam 121 0 (opgeheven)
Zaandijk 143 247 (De Zaan)

Almere 178 149
Amstelveen 114 103
Amsterdam-Slotervaart 83 67
Amsterdam-Watergraaf 200 206

Bussum 298 261
Ede 130 114
Hilversum 340 311
Nieuwegein 272 259
Utrecht 339 283
Zeist 106 78 (Austerlitz)

Delft 161 141
Den Haag 201 183
Gouda 129 101
Haarlem 246 223
Leiden 378 350
Haarlemmermeer 133 122
(Nieuw Vennep)

Zoetermeer 220 188

Breda 85 66
Dordrecht 110 96
Nieuwe Waterweg 260 237 (Schiedam)

Rockanje 119 105
Rotterdam-Prinsenland 230 183
Rotterdam-Zuid 176 145
Sliedrecht 60 57
Vlissingen 146 132

De Wereld 22 20
(internationaal online)

Perth 129 129 (Australië)
Powell River 3 2 (Canada)
San Francisco 4 4 (Amerika)
Zürich 20 18 (Zwitserland)
Gebruikersavatar
ZwartSchaap
Berichten: 165
Lid geworden op: wo 21 okt 2015, 13:23

Re: Aantal leden per gemeente van het Apostolisch Genootschap 2021 en 2024

Bericht door ZwartSchaap »

Opnieuw blijkt dat de verboorde leden er nagenoeg niet uit te krijgen zijn.
Na alle dwaasheid door de jaren heen blijft men verslaafd en dus trouw.
De slokken zitten nog tussen de oren, en de leden worden voortdurend met steeds
weer nieuw inzichten verdoofd.
Wel een Apostel of geen Apostel men krijgt er niet genoeg van.
Straks nog even een nieuwe naam en de plaatsen van samenkomst draaien door en verder, Verdwazing.

ZwartSchaap
kwiebuz
Berichten: 12
Lid geworden op: za 25 mar 2023, 08:31

Re: Aantal leden per gemeente van het Apostolisch Genootschap 2021 en 2024

Bericht door kwiebuz »

Ledenaantal gaat gestaag naar beneden, gemiddelde leeftijd in 2023 59 jaar

https://www.apgen.nl/landingspaginas/ledenonderzoek/
kwiebuz
Berichten: 12
Lid geworden op: za 25 mar 2023, 08:31

Re: Aantal leden per gemeente van het Apostolisch Genootschap 2021 en 2024

Bericht door kwiebuz »

ZwartSchaap schreef: do 28 mar 2024, 19:36 Opnieuw blijkt dat de verboorde leden er nagenoeg niet uit te krijgen zijn.
Na alle dwaasheid door de jaren heen blijft men verslaafd en dus trouw.
De slokken zitten nog tussen de oren, en de leden worden voortdurend met steeds
weer nieuw inzichten verdoofd.
Wel een Apostel of geen Apostel men krijgt er niet genoeg van.
Straks nog even een nieuwe naam en de plaatsen van samenkomst draaien door en verder, Verdwazing.

ZwartSchaap
https://www.youtube.com/watch?v=ezB6M4BWuWY

"ik zelf ben de deur naar verrijking" Johannes 10:9-11 maar dan anders... ;)
kwiebuz
Berichten: 12
Lid geworden op: za 25 mar 2023, 08:31

Re: Aantal leden per gemeente van het Apostolisch Genootschap 2021 en 2024

Bericht door kwiebuz »

Nieuw naampje en klaar.......

Afbeelding
Gebruikersavatar
ZwartSchaap
Berichten: 165
Lid geworden op: wo 21 okt 2015, 13:23

Re: Aantal leden per gemeente van het Apostolisch Genootschap 2021 en 2024

Bericht door ZwartSchaap »

@ kwiebuz,

Het ledenaantal is nu bekend.
Wat kun jij zeggen over de opkomst bij erediensten ?
ZwartSchaap
kwiebuz
Berichten: 12
Lid geworden op: za 25 mar 2023, 08:31

Re: Aantal leden per gemeente van het Apostolisch Genootschap 2021 en 2024

Bericht door kwiebuz »

Niet heel veel ik heb de afgelopen 5 jaar twee diensten bezocht , mijn indruk is dat van de ca 12000 leden er max 30 a 35% af en toe tot regelmatig fysiek een bijeenkomst bezoeken. Een groot gedeelte is passief lid en blijft dat ook vanuit zoals ik wel eens heb gehoord "mijn tijd zal het wel duren"maar AFSCHEID nemen doe ik niet.

@zefyr wat is trouwens je bron, ik heb deze getallen nog niet gezien. Jaarverslag 2023 nog niet online beschikbaar volgens mij

Zie hier landelijke bijeenkomst afgelopen 24 maart, ik schat dat max op 2000

https://www.youtube.com/live/jgvPX1HwVR ... y6hgOzXWe9

Waarbij sfeer en inhoud sterk afwijken van wat men naar buiten toe laat zien.

Als ik kijk naar de socials en de interacties dan is dat ook een zeer beperkt clubje Ik zou me als Apgen wel echt afvragen wat Iederal en meningvoldoen etc nou daadwerkelijk opleveren en of ze bijdragen aan de identiteit waar ze voor willen staan en of er niet de verkeerde mensen mee aan de haal gaan.

Ledenaantal en marketing zou nou niet iets zijn wat volgens mij centraal zou moeten staan in het Apgen, wie en en wat zijn we, welke geschiedenis hebben we en hoe gaan we ons van daaruit ontwikkelen zouden de vragen zijn waarop het Apostolisch genootschap een antwoord zou moeten geven.

Zeker bij Iederal(waar veel geld naar toe gaat) zie ik veel dingen gebeuren die vragen bij me oproepen, als ik kijk naar de mensen die daar actief in zijn zie ik veel mensen die bezig zijn met coaching, spiritualiteit, zelfontwikkeling veel zzp-entrepreneurs die zich richten op dit gebied en dat het vaak niet duidelijk is vanuit welk belang deze mensen actief zijn in Iederal en ondertussen ook nog een "priesterlijke" taak hebben binnen het apgen ....

In stamboomonderzoek kwam ik ooit dit tegen geschreven door de dominee uit Britwerd in 1722 die een zeer kleine gemeente onder zich had, deze dominee begreep het volgens mij, hij basseerde deze tekst op 1 Timotheüs 2:15 maar stelde het getal ondergeschikt

Afbeelding
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2781
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Aantal leden per gemeente van het Apostolisch Genootschap 2021 en 2024

Bericht door TjerkB »

kwiebuz schreef: za 30 mar 2024, 16:14(...)
In stamboomonderzoek kwam ik ooit dit tegen geschreven door de dominee uit Britwerd in 1722 die een zeer kleine gemeente onder zich had, deze dominee begreep het volgens mij, hij basseerde deze tekst op 1 Timotheüs 2:15 maar stelde het getal ondergeschikt

Afbeelding

@kwiebuz
@all

Daar word je blij van, zou ik zeggen, van de innerlijke houding die hieruit spreekt: "... in deze mij toevertrouwde gemeente. De Here geve... "

Op mij komt zoiets heel anders over dan wanneer rond 1933 ook stilaan in liedteksten God en Jezus min of meer worden verdonkeremaand:

  • Afbeelding


Overigens vond ik nog iets over wellicht een zoon van de bedoelde dominee. Zie evt. https://nl.wikipedia.org/wiki/Reijnold_ ... n_Oevering.


Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2781
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Aantal leden per gemeente van het Apostolisch Genootschap 2021 en 2024

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 04-04-2024, 12:00 uur]


@all

Mijn grootouders woonden ten opzichte van Britswert, Jorwert en Wieuwerd zo'n 10 km verderop. Hoewel ze sporadisch naar een kerk gingen, werd er bij hun thuis op zondag in de avondschemering rondom het harmonium geregeld met elkaar gezongen uit de bundel van Joh. de Heer. Later trouwens ook bij onszelf thuis en in familiekring. Daarom herinner ik mij bijvoorbeeld uit het lied "Prijst de Heer met blijde galmen" het tweede couplet (naar Psalm 146) ...
  • Zalig hij, die in dit leven
    Jakobs God ter hulpe heeft;
    Hij, die door de nood gedreven
    Zich tot Hem om troost begeeft
    Die zijn hoop in 't hach'lijkst lot
    Vestigt op de Heer, Zijn God

In het huis dat mijn grootvader zelf nog had gebouwd, woonden naderhand mijn oom en tante. Op een verjaardag liet mijn oom iets horen van een langspeelplaat die was opgenomen met een mannenkoor uit de omgeving, namelijk een lied, eveneens uit de bundel van Joh. de Heer, waarvan een gedeelte solo werd gezongen door een tiener die door haar welluidende ingetogen stem al eens op de radio te horen was geweest:
BakEenEi schreef: di 03 jul 2012, 18:44(...)

In de zangbundel van Joh. de Heer staat een prachtig lied (709) met een aansprekende melodie. Het begint zó: "Heiland, Gij bracht eens verlossing voor mij. Wat wilt Gij nu dat ik doe?" Ik ken het van een langspeelplaat, destijds uitgebracht door een jubilerend mannenkoor, bij ons uit de omgeving. Met orgelbegeleiding wordt het lied gezongen door een jonge vrouw; ingetogen, vol verwondering, overtuigend! Het mannenkoor valt telkens in bij het refrein: "Heer, wat wilt Gij dat ik doe? Leer mij Uw wil meer verstaan! Jezus, mijn Meester, Uw wil zij de mijn'. Waar wilt Gij dat ik zal gaan?" Ik vond het zo iets moois, dat we het een keer hebben ingestudeerd, maar een "hoge dienaar" die de aubade toen afnam straalde ondubbelzinnig uit dat hij liever "een apostolisch lied" had gehoord. Zo ging dat in die dagen. Dat kon je dan in je zak steken.

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van wijlen Bauke Moesker- op "03 jul 2012, 18:44", in de thread "Recht van overpad"

Zowat alles moest in apostolische kleuren worden overgeschilderd. Niet langer was het God die (naar 1 Kor. 3: 6) "wasdom" gaf maar d'Apostel. Tegelijkertijd verschraalde door toedoen van zulke zelfbenoemde "zegenaars" in de gemeenschap Zijn zegen. Zo heb ik het althans zelf ervaren.

Binnen de door onsterfelijk gewaande religieuze machtsfiguren gedomineerde en ommuurde bolwerken werd Jakobs God het nakijken gegeven.

Groet,
TjerkB


P.S.
De krimp van ledentallen kwam in ons forumberaad uiteraard vaker ter sprake. Over de betekenis van zulke cijfers werd ik in de jaren '80 al aan het denken gezet doordat ik toen zelf op een kerkelijk bureau ging werken. Tot mijn schrik bleek er voor onverwijlde excommunicatie soms niet veel nodig te zijn. En wie stigmatiserend het predicaat 'slapend' opgeplakt had gekregen, was daarmee vast verwezen naar de rand van de afgrond. De blootstelling aan deze én andere intimidatiepraktijken vond ik belastend. Als gaandeweg alleen degenen die hierover altíjd al de schouders ophaalden, 'trouw' gebleven zijn, snap ik dat aanstonds de laatste onder deze diehards bij wijze van spreken het licht uit kan doen...
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2781
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Aantal leden per gemeente van het Apostolisch Genootschap 2021 en 2024

Bericht door TjerkB »

@all

In 2012 kwam op het voormalige Forum van wijlen Bauke Moesker en passant Jorwert ter sprake. Was dat nu echt een door God verlaten oord, zoals Geert Mak het wellicht had doen vermoeden? Eén van de forumdeelnemers deelde toen daaromtrent met ons déze specifieke overweging:

Diderot schreef: di 06 mar 2012, 09:48(...)
Ik kan me wel vinden in hetgeen in "De zegen van de twijfel", op pagina 20, staat:
"In onze tijd overheerst een gevoel van dankbaarheid, dat de Kerk bij al haar onvermijdelijke interne moeilijkheden en haar krampachtig zoeken naar vernieuwing, toch nog voldoende 'geloofsgezag' heeft behouden om grote bevolkingsgroepen een levensachtergrond te kunnen bieden, die ze voor een rampzalig-snelle demoralisatie behoedt."

Mooier zou het natuurlijk zijn, als we slechts de ethische, morele, boodschap van het Christendom zouden blijven omarmen, en alle verdere bijgeloof (God, Jezus, Heilige Geest, wonderen, hiernamaals) zouden verwijderen. Maar goed, een groot deel van de mensheid wenst blijkbaar gaarne aan sprookjes vast te houden.

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van wijlen Bauke Moesker- op "06 mar 2012, 09:48", in de thread "Oud-katholieken te Jorwert"

Of en in hoeverre het bovenstaande tot de verbeelding sprak bij het Apostolisch Genootschap, kan ik niet bezien, al is mijn indruk wel dat het er qua gedachtegoed die kant is opgegaan. Met de aanvullende opmerking "een groot deel van de mensheid wenst blijkbaar gaarne aan sprookjes vast te houden" had het realiteitsgehalte van het Nieuwe Testament resoluut alvast een dikke onvoldoende gekregen. Hooguit een twee, denk ik.

Niettemin, over de "ethische, morele, boodschap van het Christendom" gesproken; dus laat ieder in zijn waarde en wees lief voor elkaar, of zo; zelfs alléén dát laat zich in de praktijk al amper waarmaken en prompt daarbij de tienden van elk gezinsbudget hebben géén verschil gemaakt.

Wat nú?

Mij persoonlijk sprak het aan toen iemand ooit zoiets zei als "Geloof alsjeblieft niet méér dan wat jezelf kunt waarmaken!" Vrij vertaald: stop de verwarring en maak maar gewoon zélf wáár wat je anderen voorspiegelt. Sta vierkant in voor je eigen autonomie en verschuil je dus niet langer!


Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”