@all
"Grens is bereikt: theatergroep [...] breekt met sterregisseur [...]", stond er vandaag in de krant. "Grensoverschrijdend gedrag werd in de doofpot gestopt en de plegers werd de hand boven het hoofd gehouden." (...) "In plaats van een open aanspreekcultuur ontstond er een angstcultuur." Blijkbaar waren in dit geval de voorafgaande klachten serieus genomen en ook echt onderzocht.
In de achterliggende jaren hebben misdragingen op dit vlak vaker het nieuws gehaald. Op dit Forum heb ik daar soms ook naar verwezen. De tragiek die achter deze misère schuilgaat ken ik maar al te goed door kommervolle omstandigheden in de kerk en het daarmee berokkende leed onder dezelfde noemer. Zoals ook anderen ondervonden, hebben verantwoordelijke leidinggevenden echter vrij spel om eigen rechter (!) te zijn.
Vandaar dat het mij in 2022 onmiddellijk opviel dat de bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland toen aangestelde vertrouwenspersonen een kwalijk afgebakend aandachtsgebied was meegegeven:
TjerkB schreef: ↑ma 21 nov 2022, 12:06(...)
De nu benoemde vertrouwenspersonen behandelen alleen meldingen m.b.t. seksueel ongewenst gedrag, las ik:
Wie kan melden?
De vertrouwenspersoon neemt meldingen over seksueel ongewenst gedrag in behandeling. Meldingen over seksueel ongewenst gedrag kunnen gedaan worden door:
Andere klachten (bijvoorbeeld meningsverschillen of onheuse bejegening) kunnen niet door de vertrouwenspersoon in behandeling worden genomen. Deze kunnen zoals gebruikelijk bij de voorganger of districtsvoorganger worden gemeld.
- Slachtoffer van seksueel ongewenst gedrag
- Getuige van seksueel ongewenst gedrag
Hierdoor biedt de kerk nog altijd geen geruststellende veilige omgeving voor wie anderszins te kampen heeft met grensoverschrijdend gedrag.
(...)
Uit: Bericht op "ma 21 nov 2022, 12:06"
"Door de bestuursverklaring van 20 augustus 2021 leek het alsof er schoon schip te maken viel, maar onverhoopt stuitte ik vervolgens op onwil," zo meldde ik in een forumbijdrage op "vr 06 okt 2023, 16:11". Machtsmisbruik derhalve met een oogje dicht bij de Raad van Kerken.
Mag ik nog verwijzen naar het bericht op "ma 30 aug 2021, 08:27", in de thread "Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek?"
Groet,
TjerkB