@all
Als de bespiegelingen vanuit ons "forumberaad" in de loop van de tijd íets aan het licht hebben gebracht, is dat volgens mij toch wel dat in de nieuw-apostolische geloofspraktijk niet zozeer de vraag relevant is "Wohin soll ich mich wenden", doch veeleer "An wen soll ich mich wenden?" In plaats van biddende handen, "bezield en gewijd en van de banden der aarde bevrijd", indachtig aan Psalm 121...
- [1] Een pelgrimslied.
Ik sla mijn ogen op naar de bergen.
Van waar komt mijn hulp?
[2] Mijn hulp komt van de HEER,
die hemel en aarde gemaakt heeft.
[3] Hij zal je voet niet laten wankelen,
Hij zal niet sluimeren, je wachter.
[4] Nee, Hij sluimert niet,
Hij slaapt niet,
de wachter van Israël.
... dient op gezag van de hoogste in rang in ieders doen en denken leidend te zijn: "Aufschauen nach oben, zum Segensträger hin!" Eén van de forumdeelnemers citeerde de huidige stamapostel op enig moment hieromtrent dan ook als volgt:
Jabob65 schreef: ↑zo 08 nov 2015, 19:40 Jean-Luc:
Block 1:
NAK Mitglieder die treu und folgsam zum Apostel halten werden zur Braut Christi gehören.
Sie müssen folgendes dafür erfüllen:
- ihnen nachfolgen,
- gewissenhaft ohne wenn und aber,
- die Wiederkunft Christi in ihrem Leben zum Mittelpunkt gemacht
haben,
- ihr Leben danach ausrichten,
- die Gottesdienste auskaufen, nötig zur Belehrung,
- über jeden Zweifel am Apostelamt erhaben sein,
- täglich in der Erwartung stehen
Bron: Bericht op "zo 08 nov 2015, 19:40", in de thread "Gebakken lucht"
Let wel: onder "Segensträger" (in het Nederlands vertaald: drager van zegen) exclusief te verstaan nieuw-apostolische kerkelijke ambtsdragers.
De ambtsvoorganger van stamapostel Jean-Luc Schneider, Wilhelm Leber, wilde in deze gevoelige samenhang één enkel voorbehoud wel maken:
Redactie schreef: ↑zo 08 mei 2011, 15:36(...)
(...)
Bron: Wort zum Monat - August 2010, "Glaubensbekenntnis und Katechismus"
Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "08 mei 2011, 15:36", in de thread "Außerhalb der von uns erkannten Ordnungen... "
Hierna vonden wij het Evangelie als het ware hertaald terug in de nieuw-apostolische catechismus. De inhoud ervan bleek vooraf al algemeen verbindend te zijn, zoals destijds bijvoorbeeld de districtsoudste Thomas Feil in Hannover het zelfs aan den lijve heeft moeten ondervinden. "Segensträger" toonden géén liefde en mededogen. Ook elke bemoedigende weldaad of vertroostend balsem bleef van hun kant achterwege.
Vele anderen ondervonden in de Nieuw-Apostolische Kerk hetzelfde: "geloofsgehoorzaamheid" werd afgedwongen (!) terwijl zielzorg uitbleef. Sterker nog: wie níet in volgorde van hun belangrijkheid op de ambtsladder toegewijd wilde zijn aan "hoger geplaatsten" kon wel ophoepelen.
Brutaal was er geordonneerd dat wij buiten het lichaam van Christus een ambtslichaam hebben te eerbiedigen, bestaande uit: "Segensträger". Geen enkele wandaad werd sindsdien betreurd, laat staan rechtgezet. Dagboeknotities, ook op dit Forum, zijn stille getuigen van dat geweld. Onder druk van zo'n subversieve geloofspraktijk raakte het levenslicht, voor zover dit in "de gemeenschap" eerder nog straalde, kil verduisterd.
In een mooi lied daarentegen, "Welk een vriend is onze Jezus" (317, NAK-gezangboek), handelt het over Hem in de tegenwoordige tijd. Daarom:
TjerkB schreef: ↑za 17 dec 2016, 13:21(...)
Wat verder nog de prediking betreft...
... wil ik hieronder graag enkele passages aanhalen uit een boekwerkje dat zo'n vijftien jaar geleden in ons land verscheen van... een "andersgezinde christen", namelijk van de weerman Reinier van den Berg die, destijds met collega’s op tornadojacht in Amerika, iets veel mooiers had gevonden, namelijk God. Enkele citaten:
Leden van de Nieuw-Apostolische Kerk, ontwaak!![Eerste citaat] Na thuiskomst
- Vera [echtgenote van de schrijver] vertelt dat ze tijdens mijn verblijf in Amerika met haar zus heeft gesproken over mijn gebrek aan geloof. Haar zus bad al gedurende langere tijd voor mij. Na dit gesprek kon Vera, die zich min of meer had neergelegd bij deze situatie, zich vol vertrouwen ook tot God richten om specifiek te bidden voor een wezenlijke verandering in mijn geloofsleven. Ze vertelt dat ze heeft gebeden of God zich aan mij bekend wil maken. Welnu, dat is gebeurd. Eindelijk begrijp ik en voel ik, dat een christen een mens is die een relatie mag hebben, mag onderhouden met zijn hemelse Vader. Wat is het fijn dat ik dit vanaf nu samen met Vera mag delen.
[Volgende citaat] Nog in Amerika, in een groot postkantoor
- Terwijl hij [de baas van het kantoor] met ons bezig is, vraag ik hem of ik even van het toilet gebruik mag maken. Geen probleem. Hij daar zal het je wel wijzen, en als ik me omdraai zie ik een schoonmaker de hal in lopen. (...) Als ik naar de man toe loop, merk ik dat hij een wat merkwaardige blik in z’n ogen heeft. Het is een geestelijk gehandicapte man. (...) Als we naar boven gaan kijkt hij me vriendelijk aan. Wat heeft deze man een tevreden uitstraling. Hij straalt als het ware. Dan vraagt hij me: “Do you know who Jesus is?” Voordat ik hem kan antwoorden vraagt hij het nog eens, met veel intonatie in z’n stem. (...)
Ik zeg hem dat ik weet wie Jezus is. Hij blijft stralen. Na meer dan dertig jaar kerkgang weet ik wie Jezus is, dus ik kan de vraag van de schoonmaker bevestigend beantwoorden. Of weet ik wie Jezus was? Ik denk dat hier het verschil in zit. Weet je wie Jezus was of weet je wie Jezus is? Geloof je dat Jezus ooit bestaan heeft, of geloof je dat Jezus ook vandaag nog leeft. Ik denk dat ik met het antwoord op de vraag van de schoonmaker vooral bedoelde dat ik weet wie Jezus was. (...) De vraag van de schoonmaker blijft bij me hangen.
[Laatste citaat] ‘s Avonds op de hotelkamer
- Als ik de gebeurtenissen van de laatste dagen overdenk, word ik met ontroering bewogen. Het dringt duidelijk tot me door dat God bestaat. (...) Een gevoel van vrede, veiligheid en geluk vervult me. Alsof ik eindelijk ergens ben aangekomen. (...) Nu weet ik het antwoord op de vraag van de schoonmaker pas echt.
Bron: "In hoger sferen" door Reinier van den Berg, 2001, Uitgeverij Kok Kampen, ISBN 90 435 0418 1
(...)
Uit: Bericht op "za 17 dec 2016, 13:21", in de thread "Tussenbalans en hoe nu verder... "
Leden van de Nieuw-Apostolische Kerk, ontwaak!!
Groet,
TjerkB
N.B.
TjerkB schreef: ↑di 10 sep 2024, 12:33(...)
Als ik een wens mag doen, zou het zijn dat men in de kerk de hiërarchie afschaft. Een ambtslichaam naast het lichaam van Christus bestáát niet. Nóg een wens: vervang de bestuursverklaring van 20 augustus 2021 en schakel (zoals bij het Apostolisch Genootschap) externe deskundigen in.
(...)
Uit: Bericht op "di 10 sep 2024, 12:33", in de thread "Nog eenmaal hemelse klanken met orgelbegeleiding vanuit de NAK Leeuwarden aan de Emmakade 1-bis Noordzijde"