Nieuw schreef: ↑za 04 jan 2025, 12:48(...)
@ZwartSchaap: spannende tijden in
Hoogezand? Wat is daar aan de hand?
@Nieuw
@all
Weliswaar vanaf een afstand gezien, lijkt het te gaan om
meervoudige mistroostige misère. Stel, dat dit wel ongeveer klopt; hoe dan nu verder? Om een oplossing naderbij te brengen, valt er volgens mij winst te behalen als zo'n aangelegenheid met frisse moed
tot de kern wordt ontleed. Maar ja, waar vind je dan het elan om op die manier ermee aan de slag te gaan? Een beetje hulp van buitenaf - zou dat hier niet welkom zijn?
Waarschijnlijk kwam ik hooguit drie keer door... Hoogezand. Enkele jaren geleden op een middag kon ik er nog betrekkelijk voordelig bijtanken, dus niet in de gemeenschap,
"aan Jezus' voeten", al meen ik oprecht dat ik liefst dát had willen meemaken, zoals wel vaker spontaan onderweg:
TjerkB schreef: ↑vr 23 dec 2022, 15:28(...)
In een ziekenhuis, niet in mijn woonplaats maar elders in ons land, wilde ik op een woensdagavond een familielid bezoeken. Het is alweer een aantal jaren geleden. Het zou na afloop niet ver omrijden zijn om in diezelfde plaats de weekdienst bij te wonen; en ik besloot dat ook te doen. Een oudste ging voor. Het ging erom dat ieder zich ervan bewust zou zijn hoe belangrijk het is om te zorgen voor voldoende olie in onze lamp. Dit herinnerde mij aan het lied dat ik als kind, vier of vijf jaar oud, het allermooiste vond:
"Neemt olie mee! Neemt olie mee!" Omdat mijn vader destijds had verteld, dat er in een weekdienst wel eens werd gevraagd of iemand nog een mooi lied had om gemeenschappelijk te zingen (hij reisde in mijn jeugd daar met het openbaar vervoer altijd alléén naartoe; de afstand was ruim 20 kilometer), vroeg ik geregeld of hij dan dit lied wilde opgeven. De volgende dag informeerde ik telkens of het inderdaad was gezongen.
Ditmaal echter zongen wij het bij aanvang van de dienst. Het verwonderde mij om de reden die ik net noemde. Er zaten decennia tussen; tussen mijn herinneringen en deze weekdienst in andere gemeente dan thuis. "In mijn rugzak" droeg ik, door nieuw-apostolische ongerijmdheden zal ik maar zeggen, al een onwelkome hoeveelheid emotionele ballast mee. Ik was in geestelijk opzicht nu dus ook echt wel toe aan wat extra olie.
Maar het bleef die avond bij "een vermanende arbeid". Onophoudelijk en ook voor de zoveelste maal werd erop gehamerd olie te rantsoeneren -
zónder die ook te krijgen! Met een onwezenlijk gevoel verliet ik daar het gebouw. Bovendien was er op mijn aanwezigheid amper acht geslagen.
(...)
Uit: Bericht op "
vr 23 dec 2022, 15:28" in de thread "Voorganger van de NAK Groningen geeft de pijp aan Maarten"
Een
vermanende arbeid... Als zoiets in de gemeenschap onverhoopt doch stilaan, tot afmattens toe, de algemene teneur wordt, terwijl kinderen Gods zich zouden willen laven aan de
"Bron van het Leven" (vgl. lied 182, NAK-gezangboek), is het dan niet nuttig om je hierover te bezinnen? Wat ís het dat
"van U ons afvoert, Heer?" (vgl. derde couplet van lied 200, NAK-gezangboek) - en zouden wij daarmee dan niet willen
"breken"?
Overigens ken ik Hoogezand vooral door "het grootboek", namelijk vanuit de tijd dat ik voor de kerk nog als boekhouder werkzaam was. Het betrof toen drie gemeenten: Hoogezand-Centrum, Hoogezand-Zuid en Sappemeer. Daardoor had ik weleens contact met plaatselijke dienaren. Zonder overdrijving kan ik zeggen dat ik er altijd van onder de indruk was als God, waar dan ook, "wasdom" gaf (vgl. 1 Kor. 3: 6-7). Let wel: God! Immers:
"Uwer handen werk zijn wij!" (vgl. eerste couplet van NAK-koorlied 230). Niet onbelangrijk, zo
wil ik inzien, is dan het volgende:
- [29] De bruidegom krijgt de bruid; de vriend van de bruidegom staat te luisteren en is blij als hij de stem van de bruidegom hoort. Zo vergaat het ook mij: mijn vreugde is volkomen. [30] Hij moet groter worden en ik kleiner.
[31] Hij die van boven komt staat boven allen, wie uit de aarde voortkomt is aards en spreekt de taal van de aarde.
Uit: Johannes 3 (NBV21)
In deze thread die ermee begon hoe de kerkleiding in 1960 omging met het overlijden van stamapostel Johann Gottfried Bischoff, en hoezeer dat, niet voor het eerst, duizenden zielen uit het veld heeft geslagen, betreft het -door Hoogezand nu- ook zorgelijke,
lokale ontwikkelingen. Als ik in mijn gemeente met een hoofd vol zorgen bij de pakken neer zat, zou ik hopen dat God iemand op mijn pad stuurde om écht te helpen, of om
een uitweg te vinden. Trouwens, wie zich in benarde omstandigheden bevindt; dan ben je toch het stadium voorbij van "míjn wil geschiede"?
In een forumbijdrage, bijna 20 jaar geleden (het viel nog te traceren: op 13 december 2005), ik "volgde" toen nog, sprak ik mij hier óók over uit:
(...)
Zoals ik wel eens van Godfried Bomans heb aangehaald, probeer ik onze kerk te zien als een transformatorhuisje dat de krachtstroom van ¨de man die in het zand schreef¨ eerlijk verdeelt. Indrukwekkender hoeft het voor mij niet te worden gemaakt.
Niemand minder dan Porsche zei vroeger al dat wat er niet aan een auto zit ook niet stuk kan gaan.
En onlangs was ik aanwezig bij een gesprek met een gepromoveerde natuurwetenschapper. Deze merkte op dat wie zijn vak niet kan uitleggen aan een dertienjarige, het zelf niet begrijpt!
Wat mij betreft dus: weg met alle lucht in de verpakkingen, weg met de psychologische drempels, weg met de studieLAST. StudieLIST zou beter zijn.
Het bevreemdt mij als iemand, die het kán weten, meent dat het geloof het best tot zijn recht komt als het op HBO+ niveau wordt aangereikt. Waarmee ik omgekeerd niet wil zeggen dat dertienjarigen zich diepgaand met exegese kunnen bezighouden, vooropgesteld dat het ze al zou boeien.
Voor mijzelf was het onbegrijpelijk dat er in onze kerk een soort van onverbiddelijkheid ontstond waardoor heel veel spontaniteit werd weggedrukt. Die episode is in mijn geloofsleven de meest zwarte bladzijde geworden. Achteraf bezien is het misschien wel te duiden als natuurgeweld waarmee ¨in kerk en samenleving¨ de moderniteit overging in de postmoderniteit!
Samenvattend: zou niet júist in het geloof eenvoud het ware kenmerken?
Inderdaad: een soort van
onverbiddelijkheid waardoor heel veel spontaniteit werd weggedrukt! De dienst werd uitgemaakt.
Onmeedogend zelfs:
TjerkB schreef: ↑za 04 jan 2025, 12:26(...)
Onzichtbaar staat in deze kerk ieders welbevinden bloot aan machinaties die voortkomen uit werkelijk Geest-dodelijke hiërarchische structuren.
(...)
Want helaas:
TjerkB schreef: ↑wo 13 jul 2022, 11:35(...)
...
met grote heren is het kwaad kersen eten. Een aantal keren bevond ik mij namelijk in zo'n onzalige omstandigheid. Daarom weet ik wat ik zeg. Vergelijkend is volgens mij het onderstaande uit Romeinen 2 (NBV21):
- De Joden en de wet
[17] En u die uzelf een Jood noemt, op de wet vertrouwt en u op God laat voorstaan; [18] u die zijn wil kent en weet te onderscheiden waar het op aankomt, omdat u wordt onderwezen door de wet; [19] u die ervan overtuigd bent dat u zelf een gids van blinden bent, een licht voor hen die in het duister zijn, [20] een opvoeder van onverstandigen, een leraar van onwetenden, omdat u in de wet de belichaming van de kennis en de waarheid hebt – [21] u die anderen onderwijst, onderwijst u uzelf eigenlijk wel?
(...)
BakEenEi schreef:(...)
Mocht er nu iemand zijn die zich afvraagt "Hoe moet het dan verder met de Nieuw-Apostolische Kerk?", dan kan diegene zich troosten met de gedachte dat het met de Nieuw-Apostolische Kerk niet speciaal verder moet. Het gaat om het werk van God en dat is werkelijk vele, vele malen groter dat wat "een kerkgenootschap" kan belichamen. Bovendien is "De kerkleiding" thans doende om de nagedachtenis te schenden (!) aan al degenen die met hun hand in Zijn hand onbaatzuchtig én in liefde tot zegen van velen de verwarmende geloofsgemeenschap hebben opgebouwd zoals wij die voorheen dankbaar kenden.
Heeft de Heilige Geest ons ooit geleerd dat het volstaat om te wachten totdat de goddelijke beloften zich volautomatisch aan nieuw-apostolische gelovigen zouden vervullen? Dat onze pelgrimsreis er min of meer op zit omdat wij in het ledenregister waren ingeschreven van de Nieuw-Apostolische Kerk? Want zó is namelijk níet! Spijtig genoeg heeft in deze kerk het noodlot toegeslagen doordat dienaren zich op hun geestelijke bediening hovaardig lieten voorstaan en anderen, "lagere dienaren", die godgeklaagde opstelling van hun "meerderen" onnadenkend hebben geëerbiedigd. Zó is het misgegaan!
(...)
(...)
wo 13 jul 2022, 11:35", in de thread "Wát is er gaande?"
Zó ging het mis, veel eerder al dan in Hoogezand; in een veel bredere,
internationale samenhang. Van boven kwam geen zegen, doch misère! Wie dat, ook in Hoogezand en omstreken, onder ogen kan zien, kan nog iets extra's doen om tot de kern te komen van wat ons verdeeld houdt.
Dat laatste zit hem in het -in het licht van de eeuwigheid- onmisbare besef dat toen er nog geen kerken waren, het niet mankeerde aan: kerken. Zoals
Zwartschaap het al aanduidde: betroffen ook de schermutselingen in de tempel, in Jezus' tijd, niet al mineure kwesties? Evenmin kan de exploitatie van onroerend goed i.c. cruciaal zijn, noch wat er met het predicaat "algemeen verbindend" op last van kerkvorsten wordt bevolen:
- Het geloof en de wet
[1] Galaten, u hebt uw verstand verloren! Wie heeft u in zijn ban gekregen? Ik heb u Jezus Christus toch openlijk en duidelijk als de gekruisigde bekendgemaakt? [2] Ik wil maar één ding van u weten: hebt u de Geest ontvangen door de wet na te leven of door te geloven wat u hebt gehoord? [3] Bent u werkelijk zo dwaas dat u, terwijl u met de Geest begon, nu weer uitkomt bij het aardse? [4] Is alles wat u hebt meegemaakt dan voor niets geweest? Dat kan toch niet! [5] Geeft God u de Geest en laat Hij zijn kracht in u werkzaam zijn omdat u de wet naleeft, of omdat u gelooft wat u hebt gehoord?
Uit: Galaten 3 (NBV21)
Dus, wat blijft er nu, onder aftrek van álle ballast die uit kan gaan van per saldo
desinformatie, over van de taakstelling van... leidinggevenden?
Mag dat niet het onderstaande zijn?
- [15]Toen ze gegeten hadden, sprak Jezus Simon Petrus aan: ‘Simon, zoon van Johannes, heb je Mij lief, meer dan de anderen hier?’ Petrus antwoordde: ‘Ja, Heer, U weet dat ik van U houd.’ Hij zei: ‘Weid mijn lammeren.’ [16] Nog eens vroeg Hij: ‘Simon, zoon van Johannes, heb je Me lief?’ Hij antwoordde: ‘Ja, Heer, U weet dat ik van U houd.’ Jezus zei: ‘Hoed mijn schapen,’ [17] en voor de derde maal vroeg Hij hem: ‘Simon, zoon van Johannes, houd je van Me?’ Petrus werd verdrietig omdat Hij voor de derde keer vroeg of hij van Hem hield. Hij zei: ‘Heer, U weet alles, U weet toch dat ik van U houd.’ Jezus zei: ‘Weid mijn schapen.
Uit: Johannes 21 (NBV21)
Als dát gebeurt, als om te beginnen (!) dáárvan écht werk wordt gemaakt,
"Weid mijn schapen"; dan kom je toch niet al snel toe aan iets anders?
Ikzelf kan niet bedenken waarom een waarachtige Herder er dan van afziet zich te bekommeren om elk
kind van God dat worstelt met: ballast. Zó werd dat eertijds opgelost:
TjerkB schreef: ↑vr 16 dec 2022, 19:54(...)
Blijkbaar heeft de kerkleiding gedurende een lange reeks van jaren met man en macht achter de coulissen ter zelfverheerlijking gewerkt aan een masterplan voor
een christelijk ogend doch eigenzinnig verlossingswerk met een totalitair regiem. Daarbij creëerde men een parallel universum.
Met welke hulpvragen de gelovigen zich ook meldden; hoe dan ook moest altijd álles egoïstisch wijken voor die verderfelijke dubbele agenda. In de Bijbel, namelijk in Handelingen 15, staat een i.c. toepasselijk verhaal over zielen die gebukt gingen onder
nodeloos opgelegde zware lasten. Sla het bewuste hoofdstuk er alsjeblieft zelf ook eens op na, maar het kwam goed want men kreeg speciaal hierover een brief en daar stond in:
- ‘Van de apostelen en de oudsten. Aan onze broeders en zusters in Antiochië, Syrië en Cilicië afkomstig uit de heidense volken: gegroet! [24] Wij hebben vernomen dat enkelen van ons u een bezoek hebben gebracht – zonder dat wij hun dat hadden opgedragen – en dat hun uitspraken aanleiding zijn geweest tot verwarring en verontrusting. [25] Daarom hebben we eensgezind besloten enkele broeders naar u toe te zenden in het gezelschap van onze geliefde Barnabas en Paulus, [26] mensen die hun leven op het spel hebben gezet voor de naam van onze Heer Jezus Christus. [27] We hebben Judas en Silas afgevaardigd, en zij zullen de inhoud van deze brief mondeling toelichten. [28] In overeenstemming met de heilige Geest hebben wij namelijk besloten u geen andere verplichtingen op te leggen dan wat strikt noodzakelijk is: [29] onthoud u van vlees dat bij de afgodendienst is gebruikt, van bloed, van vlees waar nog bloed in zit, en van ontucht. Als u zich hieraan houdt, doet u wat juist is. Het ga u goed.’
(...)
vr 16 dec 2022, 19:54", in de thread "NAK NL hijst de stormbal en komt met een ambitieus plan - storm in een glas water?"
Wat speciaal Hoogezand betreft, van mijn kant kan ik er niet veel méér over zeggen, al kom ik er ter plaatse met alle plezier over doorpraten!
Groet,
TjerkB