De positie van de vrouw in de Nieuw-Apostolische Kerk

Wat is er gebeurd met het gedachtengoed van de Catholic Apostolic Church
Plaats reactie
TjerkB

De positie van de vrouw in de Nieuw-Apostolische Kerk

Bericht door TjerkB »

@all

In 1998 werd over "de positie van de vrouw in de Nieuw-Apostolische Kerk" als volgt bericht...
Kan de inhoud van deze voordracht nu, achttien jaar later, al gedateerd worden genoemd, zo vroeg ik mij af, of heeft de tijd in deze samenhang stilgestaan?

Zie voor de vertaling in het Engels van dit artikel: http://nacboard.yuku.com/sreply/8734/Go ... he-Husband (NAC-Board).

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
TjerkB

Re: De positie van de vrouw in de Nieuw-Apostolische Kerk

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: zo 02 feb 2025, 13:13(...)
Over i.h.a. een teruglopend aantal bezoekers gesproken - gisteren las ik dít:

• Afbeelding

Zie tevens WikipediA inz. Christelijk Gereformeerde Kerk.

"Het spijt ons, broeders!" Tot ooit...

Ik heb er verder geen verstand van, maar valt er aanstonds iets te winnen met de meeste ideologische reservaten per vierkante kilometer, of zo?

(...)

Uit: Bericht op "zo 02 feb 2025, 13:13", in de thread "gemiddeld aantal bezoekers van de dienst op zondagochtend van nieuw-apostolische gemeenten in Nederland"

@all

Afgelopen zaterdag berichtte het Nederlands Dagblad als volgt:
Een 'ongecontroleerde breuk' van de Christelijk Gereformeerde Kerken is volgens het synodebestuur niet meer af te wenden. Dat schrijft het in een brief aan alle christelijk-gereformeerde kerkenraden. (pag. 6)

De voorpagina echter opent opmerkelijk met de kop: "CGK'er Douwe Steensma is voor vrouwen in het ambt, maar hij zal er nooit over preken." In de zondagbijlage van de krant staat met betrokkene, die van 1986 tot 2025 predikant was in het Friese Feanwâlden, een uitgebreid interview want recent verscheen van hem onder de titel "Geroepen tot de dienst" een Bijbels-theologische bezinning op de plaats van vrouwen in de kerk. Een enkele passage hierover uit het bedoelde ND-interview:

• 'In mijn studie heb ik de Schrift willen laten spreken tegen de
    achtergrond van de rol van vrouwen in die tijd. In de eerste
    christelijke gemeenten dienden vrouwen in leidende kerke-
    lijke functies. Onder wie Febe, een diacones. Dat was een an-
    dere functie dan de diakenen van nu: ze gaven het Woord van
    God door. En kijk naar Junia, een vrouwelijke apostel, over
    wie Paulus schrijft in Romeinen 16. In de vroege kerk zijn er
    honderden vrouwelijke diakenen geweest. En ook vrouwe-
    lijke presbyters. Fresco's en grafinscripties wijzen daarop.
    Daar kun je niet omheen."

Schijnbaar kunnen bij de Christelijke Gereformeerde Kerken de autoriteiten het niet eens worden op het punt van "Hoe interpreteer je de Bijbel?"

In de (internationale) Nieuw-Apostolische Kerk leidde dit beladen onderwerp inmiddels zowel tot enige beweging als eveneens tot verdeeldheid.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
TjerkB

Re: De positie van de vrouw in de Nieuw-Apostolische Kerk

Bericht door TjerkB »

@all

Ter info - vanavond bij VRT Cannvas:

Afbeelding

Groet,
TjerkB
Plaats reactie

Terug naar “Historische ontwikkelingen”