Pittige tijden voor Oud-Katholieke Kerk van Nederland

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Plaats reactie
TjerkB

Pittige tijden voor Oud-Katholieke Kerk van Nederland

Bericht door TjerkB »

Afbeelding

Bron: Nederlands Dagblad van 11 januari 2025

@all

jl. zaterdag in het Nederlands Dagblad stelde aartsbisschop Bernd Wallet van de Oud-Katholieke Kerk: ‘Het is vitaliteit aan een zijden draadje.’ Maar liefst vier pagina's, waarin ook de voorheen nieuw-apostolische scriba aan het woord kwam in Friesland, waren aan dit onderwerp gewijd. Een waardevolle uitspraak van laatstgenoemde in dit krantenartikel is voor mij:

• ‘(...) De grootste, belangrijkste dienst is
    de dienst tussen twee eucharistievierin-
    gen. In de alledaagse praktijk moet blij-
    ken wat je geloof waard is.
    Dat heeft ook
    uitstraling.’ Om misverstanden uit te slui-
    ten voegt hij er meteen aan toe: ‘Die eu-
    charistievieringen blijven heel belangrijk,
    want wij zijn onverbeterlijke recidivis-
    ten.’

Want immers: leven wij niet van Gods barmhartigheid? Vgl. lied 477, NAK-gezangboek. Na -aan Jezus' voeten- de geestelijke batterij te hebben mogen opladen, valt er elke dag voor de Heiland wel iets dankbaar uit te stralen wat de moeite waard zal zijn! Vgl. lied 329, NAK-gezangboek.

Overigens herinner ik mij een bericht in 2014 waarin het in Duitsland de overdracht betreft van een NAK-gebouw aan de Oud-Katholieke Kerk. Daarnaast frappeerde het mij destijds in Jorwerd dat God er was teruggekeerd door samenkomsten, geïnitieerd vanuit de Oud-Katholieke Kerk.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
TjerkB

Re: Pittige tijden voor Oud-Katholieke Kerk van Nederland

Bericht door TjerkB »

@all

Zojuist in Trouw las ik het onderstaande:

• Traditionele Bijbelteksten zijn te generaliserend als ze spreken van ‘de joden’ die Jezus wilden kruisigen. Daarom gaat de Oud-Katholieke Kerk verzen aanpassen.

Marianne Vriesema
    17 april 2025, 15:48

Het was een van de eerste lessen die pastoor Henk Schoon leerde tijdens zijn studie theologie: je kunt niet zomaar spreken over ‘de joden’ of ‘de christenen’ als een groep. Toch gebeurt dat geregeld in traditionele Bijbelvertalingen. Voor de Oud-Katholieke Kerk (OKK) reden om delen aan te passen. Zo wordt er tijdens de Goede Vrijdagviering niet langer gesproken over ‘de joden’ bij het paleis van Pilatus, maar van ‘de menigte’. (...)

Bron: https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~bf80ab44/

Voor méér hierover, zie: https://oudkatholiek.nl/nieuws/2025/04/ ... -liturgie/

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”