@allTjerkB schreef:(...)
(...)
- [1] Van David.
Erger je niet aan slechte mensen,
wees niet jaloers op wie kwaad doen,
[2] zij verdorren snel als gras,
zij verwelken als het jonge groen.
[3] Vertrouw op de HEER en doe het goede,
bewoon het land en leef er veilig.
[4] Zoek je geluk bij de HEER,
hij zal geven wat je hart verlangt.
[5] Leg je leven in de handen van de HEER,
vertrouw op hem, hij zal dit voor je doen:
- [6] het recht zal dagen als het morgenlicht,
de gerechtigheid stralen als de middagzon.
[7] Blijf kalm en wacht op de HEER,
erger je niet aan wie slaagt in het leven,
aan wie met listen te werk gaat.
[8] Wind je niet op, laat je woede varen,
erger je niet, dat brengt maar onheil.
Uit: Psalm 37 (NBV)
Uit: Mijn bericht op "Vr 04 Jul 2014, 08:47" in de thread "Teken van leven... "
Eerder vandaag haalde ik Psalm 37 aan. Zie boven. De woorden die getuigen van geloof en vertrouwen zijn een krachtige aanbeveling om dichtbij de bron van het leven te blijven; om bij wijze van spreken de kerk maar middenin het dorp te laten staan.
De "automatische piloot" zou nu, geheel en al "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis", kunnen opmerken: hier spreekt de schrijver -met alle kritiek (!) die hij deelt- zichzelf wel héél erg mee tegen! Maar zo is het allerminst. Als je elkaar in het geloof niet meer mag opbouwen door in feite ongerechtigheden de wereld uit te helpen, komt het in de geloofspraktijk met de in het evangelie van Jezus Christus bedoelde naastenliefde neer op gebakken lucht. Dan zouden wij een zekere "zorgplicht" jegens vele naasten veronachtzamen. Als je elkaar niet meer mag waarschuwen of mag wijzen op een onvolkomenheid, zoals in de Nieuw-Apostolische Kerk leidinggevenden het vierkant uitstralen (want: bemoei je niet met wat wij maar allemaal eigenmachtig bestempelen als uitsluitend ónze zaken), vervreemden mensen van elkaar. Dan ontstaat er in een geloofsgemeenschap nota bene een situatie van horigen en lijfeigenen. Dan zetten als het ware de brutaalste kinderen in het gezin het ouderlijke gezag aan de kant. Bij goed gedrag krijgen de onderworpenen aan zo'n schrikbewind een beloning; misschien wel een "pond" of een "ambt".
Daar heb ik dus afstand van genomen. Zie in deze samenhang verder mijn bericht op "di 07 jan 2014, 15:53" in de thread "Geen woorden maar daden".
In déze thread wil ik graag een moment stilstaan bij hoe het op het ogenblik met ons is, in het apostolische werk, en: waar is nog... "het midden der gemeenschap"?
Over ergernissen gesproken; ik las ook het volgende:
- Spreek niet te veel met een dwaas, ga niet naar een onverstandig mens, want in zijn kortzichtigheid minacht hij je volledig. Wees voor hem op je hoede, dan kom je niet in de problemen en word je niet besmeurd door de praatjes die hij rondstrooit. Ga hem uit de weg, dan heb je rust en ergert zijn waanzin je niet.
Uit: Sirach 22: 13 (NBV)
Wee de wereld met haar valstrikken. Het is onvermijdelijk dat er mensen ten val worden gebracht, maar wee de mens die de valstrik zet!
Uit: Matteüs 18: 7 (NBV)
Groet,
TjerkB