Herinnering aan een huisbezoek

Wat is er gebeurd met het gedachtengoed van de Catholic Apostolic Church
TjerkB

Re: Herinnering aan een huisbezoek

Bericht door TjerkB »

Jabob65 schreef: vr 20 dec 2024, 18:49 @Tjerk, zo is het precies, het is een kwestie van het hart, natuurlijk kun je door druk uit te oefenen iemand (of zelfs groepen) tot iets bewegen, maar at the end sta je met lege handen, Jan projecteert waarschijnlijk zijn eigen angsten, twijfels e.d. op de broeders en zusters uit de diverse gemeenten maar ook dat is 'uitstel van executie', alles realiseert zich in je eigen geest, en nergens anders kan het zich anders manifesteren dan daar.

Laat alles maar een beetje op z'n beloop, God heeft onze interventies niet nodig.

En niemand die het weet, ook Jan niet.

@Jabob65

Inderdaad en echt met alle respect, al was het alleen maar omdat ikzelf er ook jaren en jaren over heb gedaan om sommige dingen te snappen; het zijn gemaskeerde diepe angstgevoelens, wanhoop. In vele toonaarden klinkt dit overal in door. Zoiets leidt tot een collectief onwelbevinden. In meerdere opzichten mis ik "de gemeenschap", maar wat daar kon plaatsgrijpen is een soort van eveneens uit angst geboren "regime change". Voor mij persoonlijk begon dat destijds met de aankondiging van de "Leidraad Dienen en leiding geven". Later ontaardde dit in de catechismus, die gepropageerd werd door namens "de kerkelijke autoriteit" te verkondigen: "Der Katechismus sei die Unterweisung in der christlichen Lehre". Helaas nam de kerkleiding "berechtigte Kritik" niet "zu Herzen", doch men bewapende zich door te willen imponeren met intellectueel vertoon.

Enige tijd geleden kwam het volgende bij mij op:
TjerkB schreef: di 10 sep 2024, 09:58(...)
(...) Weemoed, ontsteltenis; onzegbaar. Voor mij persoonlijk liggen hier natuurlijk echt véél herinneringen. Juist vooral hier. In deze plaatselijke gemeente, die, toen ik nog een kind was, bestond uit meer dan 400 zielen (!), werden ook voor en aan mij rijkdommen gedeeld en uitgedeeld:

• Kom tot de bron van het leven,
    in Gods gemeente zij welt.
    Daar wordt u laaf'nis gegeven,
    als u de zieledorst kwelt.
    • Draal langer niet,
      neem nu om niet
      water des levens, zo kost'lijk en rein.
      Drink uit die bronne des levens,
      dan wordt ook gij zo'n fontein.

Bron: Eerste couplet en refrein van lied 182, NAK-gezangboek

Wat een herinneringen, wat een tijd. Een tijd waarvan ik nog niet het minste besef had hoe die zou worden opgevolgd door een heel andere tijd want nadien voltrok zich wat wij in deze bruisende gemeente váák met elkaar hadden zongen: "Nooit was er een tijd, zo vol ernst en vol nood."

(...)

Uit: Bericht op "di 10 sep 2024, 09:58", in de thread "Nog eenmaal hemelse klanken met orgelbegeleiding vanuit de NAK Leeuwarden aan de Emmakade 1-bis Noordzijde"

Het is niet onbelangrijk om hierbij toch dankbaar te beseffen dat wanneer wij zongen...
  • Drink uit die bronne des levens,
    dan wordt ook gij zo'n fontein.

... dat die goddelijke belofte in "de gemeenschap" niet exclusief in vervulling zou gaan voor wie "de kerkelijke autoriteit" zelf had uitverkoren!

Groet,
TjerkB

P.S.
TjerkB schreef: di 15 aug 2023, 16:05 [Bijgewerkt: 16-08-2023, 08:00 uur]
  • [7] Hoe welkom is de vreugdebode
    die over de bergen komt aangesneld,
    die vrede aankondigt en goed nieuws brengt,
    die redding aankondigt en tegen Sion zegt:
    ‘Je God is koning!’
    [8] Hoor! Je wachters verheffen hun stem,
    samen barsten ze uit in gejuich,
    want ze zien het met eigen ogen:
    de HEER keert terug naar Sion.
    [9] Breek uit in gejubel,
    ruïnes van Jeruzalem,
    want de HEER troost zijn volk,
    Hij koopt Jeruzalem vrij.

Uit: Jesaja 52 (NBV21)
  • Hierna zag ik dit: een onafzienbare menigte, die niemand tellen kon, uit alle landen en volken, van elke stam en taal. In het wit gekleed en met palmtakken in hun hand stonden ze voor de troon en voor het lam.

Uit: Openbaring 7: 9 (NBV21)

@all

Het bovenstaande herinner ik mij vanuit mijn vroegste jeugd - wanneer het daarover handelde tijdens diensten in de Nieuw-Apostolische Kerk. In de provinciehoofdstad waar wij naartoe gingen als er in onze eigen woonplaats geen dienst was, had de gemeenschap een groot koor. Dat zong zó mooi, dat ik er als kind al heel blij van werd. Ik kan bijna niet kiezen, maar één lied schiet mij nu te binnen. Dat was destijds lied 145:

• Haast u! Haast u! haast u tot de arbeid!
    En bereidt ene woning der ere, en bereidt ene woning der ere
    Hem Die was, Hem Die was, Die thans is, Die thans is
    en ook komt en ook komt,
    de Heer, de Almachtige, de Almachtige.

Want God zelf wil in Jezus, Zijnen Zoon,
    vanuit u Zich openbaren. In Zijn Werk, in Zijn Werk
    en macht der verlossing van zonde en dood wil Hij zich tonen;
    Zijn liefde Hem dringt tot redding en tot hulp.

God zal ook het loon Zijnen knecht niet onthouden,
    die moeite noch arbeid voor Hem heeft gespaard.
    De trouw in de arbeid zal Hij eens belonen;
    Volhardt tot het eind in Zijn Werk hier op aard'.

Als ons oog de stad aanschouwt, die door d'Apost'len wordt gebouwd,
    waar 't ganse schepsel zal ontkomen aan de klauw des doods;
    Ja! dan zal onze ziel eerst recht prijzen de Heer,
    Die ons tot dat Werk heeft verkoren.

En Gods ere, ja Zijne ere zal klinken door de heem'len.
    Ja! dat zal ons grootste loon eens zijn:
    als wij horen het juichen der verlosten, der verlosten,
    als wij zijn toebereid tot een vrijstad der volk'ren!

Komt, gij vermoeiden! Komt, gij geplaagden!
    Want in Zijn Zoon heeft God u een plaats der ontkoming bereid.

Eeuwig, eeuwig zal de vreugde zijn
    in de Heerlijkheid, in de Heerlijkheid!

Van alles kan men nu denken en vinden, bijvoorbeeld: "je bent zeker vastgeroest in het verleden" óf "wat is dat taalgebruik toch achterhaald". Wat mij echter telkens opnieuw diep van binnen raakte, was, als het koor déze woorden zong: "Komt, gij vermoeiden! Komt, gij geplaagden!"

Ik was misschien nog maar vijf of zes jaar oud! Soortgelijke -dierbare- herinneringen koester ik bij een ander koorlied. Dat was toen lied 10:
  • Troost nu, troost nu, troost nu Mijn volk!
    Spreek naar hun hart, zegt de Heer, zegt uw God.
    Troost nu, troost nu, troost nu Mijn volk!
    Spreek naar hun hart, zegt de Heer, uw Zender en God!
    Spreek naar 't harte van Jeruzalem, spreek naar 't harte van Jeruzalem;
    Zeg het der dochter Sions: Zie! uw Koning komt tot u, tot u
    zacht - moe - dig.
    Zie! uw Koning komt tot u, tot u
    zacht - moe - dig.

Let wel: ik was nog een kind. Wat mij híerbij raakte, was: "zacht - moe -dig". Want dat werd altijd héél mooi gezongen; twéé keer achter elkaar!

(...) Kunt u het zich indenken dat als je dan, vele jaren later, "waardevolle woorden van onze Stamapostel" onder ogen krijgt en het dan gaat om de tekst "Wij kunnen niet uitsluiten dat God in individuele gevallen ook buiten de door ons erkende orde werkt"; dat je dan denkt: dit klopt niet!? Immers, hier wordt gezegd: wie ons hoort, hoort God, uitzonderingen daargelaten. Kun je met al je verbeelding nóg hoger van de toren blazen?

Groet,
TjerkB

Bron: Bericht op "di 15 aug 2023, 16:05", in de thread "Gerrit Sepers"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
TjerkB

Bericht door TjerkB »

ZwartSchaap schreef: ma 16 dec 2024, 11:58(...)
Toen in de zomer van 1960 bekend werd dat de Stamapostel was overleden ging er een grote
schok door onze gemeente en onze familie waarvan de vader het herder ambt droeg.
Kort daarop werd wereldwijd bekend gemaakt namens het Apostel college dat de St.Apostel
zich niet vergist had, maar God had zijn plan veranderd.
Door deze gebeurtenis was ik samen met vele anderen GEKNAKT vertelde de broeder verder.

(...)

@ZwartSchaap

Zojuist las ik het onderstaande:
  • [22] Nu u gehoorzaam bent aan de waarheid, is uw hart gelouterd en kunt u oprecht van uw broeders en zusters houden; heb elkaar dan ook onvoorwaardelijk lief, met een zuiver hart, [23] als mensen die opnieuw zijn geboren, niet uit vergankelijk maar uit onvergankelijk zaad, door Gods levende woord, dat voor altijd standhoudt.

Uit: 1 Petrus 1 (NBV21)

Ik denk dat hier onnoemelijk veel in opgesloten ligt. Men kan vanuit een kerk wel normstellend van alles en nog wat aan naasten voorhouden, doch werkelijk: begin toch in alle bescheidenheid vastberaden bij het begin! Na het overlijden van stamapostel Bisschoff was het geen vrome leugen, namelijk dat God "ter wille van de uitverkorenen" een plan zou hebben veranderd, en zelfs geen halve waarheid, maar massabedrog.

Opzettelijk werd de waarheid verhuld en nadat de hele toedracht was achterhaald, kwam er op 4 december 2007 zelfs nog een leugen bovenop. Zielen die oprecht aanvoelden dat ze in de maling werden genomen en dat er met ze werd gesold, werden geminacht. Ze mochten ophoepelen.

Dan kun je wel -desperaat- zoiets opmerken als...
TjerkB schreef: do 19 dec 2024, 20:12(...)
  • (…)

Leg niet op alle slakken zout.
    Maak niet overal een probleem van!

Alstublieft, lieve broeders en zusters,
    ga nou met plezier naar die gemeenschap toe
    en help een beetje mee…

En als er wat gebeurt in je leven, blijft rustig;
    wéét, dat de lieve God misschien iets toelaat
    - het handelen van onze God is goed -
    maar voor ons is het misschien best wel eens wat lastig,
    maar berust erin, lieve broeders en zusters!
    Twijfel niet en heb vertrouwen in die God
    want Hij helpt.

(...)

(...)

... maar valt er niet eerst iets grondig recht te zetten?

Uit eigen ervaring moet ik helaas zeggen: de politieke machinerie van "de kerkelijke autoriteit" die in de Nieuw-Apostolische Kerk het bewind voert, is onmeedogend en spijtig genoeg betreft de mi­sè­re die samenhangt met de onderhavige aperte leugen nog maar één kwestie van vele.

Toen allerhande achtergronden voor mij beter duidelijk werden, wilde ik niet ziende blind zijn, maar dan ben je bij "de dienaren" nog niet jarig.

Groet,
TjerkB :shock:

N.B.
TjerkB schreef: di 21 jun 2022, 18:04(...)
Vorig jaar dacht ik werkelijk even dat het kerkbestuur oprecht een handreiking deed toen men zelf "de leiderschapscultuur" ter sprake bracht...

Spontaan nam ik contact op maar dat werd duidelijk níet op prijs gesteld. Ik zal er verder niet op ingaan, maar ik schreef o.a. het volgende...

Afbeelding
Afbeelding

Kennelijk lukte het opnieuw niet om aan mooie woorden ook mooie daden te verbinden. Spijtig genoeg heb ik het zelden anders meegemaakt.

(...)

Uit: Bericht op "di 21 jun 2022, 18:04", in de thread "NAK NL hijst de stormbal en komt met een ambitieus plan - storm in een glas water?"

P.S.
TjerkB schreef: do 27 jul 2023, 10:34
  • Bij Vader thuis is 't ons zo goed, daar zijn wij altijd blij.
    Daar klinkt de lieve Heilandsstem zo mild tot u en mij.

Daar worden wij bevrijd van schuld, want God is liefde en geduld
    en leren wij, al zijn wij klein, een kind van God te zijn.

Bron: Eerste couplet van lied 256 (kinderlied), gezangboek NAK

@all

Door mijn vorige bericht in deze thread dwaalden mijn gedachten af naar de eerste regels in het hierboven aangehaalde -bekende- kinderlied. Nadat de voormalige NAK-apostel Gerrit Sepers de kerk namelijk had verlaten, verschenen er met hem enkele interviews in het dagblad Trouw en reageerden lezers van de digitale editie ervan in groten getale, onder wie een geloofszuster die de kerk inmiddels had verlaten. Naderhand kwam ik met haar in contact. Zij vertelde mij toen onder meer: "Wat ik in de kerk gaandeweg pijnlijk begon te missen, is: de lieve Heilandsstem." Dat sneed mij door de ziel! Helaas vond ik dit zorgelijk herkenbaar en daarom (ikzelf "volgde" toen nog) vroeg ik hiervoor, zonder een naam te noemen, de aandacht van onze districtsoudste: hoe zouden wij, als het ónze eigen gemeente betrof, ons dit van een naaste willen aantrekken?! Het bewuste e-mailbericht heb ik bewaard. Ik schreef (op 3 april 2005) o.a.:

Stel nu, zo dacht ik vanmiddag, dat ik, TjerkB te A., de voorganger
was van de gemeenschap van waaruit de betreffende geloofszuster kan
worden opgezocht. Wat zou ik kunnen doen?

(...)
Werkelijk, ik zou wensen dat ik het volgende deed...

Na de zondagochtenddienst zou ik in de gemeente voorlezen wat deze
zuster had geschreven. Ik zou zeggen: "Lieve broeders en zusters, denkt
u nog wel eens aan onze geloofszuster NN? Er waren in onze gemeenschap
omstandigheden waaronder het voor dit godskind destijds te moeilijk werd
om verder met ons mee te trekken. Voor een niet onbelangrijk deel waren
dit omstandigheden die ook wij in de hand hadden. We hebben dat toen
vermoedelijk niet goed genoeg aangevoeld. Wij konden haar niet troosten,
niet bemoedigen, niet met haar mee-strijden. Het is althans niet
gebeurd. Maar lieve broeders en zusters, onze hemelse Vader mist Zijn
kind in de gemeenschap. In onze gemeenschap! Kunnen wij haar niet een
warm onthaal bereiden? Kunnen wij het vuur niet doen aanwakkeren? Kunnen
wij haar niet liefdevol in ons midden uitnodigen? Zullen we het klimaat
fijn maken en nu bidden of 'de lieve Heilandsstem' haar mag aanspreken?"

Het leidde tot... niets. Wat ik mij echter nog helemáál niet waagde te realiseren, is, dat twee jaar later míj, middenin de gemeenschap, hetzelfde overkwam: het was in de verste verte niet meer "de lieve Heilandsstem" die doorklonk in de voor waardevolle woorden gehouden uitlatingen van "onze dierbare Stamapostel". Met stille trom vertrokken wij in mijn gezin één voor één door een achterdeur - en niemand (!) kwam ons achterna.

Sindsdien meldde ik mij geregeld vanuit de digitale rimboe. Of dat ooit nog tot iets leidt? Joh. 10: 27: "Mijn schapen luisteren naar mijn stem... "

Groet,
TjerkB

Bron: Bericht op "do 27 jul 2023, 10:34", in de thread "Waar is de taal van het hart gebleven?"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
zefyr

NAK Hoogezand ten gronde door formalistische houding voorganger

Bericht door zefyr »

@allen,

Jan Rasker sprak de halve waarheid. Inderdaad, het 'consumptiegedrag' van veel gemeenteleden voert veelal de boventoon. In allerlei verenigingen, zowel religieus als seculier, is het moeilijk vrijwilligers bereid te vinden verantwoordelijkheid en taken op zich te nemen. Nog moeilijker is het om bestuurders te strikken. De vraag is of dit probleem ten diepste ten grondslag ligt aan de precaire situatie van de NAK Hoogezand. Ik heb me laten vertellen, dat de huidige voorganger, die afkomstig is uit Zuid-Afrika (Kaapstad) en aldaar districtsevangelist was, op een rigide wijze de richtlijnen volgt en toepast en de gemeenteleden 'rücksichtlos' tot keuzes dwingt. De vorige voorganger, Hans Nijland, was in z'n ogen laks en te toegeeflijk. Veel nieuw-apostolische gemeenteleden van de NAK Hoogezand zochten hun toevlucht tot Hans Nijland, die achter de schermen aan de touwtjes bleef trekken. Formeel en informeel leiderschap - voorganger versus voorganger in ruste - botsten. Ten tijde van het apostolaat van Peter Klene is zowel de kool als de geit gespaard. Mede vanwege het feit, dat een familielid van Peter Klene zich had gemengd in de controverse. Dit vrouwelijke familielid had zich geschaard achter de gemeenteleden, die in de clinch lagen met de huidige voorganger. Het schijnt zo te zijn, dat apostel Van Markus zich niet heeft laten leiden door terughoudendheid, maar drastisch heeft ingegrepen. Zodanig dat de NAK Hoogezand is gehalveerd of is gedecimeerd... Tegen deze achtergrond is het onverteerbaar om nog 'lekker naar de kerk te gaan'. Wat een curieuze formulering! Eloquent is Jan Rasker zeker niet. Jan Rasker benoemde terecht een fenomeen, maar liet achterwege de dieper liggende oorzaak te benoemen. Jan Rasker is bezig met symptoombestrijding. Een heilloze weg.
TjerkB

Re: NAK Hoogezand ten gronde door formalistische houding voorganger

Bericht door TjerkB »

1. ZwartSchaap schreef: do 19 dec 2024, 15:51(...)
    De woorden van J.R zijn zeer demotiverend en bewerkt schuldgevoel.

(...)
  2. TjerkB schreef: do 19 dec 2024, 20:12(...)
    Wat de bewuste "vermanende arbeid" betreft; heeft het niet kennelijk al heel lang ontbroken aan waarachtige zielzorg, ook voor de dienstleider?

(...)
  3. Jabob65 schreef: vr 20 dec 2024, 18:49(...)
    Jan projecteert waarschijnlijk zijn eigen angsten, twijfels e.d. op de broeders en zusters uit de diverse gemeenten maar ook dat is 'uitstel van executie'

(...)
  4. zefyr schreef: zo 22 dec 2024, 17:52(...)
    Jan Rasker is bezig met symptoombestrijding. Een heilloze weg.

@all

Vanuit de betrokkenheid (!) die óók ik voel, nog over Hoogezand gesproken; betreft het hierboven niet feitelijk een viertal uitgestoken handen?

Want:
TjerkB schreef: zo 13 dec 2015, 20:53(...)
Wat zich voor onze ogen afspeelt is inderdaad dat het nieuw-apostolische geloof schipbreuk lijdt. De manier waarop de betrokkenen ermee omgaan doet mij denken aan de bergbeklimmer in nood die de Zwitserse reddingshelikopter (!) wegstuurde door te roepen: "lk geef niet aan het Rode Kruis". Een dubbele ontkenning in feite.

Elke raad wordt in de wind geslagen. Hulp en handreikingen worden straal genegeerd. Slachtoffers die de hemelbestormers maken worden aan hun lot overgelaten.

(...)

Uit: Bericht op "zo 13 dec 2015, 20:53", in de thread "Tussenbalans en hoe nu verder..."

Mag ik hierbij verwijzen naar het bericht -op het voormalige Forum van wijlen Bauke Moesker- op "01 jan 2011, 14:56", in de thread "Samen..."?

Groet,
TjerkB
Jabob65

Bericht door Jabob65 »

@Tjerk, helemaal mee eens, moest denken aan de woorden van Pater Jan van Kilsdonk:

Schuldige mensen zijn nooit te bekeren door ze te beschuldigen. Alleen door ze te eerbiedigen.

Nooit is iemand uit zijn schuld naar boven gekomen door hem te beschuldigen. Nooit. Komt niet voor!

Meer heb ik over pastoraat eigenlijk niet te zeggen.”

--

En dat is toch wel waar, als bepaalde zaken stroef lopen, kun je allerlei dingen bedenken, zoals gesprekken bv, waar iedereen in alle openheid z'n zegje kan doen.
ZwartSchaap

Bericht door ZwartSchaap »

@jabob65

Prachtige tekst van Pater van Kilsdonk, een beminnelijk man.
Bij youtube zag ik enige tijd geleden een gesprek van Godfried Bomans
met Pater Jan van Kilsdonk (opname rond 1970)
twee prachtige RKK mannen die op openhartige wijze over hun kerk spraken.
van Kilsdonk werkte vanuit zijn hart en heeft veel betekend voor homosexuele
studenten in Amsterdam.
Hij zocht deze mensen regelmatig op en zond nadien een brief met grote betrokkenheid.
Twee keer is de Pater ontboden in Rome vanwege zijn vrije geest maar bleef desondanks in het ambt.

@Zefyr,

De voorganger is Zuid Afrikaan van geboorte en heeft daar in het ambt gestaan van Gemeente Evangelist (Kaapstad)
Het beleid van Ap. Van Markus wordt veelal bepaald door Peter Klene. Evenals als de Bruijn destijds werd ingefluisterd
door G.Pos.

In het laatste jaar(2024) hebben 43 leden de gemeente Hoogezand verlaten.

ZwartSchaap
zefyr

NAK Hoogezand kerkdienst op woensdagavond 18 december 2024 en het aantal 'feestvierders'

Bericht door zefyr »

@ZwartSchaap,

Tijdens de kerkdienst op woensdagavond 18 december jongstleden in de NAK Hoogezand waren ruim 30 'feestvierders' aanwezig, waarvan ongeveer vijftien gemeenteleden van de NAK Hoogezand, waaronder districtsoudste in ruste Eppie Bontjer! Laatst genoemde ziet in de winter van z'n leven z'n levenswerk ten onder gaan. De NAK Hoogezand is op sterven na dood.
ZwartSchaap

Bericht door ZwartSchaap »

@ Allen,

De voorganger van de gemeente Hoogezand houdt zich te allen tijde aan het NAK spoorboekje.
Als het gaat om samenwerken met andere kerken in de regio blijft de man op afstand.
Ook als een gemeenschappelijk optreden van kerken in Hoogezand plaats vindt verschijnt de man niet.
Bij het afleggen van huisbezoeken vertelt de VG dat hij vijftien minuten na binnenkomst weer zal vertrekken.
Deze werkwijze bewerkt dat niemand gelegenheid heeft om iets kritisch te uiten.
Enkele maanden geleden is een priester uit de gemeente aangesteld als speciale rechterhand van de voorganger.
Dit laatste was een poging om de leegloop van de gemeente af te remmen, ook deze priester is een man met spoorboekje.

ZwartSchaap
zefyr

Re: Herinnering aan een huisbezoek - spoorboek

Bericht door zefyr »

@ZwartSchaap,

Tja, de modus operandi van zulke ambtelijke functionarissen of houten Klazen is desastreus: met het spoorboek in de hand ontspoort men...
TjerkB

Bericht door TjerkB »

ZwartSchaap schreef: za 28 dec 2024, 20:55(...)
Als het gaat om samenwerken met andere kerken in de regio blijft de man op afstand.
Ook als een gemeenschappelijk optreden van kerken in Hoogezand plaats vindt verschijnt de man niet.
Bij het afleggen van huisbezoeken vertelt de VG dat hij vijftien minuten na binnenkomst weer zal vertrekken.
Deze werkwijze bewerkt dat niemand gelegenheid heeft om iets kritisch te uiten.

(...)

@ZwartSchaap
@all

Mogelijk is voor betrokkene het onderstaande van enige betekenis...
  • Luisteren is het sleutelbegrip in pastoraal werk. Je neemt de tijd en moet voor álles aandacht hebben. Luisteren is niet alleen de woorden horen, maar ze binnen laten komen zodat ze je werkelijk raken en iets in je veranderen, in beweging zetten. Luisteren doe je met je ogen, met je oren en met je hart: niet alleen naar de woorden, maar je neemt de hele werkelijkheid in je op zoals die zich aandient.

Iedere verdere aanpak begint bij het kennen van de gemeenschap of de persoon om wie het gaat. Dan pas kan een idee ontstaan, samen met de ander, hoe op een probleem of een bepaalde zorg te reageren. Als je genoeg hebt geanalyseerd kun je een stap zetten en bedenken waarop je focussen moet en wat het beste zou zijn. Laat eerst een persoon of groep zelf uitspreken wat er speelt of waarvoor zij hulp willen inroepen.

Pas dan kun je reflecteren: hoe moet je dit zien in het licht van het evangelie? Hoe kan ik hierop antwoorden vanuit evangelische waarden? Vanuit je theologische achtergrond zijn geloof en rechtvaardigheid altijd de grondhouding voor een reactie, ongeacht wat er speelt.

Dus na een analyse volgt bidden en reflectie, waarin je hetgeen je hebt gehoord verenigt met de boodschap van het evangelie. Hoe doe je vanuit je geloof recht aan Gods mensen, daar gaat het om. Je vergezelt hen - niet om iets in hun plaats te doen of hen te redden, maar om met hen op te lopen tot ze zelf hun weg vinden.

Ontleend aan een Vimeo-interview met Eleanor Doidge in 2014 door Eileen Crowley

Deze passage uit het vertaalde interview kwam vandaag op mijn weg. Ook las ik nog een recente toelichting op de Bergrede. Daarin wordt over "zachtmoedigen" gezegd dat het mensen zijn die geen misbruik maken van hun positie (vgl. Jes. 49: 13, Ps. 22: 27, Spr. 16: 19) en over "barmhartigen" dat hierbij wordt gerefereerd aan een van de twee belangrijkste eigenschappen van God; naast gerechtigheid (vgl. Ps. 145: 8).

Jullie zijn het zout van de aarde. Maar als het zout zijn smaak verliest, hoe kan het dan weer zout worden gemaakt? Mat. 5: 13 (NBV21)

Groet,
TjerkB

P.S.
TjerkB schreef: zo 07 feb 2016, 15:38(...)
Dienen is echt heel wat anders dan heersen... Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan:
  • (...)
  • In het najaar van 2002 gebruikte ik, samen met enkele collega's, in Den Haag ergens iets voor de lunch, toen er een heilsoldate binnenkwam. Op slag voelde ik de grootst mogelijke bewondering voor haar, want in een flits zag ik een vriendelijke oude dame van beslist al in de tachtig, doch in de kracht van haar geloof! Ik realiseerde me hoezeer dat werkelijk nog heel wat anders is dan "in de kracht van iemands leven". Vooral de blije uitdrukking op haar gelaat trof mij diep.

In de Strijdkreet, die ik kreeg, las ik in de trein op weg naar huis iets opvallend moois:

• "Geef dan de keizer wat de keizer toekomt, en God wat God toekomt."
      (Matth. 22 : 21)
    • "Jezus geeft de opdracht om aan God te geven waar Zijn beeld op staat. God heeft geen geld, maar mensen naar Zijn beeld in omloop gebracht. Hij wil dat zij hun waarde behouden."
(...)

Uit: Bericht op "zo 07 feb 2016, 15:38", in de thread "Kan ik daar wat aan doen?"
Plaats reactie

Terug naar “Historische ontwikkelingen”