Op zaterdag 29 november 2014 vond in Düsseldorf de zgn. Feierstunde zur Versöhung plaats. Dat is aankomende vrijdag dus 10 jaar geleden.
Hoewel ik er toen zelf ook bij aanwezig was, is mij vooral iets anders bijgebleven, namelijk hoe ongeveer een jaar eerder, tijdens een informeel samenzijn in het Duitse Bottrop van broeders en zusters uit de beide geloofsgemeenschappen (NAK en VAG) en ook andere geïnteresseerden, er vanuit de VAG spontaan een oprechte vraag opkwam:

BakEenEi schreef: ↑wo 13 nov 2013, 18:27(…)
Een zuster uit de VAG vertelde dat de "Trennung" plaatshad rond haar 20e levensjaar. Hoe prijzenswaardig het van stamapostel Leber ook is dat hij dit voorjaar alsnog een verklaring uitgaf waarin de "Boodschap van stamapostel Johann Gottfried Bischoff" bij nader inzien "een persoonlijke overtuiging" wordt genoemd die op de Bijbel gebaseerd had moeten zijn; "Is het in de gemeenten nu ook bekendgemaakt wat er destijds is gebeurd?", zo vroeg zij zich af: "Wir warten schon so lange!" Met andere woorden: wanneer wij nu een keer in de Nieuw-Apostolische Kerk zouden komen, weet men dan wel af van het leed dat ons heeft getroffen?
De opziener die onze bijeenkomst nu bijwoonde, besloot echter om de waarheid maar te ontwijken (want natúúrlijk waren er in de nieuw-apostolische kerkgemeenten zo weinig mogelijk woorden vuil gemaakt aan de vermoedelijk meest zwarte bladzijde uit de geschiedenis). Omdat de meesten het grote belang ervan inzien dat vooruitkijken beter is dan terugblikken, met name de jongeren die de bewuste periode niet zelf hebben meegemaakt, bla bla. Kortom, laten de geëxcommuniceerden -met aanhang- zich, vooruitblikkend, van harte uitgenodigd weten om deel te nemen aan alle activiteiten en manifestaties in de Nieuw-Apostolische Kerk.
(…)
Uit: Mijn bericht -op het voormalige Forum van wijlen Bauke Moesker- op "Wo 13 Nov 2013, 18:27" in de thread “Versöhnung jetzt!”
Zie ook het bericht op "di 17 dec 2013, 10:38", in de thread "De Bazuin Sions - Extra nummer - 5 april 1970"
Dat raakte mij. Achteraf en zeker na de bewuste Feierstunde bleek dat de nieuw-apostolische kerkleiding die wens het liefst voor gezien hield. Bij nader inzien wees de opvallende AFwezigheid op 29 november 2014 van stamapostel Jean-Luc Schneider al op een kennelijke desinteresse.
Door de jaren heen zijn er in forumbijdragen talrijke gezichtspunten beschouwd. Ikzelf ben tot de slotsom gekomen dat bij de Neuapostolische Kirche op 4 december 2007 de zgn. Desinformatieavond "het begin van het einde" heeft ingeluid. Naderhand kwam het niet tot oprecht berouw.
Intussen op zeer hoge leeftijd gekomen; de geloofszuster van wie ik mij de genoemde vraag herinner, toonde zich deze zomer níet ontmoedigd!
Groet,
TjerkB