Misbruik door katholieke priesters en paters

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
TjerkB

Checks and balances (5)

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: di 19 nov 2024, 13:26(...)
Nog los van "checks and balances"; waren wij naar het Evangelie van Christus Jezus niet gelijkgerechtigde naasten en de leden van één Lichaam?

• [13] Wij zijn allen gedoopt in één Geest en zijn daardoor één lichaam geworden; of we nu Joden of Grieken zijn, slaven of vrije mensen, we zijn allen van één Geest doordrenkt. [14] Tegelijk bestaat een lichaam niet uit één deel, maar uit vele.[15] Als de voet zou zeggen: ‘Ik ben geen hand, dus ik hoor niet bij het lichaam,’ hoort hij er dan werkelijk niet bij? [16] En als het oor zou zeggen: ‘Ik ben geen oog, dus ik hoor niet bij het lichaam,’ hoort het er dan werkelijk niet bij? [17] Als het hele lichaam oog zou zijn, waarmee zou het dan kunnen horen? Als het hele lichaam oor zou zijn, waarmee zou het dan kunnen ruiken? [18] Maar God heeft juist alle lichaamsdelen hun eigen plaats gegeven, precies zoals Hij dat wilde. [19] Als ze met elkaar slechts één lichaamsdeel zouden vormen, zou dat dan een lichaam zijn? [20] Het is juist zo dat er een groot aantal delen is en dat die met elkaar één lichaam vormen. [21] Het oog kan niet tegen de hand zeggen: ‘Ik heb je niet nodig,’ en evenmin kan het hoofd tegen de voeten zeggen: ‘Ik heb jullie niet nodig.’ [22] Integendeel, juist die delen van het lichaam die het zwakst lijken zijn het meest noodzakelijk. [23] De delen van ons lichaam waarvoor we ons schamen en die we liever bedekken, behandelen we zorgvuldiger en met meer respect [24] dan die waarvoor we ons niet schamen. Die hebben dat niet nodig. God heeft ons lichaam zo samengesteld dat de delen die het nodig hebben ook zorgvuldiger behandeld worden, [25] zodat het lichaam niet zijn samenhang verliest, maar alle delen elkaar met dezelfde zorg omringen. [26] Wanneer één lichaamsdeel pijn lijdt, lijden alle andere mee; wanneer één lichaamsdeel met respect behandeld wordt, delen alle andere in die vreugde. [27] Welnu, u bent het lichaam van Christus en ieder van u maakt daar deel van uit.

Uit: 1 Korintiërs 12 (NBV21 )

In de praktijk echter lijkt het wel alsof er in kerkelijk verband inmiddels allerhande arbitraire uitzonderingsbepalingen van kracht zijn geworden. Wie erdoor bekneld raakt, kan tegenwoordig zomaar meemaken dat de kerkelijke geadresseerden kij­ken als­of ze het in Keu­len horen don­de­ren!

(...)

@all

In 2019 handelde het in een uitzending van 2Doc Kort over seksueel misbruik van kinderen die door hun doofheid zelfs extra kwetsbaar waren:

• Brief aan de Paus
    Afl. 4•Mrt 2019•13m•

Een groep doven van alle leeftijden reisde eind februari 2019 naar het Vaticaan. Ze zijn allemaal leerling geweest van het door nonnen en priesters gedreven Provolo Instituut voor dove kinderen in Verona. En ze zijn allemaal stelselmatig seksueel misbruikt door nonnen en priesters. Ook door de inmiddels overleden bisschop Carrao. Ondanks de aanklachten tegen hem is er in Verona een actie gestart om Carrao zalig te verklaren.

Bron: https://npo.nl/start/serie/2doc-kort/se ... s/afspelen

Op NPO Plus kan deze aflevering worden teruggekeken. Het is hartverscheurend om te zien hoe de kerkleiding ieders hulpvraag uit de weg gaat.

Groet,
TjerkB

N.B.
Redactie schreef: do 22 dec 2011, 20:16 (...)
"Hogere verantwoordelijke leidinggevenden" (terminologie ontleend aan de Leidraad dienen en leiding geven van de Nieuw-Apostolische Kerk) schijnen de instructie te hebben een ieder te negeren die aankomt met "onwelkome vragen", lid of geen lid van deze Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Wij beschouwen deze aanpak als een vorm van zinloos geestelijk geweld. Ook is het een kwestie van diefstal. Wat steelt men immers? Op zijn minst:
    • respect
    • geloof
    • vertrouwen
    • geestkracht
    • vrede
    • offervaardigheid
    • veiligheid
    • geborgenheid
    • enthousiasme
    • welbevinden
  • Diefstal is de enige zonde:

"Als je iemand vermoordt, steel je een leven," zei Baba. "Je steelt het recht van zijn vrouw op een echtgenoot, berooft zijn kinderen van een vader. Als je een leugen vertelt, steel je iemands recht op de waarheid. Als je iemand bedriegt, steel je zijn recht op een rechtvaardige behandeling. Kun je dat volgen?"

Uit: "De vliegeraar van Kabul" (geschreven door Khaled Hosseini)

Bovendien valt i.c. te denken aan het volgende:
Jan Boone: bisdom is criminele organisatie
15 maart 2010

Het aartsbisdom Utrecht vormt onder verantwoordelijkheid van de aartsbisschop een criminele organisatie, die het seksueel misbruik van kinderen faciliteert. Tot die conclusie komt strafpleiter Jan Boone. Hij heeft vrijdag ”uit verontwaardiging” aangifte tegen het bisdom gedaan bij de hoofdofficier van justitie in Utrecht.

Volgens Boone voldoet het bisdom aan alle kenmerken van een misdadige organisatie. ”Er is sprake van een structuur, leidinggevenden, deelnemers, een gezamenlijk oogmerk en het voortbestaan in de tijd”, schrijft hij in zijn aangifte. De raadsman meent dat het vaststaat dat het aartsbisdom op de hoogte is geweest van het voortduren van het misbruik en niet heeft ingegrepen. ”De enige maatregel die is genomen, is het instellen van een ‘excuuscommissie’ ”, de onderzoekscommissie-Deetman.

Het bisdom kan wat Boone betreft worden vervolgd wegens het vormen van een criminele organisatie, omdat dit strafbare feit niet is verjaard. Dit in tegenstelling tot het feitelijke misbruik zoals dat tot dusver aan het licht is gekomen.

Bron: ANP

Ontleend aan: http://tuchtklacht.info/15/03/2010/jan- ... comment-16
(...)

Uit: Bericht -op het voormalige Forum van wijlen Bauke Moesker- op "Do 22 Dec 2011, 21:16" in de thread "Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk". Zie aldaar ook het bericht op "Za 14 Sep 2013, 18:29", in de thread "Versöhnung jetzt!"
Zie voorts in deze samenhang het bericht op "wo 19 sep 2018, 23:52", in de thread "Transparantie of zelfbevlekking?"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
TjerkB

Checks and balances (6)

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: zo 17 nov 2024, 10:35(...)
Te midden van kerkgenoten die rondom de geloofsgemeenschap onbekommerd het leven vieren, trekken menigten stil door woestijnen van miskenning. Denk ook aan wie ten prooi vielen aan seksueel misbruik in de kerk van Rome of bij de Nieuw-Apostolische Kerk aan bruut buitengesloten gemoedsbezwaarden.

Zou je je níet verdomd alléén kunnen voelen als oppermachtigen op zo'n manier over zgn. checks and balances bulldozerend de regie voeren?

(...)

@all

Dat ik begaan ben met naasten die niet voor vol worden aangezien terwijl ze in kerkelijk verband ten prooi vielen aan allerhande vernederingen, hangt ermee samen dat ik het belangrijk vind dat voor hen het Evangelie van Christus Jezus héél kan blijven:

• [27] Mijn schapen luisteren naar mijn stem, Ik ken ze en zij volgen Mij. [28] Ik geef ze eeuwig leven: ze zullen nooit verloren gaan en niemand zal ze uit mijn hand roven. [29] Wat mijn Vader Mij gegeven heeft gaat alles te boven, niemand kan het uit de hand van mijn Vader roven

Uit: Johannes 10 (NBV21)

Er broeit werkelijk onraad als hulpzoekenden onbarmhartig worden bejegend en er geen nood wordt gelenigd. Als er geen greintje liefde meer te bekennen valt, op een dwaalweg; zou God ons dan niet overduidelijk, een er­va­ring rij­ker en een il­lu­sie ar­mer, béter op koers willen brengen?

• Ik geef inzicht en wijs de weg die je moet gaan.
    Ik geef raad, op jou rust mijn oog
    .

Uit: Psalm 32: 8 (NBV21)

Híjzelf!

Eén van de makers van de 6-delige documentairereeks "Het Vaticaan - de staat van de kerk" (vanaf morgen wekelijks op NPO 2, om 16.00 uur) vertelde achteraf dat hij zo'n zes jaar lang aan het project heeft gewerkt. De kerk bestuurt met veel meer woorden dan ook met daden, vond hij. Je zult dat, misbruikt als kind, maar je hele verdere leven moeten bezuren - dan wel anderszins, door toedoen van... kerkelijke functionarissen. Als weinig daden bij nader inzien deels wandaden zijn, en zowat niemand heeft de moed om daarop in te grijpen; waar kun je dán nog schuilen?

• [8] Beter te schuilen bij de HEER
    dan te vertrouwen op mensen.
    [9] Beter te schuilen bij de HEER
    dan te vertrouwen op mannen met macht.

Uit: Psalm 118 (NBV21)

Laten wij ons maar blijven richten op Zijn leiding in ons leven:

• Optreden van Jezus in Nazaret
    [14] Vervuld met de kracht van de Geest keerde Jezus terug naar Galilea. Het nieuws over Hem verspreidde zich in de hele streek. [15] Hij gaf de mensen onderricht in hun synagogen en werd door allen geprezen. [16] Hij kwam ook in Nazaret, waar Hij was opgegroeid, en volgens zijn gewoonte ging Hij op sabbat naar de synagoge. Toen Hij opstond om voor te lezen, [17] werd Hem de boekrol van de profeet Jesaja overhandigd, en Hij rolde hem af tot de plaats waar geschreven staat:
    • [18] ‘De Geest van de Heer rust op Mij,
      want Hij heeft Mij gezalfd.
      Om aan armen het goede nieuws te brengen
      heeft Hij Mij gezonden,
      om aan gevangenen hun vrijlating bekend te maken
      en aan blinden het herstel van hun zicht,
      om onderdrukten hun vrijheid te geven,
      [19] om een genadejaar van de Heer uit te roepen.’

[20] Hij rolde de boekrol op, gaf hem terug aan de dienaar en ging weer zitten; de ogen van alle aanwezigen in de synagoge waren op Hem gericht. [21] Hij zei tegen hen: ‘Vandaag is de schrifttekst die jullie gehoord hebben in vervulling gegaan.’

Uit: Lucas 4 (NBV21)
  • Leven door de Geest
    [13] Broeders en zusters, u bent geroepen om vrij te zijn. Misbruik die vrijheid niet om uw aardse begeerten vrij spel te geven, maar dien elkaar in liefde, [14] want de hele wet is vervuld in één uitspraak: ‘Heb uw naaste lief als uzelf.’

Uit: Galaten 5 (NBV21)

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
TjerkB

Checks and balances (7)

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: do 31 okt 2024, 11:42(...)
TjerkB schreef: za 26 okt 2024, 05:58(...)
Had deze aangelegenheid niet principieel (!) alle tijd en aandacht verdiend, alvorens over te gaan tot welke andere orde van welke dag dan ook?

(...)

Vermalen in de machinerie van de reli-industrie en terwijl het niet enkelingen betreft doch tallozen, wordt er géén taskforce aan het werk gezet.

Is dat namens "de paus, de bisschoppen", namens "iedereen", "jij, en hij en hij ook" ...gerechtigheid? Zijn "wij" nog wel bij: ons volle verstand?

(...)

@all

In mijn voorlaatste bericht betrof het...

Afbeelding

Waar ze in 2019 met elkaar de aandacht voor vroegen, was bijvoorbeeld:
  1. Afbeelding
    Afbeelding
    Afbeelding

.
  2. Afbeelding
    Afbeelding
    Afbeelding

.
  3. Afbeelding
    Afbeelding

Eén van deze dove kinderen maakte tot overmaat van ramp mee dat er geld wordt ingezameld om diens overweldiger zalig te laten verklaren:

Afbeelding

(...)

"U heeft mij nooit geantwoord" [paus Franciscus], werd er gezegd. Nogmaals:

TjerkB schreef: do 31 okt 2024, 11:42(...)
TjerkB schreef: za 26 okt 2024, 05:58(...)
Had deze aangelegenheid niet principieel (!) alle tijd en aandacht verdiend, alvorens over te gaan tot welke andere orde van welke dag dan ook?

(...)

Vermalen in de machinerie van de reli-industrie en terwijl het niet enkelingen betreft doch tallozen, wordt er géén taskforce aan het werk gezet.

Is dat namens "de paus, de bisschoppen", namens "iedereen", "jij, en hij en hij ook" ...gerechtigheid? Zijn "wij" nog wel bij: ons volle verstand?

(...)

Groet,
TjerkB :shock:
TjerkB

Re: Misbruik door katholieke priesters en paters

Bericht door TjerkB »

@all

Er komt géén eind aan: https://nos.nl/regio/gelderland/artikel ... m-misbruik

Groet,
TjerkB
TjerkB

Re: Misbruik door katholieke priesters en paters

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: zo 24 nov 2024, 14:36(...)
Er komt géén eind aan: https://nos.nl/regio/gelderland/artikel ... m-misbruik

(...)

@all

Elders trouwens -met terugwerkende kracht- evenmin: https://dit.eo.nl/artikel/anneloes-besc ... 10-geboden

Groet,
TjerkB
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”