Pagina 6 van 6

Re: De nieuw-apostolische "Gouden Kooi"

Geplaatst: ma 20 okt 2025, 18:33
door TjerkB
TjerkB schreef: za 18 okt 2025, 13:37(...)
Waarschijnlijk en ook niet voor het eerst dacht ik aan iets wat mij "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" ongebruikelijk toeschijnt.

(...)
Nu het woensdag jl. handelde over Jona, zou mijn voorstel zijn: praat morgen eerst hierover door met elkaar, alvorens eroverheen te stappen! Als wij anderen willen waarschuwen en menen een zendingsopdracht te hebben, past het ons dan wel de gewaarschuwden iets te misgunnen? Laten wij ons van geen enkele vermeende Nineviet mijlenver afwenden!

(...)

@all

Het gaat mij om het volgende:
  • ‘Als iemand van u honderd schapen heeft waarvan er één verloren is geraakt, laat hij dan niet de negenennegentig andere in de woestijn achter om naar het verdwaalde dier op zoek te gaan tot hij het gevonden heeft?

    Uit: Lucas 15: 4 (NBV21)

In forumbijdragen werd soms gewezen op emotionele verwaarlozing, op mentale 'emigratie' en ook op "mechanisatie van het gemeenteleven". Naar mijn vaste overtuiging staat dit niet los van de omstandigheid dat een ingebrachte kritische noot bij de nieuw-apostolische kerkleiding niet zelden wordt weggewuifd en daarmee onbeantwoord blijft. Zo kan het middenin de gemeenschap gebeuren dat levens worden opgeofferd!

Met andere woorden: wie woont er dan eigenlijk nú in de regio Nineve en van wíe wordt nú het uiterste gevergd om zich ernaartoe te begeven?

Groet,
TjerkB

Re: De nieuw-apostolische "Gouden Kooi"

Geplaatst: ma 20 okt 2025, 22:50
door TjerkB
TjerkB schreef: za 18 okt 2025, 12:01(...)

Nog wekenlang nadat Jona de Ninevieten had gewaarschuwd, bivakkeerde hij daar ergens in het buitengebied, op een voor hem veilige afstand:

  • Nadat Jona Nineve had verlaten, was hij aan de oostkant van de stad gaan zitten. Hij had er een hut gemaakt om in de schaduw af te wachten wat er met de stad zou gebeuren.

    Uit: Jona 4: 5 (NBV21)

Een bijzonder verhaal.

(...)
TjerkB schreef: ma 20 okt 2025, 18:33(...)
Met andere woorden: wie woont er dan eigenlijk nú in de regio Nineve en van wíe wordt nú het uiterste gevergd om zich ernaartoe te begeven?

(...)

@all

Toen wij in deze thread met een vraag over de woensdagavonddienst van vorige week werden geattendeerd op Jona, moest ik mij echt even ergens overheen zetten om de betreffende YouTube-video op te te zoeken en die vervolgens te bekijken. Wat niet iedereen zich vermoedelijk direct ook realiseert, is, dat voordat ik hier soms iets opschrijf, er vaak nogal wat aan voorafgaat en dat daarmee ook tijd gemoeid kan zijn. Zo herinner ik mij dat ik rond 2004 de kerk al eens heb willen verlaten. Uiteindelijk gebeurde dat medio 2007 alsnog, maar het grenst aan het onwaarschijnlijke hoeveel geworstel het al met al meebracht om vanuit kerkelijk schemerduister van banden der aarde bevrijd te mogen zijn.

Terugkomend op het Bijbelboek Jona; toen ik een deel van de video alvast had bekeken, wilde ik het hele verhaal van Jona graag snel nalezen. Daarbij legde ik een drietal Bijbelvertalingen naast elkaar. De onderscheidene vertalers waren kennelijk niet allemaal met hetzelfde been uit bed gestapt want boven hoofdstuk 1 stond respectievelijk níets, dan wel "Jona’s roeping; ongehoorzaamheid en straf" óf "Jona's roeping en vlucht".

Verder keek ik over de situatie nog de afstanden na, om beter te begrijpen wat Jona was gevraagd en waarom dat misschien echt wel lastig was:

TjerkB schreef: za 18 okt 2025, 12:01(...)
De afstand voor Jona, van wie ik las dat hij afkomstig was uit de omgeving van Nazareth, naar Nineve (in het huidige Irak), was hemelsbreed bijna 900 kilometer en die stad zelf was destijds zó groot, zo lezen wij in de Bijbel, dat je wel drie dagen nodig had om er doorheen te komen. Stel, dat God kenbaar maakt: en ga jíj daar nu alsjeblieft naartoe! Zelfs op de fiets zou ik mij afvragen: woont er daar niet iemand dichterbij?

Die hele opgaaf - Jona voelde zich erdoor overweldigd. Hij ging naar Jafo (tegenwoordig Jaffa). Ik zocht het even op, maar Nazareth en Jaffa liggen ook al ruim 100 kilometer uit elkaar. Daarmee ben je, in termen van de Nijmeegse 4Daagse, dus al over de helft! Hoe ver later de boot naar Tarsis al onderweg was, toen de storm opkwam, weet ik niet, maar de walvis deed er drie dagen over om Jona weer aan wal te brengen.

(...)

De kwalificatie ongehoorzaamheid verbaasde mij. Tegenwoordig kunnen zendelingen reis- en verblijfkosten declareren, maar Jona wachtte een voettocht, zo lang als van Groningen naar Genève; vast géén arrangement voor Happen en Stappen onderweg, oponthoud met wellicht spot en hoon op de plaats van bestemming, voor zover bekend zonder volpension; een ongewisse vrije aftocht én een ongewisse behouden thuiskomst. Hoezo ongehoorzaam?, dacht ik! De Bijbelse Thomas was ongelovig, een veelbesproken vrouw overspelig, enzovoort. En Jonas: ongehoorzaam.

Christus Jezus schreef later op de tempelvloer in pseudo-Hebreeuwse letters de woorden: 'Wie van u zonder zonden is , werpe de eerste steen'.

Wat voor mij iets heel moois is bij wat er te lezen valt over Jona, is, hoezeer God met een verre vooruitziende blik ook bij hem het hart aanzag!

  1. [1] De HEER richtte zich tot Jona, de zoon van Amittai: [2] ‘Maak je gereed en ga naar Nineve, die grote stad, om haar aan te klagen, want Ik heb gezien hoe haar inwoners zich misdragen.’ [3] En Jona maakte zich gereed, maar vluchtte naar Tarsis, weg van de HEER. Hij ging naar Jafo en vond er een schip met bestemming Tarsis. Hij betaalde de overtocht en ging aan boord om mee te varen naar Tarsis, weg van de HEER.

    Uit: Jona 1
    .
  2. [1] Opnieuw richtte de HEER zich tot Jona: [2] ‘Maak je gereed en ga naar Nineve, die grote stad, om haar aan te klagen met de woorden die Ik je zeg.’ [3] En Jona maakte zich gereed en ging naar Nineve, zoals de HEER hem had opgedragen.

    Uit: Jona 3

En nóg iets opmerkelijks... De zeelieden met wie Jona in een storm verzeild raakte, leerden de God van Jona kennen en bekeerden zich tot Hem:

  • [4] Maar de HEER wierp een hevige storm op de zee, en de zee werd zo wild dat het schip dreigde te breken. [5] De zeelieden werden bang, en ieder riep tot zijn eigen god om hulp. Ook gooiden ze, om het gevaar af te wenden, de lading in zee. Maar Jona was in het ruim van het schip afgedaald, was daar gaan liggen en in een diepe slaap gevallen. [6] De schipper ging naar hem toe en zei tegen hem: ‘Wat lig jij hier te slapen! Sta op, roep je God aan! Misschien dat Hij zich om ons bekommert, zodat we niet vergaan.’ [7] Intussen overlegden de zeelieden: ‘Laten we het lot werpen om te weten te komen wiens schuld het is dat deze ramp ons treft.’ Ze wierpen het lot, en het lot viel op Jona. [8] Toen zeiden ze tegen hem: ‘Vertel ons: Hoe komt het dat deze ramp ons treft? Wat doe je hier aan boord? Waar kom je vandaan? Uit welk land kom je? Bij welk volk hoor je?’ [9] Jona antwoordde: ‘Ik ben een Hebreeër en ik vereer de HEER, de God van de hemel, de God die de zee en het droge gemaakt heeft.’ [10] Nu werden de mannen nog veel banger, want ze hadden van hem gehoord dat hij was weggevlucht van de HEER. Ze zeiden tegen hem: ‘Hoe heb je dat kunnen doen?’ [11] En ze vroegen hem: ‘Wat moeten we met je doen, dat de zee ons met rust laat?’ Want de zee werd hoe langer hoe onstuimiger. [12] Hij antwoordde: ‘Gooi me in zee, dan zal de zee jullie met rust laten. Want ik weet dat het mijn schuld is dat deze storm zo tegen jullie tekeergaat.’ [13] Maar de mannen roeiden uit alle macht om weer aan land te komen; dat lukte hun echter niet, want de zee ging steeds onstuimiger tegen hen tekeer. [14] Toen riepen ze tot de HEER: ‘Ach HEER, laat ons toch niet vergaan als wij het leven van deze man opofferen. Reken het ons niet aan als hier een onschuldige sterft. U bent de HEER, al wat U wilt, doet U!’ [15] Toen tilden ze Jona op en gooiden hem in zee, en de woede van de zee bedaarde. [16] De mannen werden vervuld van bang ontzag voor de HEER. Ze brachten Hem een offer en deden Hem geloften.

    Uit: Jona 1

Mocht Jona bang zijn geweest voor een zeker noodlot indien hij als een onheilsprofeet in ongenade was gevallen; het pakte echt heel anders uit:

  • [5] De inwoners van Nineve geloofden God: ze riepen een vasten uit en iedereen, van hoog tot laag, hulde zich in een boetekleed. [6] Toen de profetie de koning van Nineve bereikte, stond hij op van zijn troon, legde zijn staatsiegewaad af en ging, gehuld in een boetekleed, op de grond zitten. [7] En hij liet in Nineve omroepen: ‘Volgens bevel van de koning en zijn edelen is het niemand toegestaan te eten of te drinken, mens noch dier, rund noch schaap of geit. De dieren mogen niet grazen of water drinken. [8] Iedereen, mens en dier, moet zich hullen in een boetekleed en luidkeels God aanroepen. Laat iedereen breken met zijn kwalijke praktijken en met het onrecht dat hij doet. [9] Misschien dat God dan van gedachten verandert en afziet van zijn voornemen; wie weet zal Hij zijn woede laten varen, zodat wij niet te gronde gaan.’

    Uit: Jona 3

Maar wat onder het lezen óók indruk op mij maakte, is, wat God hier eerst nog omstandig in het werk stelde, om te waarschuwen én.. te helen.

Ik denk dat Jona als herboren thuiskwam en dat hij zich over deze reis met allerwegen machtige stromen van zegen heeft kunnen verwonderen.

Groet,
TjerkB


P.S.
BakEenEi schreef: zo 19 mei 2013, 17:48(...)
Eén van de liederen waarvan ik het spijtig vind dat het in de Nieuw-Apostolische Kerk aan de vergetelheid werd prijsgegeven, kwam mij nu in herinnering:
  • In dat Licht te mogen wand’len,
    trots de duisternis op aard’,
    geeft ons daag’lijks stof tot danken,
    is ons vele offers waard.

    Geef, o Heiland, kracht en sterkte,
    dat wij U te allen tijd
    -door ‘t geloof en in de liefde-
    volgen in gehoorzaamheid.


    Bron: Derde couplet van lied 145, gezangboek H.A.G.E.A., 1953 - "Wordt verlicht"
Dan zit je goddank niet in de tang van een "hogere verantwoordelijke leidinggevende" die je geen blik waardig keurt omdat je niet als een kameleon van kleur verschiet op aanwijzing van een gezagsgetrouwe zegenaar die als hobby heeft: het "conditioneren" van zielen die "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" van diens zegen afhankelijk zouden zijn.

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van wijlen Bauke Moesker- op "19 mei 2013, 17:48", in de thread ""Het is niet ver naar Bethlehem

Re: De nieuw-apostolische "Gouden Kooi"

Geplaatst: di 21 okt 2025, 12:35
door TjerkB
Jabob65 schreef: di 21 okt 2025, 09:15 @Tjerk, we moeten ook wat oppassen met het platslaan van hetgeen op z'n minst verhalen zijn...mythologie misschien wel, vroeger werd het verhaal van Jona ook al wel verteld in de zin van 'het evangelie verkondigen', de nieuw-apostolische geloofsleer maar feitelijk was het ook een existentieel avontuur, alles achter je laten, de woestijnervaring (er lijkt geen eind aan te komen) en uiteindelijk herboren zijn.


Bron: Bericht op "di 21 okt 2025, 09:15", in de thread "Wacht de Christelijke Gereformeerde Kerken een salomonsoordeel?"

@Jabob65

Omdat de aangehaalde reactie het meest aansluit op het forumberaad in déze thread, ga ik er nu hier graag even op in. Ook ik denk dat veel passages in de Bijbel uit meerdere oogpunten kunnen worden bekeken:
TjerkB schreef: do 28 aug 2025, 09:13(...)
Met de Bijbel in onze hand kunnen wij, steevast met het gelijk aan ónze kant iedereen óveral van overtuigen - met inbegrip van het tegendeel!

(...)


Uit: Bericht op "do 28 aug 2025, 09:13", in de thread "Wacht de Christelijke Gereformeerde Kerken een salomonsoordeel?"

In de nieuw-apostolische geloofspraktijk worden onderwerpen kort aangestipt en daar blijft het in de regel bij. Je kunt als matige leerling (...) de vinger wel opsteken omdat je iets te vragen hebt, maar ondertussen is dan het volgende item al tijdovereenkomstig aan de orde: je loopt achter. Het is mij echter gebleken dat de kennis die men aldus dag in, dag uit oppervlakkig opdoet, het bewustzijn niet bepaald vergroot. Verder wordt er vanuit de organisatie zó veel afleiding verschaft aan ieders gedachten, dat in de gemeenschap het geloofsleven zich amper kan verdiepen. In het bericht op "zo 05 jan 2025, 15:46" e.v. in de thread "Herinnering aan een huisbezoek" lichtte ik al toe waarom m.i. elke voortgang stagneert.

Groet,
TjerkB

Re: De nieuw-apostolische "Gouden Kooi"

Geplaatst: do 23 okt 2025, 08:38
door Jabob65
@Tjerk, ik had mijn reactie in de verkeerde thread geplaatst, misschien kun je die verwijderen?

@Tjerk, we moeten ook wat oppassen met het platslaan van hetgeen op z'n minst verhalen zijn...mythologie misschien wel, vroeger werd het verhaal van Jona ook al wel verteld in de zin van 'het evangelie verkondigen', de nieuw-apostolische geloofsleer maar feitelijk was het ook een existentieel avontuur, alles achter je laten, de woestijnervaring (er lijkt geen eind aan te komen) en uiteindelijk herboren zijn.

Re: De nieuw-apostolische "Gouden Kooi"

Geplaatst: do 23 okt 2025, 13:47
door TjerkB
TjerkB schreef: di 03 dec 2024, 11:55(...)
Ik denk dat velen er eenvoudig vanuit gaan dat je het volste vertrouwen kunt hebben in de dienaren - zolang er geen reden tot ongerustheid is! Maar wát kun je nog doen als, tegen alle verwachtingen in, je ergens hopeloos mee vastloopt en welluidende versregels géén uitkomst bieden?

  • Zijt gij door de levensstormen moe en mat?
    Heeft een golf van zorgen u soms overspat?
    Weet, in de gemeenschap wacht u vreed' en rust,
    wordt g' u van des Vaders liefde weer bewust.
    Tel Gods liefdedaden, denk daaraan:
    door d' Apost'len biedt Hij schatten aan.
    Grijp die gaven, neem ze dankbaar aan.
    Dat geeft kracht de levensstormen te weerstaan.


    Bron: Eerste couplet van lied 376, NAK-gezangboek

Heeft u dit zélf wel eens ondervonden; dat een golf van zorgen je had overspat en je daarna géén "vreed' en rust" wachtte, maar het tegendeel? En dat hier in "de gemeenschap" géén eind meer aan kwam?

Is zoiets onmogelijk? Kan niemand dat ooit hebben moeten meemaken?

(...)


Uit: Bericht op "di 03 dec 2024, 11:55", in de thread "Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)"
Jabob65 schreef: do 23 okt 2025, 08:38(...)
... de woestijnervaring (er lijkt geen eind aan te komen) en uiteindelijk herboren zijn.

@Jabob65
@all

Door deze quotes dacht ik aan een heel ander Bijbelverhaal, maar opnieuw ook aan het lied dat vorige week nog werd gezongen in Hoogezand:

  • [4] Toen het al ochtend werd, stond Jezus op de oever. Maar de leerlingen wisten niet dat het Jezus was. [5] Hij riep: ‘Hebben jullie iets te eten, jongens?’ ‘Nee,’ antwoordden ze. [6] ‘Gooi het net uit aan de rechterkant van het schip,’ riep Jezus, ‘dan lukt het wel.’ Ze wierpen het net uit, en er zat zo veel vis in dat ze het niet omhoog konden trekken.

    Uit: Johannes 21 (NBV21)
  • In stille trouw, o help mij, Vader,
    dat ik tot dienen steeds mij geef,
    niet om geëerd, gezien te worden,
    maar dat ik onbaatzuchtig leef.
    U wil ‘k geheel mij toebetrouwen,
    Uw liefdesarmen zijn zo wijd,
    ik voel mij rustig en geborgen
    omdat ik wéét, d a t · G i j · m i j · l e i d t.


    Bron: Lied 87, gezangboek H.A.G.E.A., derde couplet

Zou dat heus gebeurd zijn, daar bij Tiberias? Verderop roept iemand wat. Vooruit, laten wij dat tóch maar doen! En dan blijkt het Jezus te zijn. Ze hoefden alleen maar iets van twintig of veertig meter verderop te vissen. Wat een stom toeval. Er kwam gewoon net een school vissen langs.

Dat laatste getuigt natuurlijk óók van geloof; een ander geloof weliswaar. Ik heb in elk geval niets gehoord over wetenschappelijk onderzoek. Om een scheuring te vermijden, kunnen we het nu laten bij het spreekwoord "als het niet kan zo­als het moet, dan moet het maar zo­als het kan".
Je moet soms prag­ma­tisch zijn als je iets wilt be­rei­ken:

  • [20] Broeders en zusters, wees in uw denken niet als kinderen. Wees kinderen in het kwaad, maar wees in uw denken volwassen.

    (...)
    [26] Broeders en zusters, wat betekent dit voor uw samenkomsten? Wanneer u samenkomt draagt iedereen wel iets bij: een lied, een vorm van onderricht, een openbaring, een uiting in klanktaal of de uitleg daarvan. Laat alles tot opbouw van de gemeente zijn.

    Uit: 1 Korintiërs 14 (NBV21)

Groet,
TjerkB


N.B.
TjerkB schreef: vr 22 nov 2024, 17:03(...)
Door de jaren heen zijn er in forumbijdragen talrijke gezichtspunten beschouwd. Ikzelf ben tot de slotsom gekomen dat bij de Neuapostolische Kirche op 4 december 2007 de zgn. Desinformatieavond "het begin van het einde" heeft ingeluid. Naderhand kwam het niet tot oprecht berouw.

(...)


Uit: Bericht op "vr 22 nov 2024, 17:03", in de thread "Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)"

Re: De nieuw-apostolische "Gouden Kooi"

Geplaatst: do 23 okt 2025, 14:11
door TjerkB
@all

Aan het vorige bericht zou ik nog dít willen toevoegen. Het is een welgemeende handreiking... Denk alsjeblieft niet: hij smijt met Bijbelteksten!

  • [12] Broeders en zusters, we zijn dus niet langer gebonden aan het aardse, om volgens aardse maatstaven te leven. [13] Als u wel zo leeft, zult u zeker sterven. Als u echter uw zondige praktijken doodt door de Geest, zult u leven. [14] Allen die door de Geest van God worden geleid, zijn kinderen van God. [15] U hebt de Geest niet ontvangen om opnieuw als slaven in angst te leven, u hebt de Geest ontvangen om Gods kinderen te worden – door Hem roepen wij God aan met ‘Abba, Vader’. [16] De Geest zelf verzekert onze geest dat wij Gods kinderen zijn. [17] En als we zijn kinderen zijn, zijn we ook zijn erfgenamen: erfgenamen van God, samen met Christus. Want wij delen in zijn lijden om ook met Hem te kunnen delen in Gods luister.
    [18] Ik ben ervan overtuigd dat het lijden van deze tijd in geen verhouding staat tot de luister die ons in de toekomst zal worden geopenbaard. [19] De schepping ziet er reikhalzend naar uit dat de luister van Gods kinderen openbaar wordt. [20] Want de schepping is ten prooi aan zinloosheid, niet uit eigen wil, maar door Hem die haar daaraan heeft onderworpen. Maar er is hoop, [21] omdat ook de schepping zelf zal worden bevrijd uit de slavernij van de vergankelijkheid en zal delen in de vrijheid en luister die Gods kinderen geschonken wordt. [22] Wij weten dat de hele schepping nog altijd als in barensweeën zucht en lijdt. [23] En zij niet alleen, ook wijzelf, die als voorschot de Geest hebben ontvangen, ook wij zuchten in onszelf in afwachting van de openbaring dat we kinderen van God zijn: de verlossing van ons sterfelijk bestaan. [24] In deze hoop zijn we gered. Als we echter nu al zouden zien waarop we hopen, zou het geen hoop meer zijn. Wie hoopt er nog op wat hij al kan zien? [25] Maar als wij hopen op wat we nog niet zien, blijven we in afwachting daarvan volharden. [26] En bovendien komt de Geest onze zwakheid te hulp; wij weten immers niet wat we in ons gebed tegen God moeten zeggen, maar de Geest zelf pleit voor ons met woordloze zuchten. [27] God, die ons hart doorgrondt, weet wat de Geest wil zeggen, want de Geest pleit voor de heiligen overeenkomstig Gods wil. [28] En wij weten dat voor wie God liefhebben, voor wie volgens zijn voornemen geroepen zijn, alles bijdraagt aan het goede.


    Uit: Romeinen 8 (NBV21)

TjerkB schreef: di 28 jan 2025, 09:59
TjerkB schreef: do 23 jan 2025, 15:34(...)
Dít is mijn onderwerp, uit Johannes 21 (NBV21):
  • [15] Toen ze gegeten hadden, sprak Jezus Simon Petrus aan: ‘Simon, zoon van Johannes, heb je Mij lief, meer dan de anderen hier?’ Petrus antwoordde: ‘Ja, Heer, U weet dat ik van U houd.’ Hij zei: ‘Weid mijn lammeren.’ [16] Nog eens vroeg Hij: ‘Simon, zoon van Johannes, heb je Me lief?’ Hij antwoordde: ‘Ja, Heer, U weet dat ik van U houd.’ Jezus zei: ‘Hoed mijn schapen,’ [17] en voor de derde maal vroeg Hij hem: ‘Simon, zoon van Johannes, houd je van Me?’ Petrus werd verdrietig omdat Hij voor de derde keer vroeg of hij van Hem hield. Hij zei: ‘Heer, U weet alles, U weet toch dat ik van U houd.’ Jezus zei: ‘Weid mijn schapen.

Nú de bedoelde vraag. Driemaal lezen wij hier dat Jezus spreekt van "mijn": mijn lammeren, mijn schapen en andermaal mijn schapen. Hoe kan het dan dat deze worden behandeld alsof het "boekhoudobjecten" zijn, die zomaar onheus kunnen worden bejegend c.q. in- en uitgeschreven?

(...)

@all

Uit een prachtig lied herinner ik mij de woorden...

  • Maak mij reiner, immer kleiner,
    leer mij trouw zijn immer meer;
    maak bewust mij, wat mijn doel zij,
    neem mijn hart, mijn leven, Heer!


    Bron: Eerste couplet van lied 129, NAK-liederenbundel

Wat dit voor mij nog betekenisvoller maakt, is, wanneer dit gezongen werd, dat wij ons in de gemeenschap hiermee in gebed verootmoedigden! Mede daardoor schreef ik later eens het volgende:

TjerkB schreef: do 23 mar 2023, 21:48(...)
Velen van ons zullen de uitdrukking kennen: "bo­ven bid­den en den­ken", naar Efeziërs 3:
  • [20] Aan Hem die door de kracht die in ons werkt bij machte is oneindig veel meer te doen dan wij vragen of denken, [21] aan Hem komt de eer toe, in de kerk en in Christus Jezus, van geslacht op geslacht, tot in alle eeuwigheid. Amen.

In de Nieuw-Apostolische Kerk eindigde een gebed dat werd uitgesproken geregeld ongeveer zó: "Zegen ons boven bidden en denken. Amen." Soms bekroop mij dan het gevoel dat deze woorden bijna onnadenkend waren gebruikt om te dienen als een soort van vaste slotformulering. Maar uiteindelijk realiseerde ik mij dat dit in schril contrast staat mét en toch echt heel anders overkomt dan "Uw wil geschiede" (vgl. Mt 6: 10):

  • Mijn Vader, Uwe wil zal altijd mijn wil zijn.
    Aan Uwe liefdehand ga 'k als een kind, zo klein.
    Uw grote liefde wil mijn ziel steeds hulpe bien.
    Daarom: niet mijn wil, Heer; Uw wil zal steeds geschiên!
    Daarom: niet mijn wil, Heer; Uw wil zal steeds geschiên!


    Bron: Eerste couplet van lied 310, NAK-gezangboek

(...)
Brengt dit ons niet terug bij Matteüs 6? Uit de NBV21 - de verbeterde versie van de Nieuwe Bijbelvertaling (NBV) uit 2004:
  • [7] Bij het bidden moeten jullie niet eindeloos voortprevelen zoals de heidenen, die denken dat ze door hun overvloed aan woorden verhoord zullen worden. [8] Doe hen niet na! Jullie Vader weet immers wat jullie nodig hebben, nog vóór jullie het Hem vragen. [9] Bid daarom als volgt:
    • Onze Vader in de hemel,
      laat uw naam geheiligd worden,
      [10] laat uw koninkrijk komen,
      laat uw wil gedaan worden
      op aarde zoals in de hemel.
      [11] Geef ons vandaag het brood
      dat wij nodig hebben.
      [12] Vergeef ons onze schulden,
      zoals ook wij vergeven
      wie ons iets schuldig is.
      [13] En breng ons niet in beproeving,
      maar red ons van het kwaad.
      [Want aan U behoort het koningschap,
      de macht en de majesteit,
      in eeuwigheid. Amen.]

    [14] Want als jullie anderen hun misstappen vergeven, zal jullie hemelse Vader ook jullie vergeven. [15] Maar als je anderen niet vergeeft, zal jullie Vader jullie je misstappen evenmin vergeven.

Op deze wijze kreeg "boven bidden en denken" voor mij ooit een ongekende dimensie, zonder weerga.

(...)


Uit: Bericht op "do 23 mar 2023, 21:48", in de thread "scheuring in de Hersteld Apostolische Zendingkerk (groep Schaap-Rijnders-Straetemans versus groep Kuipers)"

Kortom, nu het in deze thread "historische ontwikkelingen" betreft; welke ontwikkelingen zouden wij willen doortrekken naar onze toekomst?

Groet,
TjerkB


Bron: Bericht op "di 28 jan 2025, 09:59", in de thread "Herinnering aan een huisbezoek"

Groet,
TjerkB


P.S.
BakEenEi schreef: za 29 jan 2011, 15:47@all

Er is in de Nieuw-Apostolische Kerk natuurlijk al jarenlang sprake van een op handen zijnde catechismus. De kerkleiding verwacht dat wanneer deze in drukvorm voorligt, ieder er reikhalzend naar heeft uitgezien. Het zou God hebben behaagd alleen een Duitse, Engelse, Franse, Portugese, Russische en Spaanse editie te laten verschijnen. Een kinderstem in mij reageerde destijds spontaan en zei: "Waarom niet in het Chinees, niet in het Fries en in het Nederlands?" Hierna stond ik een keer met mijn fiets te wachten bij een verkeerslicht en moest ik opeens denken aan beelden die ik op het Journaal had gezien. Thuisgekomen ging ik er via het Internet naar op zoek. Tot mijn verbazing vond ik snel die ene foto die ik zocht:
  • Afbeelding
Denk je nu eens in, zo ging het in mij om, dat er bovenaan op de berg die deze "reizigers" straks oversteken mannen in zwarte kostuums staan te wachten om aan een ieder die passeert een flyer uit te delen met informatie over de laatste herziene versie van de nieuw-apostolische geloofsleer. Op achterkant ervan zag ik al in kleine letters gedrukt staan dat de volledige informatie over de kennis der waarheid in 2013 beschikbaar komt in het Duits, Engels, Frans, Portugees, Russisch en Spaans. De mannen wensen de vluchtelingen die vermoedelijk eerst dachten dat het hopelijk om een waardebon ging nog een goede reis en een behouden aankomst...

Later las ik in een "Woord van de maand" dat stamapostel Leber meent dat alleen apostelen van de Nieuw-Apostolische Kerk de Bijbel kunnen uitleggen. "Hoe kan het dan," zei opnieuw een kinderstem in mij, "dat er al sinds 1863 in het apostolische werk vaak zo veel onduidelijkheid heeft bestaan over allerlei zaken?" Tegelijkertijd voelde ik mij bijna schuldig over zo'n kind in mij "in de oppositie". Datzelfde kind zette mij er eerder toe aan om in een forumbericht elders op te schrijven dat wij maar niet moesten uitsluiten dat God de tijd omwille van de uitverkorenen nog zou verlengen, wat deze catechismus betreft die al in 2008 klaar moest zijn. Intussen heeft de tijd ons geleerd hoe het heeft uitgepakt.

Op het ogenblik verkeren de nieuw-apostolische gelovigen in een impasse want terwijl het oude is voorbijgegaan, moet het nieuwe zich nog aandienen. Wat God wil dat een ieder precies gelooft, zal straks het eerst bekend zijn bij wie Duits, Engels, Frans, Portugees, Russisch of Spaans spreekt. "Dat geloof ik niet!", klonk het bij mij met kracht vanuit de oppositie: "Die catechismus heeft net zo weinig om het lijf als die keizer in een sprookje met een nieuw hemd!" Het worden 600 bladzijden, vernam ik en-passant.

Zo dwaalden mijn gedachten nu af naar het alleszeggende "hoofdstuk 13":
  • [1] Al sprak ik de talen van alle mensen en die van de engelen – had ik de liefde niet, ik zou niet meer zijn dan een dreunende gong of een schelle cimbaal. [2] Al had ik de gave om te profeteren en doorgrondde ik alle geheimen, al bezat ik alle kennis en had ik het geloof dat bergen kan verplaatsen – had ik de liefde niet, ik zou niets zijn. [3] Al verkocht ik mijn bezittingen omdat ik voedsel aan de armen wilde geven, al gaf ik mijn lichaam prijs en kon ik daar trots op zijn – had ik de liefde niet, het zou mij niet baten.
Geloof daarom de ijdeltuiten níet die straks aankomen met 600 pagina's vol kortzichtigheid!!

  • [6] De onaanzienlijke zal genade en vergeving vinden, maar machtigen worden aan een machtig oordeel onderworpen. [7] Hij die over allen heerst bekommert zich niet om het aanzien dat iemand geniet, hij deinst niet terug voor iemands grootheid. Groot en klein heeft hij zelf geschapen en voor iedereen zorgt hij op dezelfde wijze, [8] maar wie sterk is zal een strenger onderzoek ondergaan.
    Uit: Wijsheid 6 (NBV)

    Hoogmoed begint wanneer de mens de Heer verlaat, zijn hart zich verwijdert van hem door wie hij gemaakt is.
    Uit: Jezus Sirach 10: 12 (NBV)

    Maar alles wat verwerpelijk is en iedereen die zich met gruwelijke dingen en leugens inlaat, komt de stad niet binnen, alleen zij die in het boek van het leven staan, het boek van het lam.
    Uit: Openbaring 21: 27 (NBV)

    Leg daarom de leugen af en spreek de waarheid tegen elkaar, want wij zijn elkaars ledematen.
    Uit: Efeziërs 4: 25 (NBV)
Groet,
BakEenEi


Bron: Bericht -op het voormalige Forum van wijlen Bauke Moesker- op "Za 29 Jan 2011, 15:47", in de thread "Criticasters of opbouwwerkers?!"

Re: De nieuw-apostolische "Gouden Kooi"

Geplaatst: do 23 okt 2025, 17:54
door TjerkB
@all

Enkele berichten terug schreef ik:
TjerkB schreef: di 21 okt 2025, 12:35(...)
In de nieuw-apostolische geloofspraktijk worden onderwerpen kort aangestipt en daar blijft het in de regel bij.

(...)

Dat komt doordat het hier een hiërarchische organisatie betreft waarin de nieuw-apostolische god zonder ophouden van hoog tot laag spreekt:

[citaat 1]
Wie heeft Jezus Christus heden gezonden? De Heer heeft gezegd: "Gelijk de Vader Mij gezonden heeft, zo zend Ik ook u." (Johannes 20:21). En: "Ik bid … ook voor degenen, die door hun woord in Mij geloven zullen." (Johannes 17:20). Dat heeft Hij allemaal tegen Zijn Apostelen gezegd. Het gaat er dus ook vandaag om, de Apostelen des Heren aan te nemen en hun woord te geloven. Wie dat doet, ervaart de nabijheid en genade van God; de Heer leidt diegene naar de heerlijkheid, die dat doet. Geloven wij die, die de Heer zendt, Zijn Apostelen - dat is Gods werk.

Ik zou het graag nog meer willen verduidelijken, wat het betekent om de Apostelen van Jezus Christus te geloven. Men kan heel intensief, maar ook oppervlakkig geloven. De Heer verwacht een diepgaand geloof. Dat is een geloof waarbij men navolgt. Dat is een geloof, waarbij men een onbegrensd vertrouwen in de boden van Jezus heeft. Dat is een geloof, waarbij men geduldig is. En dat is een geloof, waarbij men een vaste hoop heeft. Onze hoop is: onze Heer komt!

Bron: Woord van de maand februari 2006: Gods werken
[citaat 2]
gk: Wir haben also einmal den Punkt der Sukzession, zum anderen aber auch die Handlungsweise, die einen Apostel ausmacht. Wie ist das dann mit den Aposteln anderer apostolischer Gemeinschaften?

Leber: Ein Apostel ist in unserem Sinn solange tätig und kann auch in der göttlichen Vollmacht wirken, solange er verbunden ist und bleibt mit dem Stammapostel. In dem Augenblick, wo er sich löst und den Bruch vollzieht, ist er nach unserem Verständnis -natürlich gibt es da unterschiedliche Sehensweisen - kein Apostel mehr. Das ist natürlich eine aus dem Glauben heraus gezeugte Sicht, dass wir diese Orientierung hin zum Stammapostel haben.

Bron: Premium-Artikel d.d. 14-02-2006 "Auf dem Weg zum Katechismus 2008", Glaubenskultur-Magazine
[citaat 3]
Ik roep u toe:

Laat geen ongenoegen en ontevredenheid opkomen!

Bron: Woord van de maand januari 2007: Groetwoord bij het nieuwe jaar
[citaat 4]
Afsluitend wil ik nog het volgende benadrukken: volgens ons nieuw-apostolische geloofsinzicht is het aan het apostelambt gegeven om de Heilige Schrift uit te leggen. Dat betekent niet, dat het niet verrijkend zou zijn als gelovigen de Bijbel kunnen lezen. Maar het is aan het apostelambt gegeven om de Heilige Schrift uit te leggen, te verklaren en voorschriften in het geloof te geven. Daar worden de Bijbelteksten mee in verband gebracht, want overaccentuering van op zich staande uitspraken kan tot verkeerde conclusies leiden.

In zoverre mijn uiteenzetting met betrekking tot het thema “Hoe moeten wij de Heilige Schrift begrijpen.”

Bron: Woord van de maand maart 2009: Hoe moeten wij de Heilige Schrift begrijpen?
[citaat 5]
Stammapostel Leber:
Wir stehen auf einem Felsen. Ich erinnere daran, dass Jesus einst zu Petrus sagte: „Du bist Petrus, und auf diesen Felsen will ich meine Gemeinde bauen, und die Pforten der Hölle sollen sie nicht überwältigen" (Matthäus 16,18). Wir als die Gemeinde stehen auf dem Felsen. Solange wir mit diesem Felsen verbunden sind, haben wir Kraft. Diese Kraft befähigt uns, den Teufel zu überwinden, ja, alle Geister zu bezwingen. Aber wenn man nicht mehr auf dem Felsen steht, wenn es anderen Mächten gelingt, diese Verbindung zu unterbrechen, dann verliert man sofort seine Kraft. Dann ist man nicht mehr gesegnet. Dann verliert man den Glauben und kann die Liebe Christi nicht mehr wahrnehmen. Deshalb ist es so wichtig, auf diesem Felsen gegründet zu sein, mit dem Stammapostel verbunden zu bleiben, Verbindung mit den Aposteln zu haben, so oft wie möglich in die Gottesdienste zu gehen. Stehen wir nicht mehr auf dem Felsen, sind wir unserer Kraft beraubt und werden zum Spielball der Geister.

Bron: Verslag in het Tijdschrift Unsere Familie van de dienst op 29 maart 2009 te Kampala/Oegenda
[citaat 6]
De geloofsartikelen bieden ons zekerheid. Ze beschrijven centrale punten uit ons geloof in een bondige vorm. Dat zorgt er per definitie voor dat niet alle aspecten van de geloofsleer opgenomen kunnen worden. In het bijzonder brengen de geloofsartikelen niet tot uitdrukking hoe wij tegenover andere christelijke overtuigingen staan. Een principieel punt is echter al vaker door mij benadrukt, ik herhaal het hier nog eens: God is Zijn handelen altijd soeverein. Wij kunnen niet uitsluiten dat God in individuele gevallen ook buiten de door ons erkende orde werkt. Verdere uitspraken over onze houding komen in volgende publicaties ter sprake.

Bron: Woord van de maand augustus 2010: Geloofsbelijdenis en catechismus
[citaat 7]
Wilhelm Leber begründet zudem warum er entsprechenden Forderungen nach Anerkennung der Apostel anderer apostolischen Gemeinschaften nicht nachkommen kann: „In der Sondernummer 2/2011 der Leitgedanken zum Kirchenverständnis wird betont, dass die Wirksamkeit des Apostelamtes nur in der Einheit mit dem Stammapostel gewährleistet ist. Manche Amtsträger haben gemeint, man könne doch auf die Forderung, dass Einheit mit dem Stammapostel bestehen muss, verzichten. Apostel in anderen apostolischen Kirchen sollten in gleicher Weise anerkannt werden.“ Doch das sei „nicht glaubhaft“ zu verwirklichen. „Denn Jesus Christus hat das Apostelamt mit umfänglichen Vollmachten ausgestattet. Der Apostel ist Gesandter Jesu Christi und handelt in dessen Namen. Wenn wir also Apostel anderer Kirchen als solche anerkennen würden, dann müssten wir notwendigerweise auch die von diesen vertretenen Lehren anerkennen. Da es hierbei zum Teil erhebliche Unterschiede zur neuapostolischen Glaubenslehre gibt, würde eine solche Anerkennung zu unauflösbaren Widersprüchen führen.“ Gleichwohl betont der Stammapostel, dass man „auch den Aposteln anderer apostolischer Kirchen“ Wertschätzung entgegenbringen würde.

Bron: Premium-Artikel d.d. 22-04-2011 "Abgrenzungen sollen nicht diskreditieren", Glaubenskultur-Magazine

Eenieder dient ervan uit te gaan dat God zich openbaart vanuit het nieuw-apostolische "ambtslichaam" | behoudens een eventuele noodsituatie:

TjerkB schreef: do 03 nov 2016, 08:55 (...)
  1. Stammapostel Wilhelm Leber im Wort zum Monat “Glaubensbekenntnis und Katechismus” (August 2010):
    Wir können nicht ausschließen, dass Gott im Einzelfall auch außerhalb der von uns erkannten Ordnungen wirkt.
    Quelle: http://www.nak.org/de/glaube-kirche/wor ... cle/16858/

    "Wij kunnen niet uitsluiten dat God in individuele gevallen ook buiten de door ons erkende orde werkt."
    Bron: http://www.nak.org/nl/geloof-en-kerk/wo ... cle/16858/
  2. Stammapostel Wilhelm Leber am 28. Februar 2011 (Stellungnahme zum Kirchenverständnis):
    Um alle Zweifel auszuräumen, möchte ich hier noch einmal wiederholen, was längst bekannt ist:
    • Ja,  andere – nichtneuapostolische – Christen sind nicht vom Heil ausgeschlossen.
    • Ja, der Geist Gottes kann auch außerhalb der Neuapostolischen Kirche wirksam sein.
    • Ja, es ist denkbar, dass auch nichtneuapostolische Christen bei der Wiederkunft Christi angenommen werden.
    • Ja, auch Geistliche anderer Konfessionen können Werkzeuge in der Hand Gottes sein und vielfältige segensreiche Dienste verrichten.

    Quelle: http://www.nak.org/de/news/news-display/article/17144/

    N.B. Geen vertaling in het Nederlands voorhanden
  3. Stammapostel Wilhelm Leber im Wort zum Monat “Der Weg der Nachfolge” (Februar 2012):
    Das sei unsere Aufgabe für die Zukunft, dass wir darin bleiben vor Gott: in der Liebe zu unserem Nächsten, in Vergebungsbereitschaft, im Gottvertrauen, und dass wir uns zu unserem neuapostolischen Glauben bekennen und auf dem schmalen Weg bleiben und das überwinden, was Gott nicht wohl gefällt. Das ist der Weg der Nachfolge.
    Quelle: http://www.nak.org/de/glaube-kirche/wor ... cle/17475/

    "Het is onze opgave voor de toekomst, dat wij voor God standvastig blijven in de liefde tot onze naaste, in vergevingsgezindheid, in het godsvertrouwen, en dat wij ons bekennen tot ons nieuw-apostolische geloof, op de smalle weg blijven en overwinnen wat God niet welgevallig is. Dat is de weg van de navolging."
    Bron: http://www.nak.org/nl/geloof-en-kerk/wo ... cle/17475/
(...)


Uit: Bericht op "do 03 nov 2016, 08:55", in de thread "NAK NL lid Raad van Kerken in NL"

Ten tijde van stamapostel Wilhelm Leber (van 15 mei 2005 tot 19 mei 2013) was hiermee de toon op niet mis te verstane wijze zó stevig gezet, dat wie dat benauwde de kerk intussen al heeft verlaten. Ook bij míjn vertrek uit de kerk werd diens manier van doen de voornaamste oorzaak.

Hoe ik mij erover ook uitdrukte, zoals...

TjerkB schreef: ma 18 nov 2024, 12:45(...)
Valt het kerkgangers niet op? Een "Ämterkörper" steekt de kop op en draadloze besturing volgt van een daarmee onthoofd lichaam van Christus!

(...)


Uit: Bericht op "ma 18 nov 2024, 12:45", in de thread "Misbruik door katholieke priesters en paters"

... bij niemand in de kerk vond ik enige weerklank. Alles wisselt op de wenken van kerkelijke ambtsdragers, in de volgorde van hoog tot laag.

Het lijkt bij de Nieuw-Apostolische Kerk wel alsof een vreemdsoortige spraakverwarring "andersdenkenden" achter prikkeldraad heeft gezet...

  • Niet heersen, maar dienen
    (...)
    [25] Jezus riep de leerlingen bij elkaar en zei: ‘Jullie weten hoe het gaat in de wereld. Koningen heersen over hun volk. En mensen met macht spelen de baas over anderen. [26] Maar zo mag het bij jullie niet gaan. Als je de belangrijkste wilt zijn, moet je de anderen dienen. [27] Als je de voornaamste wilt zijn, moet je de anderen dienen zoals een slaaf doet.

    Uit: Matteüs 20 (Bijbel in Gewone Taal)
Groet,
TjerkB