NAK NL lid Raad van Kerken in NL
Caribische Raad van Kerken
@allen,
Sinds vorig jaar is de NAK NL lid van de Raad van Kerken in Nederland. Tot het werkgebied van de NAK NL behoort niet alleen Nederland, maar ook Suriname en zes Caribische eilanden (Aruba, Bonaire, Curacao, Saba, Sint Maarten en Sint Eustatius). Voor zover mij bekend is, is de NAK NL geen lid van de Caribische Raad van Kerken. Via onderstaande link is over deze raad een recent gepubliceerd artikel te lezen.
http://www.oecumene.nl/documentatie/zom ... de-cariben
Sinds vorig jaar is de NAK NL lid van de Raad van Kerken in Nederland. Tot het werkgebied van de NAK NL behoort niet alleen Nederland, maar ook Suriname en zes Caribische eilanden (Aruba, Bonaire, Curacao, Saba, Sint Maarten en Sint Eustatius). Voor zover mij bekend is, is de NAK NL geen lid van de Caribische Raad van Kerken. Via onderstaande link is over deze raad een recent gepubliceerd artikel te lezen.
http://www.oecumene.nl/documentatie/zom ... de-cariben
KERKPROEVERIJ
@ll,
Gisteren reed ik toevallig langs het gebouw van Zwolle.
Alle promotiemateriaal ihkv "kerkproeverij", zoals schreeuwende banners en een vlag, trokken de aandacht.
De tuin is echter nog steeds in deplorabele toestand!
Groet,
Levi
Gisteren reed ik toevallig langs het gebouw van Zwolle.
Alle promotiemateriaal ihkv "kerkproeverij", zoals schreeuwende banners en een vlag, trokken de aandacht.
De tuin is echter nog steeds in deplorabele toestand!
Groet,
Levi
NAK NL participeert volop in Raad van Kerken in NL
@allen,
Woensdag 8 november jongstleden vergaderde de Raad van Kerken in Nederland te Zeist. Lommerrijke omgeving. De vraag is in deze contreien meestal: zie je door het bos nog de bomen?
Onderwerp van gesprek was: erkenning van (de) ander. Het nieuw-apostolische gezantschap Gods was vertegenwoordigd in de persoon van 'apostel' Peter Klene en z'n theologisch adviseur Edwin Diersmann (theoloog en diaken in de NAK Nijmegen). Beide mannenbroeders glimlachten voldaan in de camera...
http://www.raadvankerken.nl/?b=4757
Woensdag 8 november jongstleden vergaderde de Raad van Kerken in Nederland te Zeist. Lommerrijke omgeving. De vraag is in deze contreien meestal: zie je door het bos nog de bomen?

http://www.raadvankerken.nl/?b=4757
Re: NAK NL lid Raad van Kerken in NL
Zefyr,
Die Diersmann is een gladjanus van het zuiverste water.
Lokaal de kerk afbranden en mooie sier maken binnen het hoogste gremium.
Hij past wel in dit decorum van hielelikkers en achter de ellebogen maten.
Groet,
Levi
Die Diersmann is een gladjanus van het zuiverste water.
Groet,
Levi
@Levi,
Laat ik het erop houden, dat Edwin Diersmann (soms?) op een mens lijkt, namelijk een vat vol (ogenschijnlijke?) tegenstrijdigheden. Misschien is er op ontologisch niveau een symbiose denkbaar, maar dat is voor mij een te ijle hoogte. Zeker zonder zuurstoffles. Ongetwijfeld laat Edwin Diersmann zich voeren van Licht tot Licht (laatst genoemde is een pleitbezorger om districtsapostel Van Oosbree te rehabiliteren in nieuw-apostolische kringen)
Ik ben nu eenmaal onderworpen aan grote beperkingen...als afvallig nieuw-apostolisch gemeentelid. Een gelukkige bijkomstigheid is, dat ik bijgevolg met de beide benen op de grond sta en me niet in allerlei bochten hoef te wringen
Wat mij raakte in het onderhavige RvKNL-artikel is, dat werd opgemerkt dat in het Nieuwe Testament geen (uitgewerkte) kerkorde (én catechismus!) wordt vermeld, maar dat juist het een besef van gemeenschapszin ademt! Het is een ernstige omissie van de nieuw-apostolische delegaten, dat men niet hierbij aanhaakte door op te merken, dat de nieuw-apostolische liederenschat dit besef vertolkt heeft in het lied 'In het midden der gemeenschap'. Het citeren van het eerste couplet van dit lied had volstaan (Chor, eine Strofe bitte
):
"In het midden der gemeenschap daar is 't waar ik vrede vind daar hoor ik de stem mijns vaders kom tot mij gij zijt mijn kind naar deze plaats als veilige haven trekt vaders liefde mij steeds meer daar mag ik mijne ziele laven en ruste vinden telkens weer."
Laat ik het erop houden, dat Edwin Diersmann (soms?) op een mens lijkt, namelijk een vat vol (ogenschijnlijke?) tegenstrijdigheden. Misschien is er op ontologisch niveau een symbiose denkbaar, maar dat is voor mij een te ijle hoogte. Zeker zonder zuurstoffles. Ongetwijfeld laat Edwin Diersmann zich voeren van Licht tot Licht (laatst genoemde is een pleitbezorger om districtsapostel Van Oosbree te rehabiliteren in nieuw-apostolische kringen)

Wat mij raakte in het onderhavige RvKNL-artikel is, dat werd opgemerkt dat in het Nieuwe Testament geen (uitgewerkte) kerkorde (én catechismus!) wordt vermeld, maar dat juist het een besef van gemeenschapszin ademt! Het is een ernstige omissie van de nieuw-apostolische delegaten, dat men niet hierbij aanhaakte door op te merken, dat de nieuw-apostolische liederenschat dit besef vertolkt heeft in het lied 'In het midden der gemeenschap'. Het citeren van het eerste couplet van dit lied had volstaan (Chor, eine Strofe bitte

"In het midden der gemeenschap daar is 't waar ik vrede vind daar hoor ik de stem mijns vaders kom tot mij gij zijt mijn kind naar deze plaats als veilige haven trekt vaders liefde mij steeds meer daar mag ik mijne ziele laven en ruste vinden telkens weer."
@zefyrzefyr schreef:(...)
Wat mij raakte in het onderhavige RvKNL-artikel is, dat werd opgemerkt dat in het Nieuwe Testament geen (uitgewerkte) kerkorde (én catechismus!) wordt vermeld, maar dat juist het een besef van gemeenschapszin ademt! Het is een ernstige omissie van de nieuw-apostolische delegaten, dat men niet hierbij aanhaakte door op te merken, dat de nieuw-apostolische liederenschat dit besef vertolkt heeft in het lied 'In het midden der gemeenschap'.
(...)
Uit: Bericht op "Vr 10 Nov 2017, 00:24"
@all
Dat is ook precies wat mij in het bewuste artikel opviel:
- Aanleiding voor het gesprek was de verkenning van het onderdeel ‘continuïteit en vernieuwing’ vanuit het rapport van ‘The Church, towards a common vision’ van de Wereldraad van Kerken. In het betreffende hoofdstuk gaat het onder meer over de koinonia die te vinden is in het Nieuwe Testament. ‘Ik vind het opmerkelijk dat je in het Nieuwe Testament eigenlijk geen uitgeschreven kerkorde vindt, maar wel een besef van gemeenschapszin’, verwoordde één van de moderamenleden.
Daarop kwam bijval vanuit remonstrantse hoek. ‘Wij vinden het opmerkelijk dat het evangelie liefst 98 keer spreekt over het Koninkrijk Gods en slechts 2 keer over ecclesia’. Daaruit blijkt de interesse voor de missio Dei en Gods focus op de mensen als zodanig, zonder daarbij een hoogkerkelijke visie te veronderstellen. ‘Ieder tijdsgewricht streeft naar die structuur die dienstbaar kan zijn aan die missio Dei’. Bij deze benadering heeft het proces een sacramentele betekenis (Yoder).
- [26] Wanneer de pleitbezorger komt die ik van de Vader naar jullie zal zenden, de Geest van de waarheid die van de Vader komt, zal die over mij getuigen. [27] Ook jullie moeten mijn getuigen zijn, want jullie zijn vanaf het begin bij mij geweest.
Uit: Johannes 15 (NBV)
- O, zalig 't huis, waar Gij kunt binnentreden,
waar elk der leden zich in U verblijdt.
Waar onder alle gasten, die daar komen,
Gij, Heiland Jezus, steeds de liefste zijt.
Waar alle harten blijde voor U kloppen
en aller oog vertrouwend op U blikt;
waar allen trachten naar Uw wil te leven
en aller wens zich naar Uw wensen schikt.
O, zalig 't huis, waar allen, die daar dienen,
doordrongen zijn van hun zo grootse taak.
En al hun werk met liefd' en trouw verrichten,
dit steeds beschouwend als een heil'ge zaak.
Waar oud en jong elkaar als huisgenoten,
als kind'ren Gods erkennend, achting bien;
in wederzijdse liefde en waardering
het wezen van de Vader wordt gezien.
Bron: Eerste en derde couplet van lied 345, NAK-gezangboek
Groet,
TjerkB

"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Ach! Walgelijk manneke, die D.Levi schreef:Die Diersmann is een gladjanus van het zuiverste water.
Gladjanus, begint haarmatig al door de haargrens heen te groeien. Onbetrouwbaar sujet.
(Wadden)"zeepier"/"zephyr"? is hem hierin voorgegaan en is met groot hoofd reeds geheel en al haarloos geworden! In die zin: een nóg gladdere janus!
Ach! Onbetrouwbaar manneke, die D.
Wijd uitstaande oren, ook -> Teken van onnatuurlijke neiging tot breedheid!
Bril met rood montuur -> Zelfs een kind weet het meteen: Gevaar!
Ontsnapt aan de terreur van de stropdas -> Duidelijk signaal: ongeleid projectiel!
Die D, ach! "Soms een mens"? Een alien, lijdend aan hersenverzwikking, een God in het diepst van zijn gedachten, theologisch liberaal (in tegenstelling tot zijn politieke denkbeelden!) en daarom? tot theologisch slippendrager gebombardeerd? Hoewel hij, naar ik heb horen zeggen, zich theoloog noch bijbelruiter voelt? De wereld op zijn kop, greetings from New Zealand!
Diaken? Ach, is niet ieder mensch bestemd om diaken te zijn? Zijn wij niet allen elkaars diaken (m/v!) in het diepst van Gods gedachten?
"Het woord diaken komt van het Griekse woord: διακονος, diakonos, dat dienaar betekent." (https://nl.wikipedia.org/wiki/Diaken)
Van Oosbree? Ach, zijn wij niet allen zoekers, gaanders op de aardse gaanderij? Zoeken wij niet allen licht en (indien te vinden) méér licht? Wie tast graag in het duister en verstuikt edele of onedele delen?
Van Oosbree? Ach, rehabiliteren? -> Wereldwijde NAK-statistiek, 1938, aantal diakonessen, per "Apostelbezirk":
Berlin 0
Braunschweig 0
Dortmund 0
Düsseldorf 0
Frankfurt/Main 0
Hamburg 0
Heilbronn 1
Karlsruhe 0
Königsberg 0
Leipzig 0
Schweiz 0
Holland 80 -> TACHTIG
Ook dát is Van Oosbree! Ik ondersteun: Rehabiliteren JA
Doen wij niet allen ons best, in welke kerk of omgeving dan ook? Is de best van de een beter dan de best van de ander? Ik zeg: nee!
Is het 'edele delen' van de een edeler dan het 'edele delen' van de ander?
Die zonder 'edel delen' is, die ontvange de eerste steen!
Zefyr, Tjerk,
Lege banken, holle frasen, leken predikers en theologen die zijn afgestudeerd op de bedenkelijke theses die slechts met de organisatie van doen hadden en niet op geestelijke inhoud.
Klene en Diersmann, het duo Peppie en Kokki in vol ornaat.
Groet,
Levi
Theoretisch is dat natuurlijk het geval. Maar het ‘midden der gemeenschap’ is volledig uitgehold in de NAK!Het is een ernstige omissie van de nieuw-apostolische delegaten, dat men niet hierbij aanhaakte door op te merken, dat de nieuw-apostolische liederenschat dit besef vertolkt heeft in het lied 'In het midden der gemeenschap'
Lege banken, holle frasen, leken predikers en theologen die zijn afgestudeerd op de bedenkelijke theses die slechts met de organisatie van doen hadden en niet op geestelijke inhoud.
Klene en Diersmann, het duo Peppie en Kokki in vol ornaat.
Groet,
Levi
@FaunusFaunus schreef:(...)
Van Oosbree? Ach, zijn wij niet allen zoekers, gaanders op de aardse gaanderij? Zoeken wij niet allen licht en (indien te vinden) méér licht? Wie tast graag in het duister en verstuikt edele of onedele delen?
Van Oosbree? Ach, rehabiliteren? -> Wereldwijde NAK-statistiek, 1938, aantal diakonessen, per "Apostelbezirk":
Berlin 0
Braunschweig 0
Dortmund 0
Düsseldorf 0
Frankfurt/Main 0
Hamburg 0
Heilbronn 1
Karlsruhe 0
Königsberg 0
Leipzig 0
Schweiz 0
Holland 80 -> TACHTIG
Ook dát is Van Oosbree! Ik ondersteun: Rehabiliteren JA
Doen wij niet allen ons best, in welke kerk of omgeving dan ook?
(...)
Uit: Bericht op "Vr 10 Nov 2017, 18:28"
@all
Vooropgesteld: wat de geschiedenis van 'het apostolische werk' betreft, moet ik het doen met mijn eigen waarnemingen, inclusief hier en daar een blinde vlek. Maar ik doe wel mijn best om dingen te begrijpen. Ondertussen probeer ik ten aanzien van het evangelie van Christus Jezus niet te verzanden in futiliteiten. Ik waardeer het enorm als mensen hun best doen om achtergronden toe te lichten en zaken op te helderen. Wat mij tegenstaat, zijn namelijk verwarring en de verontrustende weerslag ervan op het gemeenteleven. Het kan veel uitmaken welke voorstelling van zaken men geeft om kennis en inzicht te verschaffen in Gods verborgenheden:

Volgens mij is het apostel Van Oosbree die zichzelf hierboven als stand-in van de echte herder heeft willen laten afbeelden bij de gefotografeerde schaapskudde. Hij reisde ervoor af naar het buitenland, leende van iemand de herdersstaf en poseerde vijfvoudig in een driedelig kostuum voor de camera. Gesponsord uit offergaven.
Groet,
TjerkB

"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
@All,
Ach ja Johannes Hendrik van Oosbree wie was dat ook alweer?
http://nakinews.blogspot.nl/2014/01/wie ... n-tot.html
Ach ja Johannes Hendrik van Oosbree wie was dat ook alweer?
http://nakinews.blogspot.nl/2014/01/wie ... n-tot.html