Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk en wat is een sekte
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bericht door TjerkB »

@all

Het laatste nieuws...
  1. :shock:
    19.1.2017 Ein Vorsteher steigt aus - Gründe und Hintergründe
    • (...)
      Obwohl ich um die gebotene Demutshaltung bemüht war, kann ich nicht verleugnen, dass mich meine Tätigkeit in der NAK, vor allem die Ordination zu diversen Amtsstufen, mit heimlichem Stolz erfüllte.

      (...)
      Insgesamt war ich über 25 Jahre Amtsträger, zuletzt Hirte und Vorsteher einer größeren Stadtgemeinde. Für mich stand der Mensch im Mittelpunkt. Gemäß dem Vorbild Jesu, der den Menschen gedient hat, versuchte ich, jedem einzelnen Gemeindemitglied zu dienen. Die Nähe zum Menschen war mir wichtiger als das System Kirche. Dort wo dieses System der tätigen Nächstenliebe im Weg stand, habe ich mich darüber hinweggesetzt. Für mich wurde im Laufe meiner langen Amtstätigkeit der Maßstab des Evangeliums immer wichtiger. Irgendwann in den letzten Jahren gelangte ich zur Erkenntnis, dass das System NAK mit dem Evangelium nicht viel zu tun hat. So habe ich mich beispielsweise gefragt, wo Jesus das Opfern gefordert hat bzw. von einer Opfer-Segen-Kausalität sprach. In den Evangelien ist nichts davon berichtet. Eben so wenig wie von dem in der NAK intensiv praktizierten Entschlafenen-Wesen und so manches mehr.

      In der Zeit meines Zweifels gab es dann ein paar unschöne Ereignisse, welche aus meinem Zweifel an die NAK Überzeugung werden ließen: Im Dorf, in welchem ich wohne, habe ich ehrenamtlich den evangelischen Kirchenchor bei Beerdigungen dirigiert. Als 2015 seitens des ev. Chores die Idee aufkam, gemeinsam mit dem örtlichen neuapostolischen Chor einen Beerdigungschor zu gründen, habe ich diese Idee dem Bischof und dem anwesenden Bezirksvorsteher und seinem Stellvertreter vorgetragen. Ohne mich groß anzuhören oder nachzufragen, wie diese Idee umgesetzt werden könnte, hat der Bischof mit zornesrotem Gesicht untersagt, einen gemeinsamen Chor zu gründen. Seine offizielle Begründung war, dass „unsere Geschwister“ geschützt werden müssten. Vermutlich meinte er, vor zeitlicher Überanspruchung…

      (...)
      Meine Zweifel an der Heilsnotwendigkeit der Apostel haben sich durch das Verhalten des Stammapostels und der Bezirksapostel weiterhin verstärkt. Im November wurden wir in der Vorsteherversammlung vom Bezirksvorsteher gebeten, das Apostelamt wieder mehr in den Mittelpunkt zu rücken. Da war bei mir das Maß voll. Ich bat den Bezirksältesten um ein Gespräch, weil ich nicht mehr hinter der Kirchenlehre der NAK stehen kann. Dieses fand einen Tag später im Anschluss an einen Bischofs-GD statt. Teilgenommen haben neben mir der Bischof, der Bezirksvorsteher und der Bezirksevangelist. In diesem Gespräch habe ich dargelegt, warum ich nicht mehr hinter der Lehre stehe. Der Bischof hat in die Runde gefragt, was der Gemeinde gesagt werden soll. Nachdem ich ihn bat, die Wahrheit zu sagen (dass ich nicht mehr hinter der Lehre stehe), war seine Aussage: „Das können wir nicht sagen. Wir sagen, es sei aus persönlichen Gründen!“ Ich war sehr verblüfft, dass der Bischof unverblümt davon spricht, dass man die Wahrheit nicht sagen könne.

      Am darauffolgenden Donnerstag fand ein weiteres Gespräch mit dem Apostel und dem Bischof statt. Noch einmal habe ich etwas ausführlicher meine Beweggründe dargelegt. Der Apostel hat erneut die Frage gestellt, was der Gemeinde gesagt werden soll. Auf meine wiederholte Bitte, die Wahrheit zu sagen, war seine Antwort ebenfalls: „Das können wir nicht tun. Wir geben allgemein persönliche Gründe an“. Daraufhin habe ich eingewendet, dass man sich unter persönliche Gründe sehr viel vorstellen könne, wie z.B. Eheprobleme, Krankheit, Existenzprobleme mit meiner Firma und so weiter. Meine Familie und die Gemeinde haben es verdient, dass die Wahrheit gesagt wird. Dieser Einwand wurde vom Apostel lapidar abgewendet mit den Worten: „Das wird die Gemeinde dann schon sehen, wenn in Ihrer Ehe alles in Ordnung ist.“ In diesem Moment wurde mir einmal mehr bewusst, dass der Mensch nichts zählt. Allein der Schutz des Systems steht im Mittelpunkt. Ich wurde in meinem Handeln und meiner Meinung bestärkt - wenn ein Apostel die Aussage trifft, dass die Wahrheit nicht gesagt werden kann, kann er kein Gesandter Jesu sein. In diesem Gespräch habe ich deutlich zum Ausdruck gebracht, dass ich die Menschen, die Glaubensgeschwister, die Gemeinde sehr liebe. Jeden einzelnen würde ich gerne in den Arm nehmen. Keiner hat etwas damit zu tun, dass ich nicht mehr hinter der NAK-Lehre stehe. Dennoch scheint es die Gemeinde nicht Wert zu sein, die Wahrheit zu erfahren.

      Am Samstag hat der Bezirksälteste in einem Rundemail die Vorsteher des Bezirks über meine Amtsniederlegung informiert. Selbstverständlich war ich nicht im Verteiler. Am Sonntag gab der Bezirksälteste meine Amtsniederlegung „aus persönlichen Gründen“ bekannt. Wohl um unangenehme Fragen zu unterdrücken, sagte er, dass die Gemeinde nicht fragen, sondern lieber beten soll. Zurück blieb eine fassungslose Gemeinde, Spekulationen wurden Tür und Tor geöffnet.

      (...)
      Viele Gemeindemitglieder suchten die Schuld meines Abgangs bei sich. Die Stimmung ist schlecht und es brodelt. Drei Diakone sind von ihrem Amt zurückgetreten, ein weiterer hat sich vorerst beurlauben lassen. Daraufhin wurde im Oktober 2016 ein Gemeindeabend durch den Apostel veranstaltet. Die Fragen nach meinem Motiv blieben weiterhin unbeantwortet. Der Apostel hat sich hinter der Schweigepflicht versteckt. Obwohl ich ihn im November 2015 darum gebeten habe, die Wahrheit zu sagen, hat er es wieder nicht getan. Nach einiger Zeit hat er dann doch die vage Aussage getroffen, dass es sein kann, dass eine Person gegenüber der Lehre eine Meinung entwickelt.

      Den Silvestergottesdienst 2016 hielt der Apostel ebenfalls in der Gemeinde. Im Anschluss an den GD sagte er, dass es denen, die sich von der NAK-Lehre abgewendet haben, nicht gut geht. Auch wenn sie gut aussehen und bekunden, dass es ihnen gut ginge, wäre dies nicht so. Somit unterstellt er den Aussteigern, dass sie lügen. Den Gemeindemitglieder wird suggeriert, dass sie es bei NAK-Aussteigern mit Lügnern zu tun haben. Die wenigsten bemerken, dass sie manipuliert werden und dass es der Apostel selbst ist, der da lügt.

      (...)
      Meiner Familie und mir geht es sehr gut. Wir genießen die Freiheit und die Zeit, die wir nun vermehrt miteinander verbringen. Nach und nach wurde uns klar, was wir während meiner aktiven NAK-Zeit alles entbehrt haben. Dinge, die in jeder Familie selbstverständlich sein sollten, sind in Familien mit aktiven Amtsträgern nur sehr schwierig bis unmöglich umzusetzen: Zeit für die Ehefrau und die Kinder zu haben ist das eine – freie geistige Ressourcen zu haben das andere. Wir blühen auf und genießen ohne schlechtem Gewissen unser DASEIN. Wir sind Gott dankbar für das Leben. Seit ich den „englischen Rasen der NAK“ verlassen habe, befinde ich mich auf einer beeindruckenden Blumenwiese und entdecke und bestaune täglich neue Blumen. So langsam wird mir der wahre Reichtum der göttlichen Schöpfung erst bewusst.

      (...)
    Lees verder: http://nak-aussteiger2010.beepworld.de/ ... htm#gründe
  2. :shock:
    Stefan schreef:Hallo Schäfchen, glaube mir, ich kann deine Gefühle nur zu gut nachvollziehen. Auch bei mir ist das ja kein Prozeß, der einfach so mal stattgefunden hat. Es ist ein Prozeß der Auseinandersetzung mit mir, meiner Situtation, welcher über Jahre geht. Jahre, in welchen ich immer wieder auf Veränderung hoffte. Jahre, in denen auch ich für Veränderungen eingetreten bin. Jahre, in denen ich mich aktiv eingebracht habe. Nur um dann irgendwann festzustellen: Solange du funktionierst, wie es die Funktionäre wünschen, ist alles ok. Fängst du an zu hinterfragen, oder gar zu fordern, dann ist Schluß mit lustig. :twisted:

    Im Amtsbrüderkreis gibt es im Bezirk doch noch maximal vier, mit denen du offen reden kannst, ohne hinterher das Messer im Rücken zu haben. Und auf blöde Sprüche vom BE oder BÄ habe ich keinen Bock mehr. Ich habe auch keinen Bock mehr mich vertrösten, verarschen oder belügen zu lassen. Entschuldige die klaren Worte, aber das machen sie. Die NAK fördert mit ihrer Struktur ja geradezu ein systemisches Mobbing. Der Informationsfluss ist ja folgendermaßnen: Du sprichst vertraulich mit deinem Vorsteher, der gibt das noch vertraulicher an den BE oder BÄ weiter, diese dann streng vertraulich an Bischof oder Apostel. Hier werden dann viele Lügen weitergetragen, Unwahrheiten dazugedichtet, weil, es kann ja keiner nachvollziehen und wenn ich vertraulich mit meinem Vorsteher gesprochen habe, würde ich mich über eine Rückfrage vom Apostel schon sehr wundern. :mrgreen:

    Das gesamte System ist so intransparent aufgebaut, damit Informationsflüsse schlecht nachvollzogen werden können. Und, wenn du dann welche dazwischen hast, wie BE oder BÄ, die bewusst falsche Infos in dieses System einsteuern, um Brüder bewusst in die Pfanne zu hauen? Und so funktioniert das ganze System. Du siehst es doch aktuell. Sie versuchen wieder es auszusitzen, in der Hoffnung, dass der Sturm vorüberzieht. Sie haben keinen Arsch in der Hose um die Verantwortung zu übernehmen oder zu ihrer Verantwortung zu stehn. Die Kirchenleitung ist Teil dieses Systems oder besser selbst dieses System. Du kannst das System wohl nicht ändern, aber du kannst dich aus dem System hinausnehmen. :wink:

    :evil: Du kannst sagen, WIR können sagen: MIT UNS NICHT MEHR! Jesus hat in so einer Situation den Tempel gereinigt. Im Markusevangelium begründet er seine Handlung mit den Worten: „Steht nicht geschrieben: ‚Mein Haus soll ein Bethaus heißen für alle Völker‘? Ihr aber habt eine Räuberhöhle daraus gemacht“ (Mk 11,17 EU). Wo sind eigentlich die Unterschiede zu heute? :evil:

    Armes schwarzes_schaf. Aber, was hast du erwartet? Stell dich drauf ein, dass dich der Gnadenwalter anruft. :mrgreen: Du hast kritisiert. Damit hast du dich an den Rand der Gemeinde gestellt. Direkt an den Rand der Latrine, wenn nicht gar zur Hölle und ... schubs. :twisted: Im wahrhaft christlichen Bekenntnis werden sie dir den Kopf abschlagen, um dann über deiner Asche zu weinen. Ja: Hallo?? Wovon predigen die eigentlich? War da nicht irgendwie etwas von Liebe, Vergebung, Toleranz, Barmherzigkeit und so weiter?

    (...)


    Uit: Bericht bij Glaubensforum24 op "19.01.2017, 17:26" in de thread "Neue interessante Seite: kritischer Blog NAK Minden".
  3. :shock:
    Martha schreef:(...)
    Wir stellen fest als wir Probleme ansprachen, dass der BÄ beiden Bezirksevangelisten keine Informationen zukommen ließ.
    Die erfuhren noch nicht einmal wenn Geschwister starben....
    Ein BÄ und Bezirksevangelist waren sich spinnefeind und sangen am Altar zusammen "Wie fein und lieblich wenn unter Brüdern und unter Schwestern die Eintracht wohnt..."
    Naja kann ja rein menschlich passieren, aber diese Sache hat viele Fehlentscheidungen nach sich gezogen.

    Hier ein Auszug aus dem Buch Seelsorge Kurs 3 von Harald Petersen https://www.amazon.de/Seelsorge-Praxisf ... d+Petersen
    • "Leider wird der der mutig Probleme anspricht, oft als Netzbeschmutzer klassifiziert und ausgegrenzt. In keinem Bereich ist Offenheit, Einsicht und Aufarbeitung so schwer wie im geistlichen Bereich. Das hängt damit zusammen, dass manche wie erwähnt die höchste Autorität, Gott selbst, ganz für sich und ihr Verhalten beanspruchen.
      Außerdem entziehen sich geistlicher Belange vielfacher einer Überprüfung durch andere.
      Die, die den Mut und die Kraft nicht (mehr) haben, Druck durch Lehraussagen als ungesunde Lehre zu entlarven sind vielleicht schon Opfer, die verängstigt sind und gelernt haben, sich zu fügen und ihr Meinung zurück zu halten."

      "Manchmal trägt das ausharren in einem missbrauchten System dazu bei, dessen Fassade als gesund, nicht missbrauchendes System aufrechzuerhalten. So werden die falschen Leiter davor geschützt, zur Rechenschaft gezogen werden."
    Nach meiner heutigen Erkenntnis/Erlebnisse würde ich nie mehr kämpfen, sondern das "System" viel schneller verlassen.


    Uit: Bericht bij Glaubensforum24 op "20.01.2017, 08:26" in de thread "Neue interessante Seite: kritischer Blog NAK Minden".
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bericht door TjerkB »

@all

In aansluiting aan het vorige bericht attendeer ik nog op de berichten op "Di 04 Feb 2014, 09:33" en op "Wo 05 Feb 2014, 17:40" in de thread "Wát is er gaande?"

Het is anno 2017 nog steeds het ou­de lied­je...
  • "Linientreue"
  • "Ein offen bekannter oder sogar am Altar verkündeter Lehrwiderspruch kann nicht hingenommen werden."
  • “Die treuen Knechte und die klugen Jungfrauen haben keine eigene Meinung, sondern sie glauben wie der Stammapostel und handeln auch nach seinem Wort.”
Zwieg'n en ja-knikk'n. Kadaverdiscipline. Dat is wat men vanuit in de Nieuw-Apostolische Kerk feitelijk heeft te verstaan onder "De zoom van het kleed aanraken" ...

"Het zijn trieste levens die door wantrouwen en broedermoord worden beheerst." (...) Zie in de zojuist genoemde thread ook het bericht op "Za 07 Dec 2013, 14:44".

"Been there, done that - but no lessons learned." Egocentrisme. Vastgeroest in een filter bubble. Wat een dedain voor "het volk Zijner weide en schapen Zijner hand".
TjerkB schreef:(...)
Ik weet precies waarom ikzelf in 2007 deze kerk nota bene ben ontvlucht! Door een welhaast systematische hardvochtige bejegening van andersdenkenden en door een verbijsterende onverzoenlijkheid van zelfvoldane hooggeplaatsten, valse apostelen derhalve, tegenover zielen die daaraan ten prooi vielen. Dát is de waarheid!

Hoe kun je "in de gemeenschap" dan ooit nog met goed fatsoen een lied zingen als...
  • Heden, heden, zo gij hoort Zijn vaderstemme;
    heden, heden, zo gij hoort Zijn vaderstemme,
    zo verhard dan uwe harten niet,
    zo verhard dan uwe harten niet,
    zo verhard dan uwe harten niet,
    uwe harten, uwe harten niet,
    zo verhard dan uwe harten niet!

    Kom! Laat ons saâm aanbidden.
    Kom! Laat ons saâm aanbidden
    en knielen en nedervallen voor de Heer.

    Kom! Laat ons saâm aanbidden.
    kom! Laat ons saâm aanbidden
    en knielen en nedervallen voor de Heer
    die ons gemaakt heeft, die ons gemaakt heeft,
    want Hij is onze God, want Hij is onze God,
    want Hij is onze God, ja, Hij is onze God
    en wij het volk Zijner weide
    en schapen Zijner hand,
    het volk Zijner weide en schapen Zijner hand,
    en schapen Zijner hand, en schapen Zijner hand.
    Hij is onze God!


    Bron: Lied 13, NAK-koorboek
(...)


Uit: Bericht op "Wo 26 Okt 2016, 18:41" in de thread "Tussenbalans en hoe nu verder... "
En: wat staat zo'n bizarre geloofspraktijk toch in schril contrast met het onderstaande:
  • Het Woord is mens geworden en heeft bij ons gewoond, vol van goedheid en waarheid, en wij hebben zijn grootheid gezien, de grootheid van de enige Zoon van de Vader.

    Uit: Johannes 1: 14 (NBV)
  • Heer, Uwe goedheid reikt zo ver, zo ver, zo ver de hemel is
    en Uwe waarheid en Uwe waarheid en uwe waarheid zo ver de wolken gaan.


    Bron: Eerste versregels van lied 263, koorboek NAK
"Mensen hebben de behoefte om hun oordeel maar te spuien", las ik vandaag in de krant. Dat hangt ermee samen dat het belang van de dialoog wordt onderschat, aldus de geïnterviewde campaign consultant (voor politici), Wassila Hachchi: "Think. Listen. Speak."
  • (...)
    Maak de menselijke connectie. Ga niet duizend deuren even snel langs,
    maar investeer in een diepgaand gesprek; deep canvassing heet dat.
    De persoon in wie je tijd hebt geïnvesteerd, zal gegarandeerd op je stemmen
    en wordt jouw visitekaartje in zijn vrienden- en kennissenkring.
    Zo plant je steeds een zaadje, back to the grassroots.


    (...)
    Denk simpel, ga terug naar het begin, naar het menselijke contact.
    Neem mensen vanaf daar mee.


    (...)
    Stel je oordeel uit, heb respect voor elkaar. Dan ontstaat er ruimte voor dialoog,
    echte menselijke connectie. That's where the magic happens.


    (...)
    Het begint met de intentie om je oprecht voor de ander open te stellen.
    Dialogue Digitaal is gebouw op vijf pijlers:

    • begrijp en omarm de dialoog
    • creëer en bescherm een veilige ruimte voor dialoog
    • luister echt
    • wees volledig jezelf in de dialoog
    • wees veerkrachtig

Bron: de Volkskrant, vrijdag 20 januari 2017, Ten Eerste/pag. 14-15
In de Nieuw-Apostolische Kerk hebben aangesloten leden te begrijpen bijzaak te zijn, al kan het jaren duren alvorens "klassieke meelopers" zich daarvan goed en wel bewust worden. Wij zijn de Kroondragers; die sfeer ademen de "plaatsen van samenkomst". Uit zelfbehoud verlaten nu de miskenden de kerk via de achterdeur:
BakEenEi schreef:(...)
  • Aan: De gekostumeerden

    Ik ben achtergelaten
    als een onwillig werking in hun handen

    Ik deed er niet meer toe
    vonden zij

    Nu riep hun plicht ze
    want er waren nog landen
    en volken
    en daar wisten de mensen nog niet

    van het bestaan van hun kerk


    Afz.: Iemand, maar dat doet er verder niet toe
(...)


Uit: Bericht door BakEenEi op "Za 18 Dec 2010, 19:36" in de thread "Achtergelaten".
Zie ook het bericht op "Wo 09 Mrt 2016, 12:31" in de thread De nieuw-apostolische "Gouden Kooi"
Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bericht door TjerkB »

@all

Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bij Glaubensforum24 attendeerde gisteravond Rudolf Stiegelmeyr op een in 2004 onder de titel "Beansprucht oder beauftragt? - Zur Legitimation des Neuapostolischen Apostolats“ (Fachaufsatz von Roland Z. zur Frage der Legitimation des neuapostolischen Apostolats) verschenen verhandeling van een nieuw-apostolische priester over het apostelambt in zijn kerk. Dit document mocht Stiegelmeyr later op zijn website publiceren.

Roland Z. vraagt zich in zijn bespiegelingen af of het niet feitelijk wensdenken was, wat ons geloof deed hechten aan een goddelijk mandaat van de hedendaagse nieuw-apostolische apostelen. Immers, in de Nieuw-Apostolische Kerk worden deze apostelen op één lijn gesteld met de apostelen in Jezus' tijd:
Vier Bezirksämter besuchen Gemeinde Leinetal
(13.07.2014) Gronau. Drei Bezirksälteste und ein Bezirksevangelist besuchten am Sonntag, 13. Juli 2014, die Gemeinde Leinetal.

(...)
Den Gottesdienst hielt Bezirksältester Jörg Richter aus Hannover.

(...)
In seiner Predigt stellte der Bezirksälteste drei Apostel vor: Apostel Petrus, Apostel Paulus und Bezirksapostel Bernd Koberstein. Alle drei Apostel hätten in ihrer Lehre Korrekturen vornehmen müssen. Petrus habe erfahren, dass Jesus für die Juden und für die Heiden gestorben ist. Paulus habe erst nach der Begegnung mit dem Herrn erkannt, dass sein Treiben, die Christen umzubringen, falsch war. Bezirksapostel Koberstein habe erkennen müssen, dass allen Christen der Weg ins Himmelreich offen stehe. Trotz dieser Korrekturen sei und bleibe Jesus Christus in allem der Erste. "Jesus Christus ist und bleibt das Haupt!"

(...)


Oorspronkelijke bron: http://www.nak-mitteldeutschland.de//ak ... -leinetal/ (naderhand verwijderd)
Zie ook het bericht op "Wo 30 Jul 2014, 19:53" in de thread "Tussenbalans en hoe nu verder... "
Ook in vele liederen wordt hierop (subtiel) gezinspeeld:
  • 't Gezantschap Gods van deze tijd,
    door U gezonden Heer,
    bereidt Uw volk tot hemelbruid
    door der Apost'len leer.

    O, leid ons verder aan Uw hand
    naar 't eeuwig heerlijk vaderland.
    Laat ons met U ten hemel gaan,
    al voert de weg op levenspaan;
    waar Gij ons leidt,
    is 't eind: de heerlijkheid!


    Bron: Derde couplet van lied 117, NAK-gezangboek: " 't Is, Heer, Uw werk, van U alleen"
  • Wie hen niet mint,
    die God ons geeft tot dienen,
    hoe kan die Gods genade recht verstaan?

    Zij zijn het toch die ons met God verzoenen,
    in Christus ons de weg des heils doen gaan.
    Hebt gij gesmaakt hoe liefd'rijk Jezus is,
    geef dan een ieder blij getuigenis:
    "Ik ga met God, ik ben Zijn eigendom.
    Zoek gij ook Hem thans in Zijn heiligdom."


    Bron: Derde couplet van lied 185, NAK-gezangboek: "Kom, hoor Zijn woord!"
  • Voorwaarts, op het einddoel aan!
    Zie, d' Apost'len gaan vooraan.

    Niet bevreesd voor 's vijands macht,
    of de rode zee ook wacht.
    Moeten zij door vuren gaan,
    God doet hen met krachten aan.
    Juub'lend voorwaarts, onverveerd,
    Christus in hen triomfeert!


    Bron: Tweede couplet van lied 409, NAK-gezangboek: "Voorwaarts, op de hemel aan"
Terugkomend op het eventuele wensdenken; schemerde dit (in "Vragen en Antwoorden betreffende het nieuw-apostolische geloof", editie 1993) niet tevens door in de volgende bewoordingen (?): "Hij [de stamapostel; TB] wordt door de leden van de Nieuw-Apostolische Kerk beschouwd als de vertegenwoordiger van de Heer op aarde en beschouwt zichzelf als helper in het geloof van zijn ambtsbroeders en medebroeders en -zusters." De een wenst (!) het kennelijk anders te beschouwen dan de ander. Hier legitimeert de kerkleiding het gezag dat men zichzelf toewenst door het te laten voorkomen dat het de gelovigen zijn die dat wensen te billijken.

"Je gaat het pas zien als je het doorhebt", aldus Johan Cruijff...

Groet,
TjerkB


N.B.
BakEenEi schreef:[Bijgewerkt: 16.45 uur]


@all

Eén van de vele keren dat ik serieus argwaan kreeg bij de "goede bedoelingen" van de nieuw-apostolische kerkleiding was, toen er in 1993 een herziene uitgave verscheen van het boekje Vragen en Antwoorden, dat o.a. bij het confirmatieonderricht voorheen leidraad was. Het bevreemdde mij namelijk wat er was veranderd aan de verklarende tekst m.b.t. de stamapostel. Om te beginnen volgt hieronder de tekst zoals ik die in de jaren '60 leerde als confirmant:
  • 226. Welke plaats neemt de Stamapostel binnen de Hersteld Apostolische Gemeente in?
    De Stamapostel is als het zichtbare hoofd der Gemeente in alle aangelegenheden de hoogste instantie. Aangezien hij door alle leden van de Hersteld Apostolische Gemeente als de representant des Heren op aarde wordt beschouwd en hij zichzelf steeds als hulp des geloofs voor zijn broeders en zusters weet, moet men in de bijzondere plaats welke hij inneemt, geen kiem van autoritaire heerschappij over de Gemeente zien, evenmin als dit van de plaats, die door Jezus of zijn Apostelen wordt ingenomen, kan worden afgeleid.

    Bron: Vragen en Antwoorden betreffende het Hersteld Apostolische Geloof
Het tekstfragment waarvoor ik zojuist in blauw grotere letters koos, verdween opeens! Tegelijkertijd viel het mij nu pas goed op dat de kerkleiding "de stamapostel" belicht van twee kanten. Zie onder:
  • 177. Welke plaats neemt de Stamapostel in binnen de Nieuw-Apostolische Kerk?
    De Stamapostel is als zichtbaar hoofd van de kerk van Jezus Christus in alle kerkelijke aangelegenheden de hoogste instantie. Hij wordt door de leden van de Nieuw-Apostolische Kerk beschouwd als de vertegenwoordiger van de Heer op aarde en beschouwt zichzelf als helper in het geloof van zijn ambtsbroeders en medebroeders en -zusters.

    Het is de wil van Jezus dat Zijn kerk een zichtbaar hoofd heeft, tot wie de Apostelen en alle gelovigen opzien (vgl. Joh. 21: 15-17). Daardoor wordt het werk van de Heer op een doelbewuste en uniforme wijze geleid.

    Voor het ambt van Stamapostel wordt uit de rijen der Apostelen diegene geroepen die daartoe op grond van bijzondere getuigenissen door God wordt geopenbaard aan de werkzame Stamapostel of aan de kring van de Apostelen.


    Bron: Vragen en Antwoorden betreffende het nieuw-apostolische geloof; 1993
Verder maakte het mij niet gelukkig dat Jezus Christus en God er nu -hineininterpretierend- nadrukkelijk bij worden gehaald om de herziene voorstelling van zaken als het ware maar aannemelijk genoeg gelegitimeerd te krijgen. Het stuitte mij tegen de borst dat er vanuit de hemel exclusief zou zijn gekozen voor het kerkgenootschap "de Nieuw-Apostolische Kerk".

Steeds méér woorden bleek de nieuw-apostolische kerkleiding gaandeweg nodig te hebben om háár zienswijze overeind te houden, wat zij -ondanks verwoede pogingen daartoe- naar mijn vaste overtuiging níet voor elkaar heeft gekregen:
  • 177. Welke plaats neemt de Stamapostel in binnen de Nieuw-Apostolische Kerk?
    Jezus Christus is het hoofd van de kerk, de Stamapostel het hoofd van de Apostelen. Als hoogste geestelijke autoriteit leidt hij de Nieuw-Apostolische Kerk in alle religieuze aangelegenheden.

    De plaats van de Stamapostel is vergelijkbaar met die van Apostel Petrus, aan wie Jezus de opdracht gaf om zijn broeders te versterken (vg. Luk. 22: 32) en de gelovigen te "weiden" (vgl. Joh. 21: 15-17). Bovendien trad Petrus na de hemelvaart van Christus op als woordvoerder van de Apostelen en hield bij het ontstaan van de gemeente van Christus op het pinksterfeest de baanbrekende prediking. Daaraan voorafgaand had hij ervoor gezorgd, dat Matthias de plaats van Judas Iskariot in de kring van de Apostelen innam. Hij fungeerde als spreker voor de Hoge Raad, deed als Apostel de eerste tekenen en wonderen en begon, op grond van goddelijke openbaringen, met de zending onder de heidenen (de geschiedenis van Cornelius). Ook was hij op de apostelvergaderingen in Jeruzalem een gezaghebbend spreker (vgl. Hand. 11 en 15).

    Voor het ambt van Stamapostel wordt uit de rijen der Apostelen diegene geroepen die door God aan de in functie zijnde Stamapostel is geopenbaard. Wanneer de Stamapostel geen opvolger heeft benoemd, wordt deze door de vergadering van Districtsapostelen of Apostelen gekozen uit de kring van de Districtsapostelen, Districtsapostelhelpers en Apostelen.


    Bron: Vragen en Antwoorden betreffende het nieuw-apostolische geloof/Wijzigingsmededeling 2005
Dát belooft dus nog wat voor de juridische procedures waarin de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland verwikkeld is geraakt. Straks, bij de Hoge Raad, komt de stamapostel het woord doen!
Overigens werd nu gesteld dat indien de stamapostel geen opvolger zou hebben benoemd, God er niet direct meer aan te pas komt. Eerder gold in dat geval immers nog: "Voor het ambt van Stamapostel wordt uit de rijen der Apostelen diegene geroepen die daartoe op grond van bijzondere getuigenissen door God wordt geopenbaard aan de werkzame Stamapostel of aan de kring van de Apostelen."

Inmiddels vond de nieuw-apostolische kerkleiding het opnieuw nodig om uit te wijden over de voornaamheid van haar stamapostel met alle uitsluitend aan hem voorbehouden verregaande (goddelijke) volmachten:
  • Stamapostel
    Aan het hoofd van de Nieuw-Apostolische Kerk staat sinds Pinksteren 2005 Wilhelm Leber. Als Stamapostel leidt hij de kerk vanuit haar hoofdzetel in Zürich. Wilhelm Leber is Duitser en de achtste Stamapostel sinds de grondlegging van de kerk. Zijn positie is vergelijkbaar met die, die Petrus 2000 jaar geleden in de kring van de apostelen vervulde.

    Hoogste geestelijke autoriteit
    Als hoogste geestelijke autoriteit van alle nieuw-apostolische gebiedskerken op aarde leidt de Stamapostel de gehele kerk in alle religieuze aangelegenheden. Hij heeft voornamelijk als taak om de leer van Christus duurzaam en gewetensvol te verkondigen en rein te bewaren. Hij beroept en wijdt de Districtsapostelen, Apostelen en Opzieners, verleent hun ambtsrust of ontheft hen. Hij legt de grenzen van de gebiedskerken vast, vormt nieuwe arbeidsgebieden voor Districtsapostelen, en wijst aan de gebiedskerken werkgebieden ter verzorging toe. Hij legt het jaarbudget van de NAKI vast, beslist over uitgaven en beheer van het vermogen, spreekt de jaarlijks aan de NAKI af te dragen financiële bijdragen af met de Districtsapostelen en vaardigt regels en voorschriften uit in aangelegenheden de gehele kerk betreffend. Verordeningen van de Stamapostel zijn onder voorbehoud van tegengestelde wettelijke bepalingen voor alle gebiedskerken en hun organen verbindend.

    Beroeping van een opvolger
    De Stamapostel wordt door zijn eventuele voorganger beroepen. Dat is ook dan zo, wanneer de voorganger ziek is geworden of verongelukt, maar nog handelingsbekwaam is. In het geval van een plotselinge ziekte of een ongeval, waardoor de Stamapostel niet meer handelingsbekwaam zou kunnen worden, kan de Stamapostel zijn opvolging schriftelijk deponeren. Indien zulk een beroeping ontbreekt, dan wordt de opvolger door de vergadering van Districtsapostelen of Apostelen uit de kring van Districtsapostelen, Districtsapostelhelpers en Apostelen geheim gekozen. Zijn ambt vangt aan met zijn wijding, die door de in de rust tredende Stamapostel of de dienstoudste Districtsapostel voltrokken wordt. De ambtswisseling wordt onmiddellijk aan alle nieuw-apostolische gemeenten ter kennis gebracht.

    Bij het bereiken van het 65e levensjaar heeft de Stamapostel recht op ambtsrust. Hij zal zijn ambtsperiode niet langer uitoefenen dan tot het einde van zijn 70e levensjaar. Om zijn opvolger te beroepen en voor de regeling, in het geval van een voorbijgaande of definitieve verhindering van de ambtsuitoefening, kan de Stamapostel in de kluis van de NAKI betreffende documenten deponeren. Indien twee onafhankelijke artsen een voorbijgaande verhindering bevestigen, dan openen de drie dienstoudste Districtsapostelen het overeenkomstige document. Sterft de Stamapostel of wordt zijn definitieve verhindering vastgesteld, dan wordt binnen zeven dagen een vergadering van Districtsapostelen bijeengeroepen, die het testament van de Stamapostel ter kennis neemt en zonder uitstel uitvoert.


    Bron: http://www.nak.org/nl/over-ons/structur ... amapostel/
Is het hier al iemand opgevallen dat de stamapostel tegenwoordig NIET meer degene is die "uit de rijen der Apostelen door God" zou zijn geopenbaard?! Mijn conclusie: als het fundament door zó veel blijken van ambtelijke willekeur in de leerstellingen al niet deugt, klopt de rest -wat "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" hét werk Gods zou belichamen, getuige ook het zogeheten Zelfbeeld- natuurlijk evenmin.

Zoals men het ons nú wil doen geloven, komt het er als het ware op neer dat Jezus Christus zich met de exploitatie van de Nieuw-Apostolische Kerk (waarvan de grondlegging* kennelijk samenviel met het moment waarop de eerste stamapostel, Friedrich Krebs**, zichzelf in 1897 door enkele gelijkgezinden als zodanig liet benoemen) niet hoeft te bemoeien want dat kan "De kerkleiding" wel helemaal zelf. Laat Hij in feite in de tussentijd maar zorgdragen voor voldoende comfortabel ingerichte woningen in het Huis van Zijn Vader. Graag extra luxe ingericht voor de geestelijke elite van de Nieuw-Apostolische Kerk... én voor hun families en andere verwanten. Liefst ook aan het water van de zee der vergetelheid.

* Blijkens de Duitstalige site bij WikipediA over het ambt van "Stammapostel" begint de ontwikkeling van de "Neuapostolische Glaubensgemeinschaft" op zijn vroegst in 1878.
** Zie voorts het bij Christ-im-Dialog verschenen artikel "Fritz Krebs - Ein Mann erfindet das Stammapostelamt" alsmede het aldaar te downloaden boek van Hermann Niehaus "Der Größte unter ihnen" (1928).

Groet,
BakEenEi


Bron: Bericht op het Forum van Bauke Moesker op "Di 09 Aug 2011, 12:47" in de thread "Tenzij... "
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re:

Bericht door Levi »

Bijbelwoord van de dag
Zoals een herder naar zijn kudde op zoek gaat als zijn dieren verstrooid zijn geraakt, zo zal ik naar mijn schapen op zoek gaan en ze redden, uit alle plaatsen waarheen ze zijn verdreven op een dag van dreigende, donkere wolken.

Ezechiel 34, 12
Het bizarre aan dit bijbelwoord is dat men notabene door de NAK de kerk uit wordt verdreven!

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bericht door TjerkB »

@all

Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk? Blijkens een advertentie in het NAK-ledenblad "Unsere Familie" (uitgave d.d. 20-10-1986) kon daarover nog steeds geen enkel misverstand bestaan:
Het schijnt dat de kerkleiding er intussen anders over denkt, maar dat relateert men uitsluitend aan voortschrijdend inzicht dankzij de "indachtig makende" nieuw-apostolische heilige geest.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bericht door Levi »

@Tjerk,
Het schijnt dat de kerkleiding er intussen anders over denkt, maar dat relateert men uitsluitend aan voortschrijdend inzicht dankzij de "indachtig makende" nieuw-apostolische heilige geest.
De NAK claimt dé kerk te zijn waarin de fundamenten zijn gelegd van het verlossingswerk van de Heiland.
De uitvoering in de praktijk, van deze exclusieve claim, staat echter volledig haaks op de 'Boodschap vol Erbarmen'.
De 'armen' worden blij gemaakt met een dooie mus en de 'rijken van geest' verrijken zich via het offerblok.
De NAK is verworden tot een rovershol.
In de tempel tiert het geldwisselen welig onder de hoge priesters.

Inderdaad, binnen de NAK denkt met veel, maar handelt integendeel.

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bericht door TjerkB »

  • (...)
    Jetzt schafft Stammapostel Jean-Luc Schneider auch das Bibelaufschlagen ab. In der aktuell publizierten Sondernummer der „Leitgedanken zum Gottesdienst“, einer Zeitschrift für neuapostolische Amtsträger schreibt er:
    • „… ich [möchte] noch kurz auf den Gebrauch der Bibel im Rahmen eines Seelsorgebesuchs eingehen. An vielen Orten ist es üblich, den Amtsbruder zu bitten, die Bibel ‚aufs Geratewohl‘ zu öffnen, um einen Abschnitt zu lesen und zu kommentieren.“ Diese Tradition sei zwar respektabel aber „nicht ohne Risiko.“

      (...)
    (...)
Bron: Premium-Artikel "Schluss mit dem Bibelaufschlagen - Traditionsbruch beim Hausbesuch: Stammmapostel will nur noch vorbereitete Bibelverse" d.d. 03-07-2017
Zie ook het bericht op "Di 04 Jul 2017, 14:38" in de thread "Wát is er gaande?"
@all

In de bedoelde nieuwe extra uitgave van het blad Kerngedachten probeert de nieuw-apostolische kerkleiding in meerdere opzichten vooral zichzelf van elke blaam te verschonen, getuige het aanvullende redactionele commentaar, gisteren bij Glaubenskultur-Magazine in het Premium-Artikel, getiteld "Umbau des Amts- und Kirchenverständnisses - Aktuelle Leitgedanken-Sondernummer: Eine Vision 2020". Twee passages die mij opvielen:
  • Aufgeräumt wird auch mit der traditionell gerne verwendeten Position, ein zu ordinierender Amtsträger würde von Gott schon mit den notwendigen Gaben und Fähigkeiten zur rechten Zeit ausgerüstet: „Nicht selten ist die Ansicht anzutreffen, dass jedes Amt seinem Träger einen bestimmten Charakter verleihe und der Amtsträger sich durch die Ordination in seinen Charakterzügen verändern müsse. Es gibt auch die Vorstellung, dass mit der Ordination dem Amtsträger Gaben verliehen würden, die vorher nicht vorhanden seien. Beides ist nicht haltbar“, stellen die Verfasser fest.
  • Es ist sinnvoll, dass die Amtsträger seelsorgerlich und lehrmäßig kompetent sind, und ich ermutige zu allen Initiativen, die in diese Richtung gehen“, schreibt Schneider. „Allerdings darf man bei den Amtsträgern keine Schuldgefühle erwecken. So wäre es zum Beispiel völlig unangebracht zu behaupten, dass der Rückgang des Gottesdienstbesuchs der fehlenden Kompetenz der Brüder zuzuschreiben sei.“ Sie hätten sich ja nicht um ihr Amt beworben.
Ook bij Glaubensforum24 wordt erover geschreven:
R/S schreef:(...)
In der jüngsten Sondernummer der NAK-Leitgedanken 3/2017 heißt es unter Punkt 2 (Die Vollmacht, die Bibel auszulegen):
Man darf niemals außer Acht lassen, dass alle Übersetzungen der Bibel Interpretation der Urtexte sind. Begriffe wie beispielsweise „Amt“, „Dienst“ oder auch „Kirche“ wurden je nach Sprache und theologischer Vorstellungswelt des Übersetzers unterschiedlich wiedergegeben. Grundsätzlich müssen wir immer den Urtext in Betracht ziehen, wenn wir zu einer tragfähigen Deutung kommen wollen.
Da haben wir es wieder, dieses uralte Wunschdenken, des göttlichen Willens irgendwie teilhaftig werden zu können. Jetzt schiebt man diese scheinbare Lebensversicherung eben in den sog. Urtext, als gäbe es einen Text, der nicht die Deutung von der Deutung wiedergäbe, sondern eindeutig, weil von Jesus selber verfasst worden wäre.
Natürlich ist sich die Kirchenleitung mittlerweile der Tatsache bewusst, dass die Evangelientexte zwei bis drei Generation nach Jesu Ableben verfasst wurden und dies auch nicht von ein und derselben Person, sondern dass viele Personen an einem sog. Evangelium tätig waren. Ihr ist auch bewusst, dass die Verfasser keine Apostel und auch keine unmittelbaren Zeitzeugen waren. Ja sogar, dass ihre Inhalte das Ergebnis Jahre langer mündlicher Überlieferung darstellt, was im Orient und bei den damaligen Menschen einiges heißen will.
Und trotzdem verweist sie auf einen Urtext, der sozusagen garantiefähig wäre und in keinerlei Irrtümer führen würde ... :shock:
Der einzige Grund, der mir dazu einfällt, ist der: Es geht nicht um Wahrheit, sondern um Ansehen und Macht - bewusst oder unbewusst, gewollt oder ungewollt. Und davon sollten sich die Mitglieder endlich verabschieden, denn dies ist nicht im Willen Gottes!


Uit: Bericht -bij Glaubensforum24- op "07.07.2017, 14:11" in de thread "Überzeugende Gründe, um aus der NAK auszutreten"
De gewiekste kerkleiding geeft dus niet toe dat men zelf tot op heden veel te veel heeft willen hinein­in­ter­pre­tie­ren (!), doch men wijst erop dat juist anderen dit niet moeten doen. Wat fijn dat wij van onze stamapostel nu zo'n mooie realistische visie hebben gekregen, zal waarschijnlijk menigeen denken - niet gehinderd door kennis van zaken. Wie heeft er bijvoorbeeld al bij stilgestaan dat de omarmde uiteenzettingen impliciet in een handomdraai korte metten maken met de magische "goddelijke ponden"? Zie in dit verband ook het bericht op "Zo 13 Apr 2014, 13:29" in de thread "Religieus entertainment: diagnose gemist/de schaamte voorbij".

Holle frasen, zoals ook deze: "Lassen sich entstandene Konflikte nicht lösen, kann sich jeder vertrauensvoll an einen höheren Führungsverantwortlichen wenden."

Groet,
TjerkB :shock:


N.B. Over hineininterpretieren gesproken...
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Certina
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 08 dec 2013, 21:15

Re: Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bericht door Certina »

All,
De nak-vis begint nu steeds meer te stinken.
Zie link;http://www.naktalk.de/rehabilitation-dr ... gefordert/

Mvg,Certina.
Gebruikersavatar
ZwartSchaap
Berichten: 163
Lid geworden op: wo 21 okt 2015, 13:23

Re: Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bericht door ZwartSchaap »

@ All,

De door Certina vermelde link verwijst naar een schokkende gebeurtenis in het Apostel district Bremen, April 1960.
Herman Schumacher was vanaf 1953 districtsapostel voor het District Bremen en vanaf 1969 ook voor het district Holland.
Het is mij bekend dat Schumacher het nut van het Opziener Ambt nooit heeft ingezien, Hij vond die extra tussenlaag lastig en vertragend.
In het artikel bij NAKTALK is te lezen hoe een zeer geliefde opziener in het onder district Wilhelmshafen zonder enig vooroverleg brutaal en liefdeloos
in de rust is gezet.
Omdat hij voor het oog van zijn gemeenteleden "schone handen" wilde hebben liet hij D. Ap Fritz Bischoff deze klus klaren.
Nieuw-Apostolische lezers die van mening zijn dat het verleden maar niet meer moet worden betreden raad ik aan dit artikel niet te gaan lezen.

Groet ZwartSchaap
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bericht door Levi »

Allen,

Op de site van de NAK Nederland, gonst het van de activiteiten.
Tienerdag, jeugddag, koningskinderen, seniorendag. Het kan niet op.

Geheel onzichtbaar zijn de wapenfeiten van apostel Klene.
Hij verdient wel heel gemakkelijk zijn Balkendenorm salaris.

Of mag hij helemaal niets meer doen...?

Groet,
Levi
Plaats reactie

Terug naar “Is de Nieuw-Apostolische Kerk een sektarische beweging?”